Κυβερνητικός Εκπρόσωπος:
Καλημέρα σε όλες και όλους,
Η σημερινή ενημέρωσή σας θα αφορά το Επιχειρησιακό Σχέδιο της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού/προσφυγικού ζητήματος.
Όπως γνωρίζετε, στο μεταναστευτικό-προσφυγικό, η Κυβέρνηση έχει χαράξει και ακολουθεί διαφορετική πολιτική. Επιδιώκουμε, κατ’ αρχήν τη διεθνοποίηση του ζητήματος και τη διαμόρφωση κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει θέσει το ζήτημα σε όλες τις επαφές του με Ευρωπαίους ηγέτες, στη Γ.Σ. του Ο.Η.Ε. και στο Συμβούλιο Κορυφής της Ε.Ε. Επισημαίνουμε την ανάγκη υπευθυνότητας και αλληλεγγύης, ενίσχυσης του ρόλου της Frontex, αλλαγής του πλαισίου του Δουβλίνου, διαμόρφωσης κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής ασύλου, αλλά και δίκαιης κατανομής των βαρών.
Στο εσωτερικό η πολιτική μας στηρίζεται σε τέσσερις βραχίονες. Την αποτελεσματικότερη φύλαξη των συνόρων, την επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης των αιτήσεων ασύλου, τις αυξημένες επιστροφές μεταναστών και τα κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα.
Ψηφίσαμε ήδη το νόμο για την επίσπευση και την αυστηροποίηση των διαδικασιών εξέτασης των αιτήσεων ασύλου και προχωρούμε στη χωροθέτηση κλειστών προαναχωρησιακών κέντρων. Κι αυτό όχι μόνο γιατί δεν μπορεί να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα στη χώρα, αλλά και διότι πρέπει να σταλεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα σε όσους σχεδιάζουν ή σκέφτονται να μπουν παράνομα στη χώρα, την ώρα που ξέρουν πως δεν δικαιούνται άσυλο. Να καταλάβουν -όπως τόνισε κατ’ επανάληψη ο Πρωθυπουργός- πως αν δώσουν τα λεφτά τους σε έναν διακινητή για τους φέρει στην Ελλάδα, στο τέλος θα τα χάσουν.
Στο πλαίσιο αυτό, θα λάβει τον λόγο ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Αλκιβιάδης Στεφανής για να σας ενημερώσει για το συνολικό μας σχέδιο, ενώ εν συνεχεία θα σας ενημερώσω για τις δράσεις ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών που σηκώνουν το βάρος της φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών.
Παρακαλώ κ. Υπουργέ.
Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας:
Καλημέρα σας. Από τις πρώτες δράσεις της νέας Κυβέρνησης, προτεραιότητα αποτέλεσε, η εκπόνηση ενός Στρατηγικού Σχεδίου για την αντιμετώπιση της μεταναστευτικής- προσφυγικής κρίσης. Το Σχέδιο εκπονήθηκε σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του κ. Πρωθυπουργού και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Τι προβλέπει:
Φύλαξη των συνόρων με τη συγκρότηση ενός Ενιαίου Φορέα Επιτήρησης Συνόρων,
Επιτάχυνση των διαδικασιών χορήγησης ασύλου,
Λειτουργία κλειστών κέντρων σε νησιά και
Άμεσες επιστροφές.
Προτεραιότητα στην παρούσα φάση σε επίπεδο διαχείρισης της κρίσης, αποτελεί η αποσυμφόρηση των νησιών.
Γενικότερα, το Σχέδιο προβλέπει δύο φάσεις υλοποίησης:
Βραχυπρόθεσμα, επαναφέρουμε τον έλεγχο και την ασφάλεια στις περιοχές που επηρεάζονται από την κρίση, ενώ μεσοπρόθεσμα, υλοποιούμε αριθμό δράσεων με σκοπό, όχι μόνο να επανέλθει η κανονικότητα σε όλες τις πτυχές της ζωής του ελληνικού λαού, αλλά να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις εκείνες, ώστε να θωρακιστεί η χώρα, από παρόμοιες μελλοντικές απειλές, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην αποτροπή.
Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, στην πρώτη φάση και στον βραχυπρόθεσμο σχεδιασμό, υλοποιείται, ήδη, όπως έχει προγραμματιστεί, με ταυτόχρονες δυναμικές και ευέλικτες παρεμβάσεις όπου απαιτείται, και προβλέπει την αποσυμφόρηση των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, με μεταφορά 5.000 μεταναστών σε ξενοδοχεία και 15.000 μεταναστών σε ήδη υπάρχουσες δομές και σε νέες που δημιουργούνται τώρα.
Στόχος, η μεταφορά 20.000 μεταναστών, από τα νησιά του Αιγαίου, μέχρι τις αρχές του 2020.
Σε ό,τι αφορά στη δεύτερη φάση και στο μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό, προγραμματίσθηκαν οι ακόλουθες 5 +1 δράσεις:
1η: Ασυνόδευτα παιδιά
Σήμερα, Παγκόσμια Ημέρα για τα δικαιώματα του παιδιού, σας ανακοινώνουμε μια ειδική δράση. Ορίζεται Εθνικός Συντονιστής μέσω της Προεδρίας της Κυβέρνησης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Σύντομα, θα έχετε ανακοινώσεις από τον ίδιον τον κ. Πρωθυπουργό.
2η: Μ.Κ.Ο.
Καθορίζεται πλαίσιο υποχρεώσεών τους και συγκεκριμένα κριτήρια, που απαιτείται να έχουν. Παραμονή και λειτουργία στη χώρα, μόνο όσων πληρούν τις προϋποθέσεις.
3η: Άσυλο και Επιστροφές
Η ψήφιση του νέου νόμου, παρέχει το πλαίσιο που απαιτείται, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και είτε να εγκριθεί το άσυλο, είτε να επιστρέψουν, όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, στη χώρα προέλευσης ή εισόδου. Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη η πρόσληψη 500 ατόμων, τα οποία θα ενισχύσουν τις Υπηρεσίες Ασύλου.
