Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,
Α. Έκτακτη Σύνοδος Κορυφής
Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα της έκτακτης Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. για τον Προϋπολογισμό της περιόδου 2021-2017, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες, δυστυχώς δεν υπήρξε αποτέλεσμα. Δεν συμφωνήθηκε ούτε το ύψος, ούτε η κατανομή του ευρωπαϊκού Προϋπολογισμού. Γνωρίζαμε εξ αρχής ότι θα ήταν μια πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση, καθώς δεν μπορεί – όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός – να γίνουν περισσότερα με λιγότερους πόρους. Δεκαεπτά (17) χώρες, ανάμεσα στις οποίες η Ελλάδα, κρατήσαμε μία σταθερή γραμμή, διεκδικώντας το αυτονόητο: περισσότερους πόρους για να κάνουμε πράξη φιλόδοξες πολιτικές για το κοινό μας μέλλον. Στη γραμμή αυτή, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης -που προσήλθε στη Σύνοδο με ξεκάθαρες θέσεις- εργάζεται προκειμένου να πετύχουμε απτά αποτελέσματα σε τέσσερις άξονες:
-Πρώτο, να προστατεύσουμε το εισόδημα των αγροτών μας, αλλά και να τους βοηθήσουμε στη μετάβαση σε μία αγροτική παραγωγή, πιο φιλική προς το περιβάλλον,
-Δεύτερο, να εξασφαλίσουμε περισσότερους πόρους για τις πολιτικές Συνοχής, που θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη και την τόνωση της απασχόλησης.
-Τρίτο, να εξασφαλίσουμε σημαντικούς πόρους για τη δίκαιη μετάβαση της Δ. Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης στη μετά λιγνίτη εποχή.
-Και τέταρτο, να πετύχουμε ουσιαστική στήριξη στις πολιτικές που αφορούν τη μετανάστευση, τη φύλαξη των συνόρων μας, την ενίσχυση της Frontex.
Δεν πρόκειται για μια θεωρητική άσκηση. Αφορά τις ζωές των Ελλήνων και των Ευρωπαίων πολιτών. Αφορά τους δρόμους, τα λιμάνια και τα δίκτυα που μας ενώνουν, αλλά και τα αγροτικά προϊόντα που φτάνουν στο τραπέζι μας. Αφορά την ασφάλεια και την ευημερία όλων μας. Και τελικά αφορά τη βιωσιμότητα του Πλανήτη μας.
Β. Σε ό,τι αφορά το μεταναστευτικό
Ξεκινούν άμεσα οι εργασίες για την κατασκευή των κλειστών δομών στα πέντε νησιά, όπως ακριβώς είχαμε ανακοινώσει. Ήδη έγινε εξαντλητικός διάλογος, ο οποίος όμως δεν μπορεί ούτε να διαιωνίζεται, ούτε να αποτελεί άλλοθι αδράνειας. Είναι ανάγκη να κλείσουν, το ταχύτερο δυνατό, οι σημερινές άναρχες δομές. Και για να κλείσουν οι δομές αυτές είναι ανάγκη να δημιουργηθούν προηγουμένως οι κλειστές. Δεν μπορεί να κλείσουν οι υφιστάμενες δίχως να φτιαχτούν νέες. Και βέβαια δεν μπορεί να μην υπάρχει στα νησιά καμία δομή. Είναι πρακτικά αδύνατο κάτι τέτοιο. Δεν υπάρχει άλλη οδός, παρά μόνο η υλοποίηση του κυβερνητικού σχεδίου. Και βασικός άξονας του σχεδίου αυτού είναι η κατασκευή των κλειστών δομών. Και αυτό είναι πρωτίστως προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Και αυτό διότι η δημιουργία κλειστών δομών:
1. Θα βάλει τέλος στις σημερινές άναρχες ανοιχτές δομές και την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί γύρω από αυτές.
2. Θα περιορίσει τα φαινόμενα παραβατικότητας και θα τονώσει το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών. Κανένας δεν θα μπορεί να βγαίνει όποτε θέλει, αλλά μόνο κατόπιν σχετικής άδειας. Και από την άδεια αυτή θα εξαιρούνται όσοι έχουν επιδείξει παραβατική συμπεριφορά, όσοι είναι προς επιστροφή και όσοι είναι νέες αφίξεις. Επιπλέον, οι δομές θα είναι κλειστές το βράδυ.
3. Οι κλειστές δομές θα είναι μακριά από τον αστικό ιστό. Αυτό θα συμβάλει στην αποκατάσταση της ηρεμίας και την τόνωση της οικονομικής και τουριστικής δραστηριότητας των νησιών. Σημειώνεται ότι θα δοθεί η δυνατότητα δημιουργίας καταστημάτων κοντά στις κλειστές δομές προκειμένου να εξυπηρετούνται οι διαμένοντες σε αυτές.
4. Οι κλειστές δομές θα έχουν πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας, γεγονός που αφενός θα καλύψει τις άμεσες ανάγκες όσων φιλοξενούνται σε αυτές και αφετέρου θα αποσυμφορήσει τα νοσοκομεία των νησιών.
5. Οι κλειστές δομές θα λειτουργήσουν με προσωπικό το οποίο θα προσληφθεί με βασικό κριτήριο την εντοπιότητα.
6. Οι κλειστές δομές θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά για όσους βρίσκονται στην Τουρκία και σχεδιάζουν να μπουν παράνομα στη χώρα μας, αφού θα συμβάλουν – μαζί με τις νέες διαδικασίες ασύλου – στην αύξηση και την επίσπευση των επιστροφών.
