Καλό μεσημέρι και καλό μήνα,

«Η πυξίδα μας δείχνει σταθερά τις μεταρρυθμίσεις» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο της Τρίτης, όπου συζητήθηκαν μια σειρά από προωθούμενα νομοσχέδια τα οποία μεταξύ άλλων αφορούσαν στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, την στήριξη στις τιμές ενέργειας, την αναβάθμιση του Εθνικού Μηχανισμού Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης, την Σύσταση Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, την οργάνωση και τη λειτουργία του Ελληνικού Κτηματολογίου, την Ψυχιατρική μεταρρύθμιση, το Ελληνικό σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση της άνοιας και της νόσου Alzheimer, τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων.

—–

Πρόστιμα συνολικού ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ επιβλήθηκαν από το Υπουργείο Ανάπτυξης σε δύο πολυεθνικές εταιρείες για αθέμιτη κερδοφορία. Οι εταιρείες, όπως ανακοίνωσε και ο αρμόδιος Υπουργός κ. Κ. Σκρέκας είναι η ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ και η ΕΛΑΪΣ ΓΙΟΥΝΙΛΙΒΕΡ.

Τα πρόστιμα έχουν από την αρχή του 2023 αγγίξει τα 8 εκατομμύρια ευρώ. Μάλιστα, έχει παρατηρηθεί πως, κατόπιν της επιβολής των προστίμων, έχουν σημειωθεί μειώσεις στις τιμές των αντίστοιχων κωδικών που φτάνουν μέχρι το 25%.

Έχουμε δεσμευτεί ότι οι έλεγχοι θα συνεχίζονται με ακόμα μεγαλύτερη ένταση και έχουμε ξεκαθαρίσει ότι φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας δεν θα γίνουν ανεκτά. Κανείς δεν είναι υπεράνω του νόμου. Κανείς δεν μπορεί και δεν πρόκειται να κερδοσκοπεί σε βάρος των πολιτών και της ελληνικής οικονομίας.

Επιπλέον, ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε πως τα προϊόντα που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Μόνιμη Μείωση Τιμής» έχουν πλέον φτάσει τα 348. Στόχος είναι οι κωδικοί που θα συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα να φτάσουν τους 500.

—–

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής αποτελεί μια συνολική παρέμβαση που περιλαμβάνει ένα ευρύ πλέγμα μεταρρυθμίσεων που βασίζεται στη διεξαγωγή στοχευμένων ελέγχων και λαμβάνει μέτρα που αφορούν στην διασύνδεση των pos με τις ταμειακές μηχανές, την ΑΑΔΕ, στην αξιοποίηση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων, στον περιορισμό της χρήσης των μετρητών, τη δίκαιη φορολόγηση των βραχυχρόνιων μισθώσεων και την δικαιότερη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών.

Όταν το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών δηλώνει εισόδημα κάτω από το εισόδημα του μισθωτού που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό, γίνεται αντιληπτό απ’ όλους πως πρέπει να υπάρξει μια παρέμβαση. Το νέο σύστημα έχει ως σημείο αναφοράς τον κατώτατο μισθό, θεωρώντας ότι δεν μπορεί ένας ελεύθερος επαγγελματίας να έχει εισόδημα μικρότερο από έναν εργαζόμενό του, που αμείβεται με τις κατώτατες αποδοχές.

Ταυτόχρονα, ως πρόσθετο κίνητρο για την φορολογική τους συνέπεια, οι ελεύθεροι επαγγελματίες που θα εμφανίζουν κέρδη άνω του τεκμαρτού ορίου θα έχουν από το 2024 αυτόματη έκπτωση 50% από το τέλος επιτηδεύματος, ενώ για τους υπόλοιπους η έκπτωση θα ανέρχεται σε 25%.

Ξεχωριστή είναι η μέριμνα για τις νεοσύστατες επιχειρήσεις αφού οι ελεύθεροι επαγγελματίες τα τρία πρώτα χρόνια από την έναρξη της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, απαλλάσσονται πλήρως από την ελάχιστη αμοιβή. Για τον τέταρτο χρόνο θα ισχύει μείωση της ελάχιστης αμοιβής κατά 67 % και για τον 5ο χρόνο κατά 33%. Ευνοϊκότερο καθεστώτος προβλέπεται και για τα άτομα με αναπηρία και τους κατοίκους μικρών νησιών και οικισμών.

Το τεκμήριο εισοδημάτων που εισάγεται με το νομοσχέδιο είναι μαχητό.

Επιπλέον, στους κλάδους που ήδη προβλέπεται, τα POS θα πρέπει να έχουν διασυνδεθεί με τις ταμειακές μέσα στους πρώτους μήνες του 2024. Σύντομα θα εκδοθεί και η σχετική Υπουργική Απόφαση για την επέκταση της χρήσης POS και σε πολλούς ακόμα κλάδους της λιανικής.

Με το νέο νομοσχέδιο αυστηροποιείται μια σειρά κυρώσεων ενώ επιβάλλονται υποχρεώσεις στις εταιρείες εμπορίας καυσίμων. Οι εταιρείες πρέπει να ελέγχουν αν υπάρχει και λειτουργεί το σύστημα εισροών – εκροών στα πρατήρια με τα οποία συνεργάζονται, να κάνουν κάθε χρόνο έλεγχο ποιότητας καυσίμων και κυρίως να διακόπτουν τη συνεργασία με παραβατικά πρατήρια καθώς και με όλα όσα ανήκουν στα ίδια πρόσωπα. Παράλληλα, η σφράγιση των καταστημάτων για νοθεία και λαθρεμπόριο καυσίμων, καθώς και για παραποίηση φορολογικών μηχανισμών ορίζεται σε δύο χρόνια.

Δημιουργείται, ακόμα, η εφαρμογή «Appodixi» όπου πέρα από την πλατφόρμα με τις ηλεκτρονικές καταγγελίες της ΑΑΔΕ, τίθεται στη διάθεση των πολιτών ώστε, όποιος θέλει, να μπορεί να υποβάλει εύκολα μια καταγγελία και να επιβραβεύεται ανταποδοτικά σε περίπτωση παράβασης.

Συνολικά οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής στην πλήρη εφαρμογή τους εκτιμάται ότι θα αποδώσουν 3 δις. ευρώ ετησίως.

—–

Μια σειρά από μέτρα μείωσης του ενεργειακού κόστους παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. ΘΣκυλακάκης στα οποία προβλέπεται η χορήγηση για μέρος της χειμερινής περιόδου 2023-2024 επιδόματος θέρμανσης σε φυσικά πρόσωπα που δηλώνουν ότι θερμαίνονται μέσω χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας, κατ΄ αντιστοιχία των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης με άλλες μορφές ενέργειας, που χορηγείται τα τελευταία έτη. Η επιδότηση θα ξεκινήσει απ’ την αρχή της νέας χρονιάς.

Η περίμετρος των δικαιούχων του συγκεκριμένου μέτρου είναι ίδια με την αντίστοιχη περίμετρο επιδόματος θέρμανσης των άλλων μορφών ενέργειας ως προς τα κριτήρια χορήγησης εισοδηματικά και ακίνητης περιουσίας και τον καθορισμό του ύψους του επιδόματος. Σε κάθε δικαιούχο χορηγείται επίδομα, το ύψος του οποίου ανέρχεται στο ποσό των τριακοσίων πενήντα ευρώ, πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή επιδότησης ανά οικισμό στον οποίο βρίσκεται η κύρια κατοικία, και προσαυξανόμενο κατά είκοσι τοις εκατό για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του δικαιούχου.

Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία μίας, νέας, τρίτης κατηγορίας Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου για τις πολύτεκνες οικογένειες με σκοπό να μειωθεί δραστικά το ενεργειακό τους κόστος. Δικαιούχοι του νέου ειδικού τιμολογίου είναι οι οικογένειες με 4 εξαρτώμενα τέκνα και άνω, ενώ η έκπτωση επί της χρέωσης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ανέρχεται σε 100 € ανά μεγαβατώρα, ξεπερνώντας κατά πολύ τις αντίστοιχες εκπτώσεις των άλλων δύο κατηγοριών του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.

Επιπλέον, θεσπίζεται το Πρόγραμμα «ΑΠΟΛΛΩΝ», το πρώτο εθνικό πρόγραμμα ενεργειακού συμψηφισμού για ευάλωτα νοικοκυριά και δήμους, μέσω Ενεργειακών Κοινοτήτων. Το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην εγκατάσταση σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με συστήματα αποθήκευσης για την κάλυψη των ενεργειακών καταναλώσεων των ευάλωτων νοικοκυριών και του 50% των ενεργειακών αναγκών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού.