4η: Κατασκευή και Επέκταση Κλειστών Δομών σε νησιά
Ο σχεδιασμός προβλέπει:
Λέσβος: Στη Λέσβο, θα κλείσει σταδιακά η υπάρχουσα Δομή στη Μόρια, ενώ θα δημιουργηθεί νέα κλειστή Δομή, η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως Προαναχωρησιακό Κέντρο και Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.). Χωρητικότητα: 5.000+
Χίος: Στη Χίο, ομοίως, κλείνει η υπάρχουσα Δομή και δημιουργείται νέα κλειστή Δομή, η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως Προαναχωρησιακό Κέντρο και Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.). Χωρητικότητα: 5.000+
Σάμος: Στη Σάμο, κλείνει η υπάρχουσα Δομή, ενώ η υπό κατασκευή Δομή, θα επεκταθεί και θα χρησιμοποιηθεί ως Προαναχωρησιακό Κέντρο και Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.). Χωρητικότητα: 5.000+
Κως: Στην Κω, η υπάρχουσα Δομή γίνεται Κλειστή, και θα λειτουργήσει ως Προαναχωρησιακό Κέντρο και Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.). Χωρητικότητα: 2.000+
Λέρος: Στη Λέρο, η υπάρχουσα Δομή μετατρέπεται σε Κλειστή και θα λειτουργήσει ως Προαναχωρησιακό Κέντρο και Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.). Χωρητικότητα: 1.000
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να σας δείξω κάποιες φωτογραφίες. Δείχνουν που είμαστε τώρα και που θέλουμε να πάμε, τι σχεδιάζουμε να κάνουμε. Οι φωτογραφίες λήφθηκαν πριν από λίγες ήμερες και είναι από τις Δομές που υπάρχουν τώρα στα νησιά.
Η πρώτη φωτογραφία είναι από τα νησιά, από τους χώρους -θα χρησιμοποιήσω τον όρο «δορυφόροι»- που ως «δορυφόροι», έχουν αναπτυχθεί έξω από το Κ.Υ.Τ..
Η δεύτερη φωτογραφία, ομοίως, παρουσιάζει έναν άλλο χώρο, σε ένα διαφορετικό νησί.
Η τρίτη φωτογραφία παρουσιάζει την άναρχη επέκταση, έξω -και αυτή- από την κλειστή δομή.
Ενώ, η τέταρτη φωτογραφία παρουσιάζει μια διαφορετική κατάσταση, η οποία αγγίζει θέματα ασφάλειας. Και εδώ, βλέπετε το πώς, σε έναν στύλο της Δ.Ε.Η., υπάρχουν δεκάδες καλώδια, τα οποία έχουν ενωθεί αυθαίρετα, με σκοπό καθένας να δημιουργήσει τη δική του παροχή ρεύματος.
Που θέλουμε να πάμε και τι έχουμε σχεδιάσει: Εδώ, θα ήθελα να ανοίξω μια παρένθεση και να πω ότι ο σχεδιασμός έχει προχωρήσει πάρα πολύ και οι νέες δομές που θα κατασκευάσουμε, θα έχουν αυτή εδώ τη μορφή.
Κάτοψη νέας δομής και κοντέινερ (φωτογραφία).
Εδώ, βλέπετε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει τους διάφορους χώρους: Με το μπλε χρώμα, είναι οι χώροι διαμονής του προσωπικού, με το ροζ χρώμα, είναι οι χώροι που θα τρώνε. Υπάρχουν γήπεδα, υπάρχουν λατρευτικοί χώροι, υπάρχουν σχολεία. Και βεβαίως, υπάρχουν όλες οι εγκαταστάσεις που αφορούν την παροχή νερού, πετρελαίου, τους βιολογικούς καθαρισμούς και βεβαίως οι χώροι ενδιαίτησης του προσωπικού, που θα λειτουργεί τη δομή αυτή. Δυνατότητες, οι οποίες έχουν χρησιμοποιηθεί και χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή.
5η: Ανταποδοτικά μέτρα ενίσχυσης τοπικών κοινωνιών
Ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, κ. Πέτσας, θα αναφερθεί στα μέτρα αυτά, αναλυτικά.
Επανέρχομαι στην 5 + 1 δράση.
Η επιπλέον δράση αφορά στην εξασφάλιση-στεγανοποίηση των διόδων των μεταναστών, με την συγκρότηση ενός Ενιαίου Φορέα Επιτήρησης Συνόρων.
Δυνάμεις και μέσα, σε ένα ενιαίο σύνολο, υπό ενιαία διοίκηση, εφαρμόζοντας κοινές διαδικασίες, στο πλαίσιο ενός κοινού επιχειρησιακού σχεδίου, θα υλοποιήσουν τη δράση.
Θα αναφέρω ορισμένες από τις πτυχές της δράσης:
Το νομικό πλαίσιο, για τη συγκρότηση αυτού του φορέα, είναι σε εξέλιξη. Η ενίσχυση σε προσωπικό έχει προγραμματιστεί, με την πρόσληψη 400 συνοριοφυλάκων για τον Έβρο και 800 για τα νησιά. Έχουν, ήδη, διατεθεί, από την 8η Νοεμβρίου, 14 εκ. ευρώ, ως πιστώσεις για την αγορά υλικών , τα οποία απαιτούνται, είτε από τις Ένοπλες Δυνάμεις, είτε από το Λιμενικό. Έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες, για την απεμπλοκή του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ). Θυμίζω ότι το σύστημα αυτό, είχε ξεκινήσει το 2014 και όλος ο σχεδιασμός του προβλέπει την πλήρη λειτουργία του, τον Αύγουστο του 2022. Αυτό, στο δικό μας σχεδιασμό δεν είναι αποδεκτό και επιταχύνουμε τις διαδικασίες. Με προσωπική παρέμβαση του κ. Πρωθυπουργού, μια επιπλέον δράση: Η ένωση εφοπλιστών προσφέρει 10 σύγχρονα ταχέα σκάφη στο Λ.Σ., τα οποία πληρούν τις επιχειρησιακές προδιαγραφές, με σκοπό να εκπληρώσουν την αποστολή τους, η δε παράδοσή τους πραγματοποιείται στους επόμενους μήνες. Και πολλές άλλες δράσεις.
Σύμφωνα με την υφιστάμενη σχεδίαση, κάθε δράση ενώ υλοποιείται ανεξάρτητα, διαλειτουργεί, συνεχώς, με τις υπόλοιπες, μέσα στο πολύπλοκο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί, με σκοπό την επίτευξη της μέγιστης αποτελεσματικότητας. Ενώ, προτεραιότητα στην παρούσα φάση αποτελεί η αποσυμφόρηση των νήσων. Το σύνολο των δράσεων έχει σχεδιαστεί με σκοπό να καταδείξει τη δυναμική και την αποφασιστικότητα που μας διακατέχει, στην αντιμετώπιση του μεταναστευτικής-προσφυγικής κρίσης.
Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι, πέραν της πρώτης και δεύτερης φάσης, που αφορούν στο βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο πλάνο, στο Στρατηγικό Σχεδιασμό της Κυβέρνησης, περιλαμβάνεται επίσης, μία εξίσου σημαντική και αναπόσπαστη φάση, που αφορά στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, όπου εξετάζονται σενάρια, επιλογές και δυνατότητες.
Τον λόγο έχει ο κ. Υφυπουργός.
Κυβερνητικός Εκπρόσωπος:
Αναφορικά τώρα με τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών, η Κυβέρνηση προχωρά στις εξής ενέργειες:
1. Στην παράταση -έως 31.12.2020- των μειωμένων κατά 30% συντελεστών Φ.Π.Α. για τα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο, Χίο.
2. Στη βελτίωση των δομών Υγείας, Παιδείας, Κοινής Ωφέλειας και Τουρισμού στις περιοχές που υποδέχονται μετανάστες και πρόσφυγες. Επίσης, η Κυβέρνηση δεσμεύεται να αξιοποιήσει στο μέγιστο προς όφελος των τοπικών κοινωνιών τις Δομές/Κ.Υ.Τ. όταν θα έχει ολοκληρωθεί η αντιμετώπιση του ζητήματος.
3. Επίσης, η Κυβέρνηση δεσμεύεται να λάβει υπόψη την εντοπιότητα κατά τις αναγκαίες προσλήψεις στις Δομές/Κ.Υ.Τ..
4. Τέλος, κατ’ εντολή του Πρωθυπουργού, δημιουργείται Ειδικό Ταμείο που προικίζεται με 50 εκατομμύρια ευρώ για το 2020 το οποίο θα χρηματοδοτήσει το «Πρόγραμμα Αλληλεγγύη» που θα υλοποιήσει το Υπουργείο Εσωτερικών για την στήριξη των Δήμων που θα επιβαρυνθούν από τη φιλοξενία προσφύγων και μεταναστών.
Σας ευχαριστούμε και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας. Να εκμεταλλευτούμε την παρουσία του κ. Στεφανή, για τις πρώτες ερωτήσεις, που να αφορούν αποκλειστικά το ζήτημα που ήταν προς ενημέρωσή σας, το μεταναστευτικό-προσφυγικό και μετά, είμαι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε άλλη ερώτηση, που αφορά την επικαιρότητα.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Υπουργέ, καλημέρα. Δύο ερωτήσεις εάν μου επιτρέπετε: Η πρώτη, αναφέρατε ενδεικτικές χωρητικότητες στα πέντε προαναχωρησιακά κέντρα στα νησιά, και θέλω να ρωτήσω εάν αυτές θα είναι και οι οριστικές δυναμικότητες των κλειστών δομών, δηλαδή το πέντε χιλιάδες συν, πού μπορεί να φθάσει, ποια είναι η οροφή του, πώς μπορείτε να διασφαλίσετε ότι δεν θα ξαναζήσουμε σκηνές Μόριας στη Λέσβο, στη Χίο, στη Σάμο και στις άλλες δομές; Και εάν μου επιτρέπετε μια δεύτερη ερώτηση: Δεν ακούσαμε τίποτε για κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα στην ενδοχώρα. Έχετε να μας πείτε κάτι γι’ αυτό;
ΑΛΚ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Ευχαριστώ πάρα πολύ. Ξεκινάω από το πρώτο ερώτημά σας, τις «πέντε χιλιάδες συν» που χρησιμοποίησα. Η πρόβλεψη είναι πέντε χιλιάδες, συν ένα 40%, συν δύο χιλιάδες. Γιατί το κάνουμε αυτό; Η εμπειρία μας μέχρι τώρα περιγράφεται σ’ αυτήν εδώ τη φωτογραφία. Θα ήθελα να πω δύο λόγια για τη φωτογραφία αυτή. Εδώ, είναι το κλειστό Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης της Μόριας. Δίπλα είναι αυτό που έχει δημιουργηθεί και έχουν συγκεντρωθεί 17.000 άτομα σ’ ένα τόσο στενό χώρο, ενώ σύμφωνα με το τι προβλέπεται θα έπρεπε το ΚΥΤ να είναι αυτό (πολύ ευρύτερο). Βλέπουμε, λοιπόν, τι συμβαίνει σε όλα τα νησιά. Τι κάνουμε αυτή τη στιγμή: Κάνουμε μια πρόβλεψη, χρησιμοποιώντας οικονομίες κλίμακας και κατασκευάζοντας ευθύς εξ’ αρχής ένα Κ.Υ.Τ. το οποίο θα έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα, αλλά με στόχο αρχικό να πάμε στις πέντε χιλιάδες. Δεν θέλουμε, εάν κάτι παρουσιαστεί, να μην έχουμε προβλέψει τη δυνατότητα απορρόφησης παραπάνω ανθρώπων.
Έρχομαι τώρα ν’ απαντήσω στο δεύτερο σκέλος, που λέτε, μήπως ξαναδούμε σκηνές Μόριας. Όπως είπα η κάθε δράση που αναπτύσσουμε αλληλεπιδρά. Εδώ, λοιπόν, το όλο πλάνο προβλέπει πάρα πολλά πράγματα, προβλέπει τα κλειστά κέντρα, προβλέπει την αύξηση της επιτήρησης των συνόρων, προβλέπει επιστροφές, οι οποίες θα υλοποιηθούν μέσω των προσλήψεων που έχουμε κάνει, μέσω του νέου νόμου, ο οποίος από 1/1/2020 επιταχύνει όλες τις διαδικασίες. Όλες αυτές οι δράσεις αλληλεπιδρούν κι έτσι είμαστε σε θέση να πούμε. Όχι, θα αποτρέψουμε να έχουμε νέα Μόρια.
Π. ΜΠΟΤΣΑΡΑΚΟΣ: Πότε θα λειτουργήσει η πρώτη κλειστή γραμμή, πότε θα είναι έτοιμη για να υποδεχθεί τους μετανάστες;
ΑΛΚ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Ευχαριστώ για την ερώτηση. Υπάρχουν διαφορετικοί χρόνοι. Ως πιο έτοιμη είναι η δομή που δημιουργείται στην Σάμο, διότι ήδη έχει μία δυναμική, η δομή αυτή. Θα επεκταθεί, όμως, και εκτιμούμε ότι πολύ σύντομα και πριν ολοκληρωθεί ο Χειμώνας θα κάνουμε τα εγκαίνια στη δομή αυτή. Οι υπόλοιπες δομές που θα κατασκευάσουμε μέσα στους έξι πρώτους μήνες του 2020 θα έχουν ολοκληρωθεί. Δηλαδή, τον Ιούλιο ο σχεδιασμός είναι να έχουν κόσμο.
