Καλό μεσημέρι,

Στις Βρυξέλλες βρίσκεται ο Πρωθυπουργός συμμετέχοντας στις εργασίες της Συνόδου Κορυφής Ευρωπαϊκής Ένωσης- Δυτικών Βαλκανίων και της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Πάγια θέση της Ελλάδας είναι η στήριξη της ευρωπαϊκής προοπτικής των Δυτικών Βαλκανίων, ως επένδυση στη σταθερότητα, την ανάπτυξη και την ευημερία της περιοχής, εφόσον βέβαια οι υποψήφιες χώρες εκπληρώνουν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις και υλοποιούν τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις.

Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση και τη συζήτηση για την ενδιάμεση αναθεώρηση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (2021-2027), ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει υπογραμμίσει την ανάγκη να προβλέπονται στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό αυξημένοι πόροι για το Μεταναστευτικό – ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα που αφορά ολόκληρη την Ε.Ε. – ειδικά για τις χώρες πρώτης γραμμής.

Ο Πρωθυπουργός ακόμη, διεκδικεί ενισχυμένους πόρους για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Άλλωστε, η χώρα μας είχε στηρίξει εξ’ αρχής την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για περισσότερα κονδύλια στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλληλεγγύης.

Πριν λίγη ώρα ο Πρωθυπουργός σε δηλώσεις του τόνισε: «Από τη στιγμή λοιπόν που η Ευρωπαϊκή Ένωση, σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, έχει κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση, είναι απολύτως απαραίτητο να προστεθούν πόροι για την προστασία των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος ότι θα μπορέσουμε να κάνουμε βήματα σε αυτή την κατεύθυνση.

Είναι, επίσης, πολύ σημαντικό να προσθέσουμε περαιτέρω πόρους για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης. H Ελλάδα υπήρξε ανέκαθεν από τους πρωτεργάτες της προσπάθειας να πειστούν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες ότι χρειαζόμαστε περισσότερους πόρους, περισσότερα χρήματα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης».

Συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής ο Κρατικός Προϋπολογισμός για το 2024.

Η Ελλάδα σήμερα, έχει τον 3ο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην ευρωζώνη, είμαστε τρίτοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην αύξηση των επενδύσεων, ενώ έχουμε κάνει ρεκόρ 20ετίας στις άμεσες ξένες επενδύσεις, οι εξαγωγές μας έφτασαν σε ποσοστό ρεκόρ της τάξης του 49% και το δημόσιο χρέος ως προς το ΑΕΠ μειώνεται με μεγάλη ταχύτητα.

Τα θετικά νέα για την ελληνική οικονομία μεταφράζονται σε πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις που θα φτάνουν στην τσέπη όλων των Ελλήνων πολιτών.

Όλα αυτά έχουν ως συνέπεια η ανεργία να έχει μειωθεί στα επίπεδα προ του 2009, ενώ ο κατώτατος μισθός να έχει αυξηθεί τρεις φορές από τα 650 στα 780 ευρώ και την άνοιξη και επίκειται μια ακόμα αύξηση. Η Ελλάδα είναι στην 10η θέση μεταξύ των 22 χωρών που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό. Αν ληφθεί υπόψη και η αγοραστική δύναμη, βρισκόμαστε στην 12η θέση από την 18η που ήμασταν.

Η ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών είναι η πρώτη προτεραιότητά μας και οι προβλέψεις του Κρατικού Προϋπολογισμού κατατείνουν σε ακριβώς αυτό. Η χρονιά που έρχεται να είναι χρονιά περαιτέρω αύξησης εισοδημάτων.

Στο πλαίσιο αυτό ο Κρατικός Προϋπολογισμός περιλαμβάνει μόνιμα μέτρα ύψους 1,6 δις. Ευρώ.

Συγκεκριμένα,

* αύξηση μισθών στο Δημόσιο μετά από 14 χρόνια. Το μέσο ετήσιο όφελος για έναν δημόσιο υπάλληλο θα είναι 1.476 ευρώ, δηλαδή ένας επιπλέον μισθός,

*αύξηση συντάξεων,

*αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά κατά χίλια ευρώ,

* επέκταση του επιδόματος μητρότητας για γυναίκες ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες το οποίο ανέρχεται στο ύψος του κατώτατου μισθού και θα είναι για εννέα μήνες.

* μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για τις κατοικίες που ασφαλίζονται από φυσικές καταστροφές,

* μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων του ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη,

*άρση του παγώματος των τριετιών στον ιδιωτικό τομέα,

*κατάργηση της κράτησης 30% για τους συνταξιούχους που εργάζονται.

Βασικοί στόχοι του Προϋπολογισμού είναι ακόμα, η υλοποίηση επενδύσεων ύψους 12 δισ. με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και η αύξηση των δαπανών για την Παιδεία κατά 255 εκατ. ευρώ και την Υγεία με αύξηση της επιχορήγησης για τα νοσοκομεία κατά 20%.

Η Κυβέρνηση με την πολιτική της και τις παρεμβάσεις της στηρίζει τους πολίτες και ιδιαίτερα τους πλέον ευάλωτους. Μέσα στον Δεκέμβριο θα δοθούν έκτακτες εισοδηματικές ενισχύσεις 352 εκατ. € σε 2,3 εκατ. ευάλωτους πολίτες μέσα από το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης.

Επιπλέον, μέσα στον Δεκέμβριο καταβάλλεται το Youth Pass, η ενίσχυση 150 ευρώ σε χαμηλοσυνταξιούχους που δεν έχουν προσωπική διαφορά ή έχουν κάτω των 10 ευρώ και λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων έως 700 ευρώ. Οι ίδιοι θα δουν αύξηση στις συντάξεις τους από 1-1-2024.

Καταβάλλεται το Market Pass στις πληγείσες περιοχές, ενίσχυση 100 έως 200 ευρώ σε συνταξιούχους με προσωπική διαφορά η οποία αφορά περίπου 740 χιλιάδες συνταξιούχους, το επίδομα θέρμανσης, 210.000 δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος θα λάβουν επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος. Υπενθυμίζεται ότι από τον Δεκέμβριο το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα αυξάνεται κατά 8%.

800.000 δικαιούχοι του επιδόματος παιδιού θα λάβουν επιπλέον μιάμιση δόση επιδόματος, ενώ 225.000 δικαιούχοι του επιδόματος ΑΜΕΑ του ΟΠΕΚΑ, του εξω-ιδρυματικού επιδόματος και λοιπών επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ θα λάβουν ενίσχυση ύψους 200€.

—–

Πρόστιμο συνολικού ύψους 2.000.000 ευρώ στην εταιρεία «Dixons SouthEast Europe Ανώνυμη Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία Ηλεκτρικών, Πληροφορικής, Τηλεπικοινωνιών και Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών», επιβλήθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης μετά από έλεγχο της ΔΙΜΕΑ. Το πρόστιμο αφορά παράβαση του νόμου περί παραπλανητικών εκπτώσεων, καθώς στο ηλεκτρονικό κατάστημα της επιχείρησης, διαπιστώθηκε ότι οι πληροφορίες που παρέχονταν για συγκεκριμένα προϊόντα που πωλούνταν υπό καθεστώς ανακοίνωσης μείωσης τιμής δεν περιελάμβανε την τιμή πώλησης πριν και μετά την εφαρμογή μείωσης της τιμής.

Δεσμευθήκαμε πως οι παραβάτες θα τιμωρούνται και το κάνουμε πράξη. Οι έλεγχοι και η επιβολή των προστίμων θα συνεχιστούν. Όπως τόνισε και ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Σκρέκας «Ελέγχουμε την αγορά, προστατεύουμε τον καταναλωτή».

—-

Ψηφίστηκε από τη Βουλή το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου, τη διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων και την ενίσχυση της επιχειρησιακής λειτουργίας Ελληνικού Κτηματολογίου.

Οι πιο βασικές ρυθμίσεις, αφορούν μια σειρά από παρεμβάσεις που μειώνουν τη γραφειοκρατία, όπως:

η κατάργηση της υποχρέωσης προσκόμισης βεβαίωσης περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας,

η κατάργηση της πολλαπλής προσκόμισης αποσπάσματος κτηματολογικού διαγράμματος σε περίπτωση διηρημένων ιδιοκτησιών εντός του ιδίου γεωτεμαχίου,

η υποβολή αποκλειστικά ψηφιακών αντιγράφων συμβολαιογραφικών πράξεων με ψηφιακή περίληψη, χωρίς χειρόγραφες παραπομπές, ,

η προσάρτηση αντιγράφου κτηματολογικού διαγράμματος από τον ίδιο τον φορέα σε περίπτωση ψηφιακής υποβολής αίτησης. Επιπλέον, απλοποιείται η διαδικασία διόρθωσης προδήλων σφαλμάτων των κτηματολογικών εγγραφών με ενιαίους κανόνες, ώστε οι σχετικές διορθώσεις να γίνονται στο Κτηματολογικό Γραφείο και όχι στο Δικαστήριο,

επιλύεται το ζήτημα της μη καταχώρησης σε υπέρβαση χιλιοστών.

