Καλό μεσημέρι,
Ακόμη ένα βήμα αναγνώρισης για τις θυσίες των Ελλήνων πολιτών και την εμπιστοσύνη τους σε ένα κοστολογημένο σχέδιο, που νοικοκυρεύει τα δημόσια οικονομικά, στηρίζει την ανάπτυξη και δημιουργεί νέες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, αποτελεί η ετήσια αποτίμηση του Economist.
Παρά τη διεθνή ρευστότητα και τις παρενέργειές της σε ισχυρότερες οικονομίες, η Ελλάδα, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, κατατάσσεται από τον Economist στην πρώτη τριάδα, μεταξύ 37 χωρών ως προς τις επιδόσεις της οικονομίας σε 5 δείκτες:
-Αύξηση του ΑΕΠ
-Πληθωρισμό,
-Ανεργία,
-Δημοσιονομική ισορροπία
-Αξίες χρηματιστηρίου
Το 2022 και το 2023 η χώρα μας βρέθηκε στην κορυφή της σχετικής κατάταξης, ενώ τα μετρήσιμα αποτελέσματα των επίμονων προσπαθειών που γίνονται για ακόμη έναν χρόνο, διατηρούν την ισχυρή θέση της ελληνικής οικονομίας που έχει την 3η καλύτερη επίδοση μαζί με τη Δανία.
Αυτή η επιβράβευση δεν είναι μια ευκαιρία για θριαμβολογίες.
Αποτελεί ακόμη μια επιβεβαίωση ότι βαδίζουμε στο σωστό δρόμο, στον οποίο θα συνεχίσουμε, με όπλο μας την πολιτική σταθερότητα, για να επουλώσουμε οριστικά τις πληγές της οικονομικής κρίσης, και να καταφέρουμε, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, την σύγκλιση των ελληνικών εισοδημάτων σε σχέση με τα ευρωπαϊκά.
—-
Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ο Υπουργός Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε την αποτίμηση της αντιπυρικής περιόδου.
Τα στοιχεία αποτυπώνουν ότι παρά τις φετινές πολύ δύσκολες μετεωρολογικές συνθήκες και τον μεγάλο αριθμό ενάρξεων πυρκαγιών, τελικά οι συνολικές καμένες εκτάσεις ήταν λιγότερες κατά 13,67% συγκριτικά με τον μέσο όρο της τελευταίας 20ετίας. Το πιο εντυπωσιακό, όμως, στοιχείο αφορά στα καμένα δάση: Ενώ την τελευταία 20ετία, ο μέσος όρος ήταν στα 117.858 στρέμματα, φέτος ανήλθε σε 27.756 στρέμματα. Δηλαδή καταγράφηκε μείωση καμένων δασών κατά 76,45%.
Και όλα αυτά, το καλοκαίρι με τις χειρότερες πυρομετεωρολογικές συνθήκες των τελευταίων 40 ετών, σύμφωνα με τους επιστήμονες. Με παρατεταμένη ξηρασία, ρεκόρ μέγιστων θερμοκρασιών, πολυήμερους καύσωνες και πρώιμα μελτέμια. Σύμφωνα, μάλιστα, με το πρόγραμμα Copernicus το 2024 θα είναι, σε παγκόσμιο επίπεδο, το θερμότερο έτος που έχει καταγραφεί.
Αυτό σημαίνει ότι η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη διαχείριση των πυρκαγιών, το νέο δόγμα του πυροσβεστικού σώματος, τα drones και η χρήση νέων τεχνολογιών, τα εναέρια μέσα που για πρώτη φορά περιπολούσαν έμφορτα, η πρόοδος του προγράμματος ΑΝΤΙΝΕRΟ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, απέδωσαν καρπούς.
Σε καμία περίπτωση όμως, δεν μπορούμε να πούμε ότι από την στιγμή που ξεφεύγει έστω και μια πυρκαγιά είμαστε ικανοποιημένοι. Δεν σταματάμε εδώ, αλλά, συνεχίζουμε την πολλή και σκληρή δουλειά, καθώς η ραγδαία εξελισσόμενη κλιματική κρίση δεν αφήνει απολύτως κανένα περιθώριο εφησυχασμού, με στόχο σε κάθε αντιπυρική περίοδο να είμαστε ολοένα και καλύτερα προετοιμασμένοι.
—
Ανακοινώθηκαν τα μέτρα πλαισίου κρατικής αρωγής για τη στήριξη πληγέντων περιοχών από την κακοκαιρία “Bora” από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, σε συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία και κατόπιν σχετικών εισηγήσεων της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.
