Καλό μεσημέρι,

Με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου συναντήθηκε πριν από λίγο ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο των τακτικών μηνιαίων ενημερώσεων.

Ο Πρωθυπουργός ενημέρωσε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την πρόοδο της προμήθειας αμυντικού υλικού από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Με βάση την επιστολή που έλαβε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τον Υπουργό Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Antony Blinken αναδεικνύεται και επισφραγίζεται το στρατηγικό βάθος των ελληνοαμερικανικών σχέσεων.

Με αυτήν, η Ελλάδα τίθεται και επισήμως στην τροχιά απόκτησης έως και 40 μαχητικών αεροσκαφών τελευταίας γενιάς F-35.

Ταυτόχρονα, όμως, αποκτά και εντελώς δωρεάν ένα πολύ μεγάλο πακέτο εξοπλισμών που ενισχύουν καθοριστικά και τους τρεις κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και το Ελληνικό Λιμενικό.

Πρόκειται για φρεγάτες, μεταγωγικά C-130, θωρακισμένα άρματα μάχης και οχήματα, αλλά και πολλά ακόμη στοιχεία αμυντικού υλικού, τα οποία η χώρα μας εξασφάλισε ύστερα από το αίτημα που είχε διατυπώσει προσωπικά στον Πρόεδρο Biden ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τον Μάιο του 2022.

Το διπλωματικό κεφάλαιο της Ελλάδας επιβεβαιώνεται και η διεθνής της θέση ισχυροποιείται καθημερινά. «Η πατρίδα θωρακίζεται, διπλά: απ’ τη μία πλευρά η αποτρεπτική της ισχύς μεγεθύνεται σε γη, σε αέρα και σε θάλασσα. Ενώ, από την άλλη, δεν επιβαρύνεται ο Έλληνας φορολογούμενος, καθώς αυτό το πακέτο θα διατεθεί δωρεάν, από τα αμερικανικά αποθέματα, όπως σημείωσε στη δήλωσή του ο Πρωθυπουργός, ο οποίος επισήμανε ότι αυτή η σημαντική εξέλιξη «είναι το αποτέλεσμα μιας μεθοδικής, αθόρυβης και μακράς προσπάθειας, που συνδύασε τη συμμαχική συνέπεια της Ελλάδας στα διεθνή μέτωπα με την προώθηση των εθνικών της συμφερόντων.

Κατατίθεται, σήμερα, στη Βουλή η τροπολογία, που αφορά σε ευνοϊκή ρύθμιση για το ρεύμα των αγροτών, στη Θεσσαλία.

Η ρύθμιση είχε εξαγγελθεί τον Νοέμβριο από τα συναρμόδια Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Υπήρξαν περιπτώσεις όπου εσφαλμένα διαπιστώθηκαν διακοπές ρεύματος και κατόπιν της επέμβασης του Υπουργείου το ζήτημα διευθετήθηκε. Με την τροπολογία ρυθμίζεται η εφαρμογή της απόφασης που λήφθηκε, προκειμένου να μην διαπιστωθούν προβλήματα από δω και πέρα. Προβλέπεται, λοιπόν, πως οι αγρότες που έχουν πληγεί από την Θεομηνία του Daniel θα έχουν δύο χρόνια πλήρη αναστολή πληρωμών, με συνέχιση της παροχής ρεύματος και έπειτα θα τεθεί σε λειτουργία μια πενταετής ρύθμιση των υποχρεώσεων -συμπεριλαμβανομένων και των παλαιών οφειλών- με μηδενικό επιτόκιο. Συνολικά, δηλαδή είναι μια επταετής ρύθμιση, που θα ολοκληρωθεί το 2030.

Σε ισχύ τίθενται οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών μετά την υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και του Υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα που βελτιώνει σημαντικά τον αλγόριθμο του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Με τις αλλαγές που γίνονται, πραγματοποιείται κούρεμα έως και κατά 28% της οφειλής σε δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση. Με την ίδια απόφαση το επιτόκιο για όλες τις ρυθμίσεις οφειλών προς Δημόσιο, Τράπεζες και εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων ορίζεται σε 3% σταθερό για 3 έτη.

Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό σε πρόσωπα που «κληρονόμησαν» οφειλές προς το Δημόσιο και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, από επιχειρήσεις που έχουν κλείσει.

Σε σχέση με τον εξωδικαστικό, υπενθυμίζεται, ότι ο νόμος προβλέπει ακόμη:

Η πρόταση αναδιάρθρωσης χρέους ευάλωτων οφειλετών θα γίνεται αυτόματα και υποχρεωτικά αποδεκτή από το σύνολο των πιστωτών.

Ο οφειλέτης διατηρεί το δικαίωμα να απορρίψει την πρόταση αυτή.

Οι πιστωτές μπορούν να την προσβάλουν στα δικαστήρια μόνο εφόσον διαθέτουν στοιχεία ότι παράμετροι της αίτησης δεν είναι αληθινές.

Σημειώνεται ότι μέσω του εξωδικαστικού έως τον Δεκέμβριο του 2023 πραγματοποιήθηκαν 12.025 επιτυχείς ρυθμίσεις οφειλών, συνολικού ύψους 4,36 δισ. ευρώ με μέση διάρκεια αποπληρωμής 17 χρόνια για τις οφειλές προς το Δημόσιο και 18 χρόνια προς τις τράπεζες – χρηματοδοτικούς φορείς. Το μέσο κούρεμα οφειλών είναι 17,13% για το Δημόσιο και 27% για τις τράπεζες – χρηματοδοτικούς φορείς.

Ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης απέστειλε την περασμένη Πέμπτη ερμηνευτική εγκύκλιο με την οποία υπογραμμίζει ότι με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο οι εξετάσεις των πανεπιστημίων μπορούν να γίνουν ψηφιακά.

Επίσης, διεξάγεται σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης η Σύνοδος των Πρυτάνεων, τη σύγκληση της οποίας ζήτησε ο αρμόδιος Υπουργός για τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα πανεπιστήμια.

Βασικός στόχος της Κυβέρνησης είναι η διασφάλιση της ομαλής διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και η απρόσκοπτη διεξαγωγή των εξετάσεων των φοιτητών.

Το Πανεπιστήμιο ανήκει στην ακαδημαϊκή κοινότητα και όχι σε νοσηρές μειοψηφίες.

Οφείλουμε να σεβαστούμε τους κόπους και την προσπάθεια των φοιτητών που θέλουν να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους σε ανοιχτά Πανεπιστήμια και θα προστατέψουμε με όσα μέσα διαθέτει η Πολιτεία τις θυσίες των οικογενειών από το υστέρημά τους για τις σπουδές των παιδιών τους.


Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτή την ώρα συνέντευξη Τύπου που παραχωρεί ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νίκος Παπαθανάσης για τα επενδυτικά εργαλεία που προωθεί το οικονομικό επιτελείο με στόχο τη στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και τη βελτίωση των υποδομών.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα προγράμματα της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Πελοποννήσου, καθώς και αυτά της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, όπως το ΤΕΠΙΧ ΙΙΙ.

Οι δράσεις αυτές, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκεται η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, έρχονται να προστεθούν στα ανάλογα προγράμματα του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης.

Σημαντικές είναι και οι δράσεις για τη δημιουργία κρίσιμων υποδομών για την καθημερινότητα των πολιτών μέσω των ΣΔΙΤ. Αλλά και αυτές που αναδεικνύουν το ρόλο των venture capitals και νεοφυών επιχειρήσεων, μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Επενδύσεων.


Συνεδρίασε χθες στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας η Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου ενόψει της επικείμενης κακοκαιρίας και της νέας επιδείνωσης του καιρού  που αναμένεται από σήμερα το βράδυ.

Ακολούθησε Διυπουργική  Σύσκεψη, με τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων Υπουργών για την καλύτερη δυνατή προετοιμασία και το συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Σε εξέλιξη βρίσκεται νέα σύσκεψη της επιτροπής για την επικαιροποίηση των μετεωρολογικών δεδομένων και την λήψη μέτρων για την προστασία των πολιτών από τα καιρικά φαινόμενα.

Η ασφάλεια των πολιτών είναι η ύψιστη προτεραιότητα της Κυβέρνησης και οι πολίτες καλούνται να ακολουθούν τις συστάσεις και τις οδηγίες των αρμόδιων Αρχών.

—-

Την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου ο Πρωθυπουργός θα επισκεφτεί το έργο αντλησιοταμίευσης της Αμφιλοχίας και θα πραγματοποιήσει ομιλία στην εκδήλωση για την παράδοση του έργου του Νέου Οδικού Άξονα «Άκτιο-Αμβρακία».

