Καλησπέρα σε όλους και όλες.
Σε ό,τι αφορά την άρση των capital controls:
Χθες, με την συμπλήρωση 50 ημερών της νέας κυβέρνησης, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την κατάργηση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων, που ίσχυαν για 50 μήνες, καθώς επιβλήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση στις 28 Ιουνίου 2015.
Η απόφαση για την άρση τους ελήφθη σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος, με τη σύμφωνη γνώμη της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και της Ένωσης Συνεταιριστικών Τραπεζών Ελλάδος, τη σύμφωνη γνώμη των αρμοδίων ευρωπαϊκών εποπτικών φορέων και με σχετική εισήγηση του Συμβουλίου Συστημικής Ευστάθειας.
Με την απόφαση αυτή, αποκαθιστούμε, πλήρως, την ομαλότητα στην κίνηση κεφαλαίων. Άλλη μια προγραμματική δέσμευσή μας γίνεται πράξη και μάλιστα νωρίτερα από ό,τι προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα που οι ίδιοι είχαμε θέσει. Κλείνει, έτσι, οριστικά ένας τετραετής κύκλος ανασφάλειας και ανοίγει ένας νέος κύκλος αισιοδοξίας για το τραπεζικό σύστημα και την οικονομία μας.
Υπογραμμίζω ότι η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στις αναπτυξιακές προοπτικές της οικονομίας μας επιβεβαιώνεται, στο μεταξύ, από σειρά δεδομένων: Ιδίως μάλιστα:
-Από τα εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια στις τελευταίες δημοπρασίες εντόκων γραμματίων.
-Από την έκδοση επταετούς ομολόγου με το οποίο δανειστήκαμε από τις αγορές 2,5 δισ. ευρώ με ιστορικά χαμηλό επιτόκιο 1,9%.
-Από το γεγονός ότι, τόσο η Τράπεζα Πειραιώς, όσο και η Εθνική Τράπεζα απέκτησαν φθηνότερη πρόσβαση στις αγορές για τη χρηματοδότησή τους.
-Από το γεγονός ότι, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος σημείωσε την υψηλότερη επίδοση από το 2008, ξεπερνώντας μάλιστα το μέσο όρο της Ευρωζώνης για πρώτη φορά από το 2014.
-Και βέβαια από το γεγονός ότι η εκτέλεση του Προϋπολογισμού προχωρά ικανοποιητικά και τα έσοδα, μετά τον Ιούνιο, ενισχύονται σε σχέση με τους στόχους.
Υπενθυμίζεται ότι τα capital controls επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση Τσίπρα τον Ιούνιο του 2015, εξαιτίας της ανεύθυνης πολιτικής που ακολούθησε. Είχε προηγηθεί, λίγα εικοσιτετράωρα νωρίτερα, το διάγγελμα του κ. Τσίπρα με το οποίο ανακοίνωνε το δημοψήφισμα – παρωδία της 5ης Ιουλίου, που άνοιξε τον ασκό του Αιόλου, οδήγησε στο «όχι» που έγινε «ναι», και τελικά στην υπογραφή του τρίτου αχρείαστου μνημονίου.
Το αποτέλεσμα ήταν να πληγούν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να πολλαπλασιαστούν τα λουκέτα, να μειωθούν οι εισπράξεις από τη ναυτιλία, να χάσουν τη δουλειά τους χιλιάδες άνθρωποι, να εξαϋλωθεί η μετοχική αξία των τραπεζών με αποτέλεσμα να υποστούν ζημιά ύψους περίπου 40 δις ευρώ το Ελληνικό Δημόσιο και οι μικρομέτοχοι των τραπεζών, να επέλθει καθίζηση στο Χρηματιστήριο και να επωμιστούν τεράστιο βάρος η παρούσα και οι επόμενες γενιές.
Αναφορικά με την ενίσχυση της ασφάλειας των πολιτών:
Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα ασφάλειας και τις σχετικές πρωτοβουλίες θέλω να υπογραμμίσω ότι θεωρούμε πρωταρχική υποχρέωση του Κράτους την προστασία της ζωής και της περιουσίας των Ελλήνων, αλλά και όσων βρίσκονται στην Πατρίδα μας. Μας νοιάζει η ασφάλεια των Ελλήνων, μας νοιάζει και η ασφάλεια των προσφύγων. Και το αποδεικνύουμε στην πράξη. Αυτό αποδείξαμε και χθες στα Εξάρχεια. Επιδιώκουμε την εμπέδωση της ασφάλειας, στα σπίτια, στις δουλειές, στις γειτονιές μας, στις πόλεις και τα χωριά μας.