Τα κλιμάκια της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών προχώρησαν στη διενέργεια ελέγχων και αυτοψιών στο πεδίο των πληγεισών περιοχών, με το έργο της πρώτης βασικής φάσης των αυτοψιών και καταγραφών να έχει ολοκληρωθεί. Πλέον, κατά τη δεύτερη φάση, τα κλιμάκια της Γενικής Διεύθυνσης είναι σε συνεργασία με τους Δήμους για τη δρομολόγηση αυτοψιών, σε συνέχεια αποστολής στοιχείων από τους Δήμους στη Γενική Διεύθυνση, αλλά και μετά από συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες.
Τα μέτρα κρατικής αρωγής που δρομολογούνται είναι τα ακόλουθα:
1. Πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής
Ενεργοποιείται τις αμέσως επόμενες ημέρες η πλατφόρμα arogi.gov.gr για τις πληγείσες περιοχές. Το ύψος της ενίσχυσης πρώτης αρωγής ανέρχεται σε 10.000 ευρώ για τα «κόκκινα» κτίρια και 5.000 ευρώ για τα «κίτρινα» κτίρια
2. Παροχή στεγαστικής συνδρομής σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για την αποκατάσταση κτιρίων
χορηγείται στους ιδιοκτήτες των πληγέντων κτιρίων και έως το μέγιστο όριο των 150 τ.μ. με σκοπό την επισκευή ή ανακατασκευή, ανάλογα με τις βλάβες που παρουσιάζουν.
3. Επιδότηση ενοικίου ή συγκατοίκησης
Η οποία ανέρχεται ως και 500 ευρώ.
4. Πρώτη αρωγή έναντι κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις και κτηνοτροφικές μονάδες
Το ύψος της ενίσχυσης πρώτης αρωγής ανέρχεται σε 2.000 ευρώ για μεσαίο εύρος ζημιάς και 4.000 ευρώ για μεγάλο εύρος ζημιάς στα στοιχεία ενεργητικού τους.
5. Προκαταβολή έναντι κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις
6. Κρατική αρωγή προς πληγείσες επιχειρήσεις
7. Κρατική αρωγή προς πληγείσες αγροτικές εκμεταλλεύσεις
8. Αποζημιώσεις για τις πρώτες ανάγκες των νοικοκυριών για οικοσκευή
(α) οικονομική ενίσχυση, ποσού 600 ευρώ, σε κάθε νοικοκυριό που έχει πληγεί η κύρια κατοικία του, για την κάλυψη των πρώτων αναγκών του, προσαυξημένο ανάλογα για πολύτεκνες οικογένειες και άτομα με αναπηρία, (β) οικονομική ενίσχυση ποσού μέχρι 6.000 ευρώ ανά νοικοκυριό, για την επισκευή ή την αντικατάσταση οικοσκευής της κύριας πληγείσας κατοικίας, ενώ η εν λόγω ενίσχυση περιορίζεται στο 50% για τις περιπτώσεις δευτερεύουσας κατοικίας, και (γ) οικονομική ενίσχυση 4.500 ευρώ σε άτομα που υπέστησαν αναπηρία (67%) από τραυματισμό στη φυσική καταστροφή.
9. Αναστολή καταβολής φορολογικών υποχρεώσεων
για έξι μήνες, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα φυσικά πρόσωπα.
10. Ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών
Παρέχεται η δυνατότητα να ενταχθούν σε διαδικασία ρύθμισης και αναστολής ασφαλιστικών εισφορών, για έξι μήνες, στοχευμένα οι πληγείσες επιχειρήσεις των περιοχών της Ρόδου, της Λήμνου, της Πιερίας και της Χαλκιδικής
11. Αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης
12. Τριετής απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ
13. Έκτακτη χρηματοδότηση προς τους ΟΤΑ.
—-
Καταβάλλεται το Μεταφορικό Ισοδύναμο για μετακινήσεις επιβατών του 2023 και εξοφλούνται αιτήσεις χρηματοδότησης επιχειρήσεων του Β΄ εξαμήνου του 2022.
Καταβάλλεται σταδιακά έως και το τέλος της χρονιάς το ποσό των 26 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορά στο Μεταφορικό Ισοδύναμο για τις μετακινήσεις επιβατών από τον Ιούνιο του 2023 έως και τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους.