Την ίδια ημέρα ο Πρωθυπουργός θα αναχωρήσει για τις Βρυξέλλες όπου θα παρευρεθεί στο πολιτικό μνημόσυνο του πρώην Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζακ Ντελόρ, ενώ στη συνέχεια θα παρασταθεί στο άτυπο δείπνο των Ευρωπαίων Ηγετών.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Καλό μεσημέρι κ. Υπουργέ. Θέλω να σας ρωτήσω σχετικά με το αγροτικό πετρέλαιο. Οι αγρότες διαμαρτύρονται ότι έχουν μειωθεί οι επιδοτήσεις και αν σκέφτεστε να αυξήσετε την επιδότηση στο αγροτικό πετρέλαιο. Ευχαριστώ πολύ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως είπε σήμερα το πρωί, σε συνέντευξή του ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, είναι σε διαρκή επικοινωνία με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία γιατί ξέρετε τα αιτήματα και τα ζητήματα των αγροτών άπτονται αρμοδιοτήτων πολλών Υπουργείων. Προφανώς τον κύριο λόγο και τον συντονισμό έχει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Βασικό πρόβλημα που προκύπτει είναι οι συνέπειες των πολύ έντονων καιρικών φαινομένων και του άνευ προηγουμένου φυσικού φαινομένου «Daniel», που έπληξε και τους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα. Ως προς ειδικά το πετρέλαιο -που λέτε- στο παρελθόν έχουν γίνει πολλές παρεμβάσεις απ’ την Κυβέρνηση και για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο και ευρύτερα για τη στήριξη των αυξήσεων στο πετρέλαιο, μια σειρά από παρεμβάσεις υπέρ των αγροτών. Αυτό που προσπαθούμε είναι να ακούμε συνεχώς τα αιτήματα όλων των επαγγελματικών ομάδων, να προσπαθούμε να τα σταχυολογούμε και με βάση τα δεδομένα να προχωρούμε σε παρεμβάσεις. Η αλήθεια είναι ότι δόθηκαν πολλές αποζημιώσεις και στους αγρότες, όπως έπρεπε να γίνει αμέσως μετά. Μέσα σε 18 μέρες καταβλήθηκαν σε 2.100 κτηνοτρόφους περίπου 18 εκ. προκαταβολές, σε 25 μέρες στους αγρότες που είχαν πληγεί 106,2 εκ. ευρώ και άλλα 26 εκ. στη συνέχεια. Μόνο από τον ΕΛΓΑ, άμεσα, 160 εκ. ευρώ. Τα αιτήματα των αγροτών, όμως, συνεχίζουν να υφίστανται. Τα ακούμε με προσοχή και σε σειρά να δούμε τι περισσότερο μπορούμε να κάνουμε. Αυτή τη στιγμή δεν έχω κάτι περισσότερο, πιο συγκεκριμένο να σας πω. Και σίγουρα έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, αν και η απόφαση αυτή έχει ληφθεί από τον Νοέμβριο και εφαρμοζόταν για τη μη διακοπή του ρεύματος και η τροπολογία που ανακοίνωσε, σήμερα, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο Θοδωρής Σκυλακάκης, γιατί διασφαλίζει μια απόφαση που είχε ληφθεί. Είχαν παρατηρηθεί κάποια μεμονωμένα φαινόμενα διακοπών ρεύματος, τα οποία τα αποκατέστησε στο μεγαλύτερο τους ποσοστό η εκ νέου παρέμβαση του Υπουργείου. Όμως, αυτή η σημερινή ανακοίνωση του κ. Σκυλακάκη διασφαλίζει πλήρως την εφαρμογή αυτής της απόφασης και δίνει και μια δυνατότητα μιας – νομίζω – δίκαιης ρύθμισης για τους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα, που επλήγησαν από τα πολύ έντονα καιρικά φαινόμενα.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα θέλατε να μας πείτε τις περαιτέρω κινήσεις της ελληνικής διπλωματίας για το θέμα των F-35 και αν θα ζητηθούν εγγυήσεις από την ελληνική πλευρά, ώστε τα τουρκικά F-16 -εφόσον τα παραλάβει η Τουρκία – να μην χρησιμοποιηθούν κατά της Ελλάδας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς από τη στιγμή που μιλάμε για συμμάχους αυτές οι εγγυήσεις είναι πάγια διεκδίκησή μας και είναι και αυτονόητο ότι ζητούνται και πρέπει να υπάρχουν, οπότε αυτό είναι προφανές. Και επειδή είδα μια πολύ μικρή μειοψηφία η οποία πριν προλάβει να βγει η επιστολή, να ακούσουμε ό,τι ήταν να ακούσουμε και την ανακοίνωση του Πρωθυπουργού, μιας ομολογουμένως πολύ μεγάλης εθνικής επιτυχίας και δεν είναι μόνο τα υπερσύγχρονα F-35, είναι και η συνολική συμφωνία, γιατί όλο το υπόλοιπο πακέτο στήριξης – ένα δωρεάν εξοπλιστικό πρόγραμμα για τη χώρα μας – νομίζω, ότι δεν συμβαίνει κάθε μέρα. Και είναι αποτέλεσμα μιας μεθοδικής δουλειάς της Κυβέρνησης και σε διπλωματικό επίπεδο. Είναι αποτέλεσμα της ισχύος, που έχει πλέον η Ελλάδα. Η Ελλάδα δεν είναι η χώρα που ήταν, το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης. Έχει ενισχυθεί σε όλα τα επίπεδα και αυτό αποτυπώνεται και από αυτή τη συμφωνία, που βέβαια αποτυπώνει και τις διμερείς σχέσεις της χώρας μας με τις ΗΠΑ, που είναι στο καλύτερο δυνατό επίπεδο. Τώρα, εμείς δεν ετεροκαθορίζουμε τη δική μας πολιτική με βάση την πολιτική που έχουν, εν προκειμένω, οι ΗΠΑ με άλλες χώρες. Είναι αυτονόητη η απάντηση, όπως σας είπα, γι’ αυτό που με ρωτήσατε. Και νομίζω ότι είναι καλύτερο να αξιολογήσουμε και το δεδομένο των συμφωνιών όταν τις δούμε σε απόλυτο βαθμό. Βέβαια, είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι ως προς τη δική μας συμφωνία – γιατί εμείς δεν μπορούμε να μιλάμε εξ ονόματος των άλλων χωρών ή για συμφωνίες μεταξύ άλλων χωρών – έχει εγκριθεί επί της ουσίας για τη χώρα μας από το Κογκρέσο. Άρα, πλέον έχει ανοίξει ο δρόμος για την υλοποίηση όλων όσων αναφέρονται αναλυτικά στην επιστολή του Αμερικανού Υπουργού Εξωτερικών.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Την Παρασκευή ακούσαμε τον κ. Βορίδη, να λέει για το νομοσχέδιο της ισότητας στο γάμο, πως το επιχείρημα της ισότητας απαντιέται από το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και πως δεν υπάρχει παραβίαση και να λέει επίσης πως υπάρχει θέμα συνταγματικότητας. Ο Υπουργός Επικρατείας ανακοίνωσε πως θα πάει στην αποχή, αλλά τον ακούμε να επιχειρηματολογεί επί της καταψήφισης. Υπάρχει θέμα για τον κ. Βορίδη στην Κυβέρνηση από τη στιγμή, που έρχεται απέναντι στον κ. Σκέρτσο, τον κ. Γεραπετρίτη και τον ίδιο τον κ. Μητσοτάκη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε απαντήσει και σε προηγούμενες ενημερώσεις πολιτικών συντακτών, ότι δεν υπάρχει κάποιο θέμα με τον κ. Βορίδη και, μάλιστα, διατυπώνει απόψεις του, οι οποίες είναι γνωστές πριν καν γίνει Υπουργός Επικρατείας στη Κυβέρνηση αυτής της τετραετίας, μετά την απόφαση του Πρωθυπουργού, μετά τις εκλογές του Ιουνίου. Και οι ενστάσεις του είναι γνωστές και ως προς το νομικό και ως προς το ουσιαστικό σκέλος. Από εκεί και πέρα οφείλουμε να πούμε ξεκάθαρα ότι το νομοσχέδιο είναι απολύτως συνταγματικό. Μάλιστα, αν θυμάστε πολλές φορές είχαμε δεχτεί και την ερώτηση και από εσάς εδώ τους δημοσιογράφους, για ποιο λόγο καθυστερούμε και μήπως θέλουμε να φέρουμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο μετά τις ευρωεκλογές. Ο Πρωθυπουργός έχει αποδείξει ότι τηρεί το λόγο του. Είναι ένα σημαντικό νομοσχέδιο, είναι και άλλα πάρα πολύ σημαντικά νομοσχέδια και όλα έρχονται στο χρόνο τους χωρίς να εξαρτάται η σειρά της νομοθέτησης με βάση ορόσημα εκλογών. Εμείς δεν είμαστε αυτοί που νομοθετούμε είτε προεκλογικά, είτε μετεκλογικά, είμαστε αυτοί οι οποίοι εφαρμόζουμε το πρόγραμμά μας.

