Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,
A. Έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) 2021-2027
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μεταβαίνει αύριο Πέμπτη στις Βρυξέλλες για να συμμετάσχει στην έκτακτη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου με θέμα το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027. Πρόκειται για μια εξαιρετικά δύσκολη εξίσωση και -κατ’ επέκταση- για μια δύσκολη διαπραγμάτευση, καθώς με λιγότερους κοινοτικούς πόρους χρειάζεται να καλυφθούν μεγαλύτερες ανάγκες. Η Ευρώπη καλείται, συγκεκριμένα, να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα δύο προβλήματα και τέσσερις προκλήσεις. Το πρώτο από τα δύο προβλήματα οφείλεται στο γεγονός ότι μία από τις βασικές χώρες συνεισφοράς – το Ηνωμένο Βασίλειο – αποχώρησε από την Ε.Ε., και το δεύτερο, στο γεγονός ότι οι χώρες συνεισφοράς επιμένουν σε έναν μειωμένο κοινοτικό Προϋπολογισμό.
Σε ό,τι αφορά το πρώτο πρόβλημα, το Brexit συνεπάγεται ένα καθαρό χρηματοδοτικό κενό της τάξεως των 10 δισεκατ. ευρώ ετησίως. Το γεγονός αυτό δυσκολεύει τις διαπραγματεύσεις μεταξύ καθαρών συνεισφορέων (net contributors) και καθαρών αποδεκτών (net receivers) για το ύψος του νέου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο πρόβλημα, η θέση των καθαρών συνεισφορέων ότι το μέγεθος του νέου ΠΔΠ πρέπει να παραμείνει ποσοστιαία στο 1% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος (ΑΕΕ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης των «27», ενώ:
-Πρώτον, η πρόταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ισοδυναμεί με το 1,30% του ευρωπαϊκού ΑΕΕ ή 1,324 τρισεκατομμύρια ευρώ.
-Δεύτερον, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έθετε το συνολικό ύψος του ΠΔΠ 2021-2027 στο 1,11% του ΑΕΕ, ή 1,134 τρισεκατομμύρια ευρώ, και
-Τρίτον, η πρόταση του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, ισοδυναμεί με το 1,074% του ευρωπαϊκού ΑΕΕ ή 1,094 τρισεκατομμύρια ευρώ.
Συνεπώς, και όπως δήλωσε χθες ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Νταβίντ Σασόλι, είμαστε, ακόμα, μακριά από μια αποδεκτή πρόταση, καθώς η απόσταση ανάμεσα στην πρόταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και την πρόταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου είναι 230 δισεκατ. ευρώ. Με έναν τόσο μικρότερο κοινοτικό Προϋπολογισμό, θα πρέπει να βρεθούν πόροι για να αντιμετωπιστούν οι τέσσερις προκλήσεις που αφορούν:
-την Πολιτική Συνοχής,
-την Κοινή Αγροτική Πολιτική,
-τη μεταναστευτική-προσφυγική κρίση,
-την κλιματική αλλαγή.
Θέλω να υπενθυμίσω ότι ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στα τέλη Ιανουαρίου βρέθηκε στις Βρυξέλλες και παρουσίασε στον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ τις Ελληνικές θέσεις. Ήταν, μάλιστα, ο πρώτος ηγέτης χώρας μέλους της Ε.Ε. που συναντήθηκε με τον κορυφαίο Ευρωπαίο αξιωματούχο ενόψει της αυριανής έκτακτης συνεδρίασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Σε αυτό το ιδιαίτερα δύσκολο περιβάλλον, των μειωμένων πόρων και των αυξημένων αναγκών, κάθε προσπάθεια ισορροπίας μοιάζει με απόπειρα τετραγωνισμού του κύκλου. Ο Πρωθυπουργός, ωστόσο, είναι έτοιμος και αποφασισμένος να εργαστεί, προκειμένου να εξασφαλίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους πόρους για την περίοδο 2021-2027.
B. Σε ό,τι αφορά το ασφαλιστικό
Όπως γνωρίζετε, έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή το ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Συνιστά βασική νομοθετική παρέμβαση της Κυβέρνησης για την άρση των αδικιών του παρελθόντος και τη θεμελίωση ενός στέρεου και δίκαιου ασφαλιστικού συστήματος. Είναι το πρώτο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, μετά από 12 χρόνια, που, όχι μόνο δεν επιβάλλει καμία μείωση στις συντάξεις, αλλά προβλέπει και σημαντικές αυξήσεις. Αντιμετωπίζει, πρώτ’ απ’ όλα, τις δύο κραυγαλέες αδικίες του νόμου Κατρούγκαλου, οι οποίες, άλλωστε, κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το ΣτΕ. Πρώτον, την αδικία σε ό,τι αφορά τις εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών, και δεύτερο, την αδικία σε βάρος συνταξιούχων και εργαζόμενων με περισσότερα από 30 χρόνια εργασίας. Αίρει, δηλαδή, τις αδικίες των νόμων του ΣΥΡΙΖΑ στα θεμελιώδη ζητήματα του ύψους των εισφορών και της ανταποδοτικότητας του συστήματος. Και παρέχει, επιπλέον, ειδική μέριμνα για τους πολύτεκνους, τους νέους ελεύθερους επαγγελματίες, τις εργαζόμενες μητέρες, τους αγρότες, τους δικαιούχους συντάξεων χηρείας.
Τόσο οι νέοι συνταξιούχοι -αυτοί που βγήκαν στη σύνταξη μετά τον νόμο Κατρούγκαλου- όσο και οι σημερινοί εργαζόμενοι, που συμπληρώνουν 30 και πλέον χρόνια εργάσιμου βίου, θα έχουν αυξήσεις. Το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης καλλιεργεί έτσι την ασφαλιστική συνείδηση σε όλους, και εμπνέει εμπιστοσύνη στους σημερινούς εργαζόμενους, στις νέες και τους νέους μας. Στους σημερινούς και αυριανούς εργαζόμενους που θα ξέρουν ότι όσο δουλεύουν, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η σύνταξή τους. Άλλωστε, οι ισοπεδωτικές και τελικά αντισυνταγματικές ρυθμίσεις του νόμου Κατρούγκαλου, ήταν όχι μόνο άδικες για όσους εργάστηκαν περισσότερο, αλλά και βλαπτικές για το ασφαλιστικό σύστημα, αφού, αντί να επιβραβεύουν, απαξίωναν τα περισσότερα χρόνια εργασίας. Και κινητροδοτούσαν, έτσι, την εισφοροδιαφυγή και την αδήλωτη εργασία.
Σε ό,τι αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές των μη μισθωτών, διαμορφώνεται μια κλίμακα με έξι σκαλοπάτια, από τα οποία ο καθένας από αυτούς μπορεί να επιλέξει, με αίτησή του, εκείνο που επιθυμεί. Ιδιαίτερης σημασίας είναι το γεγονός ότι καθιερώνεται και μία άλλη κατηγορία, χαμηλών εισφορών, που αφορά τους νέους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοτελώς απασχολούμενους για τα πρώτα 5 έτη από την έναρξη άσκησης του επαγγέλματός τους.