Επίσης, αρχίζει από την προσεχή Δευτέρα 16.12.2024, η εξόφληση των αιτήσεων χρηματοδότησης για 7.706 επιχειρήσεις του Β΄ εξαμήνου του 2022, ύψους 3,8 εκ. ευρώ.
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν νέες παρεμβάσεις με στόχο τον εξορθολογισμό της δράσης, μιας δράσης ουσιαστικής για την στήριξη των νησιωτών μας και την ενίσχυση της νησιωτικής επιχειρηματικότητας. Οι βελτιώσεις που σχεδιάζονται θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο το κοινωνικό και οικονομικό της αποτύπωμα.
—–
Υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή της μονάδας ανακύκλωσης της Πάτρας που θα εξυπηρετεί τους Δήμους της Αχαΐας, σύμφωνα με το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων της Δυτικής Ελλάδας.
Η σύμβαση προβλέπει την κατασκευή σύγχρονης μονάδας επεξεργασίας αποβλήτων προσαρμοσμένη στις νέες απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο προϋπολογισμός της ανέρχεται σε 55 εκατ. ευρώ, περίπου, ενώ, μαζί με την εξαετή λειτουργία από τον ανάδοχο, η σύμβαση φτάνει στα 94 εκατ. ευρώ.
Η μονάδα θα είναι σε θέση να δέχεται και τα τρία ρεύματα αποβλήτων, ενώ το υπόλειμμά της θα είναι χαμηλό, ώστε η περιοχή να επιτυγχάνει στόχο ταφής κάτω από το 10% από το 2027, οπότε αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία της. Η μονάδα στην πλήρη λειτουργία της θα δημιουργήσει 100 νέες θέσεις εργασίας και θα επιλύσει οριστικά το χρόνιο πρόβλημα της διαχείρισης των αποβλήτων στην περιοχή.
—-
Αύριο Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας στο Μέγαρο Μαξίμου στις 10:00.
Επίσης, αύριο στις 18:00 ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παρευρεθεί στο συνέδριο που διοργανώνει το BHMA σε συνεργασία με το Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών για την πορεία της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στα 50 χρόνια της Μεταπολίτευσης και θα πραγματοποιήσει συζήτηση με θέμα «Το Όραμα της Ελλάδος για την Επόμενη Πεντηκονταετία» με τον εκδότη Γιάννη Πρετεντέρη.
Την Κυριακή 15 Δεκεμβρίου ο Πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής στην συζήτηση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2025.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
M. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι κύριε Εκπρόσωπε. Επειδή σας ακούσαμε και εσάς, περιμένουμε και ανακοινώσεις από τον Πρωθυπουργό και τις παρεμβάσεις στις τράπεζες, ακούσαμε και τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας να το λέει, γιατί παίρνετε τέτοιες αποφάσεις τώρα και γιατί γίνονται τώρα οι ανακοινώσεις; Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ισχυρίζονται ότι το κάνετε, επειδή πιεστήκατε από το ΠΑΣΟΚ. Δηλαδή, επειδή το ΠΑΣΟΚ στην ουσία αναφέρθηκε στη φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών, το ΠΑΣΟΚ άνοιξε τη συζήτηση κ.ο.κ., τελικά η Κυβέρνηση πιέστηκε και οδηγήθηκε σε αυτές τις αποφάσεις τώρα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η απάντηση είναι πολύ απλή. Η Κυβέρνηση προχωράει σε μια σειρά από πρωτοβουλίες, είτε είναι νομοθετικές, είτε κάποιες άλλες αποφάσεις που έχει λάβει, με γνώμονα το συμφέρον των πολιτών, με βάση την αποτελεσματικότητα των αποφάσεων αυτών. Με λίγα λόγια, προχωρούμε σε κινήσεις, σε νομοθετικές πρωτοβουλίες, σε πρωτοβουλίες συνολικά που έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα των πολιτών, όταν κρίνουμε ότι αυτές είναι αποτελεσματικές και όταν κρίνουμε ότι πρέπει να λάβουμε πρωτοβουλίες. Για τις τράπεζες, ο Πρωθυπουργός έχει μιλήσει πάρα πολλές φορές. Δεν χρειάζεται να μπούμε σε αυτή τη διαδικασία. Νομίζω ότι τα αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία, παρά τα πολύ δύσκολα που ακόμα έχουμε μπροστά μας και τις πολλές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες, αποδεικνύουν αν είναι προς το θετικό μια σειρά από παρεμβάσεις που έχει λάβει η Κυβέρνηση αυτή στην οικονομία. Μια οικονομία που είναι η πρώτη σε ρυθμούς μείωσης της ανεργίας στην Ευρώπη, η πρώτη σε μειώσεις φόρων στην Ευρώπη ως προς το Α.Ε.Π. της. Αυτά είναι αποδεδειγμένα, δεν τα λέω εγώ, δεν τα βγάζω από το κεφάλι μου. Δεν μπορεί να πει κανείς ότι η οικονομία αυτή πάει προς την κακή κατεύθυνση ή η Κυβέρνηση αυτή εφαρμόζει μια κακή οικονομική πολιτική. Προφανώς και πρέπει κάθε μας πρωτοβουλία, κάθε καλή είδηση να μεταφράζεται, όσο το δυνατόν περισσότερο, σε αντίστοιχη ανακούφιση υπέρ των πολιτών. Γνωρίζουμε ότι ο κόσμος ακόμα δεν έχει δει τόσο πολύ στην τσέπη του αυτές τις θετικές ειδήσεις.