Ως προς την συνταγματικότητα, λοιπόν, επανέρχομαι και λέω ότι ένα νομοσχέδιο το οποίο για να έρθει στο Υπουργικό Συμβούλιο και να εγκριθεί – με μόνο μια διαφωνία από τον κ. Βορίδη – προφανώς εξετάστηκε πλήρως η συνταγματικότητά του από όλες τις νομικές υπηρεσίες της Προεδρίας της Κυβέρνησης και των συναρμόδιων Υπουργείων, συνυπεγράφη από το σύνολο των συναρμόδιων Υπουργείων και βέβαια, εδώ, δύο επιπλέον επισημάνσεις. Η πρώτη είναι ότι δεν έχουν ακουστεί αντιρρήσεις, αντιδράσεις σχεδόν από το σύνολο του νομικού κόσμου, για να μην μιλάω απόλυτα. Νομίζω ότι είναι κοινός τόπος ότι μια τέτοια νομοθέτηση είναι σημαντική (η οποία έχει εφαρμοστεί σε πάνω από 30 χώρες ως προς το γάμο και σε περισσότερες ακόμα ως προς την υιοθεσία ή τεκνοθεσία). Και η δεύτερη επισήμανση, νομίζω ότι είναι και ένα ζήτημα ουσίας, είναι μια δέσμευση προεκλογική, που ουσιαστικά δίνει το δικαίωμα της ισότητας του γάμου και προστατεύει τα δικαιώματα των παιδιών.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, εφόσον, όμως, απέχει ο κ. Βορίδης, μπορούν να απέχουν, χωρίς συνέπειες, και άλλα μέλη της Κυβέρνησης; Οι Υφυπουργοί, για παράδειγμα, δεν μετέχουν στο Υπουργικό, δεν έχουν τοποθετηθεί.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ας δούμε πώς θα τοποθετηθούν τα μέλη του ελληνικού Κοινοβουλίου, κάποια εκ των οποίων είναι Υπουργοί, είτε Υφυπουργοί. Να δούμε την ψηφοφορία και εδώ είμαστε να σχολιάσουμε και να απαντήσουμε στις ερωτήσεις σας. Ας μην προδικάζουμε τη στάση κάποιων Υφυπουργών. Εν προκειμένω, έχει δώσει, νομίζω, ξεκάθαρες απαντήσεις ο Πρωθυπουργός ως προς την αυξημένη θεσμική υποχρέωση όσων συμμετέχουν στο Υπουργικό Συμβούλιο. Είμαστε αισιόδοξοι ότι και αυτό το νομοσχέδιο, όπως και όλα τα υπόλοιπα, θα γίνει νόμος του Κράτους και θα προχωρήσουμε παρακάτω. Και νομίζω ότι δεν έχει αξία, αυτή τη στιγμή, να πω κάτι περισσότερο.

Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Ήθελα να ρωτήσω τι περιμένετε εσείς σήμερα από την έκτακτη αυτή Σύνοδο των Πρυτάνεων και εάν η Κυβέρνηση έχει καταφέρει να πείσει, μέσα από το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά, για την ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ, για την ενίσχυση και του δημοσίου πανεπιστημίου, που είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο διαμαρτύρονται οι φοιτητές και τις τελευταίες ημέρες τελούν σε κατάληψη.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, να σας πω ότι η εικόνα που έχουμε, και νομίζω ότι είναι μια εικόνα που αποτυπώνεται από τη συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που ζουν μέσα στα πανεπιστήμια, τους φοιτητές, τους καθηγητές, την Ακαδημαϊκή Κοινότητα, ότι αυτές οι αντιδράσεις είναι μειοψηφικές και ως προς τον αριθμό των σχολών που έχουν αυτές τις αποφάσεις και ως προς τη συμμετοχή, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, στις κινητοποιήσεις. Είναι ένα νομοσχέδιο, αυτό το οποίο θα ψηφιστεί μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, τομή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και σίγουρα είναι εμβληματική η μεταρρύθμιση, εμβληματική η νομοθέτηση μη κρατικών πανεπιστημίων ως παραρτημάτων, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Και το νομοσχέδιο έχει παρεμβάσεις πάρα πολύ σημαντικές που στηρίζουν το δημόσιο πανεπιστήμιο. Παρεμβάσεις που δεν έχουν προηγούμενο. Δίνουν περισσότερες ελευθερίες στα πανεπιστήμια, πολύ σημαντική χρηματοδότηση, συνολικά ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, προγράμματα σύμπραξης με ξένα πανεπιστήμια, που δίνουν ώθηση στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Και αυτό αποτυπώνεται και στην κοινή γνώμη και στις μετρήσεις και στη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών.