Ενισχύουμε για τον σκοπό αυτό την Αστυνομία και την αφήνουμε ελεύθερη να κάνει τη δουλειά της. Ήδη, επαναφέραμε στο δρόμο πολλούς αστυνομικούς, προχωρούμε στην πρόσληψη 1.500 νέων αστυνομικών για τη στελέχωση της Ομάδας «ΔΙΑΣ» και την επανασύσταση της Ομάδας «ΔΕΛΤΑ», δρομολογούμε τις διαδικασίες για τη βελτίωση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού τους.
Παράλληλα, από την πρώτη στιγμή, η Κυβέρνηση έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην πολιτική προστασία. Τα συναρμόδια Υπουργεία και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, τόσο στη θεομηνία που έπληξε την Χαλκιδική και το σεισμό στην Αθήνα, όσο και στις δεκάδες φωτιές που ξέσπασαν σε διάφορες περιοχές -με σοβαρότερη εκείνη της Εύβοιας- επέδειξαν τα αντανακλαστικά που απαιτούν οι περιστάσεις, με αποτέλεσμα να υπάρξει άμεση κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού για την προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών. Αποδείχθηκε, έτσι, ότι η δημόσια διοίκηση και ο κρατικός μηχανισμός έχουν τις δυνατότητες να αντιμετωπίζουν ακραίες καταστάσεις, φτάνει να υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις.
Προσθέτω ότι έχουμε έτοιμο πλήρες σχέδιο για την αναδιοργάνωση της Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και θα το εφαρμόσουμε αμέσως μετά το τέλος της αντιπυρικής περιόδου.
Αναφορικά με το νομοθετικό έργο:
Ψηφίστηκε χθες και είναι πλέον νόμος του Κράτους το νομοσχέδιο που ενσωματώνει την κοινοτική Οδηγία 680 του 2016 για την Προστασία των Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στο εθνικό μας δίκαιο. Έτσι η Ελλάδα έπαψε να είναι εκτεθειμένη στην επιβολή του ημερήσιου προστίμου ύψους 5.300 ευρώ περίπου, το οποίο της είχε επιβληθεί και «έτρεχε» ήδη από τον Μάιο του 2018. Κυρίως όμως, οι Έλληνες πολίτες έπαψαν να είναι εκτεθειμένοι ως προς την διασφάλιση των προσωπικών τους δεδομένων.
Χαιρετίζουμε εδώ το πνεύμα συναίνεσης και την εποικοδομητική διαδικασία στη Βουλή, στην οποία πολλές προτάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, αλλά και της κοινωνίας των πολιτών, έγιναν δεκτές από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, με αποτέλεσμα το νομοσχέδιο να υπερψηφιστεί από τους 275 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, του ΣΥΡΙΖΑ, του Κινήματος Αλλαγής και του ΜΕΡΑ25.
Υπενθυμίζεται ότι το νέο πλαίσιο παρέχει στους πολίτες τη δυνατότητα να έχουν μεγαλύτερο έλεγχο στα προσωπικά τους δεδομένα, να ζητούν από εταιρίες που τα χρησιμοποιούν να τα διαγράψουν, να απαγορεύουν την επεξεργασία γενετικών δεδομένων για σκοπούς ασφάλισης, υγείας και ζωής. Επιφυλάσσει ταυτόχρονα σημαντικά οφέλη, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για το Κράτος, καθώς βάζει τέλος στα νομικά κενά και την αβεβαιότητα ως προς τη σύννομη συλλογή, επεξεργασία, διατήρηση και αξιοποίηση των δεδομένων.
Τονίζω, σε αυτό το σημείο, ότι είναι το τέταρτο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε μέσα στις πρώτες πενήντα μέρες της νέας διακυβέρνησης, με τα δύο εξ’ αυτών να υπερψηφίζονται από περισσότερους από 275 βουλευτές. Ένα αποτέλεσμα που μας κάνει να αισιοδοξούμε ότι με καλή πίστη, πνεύμα συνεργασίας και ενότητας, η Ελλάδα πάει μπροστά.