Με πυξίδα όλα αυτά τα πλεονεκτήματα των κλειστών δομών, η Κυβέρνηση προχωρά με αποφασιστικότητα στην υλοποίηση του σχεδίου της. Το σχέδιο αυτό είναι προς όφελος της χώρας και κυρίως των τοπικών κοινωνιών. Ιδιαίτερα σήμερα που υπάρχουν σε έξαρση θέματα δημόσιας υγείας, γίνεται καλύτερα αντιληπτό από όλους, ότι θέματα όπως ο κορωνοϊός μπορούν να αντιμετωπιστούν γρήγορα και αποτελεσματικά σε μία κλειστή δομή, και όχι σε μία άναρχη ανοιχτή δομή που αποτελεί «υγειονομική βόμβα». Καλούμε τους πολίτες και τις τοπικές Αρχές να μας εμπιστευτούν: οι κλειστές δομές θα γίνουν και οι άναρχες, ανοιχτές, δομές θα κλείσουν.
Γ. Μνημόνιο για την εξυγίανση του ελληνικού ποδοσφαίρου
Σήμερα το πρωί, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Πρόεδρο της UEFA Αλεξάντερ Κέφεριν και τον Αντιπρόεδρο της FIFA Γκρέγκ Κλάρκ, για την υπογραφή συνυποσχετικών ανάμεσα στην Ελληνική Κυβέρνηση και στους δύο φορείς, με στόχο την αναμόρφωση του Ελληνικού ποδοσφαίρου. Η Ελληνική Δημοκρατία, η UEFA και η FIFA δεσμεύονται από κοινού για την υγιή ανάπτυξη του ποδοσφαίρου και για την προστασία των αθλητικών αξιών στην Ελλάδα, οι οποίες υπονομεύονται από τη βαθιά κρίση του ελληνικού επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Συνεπώς, θα συνεργαστούν για να προωθήσουν ορθολογικές και βιώσιμες λύσεις στα υφιστάμενα προβλήματα. Η Κυβέρνηση δεν μπορεί να ανεχτεί τις χρόνιες παθογένειες που θέτουν σε κίνδυνο την κοινωνική συνοχή και έχουν μετατρέψει το δημοφιλέστερο άθλημα, σε παιχνίδι για λίγους. Για τον σκοπό αυτό, η Κυβέρνηση υπογράφει σχετικά συνυποσχετικά που επιτρέπουν τη δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου συνεργασίας. Η UEFA και η FIFA θα συντάξουν εντός 3 μηνών από σήμερα, μια ολιστική μελέτη για τη βελτίωση και αναβάθμιση του ελληνικού επαγγελματικού ποδοσφαίρου, βασισμένη στις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.
Οι προτάσεις τους θα αναπτυχθούν σε τέσσερις άξονες:
1. τη δομή και οργάνωση του ποδοσφαίρου,
2. την αντιμετώπιση της χειραγώγησης των παιχνιδιών, της διαφθοράς και του ντόπινγκ,
3. την αποφυγή δυσφημιστικών δηλώσεων και κάθε είδους βίας και διακρίσεων στο ελληνικό επαγγελματικό ποδόσφαιρο, και
4. το σύστημα διαιτησίας.
Η Κυβέρνηση θα παράσχει κάθε αναγκαία πολιτική στήριξη στις προτάσεις που θα διατυπωθούν από την UEFA και τη FIFA, εισάγοντας με εύλογο τρόπο τις προτάσεις αυτές στην εγχώρια έννομη τάξη, και η UEFA και η FIFA θα καταβάλουν εύλογες προσπάθειες για να διασφαλίσουν ότι οι προτάσεις αυτές θα εφαρμοστούν από την Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία.
Η Ελληνική Κυβέρνηση δηλώνει ότι δεν θα υπάρξει καμία παραχώρηση όσον αφορά στην εφαρμογή των κανόνων που θα οριστούν. Οποιαδήποτε παράβαση των κανόνων, συμπεριλαμβανομένων δηλώσεων μίσους εκ μέρους των αξιωματούχων οποιασδήποτε ποδοσφαιρικής ομάδας, θα συνεπάγεται την αποβολή της ομάδας αυτής από τα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα.
Δ. Σε ό,τι αφορά τον κορονοϊό
Όπως γνωρίζετε, λαμβάνονται μέτρα για την πρόληψη, ενώ ταυτόχρονα εντείνεται η προετοιμασία για την αντιμετώπιση ενδεχόμενων κρουσμάτων και των γενικότερων συνεπειών που αυτά μπορεί να συνεπάγονται. Στην κατεύθυνση αυτή, το Υπουργείο Υγείας βρίσκεται σε επιφυλακή και ήδη έχει προχωρήσει σε σειρά μέτρων. Έχουν οριστεί 13 νοσοκομεία αναφοράς, ενώ σε ετοιμότητα είναι όλα τα νοσοκομεία, τα Κέντρα Υγείας, το ΕΚΑΒ, ο ΕΟΔΥ, η Επιτροπή Λοιμωξιολόγων και ειδικών επιστημόνων.
Στο πλαίσιο του συντονισμού για την πρόληψη, αλλά και την αντιμετώπιση πιθανών κρουσμάτων κορονοϊού, έγινε χθες έκτακτη σύσκεψη υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού στο Μέγαρο Μαξίμου, με τη συμμετοχή, πέραν του Υπουργού Υγείας, συναρμόδιων Υπουργών. Συνεδρίασε επίσης η Επιτροπή εμπειρογνωμόνων-λοιμωξιολόγων. Όπως επισημάνθηκε από τον καθηγητή Παθολογίας-Λοιμωξιολογίας και εκπρόσωπο του Υπουργείου Υγείας κ. Σωτήρη Τσιόδρα, ο κορονοϊός, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, εξακολουθεί να παραμένει μια ήπια νόσος.