Την Τρίτη 31 Οκτωβρίου υπογράφηκε επιπλέον από τα Υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την επιβολή στους Προμηθευτές Ηλεκτρικής Ενέργειας έκτακτης εισφοράς, βάσει των υπερβαλλόντων εσόδων τους από τη δραστηριοποίηση εκάστου στην εγχώρια λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Η στήριξη των πολιτών απέναντι στις συνέπειες της παγκόσμιας πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας για την Κυβέρνηση. Θα συνεχίσουμε με ολοκληρωμένες παρεμβάσεις σε αυτή την κατεύθυνση με μέλημά μας τη στήριξη όλων των πολιτών και κυρίως των πιο ευάλωτων.

Σημειώνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη συνέντευξη Τύπου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την εξειδίκευση των μέτρων.

—–

Ξεκίνησε, χθες, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επίσης, πρόγραμμα εκτέλεσης των πρωτόκολλων κατεδάφισης, που είναι τελεσίδικα, με στόχο την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης.

Το εν λόγω πρόγραμμα εκκινεί, πιλοτικά, από την Αττική με την κατεδάφιση 16 ακινήτων που βρίσκονται σε αιγιαλούς, παραλίες και δασικές εκτάσεις και πρόκειται να επεκταθεί σε άλλες περιοχές της χώρας. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο και υλοποιείται από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσε: «Προϋπόθεση για την ορθή εφαρμογή της πολεοδομικής νομοθεσίας και για τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στην πολεοδομική νομοθεσία είναι η αρχή της νομιμότητας».

——

Σημαντική μείωση της τάξης του 42,06%, καταγράφουν οι ροές παράτυπων μεταναστών κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο.

Η μεταναστευτική πίεση είχε ξεκινήσει να έχει μια αυξητική τάση από τα μέσα του 2022. Ανοδική πορεία ακολούθησαν εκ νέου από τον φετινό Ιούνιο και κορυφώθηκαν τον φετινό Σεπτέμβριο, ωστόσο από το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου ξεκίνησε η σταδιακή και εντεινόμενη αποκλιμάκωσή τους. Ήδη, τα στοιχεία του τελευταίου δεκαημέρου του Οκτωβρίου είναι ακόμα πιο ενθαρρυντικά.

Ιδίως, στα ανατολικά χερσαία σύνορα στον Έβρο οι ροές έχουν πρακτικά μηδενιστεί. Η μείωση είναι μεγαλύτερη στο βόρειο Αιγαίο και μικρότερη στο νότιο Αιγαίο.

Η αποκλιμάκωση αυτή, οφείλεται στην αποτελεσματική πολιτική που εφαρμόζει η χώρα μας στο κομμάτι του μεταναστευτικού η οποία βασίζεται στη φύλαξη των συνόρων, χάρη στις ενέργειες της ΕΛΑΣ και του Λιμενικού, την βελτιωμένη συνεργασία μας με την Τουρκία, την ταχύτητα στις διαδικασίες απονομής ή μη ασύλου, πάντοτε με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα. Η πολιτική αυτή έχει φέρει τη χώρα μας σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Ιταλία, η Κροατία και η Ισπανία.

—–

Ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για το νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων στους φορείς του Δημοσίου. Βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου είναι η αναβάθμιση των απαιτήσεων για κάθε θέση, ώστε τα στελέχη που θα επιλέγονται να έχουν αυξημένα προσόντα και ικανότητες, η ενίσχυση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας, η αποτελεσματικότητα του συστήματος μέσω της επιτάχυνσης των διαδικασιών και η αξιολόγηση των διοικήσεων.

Όπως τόνισε και ο Πρωθυπουργός στην χθεσινή του ομιλία, με τις νέες ρυθμίσεις η ιεραρχία του διοικητικού κορμού της χώρας δεν θα καθορίζεται μόνο από την Κυβέρνηση αλλά από τις ικανότητες και την εμπειρία των υποψηφίων ανάλογα με τον τομέα τον οποίο καλούνται να υπηρετήσουν. Με το νομοσχέδιο αυτό ενισχύουμε το θεσμικό πλαίσιο και κάνουμε μια καίρια μεταρρύθμιση στην λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης.

——

Νομοθετική παρέμβαση με θέμα την «Απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων, άμεση διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων από τον Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο», αλλαγές στο σύστημα κτηματογράφησης για την ελάφρυνση των Δικαστηρίων και άλλες διατάξεις» παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο από τον αρμόδιο Υφυπουργό Κωνσταντίνο Κυρανάκη.

Η ρύθμιση στοχεύει στην άμεση διεκπεραίωση των εκατοντάδων χιλιάδων εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων από τον Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Με το Νομοσχέδιο αίρεται η ανασφάλεια δικαίου που προκαλείται από τις καθυστερήσεις στην καταχώριση πράξεων, απλοποιούνται και επιταχύνονται οι διαδικασίες για τη μεταβίβαση ακινήτων, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και την επιβάρυνση των συναλλασσόμενων, και προωθούνται αλλαγές στο σύστημα κτηματογράφησης, με σκοπό την επιτάχυνση και την ελάφρυνση των Δικαστηρίων σε υποθέσεις κτηματολογικών διαφορών.

—–

Έξι νέες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας τέθηκαν σε παραγωγική λειτουργία μέσω του gov. gr μετά από Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου και Προστασίας του Πολίτη Γιάννη Οικονόμου, με στόχο την ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και την ελάφρυνση των αστυνομικών τμημάτων προκειμένου ακόμα περισσότεροι αστυνομικοί να μπορούν να βγουν στις γειτονιές.

Οι υπηρεσίες αυτές είναι:

  1. Υποβολή ένστασης επί πράξης βεβαίωσης παράβασης
  2. Υποβολή καταγγελιών οικονομικών εγκλημάτων – (Επώνυμη ή Ανώνυμη)
  3. Αντίγραφο δελτίο οδικού τροχαίου ατυχήματος υλικών ζημιών
  4. Αντίγραφο ημερήσιου δελτίο οχήματος ΕΛ.ΑΣ
  5. Αντίγραφο τηλεφωνικής κλήσης στην Άμεση Δράση
  6. αντίγραφο πράξης βεβαίωσης παράβασης

——–

Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο παρεμβάσεις για την αναδιάρθρωση των δομών του Εθνικού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και τον μηχανισμό εναέριας έρευνας, διάσωσης και αεροδιακομιδών.

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο αναδιαρθρώνονται οι δομές της Πολιτικής Προστασίας και ενισχύονται οι αρμοδιότητες του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας στο στάδιο της πρόληψης του κινδύνου και στο στάδιο της αντιμετώπισης της έκτακτης ανάγκης. Στις δράσεις του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων καθιερώνεται η δυνατότητα λήψης πρόσθετων προληπτικών μέτρων προστασίας και ασφάλειας των πολιτών, τα οποία θα κοινοποιούνται μέσω του 112 και θα έχουν άμεση εφαρμογή.

Παράλληλα, προβλέπεται η σύσταση επιτροπής εκτίμησης κινδύνου από την εκδήλωση επικίνδυνων φαινομένων πολιτικής προστασίας, επικαιροποιείται η σύνθεση των Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας κάθε βαθμίδας, καθιερώνονται ειδικοί κανόνες στελέχωσης των Αυτοτελών Διευθύνσεων και Τμημάτων Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών και των Δήμων και προβλέπεται η δυνατότητα επίταξης και λήψης έκτακτων πρόσθετων μέτρων κατά το στάδιο της ειδικής πολιτικής κινητοποίησης.

Με την προσθήκη στον Εθνικό Μηχανισμό Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης και των Αεροδιακομιδών ενισχύεται το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών, με την παροχή σύγχρονων και αποτελεσματικών υπηρεσιών διάσωσης. Με τις προωθούμενες ρυθμίσεις ενισχύεται ο Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης με την προσθήκη επιπλέον και των αεροδιακομιδών. Οι αεροδιακομιδές αφορούν περιπτώσεις εν γένει προσώπων που χρήζουν άμεσης βοήθειας και κατεπείγουσας ιατρικής φροντίδας και αφορά τη μεταφορά τους σε κατάλληλο υγειονομικό σχηματισμό, με σκοπό την επείγουσα ή εξειδικευμένη θεραπεία τους.

—–

Διπλάσιο θα είναι πλέον το ποσό που θα λαμβάνουν οι δικαιούχοι οι οποίοι θα ενταχθούν στο πρόγραμμα «Νταντάδες της γειτονιάς».