Αναφορικά με τον Κυβερνητικό Προγραμματισμό:
Αύριο Τετάρτη (28/8) συνεδριάζει στο Μέγαρο Μαξίμου το Υπουργικό Συμβούλιο. Στη συνεδρίαση αυτή θα γίνει -όπως υπαγορεύει το Σύνταγμα- επιλογή του Προέδρου και του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, μετά από εισήγηση του Υπουργού Δικαιοσύνης. Στην ίδια συνεδρίαση θα γίνει συζήτηση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου, για το οποίο θα γίνουν εισηγήσεις από τον αρμόδιο Υπουργό κ. Άδωνη Γεωργιάδη, αλλά και τους Υπουργούς κ. Κωστή Χατζηδάκη και Κυριάκο Πιερρακάκη.
Θα συζητηθεί, επίσης, κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με το οποίο «ξεμπλοκάρει» το ζήτημα των εξετάσεων για τις άδειες οδήγησης και ρυθμίζονται άλλα κατεπείγοντα θέματα των Υπουργείων Οικονομικών, Παιδείας και Ενέργειας και Περιβάλλοντος.
Επίσης, θα συζητηθεί η πρόταση της κυβέρνησης για τον διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.
Αναφορικά με τις τοποθετήσεις Διοικήσεων και Ενημέρωση της Βουλής:
Αυτή την ώρα γίνεται η ακρόαση στη Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας των προτεινόμενων για διορισμό Προέδρου, Αντιπροέδρου και δύο τακτικών μελών-εισηγητών της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Την Πέμπτη, κατόπιν αιτήματος του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη, θα συνεδριάσει η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με αντικείμενο την ενημέρωση της Εθνικής Αντιπροσωπείας για την κατάσταση της Δ.Ε.Η.
Όπως είναι καλά γνωστό, η Δ.Ε.Η. ήταν μια από τις ωρολογιακές βόμβες που άφησε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Τέτοια εποχή το 2014, η Δ.Ε.Η. είχε περίπου 2 δις κεφαλαιοποίηση, ενώ πριν από τις ευρωεκλογές ήταν περίπου στο 1/7 αυτής. Κι αυτό γιατί η προηγούμενη Κυβέρνηση δεν υιοθέτησε το σχέδιο της «μικρής» Δ.Ε.Η. που υπήρχε πριν, κατέληξε σε μία «κουτσή» Δ.Ε.Η. και έσερνε τη χώρα σε μια προοπτική «χωρίς Δ.Ε.Η.».
Η νέα κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι θα κάνει ό,τι χρειαστεί για να σώσει τη Δ.Ε.Η. Αυτό ήδη το αντιλαμβάνονται οι επενδυτές όπως αποδεικνύεται από την αύξηση της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρείας πάνω από τα 600 εκατ. ευρώ μέσα σε λίγες εβδομάδες. Για να σταθεί, όμως, στα πόδια της η Δ.Ε.Η. , απαιτείται ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο θα παρουσιάσουν στη Βουλή ο Υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο Υφυπουργός κ. Γεράσιμος Θωμάς και ο νέος Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Δ.Ε.Η. κ. Γιώργος Στάσσης.
Σε ό,τι αφορά τις επισκέψεις του Πρωθυπουργού στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και το πρόγραμμά του για τις επόμενες μέρες:
Όπως ξέρετε, ο Πρωθυπουργός ξεκίνησε τις επαφές του στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες από το Παρίσι. Η συνάντηση με τον Πρόεδρο Μακρόν έγινε σε εξαιρετικό κλίμα. Διαπιστώθηκε συναντίληψη σε πολλά ζητήματα, όπως οι μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρωζώνη, ο ενιαίος προϋπολογισμός, η ανάγκη έμφασης στην ανάπτυξη, η ανάγκη να φυλάσσει η Ευρώπη αποτελεσματικά τα σύνορά της, η ανάγκη ουσιαστικής αλληλεγγύης στην αντιμετώπιση του προσφυγικού προβλήματος, η συγκρότηση Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας (RescEU), αλλά και οι τουρκικές προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το επόμενο ταξίδι του Πρωθυπουργού πραγματοποιείται αυτή την Πέμπτη (29/8) στο Βερολίνο. Στο Βερολίνο ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί με την Καγκελάριο Μέρκελ και τον Αντικαγκελάριο και Υπουργό Οικονομικών κ. Σόλτς.
