Καλό μεσημέρι,
Στην Αλ-Ούλα της Σαουδικής Αραβίας, όπου πραγματοποιείται το 1ο Ανώτατο Συμβούλιο Στρατηγικής Συνεργασίας Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας, μεταβαίνει αυτή την ώρα ο Πρωθυπουργός.
Η Σαουδική Αραβία αποτελεί σταθερό και σημαντικό εταίρο με σημαίνοντα ρόλο στον Κόλπο και στην ευρύτερη περιοχή. Από την πλευρά του το Ριάντ βλέπει την Αθήνα ως μια σταθερή και αξιόπιστη ευρωπαϊκή δημοκρατία και ως πύλη για την Ε.Ε. και τις ευρωπαϊκές αγορές.
Η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη σηματοδοτεί την περαιτέρω ενίσχυση και αναβάθμιση των στρατηγικών σχέσεων Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας – σε μια συγκυρία διεθνών αναταράξεων- και τον ρόλο της Ελλάδας ως εμπορικής, επενδυτικής και ενεργειακής γέφυρας της Ασίας και της Μέσης Ανατολής με την Ευρώπη.
Είναι το πρώτο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας της Ελλάδας με χώρα της Μέσης Ανατολής, ενώ πρόκειται για μια διαρκή δομή διμερούς συνεργασίας με Επιτροπές ανά τομέα συνεργασίας, στους οποίους θα προεδρεύουν οι αρμόδιοι υπουργοί.
Είναι η τρίτη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Σαουδική Αραβία, ενώ ο Πρίγκιπας Διάδοχος της Σαουδικής Αραβίας Mohammed bin Salman είχε πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα τον Ιούλιο του 2022.
Τότε μάλιστα, είχε υπογραφεί η σύσταση του Ανωτάτου Συμβουλίου Στρατηγικής Συνεργασίας Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας, η οποία εδραίωσε τη στρατηγική σχέση των δύο χωρών και τη συστηματική και θεσμοθετημένη συνεργασία σε σειρά τομέων, ενώ ιδιαίτερα στενή είναι η αμυντική συνεργασία των δύο χωρών, αφού η Ελλάδα έχει συμβάλλει στην αεράμυνα της Σαουδικής Αραβίας με την αποστολή μιας συστοιχίας Patriot.
—-
Σε λειτουργία τέθηκε ο Κόμβος Παρακολούθησης Επιδόσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης deiktesota.gov.gr, με σκοπό την ενίσχυση της διαφάνειας και της δημόσιας λογοδοσίας των Δήμων και Περιφερειών της χώρας, μέσω της άμεσης πρόσβασης όλων των πολιτών σε δεδομένα που αφορούν στη λειτουργία και το έργο τους.
Πρόκειται για ένα εργαλείο που αποσκοπεί στην καταγραφή των βασικών στοιχείων της λειτουργίας και δραστηριότητας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη συγκριτική αποτύπωση των επιδόσεών τους, μέσω δεικτών ανά τομέα λειτουργίας.
Η ψηφιακή αυτή πλατφόρμα συγκεντρώνει δεδομένα για 770 στοιχεία και 167 δείκτες, ταξινομημένα σε 12 ομάδες. Τα δεδομένα αυτά αντλούνται είτε απευθείας από υφιστάμενα δημόσια μητρώα με διαλειτουργικότητες, είτε μέσω ερωτηματολογίων που οφείλουν να συμπληρώνουν οι ίδιοι οι ΟΤΑ στην πλατφόρμα.
Ο Κόμβος Παρακολούθησης Επιδόσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελεί μία πραγματική μεταρρύθμιση, προσανατολισμένη στην ενίσχυση της δημόσιας λογοδοσίας με αντίκτυπο σε πολλά επίπεδα: ορθής διακυβέρνησης, διαφάνειας και άμεσης ανταπόκρισης της διοίκησης.