Σε ό,τι αφορά τη διεκπεραίωση των εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων:

δημιουργείται Πλατφόρμα Νομικού Ελέγχου Εγγραπτέων Πράξεων για τη διενέργεια απομακρυσμένου νομικού ελέγχου αιτήσεων,

επεκτείνεται η διαπίστευση και σε μηχανικούς τεχνικής εκπαίδευσης (κατόπιν συμφωνίας με το ΤΕΕ), με άμεση ισχύ για όλους τους διαπιστευμένους μηχανικούς, ώστε να αυξηθεί η ταχύτητα διεξαγωγής των ελέγχων,

τίθεται σε ισχύ η παράταση για την προθεσμία διόρθωσης πρώτων εγγραφών έως 30/11/2024 και η πρόβλεψη της δυνατότητας διόρθωσης πρώτων εγγραφών σε περιοχές όπου έχει λήξει η δυνατότητα αμφισβήτησης ανακριβούς εγγραφής με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη», ώστε να δοθεί μια τελευταία δυνατότητα δηλώσεων πριν την οριστικοποίηση και να αντιμετωπιστούν ζητήματα στις ήδη οριστικοποιημένες περιοχές για καλόπιστους ιδιοκτήτες,

ενισχύεται η επιχειρησιακή λειτουργία του Κτηματολογίου μέσω της θέσπισης bonus αποδοτικότητας στο προσωπικό, μετά την επίτευξη απολύτως μετρήσιμων στόχων και με έμφαση στην ταχεία διεκπεραίωση εκκρεμουσών υποθέσεων.

—-

Εγκαινιάστηκε ο πρώτος «Ψηφιακός Βοηθός» Τεχνητής Νοημοσύνης στο gov.gr, με στόχο την περαιτέρω διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών, απλουστεύοντας τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο.

Οι πολίτες μπορούν να συνομιλήσουν με τον «Ψηφιακό Βοηθό» τόσο από  το κινητό τους τηλέφωνο, όσο και από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή. Υποβάλλουν το ερώτημά τους σε φυσική γλώσσα, γραπτά ή φωνητικά, ώστε ο «Ψηφιακός Βοηθός» να τους βοηθήσει να εντοπίσουν με τρόπο απλό και φιλικό την υπηρεσία που ψάχνουν. Ο Ψηφιακός Βοηθός είναι μια μηχανή η οποία «μαθαίνει» ανάλογα με το πόσες περισσότερες αναζητήσεις γίνονται, όσο η μηχανή εκπαιδεύεται και συμπεριλαμβάνει περισσότερα δεδομένα, τόσο πιο ακριβείς θα γίνονται οι απαντήσεις. Η αναζήτηση πραγματοποιείται στις -έως σήμερα- 1610  υπηρεσίες του gov.gr και τις 3270 διοικητικές διαδικασίες του Εθνικού Μητρώου Διοικητικών Διαδικασιών «MITOS».

—-

Στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, μετέβησαν ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γιάννης Οικονόμου και ο Αν. Υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης όπου σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που κάναμε τη Δευτέρα, ζήτησαν την ποινική αναβάθμιση της έρευνας για όλες τις υποθέσεις αθλητικής βίας και διαφθοράς, με σκοπό την αναζήτηση φυσικών και ηθικών αυτουργών όλων των εγκλημάτων που έχουν τελεστεί και τη διερεύνηση ύπαρξης τυχόν εγκληματικών οργανώσεων στον χώρο.

Επιπλέον, οι Υπουργοί προσκόμισαν όλα τα στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση των Αρχών για αξιολόγηση στο πλαίσιο της ανακριτικής διαδικασίας.

Στα μέτρα που λάβαμε για τον περιορισμό των φαινομένων της οπαδικής βίας αναμένουμε ότι οι ομάδες θα ανταποκριθούν στο ρόλο τους και θα εξασφαλίσουν τις προδιαγραφές που απαιτούνται για το άνοιγμα των γηπέδων και την ασφάλεια των φιλάθλων.

Αντιλαμβανόμαστε την οργή των πραγματικών φιλάθλων. Είναι οι μόνοι που δεν φταίνε. Αλλά έχουμε καθήκον να εξασφαλίσουμε ότι όσοι πηγαίνουν στα γήπεδα με τους φίλους ή τα παιδιά τους θα ελέγχονται, θα ξέρουν ποιος κάθεται δίπλα τους και ότι αν κάποιος παρανομήσει θα αναγνωριστεί και θα έρθει αντιμέτωπος με την δικαιοσύνη. Είναι ευθύνη των ομάδων και των ιδιοκτησιών των ΠΑΕ να πληρούν αυτές τις προδιαγραφές για να μπορέσουν να ανοίξουν τα γήπεδα με ασφάλεια.

Θεωρούμε ότι όλοι όσοι αγαπούν τον αθλητισμό, οι φίλαθλοι, οι αθλητές, τα σωματεία, οι ομάδες, πρέπει να είμαστε στην ίδια σελίδα. Ο εχθρός είναι η βία και όσοι παρανομούν και διαχρονικά μολύνουν τον επαγγελματικό αθλητισμό. Αυτούς καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και θα προχωρήσουμε μπροστά χωρίς αστερίσκους.