Οι δικαιούχοι των οποίων οι αιτήσεις θα γίνουν δεκτές για ένταξη στο πρόγραμμα, θα λαμβάνουν το ποσό των 500 ευρώ μηνιαίως (από 250 ευρώ που είχε οριστεί αρχικά) για τη φύλαξη και φροντίδα των βρεφών τους από επιμελητή/επιμελήτρια που θα έχουν επιλέξει από το Μητρώο Επιμελητών. Το ποσό αυτό θα δίνεται στις περιπτώσεις που ο γονέας εργάζεται με καθεστώς πλήρους απασχόλησης ή είναι ελεύθερος/η επαγγελματίας ή αυτοαπασχολούμενος/η. Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, άνεργες μητέρες, γονείς που εργάζονται με καθεστώς μερικής απασχόλησης ή  λαμβάνουν άλλο voucher για βρεφονηπιακούς σταθμούς, θα λαμβάνουν κάθε μήνα το ποσό των 300 ευρώ (από 150 που ήταν αρχικά).

Η στήριξη της οικογένειας και των εργαζόμενων γονέων χρειάζεται συγκεκριμένες δράσεις και είναι ζήτημα ισότητας, κοινωνικής αλληλεγγύης και βρίσκεται στους άμεσους στόχους της Κυβέρνησης.

—-

Στην Κίνα μετέβη ο Πρωθυπουργός όπου πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη ενώ, αύριο, θα συναντηθεί με τον Πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ, τον Πρωθυπουργό Λι Τσιανγκ και τον Πρόεδρο της Λαϊκής Εθνοσυνέλευσης Τζάο Λετζί.

Η επίσκεψη ήταν προγραμματισμένη εδώ και καιρό και αναμένεται να αποτελέσει ευκαιρία να συζητηθούν ζητήματα διμερούς συνεργασίας, καθώς και θέματα περιφερειακού και διεθνούς ενδιαφέροντος.

Η Ελλάδα επιδιώκει να ενισχύσει τις διμερείς εμπορικές σχέσεις, τις τουριστικές σχέσεις και να αυξήσει τις ελληνικές εξαγωγές προς την Κίνα, ιδιαίτερα στους τομείς των αγροτικών και των τυποποιημένων προϊόντων.

Αναμένεται να συζητηθούν ακόμη οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και οι τελευταίες εξελίξεις στην Ουκρανία. Η Κίνα ως μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε ζητήματα περιφερειακής και διεθνούς ασφάλειας και στη διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και σταθερότητας.

Πρόσφατα δύο από τους μεγαλύτερους κινεζικούς οίκους αξιολόγησης, αναβάθμισαν την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας μας σε επενδυτική βαθμίδα.

Θέση της Ελλάδας είναι ότι είναι αναγκαίοι οι ανοικτοί δίαυλοι επικοινωνίας με την Κίνα και η συνεργασία για την αντιμετώπιση παγκόσμιων προκλήσεων, όπως η κλιματική αλλαγή, ώστε οι σχέσεις να είναι εποικοδομητικές και αμοιβαία επωφελείς.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχετε δει, όπως και όλοι μας φαντάζομαι, το βίντεο από την ενέδρα, που έστησαν νεοναζί στο σταθμό του ΗΣΑΠ στο Μοναστηράκι, όπου απειλούν να κάψουν ανθρώπους ζωντανούς. Μας έχει συγκλονίσει όλους. Που ήταν η Αστυνομία; Τι κάνει η Αστυνομία; Είναι ποτέ δυνατόν να έχουμε τέτοια περιστατικά; Και επειδή είναι πολλά τα κρούσματα, τελικά υπάρχει ανοχή ή πρόκειται περί απλής ανικανότητας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει ούτε ανοχή, ούτε ανικανότητα. Η Αστυνομία τις τελευταίες δύο ημέρες, που υπήρχε ένας αυξημένος κίνδυνος, έχει προβεί σε 21 συλλήψεις στο αεροδρόμιο. Σε 14 συλλήψεις μετά τα επεισόδια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η οποία πραγματικά ήταν ένα αποκρουστικό συμβάν -να συμβαίνει αυτό που συνέβη- προέβη σε επέμβαση και συλλήψεις. Και μάλιστα, νομίζω το άτομο που απεικονίζεται να κάνει αυτήν την αποτρόπαια, παράνομη ενέργεια, που προφανώς θα τιμωρηθεί με την προβλεπόμενη ποινή -εφόσον κρίνει αυτό και η Δικαιοσύνη, που επιτελεί ανεξάρτητα τον ρόλο της – έχει συλληφθεί. Άρα, λοιπόν, δεν υπάρχει καμία ανοχή. Έχουν γίνει πολλές επιχειρήσεις της Αστυνομίας και χθες για να συλληφθούν – όπως σας είπα – 14 άτομα απ’ όλους τους χώρους. Γιατί ξέρετε πολύ σωστά, ούτε η Αστυνομία, ούτε η Δικαιοσύνη δεν ζητάει «πολιτική ταυτότητα» από κάποιον που κάνει επεισόδια ή παρανομεί. Ο παραβάτης, ο παράνομος δεν έχει ούτε χρώμα, ούτε ταυτότητα και έτσι κάνει τη δουλειά της η Ελληνική Αστυνομία. Και σε περιπτώσεις, που παρατηρείται – που προφανώς αυτό δεν είναι η πλειοψηφία των Ελλήνων αστυνομικών, που κάνουν τη δουλειά τους με αυταπάρνηση – κάποια υπέρβαση των ορίων της παρέμβασης ή κάποια παραβατική συμπεριφορά από πλευράς των αστυνομικών οργάνων, όπως συνέβη σε μια περίπτωση χθες και ελέγχεται αν συνέβη. Αλλά, προφανώς, για να έχει διενεργηθεί ΕΔΕ από τον Υπουργό είναι κάτι το οποίο θα ελεγχθεί. Προβαίνουν όλες οι άμεσες διαδικασίες, εκκινούνται όλες οι άμεσες διαδικασίες. Χθες είχαμε μια περίπτωση εκκίνησης ΕΔΕ και μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία και κριθεί κάτι ότι έχει συμβεί από τις προβλεπόμενες διαδικασίες, επιβάλλονται και οι αντίστοιχες κυρώσεις.

Π. ΜΙΧΟΣ: Πριν από λίγο έγινε γνωστό ότι ο κ. Σκουρλέτης θα προσφύγει στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος αναφορικά με τη στοχοποίηση, που καταγγέλλει από λογαριασμούς τρολ -όπως είπε- του διαδικτύου. Αυτό, βέβαια, είναι εσωκομματικό του ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά θέλω να σας ρωτήσω, διότι κατά το παρελθόν η Νέα Δημοκρατία – η παράταξη που εκπροσωπείτε – έχει στοχοποιηθεί και της έχουν αποδοθεί συλλογικές ευθύνες για ιδιαζόντως ειδεχθή εγκλήματα από φιλικά προς τον ΣΥΡΙΖΑ τρολ στο διαδίκτυο για βιασμούς, για δολοφονίες γενικότερα συλλογική ή ακόμα και οικογενειακή ευθύνη. Οπότε θέλω να σας ρωτήσω ποια είναι η στάση της Κυβέρνησης σ’ αυτό που παρακολουθούμε όλοι στον ΣΥΡΙΖΑ και εκτός από τη στάση, ποια θα είναι η δράση; Μπορεί, ας πούμε, να υπάρξει κάποιο θεσμικό πλαίσιο; Μπορεί να γίνεται πολιτική στο twitter ή πολιτική λάσπης και να δημιουργούνται εντυπώσεις;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς να τα διαχωρίσουμε. Πολιτική μπορεί να γίνεται -και η έκφραση πολιτικών απόψεων -οπουδήποτε. Έχουμε μια Δημοκρατία πολύ ισχυρή, που προφανώς δεν μπορούν να μπαίνουν περιορισμοί. Αλίμονο. Άλλο πράγμα η πολιτική, άλλο πράγμα η λάσπη, άλλο πράγμα η συκοφαντία, άλλο πράγμα οι απειλές, άλλο πράγμα οι ύβρεις. Και πολύ περισσότερο όταν αυτές προέρχονται από πρόσωπα τα οποία το κάνουν αυτό ανώνυμα. Το οποίο πέραν της παραβατικής συμπεριφοράς -την οποία η Δικαιοσύνη θα αξιολογεί και αξιολογεί σε κάθε περίπτωση- δείχνει και μια δειλία, γιατί κρύβονται πίσω από την ανωνυμία τους. Και αυτό είναι μια γενική διαπίστωση, αλλά εξειδικεύεται γιατί έχουμε επίσημες καταγγελίες ενός πρώην Γραμματέα – μιας κορυφαίας θέσης σ’ ένα κόμμα – του κ. Σκουρλέτη. Και σήμερα, σίγουρα, είναι πολύ σημαντική η επίσκεψή του στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Ξέρετε, δεν συμβαίνει κάθε μέρα ο πρώην Γραμματέας του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, που κυβέρνησε τον τόπο, να επισκέπτεται τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για ένα τόσο σοβαρό θέμα, που έχει να κάνει και με το κόμμα στο οποίο ήταν Γραμματέας και με -βάση τις καταγγελίες- τον πρώην Πρωθυπουργό και Πρόεδρο του κόμματος.