Τώρα, συγκεκριμένα ως προς τις τράπεζες, επειδή αναφερθήκατε στην Αντιπολίτευση, νομίζω ότι δεν έχει προηγούμενο στην πολιτική ιστορία του τόπου -εντάξει, ίσως να εξαιρέσουμε τα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ, όπου εκεί τα είδαμε όλα, τα πάντα και τα αντίθετά τους- όπου το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να κάνει τόσες διαφορετικές ερμηνείες περί του τι χρειάζεται ο κόσμος για τις τράπεζες. Να ξεκινάει ζητώντας τη φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών, κάτι το οποίο θα διόγκωνε το πρόβλημα, δεν θα έλυνε το πρόβλημα και δεν θα μπορούσαμε, κιόλας, με τα λεφτά αυτά να πάρουμε ένα μόνιμο μέτρο υπέρ των πολιτών. Όταν κατάλαβε ότι αυτό δεν αποδίδει, να έρχεται πάλι βιαστικά και να καταθέτει μια τροπολογία, η οποία είχε τρία μεγάλα θέματα. Ξεκινώ από το μικρότερο προς το μεγαλύτερο.
Το μικρότερο είναι ότι ουσιαστικά προσπάθησε να αντιγράψει, με κακό τρόπο μάλιστα, όσα είχαν ήδη προαναγγελθεί από τον Υπουργό Οικονομικών και πάνω-κάτω γνωρίζουμε, θα δούμε με ακρίβεια απλά ποια θα είναι αυτά τα μέτρα, όταν θα ειπωθούν από τον Πρωθυπουργό στη Βουλή. Αυτό υπάρχει, υπάρχουν βίντεο από τη Βουλή, υπάρχουν δημοσιεύματα, υπάρχουν συνεντεύξεις και μάλιστα και παλαιότερες τοποθετήσεις και του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών, του κ. Χατζηδάκη. Αυτό είναι το πρώτο.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι προτείνει πράγματα για τα οποία ήδη έχει αποφασίσει η Τράπεζα της Ελλάδος, όπως αυτά τα οποία έλεγε σχετικά με τα Euribor και τις αντίστοιχες προσαρμογές τους. Πες, είπε να το πει ξανά για να γίνει ευχάριστο το ΠΑΣΟΚ.