Η Κυβέρνηση ανέλαβε μια καίρια πρωτοβουλία για την εξιχνίαση των οπαδικών «στρατών» που στο όνομα μιας ομάδας προβαίνουν σε εγκληματικές πράξεις. Το επαναλαμβάνω. Δεν θα επιτρέψουμε να συνεχίσουν εκατομμύρια φίλαθλοι να πληρώνουν την εγκληματική συμπεριφορά νοσηρών μειοψηφιών.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Α. ΚΑΤΖΟΥ: Καλό μεσημέρι, κ. Εκπρόσωπε. Θέλω να σας ρωτήσω γιατί αποφασίσατε να αυξήσετε τους μισθούς για τους διοικητές των νοσοκομείων. Σας κατηγορούν ότι δίνετε χρήματα στα golden boys την ώρα που δεν ενισχύετε το υγειονομικό προσωπικό. Ποια είναι η απάντησή σας; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν μιλάμε για golden boys καταρχάς. Και δεν καταλαβαίνω γιατί το να ενισχυθούν οι μισθοί των διοικητών των νοσοκομείων απαγορεύει να ενισχύονται και να συνεχίσουμε να ενισχύουμε τους μισθούς του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού. Εμείς θέλουμε λελογισμένα να κάνουμε και τα δύο, γιατί ξεκινήσαμε μία σημαντική μεταρρύθμιση του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου πλέον οι διοικητές -όχι μόνο των νοσοκομείων, αλλά συνολικά των ΝΠΔΔ, των οργανισμών του δημοσίου- θα επιλέγονται από μια αξιοκρατική διαδικασία με αυστηρά κριτήρια, αυστηρές προϋποθέσεις με τη συμμετοχή του ΑΣΕΠ. Τα έχουμε αναλύσει. Αρχίζει και εφαρμόζεται η διαδικασία αυτή από τα νοσοκομεία, αλλά, ταυτόχρονα, είπαμε ότι πρέπει να προσελκύσουμε ανθρώπους από την αγορά με συγκεκριμένες προϋποθέσεις, για να μπορούν να κάνουν και αίτηση στα διάφορα αντικείμενα. Άρα, πρέπει να είναι πιο ανταγωνιστικοί οι μισθοί. Και έχουμε δει ότι σε άλλες περιπτώσεις που έχει γίνει αυτό, έχει αποδώσει με πολύ σημαντικά αποτελέσματα για το Κράτος, για τους Έλληνες φορολογούμενους. Αύξηση, δηλαδή, της αξίας κάποιων άλλων περιπτώσεων που έγινε κάτι αντίστοιχο. Άρα, ναι, αυτό είναι μια συνειδητή κίνηση, για να προσελκύσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα βιογραφικά, ανθρώπους που είτε έχουν μείνει όλα αυτά τα δύσκολα χρόνια στη χώρα, είτε έφυγαν στο εξωτερικό, για να διοικήσουν και τα νοσοκομεία μας και, γενικά, τους οργανισμούς. Αλλά, εδώ και λίγο παραπάνω από τέσσερα χρόνια, έχοντας δει σίγουρα το γεγονός ότι μετά τα πολύ δύσκολα χρόνια της κρίσης έπεσαν πολύ οι μισθοί των ανθρώπων του ΕΣΥ, των γιατρών, των νοσηλευτών, έχουμε προβεί σε μια σειρά από κινήσεις, ούτως ώστε να επανέλθουν σταδιακά οι μισθοί των ανθρώπων αυτών και όσων μπαίνουν με τους αρκετούς διορισμούς που θα γίνουν αυτά τα χρόνια στο ΕΣΥ, στα λογικά επίπεδα, σε μεγαλύτερα επίπεδα. Έχω σημειώσει κάποια παραδείγματα γιατί έχω διαβάσει κι εγώ αυτά τα δημοσιεύματα. Ένας συντονιστής διευθυντής κλάδου ΕΣΥ, εκτός ΜΕΘ, γιατί όσοι είναι σε κλάδους εντός ΜΕΘ είναι πολύ μεγαλύτερες οι διαφορές, που ασκεί καθήκοντα προϊσταμένου τμήματος Ιατρικής υπηρεσίας, με δύο τέκνα, έπαιρνε με το προηγούμενο μισθολόγιο 2.954 ευρώ. Τώρα που μιλάμε παίρνει 3.228 ευρώ και από 01/01/2024, λόγω των αυξήσεων συνολικά, θα παίρνει, χωρίς εφημερίες, 3.387 ευρώ. Δηλαδή, θα έχει αύξηση σε σχέση με πριν, με τις δύο ενέργειες που κάναμε, 15%. Και με εφημερίες οι απολαβές του θα φτάσουν τα 4.355 ευρώ. Για να πάμε σε μια κατώτερης κλίμακας κατηγορία, ένας επιμελητής Α ΕΣΥ με ένα παιδί έπαιρνε 2.359 ευρώ. Τώρα που μιλάμε παίρνει 2.983 ευρώ. Και από 01/01/2024 θα παίρνει χωρίς εφημερίες 3.073 ευρώ. Θα έχει, δηλαδή, συνολική αύξηση περίπου 30%. Και με εφημερίες, προφανώς, αυτό θα φτάσει στις 4.097 ευρώ. Αυτό είναι επιμελητής Α ΕΣΥ σε Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών. Υπάρχουν αναλυτικά και είναι στη διάθεσή σας όλες οι επιμέρους κατηγορίες, από επιμελητή Β μέχρι και διευθυντή κλινικής. Είναι δεδομένο ότι πρέπει να συνεχίσουμε στην κατεύθυνση της αύξησης των αποδοχών και των ιατρών και των νοσηλευτών. Έχουν δοθεί επιδόματα, ειδικά επιδόματα για τις ΜΕΘ. Κι ακολουθείται μια τέτοια πολιτική, γιατί πολύ απλά βλέπουμε ότι χρειάζονται αυτές οι αυξήσεις, γιατί τις αξίζουν οι γιατροί, τις αξίζουν οι νοσηλευτές. Είναι οι πρωταγωνίστριες και οι πρωταγωνιστές του αγώνα που δόθηκε για να κρατηθεί όρθιο το ΕΣΥ στην πανδημία. Είναι αναγκαίο, και ειδικά σε περιοχές απομακρυσμένες, να είναι και πιο έντονες αυτές οι παρεμβάσεις για να προσελκύουμε κόσμο στο ΕΣΥ, αλλά, ταυτόχρονα, θέλουμε να προσελκύσουμε και δυνατά βιογραφικά για τις διοικήσεις των νοσοκομείων.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε προηγουμένως, καταλήγοντας: «Προχωράμε μπροστά χωρίς αστερίσκους». Χτες, λοιπόν, δημοσιεύτηκε αυτή η πράξη νομοθετικού περιεχομένου που απαγορεύει τη συμμετοχή των φιλάθλων σε ποδοσφαιρικούς αγώνες για δύο μήνες. Σήμερα, όμως, γίνονται δύο παιχνίδια ευρωπαϊκού επιπέδου. Και, μάλιστα, στο ένα συμμετέχει ομάδα εμπόλεμου κράτους, όχι απλώς, αλλά η ομάδα που συμμετέχει εκεί, η πόλη που προέρχεται είναι στο επίκεντρο του πολέμου. Πρώτον αυτό. Δεύτερον, ποια λογική έχει αυτό το πράγμα; Και πώς είναι δυνατόν να απαγορεύονται τα ποδοσφαιρικά παιχνίδια για δύο μήνες και να επιτρέπονται τα παιχνίδια σε βόλεϊ και μπάσκετ, στα οποία, επίσης, το προσεχές διάστημα υπάρχουν αγώνες ντέρμπι μεταξύ των μεγάλων ομάδων; Ευχαριστώ πολύ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, όλα αυτά απαντήθηκαν τη Δευτέρα. Κι όλες αυτές τις μέρες. Αλλά θα δώσω κάποιες γρήγορες απαντήσεις με σκοπό να μην επαναλάβουμε, για να μην κουράζουμε τον κόσμο. Καταρχάς, να πούμε ότι η πράξη νομοθετικού περιεχομένου αναφέρεται στα παιχνίδια των ομάδων της Super League συνολικά, των ομάδων Β, που ανήκουν σε ομάδες της Super League, στους αγώνες κυπέλλου με γηπεδούχους ή τα φιλικά των ομάδων της Super League και δίνεται η δυνατότητα στον αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού και Προστασίας του Πολίτη, κατά περίπτωση να εκδίδουν ΚΥΑ κεκλεισμένων των θυρών σε ευρωπαϊκά παιχνίδια. Αυτό είναι κατά περίπτωση. Άρα, για την ερώτηση που κάνατε, γιατί υπάρχει αυτή η απόφαση από τους συναρμόδιους Υπουργούς για το σημερινό παιχνίδι του Ολυμπιακού, αυτό έχει να κάνει με λόγους που αποφασίστηκαν, λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας. Για προφανείς λόγους. Θυμάστε τι έγινε πριν από λίγες ημέρες. Αυτό το τραγικό γεγονός της δολοφονικής επίθεσης κατά ενός ανθρώπου, ενός αστυνομικού 31 ετών, που παλεύει να κρατηθεί στη ζωή και όλοι προσευχόμαστε να βγει δυνατός από αυτή την πολύ δύσκολη μάχη. Εκρίθη, λοιπόν, από τα συναρμόδια Υπουργεία ότι για λόγους ασφαλείας, έπρεπε ο αγώνας αυτός, κατά περίπτωση, να γίνει κεκλεισμένων των θυρών. Όπως εκρίθη από τον αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού ότι ένα προσεχές ντέρμπι στο βόλεϊ την Κυριακή, πάλι δεν θα ήταν ασφαλές να γίνει με φιλάθλους. Υπάρχει, λοιπόν, η οριζόντια απόφαση η οποία εξηγήθηκε και έχει προϋποθέσεις για να μην παραταθεί. Και εκεί είναι η ουσία της απόφασης: ότι έχει προϋποθέσεις. Δεν είναι μια οριζόντια απόφαση για να πούμε ότι πήραμε μια απόφαση. Πολύ απλά, αν συμμορφωθούν οι ομάδες θα ανοίξουν τα γήπεδα την ημερομηνία που έχουμε πει. Ή όσες ομάδες συμμορφωθούν, τα γήπεδά τους θα ανοίξουν όταν έχουμε πει -σε δύο μήνες, δηλαδή, από την έκδοση της απόφασης. Και υπάρχουν και οι κάθετες, κατά περίπτωση, αποφάσεις που έχουν να κάνουν -δεν είναι μια οριζόντια απόφαση της Κυβέρνησης- με όσα αποφασίζουν τα δύο συναρμόδια Υπουργεία, καθαρά για λόγους ασφαλείας, οι οποίοι είναι προφανείς. Τώρα, επαναλαμβάνω την απάντηση. Η ερώτηση αυτή μου έχει γίνει πολλές φορές, και στους αρμόδιους Υπουργούς, ως προς τον διαχωρισμό των αθλημάτων. Καταρχάς, να πούμε -το επαναλαμβάνω γιατί θεωρώ ότι είναι η ουσία και ελπίζω να αποδειχθεί στην πράξη ότι ήταν και επιτυχές όλο αυτό το οποίο ανακοινώθηκε- είναι ένα φαινόμενο οπαδικής βίας, που ξεκινά από το ποδόσφαιρο και πλέον, δυστυχώς, έχει επεκταθεί σε όλη την ελληνική επικράτεια. Ναι, αυτοί οι οργανωμένοι στρατοί, που πιθανότατα -θα ερευνηθεί αν μέσα σε αυτούς υπάρχουν μία, δύο, τρεις, δέκα εγκληματικές οργανώσεις- στο όνομα ομάδων, διαπράττουν πολύ σοβαρά αδικήματα. Ξεκινάνε από το χώρο του ποδοσφαίρου, τα γήπεδα, τους Συνδέσμους, έξω από τα γήπεδα ποδοσφαίρου και επεκτείνονται, δυστυχώς, σε όλη την ελληνική επικράτεια. Πάνε σε γήπεδα βόλεϊ, πάνε σε γήπεδα μπάσκετ, πάνε σε πλατείες, πάνε σε δρόμους. Για αυτό, λοιπόν, η σημαντικότερη ανακοίνωση είναι αυτό το οποίο είχα πει και αυτό το οποίο συμβαίνει πλέον ολιστικά, συνολικά στη Δικαιοσύνη. Γιατί ακόμη και αν εφαρμοστούν όλα -και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα γίνουν από τις ομάδες και ανοίξουν τα γήπεδα ποδοσφαίρου- τα πιο τραγικά περιστατικά συνέβησαν εκτός γηπέδων ποδοσφαίρου. Άρα ναι, πρέπει να τρέξει η διαδικασία της Δικαιοσύνης, πρέπει να γίνουν όλες οι έρευνες υπηρεσιακά, όπως προβλέπεται, από την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη και την Αστυνομία και όσοι έχουν τέτοια εμπλοκή σε αυτές τις κατά περίπτωση ενδεχόμενες εγκληματικές οργανώσεις να συλληφθούν, να οδηγηθούν στη Δικαιοσύνη και να μην επιστρέψουν στα γήπεδα, όπως, δυστυχώς, συνέβαινε. Τώρα, το γεγονός ότι αυτοί κάποιες φορές πάνε στο χάντμπολ, κάποιες φορές πάνε στο βόλεϊ, κάποιες φορές πάνε στο μπάσκετ και, βέβαια, συνήθως πάνε και στα ποδοσφαιρικά γήπεδα, δεν σημαίνει ότι φταίει το βόλεϊ ή το μπάσκετ, που κάποιες φορές τους επισκέπτονται. Μην κοροϊδευόμαστε. Είναι στρατοί που ξεκινάνε από ευρύτερα τον χώρο των ποδοσφαιρικών γηπέδων, όπως είπαμε, και πάνε παντού. Άρα, επειδή έχουν καταφέρει κατά κανόνα και οι ομάδες οι μεγάλες του μπάσκετ και του βόλεϊ να προστατεύσουν αυτό το προϊόν και σε επαγγελματικό, αλλά και σε ερασιτεχνικό επίπεδο, εκρίθη ότι δεν έπρεπε να επεκταθεί αυτή η απόφαση. Όποτε, όμως, κρίνεται ότι υπάρχει ένας αγώνας υψηλής επικινδυνότητας, όπως αυτός που είπα την Κυριακή στο βόλεϊ, πριν και πάνω από όλα θα βάζουμε τη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Και, προφανώς, αυτή η απόφαση θα αξιολογείται από τους αρμόδιους Υπουργούς με βάση την κατάσταση. Μας ενδιαφέρει να είναι ασφαλείς οι φίλαθλοι. Και το είπα και στην αρχική μου τοποθέτηση: Αντιλαμβανόμαστε πλήρως την οργή αυτών που δεν φταίνε καθόλου και δεν φταίνε και σε τίποτα, που είναι οι φίλαθλοι και, ειδικά, όσοι έχουν αγοράσει ένα διαρκείας. Έχω φέρει πολλές φορές ένα παράδειγμα: Είναι ένας γονιός, ο οποίος θέλει να πάει το παιδί του σε ένα κολυμβητήριο και προπληρώνει ένα χρόνο, μία συνδρομή. Έρχεται, λοιπόν, και διαπιστώνει το Κράτος, σε έναν έλεγχο που κάνει στο κολυμβητήριο, ότι δεν πληρούνται οι προδιαγραφές. Όσα, δηλαδή, έχουμε πει ξανά και ξανά ότι πρέπει, δεν πληρούνται. Και το σφραγίζει για τρεις μήνες. Είναι δικαιολογημένη η οργή του πατέρα, που δεν θα πάει το παιδί του, ενώ έχει πληρώσει, αλλά δεν θα πάει να ζητήσει το λόγο από το Κράτος που δεν εφάρμοσε το νόμο, αλλά από αυτούς που έχουν το κολυμβητήριο που δεν τον εφαρμόζουν. Το ξαναλέω, λοιπόν, εμείς τι θέλουμε; Εμείς θέλουμε σε δύο μήνες να ανοίξουν όλα τα γήπεδα, για πάρα πολλούς λόγους, προφανείς. Θεωρώ ότι είναι στην ίδια σελίδα και θα έπρεπε να είναι και θα είναι, όλοι όσοι εμπλέκονται με τον επαγγελματικό αθλητισμό, αλλά με αυστηρή τήρηση αυτών των κανόνων που έχουμε πει.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ακούμε τους Υπουργούς, μεταξύ άλλων, Προστασίας του Πολίτη, Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, να βάλουν κατά των υποκινητών της λεγόμενης οπαδικής βίας όσο ψηλά κι αν βρίσκονται. Από την άλλη, έχουμε ακούσει Υπουργούς, όπως τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη και τον κ. Μάκη Βορίδη, που διαχωρίζουν εκ προοιμίου τις διοικήσεις των ομάδων από τα γεγονότα. Υπάρχει μια κοινή γραμμή μεταξύ των Υπουργών; Υπάρχει μια κοινή προσέγγιση; Και πώς αξιολογείτε τη στάση της διοίκησης του Ολυμπιακού, μετά και τις χθεσινές ανακοινώσεις που θέτει, μεταξύ άλλων, και θέμα Δημοκρατίας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι είναι αυτονόητο ότι δεν υπάρχει θέμα Δημοκρατίας. Αυτό νομίζω δεν έχει τεθεί ακόμα και από τις σκληρές ανακοινώσεις, μηδενιστικές ανακοινώσεις της Αντιπολίτευσης. Και να σας πω κιόλας ότι ούτε ήταν ποτέ, ούτε είναι, ούτε θα είναι σε κάποια αντιπαράθεση η Κυβέρνηση με κάποια ποδοσφαιρική ομάδα. Το είπα και πριν. Θεωρώ ότι είναι αυτονόητο, ειδικά όσοι επενδύουν σε κάτι, εν προκειμένω στον επαγγελματικό αθλητισμό, να θέλουν να επιτύχει αυτή η προσπάθεια της Κυβέρνησης και κυρίως της Δικαιοσύνης, που λειτουργεί ανεξάρτητα και όλοι αυτοί οι μεταφερόμενοι «στρατοί» να μην «μολύνουν» με τη συμπεριφορά τους το προϊόν στο οποίο επενδύουν κάποιοι άνθρωποι τα λεφτά τους και κάνουν κακό στους ίδιους, κάνουν κακό στους αθλητές, κάνουν κακό στους προπονητές, κάνουν κακό στους δημοσιογράφους που καλύπτουν συνολικά αυτή τη δραστηριότητα. Αυτός είναι ο στόχος.