ΔΗΜ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Θα ήθελα να ρωτήσω την ποσόστωση, συγκριτικά σ’ όλη την Ελλάδα, σε σχέση με τον πληθυσμό, ποια είναι και τι σημαίνει αυτό, συγκεκριμένος αριθμός, πόσος θα κρατηθεί και πόσος θα φύγει;
ΑΛΚ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Αναφέρεστε στο εσωτερικό της Χώρας;
ΔΗΜ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Μάλιστα, μάλιστα.
ΑΛΚ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Ευχαριστώ για την ερώτηση. Δεν θα πω ποσόστωση. Θα αποφύγω να το πω. Όχι γιατί φοβάμαι το νούμερο, αλλά θα ήθελα να πω το εξής: Προσπαθούμε να τηρήσουμε αναλογικότητα. Η αναλογικότητα, όμως, σχετίζεται με πάρα πολλούς παράγοντες. Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, ξέρουμε το πλήρες αποτύπωμα στην Ελλάδα ποιο είναι, και προσπαθούμε να εφαρμόσουμε την αναλογικότητα, μιλώντας πάντα με τις τοπικές κοινωνίες και με τους ανθρώπους που ζουν εκεί.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Υπουργέ, θέλω να ρωτήσω, αν ακολουθεί, μία ακόμη κλειστή δομή στην Κρήτη και αν θ’ ακολουθήσει και δεύτερη φάση, δηλαδή άλλες πέντε έξι δομές στην ενδοχώρα. Και ήθελα να σας ρωτήσω αν εκεί πέρα υπάρχει πρόβλημα σε σχέση με τις επιστροφές οι οποίες θα μπορεί να γίνονται στην Τουρκία, και αν αυτός είναι ανασταλτικός παράγοντας, για να το πράξετε.
ΑΛΚ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Από τα νησιά θα μεταφερθούν στην ενδοχώρα στις υπάρχουσες ή σε νέες δομές που κατασκευάζονται τώρα. Ο σχεδιασμός βεβαίως έχει γίνει και έχουμε καθορίσει το πού θα πάμε. Σε σχέση με τις επιστροφές θα ήθελα να πω το εξής: Αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε το ακόλουθο: 67.000 αιτήσεις ασύλου περιμένουν να τις διαχειριστούμε. Επίσης, 15.000 αιτήσεις βρίσκονται στο δεύτερο στάδιο διαχείρισής τους. Τα νούμερα είναι τεράστια. Γι’ αυτό προχωρήσαμε άμεσα στην ψήφιση του νόμου, ο οποίος από 1/1/2020 θα επιταχύνει τις διαδικασίες, καθώς και στην πρόσληψη 500 ανθρώπων, που θα στελεχώσουν τις υπηρεσίες ασύλου. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι είναι σύνθετο το θέμα: νέα νομοθεσία, νέα αντιμετώπιση, παραπάνω άνθρωποι, για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Σε 4,5 χρόνια είχαμε 1.806 επιστροφές, εμείς θέλουμε αυτό να το επιταχύνουμε. Θέλουμε τα τρία χρόνια να τα κάνουμε τρεις μήνες. Μπορούμε; Ναι, θα το κάνουμε.
ΑΡ. ΠΕΛΩΝΗ: Κύριε Υπουργέ, ήθελα να σας ρωτήσω: Αυτή είναι η πρώτη φάση, όπως είπατε. Μεταβατική φάση υπάρχει; Θέλω να πω ότι θα πάρει περίπου μέχρι την Άνοιξη να δημιουργηθούν οι δομές αυτές. Δεδομένου ότι έχουμε ροές κάθε μέρα και το νομοθετικό πλαίσιο, προφανώς, θα λειτουργήσει από τον Ιανουάριο, αλλά δεν θα έχει αποτέλεσμα μέσα σε μία εβδομάδα, ποια είναι η πολύ-πολύ βραχυπρόθεσμη πρόβλεψη, αν έχουμε θέμα τον Χειμώνα; Διότι και στη Μόρια είχαμε και άλλες φορές προβλήματα. Και απ’ ό,τι μέτρησα λίγο πρόχειρα τις χωρητικότητες για τις δομές που είπατε, είναι σαν να χωράνε μία Μόρια. Δηλαδή, οι υπόλοιποι άνθρωποι που είναι για να αναχωρήσουν, πού θα φιλοξενηθούν;
ΑΛΚ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Όπως σας περιέγραψα δύο είναι οι φάσεις του σχεδίου: Είναι το βραχυπρόθεσμο, σύμφωνα με το οποίο 20.000 άνθρωποι θα μεταφερθούν στην ενδοχώρα. Και είναι το μεσοπρόθεσμο, στο πλαίσιο του οποίου θα κατασκευάσουμε τις νέες δομές. Και όπως είπα στο τελείωμα της εισήγησής μου, υπάρχει και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός. Ξέρετε έχουμε -θα χρησιμοποιήσω έναν όρο από το back ground μου- μια επιχείρηση σε εξέλιξη. Σε μία επιχείρηση καθημερινά αξιολογείς την κατάσταση και καθημερινά αναδιαμορφώνεις τις επιλογές σου. Αυτό κάνουμε τώρα. Έχουμε, λοιπόν, βραχυπρόθεσμο σχεδιασμό, μεσοπρόθεσμο και καθημερινά αναδιαμορφώνουμε τις επιλογές μας και διαμορφώνουμε σενάρια. Είναι μία διαδικασία συνεχής αυτή. Υπάρχει σχέδιο, το οποίο το εφαρμόζουμε.
Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Υπουργέ, είναι σαφές αυτό το οποίο λέει η Κυβέρνηση, ότι ως το τέλος του έτους θα μεταφερθούν στην ηπειρωτική Ελλάδα από τα νησιά 20.000 άνθρωποι. Επιμένοντας -στο ερώτημα της κυρίας Πελώνη- με δεδομένο ότι αυτή τη στιγμή στα νησιά είναι γύρω στους 37.000 ανθρώπους, οι ροές -όπως βλέπουμε- συνεχίζονται και η χωρητικότητα αυτών των κλειστών δομών, που μας παρουσιάζετε, φτάνει μέχρι ένα συγκεκριμένο ταβάνι, υπάρχει προοπτική, εφόσον συνεχίζονται οι ροές, να συνεχιστεί από 1/1/2020 και η μετακίνηση στην ενδοχώρα;
ΑΛΚ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Θα ήθελα να επαναλάβω αυτό το οποίο είπα και στην αρχή. Κανένα θέμα από όσα εξετάζουμε δεν είναι μεμονωμένο. Όλα είναι διασυνδεδεμένα. Αποτροπή-μεταφορές-άσυλο, όλα αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Και γι’ αυτό δημιουργήθηκε και ο Ενιαίος Φορέας Διαχείρισης των Συνόρων. Όπως πολύ σωστά περιγράφετε -και να είμαστε ειλικρινείς μεταξύ μας, μιλώντας μια σκληρή αλήθεια- ποια είναι η αλήθεια αυτή; Εάν δεν σταματήσουν οι ροές να έρχονται με την ταχύτητα που έρχονται, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Άρα, λοιπόν, γι’ αυτό δημιουργήθηκε ο Ενιαίος Φορέας Διαχείρισης των Συνόρων. Για να κάνει αυτή τη δουλειά. Αυτό, σε συνέργεια με τις επιστροφές, με τις δομές τις κλειστές που κάνουμε -που και αυτές δείχνουν μια αλλαγή, μια διαφοροποίηση σε όλα αυτά που κάνουμε- εκτιμούμε ότι θα φέρει το αποτέλεσμα που θέλουμε.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΛΗΣ: Δύο σκέλη: Το πρώτο είναι αν παραμένει ο στόχος για 10.000 επιστροφές το 2020, όπως έχει ανακοινώσει η Κυβέρνηση και αν υπάρχει τρόπος διασφάλισης αυτού το αριθμού, διότι χρειάζεται και η συνεργασία της Τουρκίας και των άλλων χωρών, για να το επιτύχουμε. Και δεύτερον, θα επιμείνω στο θέμα της ενδοχώρας. Είπατε ότι υπάρχει σχεδιασμός. Θα μάθουμε σε δεύτερο χρόνο ποια είναι αυτά τα κλειστά κέντρα στην ενδοχώρα; Γιατί δεν ανακοινώνονται σήμερα;
ΑΛΚ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Θα ξεκινήσω από το πρώτο, που το λέτε, για το άσυλο. Εμείς, από την πρώτη στιγμή, δείχνουμε τη διαφοροποίηση του χειρισμού της όλης κατάστασης. Ο νόμος είναι ένα στοιχείο, οι προσλήψεις είναι δεύτερο στοιχείο -λυπάμαι που θα επαναλάβω τον εαυτό μου- ο Ενιαίος Φορέας Διαχείρισης των Συνόρων είναι ένα τρίτο στοιχείο. Όλα αυτά θα λειτουργήσουν. Και βεβαίως οι άνθρωποι οι οποίοι θα μιλήσουν και με την Τουρκία, όπως και με την Ευρώπη. Περιέγραψε ο κ. Υπουργός στην αρχή, για το θέμα και το πώς θα το διαχειριστούμε με το εξωτερικό. Όλα αυτά μαζί, θα λειτουργήσουν προς την κατεύθυνση που θέλουμε. Επανέρχομαι στην προηγούμενη ερώτηση που έγινε για το μακροπρόθεσμο: Καθημερινά αναλύουμε την κατάσταση και κάνουμε εκτιμήσεις. Σε ό,τι αφορά στα Κέντρα στο εσωτερικό, ναι υπάρχει σχεδιασμός, ναι ξέρουμε πού θα τους πάμε.
ΓΑΒΡ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Κύριε Υπουργέ, όλο αυτό το σχέδιο προϋποθέτει, νομίζω, ένα καινούργιο θεσμικό πλαίσιο και κάποια χρηματοδότηση. Από πού θα εξευρεθούν τα χρήματα; Από ευρωπαϊκούς πόρους; Τι θα γίνει με τη διαχείριση των κονδυλίων, που τόσες καταγγελίες προκάλεσε στο παρελθόν; Και επίσης, ως προς τη διεθνή συνεργασία, θα έλεγα, του επιχειρησιακού σκέλους, προτίθεστε να συνεργαστείτε περαιτέρω, κυρίως με τη FRONTEX και το ΝΑΤΟ;
ΑΛΚΙΒ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Σε ό,τι αφορά τα κεφάλαια, οι πόροι είναι και εθνικοί και ευρωπαϊκοί. Σε ό,τι αφορά στο νομικό πλαίσιο, το οποίο περιλαμβάνει τη συγκρότηση του Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Συνόρων βρισκόμαστε σχεδόν στην ολοκλήρωσή του. Το άλλο θεσμικό νομικό πλαίσιο, ολοκληρώθηκε με την ψήφιση του Νόμου. Το δεύτερο, λοιπόν, κομμάτι το αντιμετωπίζουμε τώρα. Σε ό,τι αφορά τη FRONTEX και το ΝΑΤΟ, οι επιχειρήσεις συνεχίζονται, είναι σε εξέλιξη, δεν έχει αποφασιστεί κάτι διαφορετικό. Εμείς τους θέλουμε να είναι εκεί, τους θέλουμε να βλέπουν την κατάσταση.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε αυτά τα κλειστά Κέντρα, τα προαναχωρησιακά, θα φιλοξενούνται γυναίκες και παιδιά -κατά πρώτον- ή θα λειτουργήσουν στα πρότυπα της Αμυγδαλέζας του 2013-2014; Και δεύτερον. Τι είδους εγκαταστάσεις είναι αυτές; Είναι υφιστάμενες οι εγκαταστάσεις ή θα γίνουν με λυόμενα, με νέες κατασκευές;
ΑΛΚΙΒ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Αναφέρεστε στα νησιά;
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, στα νησιά.
ΑΛΚΙΒ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος: Όχι βεβαίως δεν είναι υφιστάμενες, θα χτιστούν από την αρχή. Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος: Όπως γίνεται και τώρα, μέσα στον ίδιο χώρο θα υπάρχουν περιοχές -να χρησιμοποιήσω αυτό τον όρο- σε άλλες στις οποίες θα είναι οι γυναίκες, οι μονογονεϊκές οικογένειες με τα παιδιά τους, σε κάποιες άλλες τα παιδιά, σε κάποιες άλλες άρρενες. Και βεβαίως μέσα σε όλα αυτά και κατά εθνότητα. Είναι η πρακτική την οποία ακολουθούμε.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα δεν ακολουθείται αυτή η πρακτική. Στη Μόρια ο ένας είναι πάνω στον άλλο.