—-
20.000 οικογένειες με παιδιά από 2 μηνών έως 2,5 ετών αποκτούν πρόσβαση σε βρεφονηπιακούς σταθμούς με τη δημιουργία νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή και την προσθήκη νέων θέσεων σε υπάρχοντα την οποία χρηματοδοτεί το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με το ποσό των 70 εκατ. ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η Υπουργός Σοφία Ζαχαράκη κάλεσε τους Δημάρχους, αλλά και τους ιδιοκτήτες βρεφικών, παιδικών σταθμών και νηπιαγωγείων, να αξιοποιήσουν το επιδοτούμενο πρόγραμμα προκειμένου να αυξήσουν τις θέσεις στους υπάρχοντες δημοτικούς σταθμούς ή να δημιουργήσουν και νέες.
Το πρόγραμμα θα διευκολύνει ιδιαίτερα την καθημερινότητα των εργαζόμενων γονέων και μάλιστα σε συνδυασμό με την αύξηση του προϋπολογισμού για τα vouchers, που φέτος άγγιξε τα 380 εκατ. Ευρώ.
—-
Από σήμερα το πρωί ξεκίνησε η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους για το πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα».
Το πρόγραμμα προϋπολογισμό 223,2 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα χρήματα, τα 44,6 εκατ. ευρώ κατευθύνονται σε ενεργειακά ευάλωτα νοικοκυριά.
Παράλληλα, το «Εξοικονομώ 2025», που αφορά στην ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών και άνοιξε για υποβολή αιτήσεων την περασμένη Τετάρτη, συγκεντρώνει πολύ υψηλό ενδιαφέρον, με τις αιτήσεις να υπερβαίνουν, ήδη, τις 20.400.
—-
Αναπροσαρμόζεται η μηνιαία αποζημίωση των επαγγελματιών αναδόχων από 1.561 ευρώ σε 1.850 ευρώ. Η Κυβέρνηση βρίσκεται στο πλευρό των ανθρώπων που θα αναλάβουν την φροντίδα ενός παιδιού με αναπηρία. Με την υλοποίηση του προγράμματος, ανάδοχοι γονείς, οι οποίοι για πρώτη φορά λαμβάνουν ειδική επιμόρφωση σε συνεργασία με δημόσια Πανεπιστήμια, όπως είναι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, θα αναλάβουν τη φροντίδα παιδιών με αναπηρία, συμβάλλοντας έτσι στην άρση των εμποδίων για την κοινωνική τους ένταξη και προσφέροντάς τους ένα οικογενειακό πλαίσιο που θα μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες τους. Στόχος μας είναι αυτά τα παιδιά να ζήσουν εκτός ιδρυμάτων, μέσα σε ένα σταθερό και ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον.
—
Εισάγεται την Πέμπτη προς συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού με τίτλο «Θέσπιση προδιαγραφών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, περιβαλλοντική κατάταξη καταλυμάτων, απλούστευση διαδικασίας ίδρυσης τουριστικών επιχειρήσεων και ειδικότερες διατάξεις ελέγχου και ενίσχυσης πλαισίου τουριστικών υποδομών».
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις που ορίζουν, για πρώτη φορά, λειτουργικές προδιαγραφές, καθώς και προδιαγραφές ασφαλείας στα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Δίνεται, επιπλέον, η δυνατότητα ελέγχων τήρησης των προδιαγραφών αυτών με μικτά κλιμάκια του Υπουργείου Τουρισμού, και της Α.Α.Δ.Ε, που θα έχουν δυνατότητα επιβολής κυρώσεων και προστίμων, αντίστοιχων με τα ισχύοντα για τα τουριστικά καταλύματα.
Προβλέπεται η δυνατότητα διαμονής υπαλλήλων του δημοσίου τομέα στα δωμάτια προσωπικού των ξενοδοχείων, η δημιουργία των οποίων θεσμοθετήθηκε το περασμένο έτος με τον ν. 5121/2024, μια ρύθμιση με θετικό κοινωνικό πρόσημο που αφορά σε περιοχές με έντονη τουριστική δραστηριότητα, όπου παρατηρείται έλλειψη προσιτής στέγης.
Θεσμοθετείται ένα καινοτόμο και πρωτοπόρο, σε παγκόσμιο επίπεδο, σύστημα κατάταξης των ξενοδοχείων, και προαιρετικά των μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων, με βάση το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Το σύστημα αυτό που επεξεργάζονται το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο και το Τεχνικό Επιμελητήριο, εκφράζει έμπρακτα τη βούληση του Υπουργείου Τουρισμού, αλλά και των φορέων του κλάδου για την ενσωμάτωση των αρχών της βιωσιμότητας.