Ναι, θεωρούμε ότι είναι μείζον θέμα. Προφανώς από τη στιγμή που κάτι πηγαίνει σε επίπεδο Αρχών, Αστυνομίας ή Δικαιοσύνης, οι αρχές θα κάνουν τη δουλειά τους. Δεν μπορεί να κάνει κάτι η Κυβέρνηση γι’ αυτό. Έχουμε πολύ αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο. Συνολικά αυστηροποιήθηκε μετά από τις παρεμβάσεις που έγιναν νύχτα, αν μου επιτρέπετε -λίγο πριν τις εκλογές του 2019 στον Ποινικό Κώδικα – του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό, λοιπόν, που ζητάμε όχι ως εκπρόσωποι της Κυβέρνησης, ως πολίτες που θέλουμε να εφαρμόζεται ο νόμος -και αν μου επιτρέπετε και ως άνθρωποι, που έχουν πέσει θύματα αυτών των ανώνυμων προφίλ- να γίνει η ταχύτερη δυνατή διαδικασία, η ορθότερη διαδικασία και βέβαια να προχωρήσει όσο πιο γρήγορα για να μάθουμε την αλήθεια. Πρέπει να μάθουμε τι συνέβαινε τελικά με λεπτομέρεια. Ποιοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι, ποιοι κρύβονταν πίσω απ’ αυτούς τους ανθρώπους οι οποίοι δεν ασκούσαν πολιτική κριτική. Για να μην παρεξηγηθούμε, δεν ασκούσαν πολιτική κριτική. Έβριζαν, δημιουργούσαν hashtags τα οποία ταύτιζαν ένα ολόκληρο κόμμα, -οποιοδήποτε κόμμα με ένα από τα ειδεχθέστερα ποινικά αδικήματα. Διέδιδαν fake news, που έχουν μέσα μέχρι και παράνομη δραστηριότητα ανθρώπων χωρίς αποδείξεις. Στοχοποιούσαν, απειλούσαν, έβριζαν. Και πολλά απ’ αυτά τα προφίλ τα οποία αναφέρονται το κάνουν μέχρι και σήμερα. Προφανώς, λοιπόν, όλοι μας, θέλουμε να μάθουμε και προφανώς οι αρμόδιες Αρχές να κάνουν τη δουλειά τους. Και έχουμε πλήρη εμπιστοσύνη, όπως σ’ όλες τις περιπτώσεις, ότι αυτό θα συμβεί.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ήθελα ν’ αλλάξουμε θέμα, κύριε Εκπρόσωπε, καθώς έντονες αντιδράσεις υπάρχουν ήδη για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών, ένα οριζόντιο μέτρο από πλευράς της Κυβέρνησης, με την κριτική να εστιάζεται στο γεγονός ότι προεκλογικά η Κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι δεν θα επιβάλει νέους φόρους. Για το θέμα αυτό προκύπτουν μία σειρά από ερωτήματα: παράδειγμα, ένας νέος επαγγελματίας ―βέβαια, αναφερθήκατε στην εισήγηση, αλλά αν μπορείτε να μας διευκρινίσετε, παρακαλώ― που βρίσκεται στο ξεκίνημά του και δεν βγάζει 1200 ευρώ τον μήνα, δεν αδικείται; Πώς θα αποδεικνύεται ότι δεν φθάνει το όριο των 10.920 ευρώ; Επίσης, με την αύξηση του φορολογητέου εισοδήματος, νέοι γονείς χάνουν ή θα δουν να συρρικνώνονται εισοδήματα τέκνων και στέγασης. Και, τέλος, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύτηκε δημόσια ότι, εάν γίνει Κυβέρνηση, όσοι έχουν εισόδημα έως 10.000 ευρώ ο φόρος τους θα είναι μηδενικός, ενώ παράλληλα σας κατηγορεί και για φορολογική αλαζονεία. Το σχόλιό σας παρακαλώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάω την απάντηση σημείο σημείο, σε αυτό το νομοσχέδιο και θα καταλήξουμε και στην απάντηση για τον κύριο Κασσελάκη, γιατί νομίζω το πρώτο αφορά περισσότερο τους πολίτες. Και σας μιλώ και ως Κυβερνητικός Εκπρόσωπος και ως ελεύθερος επαγγελματίας και λέω, ξεκινώντας, ότι πρέπει να μείνουμε όλοι μακριά από λογικές ισοπέδωσης και «τσουβαλιάσματος». Δεν σημαίνει ότι όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι εκπρόσωποι οποιασδήποτε επαγγελματικής κατηγορίας, είναι φοροφυγάδες. Μακριά από εμάς οποιαδήποτε τέτοια λογική, οποιοσδήποτε κοινωνικός αυτοματισμός. Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να το προστατεύσουμε και πρέπει να σεβαστούμε τους ανθρώπους σε οποιονδήποτε επαγγελματικό κλάδο και επαγγελματική κατηγορία, που προσπαθούν να ζήσουν την οικογένειά τους και να επιδιώξουν το καλύτερο γι’ αυτήν, τον εαυτό τους και τους δικούς τους ανθρώπους. Το δεύτερο που θέλω να επισημάνω είναι ότι δεν αυξάνεται κανένας φορολογικός συντελεστής. Αυτό είναι δεδομένο. Το τρίτο που θέλω να πω είναι ότι μιλάμε για μια συνολική φορολογική παρέμβαση, μια παρέμβαση κατά της φοροδιαφυγής, που με έναν πολύ σημαντικό στόχο συνολικά να εξοικονομήσει το Κράτος τρία δισεκατομμύρια, μία εκ των οποίων παρεμβάσεων αφορά και το δικαιότερο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, το οποίο έχει πολύ συγκεκριμένες παραμέτρους και δεν θα το χαρακτήριζα συλλήβδην οριζόντιο. Γιατί το λέω αυτό; Αναφερθήκατε στους νέους. Οι νέοι ελεύθεροι επαγγελματίες δεν θα πιάνονται από αυτό το κατώτερο όριο για τα τρία πρώτα χρόνια, αυτό το πλαφόν το οποίο ισοδυναμεί με τον κατώτατο μισθό των μισθωτών. Για τον τέταρτο χρόνο θα έχουν μία έκπτωση των δύο τρίτων και για τον πέμπτο χρόνο μία έκπτωση του ενός τρίτου. Γιατί είναι πολύ λογικό ένας άνθρωπος ο οποίος ξεκινάει και κάνει έναρξη σε οποιοδήποτε από τα ελεύθερα επαγγέλματα, τα οποία υπάρχουν στη χώρα μας, να μην είναι ούτε δεδομένο, ούτε δυνατό πολλές φορές να ξεπεράσει αυτό το όριο του κατώτατου μισθού. Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι το τεκμήριο αυτό, το λεγόμενο τεκμήριο, είναι μαχητό. Υπάρχουν, δηλαδή, περιπτώσεις ανθρώπων, είτε για λόγους υγείας, είτε για λόγους πολύ συγκεκριμένους, ενδεχομένως μία μητέρα με παιδί που είναι με το σύζυγό της, ή κάποιες άλλες περιπτώσεις, όπως είναι κάτοικοι κάποιων συγκεκριμένων νησιών, άτομα με αναπηρία, να μην φθάσουν αυτό το όριο. Αυτό είναι που θα εξειδικευθεί προφανώς από το Υπουργείο και θα γίνει και διάλογος, γιατί εδώ ανοίγω μία παρένθεση ―είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο θα μπει στη δημόσια διαβούλευση κι εμείς περιμένουμε προτάσεις και από τους φορείς και από την αντιπολίτευση και θ’ ανοίξει και μία συζήτηση για κάποια επιμέρους θέματα. Άρα, εδώ αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να το κάνουμε σαφές. Το τρίτο που θέλω να επισημάνω είναι ότι έχουμε μία πρώτη ανακοίνωση για το τέλος επιτηδεύματος, που είναι να θυμίσω, επειδή αναφερθήκατε και στην αντιπολίτευση, η τελευταία υποχρέωση που έχουμε για κατάργηση ή μείωση φόρου από το 2019 μέχρι σήμερα στους πολίτες συνολικά και, εν προκειμένω, στους ελεύθερους επαγγελματίες. Ένας άδικος φόρος, οριζόντιος φόρος, που επιβλήθηκε στα μνημονιακά χρόνια, μειώνεται κατά 50% για όσους δηλώνουν πάνω από αυτό το εισόδημα και κατά 25% για τους υπόλοιπους, με στόχο ―όπως έχει πει ο Πρωθυπουργός― και το φέρνει και ένα χρόνο νωρίτερα, την πλήρη κατάργηση. Εδώ πέρα υπάρχει ένα δεδομένο πάνω στο οποίο κινείται αυτή η φιλοσοφία, που το ξανά λέω δεν σημαίνει ότι «τσουβαλιάζουμε» το σύνολο των ελεύθερων επαγγελματιών. Το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών δηλώνουν κάτω από το γινόμενο των 12 κατώτατων μισθών το χρόνο των μισθωτών. Αυτό, όπως αντιλαμβάνεσθε, δεν είναι λογικό. Όμως, είναι ένα πράγμα ένας νέος επιτηδευματίας, γι’ αυτό και εξαιρείται, ή μία ελεύθερη επαγγελματίας νέα μητέρα ή κάποιες άλλες περιπτώσεις που μπορεί να έχουν κάτω από αυτό το εισόδημα και είναι ένα άλλο πράγμα κάποιος που μπορεί να έχει μία ατομική επιχείρηση, με πέντε ή δέκα εργαζόμενους, οι οποίοι δουλεύουν με τον κατώτατο μισθό και εκείνος βγάζει κάτω από αυτό το ποσό. Ε, νομίζω, ότι αυτό το αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί. Δεν μπορεί, δηλαδή, οι υπόλοιποι να πληρώνουν παραπάνω φόρο, γιατί κάποιοι έχουν βρει τρόπους να ξεφεύγουν από τη φορολογική Αρχή. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα απολύτως συνεπές με όσα έχει πει και προεκλογικά, αλλά και στη ΔΕΘ, ο Πρωθυπουργός. Θα γίνει με όλα αυτά τα οποία σας τ’ ανέφερα και πολύ μεγάλο σεβασμό στο σύνολο των φορολογούμενων και ο στόχος ποιος είναι; Έχει γίνει ένας υπολογισμός για κάποια προσδοκώμενα έσοδα μόνο γι’ αυτήν την επιμέρους παρέμβαση. Ο στόχος είναι αυτά τα έσοδα να επιστρέψουν σε πολύ μεγάλες ανάγκες του Κράτους, για περαιτέρω παρεμβάσεις στην Παιδεία και την Υγεία. Και θα σας πω και κάτι, δεν πρέπει να μείνουμε στη συζήτηση μόνο γι’ αυτό το μέρος της φορολογικής παρέμβασης, γιατί δεν σημαίνει ότι ούτε όποιος βγάζει μέχρι 10.000 ευρώ είναι ο φοροφυγάς, ούτε όποιος βγάζει πάνω από 10.000 ευρώ δεν είναι. Είναι αυτό που λέμε, μακριά από εμάς αυτή η λογική. Γι’ αυτό και οι υπόλοιπες παρεμβάσεις αφορούν το σύνολο των φορολογουμένων, γιατί είναι ανάγκη όλοι να κινηθούμε κατά της φοροδιαφυγής και με το να σεβαστούμε και να ακολουθήσουμε όλες αυτές τις προβλεπόμενες διατάξεις, για τη χρήση ηλεκτρονικού χρήματος που αυστηροποιούνται τα πρόστιμα, για τη διασύνδεση των μηχανών με τα pos, και όλα τα υπόλοιπα με τα Αirbnb, για τα κινητά, είναι ένα πλέγμα παρεμβάσεων, που δεν έχει κανένα στόχο να «τσουβαλιάσει», να στοχοποιήσει. Ο στόχος είναι ν’ αυξηθούν τα έσοδα του Κράτους, μια πιο δίκαιη φορολόγηση, ούτως ώστε να μπορούμε να συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε μέτρα φοροελαφρύνσεων.