Παράλληλα καταργείται η διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου, που βάφτιζε την έκπτωση στις εισφορές των νέων επαγγελματιών «ασφαλιστική οφειλή» και που αναζητούνταν από τον ασφαλισμένο στο μέλλον. Με το νομοσχέδιο αυτό καλύπτεται, επίσης, το κενό νόμου που δημιούργησε ο νόμος Κατρούγκαλου σε βάρος της εργαζόμενης γυναίκας που αποκτά παιδί. Με συγκεκριμένη διάταξη, δίνεται έκπτωση 50% στις ασφαλιστικές εισφορές για τις εργαζόμενες μητέρες. Παράλληλα, με άλλη διάταξη στηρίζονται οι συνταξιούχοι που θέλουν να συνεχίσουν νόμιμα τον εργασιακό τους βίο. Οι πολύτεκνοι και οι γεωργοί συνταξιούχοι, εφόσον συνεχίσουν να εργάζονται, θα απολαμβάνουν το 100% της σύνταξής τους, ενώ όλοι οι υπόλοιποι συνταξιούχοι, εφόσον εργάζονται, θα λαμβάνουν το 70% της σύνταξής τους.
Γ. Φόρουμ Διευρυμένης Στρατηγικής Συνεργασίας Ελλάδας – Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων
Σε συνέχεια της επίσκεψης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (3-4 Φεβρουαρίου), πραγματοποιήθηκε προ ολίγου συνάντηση εργασίας του Forum Διευρυμένης Στρατηγικής Συνεργασίας Ελλάδας – Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, στο Μέγαρο Μαξίμου. Στο πλαίσιο του Φόρουμ, ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε, σήμερα το πρωί στο Μέγαρο Μαξίμου με τον επικεφαλής της αντιπροσωπείας, Υπουργό Επικρατείας των ΗΑΕ, Sultan Ahmed Al Jaber.
Στη συνέχεια, πραγματοποιούνται σήμερα συναντήσεις Υπουργών και στελεχών της Κυβέρνησης με τα 30 μέλη της αντιπροσωπείας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, για ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, που εκτείνεται από την οικονομία και τις επενδύσεις, ως την άμυνα, την ενέργεια, το περιβάλλον, τον πολιτισμό και τον τουρισμό. Στις διαβουλεύσεις αυτές θα εκπροσωπηθούν σε ανώτερο επίπεδο τα Υπουργεία Εξωτερικών, Άμυνας και Πολιτισμού, ενώ παρόντα θα είναι και κυβερνητικά στελέχη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στους τομείς της Ενέργειας, της Ψηφιακής Διακυβέρνησης, του Τουρισμού και της Γεωργίας.
Δ. Επιστρέφονται 280 εκατομμύρια ευρώ στον κρατικό Προϋπολογισμό
Με μεθοδική και αποτελεσματική δουλειά της Κυβέρνησης και της Δημόσιας Διοίκησης, το Ειδικό Γραφείο Κοινοτικού Δικαίου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατήγαγε μία πολύ σημαντική νίκη προς όφελος της ανάπτυξης του αγροτικού τομέα. Συγκεκριμένα, με αμετάκλητη απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιστρέφονται από την Ε.Ε. στον Ελληνικό προϋπολογισμό περίπου 280 εκατ. ευρώ.
Ε. Σε ό,τι αφορά τις πολιτικές για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών
Από το πρωί της Δευτέρας ξεκίνησε, σε δεκαπέντε μαιευτήρια και μαιευτικές κλινικές της χώρας, η πιλοτική εφαρμογή της νέας διαδικασίας της δήλωσης γέννησης, όπως σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πλέον μια χρονοβόρα γραφειοκρατική διαδικασία, η οποία ενέπλεκε τέσσερις υπηρεσίες και ταλαιπωρούσε τους πολίτες, θα ξεκινά και θα ολοκληρώνεται μέσα στο μαιευτήριο. Τα αρμόδια ληξιαρχεία και δημοτολόγια θα ενημερώνονται από το μαιευτήριο ηλεκτρονικά, ενώ το νεογέννητο θα αποκτά άμεσα ΑΜΚΑ και ασφαλιστική ικανότητα, εφόσον φυσικά είναι ασφαλιστικά ενήμερος ο γονέας. Επιπλέον, θα κινούνται αυτόματα οι διαδικασίες για την απόδοση του επιδόματος γέννησης, εφόσον πληρούνται τα σχετικά κριτήρια. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προετοιμάζεται έτσι ώστε μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου η νέα διαδικασία να εφαρμόζεται καθολικά. Η Κυβέρνηση επέλεξε να ξεκινήσει η απλοποίηση και ψηφιοποίηση διοικητικών διαδικασιών, από τη γέννηση, για σημειολογικούς λόγους. Θα συνεχίσουμε να απλοποιούμε και να ψηφιοποιούμε τις διοικητικές διαδικασίες, ώστε να δημιουργήσουμε ένα κράτος σύγχρονο και λειτουργικό, το οποίο δεν θα ταλαιπωρεί πολίτες και επιχειρήσεις με περιττές διατυπώσεις.
Άλλη μία πρωτοβουλία που αξίζει να αναφερθεί αφορά στον Αθλητισμό. Από φέτος, που είναι Ολυμπιακή χρονιά, και για τα επόμενα τρία χρόνια, υλοποιείται το πρωτοποριακό πρόγραμμα «Ζήσε Αθλητικά» με σκοπό την προώθηση του Αθλητικού Ιδεώδους και του Αθλητικού Ήθους, ως πρότυπο της καθημερινής ζωής. Για τον σκοπό αυτό συστήθηκε Οργανωτική Επιτροπή στην οποία συμμετέχουν κορυφαίες προσωπικότητες του αθλητισμού (Πρωταθλητές και Ολυμπιονίκες), μαζί με όλους τους αρμόδιους φορείς (Ολυμπιακή Επιτροπή, Παραολυμπιακή Επιτροπή, ΕΣΚΑΝ, εκπρόσωποι συνδέσμων αθλητών ομαδικών αθλημάτων κ.ά.), με τη στήριξη των Περιφερειών και της ΚΕΔΕ. Το πρόγραμμα έχει τέσσερις πυλώνες:
Πρώτον, καμπάνια «Γίνε Πρωταθλητής στη Ζωή», με πέντε επιμέρους θεματικές ενότητες:
•Εκφοβισμός
•Συμπεριφορές στον αθλητισμό
•Ισορροπημένη Διατροφή
•Εθελοντισμός
•Εξάσκηση Δεξιοτήτων
Δεύτερον, «Το σχολείο του Αθλητισμού», όπου αθλητές – πρεσβευτές του αθλητισμού θα επισκέπτονται Δημοτικά και Γυμνάσια, παρουσιάζοντας και συζητώντας με τους μαθητές τα προσωπικά τους βιώματα.
Τρίτον, διοργάνωση δωρεάν αθλητικών γεγονότων, προσβάσιμων σε όλους.
Τέταρτον, διοργάνωση αθλητικών ημερίδων και συνεδρίων για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση.