Το τρίτο είναι ότι προτείνει κάτι, το οποίο απαγορεύεται από το 1987 από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Νομίζω ότι αυτό δείχνει μια προχειρότητα και μια αγωνία να βγει το ΠΑΣΟΚ και να πει ότι «ορίστε, εμείς τα είπαμε». Δεν το χρειάζεται αυτό ο κόσμος. Δεν χρειάζεται μια Αντιπολίτευση, η οποία να πιάνει ένα δύσκολο θέμα -που πράγματι είναι ένα δύσκολο θέμα οι χρεώσεις των τραπεζών και ο κόσμος έχει δίκιο που οργίζεται- μόνο και μόνο για να πει ότι «εγώ πρόλαβα», ότι «εγώ το είπα πρώτος». Αυτές, ξέρετε, είναι αντιδράσεις που μπορεί να τις βλέπαμε ή να τις κάναμε όταν ήμασταν στο δημοτικό. Δεν είναι αντιδράσεις μιας Αντιπολίτευσης που θέλει να είναι σοβαρή Αντιπολίτευση. Υπάρχει μια σοβαροφάνεια σε έναν λαϊκισμό, σοβαροφανή λαϊκισμό, θα τον χαρακτήριζα. Αλλά, εν κατακλείδι, νομίζω ότι αυτό που θέλει ο κόσμος είναι ουσία και πράξεις. Αυτές θα τις ακούσουμε την Κυριακή από τον Πρωθυπουργό. Δεν θα είναι η πρώτη φορά. Αυτή είναι υποχρέωσή μας, να προχωράμε σε πράξεις, να αφήνουμε τα λόγια και είναι και μια συζήτηση όλη αυτή, που δεν λύνει κανένα πρόβλημα. Το μόνο που έχει αξία νομίζω είναι, όταν καταθέτουμε κάτι αυτό να μπορεί να γίνει πρώτον και δεύτερον να λύνει το πρόβλημα και όχι να το διογκώνει.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πως σχολιάζετε το γεγονός ότι η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, που θα είναι η νέα πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, το 2015 είχε αποκαλέσει σε συνέντευξη της, τους Έλληνες «τζαμπατζήδες» και «τεμπέληδες»; Επίσης πως βλέπετε το γεγονός ότι ο Τράμπ στέλνει σε εμάς μια πρώην τηλεπαρουσιάστρια και πρώην νύφη του, ενώ στην Τουρκία έναν άνθρωπο που έχει διατελέσει Σύμβουλος για θέματα Μέσης Ανατολής και λομπίστας για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, η νέα πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, θα έρθει στην Ελλάδα του 2025 και όχι στην Ελλάδα του 2015. Η Ελλάδα του 2025 είναι μια χώρα που αναπτύσσεται, μεγαλώνει, ψηλώνει, σε όλα τα επίπεδα, είναι μια χώρα η οποία πρωταγωνιστεί σε πάρα πολύ δύσκολα χρόνια και αποτελεί πλέον παράδειγμα, θετικό παράδειγμα, για ισχυρές οικονομίες και όχι το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης και ίσως και όλου του κόσμου. Δυστυχώς η Ελλάδα του 2015, χωρίς να φταίνε οι πολίτες για αυτό, αυτό προφανώς είναι άδικο να κατηγορούμε τους πολίτες, ήταν το μαύρο πρόβατο όχι μόνο της Ευρώπης, ολόκληρου του κόσμου. Όταν θέλανε να μιλήσουνε στα Κοινοβούλια τους, όλοι οι ηγέτες όλων των κρατών, για τους κινδύνους που μπορεί να υπάρχουν στο δικό τους, ας πούμε, κράτος, κάθε φορά, χρησιμοποιούσαν ως παράδειγμα προς αποφυγήν, την Ελλάδα. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Η Ελλάδα όμως δυνάμωσε, ψήλωσε, άντεξε, κυρίως λόγω των θυσιών των Ελλήνων πολιτών. Της εργατικότητας τους, της υπομονής τους, των αντοχών τους, άρα προφανώς οι Έλληνες πολίτες, με την σκληρή δουλειά, με πολύ λιγότερες αποδοχές, απ’ όσες αξίζει αυτή η δουλειά, που και ακόμα οι αποδοχές αυτές πρέπει να ανέβουν, κράτησαν την Ελλάδα όρθια και η νέα πρέσβης των ΗΠΑ, θα έρθει να δει αυτή την Ελλάδα του 2025 και όχι την Ελλάδα του 2015. Τώρα ως προς την σύγκριση που κάνατε, θεωρώ ότι αδικεί ένα πρόσωπο η αποσπασματική παρουσίαση ενός βιογραφικού και η απαξιωτική παρουσίαση κάποιων, ας πούμε, επαγγελματικών, ενός μέρους τέλος πάντων της επαγγελματικής σταδιοδρομίας κάποιου. Έχει και άλλα πράγματα και πολύ σημαντικά καθήκοντα, όπως σχετικά με την δικαιοσύνη, αναλάβει, η νέα πρέσβης των ΗΠΑ. Εμείς είμαστε αισιόδοξοι ότι και με την νέα πρέσβη, όπως και με τους προκατόχους της, θα κρατήσουμε την υψηλότατη σχέση που έχουμε, ως κύριο σύμμαχό μας, ως στρατηγικό σύμμαχο μας με τις ΗΠΑ, θα ενδυναμώσει η σχέση αυτή και θα είναι αμοιβαία επωφελής για τις δύο χώρες. Εμείς αυτό που θέλουμε είναι να συνεχίσουμε να μεγαλώνει η Ελλάδα. Να αναπτύσσεται και να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί και να είστε σίγουροι ότι όπως το πετύχαμε τα προηγούμενα χρόνια, έτσι θα γίνει και τα επόμενα.