Και τελειώνω με την αντιπολίτευση και τον κύριο Κασσελάκη. Ο κύριος Κασσελάκης, επειδή υπάρχει συνέχεια σε ένα κόμμα, όπως υπάρχει συνέχεια στο Κράτος, είναι καλό να διαβάσει και να θυμηθεί τι έκανε το κόμμα του, όταν κυβέρνησε κατ’ αρχάς το 2015 – 2019. Και σας μιλάω ως ελεύθερος επαγγελματίας. Μόνο το Ασφαλιστικό – Φορολογικό Κατρούγκαλου μάς πήρε ένα 30 – 32% του εισοδήματός μας για ασφαλιστικές εισφορές. Δηλαδή, θα παίρναμε όλοι την ίδια σύνταξη, αλλά επειδή μπορεί να βγάζαμε κάποιες φορές, κάποια χρήματα παραπάνω, πληρώναμε στο Κράτος παραπάνω ασφαλιστικές εισφορές. Το κόμμα του κυρίου Κασσελάκη ―απαντάω γιατί αυτούς αναφέρατε ― επέβαλε αύξηση σε 29 φορολογικούς συντελεστές. Δεν μείωσε ούτε έναν. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μείωσε ή κατήργησε πάνω από 50 φορολογικούς συντελεστές και τώρα συνεχίζει με το τέλος επιτηδεύματος. Και το πιο σημαντικό, έρχεται ένα νομοσχέδιο στη διαβούλευση, ας είναι αυτή η πρώτη ευκαιρία για την αντιπολίτευση συνολικά και εν προκειμένω για την αξιωματική αντιπολίτευση, αντί να συνεχίζει την τακτική, όχι του ’15 – ’19, την τακτική από τότε που θυμόμαστε μετά το 2010, της ισοπέδωσης, της πλήρους άρνησης, του λαϊκισμού, να έρθει να αντιπροτείνει. Σε ποια σημεία συμφωνεί, σε ποια σημεία διαφωνεί, τι αντιπροτείνει σε κάθε σημείο κοστολογημένα. Όταν το δούμε αυτό, νομίζω ότι θα είναι μία καλύτερη μέρα για το πώς μπορούμε να αντιπαρατεθούμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας πάω σε κάτι που πρότεινε η Αξιωματική Αντιπολίτευση. Χτες ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ζήτησε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη να εγκρίνει την άρση του απορρήτου για τους υπαλλήλους της ΕΥΠ, ώστε να καταθέσουν ενώπιον των δικαστικών αρχών στους μάρτυρες. Θα άρει ο Πρωθυπουργός το απόρρητο για να συμβάλλουν οι υπάλληλοι της ΕΥΠ στην απόδοση της Δικαιοσύνης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, εγώ δεν γνωρίζω τι διεμήφθη πέραν των ανακοινώσεων που βγήκαν και των όσων ανακοινώσαμε, οπότε δεν μπορώ να επιβεβαιώσω αυτό το οποίο μου λέτε. Αυτό που είδα on camera, γιατί αυτό μπορούμε σήμερα να το ξέρουμε, είναι ότι πρότεινε ο κ. Κασσελάκης κάτι για τους ομογενείς, ενώ είναι ο Πρόεδρος του κόμματος που καταψήφισε τη διάταξη για να μπορούν να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους οι Έλληνες ομογενείς που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, όπως είναι και ο ίδιος. Τα σχόλια, νομίζω, ας τα κάνουν αυτοί οι οποίοι μας ακούνε και, κυρίως, το σύνολο των Ελλήνων πολιτών. Συνολικά, για όλη αυτή τη διαδικασία που είναι υπό δικαστική διερεύνηση είναι μια διαδικασία που κινείται από την ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη, στην οποία έχουμε πλήρη εμπιστοσύνη και ακολουθεί πλήρως όσα προβλέπει ο νόμος. Όταν έχουμε το οποιοδήποτε πόρισμα, όταν έχουμε το οτιδήποτε χειροπιαστό, εδώ θα είμαστε να σχολιάσουμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Με συγχωρείτε, συμπληρωματικά: Τις προηγούμενες ημέρες ο Επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής που ερευνά τις υποκλοπές, ο κ. Ράμμος, κατήγγειλε δημόσια απειλές από βουλευτές και αξιωματούχους της Κυβέρνησης. Είδαμε τον κ. Μητσοτάκη εχτές να του επιτίθεται από το βήμα της Βουλής. Γιατί δεν απαντάτε στις δημόσιες καταγγελίες; Ποια είναι τα μέλη της Κυβέρνησης στα οποία αναφέρεται;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, το βάρος της απόδειξης το έχει ο καταγγέλων. Και σας μιλάω και ως δικηγόρος. Εμείς δεν απαντάμε σε αόριστες καταγγελίες και νομίζω αυτά τα οποία είπε ο Πρωθυπουργός στη Βουλή, αναφέρομαι σε αυτά και απεικονίζουν πλήρως την πραγματικότητα. Λέξη προς λέξη. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται καν να προσθέσω κάτι για την περίπτωση στην οποία αναφερθήκατε. Εμείς απαντάμε όταν υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων, όπως στην περίπτωση του κ. Σκουρλέτη, που πάνε επωνύμως και καταθέτουν στη Δικαιοσύνη με συγκεκριμένα στοιχεία και με συγκεκριμένες καταγγελίες. Και πάλι, ακόμη και σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως είδατε πριν, ούτε μπαίνουμε στη διαδικασία της διερεύνησης, ούτε παρεμβαίνουμε στο έργο της Δικαιοσύνης. Αλίμονο αν η Κυβέρνηση παρενέβαινε σε μια εν εξελίξει δικαστική διαδικασία στη Δικαιοσύνη. Οποιαδήποτε και αν είναι αυτή. Ούτε το κάναμε ποτέ, ούτε θα το κάνουμε. Και ξέρετε, οι εποχές που κάποιοι έβγαιναν και έλεγαν το μεγαλύτερο σκάνδαλο από συστάσεως του ελληνικού κράτους, οι εποχές Ρασπούτιν έχουν περάσει ανεπιστρεπτί για τη χώρα. Η χώρα μας είναι μια συντεταγμένη Δημοκρατία, με διάκριση εξουσιών. Έχουμε μια διαδικασία υπό διερεύνηση, η οποία προχωρά και συνεχίζεται και όταν έχουμε κάτι, εδώ θα είμαστε να το σχολιάσουμε.