Επιπλέον, απλοποιούνται οι διαδικασίες για επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, ναυλομεσιτικά γραφεία και άλλες τουριστικές δραστηριότητες. Η ένταξή τους στο καθεστώς γνωστοποίησης επιταχύνει την έναρξη λειτουργίας τους, συμβάλλοντας στη μείωση της γραφειοκρατίας.
Επικαιροποιούνται οι ορισμοί και οι κανονισμοί για τουριστικές υποδομές, όπως τα χιονοδρομικά κέντρα, με στόχο τη μετατροπή τους σε επιχειρήσεις δωδεκάμηνης λειτουργίας, που θα προσφέρουν ποικιλία δραστηριοτήτων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Στο πνεύμα της προώθησης της βιωσιμότητας και της εξοικονόμησης υδάτινων πόρων, το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα εκτέλεσης έργων για την άντληση θαλασσινού νερού προς χρήση στις κολυμβητικές δεξαμενές των τουριστικών καταλυμάτων.
Το 2024 ήταν μια χρονιά ορόσημο για τον τουρισμό, καθώς καταγράφηκαν ιστορικά υψηλά, τόσο στις αφίξεις, όσο και στις εισπράξεις, που εκτιμώνται στα 22 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τα 20,6 δισ. του 2023. Προσαρμόζοντας τις πολιτικές μας και αναβαθμίζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες, διασφαλίζουμε ότι ο ελληνικός τουρισμός θα παραμείνει πρωταγωνιστής σε διεθνές επίπεδο.
—-
Τίθεται σε άμεση εφαρμογή η διαδικασία του νόμου 5163/2024 για επαρκείς κατώτατους μισθούς, που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο.
Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως απηύθυνε πρόσκληση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να υποδείξουν τα μέλη, τα οποία θα συγκροτήσουν τις δύο Επιτροπές, που θα συμμετάσχουν στη διαβούλευση για τον καθορισμό του ύψους του κατώτατου μισθού για το 2025.
Συγκεκριμένα, πρόκειται να συγκροτηθεί Επιτροπή Διαβούλευσης, την οποία θα απαρτίζουν πέντε εκπρόσωποι οργανώσεων εργαζομένων, πέντε εκπρόσωποι εργοδοτικών οργανώσεων και ο Πρόεδρος του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά όλοι οι κοινωνικοί εταίροι συγκροτούνται σε ένα ενιαίο σώμα, προκειμένου να καταλήξουν σε ένα κοινό πόρισμα.
Αντίστοιχα, συγκροτείται πενταμελής Επιστημονική Επιτροπή με τη συμμετοχή ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων σε θέματα οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων θεμάτων οικονομίας της εργασίας και του Προέδρου του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων.