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, παρότι απορρίψατε την πρόταση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ κ. Ανδρουλάκη, για φορολόγηση στις τράπεζες και παράλληλα σας έδειξε εμπιστοσύνη σ’ ότι αφορά τα χρήματα, γιατί δεν είπε που έπρεπε να τα δώσετε, την Κυριακή από τον Πρωθυπουργό θα περιμένουμε μέτρα τα οποία θα ωφελήσουν τους καταναλωτές και συναλλασσόμενους με τις τράπεζες στα επίπεδα των 100 εκ. ευρώ το χρόνο; Γιατί έχουμε συγκρίσιμο μέγεθος ότι η πρόταση του Ανδρουλάκη θα έφερνε στα δημόσια ταμεία, για τη διετία, 400 εκ. ευρώ. Θα έχουν αντίστοιχα οφέλη -για να επανέλθω- την Κυριακή οι καταναλωτές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η πρόταση Ανδρουλάκη αναλόγως την εβδομάδα ή τη μέρα που αναφερόμαστε, πρέπει να βάζουμε και τον χρονικό ορίζοντα. Γιατί αρχικά αν δείτε τις πρώτες αναλύσεις, που έστελναν από το ΠΑΣΟΚ στους δημοσιογράφους – οι οποίες είναι γνωστές – μιλούσαν για 800 εκ. μέχρι 1,6 δισ.. Το ίδιο κόμμα, το ΠΑΣΟΚ, μετά το έριξε στα 200 το χρόνο, 400 συνολικά και μετά το πήρε πίσω και έκανε μια άλλη πρόταση που δεν είχε την υπερφορολόγηση. Βέβαια, σήμερα, είδαμε έναν βουλευτή του ΠΑΣΟΚ να λέει ότι αυτή είναι η βασική πρόταση, η επίσημη – νομίζω – πρόταση, όπως είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, δηλαδή η υπερφορολόγηση. Εντάξει, τα έχουν λίγο μπερδέψει. Εν πάση περιπτώσει δεν ενδιαφέρει πολύ αυτό τον κόσμο. Τον κόσμο τον ενδιαφέρει να ακούσει ουσία, πολιτικές, πράξεις. «Κυριακή κοντή γιορτή», θα τα ακούσουμε από τον Πρωθυπουργό. Δεν χρειάζεται να προεξοφλήσουμε κάτι ή να προαναγγείλουμε. Λίγη υπομονή, θα γίνουμε σοφότεροι και για το θέμα αυτό. Και, βέβαια – για να μην μιλάμε μόνο για το ζήτημα των τραπεζών – και για έναν προϋπολογισμό, για έναν χρόνο, όπου για ακόμη μια φορά η Κυβέρνηση θα καταφέρει οι αυξήσεις των εισοδημάτων να είναι μεγαλύτερες από τις αυξήσεις των τιμών, γιατί αυτό είναι το ζητούμενο. Μια πολύ δύσκολη συγκυρία, ειδικά των προηγούμενων, αυξημένου κόστους ζωής, να την αντιμετωπίζουμε κυρίως με μεγαλύτερες αυξήσεις στα εισοδήματα, απ’ ότι στις τιμές, για να αντέξει ο κόσμος και να ανέβει το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα του κάθε νοικοκυριού.
ΑΔ. ΛΙΟΛΙΟΥ: Βλέπουμε την κατάσταση στη Συρία, αναφερθήκατε στο προηγούμενο briefing, φαίνεται πως τα πράγματα χειροτερεύουν, τουλάχιστον είναι τα πρώτα δείγματα που έχουμε. Παρακολουθούμε και τις δηλώσεις από το Υπουργείο Μετανάστευσης για τις αιτήσεις ασύλου -στο κομμάτι αυτό- υπάρχει κάποιο σχέδιο της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των τυχόν προσφυγικών ροών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Ως προς το ζήτημα των αιτήσεων ασύλου, αύριο θα ληφθεί απόφαση από το ΚΥΣΕΑ, ένα από τα βασικά θέματα του ΚΥΣΕΑ. Ήταν προγραμματισμένο ούτως ή άλλως για αύριο. Όπως αντιλαμβάνεστε η επικαιρότητα και οι εξελίξεις στις οποίες αναφερθήκατε και εσείς πολύ σωστά, καθιστούν βασικό θέμα συζήτησης της αυριανής συνεδρίασης όλα αυτά. Θα έχουμε αποφάσεις και θα ανακοινωθούν άμεσα, μόλις ολοκληρωθεί η συνεδρίαση. Δεν έχουμε αυτή τη στιγμή κάποια αυξημένη ανησυχία για τις μεταναστευτικές ροές. Δεν εφησυχάζουμε, όμως, γιατί όπως αντιλαμβάνεστε είναι ένα δυναμικό φαινόμενο. Η πληροφόρηση που υπάρχει αυτή τη στιγμή δεν είναι για κάποιον άμεσο κίνδυνο. Και βέβαια η διαχείριση περιόδων αυξημένων ροών της χώρας μας σε σχέση με άλλες χώρες, μας κάνουν συγκρατημένα αισιόδοξους ότι θα υπάρχει μια σοβαρή αντιμετώπιση και αυτήν τη φορά. Αλλά, ας περιμένουμε να δούμε τι θα συμβεί τις επόμενες ημέρες και κυρίως να σας ενημερώσουμε και για τις αυριανές μας αποφάσεις.