Π. ΜΙΧΟΣ: Από το πρωί ορισμένες δημοσιογραφικές ιστοσελίδες μιλούν για «μεταγραφή – βόμβα» και κάποιες άλλες κάνουν λόγο για «μεταγραφή αεροδρομίου». Και οι δύο, όλες βασικά, αμφότερες, αναφέρονται στο ενδεχόμενο ότι ο κ. Αυτιάς θα είναι υποψήφιος με το ευρωψηφοδέλτιο της Ν.Δ. στις προσεχείς ευρωεκλογές. Ποιο είναι το σχόλιο της ελληνικής Κυβέρνησης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κι εγώ νόμιζα ότι θα μου πείτε ότι πήρε τεσσάρι ο Ολυμπιακός στο μπάσκετ! Κοιτάξτε να δείτε, δεν έχω κάποιο σχόλιο να κάνω. Νομίζω είναι μακριά οι ευρωεκλογές. Όταν έρθει η ώρα της κατάρτισης και της ανακοίνωσης των ευρωψηφοδελτίων, προφανώς, μετά την σχετική απόφαση του Πρωθυπουργού, ως Προέδρου της Ν.Δ., θα ενημερωθείτε. Δεν μπορώ να κάνω κάποιο σχόλιο.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να έρθω λίγο στα της Αστυνομίας. Σας άκουσα προηγουμένως να εκθειάζετε για το έργο της για τα χτεσινά. Χτες πραγματοποιήθηκαν δέκα συναθροίσεις σε δημόσιους χώρους, παρά την απαγόρευση της Αστυνομίας. Και ήταν και στη Λ. Ηρακλείου και στο Μοναστηράκι και στη Βικτώρια που είχαμε μετακινήσεις ομάδων διαμαρτυρόμενων πολιτών εκεί. Γιατί η Αστυνομία δεν απέτρεψε τις συγκεντρώσεις ως όφειλε από τη στιγμή που είχαμε απαγόρευση; Πέρα από τα επεισόδια, από τη στιγμή που είχαμε απαγορευτικό γιατί η Αστυνομία δεν τις απαγόρευσε τις συναθροίσεις αυτές; Το είχε κάνει το 2020, όχι με επιτυχία σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά σε κάποιες το είχε κάνει. Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, δεν εκθείασα το έργο της Αστυνομίας. Είπα ότι οι Έλληνες αστυνομικοί στην συντριπτική τους πλειοψηφία, οι Ελληνίδες και οι Έλληνες Αστυνομικοί, πολλές φορές υπερβαίνουν και εαυτούς για να επιτελέσουν το καθήκον τους. Αυτό γίνεται όχι μόνο τώρα, γίνεται διαχρονικά. Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία επιτυχών επιχειρήσεων. Εν πάση περιπτώσει, αυτονόητων παρεμβάσεων με συλλήψεις, όπως σας είπα, 14 έγιναν χτες: συλλήψεις στο αεροδρόμιο, επεμβάσεις σε πορείες ή διαδηλώσεις, οι οποίες ήταν παράνομες γιατί είχαν απαγορευτεί. Αλλά να δούμε λίγο την πραγματικότητα: Καταρχάς, υπάρχουν φορές που εκδίδεται μία οδηγία και αυτή είναι και η έννοια της παράνομης, είτε συνάθροισης είτε πορείας, και κάποιοι δεν την σέβονται την οδηγία. Δυστυχώς, κάποιοι δεν σέβονται τον νόμο. Αυτό δεν το ανακαλύψαμε, νομίζω, τώρα και δεν συμβαίνει μόνο σε επίπεδο πορείας. Για αυτό και πρέπει οι Αρχές να παρεμβαίνουν, αρχικά η Αστυνομία και στη συνέχεια η Δικαιοσύνη, για να εφαρμόζουν εκ των υστέρων το νόμο. Αυτή είναι και η έννοια της ύπαρξης, εν προκειμένω, της Ελληνικής Αστυνομίας. Εξεδόθη η οδηγία, κάποιοι δεν την σεβάστηκαν την οδηγία αυτή και για αυτό και είχαμε τις αντίστοιχες παρεμβάσεις – επεμβάσεις της Αστυνομίας. Κανείς δεν λέει ότι από τη μια μέρα στην άλλη, είτε αυτό αφορά στην οπαδική βία ή τη συγκεκριμένη μορφή βίας, την οποία περιγράψατε, και, δυστυχώς, θα συνεχίσει να συμβαίνει, όλα αυτά θα σταματήσουν από τη μία μέρα στην άλλη. Ο στόχος ποιος είναι; Όταν παραβιάζεται η οποιαδήποτε οδηγία, διάταξη, νομοθετική διάταξη, ο οποιοσδήποτε νόμος και ειδικά σοβαροί και αυστηροί ποινικοί νόμοι, στη συνέχεια να επεμβαίνουν οι Αρχές και η Δικαιοσύνη να εφαρμόζει τις σκληρότερες δυνατές ποινές. Με βάση το τι προβλέπει ο νόμος. Σε όλες, λοιπόν, αυτές τις περιπτώσεις που είχαμε συλλήψεις, που είχαμε παρεμβάσεις και θα συνεχίσουν αυτές να γίνονται γιατί ο νόμος είναι υπεράνω όλων -κι αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι- πρέπει να επιβληθεί η προσήκουσα ποινή, εφόσον αυτό κρίνει η Δικαιοσύνη. Αυτό πρέπει να συμβαίνει. Θεωρώ ότι εφόσον συνεχίσει η Αστυνομία να κάνει με ακόμη πιο έντονο τρόπο τη δουλειά της, να προστατεύει, δηλαδή, τους πολίτες, δεν υπάρχει για εμένα πιο ουσιαστική πολιτική για τους πολίτες, πιο δίκαια πολιτική, πέραν όλων των άλλων που λέμε, από το να εφαρμόζεται ο νόμος. Είναι βαθιά αντικοινωνική συμπεριφορά των ανθρώπων αυτών να νομίζουν ότι μπορούν να μπαίνουν σε ένα μετρό, σε έναν συρμό ηλεκτρικού, να πετάνε βενζίνη και να καίνε. Γιατί θα τα πληρώσει το σύνολο των Ελλήνων φορολογούμενων. Δεν τους ανήκει ούτε το μετρό, ούτε ο ηλεκτρικός, ούτε κανένας δρόμος. Προφανώς, λοιπόν, αυτά πρέπει να καταστέλλονται, όπως προβλέπει ο νόμος, χωρίς υπέρμετρη παρέμβαση. Πρέπει οι άνθρωποι αυτοί να συλλαμβάνονται, να οδηγούνται στη Δικαιοσύνη και η Δικαιοσύνη, από εκεί και πέρα, θα κάνει τη δουλειά της. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Θέλουμε αυτό να έχει μετρήσιμα αποτελέσματα. Προφανώς θα κριθούμε και από αυτό. Θα κριθούμε από το πώς εφαρμόζουμε το νόμο, αλλά το γεγονός ότι εκδίδεται, το ξαναλέω, μια απόφαση, δεν σημαίνει ότι κάποιοι δεν θα την τηρήσουν. Πρέπει να είμαστε εκεί, δια των επίσημων Αρχών, για να επιβάλλουμε τον νόμο.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Να επιστρέψουμε λίγο στην υπόθεση των trolls, επειδή αφορά και τον δημόσιο διάλογο, όπως όλοι παραδεχόμαστε. Θα αφήσετε την υπόθεση να εξελιχθεί ως ένα επεισόδιο, θα λέγαμε, εσωκομματικής διαμάχης στο πλαίσιο του ΣΥΡΙΖΑ ή εσείς -και εσείς προσωπικά, σήμερα, δέχεστε παρόμοια τέτοια επίθεση, διάβαζα νωρίτερα- θα προσφύγετε στη Δίωξη, ζητώντας την ταυτοποίηση αυτών των σκοτεινών κύκλων, στέλνοντας ίσως και ένα μήνυμα ότι η Δημοκρατία, ευρύτερα και όχι ένα κόμμα, ασχολείται -δηλαδή τα πολλά κόμματα, περισσότερα από ένα μέρος ενός κόμματος- με την υπόθεση.