ΣΤ. Πληρωμές ΕΠΑΝΕΚ τελευταίου 7μήνου
Το β’ εξάμηνο του 2019 παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση του ρυθμού εκταμιεύσεων που αφορούν δράσεις Κρατικών Ενισχύσεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ). Σε τομείς, δηλαδή, που πρέπει να στοχεύσει η χώρα μας για να ανακτήσει το χαμένο έδαφος της τελευταίας δεκαετίας. Μέσα στο τελευταίο επτάμηνο, διοχετεύθηκαν 650 εκατ. ευρώ στην πραγματική οικονομία για δράσεις ποιοτικού εκσυγχρονισμού μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την ενίσχυση τουριστικών πολύ μικρών και μικρών Επιχειρήσεων σε Αττική και Κρήτη, για την προμήθεια εξοπλισμού πρόσβασης και βοηθητικών εγκαταστάσεων για εξυπηρέτηση ΑμεΑ σε παραλίες του Δήμου Ρεθύμνης, την ανάπτυξη Ευρυζωνικών Υποδομών σε Αγροτικές Λευκές Περιοχές της Ελληνικής Επικράτειας και Υπηρεσίες Εκμετάλλευσης-Αξιοποίησης των Υποδομών – σχεδόν σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας- συγκεκριμένα στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Ιονίων Νήσων, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου, Κρήτης και Βορείου Αιγαίου. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι έγινε πληρωμή 100 εκατ. ευρώ, ως 2η δόση, προς την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, προκειμένου να συμμετέχει μέσω των Ελληνικών Τραπεζών στη δανειοδότηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων σε ποσοστό 40% επί του κάθε δανείου.
Ζ. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
Αύριο Πέμπτη (20/2) όπως ανέφερα και πριν, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στις Βρυξέλλες για να παραστεί στην Έκτακτη Σύνοδο Κορυφής για τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.
Την Κυριακή (23/2) το πρωί θα προεδρεύσει στη συνεδρίαση της Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας.
Τη Δευτέρα (24/2) το απόγευμα θα συναντήσει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες είδαμε έναν τραγέλαφο με την Προανακριτική Επιτροπή, τους εκπροσώπους της να είναι στην ΓΑΔΑ, να περιμένουν τον προστατευόμενο μάρτυρα και αυτός να μην εμφανίζεται ποτέ, αλλά και την αδυναμία της Αστυνομίας να τον εντοπίσει. Ποιο είναι το σχόλιο της Κυβέρνησης γι’ αυτή την κατάσταση; Φταίει η Αστυνομία που δεν εντοπίζεται; Έχουν γίνει λάθη;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Το καθεστώς των προστατευόμενων μαρτύρων, η προστασία αυτή καθαυτή, δεν είναι φυσική προστασία, δεν είναι παρακολούθηση. Είναι προστασία της ανωνυμίας, είναι προστασία της ταυτότητας, προκειμένου ο προστατευόμενος μάρτυρας να μην κινδυνεύσει ο ίδιος ή τα μέλη της οικογένειάς του από το γεγονός ότι έχει κάτι σημαντικό να καταθέσει. Άρα, δεν υπάρχει αδυναμία της Αστυνομίας, δεν μπορεί να λέγεται ότι έχασε τον προστατευόμενο μάρτυρα από τα χέρια της. Δεν υπήρχε τέτοιο θέμα. Υπάρχει ένα πρόσωπο το οποίο γνωρίζει την ταυτότητά του και, από εκεί και πέρα, υπάρχει και η Δικαιοσύνη, δηλαδή οι εισαγγελείς που τον εξέτασαν. Επομένως, δεν υπάρχει θέμα τραγέλαφου, υπάρχει μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη. Περιμένουμε σήμερα το απόγευμα την Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής να πάρει τις οποιεσδήποτε αποφάσεις της.
Ε. ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ: Πάνω στο ίδιο, κ. Εκπρόσωπε, για την υπόθεση της Novartis. Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι από χθες κυβερνητικά στελέχη, όπως ο Άδωνις Γεωργιάδης, μιλούν για κατάρρευση σκευωρίας και αναφέρονται πλέον ευθέως και στον Αλέξη Τσίπρα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Καταρχάς να πούμε ότι, τόσο ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όσο και οι δύο πρώην Πρωθυπουργοί, αλλά και όλα τα πρόσωπα -τα δέκα πολιτικά πρόσωπα- που κατηγορήθηκαν και συκοφαντήθηκαν όλο το προηγούμενο διάστημα, έχουν κάθε δικαίωμα να προστατεύσουν τον εαυτό τους. Δεύτερον, υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα για το γεγονός ότι κάποιος, όπως ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, επιλέγει να αναμειχθεί στο έργο της Προανακριτικής Επιτροπής της Βουλής. Εμείς ως Κυβέρνηση έχουμε αποφύγει, όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, να ανακατευθούμε τόσο στα ζητήματα της Δικαιοσύνης, όσο και στο έργο της Προανακριτικής Επιτροπής της Βουλής, γιατί αυτό ανήκει στη Νομοθετική Εξουσία. Όμως, ο ίδιος ο κ. Τσίπρας επέλεξε να βάλει τον εαυτό του στο κέντρο αυτής της συζήτησης και να αναφερθεί στο ζήτημα, λέγοντας, λίγο έως πολύ, σημαντικά ψέματα, τα οποία αποπροσανατολίζουν τον πολίτη. Παράδειγμα: Δεν υπάρχει καμία Κοινοτική Οδηγία σε ισχύ, στην οποία αναφέρθηκε ο πρώην Πρωθυπουργός. Δεύτερον, δεν είναι η Νέα Δημοκρατία ή το ΚΙΝ.ΑΛ. που επιλέγουν μια διαδικασία. Όλα τα κόμματα που συμμετέχουν στην Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής, πλην του ΣΥΡΙΖΑ -τονίζω όλα τα κόμματα, συμπεριλαμβανομένου του Κ.Κ.Ε.- επέλεξαν να προχωρήσει η διαδικασία όπως προχώρησε. Και τρίτον, δεν μπορεί να κατηγορεί κάποιος για παράτυπη διαδικασία την Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής, όταν ακολουθεί ακριβώς την ίδια διαδικασία, κατ’ ανάλογο τρόπο, που ακολούθησαν οι εισαγγελείς της Τακτικής Δικαιοσύνης. Πέρα από αυτό, θέλω να πω, σχολιάζοντας μόνο τη δήλωση του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης -και επαναλαμβάνω όχι τη Δικαιοσύνη, όχι την Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής- ότι ο κ. Τσίπρας προφανώς βρίσκεται σε πανικό, γιατί αλλιώς δεν μπορεί να δικαιολογηθεί το γεγονός ότι, μόλις πριν από λίγες ημέρες στον δήθεν «Απολογισμό» της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ για την περίοδο της διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχει στη σελίδα 57 μία ρητή αναφορά που λέει ότι θα πρέπει να είναι κανείς προσεκτικός σε τέτοιες περιπτώσεις, να συλλέγει τα όποια ευρήματα υπάρχουν και να αφήνει τη Δικαιοσύνη να προχωρήσει στο έργο της. Σας παραπέμπω στη σελίδα 57 του «Απολογισμού». Πώς συγκρίνεται αυτή η δήλωση του κ. Τσίπρα, η οποία δείχνει έναν πρωτοφανή πανικό, με τα συμπεράσματα τα οποία υιοθέτησε η Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ πριν από λίγες ημέρες; Ας απαντήσει ο κ. Τσίπρας.