Τώρα, το ποιοι μπορεί να σχετίζονται με αυτή την εγκληματική δραστηριότητα είναι κάθε περίπτωση ξεχωριστή και πραγματικά αλίμονο αν μπορούσε η Κυβέρνηση ή ένας Υπουργός να ξέρει ποιος εμπλέκεται και ποιος δεν εμπλέκεται. Αλίμονο. Εμείς ούτε έχουμε κάποια συγκεκριμένη πληροφόρηση, ούτε γνωρίζουμε κάτι. Σίγουρα, για να λέμε την πραγματικότητα, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, υπήρχε μία ανοχή σε κάποιες τέτοιες συμπεριφορές, διαχρονική. Και θεωρώ ότι ενδεχομένως αυτή η ανοχή είχε να κάνει, γιατί πολύ απλά πολλές φορές δεν γίνονται πράγματα, υπό τον φόβο του κόστους. Αυτό σίγουρα υπήρχε και δεν νομίζω ότι υπάρχει εξαίρεση. Κάποιες φορές κατά καιρούς διοικήσεις έχουν προσπαθήσει να έρθουν αντιμέτωπες με αυτούς τους «στρατούς». Δεν είναι εύκολη αυτή η διαδικασία και δεν είναι και δουλειά ούτε των πολιτών, ούτε κανενός να υποκαθιστά τη Δικαιοσύνη και την Αστυνομία.