Στην ατζέντα των συζητήσεων περιλαμβάνονται η οικονομία, το προσφυγικό-μεταναστευτικό και η προσέλκυση επενδύσεων με έμφαση στον τομέα της ενέργειας.
Την Παρασκευή (30/8) ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Θεσσαλονίκη, όπου θα έχει συσκέψεις με παραγωγικούς φορείς και εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης ενόψει της Δ.Ε.Θ.
Την Δευτέρα (2/9) και την Τρίτη (3/9) ο κ. Μητσοτάκης θα πραγματοποιήσει επίσκεψη στη Χάγη.
Ο Πρωθυπουργός θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου. Το Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου θα κηρύξει τα εγκαίνια της 84ης Δ.Ε.Θ, ενώ την Κυριακή (8/9) θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στους εκπροσώπους των Μέσων Ενημέρωσης.
Το διάστημα 24-27 Σεπτεμβρίου 2019, ο Πρωθυπουργός θα βρίσκεται στη Νέα Υόρκη για την 74η Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Εκεί θα συναντηθεί με τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, ηγέτες άλλων χωρών, και εκπροσώπους της Ελληνικής Ομογένειας.
Κλείνοντας, θέλω να συγχαρώ τους μαθητές και τις μαθήτριες που, με τη σημερινή ανακοίνωση των βάσεων, είδαν το αποτέλεσμα που προσδοκούσαν. Σε όσους δεν εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θέλω να τους πω ότι η ζωή είναι ένας συνεχής αγώνας με καλές και κακές στιγμές. Σημασία έχει να πιστεύεις στις δυνατότητές σου και να είσαι έτοιμος να αξιοποιήσεις τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Στόχος της κυβέρνησης είναι να πολλαπλασιάσει αυτές τις ευκαιρίες για όλους.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω: Χθες, με την ψήφιση της πλήρους άρσης των capital controls, ολοκληρώθηκε μια προεκλογική δέσμευση, όπως επισημάνατε και εσείς και ο Πρωθυπουργός, πολύ νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Υπάρχει και μία ακόμη δέσμευση, που έχει γίνει προεκλογικά, και σε νεκρό χρόνο θα λέγαμε, η οποία αφορά στη διερεύνηση του πώς φτάσαμε στην επιβολή των capital controls, την κοινοβουλευτική διερεύνηση εννοώ. Μπορείτε να μας δώσετε κάτι επ’ αυτού;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η Κυβέρνηση διατηρεί όλες τις επιλογές στο τραπέζι και θα εξετάσει αυτά τα θέματα στην πορεία. Όπως ξέρετε, η Τακτική Σύνοδος της Βουλής ξεκινά τον Οκτώβριο. Μέχρι τότε υπάρχουν άλλες προγραμματισμένες προτεραιότητες για την Κυβέρνηση.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Σας κατηγορούν από την Αντιπολίτευση, με αφορμή την ψήφο για τους Έλληνες του εξωτερικού, που επεξεργάζεστε, ότι επιχειρείτε αλλαγή του εκλογικού σώματος, αλλοίωση της λαϊκής βούλησης, με μαζική εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους αποδήμων τρίτης και τέταρτης γενιάς. Ήθελα την αντίδρασή σας πάνω σε αυτό. Και αν ισχύει ότι στο πλαίσιο του εκλογικού νόμου επεξεργάζεστε και ένα πλαφόν της τάξης του 4-5% για είσοδο ενός κόμματος στη Βουλή.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το δεύτερο, είναι ένα ζήτημα το οποίο μπορεί να συζητείται στα θέματα του Υπουργείου Εσωτερικών, μεταξύ διαφόρων ομάδων εργασίας, αλλά δεν είναι θέμα που είναι στις κυβερνητικές προτεραιότητες. Όσον αφορά το πρώτο ζήτημα, δεν υπάρχει καμία διάθεση από την Κυβέρνηση για να διευρυνθεί ο αριθμός των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων στους εκλογικούς καταλόγους. Αυτό που κάνουμε, είναι να διευκολύνουμε την ψήφο των Ελλήνων, που βρίσκονται εκτός της Επικράτειας. Και πιστεύουμε, αποσυνδέοντας τα δύο νομοσχέδια, δηλαδή το νομοσχέδιο για τον εκλογικό νόμο από το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό, ότι δεν θα υπάρξει ούτε ένας βουλευτής που θα πει όχι σε ένα νόμο που στόχο έχει να διευκολύνουμε τους Έλληνες πολίτες, που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και θέλουν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα από τον τόπο που διαμένουν.
Γ. ΧΡHΣΤΑΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Βερολίνο, και θυμίζοντας ότι είναι –αν δεν κάνω λάθος- ο τέταρτος Πρωθυπουργός της Ελλάδας που βλέπει η κυρία Μέρκελ από την εποχή που επιβλήθηκαν τα μνημόνια, ήθελα να σας ρωτήσω αν είναι κατάλληλο το περιβάλλον -μιας και έχει συζητηθεί και λέχθηκε από τον ίδιο τον κ. Μητσοτάκη προεκλογικά- για το θέμα της μείωσης του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων. Αν, δηλαδή, μπορεί να είναι σε αυτή την ατζέντα και το συγκεκριμένο θέμα. Ευχαριστώ.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων βρίσκεται στον πυρήνα της πολιτικής μας, εδώ και πολλά χρόνια. Το έχει θέσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήδη από το 2016. Έχουμε πει κατ’ επανάληψη, και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός σε συνεντεύξεις του, στη ΔΕΘ – σας παραπέμπω στην περυσινή- σε ξένα Μέσα Ενημέρωσης, και τον Ιανουάριο και τον Μάιο, ότι έχουμε ένα σχέδιο. Το μεταρρυθμιστικό σχέδιο είναι αυτό που προτάσσουμε για να κερδίσουμε αξιοπιστία. Και κερδίζοντας αξιοπιστία από τους εταίρους μας, θα θέσουμε τον στόχο μείωσης πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021 και μετά. Αυτή η συζήτηση, όμως, έχει ήδη ξεκινήσει, όπως ξέρετε, και με την επιστολή που έχει στείλει ο Υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας, στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Από τη στιγμή που τα πλεονάσματα βλέπουμε ότι περνούν τουλάχιστον σε δεύτερη φάση ως συζήτηση, ποιοι είναι οι στόχοι της Ελληνικής Κυβέρνησης από αυτή τη συνάντηση με την κ. Μέρκελ; Να προσελκύσουμε κάποιες συγκεκριμένες επενδύσεις; Θα έχουμε κάποιες ανακοινώσεις; Τι θα «πάρουμε» -σε εισαγωγικά- από αυτή τη συνάντηση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση, το κλίμα στη συνάντηση που είχαμε με τον Πρόεδρο Μακρόν ήταν εξαιρετικό. Προσδοκούμε ότι θα έχουμε ένα ανάλογο κλίμα και στο Βερολίνο, ώστε να υπάρξει συναντίληψη για τις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίσει η Ευρωζώνη, όπως είναι το Μεταναστευτικό, όπως είναι το ζήτημα της παγίδας ανάπτυξης, στην οποία μπορεί να περιπέσει. Για αυτό προτάσσουμε μεταρρυθμίσεις και ανάπτυξη. Αυτά είναι τα δύο βασικά ζητήματα: Μεταναστευτικό και Οικονομία. Όσον αφορά τις επενδύσεις, η Ελλάδα ξαναγίνεται ελκυστικός επενδυτικός προορισμός. Αποκαθιστούμε την εμπιστοσύνη και προσβλέπουμε ότι Έλληνες και ξένοι επενδυτές θα επενδύσουν στη χώρα μας, για να αδράξουν την ευκαιρία.
Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, άκουσα την τοποθέτησή σας για τη χθεσινή επιχείρηση της Ελληνικής Αστυνομίας στα Εξάρχεια. Ωστόσο, υπάρχουν φωνές από την Αντιπολίτευση, που σας εγκαλούν για έλλειψη ευαισθησίας. Για παράδειγμα, ο ΣΥΡΙΖΑ, σε ανακοίνωση που εξέδωσε, σημειώνει ότι οι σκηνές των οικογενειών με τα μικρά παιδιά να στοιβάζονται σε αστυνομικές κλούβες, συνιστούν ντροπή για τη Δημοκρατία. Θα ήθελα ένα σχόλιό σας για αυτό.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αναφορικά με την ευαισθησία. Φαντάζομαι ότι όλοι όσοι εγκαλούν την Κυβέρνηση, θεωρούν ότι ευαισθησία είναι αυτό εδώ (φωτογραφικό υλικό) στο οποίο διέμεναν οι περισσότεροι από τους πρόσφυγες με τις οικογένειές τους. Μπορεί να θεωρούν ότι ευαισθησία είναι αυτό εδώ (φωτογραφικό υλικό). Ότι ευαισθησία είναι να πηγαίνουν μικρά παιδιά μαζί με τις μητέρες τους εδώ (φωτογραφικό υλικό). Αυτό, κατά την άποψή μας, δεν είναι ευαισθησία. Είναι ακραία υποκρισία. Εμείς φροντίσαμε χθες, μετά την επιχείρηση της Αστυνομίας στα Εξάρχεια, όταν διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν οικογένειες με παιδιά, μετανάστες, οι οποίοι ταυτοποιήθηκαν και δεν υπήρχε κάποιο πρόβλημα, να μεταφερθούν έγκαιρα σε έναν ενιαίο χώρο, ο οποίος πληροί βασικές προϋποθέσεις. Και θα σας δείξω, σε αντιδιαστολή με αυτό που είδατε πριν, εικόνες όπως αυτήν (φωτογραφικό υλικό), εικόνες όπως αυτήν (φωτογραφικό υλικό), εσωτερικούς χώρους όπως αυτή (φωτογραφικό υλικό) και εξωτερικούς όπως εδώ (φωτογραφικό υλικό). Αφήνω στους Έλληνες πολίτες να κρίνουν πού εξαντλείται η ευαισθησία του καθενός και πού αρχίζει η υποκρισία. Σκοπός μας είναι να συνδυάσουμε την ασφάλεια με ανθρώπινες συνθήκες. Και σε αυτό, πραγματικά, θέλουμε συμμάχους όλους τους σκεπτόμενους Έλληνες πολίτες.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πρόκειται για νέο hotspot αυτό που μας δείξατε; Θα μεταφέρονται οι μετανάστες από τις καταλήψεις; Τι γίνεται;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όχι. Είναι ένας χώρος φιλοξενίας, σε ένα συγκεκριμένο ξενοδοχείο, στο οποίο μεταφέρθηκαν χθες και στο οποίο διαμένουν από χθες το βράδυ.
ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Υπουργέ, αν κατάλαβα καλά, το Μεταναστευτικό πρέπει να είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα της Κυβέρνησης. Έχετε συγκεκριμένα στοιχεία πόσοι πρόσφυγες και μετανάστες είναι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα; Και αν σας ανησυχούν οι ροές, που είναι αυξημένες τον τελευταίο μήνα.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Φαίνεται να υπάρχουν κάποιες αυξημένες ροές το τελευταίο διάστημα, κυρίως εξ ανατολών. Το βασικό ζήτημα, αυτή τη στιγμή, είναι στο πλαίσιο μιας ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής για το ζήτημα, να αντιμετωπιστούν τα δύο βασικά ζητήματα, τα οποία είναι, από τη μία πλευρά, οι επιστροφές όσων δεν μπορούν να δικαιωθούν στο αίτημα για τη χορήγηση ασύλου στη χώρα μας και, από την άλλη, σε επίπεδο ευρωπαϊκό, η ανακατανομή των ανθρώπων που δικαιούνται άσυλο, μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Αυτά είναι ζητήματα συζητήσεων, που γίνονται σε όλη την Ευρώπη και θα αποτελέσουν και αντικείμενο συζήτησης και στο Βερολίνο, όπως αποτέλεσαν στο Παρίσι
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Να σταθώ λίγο στο θέμα της επίσκεψης στο Βερολίνο, σε σχέση και με τα όσα άκουσα να λέτε νωρίτερα για τα πρωτογενή πλεονάσματα, για τα οποία ακούμε συνήθως και από τον Πρωθυπουργό. Το γεγονός ότι θα είναι παρών στη συνάντηση και ο κ. Σολτς και από την ελληνική πλευρά ο κ. Σταϊκούρας, σημαίνει ότι μπορεί να γίνει μια τεχνική συζήτηση, για παράδειγμα, για την επιστροφή των κερδών των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες, που θα συμβάλει με έναν έμμεσο τρόπο στη μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα από την επόμενη κιόλας χρονιά;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όλες οι τεχνικές που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων είναι ευπρόσδεκτες. Αλλά, αυτή τη στιγμή, δεν μπορώ να επιβεβαιώσω κάποιου τέτοιου είδους συζήτηση. Θα συζητήσουμε όλες αυτές τις πτυχές και στη συνάντηση που θα έχουμε τώρα, αλλά και στις διμερείς και διεθνείς επαφές με τις άλλες χώρες, μέχρι να φθάσουμε στην κατάρτιση του Προϋπολογισμού του 2020.