—-
Την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου στο πλαίσιο των τακτικών μηνιαίων ενημερώσεων.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Εκπρόσωπε. Θέλω να σας ρωτήσω για τα όσα είπα ο κ. Ανδρουλάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε σχετικά με το γεγονός ότι απορρίπτει κατηγορηματικά το ενδεχόμενο συγκυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ με την Ν.Δ. και είπε, μεταξύ άλλων, αν μου επιτρέπετε να αναφέρω μερικά σημεία, ότι δεν πρόκειται να συνδράμει σε αυτή την προοπτική, τονίζοντας ότι τα ενδεχόμενα είναι τρία: είτε αυτοδύναμες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, της Ν.Δ., είτε κυβέρνηση με κορμό το ΠΑΣΟΚ και κόμματα της κεντροαριστεράς ή κυβέρνηση της Ν.Δ. με τα μικρότερα κόμματα της δεξιάς. Ποιο είναι το σχόλιο της Κυβέρνησης; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το πρώτο που είναι αναγκαίο να πούμε είναι ότι αργούν οι εκλογές. Έχουμε κάτι παραπάνω από δύο χρόνια μπροστά μας μέχρι τις εκλογές του 2027. Το δεύτερο που έχω να πω εκπροσωπώντας την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό είναι ότι η δική μας δουλειά είναι να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας, να είμαστε συνεπείς στο ακέραιο απέναντι στην εντολή που πήραμε από τους πολίτες και όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικοί. Θεωρούμε ότι, όπως συνέβη το 2023, αν το καταφέρουμε αυτό και είμαστε συνεπείς στην υλοποίηση του προγράμματός μας, θα έχουμε μία νέα εντολή, αλλά είναι πάρα πολύ νωρίς για να κάνουμε αυτή την συζήτηση. Έχει ενδιαφέρον, βέβαια, αυτή η απάντηση. Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον θα έλεγα, γιατί έχουμε μία ξεκάθαρη αποκάλυψη, γιατί νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο το ποια είναι τα κόμματα της κεντροαριστεράς. Τα ξέρουμε όλοι ποια είναι. Οπότε ο κ. Ανδρουλάκης μας είπε στην πραγματικότητα ότι στηρίζοντας ΠΑΣΟΚ, παίρνεις πακέτο είτε τον ΣΥΡΙΖΑ, συμπεριλαμβανομένου του μισού ΣΥΡΙΖΑ που είναι ο κ. Πολάκης, αλλά και του άλλου μισού ΣΥΡΙΖΑ που έχει όλα τα «πρωταγωνιστικά» στην διακυβέρνηση, στην καταστροφική διακυβέρνηση 2015- 2019, στην οποία μάλιστα νομίζω το ΠΑΣΟΚ είχε άλλη στάση, είτε το ΚΚΕ που είναι γνωστές οι θέσεις του για την πορεία της χώρας μας, την ευρωπαϊκή της προοπτική. Είναι γνωστές και δεν νομίζω τις έχει κρύψει ποτέ το ΚΚΕ. Την ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ που, επίσης, είναι γνωστές οι θέσεις της, αλλά και η δράση των στελεχών της όταν ήταν όλοι μαζί ένα κόμμα. Είναι συγκεκριμένα, θέλω να πω, τα κόμματα της κεντροαριστεράς, αλλά παίρνοντας Ανδρουλάκη, ψηφίζοντας ΠΑΣΟΚ, στηρίζοντας ΠΑΣΟΚ, μας είπε ξεκάθαρα ο Πρόεδρός του με ποιους θα κυβερνήσει, ποιους ουσιαστικά ψηφίζεις πίσω από αυτή την επιλογή. Εμείς συνεχίζουμε και λέμε ότι η δική μας δουλειά είναι η συνέπεια λόγων και έργων, η αποτελεσματικότητα, η αντιμετώπιση των πολλών προβλημάτων που έχει ακόμα ο τόπος, η συνεχής ενδυνάμωση της χώρας με ρεαλιστικές πολιτικές και όχι μαξιμαλιστικές προτάσεις και όταν έρθει εκείνη η ώρα – η οποία επαναλαμβάνω ότι δεν είναι αύριο το πρωί, άρα έχουμε χρόνο να κάνουμε αυτές τις συζητήσεις- τότε οι πολίτες και μόνο εκείνοι θα αποφασίσουν.