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δύο σκέλη έχει η ερώτησή μου. Πρώτον, πώς τοποθετείστε απέναντι στην υποβολή αναφοράς από την κυρία Γεροβασίλη τώρα και τον κ. Λάππα στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου; Και δεύτερον, απαντήσατε προηγουμένως για το καθεστώς προστασίας των ανωνύμων μαρτύρων, αυτό περιμένετε, δηλαδή, να γίνει και σήμερα με τη δεύτερη μάρτυρα; Αν γίνει και αυτό σήμερα, αν εξαφανιστεί και η δεύτερη μάρτυρας, από εκεί και πέρα η Κυβέρνηση πώς θα ενεργήσει; Ή η Αστυνομία;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Καταρχάς, στο πρώτο σκέλος της ερώτησης. Εντάσσεται μέσα σ’ αυτό που είπα και πριν, στο μικρό ή μεγάλο ψέμα -χαρακτηρίστε το όπως θέλετε εσείς- που ανέφερε χθες ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Δεν υπάρχει καμία παράτυπη διαδικασία. Ζητήθηκε η κατ’ ανάλογο τρόπο εξέταση. Η κατ’ ανάλογο τρόπο εξέταση σημαίνει ότι αυτό το οποίο έκανε ο Εισαγγελέας, ο οποίος εξέτασε τον μάρτυρα Σαράφη, αυτό θα έκανε και η Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής, η οποία έχει ακριβώς τις ίδιες αρμοδιότητες. Άρα, δεν βλέπουμε κάτι παράτυπο. Εκτός κι αν θεωρεί κανείς ότι παράτυπος ήταν ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, αν η παρανομία έγινε εκεί. Αυτό είναι θέμα της Δικαιοσύνης και δεν θέλουμε να σχολιάσουμε τίποτε παραπάνω γι’ αυτό. Όσον αφορά το άλλο ζήτημα που θέτετε: Όντως υπάρχει στις τέσσερις το απόγευμα μια δεύτερη συνεδρίαση της Προανακριτικής Επιτροπής με τη δεύτερη προστατευόμενη μάρτυρα. Αναμένουμε να δούμε αν η ίδια θα προσέλθει ή όχι. Από εκεί και πέρα, είναι στο χέρι της Προανακριτικής Επιτροπής της Βουλής, και όχι της Κυβέρνησης, το πώς θα προχωρήσει. Υπάρχουν διάφορα εργαλεία στη διάθεσή της, φαντάζομαι, τα οποία θα επιλέξει με τον κατάλληλο τρόπο η Προανακριτική Επιτροπή, προκειμένου να προχωρήσει στις διαδικασίες. Αυτό που είναι βέβαιο, είναι ότι οι διαδικασίες δεν έχουν χρονικό ορίζοντα, δεν λήγουν. Δηλαδή, μπορεί να κλητευθεί ο μάρτυρας, να παραστεί ο μάρτυρας και στο μέλλον. Υπάρχουν πάντα οι δυνατότητες να συνεχίσει η εξέταση άλλων μαρτύρων μέχρι να κλητευθούν οι προστατευόμενοι μάρτυρες. Αλλά υπάρχουν κι άλλα εργαλεία στα χέρια της Προανακριτικής Επιτροπής. Βέβαιο είναι ότι έχουν ήδη υπάρξει σημαντικές καταθέσεις για την υπόθεση αυτή και θα ακολουθήσουν κι άλλες. Περιμένουμε να δούμε πού τελικά θα καταλήξει το πόρισμα της Επιτροπής, πριν η κυβερνητική πλειοψηφία λάβει τις όποιες αποφάσεις της.
Θ. ΓΙΑΚΟΜΠΙ: Αν θυμάμαι καλά δηλώσατε την προηγούμενη εβδομάδα, όσον αφορά την οικοδομή κλειστών camps στα νησιά hotspot, ότι ο διάλογος δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για αδράνεια. Τι σημαίνει αυτό συγκεκριμένα; Αν σκληρύνει το μέτωπο με τους νησιώτες, πώς θα εγκαταστήσετε αυτά τα camps; Δηλαδή, συνεχίζει;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αν κρίνω από τη σημερινή δήλωση του κ. Περιφερειάρχη, του κ. Μουτζούρη, δεν σκληραίνουν, αλλά μάλλον χαλαρώνουν τη στάση τους. Αυτό που εμείς είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε, είναι να προχωρήσουμε στον σχεδιασμό μας. Δεν υπάρχει άλλη οδός, παρά μόνο η υλοποίηση του κυβερνητικού σχεδίου. Μέσα στο κυβερνητικό σχέδιο υπάρχει η κατασκευή των κλειστών δομών. Υπάρχει το χρονικό διάστημα το οποίο ζητήθηκε, δηλαδή μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδας, και από την άλλη εβδομάδα θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στα πρώτα έργα για την κατασκευή των κλειστών δομών. Το μόνο που είχε μείνει ανοιχτό προς συζήτηση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση ήταν, αν μπορούσε να υποδείξει κάποιους άλλους χώρους που θα ήταν κατάλληλοι και θα πληρούσαν τις προϋποθέσεις για την κατασκευή των κλειστών δομών. Μόνο γι’ αυτό συζητάμε. Από Δευτέρα θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στα απαραίτητα έργα.
Θ. ΓΙΑΚΟΜΠΙ: Ακόμη και αν χρειαστεί μια ζώνη ΜΑΤ ή Στρατός;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί, για να ολοκληρωθεί το κυβερνητικό σχέδιο. Μέσα στο κυβερνητικό σχέδιο είναι και οι κλειστές δομές. Δεν βλέπω κανέναν λόγο να αντιδράσει κανείς, όταν είναι προς όφελος, όχι μόνο της χώρας στο σύνολό της, αλλά ιδίως των τοπικών κοινωνιών. Έχουμε κάποια στοιχεία που το τελευταίο διάστημα δείχνουν, για παράδειγμα, μία επιτάχυνση των διαδικασιών απονομής ασύλου ή απόρριψης αιτήσεων ασύλου. Ενώ, ωστόσο, θέλουμε να επιδώσουμε τα αποτελέσματα αυτά, συμβαίνει, τι; Σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό δεν βρίσκονται οι άνθρωποι, που πρέπει να πάρουν τα ειδοποιητήρια ότι απορρίφθηκε το αίτημά τους, ώστε να γυρίσουν ανατολικά, ή ότι δικαιώθηκε το αίτημά τους, ώστε να πάνε δυτικά. Γιατί μέσα στις άναρχες δομές πολλές φορές δεν βρίσκει κανείς άκρη με την ταχύτητα που θα έπρεπε να υπάρχει. Αυτά τα δύο στοιχεία, η απονομή ασύλου ή η επιστροφή, είναι βαλβίδες αποσυμπίεσης. Φαντάζομαι οι τοπικές κοινωνίες, όταν ζητούν αποσυμφόρηση των νησιών, να επιδιώκουν μια κλειστή δομή που θα υπάρχει μια τάξη, ώστε να επιτυγχάνεται ταχύτερα αυτός ο στόχος.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κύριε Χριστάκο. Καταρχάς καλή επιτυχία.