Αυτό το οποίο περιμένουμε, μετά και την εγκύκλιο του Υπουργού Παιδείας, του κ. Κυριάκου Πιερρακάκη, είναι να διασφαλιστεί η εξεταστική, να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των φοιτητών. Σε καμία περίπτωση την «επαναστατική γυμναστική» κάποιων μειοψηφιών -που αμφιβάλω αν όλοι αυτοί είναι φοιτητές- δεν θα την πληρώσουν οι φοιτητές και οι καθηγητές. Έχει καθήκον η Πολιτεία, έχει καθήκον η Ακαδημαϊκή Κοινότητα να τη διασφαλίσει. Έχει δοθεί ένα πλήρες θεσμικό οπλοστάσιο από τον Υπουργό Παιδείας, τον κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, προς αυτή την κατεύθυνση. Και από εκεί και πέρα, βέβαια, είναι καθήκον της Πολιτείας, όποτε καλείται διά των Αρχών, να εφαρμόζει τον νόμο. Είδαμε και την περίπτωση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Και όπου αλλού αυτό κριθεί αναγκαίο και είναι υποχρέωση των Αρχών να εφαρμόσουν τον νόμο. Εμείς εδώ τι θέλουμε; Να ψηφιστεί το νομοσχέδιο -και θα ψηφιστεί, όσο κι αν κάποιες μειοψηφίες αντιδρούν- να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των φοιτητών και βέβαια να εφαρμοστεί ο νόμος. Και πάντοτε να έχετε στο μυαλό σας ότι σταθερή προσπάθεια ενός συγκεκριμένου πολιτικού χώρου ευρύτερα, είναι η δημιουργία εντάσεων και προβοκάτσιας για να μην πάει η χώρα μας μπροστά. Κράτησαν τη χώρα πίσω αρκετά χρόνια, με κάποιες παλινωδίες και κάποιων άλλων κομμάτων. Ευτυχώς η δική μας παράταξη ήταν πάντοτε στη σωστή πλευρά της Ιστορίας. Δεν έχουμε άλλον χρόνο για χάσιμο. Κλείνουμε 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση το 2024 και πρέπει και σε αυτό το θέμα να φύγουμε μπροστά. Έχουμε αργήσει πάρα πολύ.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Χθες, η «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», σε μια έρευνά της, υπολογίζει ότι η ετήσια αύξηση κόστους διαβίωσης στα μεγάλα αστικά κέντρα εκτιμάται περί του 25%. Με αφορμή τη συγκεκριμένη έρευνα, πιθανότατα σήμερα ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, κ. Ανδρουλάκης, υπέβαλε, για δεύτερη φορά μάλιστα, επίκαιρη ερώτηση, ζητώντας από τον Πρωθυπουργό να συζητηθεί στη Βουλή αυτό το, όπως το χαρακτηρίζει, οξύ στεγαστικό πρόβλημα. Ο Πρωθυπουργός θα απαντήσει θετικά αυτή τη φορά ή όχι;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο Πρωθυπουργός έχει μια τακτική παρουσία στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Την Παρασκευή, μετά από μία αναβολή μιας εβδομάδας για λόγους υγείας, θα βρεθεί στη Βουλή και θα απαντήσει σε επίκαιρη ερώτηση του Προέδρου της κοινοβουλευτικής ομάδας της Νέας Αριστεράς, κ. Χαρίτση. Και κοινοβουλευτικά, αλλά και με τις πολιτικές της Κυβέρνησης απαντά με πράξεις. Είναι προφανές ότι είναι ένα από τα ζητήματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία, ευλόγως. Δεν ξεκινάμε να εφαρμόζουμε πολιτικές στη δεύτερη τετραετία. Έχουμε ξεκινήσει από την προηγούμενη. Προφανώς χρειάζονται συνολικές παρεμβάσεις. Όταν κάτι είναι ανακοινώσιμο, αυτό ανακοινώνεται είτε από το αρμόδιο Υπουργείο, είτε από οποιοδήποτε άλλο κυβερνητικό στέλεχος. Πολλές φορές έχει μιλήσει ο Πρωθυπουργός. Υπάρχουν πάρα πολλά προγράμματα ενίσχυσης των πολιτών ως προς το ζήτημα της στέγασης. Το πρόγραμμα «Σπίτι μου» που αφορά νέους ανθρώπους, το «Νοικιάζω- Ανακαινίζω» και όλα τα υπόλοιπα σχετικά προγράμματα για ανακαίνιση κατοικιών, για ενεργειακή στήριξη των κατοικιών, αναβάθμιση των κατοικιών και μια σειρά από παρεμβάσεις των συναρμόδιων Υπουργείων. Αλλά, ναι, προφανώς, μας απασχολεί το θέμα. Όταν έχουμε κάτι περισσότερο να ανακοινώσουμε, προφανώς και θα το μάθετε.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Θα πάω πίσω στις αγροτικές κινητοποιήσεις. Δεδομένου ότι οι ίδιοι οι αγρότες λένε ότι θα κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους ενόψει και της έκθεσης «Agrotica», ήθελα να σας ρωτήσω, με δεδομένη τη σύσκεψη που έγινε χθες στο Μέγαρο Μαξίμου, η Κυβέρνηση ποιο βλέπει το νούμερο ένα πρόβλημα για τους αγρότες και αν τελικά θα ικανοποιηθεί, πρώτον. Και δεύτερον, οι ίδιοι ζητούν συνάντηση με τον Πρωθυπουργό. Επίκειται κάτι τέτοιο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, να πω ότι, όχι μόνο χθες -απλά χθες έγινε περισσότερο γνωστή- σε τακτική βάση γίνονται συσκέψεις ενημέρωσης και απολογισμού όλων των παρεμβάσεων και της υλοποίησης της αποκατάστασης των ζημιών και της καταβολής των αποζημιώσεων μετά τον Daniel. Και προφανώς, σε αυτές τις συσκέψεις, όπως και στη χθεσινή, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, συζητήθηκαν και κάποια ζητήματα του πρωτογενούς τομέα. Οι παρεμβάσεις υπέρ των αγροτών είναι συνεχείς, γιατί είναι και πολύ μεγάλες οι ανάγκες των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα και είναι παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν και με παρεμβάσεις για την ελάφρυνσή τους ως προς τη μείωση φόρων και