Γι’ αυτό, λοιπόν, εμείς ερχόμαστε και λέμε ότι, προφανώς, όλοι πρέπει να κάνουν αυτά που τους αναλογούν, να τηρήσουν τον νόμο, να ανοίξουν τα γήπεδα όπως πρέπει. Όμως, όσοι εγκληματούν, ενδεχομένως ως εγκληματικές οργανώσεις, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από την Αστυνομία με την έρευνα που κάνει και από τη Δικαιοσύνη. Αυτό πρέπει να γίνει και θεωρώ ότι όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να είμαστε στην ίδια σελίδα και να τους βάλουμε απέναντι. Και, προφανώς, όποιος έχει το οποιοδήποτε στοιχείο, όποια δραστηριότητα έχει εμποδιστεί από τη δράση αυτών των εγκληματικών ομάδων πρέπει να βοηθήσει, ούτως ώστε να καθαρίσει, επιτέλους, όχι μόνο το ποδόσφαιρο, συνολικά η κοινωνία, από κάτι το οποίο αντιμετωπίζουν πολλές χώρες και πρέπει να σταματήσουμε να το συζητάμε συνεχώς κάθε εβδομάδα, κάθε μήνα, κάθε χρόνο.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, σύμφωνα με δημοσιεύματα της αυστριακής εφημερίδας Der Standard, επτά κράτη-μέλη της Ευρώπης, ανάμεσά τους η Ελλάδα και η Κύπρος, θέλουν να νομιμοποιήσουν την παρακολούθηση δημοσιογράφων για λόγους ασφαλείας. Ισχύει αυτό το δημοσίευμα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ισχύει το εντελώς αντίθετο. Μιλάτε για Κανονισμό στον οποίο τάσσονται υπέρ οι χώρες, όπως είπατε, και μεταξύ αυτών και η χώρα μας, για την προστασία των δημοσιογράφων. Και μάλιστα στο επίμαχο άρθρο, το άρθρο 4, μιλάμε για προστασία των δημοσιογράφων, των δημοσιογραφικών πηγών. Πλήρη προστασία και απαγόρευση οποιασδήποτε παράνομης δραστηριότητας. Το θέμα είναι για την προστασία αυτή να μην γίνεται κατάχρηση από εγκληματικές οργανώσεις πάσης φύσεως ή να μην εξαιρείται από τους γενικούς κανόνες που ισχύουν για προστασία για λόγους εθνικής ασφαλείας.

Εδώ έχουν γραφτεί διάφορα. Τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Κατ’ αρχάς, δεν μιλάμε για παράνομα λογισμικά και έχει νομοθετηθεί πλέον τα τελευταία χρόνια και από τη χώρα μας πλήρως η απαγόρευση. Εδώ με λίγα λόγια – και μάλιστα έχει αυστηροποιηθεί συνολικά και το πλαίσιο των νόμιμων επισυνδέσεων– μιλάμε ότι δεν υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών. Ό,τι ισχύει για έναν που είναι δημοσιογράφος, θα ισχύει και για έναν που δεν είναι δημοσιογράφος. Και όπως λέγαμε και όταν ήταν το ζήτημα αυτό ήταν περισσότερο στην επικαιρότητα: Ό,τι ισχύει –το ίδιο λέμε και τώρα– για έναν πολιτικό, θα ισχύει και για κάποιον που δεν είναι πολιτικός.

Με λίγα λόγια, το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει στη χώρα μας για τη συγκεκριμένη διαδικασία, όπως προβλέπεται ακριβώς, με τα πολύ αυστηρά κριτήρια που έχουν τεθεί, τα τελευταία χρόνια πολύ αυστηρότερα κριτήρια, θα ισχύει για όλους. Αυτό ακριβώς συμβαίνει. Και μάλιστα η πρωτοβουλία αυτή οχυρώνει τη δημοσιογραφική έρευνα, προστατεύει τις δημοσιογραφικές πηγές. Αλλά, το ξαναλέω, είναι ένα πράγμα η δημοσιογραφική έρευνα και η προστασία των πηγών και ένα άλλο πράγμα η κατάχρησή τους με εγκληματικά κίνητρα.

Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Θα ήθελα να έρθω λίγο στο μέτωπο και εγώ των μέτρων για την οπαδική βία. Ανακοινώσατε τη Δευτέρα το κεκλεισμένων των θυρών με ορόσημο την 12η Φεβρουαρίου. Θέλω να ρωτήσω, γιατί η Κυβέρνηση επέλεξε αυτή τη γέφυρα, να φτάσει δηλαδή στο απευθείας των κεκλεισμένων των θυρών και δεν εξετάσατε κάποια άλλα μέτρα, για παράδειγμα, να κλείσουν οι θύρες των οργανωμένων οπαδών, τα περιβόητα πέταλα, όπως ονομάζονται;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όλα τα εξετάσαμε, για να είμαστε ειλικρινείς. Και αν υπήρχε η δυνατότητα ή πλήρης εξασφάλιση να ελέγχεται ποιος μπαίνει στο γήπεδο με βάση τον έλεγχο ταυτοπροσωπίας, ενδεχομένως αυτό το οποίο προτείνατε να ήταν εφαρμόσιμο. Δεν λέω ότι θα ήταν επιλογή που θα λάμβανε η Κυβέρνηση, αλλά αυτό δεν είναι επιλογή στην πραγματικότητα. Θα μπορούσε να είναι μια επιλογή, γιατί πολύ απλά δεν γίνεται έλεγχος ταυτοπροσωπίας με βάση το ονομαστικό εισιτήριο. Θα σας πω ένα παράδειγμα να καταλάβετε. Κάποιος, ο οποίος ήταν σε μια από τις θύρες των οργανωμένων, ενώ έχει κλείσει η θύρα των οργανωμένων, θα έχει τη δυνατότητα να πάει να αγοράσει ένα εισιτήριο και όχι μόνος του, μαζί με άλλους, ή οποιαδήποτε ενέργεια ήθελε να κάνει, στις θύρες που ήταν ανοιχτές. Νομίζω ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει, ακριβώς. Άρα, εκεί που ενδεχομένως να κάναμε μια κίνηση που θα περιόριζε το πρόβλημα, ουσιαστικά θα το μετέθετε το πρόβλημα, μπορεί και να το διόγκωνε το πρόβλημα, γιατί ενώ η πλειοψηφία όσων, τέλος πάντων, παρανομούν ή έχει εμφανίσει ότι κάνουν αυτές τις ενέργειες εντός ή εκτός γηπέδων, μπορεί να βρίσκονται σε συγκεκριμένες θύρες και όχι μίας ή δύο ομάδων, με το κλείσιμο αυτών μπορεί να μετατοπίζονταν στις υπόλοιπες θύρες, αφού δεν θα υπήρχε δυνατότητα ελέγχου. Και έστω ότι γινόταν αυτό. Ποιο πρόβλημα θα έλυνε; Θα ξεκινούσε χωρίς αυτό το τελεσίγραφο των δύο μηνών, η υλοποίηση δύο βασικών όρων για να ανοίξουν τα γήπεδα με την απόφαση που πήραμε -η τοποθέτηση καμερών και ο έλεγχος ταυτοπροσωπίας και ηλεκτρονικού εισιτηρίου; Όχι. Απλά θα βάζαμε το πρόβλημα κάτω από το χαλί. Το μόνο θετικό σε αυτή την απόφαση ήταν ότι δεν θα την πλήρωναν γι΄ αυτούς τους δύο μήνες οι πολλοί φίλαθλοι, οι οποίοι δεν φταίνε σε τίποτα, όμως μπορεί να την πλήρωναν πιο ακριβά με την εφαρμογή ενός μέτρου που ήταν ημίμετρο. Έγινε, λοιπόν, στάθμιση με βάση τα πραγματικά δεδομένα και ελήφθη μια απόφαση που -το ξαναλέω- αδικεί τους ανθρώπους οι οποίοι, χωρίς καμία ευθύνη, αγοράζουν εισιτήρια και στηρίζουν την ομάδα τους, αγαπούν την ομάδα τους και δεν έχουν προκαλέσει ποτέ. Αλλά νομίζω σε βάθος χρόνου, και μακάρι να αποδειχθούν στην πράξη, τους προστατεύουμε αυτούς τους ανθρώπους με το όποιο πολιτικό κόστος αυτής της απόφασης, στην αρχή τουλάχιστον που λαμβάνεται και ανακοινώνεται.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Ως νομικός θα ξέρετε πολύ καλύτερα από μένα, αλλά υπάρχει μια σχολή σκέψης, ας το πούμε έτσι, που λέει ότι όταν υπάρχουν πολλές υποθέσεις συσσωρευμένες, όπως στην περίπτωση των φακέλων που κατέθεσαν οι Υπουργοί στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, κάποιες από αυτές, σε πολύ πρώιμο στάδιο, είναι απλώς καταγγελίες, είχε γίνει έρευνα, αλλά δεν έχει γίνει τίποτα, όχι ένας ειδικός Εισαγγελέας, αλλά και πέντε-δέκα να ήταν, πολλές φορές πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να καταφέρουν να αντιμετωπίσουν αυτό τον τεράστιο νομικό όγκο. Οπότε, εδώ μπαίνει και η πολιτική, όλο αυτό το πράγμα κινδυνεύει να καταλήξει απλώς και μόνο σε μια κίνηση φωτογράφησης κάποιου παράγοντα, ως ενδεχόμενο ηθικού αυτουργού όλης αυτής της υπόθεσης και λένε ότι είναι μια νομική κίνηση, η οποία ουσιαστικά έχει πολιτικά κίνητρα και δεν θα έχει νομικό αποτέλεσμα. Αυτή είναι η κριτική που ασκείται στη συγκεκριμένη πολιτική νομική επιλογή της Κυβέρνησής σας. Πώς το σχολιάζετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει καμία κίνηση, ούτε φωτογράφησης, ούτε εξειδίκευση σε κάποια ομάδα ή σε κάποιον παράγοντα ομάδας. Η όποια εμπειρία μου στα νομικά, στη δικηγορία μου, έχει δείξει ότι πολλές φορές η ενοποίηση υποθέσεων, η συνολική διερεύνησή τους καταλήγει σε πολύ πιο εύκολη και ταχύτερη διαλεύκανσή τους. Γιατί κάποιες φορές, όταν έχεις όλη την εικόνα, μπορείς να απαντήσεις σε ερωτήματα που, αν έχεις μια μεμονωμένη εικόνα, δεν μπορούσες. Και νομίζω ότι αυτό θα συμβεί, χωρίς να μπορώ να προεξοφλήσω την έκβαση της έρευνας που, το ξαναλέω, επειδή γίνεται σύγκριση με άλλες περιπτώσεις, που και πάλι ήρθε η εκτελεστική εξουσία και έφερε ή συγκέντρωσε στοιχεία και ζήτησε μια ομαδοποιημένη διερεύνηση, άρα καταλαβαίνετε πού αναφέρομαι, εδώ έχει πολλές διαφορές. Δεν μιλάμε ενδεχόμενα για μια εγκληματική οργάνωση. Εδώ ενδεχόμενα μιλάμε για περισσότερες που, στο όνομα των μεγάλων ομάδων, δρουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια και δεν ασκούν μόνο όλα αυτά τα αδικήματα που έχουν να κάνουν με επιθέσεις, με βιαιοπραγίες, ακόμα και με ανθρωποκτονίες, αλλά και άλλα ζητήματα, που έχουν να κάνουν ενδεχομένως με τον νόμο περί ναρκωτικών, με οικονομικά εγκλήματα και όλα τα υπόλοιπα, τα οποία κατά καιρούς έχουμε ακούσει. Άρα, ο στόχος ποιος είναι; Ο στόχος είναι να δοθούν τα εργαλεία στη Δικαιοσύνη. Και επειδή ακούγεται και η κατηγορία «μα, τώρα τα θυμηθήκατε αυτά;» Μα, δεν μιλάμε για ονόματα ή υποθέσεις που ήταν στο συρτάρι και τις έκρυβε κάποιος ή αμελούσε να τις πάει στη Δικαιοσύνη. Περισσότερο μιλάμε για ομαδοποίηση, συσχέτιση, μια σειρά, τέλος πάντων, πραγμάτων και στοιχείων, που θεώρησαν σημαντικό οι δύο Υπουργοί να φέρουν εις γνώση της Δικαιοσύνης. Νομίζουμε ότι από το αποτέλεσμα θα αξιολογηθεί η πεποίθησή μας αυτή, ότι αυτό θα βοηθήσει πολύ στο να έχουμε την αρχή του τέλους -την αρχή της αντιμετώπισης αυτών των φαινομένων και το τέλος της δράσης τους. Αλλά αυτό θα το δείξει η ιστορία προφανώς και τα αποτελέσματα.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Θέλω να σχολιάσετε τα όσα είπε η κυρία Μιχαηλίδου για τις συγχωνεύσεις σχολείων στη Θεσσαλονίκη, απαντώντας σε ερώτηση της κυρίας Νοτοπούλου, σχετικά με το πώς θα περπατούν τα παιδιά για να πάνε στο σχολείο, ότι δεν είναι κακό να περπατούν για να πάνε στο σχολείο και είπε μάλιστα ότι «δεν θέλω να κάνω και επίκληση στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας». Έκανε, μάλιστα, η κυρία Μιχαηλίδου και μια διευκρινιστική δήλωση. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι έδωσε εξηγήσεις. Απάντησε η κυρία Μιχαηλίδου γι΄ αυτό το οποίο είπε. Σημασία έχει για μένα, πέραν των όποιων διατυπώσεων, τι κάνει η Κυβέρνηση σε ένα θέμα. Μετά από πάρα πολλά χρόνια, που πέρασαν πολλές δυσκολίες τα σχολεία μας, όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης και ακόμα υφίστανται πολλές από αυτές τις δυσκολίες, έχουμε την Κυβέρνηση που έκανε ρεκόρ διορισμών στα σχολεία. Έκανε, για πρώτη φορά, διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και συνεχίζει και κινείται σε αυτή την κατεύθυνση. Σας είπα ξανά και στην αρχική μου εισαγωγική μου τοποθέτηση -το έχει πει και ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κωστής Χατζηδάκης- ότι αυξάνουμε και τη χρηματοδότηση για την εκπαίδευση, ακριβώς γιατί είναι αυξημένες οι ανάγκες. Εμάς μας ενδιαφέρει να έχουμε όλο και περισσότερα και καλύτερα σχολεία, με διαδραστικούς πίνακες που εγκαθίστανται, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, με περισσότερους δασκάλους και καθηγητές και, προφανώς, να μην ταλαιπωρούνται οι γονείς, ειδικά οι νεότεροι γονείς. Οι γονείς που εργάζονται πρέπει να διευκολύνονται όσο το δυνατόν περισσότερο, ούτως ώστε να έχουν τα παιδιά τους σε καλά σχολεία, σε ασφαλή σχολεία και αυτοί να μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους, που έχουν τόσο πολύ ανάγκη για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους. Αυτός είναι ο στόχος της Κυβέρνησης, κανένας άλλος. Είναι πολύ σημαντική, προφανώς, και η υγεία των παιδιών και η εκγύμνασή τους, αλλά αυτό μπορεί να γίνει με πάρα πολλές άλλες δραστηριότητες εκτός σχολείων. Σημασία έχει να πηγαίνουν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, στα σχολεία τους τα παιδιά.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Τη Δευτέρα, σε ερώτηση για την εμπλοκή ανθρώπων από το Μαξίμου, σχετικά με την ύπαρξη κυκλώματος που με ανώνυμες επιστολές στοχοποιεί επιχειρηματίες και Μ.Μ.Ε. στην ΑΑΔΕ, διαψεύσατε οποιαδήποτε εμπλοκή. Το «DOCUMENTO» έχει αναρτήσει επίσημο έγγραφο, το οποίο αποδεικνύει ότι η συγκεκριμένη επιστολή εστάλη σε ανθρώπους του Μαξίμου, ώστε να ενημερωθούν για τον φορολογικό έλεγχο του «DOCUMENTO». Πώς αξιολογείτε αυτά τα στοιχεία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μετά την απάντηση που έδωσα, επειδή είδα και τις δημοσιεύσεις σας και ήθελα να είναι σαφές ότι αυτό που είπα ίσχυε, επικοινώνησα με την ΑΑΔΕ. Το συγκεκριμένο έγγραφο είχε εκ παραδρομής αναφορά σε μια κοινοποίηση, η οποία ουδέποτε έγινε και είχαμε και τέτοια διαβεβαίωση. Έγιναν οι κοινοποιήσεις που προβλέπει η συγκεκριμένη διαδικασία και ουδέποτε -επαναλαμβάνω αυτό που είπα και πλέον μετά από επικοινωνία που είχα- έγινε τέτοια κοινοποίηση σε οποιοδήποτε πρόσωπο πολιτικό ή που έχει κάποια κυβερνητική θέση στο Μέγαρο Μαξίμου.

Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Θα ήθελα να επιστρέψω στο θέμα της οπαδικής βίας, μετά και αυτά που είπατε λίγο νωρίτερα, ότι δηλαδή -και νομίζω ότι δεν θα διαφωνήσει κανείς- πρόκειται για οργανωμένους στρατούς που στο όνομα των ομάδων διαπράττουν αδικήματα και εγκλήματα κ.ο.κ.. Χθες, μια ομάδα και το λέω με αφορμή τους σημερινούς ευρωπαϊκούς αγώνες των ελληνικών ομάδων, ο Ολυμπιακός εξέδωσε δύο ανακοινώσεις, με τις οποίες διαμαρτύρεται και εγείρει θέμα Δημοκρατίας για την απόφαση να μην έχουν μόνο οι δικοί του φίλαθλοι πρόσβαση στο σημερινό παιχνίδι, εφόσον, όπως είπατε νωρίτερα, πρόκειται για στρατούς που είναι σε όλες τις ομάδες και διαχρονικά, όπως χρησιμοποιήσατε τη λέξη, έτσι είναι και η έρευνα που ξεκίνησε η Δικαιοσύνη. Προφανώς, όλοι αυτοί που βρίσκονται σε αυτές τις κατηγορίες, φορούν με το πρόσχημα όλες τις φανέλες όλων των ομάδων. Γιατί, λοιπόν, μόνο ο Ολυμπιακός σήμερα έχει αυτή την κρίση από την Κυβέρνηση να μην έχει τους φιλάθλους της στο παιχνίδι, αν πρόκειται δηλαδή, όπως λέει και η ανακοίνωση της ομάδας, για «πολίτες περιορισμένων δημοκρατικών δυνατοτήτων» και τελικά, ποια είναι ακριβώς τα κριτήρια -επίσημα το ρωτώ στην Κυβέρνηση, γιατί χθες υπήρχαν κάποιες πληροφορίες ή διαρροές από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη- που χρωμάτισαν τη σημερινή απόφαση, μια ομάδα να μην έχει φιλάθλους, ενώ άλλες ομάδες, οι οποίες προφανώς και σε αυτές παρεισφρέουν διάφοροι εγκληματίες, να μπορούν να παίξουν κανονικά με τους φιλάθλους τους.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απάντησα νομίζω σε σχεδόν ίδια ερώτηση, σκέλος ίδιας ερώτησης συναδέλφου σας. Επαναλαμβάνω ότι δεν υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών ή οπαδοί ή φίλαθλοι δεύτερης ή κατώτερης κατηγορίας. Και μάλιστα, αναφέρεστε και σε ομάδα που υποστηρίζω. Αντιλαμβάνομαι πλήρως και μάλιστα μου την έχουν εκφράσει και άνθρωποι του περιβάλλοντός μου και φίλοι μου, τη στεναχώρια που έχει κάποιος να μην πάει να δει την ομάδα του, να μην μπορεί να πάει στο γήπεδο, ενώ έχει πληρώσει το εισιτήριο. Απάντησα για τους λόγους που έγινε αυτό που έγινε. Τώρα, ως προς τη συγκεκριμένη περίπτωση, επαναλαμβάνω ότι η απόφαση αυτή δεν είναι μια οριζόντια απόφαση, όπως συμβαίνει για τη Super League και τους αγώνες Κυπέλλου. Είναι μια κατά περίπτωση απόφαση που δίνει η Π.Ν.Π. τη δυνατότητα, με Κ.Υ.Α. στους Υπουργούς, Αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού και Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, όταν κρίνεται ότι για λόγους ασφαλείας και δημόσιας τάξης ένας αγώνας είναι επικίνδυνο να γίνει με θεατές. Η αιτιολογία που δίνεται κυρίως από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, αλλά και από το Υπουργείο Αθλητισμού και νομίζω ότι έχει βάση, έχει λογική, αν καθίσει κανείς και το σκεφτεί, έχει να κάνει με όσα συνέβησαν πριν από λίγες εβδομάδες, την επίθεση που έκαναν συγκεκριμένοι, εν πάση περιπτώσει, όσοι είναι, σίγουρα έχει ομολογήσει ο φυσικός αυτουργός, δεν ξέρουμε πόσοι είναι ακόμα και πόσοι εμπλέκονται συνολικά στην επίθεση. Γιατί υπάρχει η εγκληματική αυτή ενέργεια, αλλά υπάρχει και συνολικά η επίθεση που δέχτηκαν αστυνομικοί από μια μερίδα οργανωμένων οπαδών, που ενδεχομένως να μην είναι μόνο οργανωμένοι οπαδοί και να κάνουν και άλλες εγκληματικές πράξεις -που θα κρίνει η Δικαιοσύνη- κατά αστυνομικών. Κρίθηκε, λοιπόν, ότι λίγες μέρες μετά, τη στιγμή που ένα νέο παιδί παλεύει για να κρατηθεί στη ζωή, δεν ήταν ασφαλές να γίνει ο αγώνας με θεατές. Αυτό είναι και τίποτα περισσότερο. Δεν υπάρχει καμία στοχοποίηση μιας συγκεκριμένης ομάδας, καμίας ομάδας. Και αν κριθεί σε αντίστοιχη άλλη περίπτωση, άμα κάνει κανείς προβολή με αντίστοιχες πράξεις που έχουν γίνει στο παρελθόν. Σκεφτείτε, ας πούμε, να μπορούσε να γίνει ο αγώνας, μετά από αυτό το οποίο συνέβη το καλοκαίρι με τον φίλαθλο της ΑΕΚ, ο οποίος εκτός γηπέδου βρέθηκε νεκρός, δολοφονήθηκε, να μπορούσε να γίνει μετά από λίγες μέρες, ας πούμε, ένας αγώνας με την παρουσία οπαδών της ομάδας που κάποιοι άλλοι εξ αυτών, ενδεχομένως, θα το κρίνει η Δικαιοσύνη τέλος πάντων ποιος ενήργησε- με την ένταση που υπήρχε στο ίδιο γήπεδο. Είναι θέμα χρονισμού, είναι θέμα λόγων ασφαλείας, είναι θέμα δημόσιας τάξης. Και το ξαναλέω, ξανά και ξανά, δεν υπάρχει καμία στοχοποίηση ή διαχωρισμός μιας ομάδας.

Σ: ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα σας πάω στα Δυτικά Βαλκάνια. Αν έχω καταλάβει καλά από δημοσιεύματα, δηλώσεις και τα λοιπά, είναι πιθανό η Ελλάδα να βάλει βέτο στην ενταξιακή πορεία της Αλβανίας. Σε μία τέτοια περίπτωση, με τη Βόρεια Μακεδονία τι θα γίνει; Θα συνεχίσει η Ελλάδα να τη στηρίζει, με το γεγονός ότι «πάνε πακέτο» οι δύο χώρες. Ή θα ζητήσει αποσύνδεση; (de capling)