Γ. ΣΑΚΟΥΛΑ: Τις τελευταίες μέρες έχουν κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο πάρα πολλά δημοσιεύματα για σκέψη επιβολής προστίμου σε όσους μεταφέρουν τενεκέδες λάδι και φυσικά ακολούθησαν πάρα πολλά σχόλια στα social media από πολίτες. Άλλα χιουμοριστικά, άλλα πιο σοβαρά. Στο μεταξύ υπήρξε μία δήλωση του κυρίου Δήμα ότι δεν υπάρχουν τέτοιες σκέψεις. Το διαψεύδετε κι εσείς κατηγορηματικά ότι επίκειται φορολόγηση, πρόστιμα, τέλος πάντων, σε αυτές τις περιπτώσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δύο πράγματα, κατ’ αρχάς, πρέπει να πούμε εισαγωγικά γιατί προσπάθησαν κάποιοι, η «νέα πλατεία» θα την έλεγα εγώ. «Η πλατεία επέστρεψε» με έντονα στοιχεία, μάλιστα, λαϊκισμού, ακόμα πιο έντονα από την προηγούμενη εκδοχή της. Δύο πράγματα τα οποία είναι ξεκάθαρα, αλλά ο λαϊκισμός, ο οποίος μάλιστα ανθεί περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάνει ότι δεν τα βλέπει. Το ένα είναι ότι δεν πρόκειται να πάρει την οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία η κυβέρνηση, δηλαδή θα συνεχίσει να ισχύει το νομικό καθεστώς το οποίο ίσχυε πολλά χρόνια πριν την εκλογή της κυβέρνησης αυτής, πριν δηλαδή το 2019 και το δεύτερο είναι ότι όλοι αυτή η συζήτηση δεν αφορά τους παραγωγούς οι οποίοι αυτοκαταναλώνουν το λάδι, δηλαδή καταναλώνουν οι ίδιοι το λάδι τους ή το δωρίζουν σε συγγενικά ή φιλικά τους πρόσωπα. Άρα, αυτό που λέμε ότι ο τενεκές λάδι που πηγαίνει από τη γιαγιά στα εγγόνια ή στα παιδιά ή από τον έναν αδερφό στον άλλον αδερφό ή από τον φίλο σε έναν άλλον φίλο, δεν έχει να κάνει με αυτή τη συζήτηση. Είναι δεδομένο, γιατί μιλάμε για μία δωρεά. Είναι κάτι νομίζω που όσοι προσπάθησαν να μπούνε στο κάδρο της δημοσιότητας των τελευταίων ημερών, με αφορμή αυτήν τη συζήτηση, ξέρανε, νομίζω, ότι απλά, συνειδητά, εξαπατούν τους πολίτες.
Πιστεύω, όμως, ότι αυτή η σκόπιμη εξαπάτηση, αυτό το ψέμα έχει και πιο κοντά ποδάρια, γιατί ξεχνάνε κάτι οι λαϊκιστές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ότι οι προηγούμενες εκδοχές εκείνων κυβέρνησαν τον τόπο. Το 2025 δεν είναι 2012, ούτε 2015, γιατί μεσολάβησε το 2015 – 2019, όπου οι λαϊκιστές της Αριστεράς συγκυβέρνησαν με τους λαϊκιστές της άκρας Δεξιάς και η χώρα μας έγινε μία χώρα στο χειρότερο σημείο, η χώρα «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης. Δεν λύθηκε κανένα πρόβλημα, τίποτα απ’ όσα έλεγαν στα τότε δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα δεν έγινε πραγματικότητα και ευτυχώς που δεν πάθαμε και πολλά χειρότερα θα πω εγώ. Είναι, λοιπόν, δεδομένο ότι δεν υπάρχει κάποιος στόχος της Κυβέρνησης ή σκοπός ή εξαγγελία πουθενά καταγεγραμμένη ν’ αλλάξει αυτό το οποίο ισχύει, αλλά είναι προφανές ότι σε επίπεδο εμπορίας λαδιού και όχι δωρεάν διάθεσής του, θέλουν οι ελεγκτικές αρχές να εφαρμόσουν το νόμο, να κάνουν ελέγχους, να προστατεύσουν τους παραγωγούς ελαιολάδου, να προστατεύσουν τους καταναλωτές, γιατί υπάρχει κι ένα ζήτημα όπως αντιλαμβάνεσθε της ποιότητας του προϊόντος, υπάρχουν, λοιπόν, κάποιες διατάξεις οι οποίες ισχύουν και μάλιστα ρητώς αναφέρεται ότι δεν έχει να κάνει αυτό με την αυτοκατανάλωση, τις οποίες μπορώ να σας τις διαβάσω: «Επί όλων των παραστατικών εμπορίας και διακίνησης των προϊόντων αναγράφονται, πέρα από τα απαραίτητα φορολογικά στοιχεία και ονομασία του είδους του ελαιολάδου, δηλαδή ποικιλία και κατηγορία, όπως ορίζεται από το νόμο» ―επαναλαμβάνω ο νόμος πολλά χρόνια πριν το 2019― «επιτρέπεται η πώληση χύμα ελαιολάδου από παραγωγούς σε τυποποιητές με βυτία ή κατάλληλους περιέκτες, αντίθετα δεν επιτρέπεται η πώληση χύμα ελαιολάδου