ΦΙΛ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν ανησυχείτε για τον κίνδυνο ύφεσης στην παγκόσμια οικονομία και πόσο αυτός μπορεί να επηρεάσει και τη χώρα μας.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Υπάρχουν, αυτή τη στιγμή, εκτιμήσεις ότι ο ρυθμός ανάπτυξης, παγκοσμίως, επιβραδύνεται και ενδεχομένως κάποιες μεγάλες οικονομίες της Ευρωζώνης, ήδη, να βρίσκονται σε ύφεση. Αυτό σίγουρα θα μας επηρεάσει, μέσω του εξωτερικού εμπορίου, είτε αγαθών, είτε υπηρεσιών, μεταξύ των οποίων και ο τουρισμός. Πιστεύουμε η Ελλάδα, με τη δυναμική την οποία μπορεί να αναπτύξει και με τις επενδύσεις που μπορεί να προσελκύσει, να ξεφύγει και να αποτελέσει την αναπτυξιακή έκπληξη των επόμενων ετών.
ΓΑΒ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Με αφορμή τις αιτιάσεις του αρμόδιου πλέον τομεάρχη Οικονομίας του ΣΥΡΙΖΑ, του κ. Παππά, ενόψει του αυριανού Υπουργικού Συμβουλίου, που θα τεθεί και το θέμα του λεγόμενου «Αναπτυξιακού Νόμου», λένε, λοιπόν, από τον ΣΥΡΙΖΑ ότι η Κυβέρνηση δεν έχει ούτε τα ιδεολογικά ούτε τα επιχειρησιακά εργαλεία να αντιμετωπίσει αυτή την επερχόμενη, απ’ ό,τι διαφαίνεται, κρίση. Δεύτερον, ότι ο κ. Μητσοτάκης και η Κυβέρνηση είναι καταδικασμένοι να είναι συνεχώς πίσω, κατά 2 δισεκατομμύρια, στα θέματα των φοροελαφρύνσεων. Τι απαντάτε επ’ αυτού;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι απλή η απάντηση. Αν κάποιος ήθελε να χρησιμοποιήσει τα αναπτυξιακά εργαλεία, όταν ήταν στην Κυβέρνηση, θα το είχε ήδη κάνει. Για παράδειγμα, σε αυτό που με ρωτήσατε και φαίνεται να συμπίπτει και το ποσό που αναφέρατε, η προηγούμενη Κυβέρνηση πετσόκοψε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κατά 2 δισεκατομμύρια ευρώ, την περίοδο 2016-2018, προκειμένου να επιτύχει υπεραποδόσεις, όπως έλεγε. Εκμεταλλεύοταν την υπερφορολόγηση των πολιτών για να μοιράζει μετά κάποια επιδόματα. Εμείς δεν πρόκειται να το κάνουμε αυτό. Θα χρησιμοποιήσουμε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, θα προσπαθήσουμε να ενισχύσουμε την απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ, που ήταν τραγικά χαμηλή, και κυρίως -αποκαθιστώντας την εμπιστοσύνη- να προσελκύσουμε μικρές και μεγάλες, ελληνικές και ξένες, επενδύσεις, ώστε να βρει ο κόσμος δουλειά και να φύγουμε από τη σημερινή μίζερη εικόνα.