Τόσο η διυπουργική Επιτροπή, όσο και η Επιτροπή εμπειρογνωμόνων-λοιμωξιολόγων, αποφάσισαν ότι απαιτείται αυξημένη ευαισθητοποίηση του κοινού. Σε συνέχεια της χθεσινής σύσκεψης υπό τον Πρωθυπουργό προχωρούμε στην έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τη λήψη μέτρων αποφυγής και τον περιορισμό διάδοσης του κορωνοϊου.
Περιλαμβάνει πέντε βασικά άρθρα:
Το πρώτο άρθρο αφορά στα μέτρα πρόληψης, υγειονομικής παρακολούθησης και περιορισμού της διάδοσης της νόσου. Μεταξύ άλλων στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται:
-Η επιβολή προληπτικών ελέγχων σε σημεία εισόδου και εξόδου από τη χώρα μέσω αεροπορικών, θαλάσσιων, σιδηροδρομικών, ή και οδικών συνδέσεων με χώρες μεγάλης διάδοσης της νόσου.
-Ο προσωρινός περιορισμός, εν όλω ή εν μέρει, των αεροπορικών, θαλάσσιων, σιδηροδρομικών, ή και οδικών συνδέσεων με χώρες μεγάλης διάδοσης της νόσου.
-Η προσωρινή αναστολή της λειτουργίας σχολείων και πάσης φύσεως εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, χώρων θρησκευτικής λατρείας, θεάτρων, κινηματογράφων, χώρων αθλητικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, επιχειρήσεων, δημόσιων υπηρεσιών και οργανισμών, καθώς και γενικά περίκλειστων χώρων συνάθροισης κοινού.
– Ο περιορισμός της κυκλοφορίας μέσων μεταφοράς.
Το δεύτερο άρθρο αφορά ζητήματα προσωπικού για την αντιμετώπιση της διάδοσης του κορωνοϊού. Μεταξύ άλλων στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται:
-Η δυνατότητα μετακίνησης ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, καθώς και προσωπικού του ΕΚΑΒ.
-Η δυνατότητα πρόσληψης, κατά παρέκκλιση όλων των κείμενων διατάξεων, υγειονομικού, ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού.
Το τρίτο άρθρο αφορά σε ζητήματα δημοσίων συμβάσεων και ειδικότερα στην απευθείας αγορά, κατά παρέκκλιση όλων των κείμενων διατάξεων, υγειονομικού υλικού, ατομικών μέτρων προστασίας και φαρμάκων.
Το τέταρτο άρθρο αφορά σε ζητήματα αναγκαστικής διάθεσης στο Δημόσιο, κλινών ιδιωτικών θεραπευτηρίων και κλινικών, κλινών Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), ξενοδοχείων, ιδιωτικών χώρων παροχής υπηρεσιών στέγασης, άλλων δημόσιων ιδιοκτησιών ή ιδιοκτησιών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.
Το πέμπτο άρθρο αφορά στην έκτακτη οικονομική επιχορήγηση Υπουργείου Υγείας για την κάλυψη των εκτάκτων αναγκών πρόσληψης ιατρικού, νοσηλευτικού και υγειονομικού προσωπικού, για την αγορά υλικών και τη λήψη μέτρων προστασίας.
Ο Πρωθυπουργός έχει δώσει σαφείς οδηγίες για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου, πτυχές του οποίου θα αναπτύσσονται, ανάλογα με την εξέλιξη του κορονοϊού σε Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο επίπεδο. Παραμένουμε ψύχραιμοι, υλοποιούμε τα μέτρα που έχουμε αποφασίσει και είμαστε σε εγρήγορση να κάνουμε οτιδήποτε χρειαστεί για την προστασία της δημόσιας υγείας.
Ε. Σε ό,τι αφορά το νομοθετικό έργο
Ξεκινά σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής και ολοκληρώνεται εντός της εβδομάδας η συζήτηση για το ασφαλιστικό νομοσχέδιο.
Επίσης, από την περασμένη Παρασκευή βρίσκεται στη Βουλή και το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την Κεντρική Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
ΣΤ. Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης άνοιξε
Όπως υπενθύμισε πρόσφατα ο Πρωθυπουργός, η Κυβέρνηση αποδίδει μεγάλη σημασία στον τομέα του πολιτισμού. Από τις προγραμματικές δηλώσεις είχαμε τονίσει ότι αντιλαμβανόμαστε τον Πολιτισμό και ως ένα σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο. Ένα σημαντικό βήμα γίνεται τις ημέρες αυτές. Μετά από 20 χρόνια προσπαθειών, αρκετών αναβολών και απογοητεύσεων, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, άνοιξε τις πύλες του. Αρχικά για τους δημοσιογράφους και τα σχολεία και από στις 28 Φεβρουαρίου, στο κοινό με ελεύθερη είσοδο για ένα μήνα.
Με εντολή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το κτίριο του Μουσείου που ανήκει σήμερα στην Αττικό Μετρό, θα περάσει στην ιδιοκτησία του ίδιου του Μουσείου. Επίσης θα αυξηθεί ο προϋπολογισμός του Μουσείου, έτσι ώστε να ενισχυθεί το καλλιτεχνικό του έργο. Καλούμε τους πολίτες να αγκαλιάσουν αυτή τη σημαντική στιγμή για τον Σύγχρονο Πολιτισμό μας.