ΑΛΚΙΒ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Η πρακτική, την οποία θα ακολουθούμε από εδώ και τώρα.
Γ΄ ΜΕΡΟΣ – τελευταίο
Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Θα ήθελα να επανέλθω σε ένα θέμα, το οποίο έχει απασχολήσει όλο το προηγούμενο διάστημα, αν θέλετε μπορεί να είναι και πολιτικό σκέλος, της δημιουργίας των κλειστών αυτών προαναχωρησιακών κέντρων στην ενδοχώρα. Επισήμως, η Κυβέρνηση μας είχε πει το προηγούμενο διάστημα ότι θα γίνει μια ισότιμη κατανομή σε όλη την Ελλάδα και γι’ αυτό -από ό,τι γνωρίζω- είχαν ενημερωθεί και οι Περιφερειάρχες, οι οποίοι συνάντησαν προχθές τον Πρωθυπουργό. Θέλω να σας ρωτήσω, εάν υπάρχει κάποιος πολιτικός λόγος που οδηγηθήκατε στο να μην κάνετε την ισοκατανομή και να μείνετε μόνο στην περιοχή των νησιών. Και αν σας δημιουργεί αυτό έναν προβληματισμό, το ότι, δηλαδή, όλο το βάρος του προσφυγικού δεν θα μοιραστεί αναλογικά σε όλη τη χώρα, αλλά θα μείνει στα νησιά. Και το δεύτερο που θα ήθελα να σας ρωτήσω, είναι ένα πρακτικό σκέλος: Εάν μπορείτε να μου το εξηγήσετε: Πώς γίνεται μια δομή που -από ό,τι έμαθα σήμερα που μας είπατε- να είναι Κ.Υ.Τ. και να είναι και κλειστό προαναχωρησιακό ταυτόχρονα; Πώς θα μπορεί εκεί να γίνεται η υποδοχή, ο διαμοιρασμός. Το ποιος θα περιμένει το αίτημα ασύλου ή για παράδειγμα το ότι κάποιοι που θα είναι εκεί και το αίτημα ασύλου θα απορρίπτεται, θα μεταφέρεται σε έναν άλλο χώρο, θα μένει εκεί; Θα μπορεί να φεύγει από εκεί; Θα μπορεί να βγαίνει έξω; Θα υπάρχει έλεγχος; Γιατί όλα αυτά έχουν να κάνουν με το γεγονός -για γεγονότα μιλάω- ότι σήμερα οι περισσότεροι από αυτούς δεν δέχονται να πάνε πουθενά -το ξέρετε, άλλωστε- και γι΄ αυτό δημιουργήθηκε το πρόβλημα. Δεν δέχονται να πάνε εδώ, δεν δέχονται να πάνε σε μια άλλη δομή, δεν δέχονται να πάνε πουθενά. Πώς θα το αντιμετωπίσετε αυτό εσωτερικά στην πράξη;
ΑΛ. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Σε ό,τι αφορά την ισοκατανομή, ίσως δεν έγινα κατανοητός. Δεν είπαμε αυτό το πράγμα. Είπαμε ότι αποσυμφορούμε τα νησιά, μεταφέρουμε τον κόσμο στην ηπειρωτική χώρα, τηρώντας την αναλογικότητα. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Άρα, λοιπόν, δεν αφήνουμε το πρόβλημα στα νησιά. Σε ό,τι αφορά το πώς θα γίνεται η οργάνωση, η καθημερινή λειτουργία του Κ.Υ.Τ. στο εσωτερικό, είναι τελείως διαχειριστικό το θέμα. Είναι στο πολύ τακτικό επίπεδο. Βεβαίως και υπάρχει ο σχεδιασμός του πώς θα γίνει. Βεβαίως και ξέρουμε τις ροές. Βεβαίως και ξέρουμε τι θα κάνουμε. Θα ήθελα να πω το εξής, κλείνοντας: Έχει αλλάξει η κατάσταση; Βεβαίως και έχει αλλάξει η κατάσταση. Πώς μπορεί να αποδείξει κάποιος πρακτικά ότι έχει αλλάξει η κατάσταση; Ψηφίστηκε ο νέος νόμος. Γίνονται προσλήψεις προσωπικού. Προσλαμβάνονται προσωπικό για το άσυλο, προσωπικό για τους συνοριοφύλακες. Το τρίτο πολύ σημαντικό. Ανακοινώνουμε ότι δώσαμε τα 14 εκατομμύρια, αφού τα δώσαμε. 8 Νοεμβρίου έγινε η διάθεση των πιστώσεων. Είναι ήδη στη διαδικασία παραλαβής των υλικών και αφού το κάναμε αυτό, το ανακοινώσαμε. Συγκρότηση του ενιαίου φορέα, κλειστές δομές. Επιθυμία μας είναι να διασφαλίσουμε τα σύνορά μας. Και όλα αυτά τα μέτρα μαζί να λειτουργήσουν για να ελέγξουμε το πρόβλημα. Έχει αλλάξει η κατάσταση.