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μα, δεν έχει να κάνει με την εσωκομματική αντιπαράθεση κανενός κόμματος. Αλίμονο εάν η Δικαιοσύνη εξέταζε την εσωκομματική αντιπαράθεση ή τα πυρά μεταξύ στελεχών ενός κόμματος. Δεν είναι δουλειά της Δικαιοσύνης, ούτε καν δουλειά των υπόλοιπων κομμάτων. Ούτε δική μας δουλειά είναι. Εδώ μιλάμε για μια ενδεχόμενη ποινική συμπεριφορά. Γιατί έχουμε συκοφαντική δυσφήμιση, ενδεχομένως, εξυβρίσεις που είναι δεδομένες, απειλές από ανώνυμα προφίλ, που κάποιοι κρύβονται από πίσω. Και υπάρχει μια επώνυμη καταγγελία ενός ανθρώπου, που είχε κορυφαίο θεσμικό ρόλο σε ένα κόμμα, ότι αυτό ήταν συντονισμένο και έφθανε μέχρι τον Πρόεδρο, τον τότε Πρόεδρο του κόμματος. Αυτό, λοιπόν, θα διερευνήσει η Δικαιοσύνη. Και προφανώς, όταν κάτι είναι εν εξελίξει υπό διερεύνηση, εμείς δεν μπορούμε να παρέμβουμε σε αυτό. Όποια προέκταση, όμως, έχει αυτή η διερεύνηση, πρέπει να εξεταστεί.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Μπορείτε να ζητήσετε, όμως, και εσείς προσωπικά.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για να μην το προσωποποιήσουμε. Ο καθένας επιλέγει τα όπλα που μπορεί να χρησιμοποιήσει για να προστατεύσει τον εαυτό του, κάποιοι άνθρωποι που έχουν ένα δημόσιο αξίωμα αποδέχονται ότι μπορεί και να πρέπει να έχουν και μια μεγαλύτερη ανοχή και επιείκεια σε αυτό. Εγώ θεωρώ ότι, όταν ξεφεύγει το όριο της πολιτικής αντιπαράθεσης ή κριτικής, εκεί σίγουρα πρέπει όλοι να προστατεύουμε τους εαυτούς μας και να προστατεύουμε και τους ανθρώπους, οι οποίοι θίγονται. Μην το κάνουμε προσωπικό και μην πάμε να μπούμε σε μια τέτοια διαδικασία στην ενημέρωση πολιτικών συντακτών. Η ουσία ποια είναι; Ότι ζήσαμε μια εποχή αυξημένης τοξικότητας και λάσπης, τα απόνερα της οποίας τα βιώνουμε μέχρι και σήμερα. Κάποιοι έγιναν γνωστοί πανελληνίως μέσα από μία ρυπαρή χρήση των social media. Κάθε φορά που εκφράζαμε μια άποψη που δεν άρεσε στο συγκεκριμένο πολιτικό χώρο, ξαφνικά μια σειρά από προφίλ μας έβριζαν, όχι μόνο εμένα, πολλούς ακόμα. Φτάσαμε στο σημείο να γίνεται κάτι θέμα, επειδή διακινείται από ανώνυμα προφίλ στο twitter. Είναι δεδομένα αυτά, τα έχουμε ζήσει. Το είδαμε αυτό. Είδαμε τα χυδαία hashtags, είδαμε αυτά τα συνθήματα που δήθεν ήταν από την οργή λαού κατά του Πρωθυπουργού με υβριστικούς χαρακτηρισμούς και το είδαμε και σε Φεστιβάλ Νεολαίας του κόμματος αυτού. Βλέπουμε όλα αυτά πώς αρχίζουν και συνδέονται και ξαφνικά το πρωί βλέπαμε στα πάνελ στελέχη του κόμματος αυτού να τα αναπαράγουν εμμέσως. Όλο αυτό έχει μια διαδρομή. Το ποια ακριβώς είναι η διαδρομή, το ποιοι ευθύνονται, το ποιοι δεν ευθύνονται, δεν είμαστε εμείς δικαστές, ούτε εισαγγελείς, ούτε θα κάνουμε ποτέ αυτή τη δουλειά. Υπάρχει μια καταγγελία, υπάρχει μια σημαντική παρουσία του στελέχους αυτού στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Να δούμε τα πορίσματα.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Απόρρητο έγγραφο που έφεραν στο φως τα Wikileaks, παρουσιάζει σχέδιο της ισραηλινής κυβέρνησης για σταδιακή απώθηση Παλαιστινίων από τη Γάζα προς την Αίγυπτο. Περιγράφεται και ο ρόλος της Ελλάδας ως πιθανός τόπος μετεγκατάστασης. Σχεδιάζει η ελληνική Κυβέρνηση να συμμετάσχει στην εκκένωση της Γάζας με υποδοχή προσφύγων; Και αν ναι, για τι πληθυσμό μιλάμε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω καμία τέτοια ενημέρωση, καμία τέτοια πληροφόρηση γι΄ αυτό που μου λέτε, ούτε μπορώ να το επιβεβαιώσω, το ακούω από εσάς. Ούτε κάτι από αυτά που γνωρίζω συντείνουν σε αυτό, ούτε έχει κάποια τέτοια συμμετοχή σε κάποια τέτοια επιχείρηση η ελληνική Κυβέρνηση. Η ελληνική Κυβέρνηση έχει μια σαφή θέση από την αρχή. Είμαστε στο πλευρό του λαού του Ισραήλ και στο δικαίωμά του για αυτοάμυνα. Διαχωρίζουμε την τρομοκρατική Χαμάς από τον παλαιστινιακό λαό. Πρέπει να προστατευτεί, όσο είναι δυνατόν, ο άμαχος πληθυσμός και να γίνει σεβαστό από όλες τις πλευρές το Διεθνές και Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο. Και αυτό νομίζω ο Πρωθυπουργός το έχει κάνει σαφές σε όλα τα επίπεδα και μάλιστα, όπως σας είπα, χωρίς να έχω κάτι να προσθέσω γι΄ αυτό, δεν υπάρχει κάτι νεότερο, εξετάζουμε και την αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας προς τον άμαχο πληθυσμό. Τίποτα παραπάνω δεν υπάρχει και τίποτα παραπάνω δεν έχω να σας πω.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Καθώς η ακρίβεια επιμένει, σήμερα ανακοινώθηκε ένα πλέγμα μέτρων στήριξης στην ενέργεια και ο αρμόδιος Υπουργός Οικονομικών, κ. Χατζηδάκης, είπε πως ό,τι υπάρχει σε πλεόνασμα θα δοθεί στην κοινωνία. Είναι στους σχεδιασμούς σας μια νέα επιταγή ακρίβειας σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες τα Χριστούγεννα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω κάτι να σας πω. Δεν έχω κάποια πληροφόρηση για κάτι συγκεκριμένο. Αν υπάρχει κάτι, όποτε υπάρχει, θα ανακοινωθεί. Ο αγώνας κατά της ακρίβειας είναι ο πιο σημαντικός αγώνας που αφορά την καθημερινότητα των πολιτών, μια επίμονη εισαγόμενη ακρίβεια. Αύξηση εισοδημάτων, ο πρώτος μεγάλος στόχος, που υλοποιείται με κάθε παρέμβαση της Κυβέρνησης, γιατί είναι ο πιο ισχυρός τρόπος να αντιμετωπιστούν, να μειωθούν οι συνέπειες κατά της εισαγόμενης ακρίβειας. Γιατί, κυρίως, αυτές οι παρεμβάσεις μένουν όταν η κρίση αυτή θα φύγει, ελπίζουμε το συντομότερο. Το δεύτερο πλέγμα παρεμβάσεων είναι οι στοχευμένες παρεμβάσεις, όλα αυτά τα έκτακτα μέτρα, τα οποία ανακοινώνονται και έχουν και αυτά την αξία τους. Το καθένα ξεχωριστά είχε μια συνδρομή στον περιορισμό των συνεπειών. Και ο τρίτος άξονας είναι οι έλεγχοι. Τα πρόστιμα. Σήμερα ανακοινώθηκαν πρόστιμα ύψους δύο εκατομμυρίων ευρώ στις δύο μεγαλύτερες εταιρείες, γιατί παραβίασαν τον νόμο για το μέγιστο περιθώριο κέρδους. Είναι σημαντικό να πούμε ότι σε αυτή την περίπτωση και σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, τα πρόστιμα είναι μεγαλύτερα από το κέρδος αυτής της δραστηριότητας και όπως είπα και στην αρχική μου εισήγηση, έχει παρατηρηθεί από το Υπουργείο ότι στις περιπτώσεις που επιβλήθηκαν τέτοια πρόστιμα, όλα δηλαδή αυτά τα περίπου οκτώ εκατομμύρια ευρώ που έχουν επιβληθεί από την αρχή του έτους μέχρι και σήμερα και έχουμε και δύο ακόμα μήνες για το τέλος του έτους, οι τιμές