Γ. ΧΡΙΣΤΑΚΟΣ: Ευχαριστούμε πολύ, κ. Υπουργέ. Τις περασμένες ημέρες είδαμε, ακούστηκαν, γράφτηκαν, λέχθηκαν πάρα πολλά για τον σχεδιασμό της Κυβέρνησης. Ιδιαίτερα από τη στιγμή που ο κ. Μηταράκης μαζί με τον Περιφερειάρχη, στην Ε.Ρ.Τ., συνομολόγησαν ότι θα δοθεί και μια εβδομάδα παράταση. Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν όλο αυτό ήταν στο σχεδιασμό της Κυβέρνησης ή αν ο κ. Μηταράκης ενεργούσε ή ενεργεί αυτοβούλως, όπως γράφεται και ακούγεται. Κι αν ο σχεδιασμός, να πάμε και λίγο μπροστά, είναι αυτός ο οποίος εκκινήθηκε αρχικά; Δηλαδή, οι συγκεκριμένες οριοθετημένες χωροθετημένες περιοχές, τα συγκεκριμένα κέντρα στους συγκεκριμένους προβλεπόμενους χώρους και στην προβλεπόμενη χρονική διάρκεια.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ξεκινώντας από το δεύτερο σκέλος, έχουμε πει ότι εξαντλήθηκε, και ίσως τράβηξε και παραπάνω απ’ ό,τι θα έπρεπε, ο διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, προκειμένου να βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή λύση. Δεν κατέστη αυτό δυνατό και γι’ αυτό αποφασίσαμε να προχωρήσουμε με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τη συγκεκριμένη χωροθέτηση των συγκεκριμένων περιοχών. Αυτός ο σχεδιασμός προχωράει. Δεν έχει αλλάξει, λοιπόν, σε κάτι. Το μόνο που έμεινε προς διευκρίνιση -επαναλαμβάνω- ήταν εάν οι τοπικές κοινωνίες δια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του Περιφερειάρχη, των Δημάρχων, ήταν σε θέση να έρθουν μέσα σ’ αυτή την εβδομάδα και να προτείνουν εναλλακτικές περιοχές, που να πληρούν, όμως, τις προϋποθέσεις για τις κλειστές δομές. Δεν έχουμε δει κάτι μέχρι τώρα. Αν υπάρξει κάτι μέχρι το Σαββατοκύριακο, εδώ είμαστε να το εξετάσουμε. Αλλά από Δευτέρα, εμείς θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε. Όσον αφορά το λεγόμενο «moratorium», όπως το είπατε εσείς, επαναλαμβάνουμε ότι αφορά μόνο τη χωροθέτηση των κλειστών δομών. Πιστεύω ότι σε αυτό το θέμα, όλοι να καταλαβαίνουν, ότι και ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου κρίνει εκείνη τη στιγμή και σταθμίζει τις συζητήσεις που κάνει με τις τοπικές Αρχές και αποφασίζει να δείξει λίγη ευελιξία. Δεν νομίζουμε ότι είναι κακό.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, περιγράψατε στην αρχή το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα διεξαχθεί αύριο ο διάλογος στην έκτακτη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες, για τον Προϋπολογισμό ουσιαστικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τι είναι αυτό που διεκδικεί η Ελλάδα και τι θα θέσει ακριβώς ο Πρωθυπουργός στη Σύνοδο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η Ελλάδα προσέρχεται στη συζήτηση με σκοπό να δει πώς θα προτάξει τα συμφέροντά της στις συνολικά τέσσερις βασικές προκλήσεις. Δηλαδή στις δυο παραδοσιακές πολιτικές που είναι η Συνοχή και η Κοινή Αγροτική Πολιτική, αλλά και στις δυο νέες προκλήσεις που είναι το Μεταναστευτικό-Προσφυγικό, αλλά και η κλιματική αλλαγή. Εμείς θέλουμε να μην έχουμε μειωμένους πόρους σε σχέση με αυτούς που είχαμε την προηγούμενη περίοδο, παρά το γεγονός ότι μικραίνει ο Κοινοτικός Προϋπολογισμός. Για λόγους που έχουν να κάνουν, σε ό,τι αφορά το θέμα της Συνοχής, με την πραγματικότητα την οποία βιώσαμε τα τελευταία 10 χρόνια. Η Ελλάδα υπέστη μια πολύ μεγάλη μείωση του Α.Ε.Π., ενώ άλλες χώρες προχώρησαν πιο γρήγορα. Δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι αυτό θα μείνει χωρίς μια απάντηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ζητούμε να στηρίξει την Ελλάδα σε επίπεδο συνοχής για να ανακτήσει το χαμένο έδαφος. Και αυτό το διεκδικούμε. Στην Κοινή Αγροτική Πολιτική επίσης δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι οι Έλληνες αγρότες θα έχουν σημαντικές μειώσεις στα χρήματα τα οποία λαμβάνονται, είτε από τις άμεσες ενισχύσεις, είτε από τον δεύτερο πυλώνα. Και όσον αφορά τα ζητήματα της μετανάστευσης, εμείς είμαστε αρκετά προβληματισμένοι, όπως είναι και άλλες χώρες υποδοχής, από το γεγονός ότι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει περιοριστεί σημαντικά -αυτό φαίνεται στην τελευταία πρόταση που βρίσκεται προς συζήτηση- με ιδιαίτερα προβληματικό στοιχείο την περικοπή των κονδυλίων για τη FRONTEX. Εμείς είμαστε χώρα υποδοχής, όπως είναι και η Ιταλία και η Ισπανία, και θα διεκδικήσουμε μέχρι τελευταία στιγμή ικανοποιητικά κονδύλια που υπάρχουν σήμερα για τη μετανάστευση. Για το θέμα της κλιματικής αλλαγής, επιμένουμε πάρα πολύ στο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης και μάλιστα επιμένουμε με τη λογική ότι είμαστε μια χώρα που βγαίνει στην πρωτοπορία. Έχουμε πει ότι θα κλείσουμε τις λιγνιτικές μας μονάδες μέχρι το 2023, πλην μίας, η οποία θα κλείσει το 2028. Άρα, πρέπει να συμπεριληφθεί στην κρίση όλων, το γεγονός της ταχύτητας με την οποία προχωρούμε, προκειμένου να τύχουμε ικανής χρηματοδότησης για να αντιμετωπίσουμε τη μετάβαση σε αυτές τις περιοχές και να μην μείνει κανένας πίσω στη Δυτική Μακεδονία ή στη Μεγαλόπολη. Και αυτό θα το διεκδικήσουμε. Άρα, συνολικά δεν θέλουμε καμία μείωση στους πόρους που είχαμε σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, παρά το γεγονός ότι είναι μειωμένος ο Προϋπολογισμός. Θα διεκδικήσουμε σε κάθε μία από τις τέσσερις προκλήσεις το τμήμα που μας αναλογεί.
ΣΤΕΦ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Πώς σχολιάζετε δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Yeni Safak, η οποία αναφέρει ότι μόλις πρωτοκολληθούν οι χάρτες, τους οποίους λέει η Κυβέρνηση ότι δεν έχουν νομική ισχύ και το λέει και ο Ο.Η.Ε., αλλά, παραταύτα, τους αναρτά και τους πρωτοκολλά σε έναν μήνα, ότι στο τεμάχιο 15, όπως αυθαιρέτως το ορίζουν κάτω από την Κρήτη, θα κάνουν έρευνες με το Oruk Reis.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι είναι μια τυπική διαδικασία η ανάρτηση αυτή. Και όπως λέει και ο Ο.Η.Ε., δεν σημαίνει ότι παράγουν κανένα νομικό αποτέλεσμα ή ότι αναγνωρίζονται. Είναι μια τυπική καταγραφή. Και αυτό που θα ήθελα να επισημάνω είναι ότι εξαιτίας των ενεργειών της Ελλάδας -όπως ξέρετε είχαμε αποστείλει και επιστολές σχετικές για το θέμα αυτό- είναι επιτυχία το γεγονός ότι δεν έχουν αναρτηθεί ακόμη και δεν είναι σαφής και ο ορίζοντας στον οποίο θα αναρτηθούν, αν αναρτηθούν. Επομένως, αφήνουμε ανοιχτό το θέμα αυτό. Αλλά εμάς δεν μας ενδιαφέρει να μείνουμε μόνο στο τυπικό ζήτημα, αλλά να επικεντρωθούμε στο ουσιαστικό, που είναι ότι δεν παράγει κανένα νομικό αποτέλεσμα αυτή η άκυρη συμφωνία γι’ αυτούς τους χάρτες, όπως δεν παρήγαγε κανένα νόμιμο αποτέλεσμα η παρόμοια κίνηση που είχε κάνει η Τουρκία με το ψευδοκράτος το 2014.