στους καταναλωτές και επιχειρήσεις εστίασης. Το ελαιόλαδο διατίθεται στους καταναλωτές σε τυποποιημένες συσκευές έως πέντε λίτρων, μπορεί να διατίθεται σε επιχειρήσεις εστίασης και σε μεγαλύτερες συσκευασίες από δέκα έως 50 λίτρα. Το ελαιόλαδο διατίθεται από τα καταστήματα εστίασης στους καταναλωτές σε δοχεία χωρητικότητας έως 500 ml, μη επαναγεμιζόμενα και ως 100 ml για ατομική χρήση. Δεν επιτρέπεται η διάθεση χύμα ελαιολάδου για επιτραπέζια χρήση. Το ύψος των προστίμων είναι από 500 έως 2.000 ευρώ.» Επαναλαμβάνω, λοιπόν, ότι ο έλεγχος παραστατικών διακίνησης ελαιολάδου αφορά αποκλειστικά τους εμπόρους και όχι τους παραγωγούς που αυτοκαταναλώνουν ελαιόλαδο ή δωρίζουν ελαιόλαδο σε συγγενείς και φίλους για ίδια κατανάλωση. «Άνθρακας ο θησαυρός» με λίγα λόγια.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, τα ξημερώματα του Σαββάτου ένας 22χρονος στα Χανιά έχασε τη ζωή του μετά από τροχαίο δυστύχημα, που προκάλεσε ένας 45χρονος οδηγός που οδηγούσε μία Porsche. Πριν συμβεί το δυστύχημα, ο 45χρονος είχε ακινητοποιηθεί από την Τροχαία, η οποία διαπίστωσε ότι βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ. Του επιβλήθηκε πρόστιμο, ακινητοποιήθηκε το όχημα και σχηματίστηκε δικογραφία. Μετά, όμως, δόθηκαν τα κλειδιά, όπως λέει η Αστυνομία, στον συνοδηγό και το αποτέλεσμα ήταν ο 45χρονος, αφού είχε πιει ακόμα περισσότερο, να ξαναπιάσει το τιμόνι και να προκαλέσει το τραγικό δυστύχημα. Πώς κρίνετε τη συγκεκριμένη τραγική υπόθεση και τι κινήσεις πρέπει να κάνει η Κυβέρνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι μία – πολύ σωστά είπατε – τραγική υπόθεση. Ένας νέος άνθρωπος έχασε τη ζωή του. Είναι δεδομένο, επιτρέψτε μου αυτή τη φράση, αλλά νομίζω το είπε και ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ότι κάποιοι δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους εδώ πέρα. Κι αυτές οι συμπεριφορές – ο νομικός χαρακτηρισμός δεν είναι δική μας δουλειά ούτε οι αποφάσεις είναι δικές μας, είναι της Δικαιοσύνης – είχαν ως αποτέλεσμα, με μία μετέπειτα άλλη συμπεριφορά, να έχουμε αυτή την τραγική κατάληξη ενός συνανθρώπου μας. Δεν υπάρχουν πολλά λόγια που πρέπει να ειπωθούν, αλλά είναι ξεκάθαρη η βούληση για πάρα πολύ δραστικές αποφάσεις και στη συγκεκριμένη περίπτωση και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Τυχαίνει, μάλιστα να είμαι και νομικός, να είμαι δικηγόρος και δεν είναι, μάλιστα, και κάποια σοφία αυτό το οποίο θα σας πω, το ξέρει κάποιος που έχει περάσει έστω και μια μέρα έξω από τα δικαστήρια: Είναι υποχρεωμένοι οι αστυνομικοί όταν εντοπίζουν την τέλεση ενός αδικήματος – επ’ αυτοφώρω στη συγκεκριμένη περίπτωση, γιατί ειδικά ο συγκεκριμένος απ’ ότι φαίνεται είχε καταναλώσει πολύ μεγάλες ποσότητες αλκοόλ – να κάνουν την προβλεπόμενη έκθεση σύλληψης και να ακολουθείται η κατά τον νόμο αυτόφωρη διαδικασία. Δεν είναι μία επιλογή, είναι μία υποχρέωση. Και αυτό δεν συνέβη στη συγκεκριμένη περίπτωση. Και είναι σοκαριστικό αυτό το οποίο συνέβη στη συνέχεια. Ναι, είναι μία αξία – τώρα αυτό, βέβαια, δεν θα φέρει τον άνθρωπο αυτόν πίσω – ότι μετά τις δύο αλλαγές που έγιναν το 2023 και το 2024 στον Ποινικό Κώδικα, το συγκεκριμένο έγκλημα το οποίο τελέστηκε, είναι κακούργημα και θα έχει άλλη αντιμετώπιση από τη Δικαιοσύνη, εφόσον το κρίνει αυτό η Δικαιοσύνη. Κάποια πράγματα, βέβαια, είναι ξεκάθαρα. Γιατί σκεφτείτε ότι μέχρι και το 2023 ο συγκεκριμένος δράστης, μετά από όλα όσα έγιναν, θα ήταν εκτός φυλακής και θα δικαζόταν για ένα πλημμέλημα. Όση αξία έχει αυτό, και για λόγους παραδειγματισμού, έχει αλλάξει από την Κυβέρνηση αυτή.