παρεμβάσεις μέσω του ΕΛΓΑ και συγκεκριμένων και στοχευμένων αποζημιώσεων, αλλά και σίγουρα της στήριξης στη συνολική προσπάθεια για την αντιμετώπιση των συνεπειών του Daniel. Όλα τα αιτήματα θεωρούμε ότι έχουν την αξία τους και τη σημασία τους και προφανώς αξιολογούνται από την Κυβέρνηση, με βάση και τα δημοσιονομικά δεδομένα, με βάση δηλαδή τις αντοχές της οικονομίας. Η πόρτα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, όπως και όλων των συναρμόδιων Υπουργείων είναι ανοιχτή. Εμείς θέλουμε να μην υπάρχει ένταση, να αποφύγουμε την ένταση. Γνωρίζει ο αγροτικός κόσμος ότι η Κυβέρνηση αυτή δεν κλείνει τα αυτιά της, δεν κλείνει τα μάτια της σε αυτό το οποίο τους συνέβη, ειδικά στη Θεσσαλία. Και είμαι βέβαιος ότι μέσα από τον διάλογο, μέσα από την υλοποίηση όλων όσων έχουμε εξαγγείλει, προχωρούν οι αποζημιώσεις, για παράδειγμα. Επενέβη, σήμερα, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να διασφαλιστεί μια απόφαση που είναι απόφαση μηνών, αλλά υπήρχαν κάποιες περιπτώσεις που δεν είχε εφαρμοστεί, αναφέρομαι σε διακοπές ρεύματος. Σίγουρα, βέβαια, αυτό το οποίο βλέπουμε, όχι μόνο στη χώρα μας, και σε όλη την Ευρώπη, το μεγαλύτερο ζήτημα του πρωτογενούς τομέα είναι τα αυξημένα κόστη. Αυτό συζητούν οι αγρότες σε όλη την Ευρώπη και το αντιλαμβανόμαστε πλήρως, το αυξημένο κόστος. Αυτό είναι που λέμε «εισαγόμενη ακρίβεια» και η Αντιπολίτευση προσπαθεί να τη βαφτίσει «ακρίβεια Μητσοτάκη», γιατί δεν μπορεί να κάνει πολιτική αντιπαράθεση. Δεν είναι μόνο οι αγρότες στη χώρα μας που αντιδρούν για τα αυξημένα κόστη. Άρα, πράγματι είναι εισαγόμενη ακρίβεια και προφανώς κάθε Κυβέρνηση έχει καθήκον να την αντιμετωπίσει.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Προγραμματίζεται κάποια επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη στην Ουάσιγκτον και συγκεκριμένα στον Λευκό Οίκο στις 27 Μαρτίου, όπως διαβάσαμε σήμερα στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο. Προφανώς όταν υπάρχει κάτι στο πρόγραμμα και οτιδήποτε μπορεί να ανακοινωθεί, θα σας το ανακοινώσουμε με τον πλέον επίσημο τρόπο, αλλά δεν γνωρίζω κάτι και δεν μπορώ να το επιβεβαιώσω.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Αποκαλύπτεται ότι χαλκεύτηκαν και παραποιήθηκαν στοιχεία από την ΑΑΔΕ για να καταλογίσουν πρόστιμο στο «DOCUMENTO». Επειδή γνωρίζουμε ότι θα πείτε ότι εσείς δεν έχετε σχέση, καταδικάζετε ως Κυβέρνηση ενέργειες που αποσκοπούν στη φίμωση και στον στραγγαλισμό μιας εφημερίδας με παραποίηση στοιχείων, πράγμα που μάλιστα αποτελεί ποινικό αδίκημα; Είναι όλα αυτά τα έγγραφα δημοσιευμένα. Μην ξεχνάτε ότι αυτοί που χάλκευσαν τα στοιχεία, φαίνεται να ενημέρωναν εγγράφως το Μαξίμου για τον έλεγχο, καθώς είχε σταλεί συγκεκριμένη επιστολή σε ανθρώπους στο Μαξίμου. Να πω, τέλος, το εξής: Στον τιμοκατάλογο του 2017, το «DOCUMENTO» για διαφημίσεις, υπάρχει αναφορά ότι για ειδικές συμφωνίες με προμηθευτές παρέχεται έκπτωση έως και 99,9% στις τιμές του εκάστοτε τιμοκαταλόγου. Στο πόρισμα της ΑΑΔΕ, η παραπάνω πρόβλεψη αποκρύπτεται και γίνεται λόγος για εκπτώσεις ανακόλουθες με τα δεδομένα του τιμοκαταλόγου του 2017, στον οποίο δεν αναγράφεται πουθενά ότι θα διενεργούνται εκπτώσεις. Με λίγα λόγια, παραποιήθηκαν επίσημα έγγραφα και στοιχεία.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, ως προς το σκέλος της ερώτησής σας που αφορά κάποια επικοινωνία-ενημέρωση επίσημη με το Μέγαρο Μαξίμου και την ΑΑΔΕ, έχουμε απαντήσει, έχω απαντήσει πάρα πολλές φορές. Δεν έχει ληφθεί καμία τέτοια είτε επιστολή, είτε κάποιο τέτοιο έγγραφο και έχει γίνει νομίζω απολύτως σαφές. Τώρα, ως προς την καταγγελία -γιατί στην πραγματικότητα καταγγέλλονται κάποιες ενδεχόμενες παράνομες πράξεις– το έχω πει πάρα πολλές φορές- και σε αυτή και σε οποιανδήποτε άλλη περίπτωση, αυτή είναι δουλειά της Δικαιοσύνης, να ερευνήσει στην κάθε περίπτωση εάν έχουν τελεστεί παράνομες πράξεις, ποιες είναι αυτές, ποιος τις έχει τελέσει. Γίνεται μια καταγγελία μέσω ενός δημοσιεύματος. Ούτε θα μπορούσα να γνωρίζω τι ισχύει και τι δεν ισχύει. Δεν θα μπορούσα να τις υιοθετήσω, ούτε θα μπορούσα να σας πω, εάν αυτά τα οποία λέει το συγκεκριμένο ή οποιοδήποτε άλλο δημοσίευμα και αφορούν παράνομες πράξεις, ισχύουν. Αυτή είναι η απάντηση και αυτή θα έπρεπε να είναι η απάντηση για κάθε δημόσια καταγγελία παράνομης πράξης. Οπότε, εάν υπάρχει το οτιδήποτε τέτοιο, φαντάζομαι ότι αυτονοήτως επιλαμβάνεται η Δικαιοσύνη με τον ανεξάρτητο ρόλο της, στον οποίο έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη. Για οτιδήποτε αφορά την ανεξάρτητη Αρχή, απαντά η ανεξάρτητη Αρχή. Έχει δώσει επίσημες απαντήσεις σε μια σειρά από καταγγελίες και αναφέρομαι σε αυτές.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Βλέπουμε η Κυβέρνηση φέρνει μέτρα για την οπαδική βία. Όμως, δεν έχουμε καμία εξέλιξη για το θέμα των φυσικών και των ηθικών αυτουργών των πρόσφατων επεισοδίων στο Ρέντη και αλλού. Και αναρωτιέμαι, αν αναρωτιέστε και εσείς, τι πρέπει να γίνει, τι θα γίνει με αυτή την υπόθεση.