Ζ. Πρόγραμμα του Πρωθυπουργού
Σήμερα, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στην Κομοτηνή, όπου θα επισκεφθεί χώρους δουλειάς και θα έχει σύσκεψη με εκπροσώπους επιμελητηρίων, παραγωγικών και θεσμικών φορέων της Θράκης.
Την Τετάρτη, πραγματοποιείται το Δ’ Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας-Βουλγαρίας, στην Αλεξανδρούπολη. Σκοπός του είναι η διεύρυνση και ενδυνάμωση των σχέσεων των δύο χωρών σε τομείς όπως η Άμυνα, η Ασφάλεια, η πολιτική προστασία και οι μεταφορές, στο ανώτατο επίπεδο με τη συμμετοχή των Πρωθυπουργών των δύο χωρών.
Την Πέμπτη, ο Πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Πρόεδρο της Microsoft Brad Smith με θέμα τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Στη συνέχεια θα προεδρεύσει του Υπουργικού Συμβουλίου.
Την Παρασκευή θα συναντηθεί με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.
Κλείνω με μια βαθιά υπόκλιση στην Κική Δημουλά, τη μεγάλη Ελληνίδα ποιήτρια, που αποχαιρετούμε σήμερα με θλίψη. Η κηδεία της θα πραγματοποιηθεί δημοσία δαπάνη, παρουσία του Πρωθυπουργού, στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΧΡΙΣΤΑΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με την έναρξη της διαδικασίας που περιγράψατε για τη δημιουργία των νέων κλειστών δομών στα νησιά, τη νύχτα είχαμε επεισόδια στα νησιά. Οι κάτοικοι καταγγέλλουν ότι ασκήθηκε απρόκλητη βία εναντίον τους από τις δυνάμεις της Αστυνομίας και το ίδιο καταγγέλλει και ο βουλευτής Χίου του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Μιχαηλίδης. Χρειάζονταν αυτά τα επεισόδια; Θεωρείτε ότι ήταν υπέρμετρη η βία που ασκήθηκε ή τέλος πάντων, ο τρόπος που η Αστυνομία αντιμετώπισε τους κατοίκους των νησιών;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως έχουμε πει πολλές φορές στο παρελθόν, είχαμε επί δυόμιση και πλέον μήνες διάλογο, αλλά δεν μπορεί ο διάλογος να αποτελεί άλλοθι για αδράνεια. Επομένως, πήραμε την πρωτοβουλία να προχωρήσουμε στην κατασκευή των κλειστών δομών. Οποιαδήποτε τοπική αντίδραση, η οποία ενδεχομένως να έχει σαν βάση τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι κατανοητή σε έναν βαθμό γιατί οι άνθρωποι αυτοί έχουν κουραστεί από υποσχέσεις και υπάρχει ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης από όλα τα προηγούμενα χρόνια. Εμείς ερχόμαστε και λέμε να μας εμπιστευτούν. Και δεσμευόμαστε ότι θα φτιάξουμε τις κλειστές δομές και θα κλείσουμε τις ανοιχτές. Αυτό είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να κλείσουν οι ανοιχτές δομές. Πρέπει να γίνουν οι κλειστές δομές για να κλείσουν οι ανοιχτές. Όσον αφορά το αν υπήρξε βία ή όχι, όταν υπάρχουν διαμαρτυρίες πρέπει πρώτα να είμαστε σίγουροι για την ασφάλεια. Ιδίως στο λιμάνι, όταν υπήρξε αποβίβαση των μηχανημάτων και του προσωπικού. Από εκεί και πέρα, η εκτίμηση που έχουμε και από την Αστυνομία και από όσα έχουμε δει μέχρι σήμερα, είναι ότι πρόκειται για μεμονωμένα και περιορισμένης έκτασης θέματα. Επίσης -όπως έχετε δει- έχουν υπάρξει και φωτογραφίες, που δείχνουν ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν ήταν απλώς αυθόρμητοι κάτοικοι, αλλά και κάποιοι άνθρωποι που είχαν ρουκέτες- ενδεχομένως λόγω του παραδοσιακού εθίμου στη Χίο- αλλά και μολότοφ. Αναφορικά με τον συγκεκριμένο βουλευτή -που ρωτάτε- δεν ξέρω την όλη ιστορία και περιμένω να ενημερωθώ με μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Δεν μπορώ όμως παρά να σχολιάσω πως, όταν έχουμε ευρήματα όπως οι μολότοφ, υπάρχει η γνωστή ρήση του κ. Τσίπρα: Ότι σημασία με τη μολότοφ έχει σε ποιο σημείο βρίσκεσαι. Αν είσαι από εκεί που τις πετάνε ή από εκεί που πέφτουν.
Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θεωρείτε ότι οι αντιδράσεις που είδαμε ενόψει και της έλευσης των ΜΑΤ υποδαυλίζονται από τους τοπικούς άρχοντες, τους Δημάρχους και τον Περιφερειάρχη; Και επειδή θα συνεχιστεί η κατασκευή των κλειστών δομών το επόμενο διάστημα εάν έχουμε έναν νέο γύρο αντιδράσεων και επιχειρήσουν οι κάτοικοι να μπουν μπροστά στις μπουλντόζες, πώς θα αντιδράσετε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να υλοποιηθεί το σχέδιο της Κυβέρνησης. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Το μήνυμα έχει σταλεί προς όλους και θα συνεχίσουμε με αποφασιστικότητα.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Θα ήθελα να διευκρινίσετε το κομμάτι της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου ως προς τη δυνατότητα που σας δίνεται να ελέγξετε την κίνηση στα Μέσα Μεταφοράς. Αυτά πότε θα τα ενεργοποιήσετε; Διότι οι προσλήψεις αντιλαμβανόμαστε ότι θα γίνουν το συντομότερο. Αλλά αυτά τα μέτρα πότε θα ενεργοποιηθούν; Όταν θα υπάρξει κάποιο κρούσμα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι ένα δυναμικό σχέδιο, που εξελίσσεται ανάλογα με την κατάσταση την οποία θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε. Εμείς λαμβάνουμε μέτρα για το χειρότερο δυνατό σενάριο. Προετοιμαζόμαστε ώστε να είμαστε έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε το χειρότερο δυνατό σενάριο, αλλά δεν σημαίνει ότι θα χρειαστεί να ενεργοποιηθούν όλα αυτά τα μέτρα που σας προανέφερα. Αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή, είναι να προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα με μέτρα πρόληψης. Παρακαλώ και εσάς, που έχετε το δημόσιο βήμα, να καλείτε τον κόσμο να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα πρόληψης, που είναι το βασικό στοιχείο για να αποφευχθεί οποιαδήποτε διάδοση. Και βέβαια προσπαθούμε να ελέγξουμε καλύτερα τις πύλες εισόδου, λιμάνια, σιδηροδρόμους, αεροδρόμια και οδικές αρτηρίες. Αν χρειαστεί κάποιο από τα μέτρα που σας προανέφερα, θα αναπτύσσεται πάντα με βάση τη γνώμη και την εισήγηση των ειδικών. Χρειάζεται ψυχραιμία, όχι πανικός, και πάνω από όλα ένα σχέδιο που να μπορεί να αντιμετωπίσει το χειρότερο δυνατό σενάριο. Και αυτό αναπτύσσουμε.
Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μιλήσατε για έναν πιθανό περιορισμό σε ό,τι αφορά τη μετακίνηση των πολιτών από άλλες χώρες και αναρωτιέμαι αν όλο αυτό είναι αντίθετο με τις υποχρεώσεις που έχει η χώρα μας έναντι της Ε.Ε..
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και με όλα τα αρμόδια κοινοτικά όργανα. Όλες οι ενέργειές μας είναι συγχρονισμένες με τις αντίστοιχες της Ε.Ε.. Θέλω να πω εδώ ότι χθες υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία του Πρωθυπουργού με την αρμόδια Επίτροπο Υγείας, Στέλλα Κυριακίδου, και έχουν αποφασίσει να είναι σε ανοιχτή γραμμή συνεχώς, όπως εξελίσσεται η υπόθεση σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, ώστε οι ενέργειες μας να είναι εναρμονισμένες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Επ’ αυτού και η ερώτησή μου. Χθες είδαμε μία μεγάλη πτώση στο Χρηματιστήριο της Αθήνας και γενικότερα μια αναστάτωση στις παγκόσμιες χρηματαγορές. Ανησυχεί η Ελληνική Κυβέρνηση για την πορεία της οικονομίας και τι είναι διατεθειμένη να πράξει γι’ αυτό;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι ένα ζήτημα δημόσιας υγείας, είναι και ένα ζήτημα οικονομίας. Δεν έχουμε τόσο ισχυρούς εμπορικούς δεσμούς με χώρες οι οποίες πλήττονται – πλην της Ιταλίας- με αποτέλεσμα οι εισαγόμενες επιπλοκές στην ελληνική οικονομία, αυτή τη στιγμή, να θεωρούνται σχετικά περιορισμένες. Φυσικά, αν έχουμε μια μεγάλη εξάπλωση σε παγκόσμιο επίπεδο, τότε θα αλλάξει αυτή η ανάγνωση. Επίσης, θα ήθελα να πω ότι τα μέτρα που προβλέπονται σε αυτή την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως σας είπα πριν, είναι σε απόλυτη εναρμόνιση με συστάσεις κορυφαίων οικονομολόγων, όπως ο κ. Μπλανσάρ πριν από λίγες ώρες, ο οποίος αναφέρει ότι μία Κυβέρνηση, φυσικά δεν μπορεί να αποκαταστήσει διαταραχές στο εμπόριο ή διακοπή διμερών σχέσεων, που μπορεί να προκύπτουν από τον ιό, αλλά μπορεί να προσλάβει προσωπικό, ώστε να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο πανικού και να ενισχύσει τις δομές υγείας με χρήματα, ώστε να ανταποκριθούν στον αυξημένο φόρτο. Και επίσης να μπορέσει να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να έχει τα μέτρα ατομικής προστασίας που θα είναι απαραίτητα. Όλα αυτά μαζί, εμείς τα κάνουμε στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Με εντολή του Πρωθυπουργού, το Υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θα διαθέσει το χρηματικό ποσό που θα χρειαστεί στο Υπουργείο Υγείας, για να είναι έτοιμο. Σε αυτούς τους άξονες προχωρούμε με ψυχραιμία να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρόκληση.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα, αν έχετε πληροφόρηση, να μας πείτε τι γίνεται στο λιμάνι της Πάτρας; Δηλαδή, πώς θα υποδεχθεί τρία –νομίζω- πλοία που έρχονται από την Αδριατική σήμερα; Και επίσης, αν μου επιτρέπετε, μια δεύτερη ερώτηση: Γιατί δεν ήρθε ο κ. Ινφαντίνο σήμερα και ήρθε ο αντιπρόεδρός του στη συνάντηση για το ποδόσφαιρο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά τη δεύτερη ερώτηση, ήταν σαφές -έχουμε προδιαγράψει εδώ και περίπου δυο εβδομάδες- ότι δεν επρόκειτο να έρθει από τη FIFA ο κ. Ινφαντίνο, αλλά ο αντιπρόεδρος ο κ. Κλαρκ. Είχαμε επίσης καταστήσει σαφές ως ελληνική πλευρά ότι επιθυμούσαμε να έχουμε την παρουσία του κ. Κλαρκ, ως ενός ανθρώπου εγνωσμένου κύρους, ο οποίος έχει συμβάλει τα μέγιστα στην απογείωση του αγγλικού ποδοσφαίρου, τόσο όσον αφορά στα θέματα αντιμετώπισης της βίας, όσο και σε ό,τι αφορά την αύξηση του εμπορικού ενδιαφέροντος και του εμπορικού προϊόντος. Άρα, δεν υπάρχει θέμα όπως αυτό που με ρωτάτε για τον κ. Ινφαντίνο, καθώς ποτέ δεν ήταν προγραμματισμένο να έρθει.