ΕΛ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τι απαντάτε στον κ. Τσακαλώτο, που σας κατηγορεί ότι η άρση των capital controls ήταν, ουσιαστικά, ένα βήμα καλά προετοιμασμένο από τον ΣΥΡΙΖΑ. Μήπως, πράγματι, πέρασε σε εσάς ουσιαστικά μια προδιαγεγραμμένη πορεία;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Από την προηγούμενη Κυβέρνηση και από πολλά στελέχη είχαμε ακούσει ότι ήταν στις προθέσεις τους να άρουν τα capital controls. Δεν θέλω να πάω πολύ παλιά και να θυμίσω δηλώσεις του κ. Τσίπρα, του κ. Παππά, του κ. Σταθάκη, πολλών υπουργών της Κυβέρνησης, που προέβλεπαν συνεχώς άρση των capital controls μέσα σε εβδομάδες και μήνες. Το γεγονός, όμως, ότι ο κ. Τσακαλώτος παραδέχθηκε, χθες, ότι δεν ήρθησαν γρηγορότερα τα capital controls δείχνει ότι υπήρχε αβεβαιότητα με τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Και η αβεβαιότητα είχε δύο πτυχές. Πρώτον, αβεβαιότητα ότι η ασκούμενη πολιτική δεν ήταν η ενδεδειγμένη. Και δεύτερον, με τις αλλαγές τις οποίες προκάλεσε στον εκλογικό νόμο και την απλή αναλογική, φρόντισε να παρατείνει την αβεβαιότητα για το αν θα υπήρχε πολιτική σταθερότητα στην Ελλάδα. Ευτυχώς, οι Έλληνες πολίτες με την ψήφο τους στις 7 Ιουλίου, έδωσαν μια ισχυρή εντολή στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τώρα ξέρουν όλοι, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ότι υπάρχει μια μεταρρυθμιστική Κυβέρνηση με σχέδιο, ώστε να πάει η Ελλάδα μπροστά.
ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πόσο κοντά βρισκόμαστε σε μία συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Τραμπ στη Νέα Υόρκη;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να αναφέρω συγκεκριμένα ραντεβού. Υπάρχουν συζητήσεις. Ήδη, το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού αρχίζει να βαραίνει. Θα σας ενημερώσω λεπτομερώς σε επόμενα briefings για τις συναντήσεις του με άλλους ηγέτες στη Νέα Υόρκη.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν θα τεθεί το ζήτημα της τουρκικής προκλητικότητας στο ραντεβού του Πρωθυπουργού με την Καγκελάριο Μέρκελ, ενόψει και των ανακοινώσεων από την Άγκυρα, ότι θα βγει δεύτερο ερευνητικό πλοίο στην Ανατολική Μεσόγειο. Χθες είχαμε και πολύ αυξημένο αριθμό παραβιάσεων και υπερπτήσεων.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όλα τα ζητήματα, διεθνή και διμερή, συζητούνται σε αυτές τις συναντήσεις. Φυσικά και αυτό το ζήτημα θα συζητηθεί.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε στην εισαγωγική σας τοποθέτηση ότι ο κ. Χατζηδάκης θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα για τη ΔΕΗ, μαζί με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Σε τι στηρίζεται αυτό; Στις ιδιωτικοποιήσεις; Και τι είδους ιδιωτικοποιήσεις είναι αυτές; Γιατί κάτι ανάλογο είπε και ο Πρωθυπουργός στη Βουλή πρόσφατα.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να μπω σε λεπτομέρειες σήμερα. Θα αφήσω τον Υπουργό να αναλύσει το θέμα, την Πέμπτη. Αυτό που πρέπει να ξέρετε είναι ότι κάθε μέρα που περνά, δυστυχώς, βρίσκουμε ότι στα ταμειακά διαθέσιμα και στις υποχρεώσεις της ΔΕΗ υπήρχαν σοβαρά προβλήματα, πολύ μεγαλύτερα από αυτά που εκτιμούσαμε όταν είχαμε αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας. Θα αφήσω τις περισσότερες λεπτομέρειες στον κ. Χατζηδάκη, στον κ. Θωμά και στον κ. Στάσση.
ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη συνάντηση στο Παρίσι και μετά στο Βερολίνο, το θέμα της Βόρειας Μακεδονίας και της Συμφωνίας των Πρεσπών μπαίνει καθόλου; Συζητιέται; Ή καθόλου;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έχουμε πει την πολιτική, που θα ακολουθήσουμε στα Δυτικά Βαλκάνια και με τους γείτονές μας και δεν νομίζουμε ότι εκπλήσσουμε κανέναν με τη στάση μας. Είναι γνωστή η στάση και θέση μας, όπως και των εταίρων μας.
Σας ευχαριστώ