στα προϊόντα αυτά, στους κωδικούς αυτούς, έχουν μειωθεί μέχρι και 25%. Δηλαδή, από 5%, 10% μέχρι 25%. Που σημαίνει ότι λειτουργεί και αυτό. Όλα μαζί έχουν ένα αποτέλεσμα του να μπορούμε να λέμε ότι σε μια περίοδο εισαγόμενης ακρίβειας, επίμονης εισαγόμενης ακρίβειας, όπως πολύ σωστά είπατε, έχουμε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, βάσει της ΕΛΣΤΑΤ, αύξηση του εισοδήματος των πολιτών, μετά δηλαδή από φόρους -για να το πω ακριβώς- και εισφορές. Τίποτα από αυτά δεν είναι αντικείμενο πανηγυρισμού. Όμως είναι σημαντικά στοιχεία, που δείχνουν ότι αντέχει η ελληνική οικονομία, μπορεί με βάση τις αντοχές της και τις κινήσεις της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού, να στηρίζει νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Το κάνουμε και στο ρεύμα. Θα συνεχίσουμε να το κάνουμε όποτε παρατηρηθεί οποιαδήποτε ανάγκη ή αυξημένες τιμές, όπως τώρα, αυτή τη στιγμή, τα εξειδικεύει και το Υπουργείο και με αυτή τη λογική θα κινηθούμε.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Σε σχέση με τα οκτώ εκατομμύρια, υπάρχει μήπως εικόνα πόσα από αυτά που έχουν επιβληθεί από την αρχή του έτους έχουν εισπραχθεί; Και αυτό το ρωτάω, σε συνδυασμό με τα πρόστιμα που ανακοινώσατε τα τωρινά, διότι υπάρχει και η πιθανότητα, υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο οι εταιρείες αυτές να προσφύγουν και σε δεύτερο βαθμό να κάνουν ενστάσεις και να πέσουν πολύ χαμηλότερα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πολύ μεγάλο μέρος αυτών έχουν εισπραχθεί. Κατ΄ αρχάς, έχει εισπραχθεί όλο το ποσό για το οποίο δεν έχει γίνει προσφυγή. Υπάρχουν, μάλιστα, και περιπτώσεις που επειδή έγινε άμεση καταβολή με παραδοχή της παράβασης, υπήρξε και μια καταβολή στο ποσό το οποίο αντιστοιχεί σε αυτές τις περιπτώσεις. Τώρα, το ακριβές ποσοστό των ενστάσεων δεν το γνωρίζω, αλλά δεν σημαίνει ότι επειδή θα γίνει μια ένσταση δεν θα εισπραχθεί το ποσό. Προβλέπεται μια διαδικασία αν θέλεις να το πληρώσεις, αν πιστεύεις ότι υπάρχει κάτι για το οποίο μπορείς να κάνεις ένσταση, να κάνεις ένσταση. Δεν μπορούμε να παρακάμψουμε τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Αλλά στο τέλος της ημέρας, αυτό το οποίο θα κρίνει η Δικαιοσύνη το μέρος του προστίμου θα εισπραχθεί. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι΄ αυτό.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε προηγουμένως ότι δεν έχετε καμία ενημέρωση για το σχέδιο μετεγκατάστασης, αυτό που δημοσιοποιήθηκε χθες -και μάλιστα διεθνώς- και φέρει ημερομηνία 13 Οκτωβρίου. Πρώτον, έχει συζητηθεί κάτι σχετικό στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον κ. Νετανιάχου; Και δεύτερον, υπάρχει σχέδιο δημιουργίας νέων δομών φιλοξενίας στην Ελλάδα, όπως αυτά που έλεγε ο κ. Καιρίδης, τον Αύγουστο νομίζω, για έξι νέες δομές, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η κατάσταση στα νησιά που όπως βλέπουμε, ειδικά σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στη Ρόδο, είναι πολύ δύσκολη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, εγώ ρωτήθηκα για το αν υπάρχει κάποια συμμετοχή της χώρας σε σχέδιο του Ισραήλ για εκκένωση της Γάζας και μετεγκατάσταση στην Ελλάδα. Κάτι τέτοιο δεν το γνωρίζω, ούτε έχω κάποια τέτοια ενημέρωση, ούτε γνωρίζω ότι υπάρχει κάποιο τέτοιο σχέδιο στο οποίο συμμετέχει η χώρα μας. Πρώτον. Δεύτερον, ως προς τις δομές και τη μεταναστευτική πίεση, ευτυχώς τον τελευταίο μήνα έχουμε μία μείωση πάνω από 40%, όπως ανακοινώθηκε χθες από το αρμόδιο Υπουργείο. Τι συμβαίνει στη χώρα μας; Στη χώρα μας, επειδή έχουν οχυρωθεί τα σύνορα, υπάρχει μια πολύ πιο αποτελεσματική πολιτική φύλαξης συνολικά των συνόρων, αλλά και μια ταχύτερη διαδικασία απονομής ή μη ασύλου, έχουμε πολύ καλύτερη διαχείριση και πολύ λιγότερες συνέπειες του ζητήματος αυτού. Εμείς, λοιπόν, θα συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Προφανώς παρακολουθούμε και τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει λόγος ούτε πανικού, ούτε ανησυχίας των πολιτών και με βάση τις εξελίξεις θα κινηθούμε με γνώμονα την τήρηση μιας σωστής, δίκαιης, με βάση το Διεθνές Δίκαιο και τα ανθρώπινα δικαιώματα προφανώς, πολιτικής αντιμετώπισης του μεταναστευτικού ζητήματος.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μια ερώτηση για τον επιχειρηματία Σασούν, που εμφανιζόταν ως κροίσος επενδυτής χωρίς να είναι και αναδείχθηκε από την «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» και το «DOCUMENTO». Σας ρώτησα και την Δευτέρα. Μήπως έχει προκύψει κάποιο νέο στοιχείο για σχέσεις του με Υπουργούς της Κυβέρνησης ή τον ίδιο τον Πρωθυπουργό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ό,τι σας είπα την προηγούμενη φορά, επαναλαμβάνω το ίδιο: Δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο, το αμφισβητώ. Δεν έχω καμία τέτοια πληροφορία. Δεν έχω κάτι να προσθέσω.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Χθες, η πρώτη θεσμική συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον κ. Κασσελάκη διήρκησε μία ώρα. Μπορείτε να μας πείτε, για παράδειγμα, έθεσε ο κ. Κασσελάκης κάποιο συγκεκριμένο θέμα στον Πρωθυπουργό; Και ήθελα να ρωτήσω, επειδή στην ενημέρωση που είχαμε, μας επισημαίνετε ότι ο Πρωθυπουργός είναι πάντα στη διάθεση του κ. Κασσελάκη και των υπόλοιπων πολιτικών αρχηγών για ενημέρωσή τους, κλείστηκε κάποιο επόμενο ραντεβού, δεδομένου ότι ο κ. Κασσελάκης δεν έχει κοινοβουλευτική παρουσία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω γνώση, δεν νομίζω ότι κλείστηκε κάποιο συγκεκριμένο ραντεβού. Είναι νομίζω λογικό και υγιές για τη Δημοκρατία μας να είναι ο Πρωθυπουργός στη διάθεση του αρχηγού του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και των υπόλοιπων πολιτικών αρχηγών. Δεν έχω περαιτέρω ενημέρωση, πέραν όσων υπήρχαν στην ανακοίνωση που εκδώσαμε και μένω σε αυτά.

Σας ευχαριστώ.