Όσον αφορά στο πρώτο ερώτημα, κάναμε, όπως είπα και πριν, ό,τι χρειαστεί με αρμόδιους του Υπουργείου Υγείας και του ΕΟΔΥ, προκειμένου να ελέγξουν αυτή την πύλη εισόδου, όπως είναι το λιμάνι της Πάτρας. Από εκεί και πέρα, πρέπει να είμαστε ψύχραιμοι, επαναλαμβάνω, και να ακολουθούμε τις συμβουλές των ειδικών. Οι ειδικοί αυτή τη στιγμή, όπως σας είπα, μιλούν για μία νόσο σχετικά ήπιας μορφής, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα. Δεν χρειάζεται να λαμβάνονται υπερβολικά μέτρα σε περιοχές που δεν έχουν πληγεί και σε ανθρώπους που δεν έχουν δείξει συμπτώματα. Αυτή είναι η εισήγηση των ειδικών. Δεν είμαστε εμείς οι ειδικοί, όμως ακολουθούμε τους ειδικούς και κάθε μέρα έχουμε επικαιροποίηση. Σχηματίζεται μια task force ανάμεσα στα συναρμόδια υπουργεία, ώστε να έχετε καθημερινά την ενημέρωση που χρειάζεστε για το πώς αναπτύσσεται η νόσος. Ελπίζουμε να μη χρειαστεί να αναπτυχθεί πολύ.
Α. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω για τον τουρισμό, σε σχέση με τον κορονοϊό, και αν η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο έχουν κάποιο σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Γιατί υπάρχουν εκτιμήσεις ότι ίσως πλήξει τον εγχώριο τουρισμό αυτή η επιδημία.
Δ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, να ρωτήσω κι εγώ κάτι σχετικό με την προηγούμενη ερώτηση. Στην Κρήτη ξεκινάει γύρω στις 15 του Μάρτη η τουριστική περίοδος. Είναι το πρώτο κομμάτι που ξεκινάει ο τουρισμός και είμαστε σε έξαρση αυτή την περίοδο. Πώς θα αντιμετωπιστεί και με τα πλοία και με τα αεροπλάνα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Το θέμα του τουρισμού, για μια χώρα όπως η Ελλάδα, που περίπου το 1/5 του Α.Ε.Π. της βασίζεται στον τουρισμό, είναι πολύ σοβαρό. Όπως λαμβάνουμε τα μέτρα προστασίας που προτείνουν τα άλλα Υπουργεία, έτσι ασχολούμαστε και με τον τουρισμό. Αλλά προσέξτε. Είναι άλλο πράγμα να κλείσει κανείς ένα τουριστικό πακέτο νωρίς και άλλο πράγμα να το κλείσει αργά. Άρα, είναι δύο πτυχές που πρέπει να διακρίνετε. Η πρώτη αφορά τον αριθμό των αφίξεων και η δεύτερη τον αριθμό των εσόδων. Κι όπως ξέρετε το last minute κοστίζει περισσότερο.
Χ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω πότε ενεργοποιείται η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, από ποιο σημείο και μετά; Και η Αστυνομία; Αν προβλέπεται κάποιος ειδικός περιορισμός στην κίνηση μεταναστών; Και αν σε κάποιο στάδιο προβλέπεται και εσωτερικός γεωγραφικός περιορισμός μέσα στη χώρα, όπως έχουμε δει να γίνεται, για παράδειγμα, στην Κίνα ή στην Ιταλία;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως σας είπα, το σχέδιο, που σήμερα παρουσιάζουμε με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, είναι δυναμικό. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να χρειαστεί να ληφθούν και τέτοια μέτρα, αν έχουμε μια πολύ μεγάλη έξαρση. Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, όπως ξέρετε, επιλαμβάνεται όταν ξεφεύγουμε από ένα περιορισμένο τοπικό μεμονωμένο περιστατικό. Ευχόμαστε να μην φτάσουμε σε αυτό το στάδιο. Αν χρειαστεί, όμως, θα αναλάβουμε οποιαδήποτε πρωτοβουλία χρειάζεται. Και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας είναι έτοιμη να το αναλάβει αυτό.