ΑΔ. ΛΙΟΛΙΟΥ: Και για να το συμπληρώσουμε, ο Πρέσβης συνεχίζει και παραμένει στη Δαμασκό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, δεν έχω κάποια διαφορετική ενημέρωση.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, αντισυνταγματικές κρίθηκαν από την Ολομέλεια του ΣτΕ οι διατάξεις του νέου οικοδομικού κανονισμού ως αντίθετες του άρθρου 24 του Συντάγματος που αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος. Η απόφαση τινάζει στον αέρα τις οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί βάσει του νέου οικοδομικού κώδικα, καθώς κρίνει ότι πρέπει να ακυρωθούν όλες, εκτός από αυτές που έχουν αρχίσει ήδη οι οικοδομικές εργασίες. Πώς κρίνετε αυτήν την απόφαση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι ακριβές αυτό που λέτε. Είναι σημαντικό ότι με την απόφαση αυτή δεν επηρεάζεται καμία υφιστάμενη οικοδομή, εκτός από κάποιες που αποτελούν αντικείμενο προσφυγής και καμία οικοδομή είτε έχει ολοκληρωθεί, προφανώς, είτε με οποιονδήποτε τρόπο έχουν αρχίσει εργασίες σε αυτή. Αυτό είναι σημαντικό. Από κει και πέρα πρέπει να δούμε το συνολικό κείμενο της απόφασης, να καθαρογραφεί, δηλαδή, με λίγα λόγια η απόφαση, για να μπορούμε να την εκτιμήσουμε. Είναι δεδομένος ο σεβασμός της Κυβέρνησης στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, αλλά περισσότερα θα μπορούμε να πούμε, όταν έχουμε καθαρογραμμένη την απόφαση. Ήδη, έχει κάνει μια πολύ εμπεριστατωμένη τοποθέτηση, με βάσει τα μέχρι τώρα δεδομένα, ο κύριος Σκυλακάκης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία αναφέρομαι.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή βρισκόμαστε στον Προϋπολογισμό και στις τράπεζες και στο δημόσιο διάλογο υπάρχει ένα αίτημα και παράπονο θα έλεγα, που λένε ότι το ύψος των επιτοκίων για τις καταθέσεις είναι μηδενικό. Υπάρχει σκέψη στην κυβέρνηση, με δεδομένο ότι το δικαίωμα της κατάθεσης το έχουν οι τράπεζες οι οποίες λειτουργούν σε προστατευμένο περιβάλλον, υπάρχει περίπτωση η κυβέρνηση να δώσει σε συγγενή κλάδο άλλον το δικαίωμα κατάθεσης, για να υπάρξει κάποιος ανταγωνισμός στο μέλλον;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο, αλλά ας περιμένουμε να γίνει η συζήτηση συνολικά στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό που έχει ήδη ξεκινήσει από χθες και για τις τράπεζες.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, διαβάζουμε ότι ο κύριος Αυγενάκης θα ψηφίσει τον Προϋπολογισμό της κυβέρνησης. Επίσης, από τότε που έχει διαγραφεί από την κοινοβουλευτική ομάδα, συνομιλεί με «γαλάζια» στελέχη, ενώ δεν έχει διαγραφεί και από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Υπάρχει περίπτωση να επιστρέψει στην κοινοβουλευτική ομάδα του κυβερνώντος κόμματος;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζω κάτι. Όπως το είπατε, δεν έχει διαγραφεί από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Αν υπάρχει κάτι διαφορετικό, θα ενημερωθείτε, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν έχω κάποια ενημέρωση γι’ αυτό που μου λέτε.