Δ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, επηρεάζει τον κυβερνητικό σχεδιασμό για το μεταναστευτικό η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την Ισπανία και τις επαναπροωθήσεις εκεί;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι ένα ακόμη στοιχείο, το οποίο προσμετράται θετικά, σε ό,τι αφορά τη δική μας πολιτική. Κατ΄ αρχάς, μας δίνει ένα βασικό, ιδεολογικό και πολιτικό όπλο, το γεγονός ότι το Δικαστήριο λέει ότι πρέπει να φυλάσσονται τα σύνορά μας. Για κάποιους, ξέρετε, με την προηγούμενη διακυβέρνηση αυτό δεν ήταν αυτονόητο. Έλεγαν ότι δεν θα έπρεπε να φυλάσσονται τα σύνορά μας. Όμως, η απόφαση αυτή λέει ότι «ναι, πρέπει να φυλάσσονται τα σύνορά μας» και να χρησιμοποιούμε μέσα, όπως ο φράχτης, για παράδειγμα, στον Έβρο ή ενδεχομένως αύριο, αν είναι αποτελεσματικά, κάποια πλωτά φράγματα στη θάλασσα, προκειμένου να φυλάξουμε αποτελεσματικά τα σύνορά μας. Επίσης, μιλάει για διαδικασίες εισόδου στις χώρες υποδοχής, που αξίζουν να διερευνηθούν. Θα συζητηθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Δεν θέλουμε να βγάλουμε βιαστικά συμπεράσματα. Συνομιλούμε με τους εταίρους μας και πιστεύουμε ότι όλες αυτές οι αποφάσεις, τελικά είναι προς το συμφέρον της Ευρώπης, προκειμένου να διαμορφώσει ένα κατάλληλο πλαίσιο που θα αναθεωρήσει το Δουβλίνο 3 και μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 να έχουμε ένα Δουβλίνο 4, για την καλύτερη αντιμετώπιση του προσφυγικού-μεταναστευτικού προβλήματος.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στον φόντο και των χθεσινών απεργιακών κινητοποιήσεων, ασκείται κριτική στην Κυβέρνηση από την Αντιπολίτευση πρωτίστως, ότι έχει αργήσει αυτή η ρύθμιση για το προσωπικό ασφαλείας, ιδίως στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Θα θέλαμε να μας διαφωτίσετε, εάν έχετε τη συγκεκριμένη πληροφόρηση; Πότε θα τη δούμε αυτή τη διάταξη; Έρχεται νομοσχέδιο και τι θα περιλαμβάνει;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ΄ αρχάς, να σας παραπέμψω στις δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού, κ. Κώστα Καραμανλή. Από εκεί και πέρα, το βασικό ζητούμενο εδώ είναι ότι πρέπει να συνδυαστεί το νομικό στοιχείο με το πραγματικό επιχειρησιακό στοιχείο. Δηλαδή, η ρύθμιση αυτή, η οποία είναι έτοιμη και η οποία θα κατατεθεί σύντομα, έχει να κάνει με την επιδίωξη να μην υπάρχουν πρόνοιες που μπορεί να οδηγήσουν σε προσφυγές για τη συνταγματικότητα. Νομίζω ότι αυτό καλύπτεται από το νομικό μας επιτελείο. Το δεύτερο στοιχείο, αφορά το επιχειρησιακό σκέλος όταν δηλαδή θα αποφασίσουμε να λειτουργούμε με ένα προσωπικό ασφαλείας να μην υπάρχουν θέματα ασφάλειας. Γιατί, όπως τόνισε και ο αρμόδιος Υπουργός χθες, όταν λέμε ότι υπάρχει προσωπικό ασφαλείας, δεν σημαίνει ότι θα λειτουργούν κανονικά, για παράδειγμα, τα δρομολόγια του Μετρό. Και αυτό σημαίνει μια συσσώρευση κόσμου στις αποβάθρες και στις εισόδους των σταθμών. Αυτά τα ζητήματα απαιτούν ένα επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο θα προβλέπει ό,τι πρέπει να προβλέπει, προκειμένου η κίνηση των επιβατών να γίνεται με ασφάλεια. Και αυτό, η ασφάλεια, είναι πρώτιστο καθήκον του κράτους. Επομένως, στο νομικό σκέλος είμαστε έτοιμοι. Στο επιχειρησιακό, θέλουμε λίγο χρόνο, αλλά θα προχωρήσουμε σχετικά σύντομα.
Ρ. ΜΑΛΤΕΖΟΥ: Σε ένα άλλο θέμα που αφορά τις διαπραγματεύσεις για το brexit. Στο τελευταίο προσχέδιο των θέσεων της Ε.Ε. έχει προστεθεί ένας όρος, που παραπέμπει καθαρά στην επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Πρόκειται για ελληνική πρωτοβουλία; Και αν όντως είναι αυτή θέση, που είναι η θέση της ελληνικής Κυβέρνησης να επιστραφούν τα γλυπτά, είναι η κόκκινη γραμμή για την πιθανή έγκριση της συμφωνίας αργότερα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Το αίτημα της Ελλάδας για επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα παραμένει ισχυρό και δεν συνδέεται με τη συμφωνία της Ε.Ε. με το Brexit. Θα συνεχίσουμε να το διεκδικούμε συνεχώς. Αν αυτό είναι ένα εργαλείο που μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε, θα το σταθμίσουμε στην πορεία.
ΕΛ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ: Δύο πράγματα, αν μου επιτρέπετε, σε σχέση με το νέο ασφαλιστικό και τη χθεσινή απεργία. Αρχικά, σας προβληματίζει καθόλου η συμμετοχή στις απεργιακές κινητοποιήσεις; Πώς το σχολιάζετε αυτό; Και δεύτερον, εάν σας προβληματίζουν οι αναφορές που φαίνεται να κάνει το Ελεγκτικό Συνέδριο περί αντισυνταγματικότητας στο νομοσχέδιο.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά στο δεύτερο, όχι, αλλά φαντάζομαι ότι αυτό θα συζητηθεί και σήμερα στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. Άρα, δεν έχω να προσθέσω κάτι. Όσον αφορά το πρώτο, ξέρετε ότι δεν μπορούμε να μπούμε στη λογική ποιες απεργίες είναι καλές, ποιες απεργίες είναι κακές. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θα αποφασίζουν για τη συμμετοχή σε αυτές, ανάλογα με τα συμφέροντά τους. Αυτό που έχει σημασία είναι να λαμβάνονται με έγκαιρη προειδοποίηση. Να μην ταλαιπωρείται ο κόσμος αδικαιολόγητα, όπως είδαμε χθες, για παράδειγμα, να συμβαίνει στον Προαστιακό. Από εκεί και πέρα, καθένας έχει δικαίωμα, στο πλαίσιο του Συντάγματος και των νόμων, να διαδηλώσει τη διαμαρτυρία του.