Λ. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Υφυπουργέ, χρησιμοποιήσατε τρεις λέξεις «φύλαξη συνόρων», «επιτήρηση» και «αποτροπή». Στη θάλασσα, πώς θα το κάνετε αυτό; Είναι η πρώτη ερώτηση. Και η δεύτερη, μέχρι τον Ιούλιο, που θα γίνουν τα καινούρια κέντρα, έχετε κάποια συνεννόηση με την Ύπατη Αρμοστεία, η οποία προσφέρει υλικό για να μην έχουμε ό,τι είχαμε τα προηγούμενα χρόνια στη Μόρια, στη Σάμο;
Α. ΣΤΕΦΑΝΗΣ: Ευχαριστώ για την ερώτηση. Θα αρχίσω από το δεύτερο σκέλος. Από την ημέρα που έχω εμπλακεί στη διαδικασία αυτή, γίνονται καθημερινά στο γραφείο μου δύο συσκέψεις, μια το πρωί, μια το απόγευμα, με όλους αυτούς τους φορείς που λέτε. Η συνεννόησή μας, λοιπόν, είναι καθημερινή για το θέμα αυτό. Ό,τι κάνουμε, είναι σε συνεννόηση. Και εκείνο το οποίο περνάμε σε όλους είναι τη στρατηγική που έχουμε για το θέμα. Έχουμε μια συγκεκριμένη στρατηγική και όλοι κουμπώνουν πάνω στη στρατηγική που έχουμε. Ένα θέμα, λοιπόν, είναι αυτό. Ακουμπήσατε ένα επιχειρησιακό θέμα, το οποίο είναι πάρα πολύ σοβαρό. Τι θέλουμε να κάνουμε: Η δημιουργία του ενιαίου φορέα αυτού -όπως είπα στην αρχή- που έχει σκοπό να συγκεντρώσει μέσα και δυνατότητες, πρέπει να μας δώσει τη δυνατότητα να έχουμε παρατήρηση από την ώρα που ξεκινά μια δράση από την απέναντι πλευρά. Αυτή τη στιγμή, δεν γίνεται αυτό. Αυτή τη στιγμή εξαντλούμε την εξαιρετική δουλειά και το εξαιρετικό δυναμικό και τα μέσα του Λιμενικού σε περιπολίες. Θέλουμε να φύγουμε από αυτή τη λειτουργία. Αυτό, έχουμε πάρα πολλούς τρόπους να το πετύχουμε. Και τα μέσα. Το Ενιαίο Πρόγραμμα Επιτήρησης Θαλασσίων Συνόρων και τα μέσα που αγοράζουμε τώρα, μας δίνουν αυτές τις δυνατότητες. Να τους δούμε έγκαιρα, να επικοινωνήσουμε με την απέναντι πλευρά, όπως γίνεται πολλές φορές και εκεί να σταματήσουν οι ροές. Αυτή είναι, λοιπόν, η λειτουργία μας: Αλλάζουμε από το patrolling. Επιτρέψτε μου να σας πω το εξής στοιχείο: Η περιπολία στα θαλάσσια σύνορα είναι το νούμερο δύο κόστος, μετά την καθημερινή διαβίωση των μεταναστών σε μια χώρα. Εμείς αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε. Θέλουμε να γίνουμε πολύ πιο αποδοτικοί και πολύ πιο αποτελεσματικοί. Και εκεί βρισκόμαστε τώρα. Υπάρχει συγκεκριμένο επιχειρησιακό πλάνο, που θα το κάνουμε αυτό.
Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αναφερθήκατε στη δημιουργία ενός ειδικού Ταμείου. Είπατε ότι θα «προικιστεί» με 50 εκατομμύρια ευρώ για το 2020. Θέλω να ρωτήσω, εάν το Ταμείο αυτό αφορά μόνο στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου ή σχετίζεται και με την ενδοχώρα.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αφορά όλους τους Δήμους και τα νησιά και την ενδοχώρα, που θα σηκώσουν ή που σηκώνουν ήδη το βάρος, για πρόσφυγες και μετανάστες. Επομένως, αυτό το Ταμείο, με την ευθύνη του Υπουργείου Εσωτερικών, θα γίνει σε συνεργασία με τους Δήμους και θα αφορά την απορροφητικότητα για τα έργα και τις προτεραιότητες που έχουν αυτοί οι Δήμοι, προκειμένου να ανταπεξέλθουν σε αυτό το βάρος.
Να ευχαριστήσουμε εδώ τον κ. Υφυπουργό για την ενημέρωση για το μεταναστευτικό-προσφυγικό.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ποιος είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για το ασφαλιστικό των αγροτών, διότι κάποιες δηλώσεις χθες του κ. Βρούτση δημιούργησαν μια ανησυχία ότι πρόκειται να αυξηθούν οι εισφορές.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ο σχεδιασμός μας είναι να μπορέσουμε να ενσωματώσουμε, στο νέο Ασφαλιστικό, τις δύο βασικές ενστάσεις αντισυνταγματικότητας, τις οποίες έκρινε το ΣτΕ. Μια από αυτές, έχει να κάνει με το ύψος των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και άλλων κατηγοριών, όπως οι αγρότες, δηλαδή, σε σχέση με το εισόδημά τους. Προχωρούμε σε μια άλλη φιλοσοφία με κλάσεις και θα φροντίσουμε έτσι, ώστε κανείς να μην έχει επιπλέον επιβάρυνση στο συνδυασμό φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων. Αντίθετα, να δει μια σημαντική μείωση.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, την προηγούμενη εβδομάδα έγινε η παρουσίαση του εμπορικού σήματος για τα ελληνικά προϊόντα. Τι απαντάτε σε όσους λένε ότι μπορεί να είναι μονομερής ενέργεια από την ελληνική πλευρά και ότι μπορεί να μην είναι στο πνεύμα της Συμφωνίας των Πρεσπών. Και μια δεύτερη ερώτηση για το ίδιο θέμα: Από εδώ και πέρα, αφού υπάρχει το σήμα για τα ελληνικά προϊόντα, τι θα κάνει αυτή η Επιτροπή, που προβλέπεται να συγκροτηθεί από τη Συμφωνία των Πρεσπών;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η Επιτροπή έχει πάρα πολύ δουλειά να κάνει. Τα σήματα δεν αφορούν μόνο τα ζητήματα της προώθησης ή της κατοχύρωσης της έννοιας «μακεδονικός», «μακεδονική», «μακεδονικό» από την πλευρά της Μακεδονίας μας, αλλά έχει να κάνει και με τις υποχρεώσεις που έχει η Κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας να προσαρμοστεί στη Συμφωνία των Πρεσπών, οι οποίες είναι πολύ περισσότερες αναλογικά. Όσον αφορά το πρώτο σκέλος της ερώτησης, την απάντηση την έχει δώσει ο Πρωθυπουργός και στη συνάντηση με τον κ. Ζάεφ και, εν συνεχεία, στην ομιλία του στο «Thessaloniki Summit», την προηγούμενη εβδομάδα, όταν αναφέρθηκε ξεκάθαρα, για παράδειγμα, στο ζήτημα των οινοπαραγωγών της Ημαθίας και των προσπαθειών που γίνονταν στη γειτονική χώρα, με ονομασίες όπως «wines of Macedonia», που δημιουργούν μόνο σύγχυση. Εμείς θέλουμε να είναι ξεκάθαρο σε όλους τους καταναλωτές της παγκόσμιας αγοράς, ποια είναι η προέλευση των προϊόντων μας. Καταλαβαίνουν όλοι ότι, όταν μιλάμε για προϊόντα της ελληνικής γης, αμέσως γίνεται αντιληπτό ότι είναι τέτοια.