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, επί της αρχής και επί της κρίσεως των υπό ένταξη χωρών, η χώρα μας είναι θετική και στηρίζει την ενταξιακή τους προοπτική. Αλλά θέτει κάποιες προϋποθέσεις που τίθενται από το σύνολο των χωρών. Δηλαδή, τον σεβασμό του Κράτους Δικαίου, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και όλων των προϋποθέσεων που απαιτούνται για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί όλη αυτή η ενταξιακή πορεία των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων. Αυτό, λοιπόν, ισχύει συνολικά και προφανώς όπου υπάρχουν περιπτώσεις, όπως έχουμε αναφέρει στην περίπτωση της Αλβανίας, προφανώς τις θέτουμε, ούτως ώστε να ικανοποιηθούν. Και επειδή ένα σκέλος της ερώτησής σας είναι και για την Αλβανία, γιατί είναι το ζήτημα του Φρέντυ Μπελέρη, δεν είναι διμερές ζήτημα της Ελλάδας και της Αλβανίας, είναι ζήτημα κράτους δικαίου. Εμείς τι θέλουμε; Να αναγνωρισθεί ο Φρέντυ Μπελέρης ως εκλεγμένος δήμαρχος και ν’ ασκήσει τα καθήκοντά του. Και από κει και πέρα να έχει μία δίκαιη δίκη, με σεβασμό στο τεκμήριο αθωότητας και όλα όσα πρέπει ένα κράτος δικαίου να σέβεται. Συνολικά, λοιπόν, εμείς θέλουμε να βοηθήσουμε τα κράτη αυτά να προχωρήσουν, αλλά υπάρχουν κάποιοι κανόνες και κάποιες προϋποθέσεις, οι οποίες πρέπει να τηρούνται.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς αξιολογείτε τη στάση της Γερμανίας, χθες ο Όλαφ Σολτς τάχθηκε υπέρ της ένταξης της Αλβανίας, ακόμη και να παρακαμφθεί το ελληνικό βέτο και να χρησιμοποιηθεί και ο όρος «ειδική πλειοψηφία» στο Ευρωκοινοβούλιο. Πώς αυτό το σχολιάζετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι ο σεβασμός των κανόνων του κράτους δικαίου και οι προϋποθέσεις που θέτουν, με αυτήν τη μορφή που αναφέρατε, τα κράτη, δεν παρακάμπτονται. Σε καμία περίπτωση. Εμείς είμαστε αισιόδοξοι ότι μπορεί να γίνει σεβαστό αυτό το οποίο λέμε, για να προχωρήσει η διαδικασία. Αλλά αυτό είναι μία προϋπόθεση, νομίζω, που δεν μπορεί να μπει στο «ζύγι». Μιλάμε για έναν άνθρωπο, ο οποίος έχει εκλεγεί και πρέπει να αναγνωρισθεί ως εκλεγμένος δήμαρχος. Και οι πολίτες του συγκεκριμένου δήμου να διοικούνται από αυτόν τον οποίον έχουν ψηφίσει. Το ξανά λέω, δεν είναι διμερές ζήτημα, είναι ένα ζήτημα κράτους δικαίου, έτσι το αντιμετωπίζουμε και έτσι θα συνεχίσουμε να το αντιμετωπίζουμε.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή τόσους μήνες εδώ, που είστε Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, δεν έχω ακούσει ποτέ να σχολιάζετε αποφάσεις της Δικαιοσύνης, ούτε ενέργειες, πόσο μάλλον ο Πρωθυπουργός, ούτε ως Πρωθυπουργός, ούτε ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Χθες ακούω τον κύριο Φλωρίδη, τον υπουργό Δικαιοσύνης, να λέει στον ΑΝΤ 1, «κάποιοι δικαστικοί θα πρέπει να ξανά θυμηθούν τη δουλειά τους», ειδικά για υποθέσεις οπαδικής βίας. Να λαμβάνουν αποφάσεις αυστηρότερες ή, ξέρω εγώ, ν’ ασκούν ποινικές διώξεις αυστηρότερες. Συμφωνεί η Κυβέρνηση με τις δηλώσεις του υπουργού Δικαιοσύνης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να σας πω την αλήθεια, επειδή έχουμε πάρα πολλές δηλώσεις και πάρα πολλές συνεντεύξεις αυτές τις ημέρες, για το θέμα των ημερών, αλλά και για άλλα πολύ σημαντικά θέματα, που αφορούν το σύνολο της κοινωνίας, δεν άκουσα το συγκεκριμένο απόσπασμα. Εγώ θα σας πω ότι οι δικαστές, οι εισαγγελείς, όλοι οι λειτουργοί της δικαστικής εξουσίας, πρέπει να εκπληρώνουν το λειτούργημά τους, όπως προβλέπει ο νόμος. Με την αυστηρότητα που προβλέπει ο νόμος. Και αν πρέπει ν’ ασκήσουν μία δίωξη, να την ασκήσουν, και αν πρέπει να επιβάλουν μία ποινή, να την επιβάλουν και, ξέρετε, μπορεί ν’ ακούγεται ως κλισέ η φράση «έχουμε εμπιστοσύνη στην Ελληνική Δικαιοσύνη», αλλά πραγματικά έχουμε εμπιστοσύνη στην Ελληνική Δικαιοσύνη. Ναι, όπως πολύ σωστά είπατε, και ο Πρωθυπουργός κι εγώ προσωπικά ―αυτό είναι και το καθήκον που έχω με τη θεσμική μου ιδιότητα και την υποχρέωση που έχω, έναντι και υμών και συνολικά των πολιτών να ενημερώνω― όχι, δεν σχολιάζουμε αποφάσεις των δικαστών και συνολικά της Δικαιοσύνης και οφείλουμε να περιμένουμε πάντοτε τα πορίσματά τους σε κάθε επιμέρους υπόθεση.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Επιστρέφοντας λίγο στην υπόθεση Μπελέρη και στην προηγούμενη συζήτηση, να προσπαθήσω να πάω ένα βήμα παρακάτω την όλη συζήτηση, αναρωτώμενος, αν η Κυβέρνηση ανησυχεί, από την πιθανότητα να υποχρεωθεί να πάει σε βέτο για την ενταξιακή πορεία της Αλβανίας. Διότι, αν πάει σε βέτο, που υποστηρίζει όλη την ανάλυσή σας, θα έχει παραδεχθεί ότι ταυτόχρονα είναι απομονωμένη από τη συντριπτική πλειοψηφία των άλλων κρατών.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει, νομίζω, κανένα ζήτημα απομόνωσης. Και το ξανά λέω, δεν είναι ζήτημα διμερές. Έχω απαντήσει επαρκώς, έχει, νομίζω, διατυπωθεί σε όλα τα επίπεδα η ελληνική θέση, για το συγκεκριμένο θέμα και από τον Πρωθυπουργό, διεξοδικά και αναλυτικά, και από τον υπουργό Επικρατείας, τον Σταύρο Παπασταύρου, στην επίσκεψη που είχε στον Φρέντυ Μπελέρη και από την Ευρωομάδα της Νέας Δημοκρατίας στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και από τους ευρωβουλευτές μας στο Ευρωκοινοβούλιο. Είναι μία θέση διατυπωμένη. Έχουμε, νομίζω, εξηγήσει τους λόγους που θεωρούμε ότι είναι μία θέση που διέπεται από δικαιοσύνη και από κει και πέρα, ας μην κάνουμε υποθετικές συζητήσεις, ας δούμε την πορεία των συζητήσεων. Ούτως ή άλλως βασικό θέμα συζήτησης αυτών των ημερών, στις Βρυξέλλες, είναι όλα όσα ανέλυσα και στην αρχική μου τοποθέτηση και πολύ πιο αναλυτικά είπε ο Πρωθυπουργός στη σημερινή του εισήγηση. Γίνονται πολύ σημαντικές διεκδικήσεις από την ελληνική πλευρά και για τη χρηματοδότηση, την αύξηση των πόρων για το μεταναστευτικό και για τις φυσικές καταστροφές. Εκεί μένουμε και προφανώς υποστηρίζουμε σθεναρά τις θέσεις μας και για όλα τα υπόλοιπα ζητήματα, όπως τις είπαμε και σήμερα και τις έχουμε διατυπώσει πολλές φορές.

ΑΝΤ. ΓΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, σημερινά ρεπορτάζ αναφέρουν ότι τα ελικόπτερα της 3ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού των ΗΠΑ, μετακομίζουν στο Αεροδρόμιο της Ημαθίας, καθώς το Στεφανοβίκειο παραμένει κάτω από τα νερά της λίμνης Κάρλα, διότι η καταστροφή είναι πολύ μεγάλη. Επιβεβαιώνετε τα συγκεκριμένα ρεπορτάζ; Και, τέλος, πόσα ελικόπτερα έχουν πάθει ζημιές;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, είναι σημερινά τα δημοσιεύματα, αναμένουμε ενημέρωση από το αρμόδιο Υπουργείο και από το ΓΕΕΘΑ, για να σας απαντήσουμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, Μηχανισμός Καταγραφής Περιστατικών Άτυπων Αναγκαστικών Επιστροφών. Διαβάσαμε για 50 περιστατικά, λοιπόν, αναγκαστικών επιστροφών, δηλαδή push backs, περιλαμβάνουν, τουλάχιστον, την εμπλοκή 2.157 ατόμων, που φέρονται να βίωσαν την πολιτική αυτή, 205 παιδιά, 214 γυναίκες. Τι λέει η Κυβέρνηση; Επιμένετε πως δεν υπάρχουν push backs; Και στα όσα έχετε πει κατά καιρούς, για όσους τα καταγράφουν και τα καταγγέλλουν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω με υποδειγματικό τρόπο οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος, κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και με πολύ σημαντικά αποτελέσματα, συνεχίζουν να προστατεύουν τα σύνορά μας, αλλά να σώζουν και ζωές με όποιο τρόπο μπορούν. Έχουν καταγραφεί πάρα πολλά περιστατικά διάσωσης ανθρώπων κάτω από δύσκολες συνθήκες, σε κάποιες περιπτώσεις στο πλαίσιο των διασώσεων αυτών δεν διεσώθη το σύνολο των κατατρεγμένων αυτών ανθρώπων που βρέθηκαν στ’ ανοιχτά της θάλασσας απ’ τα άθλια δίκτυα διακινητών. Εμείς συνεχίζουμε κι εκφράζουμε τη στήριξή μας και την εμπιστοσύνη μας στο Λιμενικό Σώμα, γιατί η χώρα μας έχει καταφέρει, με πλήρη σεβασμό στους κανόνες δικαίου, στο Διεθνές Δίκαιο, στα ανθρώπινα δικαιώματα, ταυτόχρονα να προστατεύει και τα χερσαία και τα θαλάσσια σύνορά της.

Ευχαριστώ πολύ.