ΑΜ. ΚΑΝΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, επανέρχομαι στο ασφαλιστικό. Ήθελα να σας ρωτήσω: Εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ κάποιους πίνακες, οι οποίοι δείχνουν επιβάρυνση των νέων μισθωτών βάσει των νέων εισφορών. Μάλιστα είχε και τα νούμερα τα συγκεκριμένα, που είναι περίπου 400 ευρώ τον χρόνο στην πρώτη κλίμακα. Από την άλλη πλευρά, φαίνεται ξεκάθαρο ότι δεν είναι τόσο -έτσι λένε, τουλάχιστον- ευνοημένοι η μεγάλη πλειοψηφία τους οι συνταξιούχοι. Είναι ένα μικρό ποσοστό αυτοί που θα πάρουν αυξήσεις και ένα μεγαλύτερο ποσοστό που δεν θα πάρει αυξήσεις. Τι απαντάτε σε αυτή την κριτική;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ουαί υμίν φαρισαίοι υποκριτές. Πρόταση δεν έκανε ο κ. Τσίπρας προχθές, να φτάσει 751 ευρώ ο κατώτατος μισθός; Πόσο θα ήταν η κατώτατη εισφορά γι΄ αυτούς για τους οποίους κόπτετε σήμερα; Ξέρετε, μέχρι χθες ήταν συνδεδεμένο το καθεστώς του κατώτατου μισθού με τις ασφαλιστικές εισφορές των ανθρώπων για τους οποίους, υποτίθεται, ενδιαφέρεται τόσο πολύ ο ΣΥΡΙΖΑ. Με την αύξηση του κατώτατου μισθού, θα ανέβαινε και η κατώτατη ασφαλιστική κατηγορία. Εμείς τι λέμε; Ότι δεν θέλουμε μια αβεβαιότητα που να συνδέεται με τον κατώτατο μισθό. Δεν θέλουμε αυτό να είναι σε έναν χρόνο, όπως, για παράδειγμα, θα ήθελε ο κ. Τσίπρας. Λέμε από τώρα ότι αλλάζουμε τον τρόπο υπολογισμού. Αποσυνδέουμε την ασφαλιστική εισφορά από το εισόδημα, γιατί είχαμε παρατηρήσει φαινόμενα εισφοροδιαφυγής και φοροδιαφυγής. Και λέμε, θα έχετε ξεκάθαρες κατηγορίες. Επιλέξτε. Είναι προς το συμφέρον σας μεγαλύτερη κατηγορία, αν το θέλετε, γιατί θα έχετε μεγαλύτερη σύνταξη. Αλλά, έχετε μια προβλεψιμότητα, όσον αφορά το ποιες θα είναι οι εισφορές σας για τα επόμενα χρόνια.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, για το προσφυγικό. Με τις μεταφορές των προσφύγων και μεταναστών από τα νησιά στην ενδοχώρα, τι γίνεται; Συνεχίζεται η διαδικασία; Και αν υπάρχουν δομές στην ενδοχώρα που μπορούν να πάνε οι πρόσφυγες και οι μετανάστες. Και το δεύτερο, με τις επιστροφές προς την Τουρκία, αν έχετε κάποιους συγκεκριμένους αριθμούς.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Σε αυτή τη φάση, έχουμε επικεντρωθεί στην κατασκευή των κλειστών δομών, στην επιτάχυνση του ασύλου και, όπως λέτε, στις επιστροφές. Όχι τόσο στις μεταφορές προς την ενδοχώρα. Άρα, περιμένετε τις επόμενες εβδομάδες να εξελιχθεί πρώτα το σκέλος που αφορά αυτές τις τρεις προτεραιότητες και θα είμαστε εδώ να το ξανασυζητήσουμε. Για τις επιστροφές, ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: Να είναι 200 επιστροφές την εβδομάδα, σχετικά σύντομα, για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το σχέδιό μας. Πιστεύουμε, με τη διαδικασία που έχουμε δει να εφαρμόζεται τις πρώτες 45 μέρες μετά την εφαρμογή του νέου νόμου για το άσυλο, ότι η επιτάχυνση των διαδικασιών είναι σημαντική. Άρα, υπάρχει ένας αρκετά μεγάλος αριθμός ανθρώπων που θα μπορούσαν να φύγουν από τα νησιά, είτε επειδή έχουν πάρει άσυλο και να φύγουν -επαναλαμβάνω- δυτικά, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ευρώπη, είτε ανατολικά προς την Τουρκία. Αυτό να το ξετυλίξουμε ακόμα περισσότερο και θα είμαστε σε θέση να δώσουμε στατιστικά στοιχεία προς το τέλος του μήνα.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Συνεχίζονται οι συζητήσεις για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης στο Υπουργείο Άμυνας, όπου, από αυτά που βγαίνουν προς τα έξω, βλέπουμε δύο παράλληλους μονολόγους. Δηλαδή, το ένα ζητά η ελληνική πλευρά, το ακριβώς αντίθετο η τουρκική. Έχετε κάποια αισιοδοξία για την κατάληξη αυτών των συζητήσεων ή βλέπετε ότι θα καταλήξουμε σε αδιέξοδο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να προδικάσω την κατάληξη των συζητήσεων. Εμείς επιθυμούμε πάντα τον διάλογο. Με πνεύμα καλής διάθεσης και με την τήρηση των κανόνων καλής γειτονίας θα βρεθούν οι λύσεις που χρειάζονται στα προβλήματα. Θα περιμένουμε να δούμε την κατάληξη και μετά θα σχολιάσουμε.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Εκτός από το νομοσχέδιο αυτό, για το προσωπικό ασφαλείας στα ΜΜΜ, υπάρχει άλλο ένα νομοσχέδιο για τις πορείες. Έχουμε κάτι νεότερο από αυτό;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Το νομοσχέδιο για τις πορείες δεν έχει καθυστερήσει. Απλώς, προχωρούσαμε παράλληλα για να είμαστε πολύ προσεκτικοί, εκτός από το νομοσχέδιο, και τη δευτερογενή νομοθεσία. Δηλαδή, Προεδρικό Διάταγμα και Υπουργική Απόφαση που θα συνοδεύουν το νομοσχέδιο, ώστε να είμαστε σχετικά έτοιμοι για το επιχειρησιακό σκέλος. Άρα, είναι θέμα λίγων ημερών η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Και είναι προετοιμασμένη, ήδη, και η δευτερογενής νομοθεσία, ώστε να μην έχουμε άλλες καθυστερήσεις.
Θ. ΓΙΑΚΟΜΠΙ: Σχετικά με τη ροή μεταναστών και προσφύγων, ακόμη κι αν δίνουν αποτέλεσμα όλα αυτά τα μέτρα, όπως φράκτης, επιστροφές και τα λοιπά, έτσι κι αλλιώς ο αριθμός ατόμων ξένων, που ψάχνουν μια πατρίδα, θα αυξηθεί στη χώρα. Υπάρχει εδώ ένα σχέδιο ενσωμάτωσης μεταναστών και προσφύγων; Και ποιοι είναι οι άξονες;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως έχουμε πει πολλές φορές στο παρελθόν, οι Έλληνες -γιατί δεν είναι μόνο θέμα της Κυβέρνησης, αλλά και της κοινωνίας- έχουμε αγκαλιάσει στο παρελθόν και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε σε όλους όσοι είναι κατατρεγμένοι, άρα και τους πρόσφυγες. Αλλά, αν σκεφτείτε μια χώρα μετά από τόσα χρόνια κρίσης, είναι αδύνατον να ενσωματώσει οικονομικούς μετανάστες. Άρα, στέλνουμε το μήνυμα ότι όσοι δεν έχουν το προσφυγικό προφίλ ας μην έρθουν προς την Ελλάδα. Γιατί αυτή τη στιγμή δίνουμε προτεραιότητα, στην προσπάθεια να μπορέσουμε να διαχειριστούμε ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων με προσφυγικό προφίλ και να ανατάξουμε την οικονομία της χώρας μας και δεν υπάρχει χώρος για οικονομικούς μετανάστες. Να μην δώσουν τα χρήματά τους σε διακινητές, θα τα χάσουν.