Χ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Και για τους μετανάστες υπάρχει σχέδιο, κ. Εκπρόσωπε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η κλειστή δομή είναι μια από τις λύσεις στο πρόβλημα, προκειμένου να ελεγχθούν φαινόμενα, που μπορεί να απειλούν τη δημόσια υγεία, όπως ο κορονοϊός, ενώ στις άναρχες δομές δεν υπάρχει καμία τέτοια δυνατότητα. Γι’ αυτό μίλησα για υγειονομική βόμβα. Και καλούμε ξανά τους τοπικούς φορείς, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους πολίτες των νησιών μας, να αγκαλιάσουν τις κλειστές δομές, γιατί είναι τελικά προς το συμφέρον τους.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αυτή η υγειονομική βόμβα, με βάση τον σχεδιασμό, θα απενεργοποιηθεί, με κλειστά κέντρα κάποια στιγμή το καλοκαίρι. Μέχρι τότε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Μέχρι τότε, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, με τον ΕΟΔΥ, είναι να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα, όχι μόνο για τα θέματα, όπως του κορονοϊού, αλλά και για άλλες ασθένειες που φαίνεται ότι μπορεί να αποτελέσουν ένα πρόβλημα για τη δημόσια υγεία. Και έχουν αναπτυχθεί ήδη μέτρα. Σε εύθετο χρόνο θα έχετε περισσότερη ανάλυση από το Υπουργείο Υγείας. Αλλά έχουν ληφθεί ήδη μέτρα σε συγκεκριμένες περιοχές, όπως στη Μόρια και αλλού.
ΕΛ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σχετικά με τις εξελίξεις στην Προανακριτική Επιτροπή για τη Novartis. Αρχικά, πώς σχολιάζετε τα όσα φέρεται ότι κατέθεσε ο προστατευόμενος μάρτυρας Σαράφης, χθες, στην Επιτροπή; Επίσης, τι λέτε για τις διαφορετικές ερμηνείες που φέρεται ότι δίνει η Νέα Δημοκρατία με το ΚΙΝΑΛ σε σχέση με το ΣΥΡΙΖΑ για το περιεχόμενο της κατάθεσης Σαράφη; Και επίσης, συνολικά, πώς σχολιάζετε όλη αυτή τη διαδικασία με τους προστατευόμενους μάρτυρες, μετά και τα χθεσινά;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να κάνω σχόλιο επί της διαδικασίας, γιατί είναι αρμοδιότητα της Προανακριτικής Επιτροπής της Βουλής. Ως Κυβέρνηση έχουμε αποφύγει να μπούμε στα θέματα διαδικασίας. Αφήνουμε αυτό το ζήτημα στη Βουλή και την Προανακριτική Επιτροπή, η οποία έχει όλες τις αρμοδιότητες της εισαγγελικής Αρχής. Όσον αφορά αυτά που βγήκαν στη δημοσιότητα ή που φέρεται να κατέθεσε ο προστατευόμενος μάρτυρας, είναι ξεκάθαρο ένα ζήτημα, το οποίο δεν επιδέχεται αμφισβήτηση, τουλάχιστον από ό,τι είδαμε και στον σημερινό Τύπο: ότι ο συγκεκριμένος μάρτυρας κατέθεσε πως δεν γνωρίζει να πήρε κανένα πολιτικό πρόσωπο χρήματα. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι είναι σε τελείως αντίθετη κατεύθυνση από αυτό που ξέραμε μέχρι πριν. Και επομένως, θα μπορούσε να πει κανείς ότι, αντί για «Κράμερ εναντίον Κράμερ», έχουμε «Σαράφη εναντίον Σαράφη». Το πολιτικό σχόλιο, το οποίο θα ήθελα να κάνω, είναι ότι μια εξύφανση πολιτικής σκευωρίας, η οποία είχε δρομολογηθεί τα προηγούμενα χρόνια, φαίνεται να καταρρέει κατά τη χθεσινή κατάθεση.
ΔΗΜ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Δύο ερωτήσεις θέλω να κάνω. Η μία ερώτηση έχει να κάνει με τον κορονοϊό. Αρχίζει να βγαίνει το εμβόλιο που είναι σε τερματικό στάδιο και αν έχει φτάσει στην Ελλάδα. Και η δεύτερη, σε σχέση με αυτό που μας είπατε για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Αττικό Μετρό -πρόκειται για το κτίριο ΦΙΞ- εάν τελικά θα ανοίξει η είσοδος που θα συνδέει το Μετρό με το Μουσείο.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν ξέρω τη λεπτομέρεια αυτή που με ρωτάτε, ποια θα είναι η είσοδος του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Σκοπεύω να το επισκεφτώ σύντομα. Και σας καλώ και σας να κάνετε το ίδιο. Αυτό που θα ήθελα να πω, σχετικά με το εμβόλιο, είναι ένα θέμα το οποίο δεν είναι στα χέρια τα δικά μας. Μπορώ να πω, όμως, τι είναι στο χέρι το δικό μας. Στο χέρι το δικό μας είναι μια ισχυρή φαρμακοβιομηχανία στη χώρα μας. Επομένως, μπορεί να πει κανείς ότι είμαστε σε αρκετά καλό επίπεδο, αρκετά καλύτερο από άλλες φόρες, όσον αφορά τα ζητήματα των φαρμάκων. Είμαστε, επίσης, σε ένα καλό επίπεδο, σχετικά με τα μέτρα προστασίας. Και έχω να σας πω ότι υπάρχουν και εγχωρίως παραγόμενα τέτοια υλικά προστασίας. Είμαστε ήδη σε συνεννόηση, το Υπουργείο Υγείας με τους ιδιωτικούς φορείς που παράγουν τέτοια υλικά προστασίας, όπως μάσκες, για παράδειγμα, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο απαιτούμενος αριθμός για να μην υπάρξει πρόβλημα, αν -επαναλαμβάνω- εξελιχθεί σε κάτι πολύ δυσάρεστο. Επομένως, είμαστε σε ένα καλό επίπεδο προετοιμασίας και σε αυτό το σημείο.
Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Για να το διευκρινίσουμε, επειδή κάνατε λόγο -απαντώντας στην κυρία Ευαγγελοπούλου- για εξύφανση, όσον αφορά την κατάθεση του κ. Σαράφη, άρα η Κυβέρνηση επιμένει από ό,τι αντιλαμβάνομαι στην ερμηνεία που είχε δώσει ο κ. Μητσοτάκης προεκλογικά, περί σκευωρίας.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα περιμένουμε να αποφανθεί η Δικαιοσύνη. Αλλά, από αυτά που ακούτε εσείς, όταν ένας μάρτυρας χαρακτηρίζεται «προστατευόμενος» γιατί λέει ότι ξέρει κάτι για την υπόθεση, και μετά λέει ότι δεν ξέρει τίποτα για την υπόθεση, πώς θα το χαρακτηρίσει κανείς; Θα περιμένουμε να δούμε το αποτέλεσμα της Προανακριτικής Επιτροπής.
Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Για το Προσφυγικό, ήθελα να ρωτήσω. Γιατί δεν έχει προχωρήσει η αποσυμφόρηση των νησιών, με τη μετακίνηση 11.000 ανθρώπων στην ενδοχώρα, όπως είχε εξαγγείλει η Κυβέρνηση; Δεν θα μπορούσε να γίνει αυτό παράλληλα με τα νέα κέντρα; Και επιπλέον, γιατί η Κυβέρνηση δεν έχει επιδείξει ανάλογο δυναμισμό για τη δημιουργία δομών στην ενδοχώρα, προκειμένου να αποσυμφορηθούν τα νησιά; Και τέλος, εξετάζει η Κυβέρνηση την πρόταση της Ύπατης Αρμοστείας του Ο.Η.Ε. για επιδότηση ενοικίου στους αιτούντες άσυλο με ευρωπαϊκά κονδύλια, προκειμένου να αναζητήσουν διαμέρισμα οι ίδιοι, γεγονός που θα έλυνε προβλήματα, σχετικά με τη δημιουργία κέντρων στην ενδοχώρα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το τελευταίο ερώτημα, όπως ξέρετε, υπάρχουν σχετικά προγράμματα, που γίνεται αξιοποίηση σχετικών κονδυλίων από τις ελληνικές Αρχές. Υπάρχει πρόσφατη απόφαση, για παράδειγμα, της Υφυπουργού Εργασίας και του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, η οποία, σε κάθε περίπτωση, αφορά την παροχή σε είδος: τη στέγη, τη διατροφή. Δεν είναι επίδομα. Δεν πηγαίνει στα χέρια αυτών των ανθρώπων. Προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε, για να διευκολύνουμε αυτή τη διαδικασία, που τελικά είναι προς όφελος όλων, γιατί βλέπουμε την κατάσταση που υπάρχει σήμερα στις άναρχες δομές. Τώρα, για τις δομές στην ενδοχώρα: Εμείς έχουμε δώσει προτεραιότητα, αυτό το διάστημα, σε τρία πράγματα: στην κατασκευή των κλειστών δομών, στην επιτάχυνση των διαδικασιών απόδοσης ή απόρριψης ασύλου, και στις επιστροφές. Προχωρούμε αυτό το σχέδιο. Είμαστε σε καλό δρόμο. Από σήμερα έχουν ξεκινήσει και οι εργασίες για τις κλειστές δομές. Και θα αναπτύξουμε το σχέδιο για αποσυμφόρηση, και προς την ενδοχώρα, σε εύθετο χρόνο.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Έχετε δει κάποια έλλειψη να υπάρχει στην Ελλάδα, σχετικά με την πρόληψη σε ατομικό επίπεδο; Δηλαδή, ότι υπάρχει στην αγορά, γιατί βλέπουμε διάφορα, για παράδειγμα, έλλειψη σε προστατευτικές μάσκες;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως σας είπα, σε μέτρα προστασίας, έχουμε το πλεονέκτημα να έχουμε εγχωρίως παραγόμενα τέτοια προϊόντα και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μην υπάρχει τέτοιου είδους έλλειψη. Υπάρχει ωστόσο έλλειψη ενημέρωσης. Γι’ αυτό, καλώ και σας, όπως και εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε από κυβερνητικής πλευράς, να ενημερώνουμε τους πολίτες συνεχώς, με ψυχραιμία, με έμφαση στην πρόληψη, στα ατομικά μέτρα προστασίας, τα ατομικά μέτρα υγιεινής, τα οποία είναι βασικά. Και παρακαλώ, όσο είναι δυνατόν, την αναπαραγωγή του σχετικού post του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και του Υπουργείου Υγείας.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Επ’ αυτού, κύριε Εκπρόσωπε. Η χθεσινή επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον κ. Μόσιαλο έχει ίσως και πολιτικό ενδιαφέρον;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όχι. Έχει ενδιαφέρον ως άποψη ενός ανθρώπου, ο οποίος είναι επιστήμονας της υγείας με εξειδικευμένη γνώση. Και επίσης, από το γεγονός ότι φέρνει μια άποψη από μια άλλη χώρα, από το Ηνωμένο Βασίλειο όπου ζει, προκειμένου να δούμε αν οι απόψεις των δικών μας επιστημόνων είναι αυτές που διατυπώνονται και σε άλλες χώρες. Και νομίζω ότι υπήρχε πλήρης ταύτιση, χθες.
Σας ευχαριστώ.