Αλλά, από εκεί και πέρα, όταν έχεις να κάνεις μια δουλειά, δηλαδή, όταν βλέπεις ότι τελείται ένα αδίκημα επ’ αυτοφώρω, να ακολουθείς τα προβλεπόμενα από τον νόμο, πρέπει να την κάνεις αυτή τη δουλειά. Υπάρχουν αρμόδια όργανα που θα αξιολογήσουν τι συνέβη και τι δεν συνέβη, τι έπρεπε να γίνει και δεν τι δεν συνέβη. Εμείς δεν βγάζουμε αποφάσεις, αλλά ανθρώπινα και μόνο δεν υπάρχουν λόγια, πραγματικά, γι’ αυτό το οποίο συνέβη. Το ελάχιστο που μπορούμε να πούμε είναι ειλικρινή συλλυπητήρια στην οικογένεια αυτού του νέου ανθρώπου.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε συνέχεια της απάντησης που δώσατε στον κ. Ανδρουλάκη, ήθελα να ρωτήσω αν η Νέα Δημοκρατία αισθάνεται ανετότερα να έχει συνομιλητές στο Κέντρο ή αισθάνεται πιο άνετα να έχει συνομιλητές και σε κυβερνητικό επίπεδο – είναι αργά οι εκλογές, έχετε απόλυτο δίκαιο – στη Δεξιά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς αν υπονοείτε ενδεχόμενη συγκυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με τα κόμματα της Άκρας Δεξιάς, η απάντηση είναι αρνητική και έχει δοθεί σ’ όλους τους τόνους και πριν το 2023 και μετά το 2023 και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Η Νέα Δημοκρατία, η Κυβέρνηση έχει επιλέξει να συνομιλεί με τους πολίτες, με την κοινωνία. Να ακούει τα αρνητικά, τα παράπονα – έχουμε πολλά ακόμα προβλήματα, που πρέπει να λύσουμε – και να επικοινωνεί το κυβερνητικό έργο, το οποίο μέρα με τη μέρα μετατρέπει την Ελλάδα σε μια κανονική χώρα. Έχουμε πολλά ακόμα βήματα να διανύσουμε, πολλές πολιτικές που πρέπει να εφαρμοστούν με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα. Ας μην ανοίξουμε, νομίζω, αυτή τη συζήτηση. Σας έχω πει – ξεκίνησα απαντώντας στο συνάδελφο σας έτσι – ότι έχουμε δύο πολύ σημαντικά και κάτι παραπάνω χρόνια μπροστά μας, ούτως ώστε να εφαρμόσουμε στο ακέραιο το πρόγραμμά μας και όταν έρθει εκείνη η ώρα να βάλουμε το πρόγραμμα δίπλα στον απολογισμό μας και να κριθούμε από τους πολίτες διεκδικώντας μια ακόμα εντολή.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως αποκάλυψε το DOCUMENTO, τον πρώην Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, κ. Αγοραστό, δίκασε σε δύο δίκες η αδελφή της νομικής συμβούλου της Περιφέρειας, που διόρισε ο ίδιος ο κ. Αγοραστός και ήταν δικηγόρος σε υποθέσεις του. Η δικαστής δεν ζήτησε την αυτοεξαίρεσή της από τις δίκες, παρ’ ότι η αδελφή της είχε προσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις με τον κ. Αγοραστό και δίκασε. Το αποτέλεσμα ήταν και στις δύο υποθέσεις ευνοϊκό για τον κ. Αγοραστό. Πως κρίνετε αυτήν την