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το σκέλος της νομοθετικής παρέμβασης, η οποία θα ψηφιστεί μέσα σε αυτή την εβδομάδα στη Βουλή, είναι σίγουρα ένα πολύ σημαντικό βήμα. Λεπτομέρειες και για το χρονοδιάγραμμα θα ανακοινώσει ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού, κ. Γιάννης Βρούτσης. Είναι πολύ σημαντικό αυτά να ψηφιστούν και να εφαρμοστούν και θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να περάσουμε σε μια νέα εποχή. Είναι παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν και με τη λειτουργία των γηπέδων και με τις πειθαρχικές ποινές που θα προβλέπονται, ούτως ώστε να προστατευτεί ο φίλαθλος που θέλει να πάει να δει την αγαπημένη του ομάδα, με τη θυσία του ότι βρέθηκε εκτός γηπέδου, για να προχωρήσουν όλες αυτές οι παρεμβάσεις. Το έχω πει πάρα πολλές φορές, ένα πάρα πολύ σημαντικό σκέλος αντιμετώπισης της οπαδικής βίας και συνολικά της βίας, είναι και αυτό που έχει να κάνει και με τη Δικαιοσύνη και με τις Αρχές. Γιατί πολύ λογικά λένε όσοι ασχολούνται και με το ποδόσφαιρο και με οποιοδήποτε άλλο μέρος του επαγγελματικού αθλητισμού, μπορεί να ξεκινά κυρίως από τα γήπεδα και περισσότερο ενδεχομένως του ποδοσφαίρου, αλλά καταλήγει σε πολλά πιθανά και απίθανα σημεία της ελληνικής επικράτειας. Εκεί, τον ρόλο αυτό τον έχουν οι αρμόδιες Αρχές και η Δικαιοσύνη. Δόθηκαν κάποια στοιχεία, ζητήθηκε η συσχέτιση κάποιων υποθέσεων από τη Δικαιοσύνη. Είναι αυτονόητο ότι περιμένουμε την πορεία, τη διερεύνηση όλων αυτών των υποθέσεων. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, όπου υπάρχουν φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί αποτρόπαιων πράξεων, όπως αυτό που συνέβη στου Ρέντη, που κόστισε τη ζωή ενός νέου ανθρώπου, ο οποίος πήγε να κάνει εκεί τη δουλειά του και να προστατεύσει τους υπόλοιπους πολίτες, αυτό που θέλουμε είναι να προχωρήσουν άμεσα όλες αυτές οι έρευνες. Δεν θα πούμε, όμως, εμείς, ούτε μπορούμε να προδικάσουμε το πότε θα ολοκληρωθεί η πρώτη, η δεύτερη ή οποιαδήποτε φάση ερευνών, ούτε πόσοι θα είναι και ποιοι θα είναι οι ηθικοί αυτουργοί. Είναι αυτονόητο ότι όλοι οι πολίτες συνολικά, όχι μόνο όσοι εκπροσωπούμε την Κυβέρνηση, θέλουμε οι έρευνες αυτές να καταλήγουν στα ταχύτερα δυνατά συμπεράσματα, με βάση όμως τον τρόπο που αξιολογεί η ελληνική Δικαιοσύνη.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη εβδομάδα ο κύριος Βαρβιτσιώτης παραιτήθηκε αιφνιδιαστικά, επτά μήνες αφού επανεξελέγη βουλευτής, μάλιστα, για 11η φορά. Έχει ενημερώσει τον Πρωθυπουργό για κάποιο λόγο, κάποιο έκτακτο γεγονός, που τον αναγκάζει να πάρει αποστάσεις από τη Νέα Δημοκρατία; Και μία ερώτηση για τις λεγόμενες περιστρεφόμενες πόρτες, μεταξύ πολιτικής και επιχειρηματικότητας. Μπορεί κάποιος κάποια στιγμή να χρηματίζει υπουργός και την επόμενη να εργάζεται για ιδιωτικά συμφέροντα και τούμπαλιν; Πώς προστατεύεται το δημόσιο συμφέρον από ενδεχόμενη σύγκρουση συμφερόντων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που διασφαλίζει όλα όσα με ρωτάτε και το τι μπορεί να κάνει κάποιος που έχει χρηματίσει υπουργός ή σε οποιαδήποτε άλλη κυβερνητική θέση και προβλέπει ορισμένες περιπτώσεις με εξαιρέσεις και όλα τα σχετικά. Είναι προφανές ότι αυτό θα εφαρμοστεί και στη συγκεκριμένη περίπτωση με τον πρώην υπουργό και βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, τον κύριο Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Τους λόγους τους ανέφερε ο ίδιος και στην παραίτησή του και σε συνέντευξη που έδωσε και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να κάνουμε κάποιο περισσότερο σχόλιο. Αν αυτό ήταν σε συνεννόηση και ποια ήταν η σχέση του επί πολλά χρόνια βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας και υπουργού, του κυρίου Βαρβιτσιώτη, φαίνεται και από την ανακοίνωση του Πρωθυπουργού και Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, του Κυριάκου Μητσοτάκη. Εγώ αυτό που θέλω να πω, ως ένας άνθρωπος που είμαι κι εγώ από μικρός στη Νέα Δημοκρατία, ότι ήταν διαχρονική η προσφορά του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στην παράταξη. Από όποια θέση ευθύνης ανέλαβε, με ειλικρίνεια και αφοσίωση, προσπάθησε να φέρει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Χειρίστηκε πολύ δύσκολα χαρτοφυλάκια και σε δύσκολες περιόδους για τη χώρα, περιόδους κρίσεων, περιόδους εφαρμογής μνημονιακών μέτρων και με συνέπεια, με προσήλωση και ταπεινότητα προσπάθησε να φέρει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Έκανε μια συγκεκριμένη επιλογή, η οποία προφανώς είναι μια προσωπική επιλογή, ενός ανθρώπου που έχει περάσει πολλά χρόνια από την πολιτική και εμείς αυτό που του ευχόμαστε είναι καλή δύναμη σε όποια επιλογή κάνει ο ίδιος.