ΑΡ. ΠΕΛΩΝΗ: Αφορά το προσφυγικό πάλι, αλλά σε σχέση με το δικό σας κομμάτι, τη διεθνοποίηση, ήθελα να ρωτήσω. Και επειδή ο Πρωθυπουργός σχεδιάζει και κάποια ταξίδια -είναι σήμερα στο Ζάγκρεμπ- υπάρχει εικόνα των επόμενων κινήσεων; Θα αναληφθεί κάποια πρωτοβουλία; Στη συνέντευξή του ο Πρωθυπουργός τάχθηκε υπέρ του συστήματος που προτείνει ο κ. Ζεεχόφερ. Και το λέω στη λογική του πλέγματος πρωτοβουλιών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί. Σε τι φάση βρισκόμαστε σε αυτό;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι είναι πλέον φανερό ότι, από τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει από το καλοκαίρι ο Πρωθυπουργός, υπάρχει μια κοινή αντίληψη, μια συναντίληψη για το θέμα του μεταναστευτικού, με μεγάλες χώρες της Ευρώπης, όπως, εν προκειμένω, η Γερμανία που με ρωτήσατε. Και αυτές τις πρωτοβουλίες του Υπουργού Εσωτερικών της Γερμανίας, τις στηρίζουμε. Και εμείς είμαστε και ένα βήμα πιο προωθημένοι, θα έλεγα, γιατί έχουμε πει πολλές φορές -και ο Πρωθυπουργός- ότι δεν μπορεί κανείς να απολαμβάνει τα πλεονεκτήματα της Συνθήκης Σένγκεν, χωρίς να αναλαμβάνει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη συμμετοχή του σε αυτή. Επομένως, επιμένουμε στη δίκαιη κατανομή των βαρών και στη διαμόρφωση μιας νέας πολιτικής ασύλου, που θα λαμβάνει υπόψη της τα νέα δεδομένα.
ΕΙΡ. ΜΠΕΛΛΑ: Ερώτηση πάλι για το προσφυγικό. Ποιο είναι το κόστος δημιουργίας όλων αυτών των κλειστών παραχωρησιακών κέντρων; Πόσα χρήματα από τους εθνικούς πόρους θα διατεθούν; Δηλαδή, πόσα χρήματα θα δώσουμε εμείς; Και δεύτερον, πώς μπορείτε τώρα, αφού δεν έχουν διεκπεραιωθεί οι αιτήσεις ασύλου, πώς θα μεταφέρετε ανθρώπους στην ενδοχώρα, οι οποίοι μπορεί να μην δικαιούνται άσυλο και θα έπρεπε να είναι σε κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα; Πώς θα το κάνετε αυτό;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας: Εμείς γι’ αυτό είχαμε θέσει τόσο ψηλά τον πήχη για την αλλαγή του πλαισίου χορήγησης ασύλου και γι’ αυτό επιταχύνουμε τη διαδικασία. Για να μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε γρήγορα ποιοι έχουν το δικαίωμα και θα λάβουν το άσυλο, ώστε να μείνουν στη χώρα ή να πάνε στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης και ποιοι δεν το δικαιούνται και θα πρέπει να πάρουν τον δρόμο της επιστροφής. Ως προς το πρώτο σκέλος, όσον αφορά τα χρήματα -όπως ξέρετε- είναι ένα τεράστιο ζήτημα. Είναι ένα πολύ μεγάλο κοινωνικό ζήτημα. Δεν είναι ζήτημα πολιτικό. Οι πολιτικές των λεγόμενων «ανοιχτών συνόρων» και του άκριτου καλέσματος ανθρώπων να έρθουν εδώ, έχουν αποδοκιμαστεί από τον ελληνικό λαό και στις πρόσφατες εκλογές, αλλά το βλέπετε και σε κάθε μέτρηση. Επομένως, στο ερώτημα πόσα χρήματα θα χρειαστούν γι’ αυτή την υπόθεση, η απάντηση είναι απλή: Όσα χρειαστούν.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες, ο Αλέξης Τσίπρας, στο «ΟΡΕΝ», μεταξύ άλλων, επανέλαβε πως η πορεία στο Πολυτεχνείο είχε χαρακτήρα αντικυβερνητικής διαδήλωσης. Χαρακτήρισε, δε, γελοίες τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα, ιδιαίτερα αυτές που αφορούν τις μολότοφ. Υπάρχει κάποιο σχόλιο από την Κυβέρνηση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι δεν την σχολίασε ούτε «Η ΑΥΓΗ», ούτε η «ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ», αν είδα σήμερα τα πρωτοσέλιδα σωστά. Επομένως, δεν έχω κάποιο άλλο σχόλιο.
ΓΑΒ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Αν μου επιτρέπετε, να επανέλθω στο θέμα των Δυτικών Βαλκανίων. Πώς τοποθετείται η Κυβέρνηση απέναντι στο ενδεχόμενο να υπάρξει διαχωρισμός των υποψηφιοτήτων της Αλβανίας και της Βόρειας Μακεδονίας; Είναι σε εξέλιξη κάποια ελληνική πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση της άρσης του διαφαινόμενου αδιεξόδου, μετά την απόφαση της Συνόδου Κορυφής; Και τρίτον, πώς τοποθετείται η Κυβέρνηση, επί της ουσίας, του λεγόμενου «σχεδίου Μακρόν», αναφορικά με τη δυνατότητα να μην περνά στο επόμενο στάδιο, να το πούμε απλά, μια υποψηφιότητα, αν δεν πληροί τις προδιαγραφές του προηγούμενου;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αναφορικά με το δεύτερο, έκανε χθες δηλώσεις ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών κ. Βαρβιτσιώτης. Σας παραπέμπω σε αυτές. Αναφορικά με το πρώτο, όπως είπα πριν και στην απάντησή μου για το «Thessaloniki Summit», ο Πρωθυπουργός, μετά τη συνάντηση με τον κ. Ζάεφ, όπως έχετε ενημερωθεί, φυσικά εξακολουθεί και στηρίζει την ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες. Συγκεκριμένα, έχουμε πει ότι θα αναληφθούν πρωτοβουλίες και σε επίπεδο της γαλλικής Κυβέρνησης, που είναι, αυτή τη στιγμή, η χώρα που έχει τις περισσότερες ενστάσεις για το ζήτημα αυτό, τουλάχιστον όπως φάνηκε στο τελευταίο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Σας ευχαριστώ πολύ.
*Φωτογραφικό υλικό που παρουσιάστηκε κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών:
https://we.tl/t-FFfym0xrUF