Θ. ΓΙΑΚΟΜΠΙ: Τι προβλέπετε και τι ελπίζετε από την Ευρώπη στο θέμα αλληλεγγύη και Δουβλίνο 4;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως είπα και πριν, είμαστε πολύ προβληματισμένοι από το γεγονός ότι, ενώ έχει κάνει η Κομισιόν μια γενναιόδωρη πρόταση για αύξηση των κονδυλίων για το μεταναστευτικό-προσφυγικό, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχει κόψει και το κομμάτι της αλληλεγγύης και της ενσωμάτωσης κατά περίπου το 1/3. Για, δε, την Frontex, που αφορά στην προστασία των συνόρων, περίπου στο μισό. Εμείς θα παλέψουμε για να αυξηθούν αυτά, προκειμένου η αλληλεγγύη να μην είναι στα λόγια, να είναι στα έργα.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Ένα άλλο θέμα. Τη Δευτέρα, στη Θεσσαλονίκη, θα γίνει μια διάσκεψη για τα Δυτικά Βαλκάνια. Πόσο σημαντική, πιστεύετε, ότι είναι και πόσο θα μπορούσε να βοηθήσει για να πάρουν πράσινο φως οι χώρες που περιμένουν, όπως είναι η Βόρεια Μακεδονία και η Αλβανία;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι ακόμα ένα forum, ένα ακόμα εργαλείο, προκειμένου να μπορέσουμε να αναπτύξουμε την πολιτική μας, που είναι πάντα υπέρ της ευρωπαϊκής προοπτικής των Δυτικών Βαλκανίων. Και είναι πολύ θετικό -ήταν και η χθεσινή συγκυρία- ότι φαίνεται η γαλλική πλευρά, η οποία είχε σημαντικές αντιρρήσεις γι’ αυτό το θέμα, να είναι πιο διαλλακτική. Πάντα κρατάμε μικρό καλάθι, αλλά είμαστε λίγο περισσότερο αισιόδοξοι.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να γυρίσω στο καθεστώς των προστατευόμενων μαρτύρων, γιατί σε λίγη ώρα θα το δούμε μπροστά μας την κυρία Κελέση, την προστατευόμενη. Έχουμε ένα κατηγορητήριο για τη Novartis όπου ένας, από μάρτυρας, έχει γίνει κατηγορούμενος επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ που τον είχαν συλλάβει στο αεροδρόμιο. Ο άλλος, χθες, δεν εμφανίστηκε. Αν δεν εμφανιστεί και αυτή σήμερα, θα πάρει παραπάνω μέτρα η Αστυνομία; Δηλαδή, θα τους βρει, θα τους εντοπίσει και θα τους περιφρουρήσει; Γιατί στην ουσία, χωρίς αυτούς, δεν υπάρχει κατηγορητήριο. Το κατηγορητήριο στηρίχθηκε πάνω σε αυτούς.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως είπα και πριν, δεν είναι θέμα της Αστυνομίας. Δεν γνωρίζει η Αστυνομία γενικά με τους μηχανισμούς της ώστε να δώσει ένα σήμα στα περιπολικά της ότι «κοιτάξτε, υπάρχει εδώ ο κ. Πέτσας και πρέπει να πάτε να τον εντοπίσετε». Υπάρχει καθεστώς ανωνυμίας. Καθεστώς προστασίας της ταυτότητας. Ένα πρόσωπο γνωρίζει. Για να υπάρξει μηχανισμός, θα πρέπει να γίνουν άλλες ενέργειες. Μεταξύ των άλλων ενεργειών, είναι και η άρση της προστασίας για τον προστατευόμενο μάρτυρα. Αυτά, όμως, είναι θέματα της Προανακριτικής Επιτροπής. Δεν είναι θέματα της Κυβέρνησης, ούτε της Αστυνομίας. Η Αστυνομία θα κληθεί να κάνει αυτό που θα της υποδείξουν αυτοί οι οποίοι λειτουργούν στο πλαίσιο της Δικαιοσύνης.
ΔΗΜ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα υπάρχει ελληνική συμμετοχή στη ναυτική δύναμη στη Λιβύη για την περιφρούρηση του εμπάργκο όπλων;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έχουμε πει ότι είμαστε έτοιμοι να συνδράμουμε με όποιον τρόπο χρειαστεί. Πρώτη προτεραιότητα, όμως, είναι η πολιτική λύση.
ΣΤΕΦ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Το 2014 το ψευδοκράτος είχε καταθέσει χάρτες στον Ο.Η.Ε., πάλι με το κεντρικό επιχείρημα από όλους ότι είναι παράνομοι, που διευθετούσε την Α.Ο.Ζ. του και βάσει αυτού του παράνομου χάρτη, που όμως αναρτήθηκε στον Ο.Η.Ε., πρωτοκολλήθηκε κανονικά, η Τουρκία νομιμοποιεί τη δράση της πλέον στην Κυπριακή Α.Ο.Ζ.. Φοβάστε ότι αυτό το τετελεσμένο το οποίο δημιουργείται –που όλοι το αναγνωρίζουν ως παράνομο, αλλά κανένας δεν το μπλοκάρει- θα το βρείτε μπροστά σας και πώς;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είπα νωρίτερα ακριβώς αυτό. Το γεγονός ότι και τότε υπήρξαν αυτοί οι «χάρτες Α.Ο.Ζ.» μεταξύ Τουρκίας και ψευδοκράτους, και το γεγονός ότι πρωτοκολλήθηκαν, δεν σημαίνει ότι παράγουν κάποιο έννομο αποτέλεσμα. Όλες οι δραστηριότητες, τις οποίες κάνει η Τουρκία στην περιοχή, είναι παράνομες και ως τέτοιες έχουν καταγγελθεί. Όχι μόνο από εμάς, όχι μόνο από τις χώρες της περιοχής, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από όλες τις άλλες δυνάμεις που έχουν χαρακτηρίσει τις ενέργειες αυτές προκλητικές. Και μάλιστα πρόσωπα και εταιρείες, δηλαδή φυσικά και νομικά πρόσωπα που συνδράμουν την Τουρκία σε αυτές τις παράνομες ενέργειες, αντιμετωπίζουν το φάσμα των κυρώσεων. Άρα, θα συνεχίσουμε να καταγγέλλουμε όλο αυτό το ζήτημα, τονίζοντας ότι δεν παράγει κανένα έννομο αποτέλεσμα. Επίσης, έχουν περάσει αρκετοί μήνες και δεν έχει γίνει ανάρτηση, γεγονός που δείχνει ότι κάποια πίεση έχει κάποια αποτελέσματα. Το γραφειοκρατικό σημείο, όμως, αυτό δεν μας περιορίζει από την ουσία της υπόθεσης. Και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΛΗΣ: Πάνω σε αυτό. Αν το σκάφος της Τουρκίας πάει κάτω από την Κρήτη, τι θα κάνει η Ελληνική Κυβέρνηση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ό,τι χρειαστεί.
Σας ευχαριστώ πολύ.