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, συγγνώμη, επιμένω στις τράπεζες. Επειδή έχουμε την υποχρέωση ως δημοσιογράφοι και πολλοί άλλοι να καταθέσουμε πόθεν έσχες, αν κάποιος προσέλθει – μόνο στην ALPHA BANK συμβαίνει αυτό – και πάρει τα έγγραφα για να καταθέσει το πόθεν έσχες, θα του ζητήσει 20 ευρώ. Και το ερώτημα είναι ότι ο πολίτης αυτός μπορεί να κάνει καταγγελία και μπορεί να δικαιωθεί, αλλά εκείνο που διαπιστώνεται είναι το Κράτος δεν ελέγχει το τι κάνει η Τράπεζα ή οποιοσδήποτε άλλος απέναντι στον πολίτη. Δηλαδή, ο πολίτης με την καταγγελία του αφυπνίζει το Κράτος για το τι συμβαίνει στην αγορά; Δεν πρέπει κάποιος να παρακολουθεί αυτές τις απαιτήσεις απέναντι στους πελάτες ή καταναλωτές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ένα μέρος των ελέγχων βασίζεται και σε καταγγελίες των πολιτών. Και αυτό το οποίο έχει αλλάξει, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, είναι ότι οι Υπηρεσίες λειτουργούν, στελεχώνονται με περισσότερο προσωπικό και επιβάλλονται πρόστιμα. Και αυτό δεν αφορά μόνο το ζήτημα των χρεώσεων, αυτό αφορά και το ζήτημα της προστασίας των ευάλωτων δανειοληπτών. Αλλάξαμε και το καθεστώς και τα πρόστιμα. Αυτό το βλέπουμε να συμβαίνει και στον έλεγχο της αγοράς. Την προστασία, δηλαδή, των καταναλωτών έναντι εικονικών εκπτώσεων, έναντι πρακτικών αθέμιτης κερδοφορίας. Μόνο σε αυτόν τον τομέα, αυτόν, δηλαδή, που έχει να κάνει με τη ΔΙ.Μ.Ε.Α., έχουμε 32 εκατομμύρια ευρώ πρόστιμα σε 9.000 παραβάσεις σε 93.000 ελέγχους. Αυτά όλα από το 2020 μέχρι σήμερα. Αντιστοίχως, αλλάξαμε το καθεστώς προστασίας των ευάλωτων δανειοληπτών πριν από περίπου ενάμισι χρόνο, με πρόστιμα που φτάνουν μέχρι και τις 500.000 ευρώ. Σίγουρα, πρέπει να γίνονται και γίνονται δειγματοληπτικοί έλεγχοι, αλλά είναι δεδομένο και ενθαρρύνουμε, μάλιστα, γι’ αυτό, τους πολίτες να κάνουν καταγγελίες. Και όταν υπάρχουν ζητήματα, όπως αυτό που αναφέρατε, να σπεύδουν να τα αναφέρουν, ούτως ώστε να επιβάλλονται και τα προβλεπόμενα από τον νόμο πρόστιμα.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Πρόσφατα, προχθές ο κ. Υπουργός, ο κ. Σκυλακάκης, σε μια συνέντευξή του σε τηλεοπτικό σταθμό, έδωσε το νέο περίγραμμα για το πώς θα είναι οι επιδοτήσεις των τιμολογίων ρεύματος. Και ανέφερε πολλές φορές τη λέξη: θα καλυφθεί «δημοσιονομικώς». Αυτό το «δημοσιονομικώς» να το δέσουμε; Δηλαδή, αν χρειαστεί Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο, οι επιδοτήσεις να έρθουν από τον Προϋπολογισμό ή η Κυβέρνηση έχει κάποια άλλη λύση που ακόμα δεν γνωρίζουμε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω κάτι περισσότερο να σας πω. Το μόνο σίγουρο είναι ότι όσο υπάρχει ανάγκη, όποτε παρατηρείται κάλυψης αυξημένων τιμών της χονδρικής, για να μην φτάσουν οι τιμές αυτές στη λιανική, δηλαδή στους καταναλωτές, η Κυβέρνηση αυτή, όπως έκανε όλα αυτά τα χρόνια, θα συνεχίσει να το κάνει. Από εκεί και πέρα, τους τρόπους κάθε φορά θα τους ανακοινώνουμε με λεπτομέρεια όταν παρατηρείται τέτοια ανάγκη.
Ευχαριστώ πολύ.