υπόθεση, που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, έχει βγάλει μια αναλυτική ανακοίνωση η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η εν λόγω δικηγόρος δεν ήταν ποτέ νομική σύμβουλος προσωπικά του κ. Αγοραστού. Είχε διοριστεί στην Περιφέρεια, σύμφωνα με την ανακοίνωση, πολλά χρόνια πριν την εκλογή του κ. Αγοραστού και υπηρετούσε και υπηρετεί ανεξαρτήτως προσώπων τη νομική υπηρεσία της Περιφέρειας. Άρα, δεν υπάρχει ζήτημα εκπροσώπησης του πρώην Περιφερειάρχη, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει – και δεν έχουμε κανένα λόγο προφανώς να αμφισβητήσουμε – η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων. Άρα, ο ισχυρισμός ότι η συγκεκριμένη ήταν δικηγόρος του κ. Αγοραστού δεν ευσταθεί και δεν υπήρχε λόγος εξαίρεσης. Τώρα, εσείς αναφέρεστε σε προσωπικές σχέσεις, εγώ δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο, ούτε προκύπτει από κάποιο στοιχείο κάτι τέτοιο. Είναι συγκεκριμένοι οι λόγοι εξαίρεσης για έναν δικαστή. Είναι δεδομένο ότι όταν υπάρχουν, όταν συντρέχουν οι λόγοι αυτοί είναι υποχρεωτική η εξαίρεση των δικαστών για να μην υπάρχει ζήτημα στην έκδοση μιας απόφασης. Φαίνεται, σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στη συγκεκριμένη ανακοίνωση ότι δεν συνέτρεχαν οι συγκεκριμένοι λόγοι.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Και μια άλλη ερώτηση. Έγινε μεγάλη κουβέντα για την εποχή Σημίτη μετά το θάνατό του, καθώς κυβέρνησε για οκτώ χρόνια την Ελλάδα. Ο κ. Καραμανλής τον είχε αποκαλέσει «αρχιερέα της διαπλοκής». Πρώτον, συμφωνείτε με αυτό τον χαρακτηρισμό που είχε κάνει ο κ. Καραμανλής ή η Κυβέρνηση Μητσοτάκη θεωρεί ότι εκπροσωπεί την κληρονομιά του Κώστα Σημίτη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη υπηρετεί το σύνολο των Ελλήνων πολιτών. Πατάει στα πολύ γερά θεμέλια της ιδρυτικής διακήρυξης της Ν.Δ. και έχει στραμμένο το βλέμμα της στο παρόν και στο μέλλον. Και η δουλειά που έχω να κάνω εγώ, ως Εκπρόσωπος αυτής της Κυβέρνησης, είναι να απαντάω στα ερωτήματα που αφορούν τη ζωή των Ελλήνων πολιτών, στο πώς μπορούμε να διορθώσουμε τα πολλά, τα οποία πρέπει να διορθώσουμε ακόμα στη χώρα και πώς έχει μετατραπεί η Ελλάδα σε μια χώρα υπερήφανη από μια χώρα παρία. Αυτή είναι η δική μας δουλειά και όχι η αναπαραγωγή ή, εν πάση περιπτώσει, το εκ νέου άνοιγμα συζητήσεων, όπως αυτά τα οποία μου λέτε. Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζουμε την ιστορία μας, ο καθένας να έχει τη δική του άποψη. Η δική μας δουλειά, όμως, είναι να εφαρμόζουμε τις καλύτερες δυνατές πολιτικές για να κάνουμε καλύτερη τη ζωή των πολιτών.
Σας ευχαριστώ πολύ.