Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Συζητείται αύριο, Τρίτη 19 Νοεμβρίου στην Ολομέλεια της Βουλής η τροποποίηση της σύμβασης δωρεάς για την κατασκευή της νέας πτέρυγας του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου.

Με την τροποποίηση αυτή αυξάνεται το ύψος της δωρεάς στο ποσό των 82 εκ. ευρώ,  εκ του αρχικώς προβλεπομένου ποσού των 70 εκ. και  παρατείνεται η προθεσμία παράδοσης του έργου έως την 31.3.2025.

Επιπλέον, ρυθμίζονται διαδικαστικά θέματα που είναι απαραίτητα για την ομαλή εκτέλεση του έργου, όπως για παράδειγμα η σύνδεση με τις Επιχειρήσεις Κοινής Ωφελείας.

Περαιτέρω, προβλέπεται η αλλαγή της επωνυμίας του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου «ΩΝΑΣΕΙΟ ΚΑΡΔΙΟΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ», σε ΩΝΑΣΕΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ, ώστε να καλύπτει το σύνολο των δραστηριοτήτων του ενόψει της  επικείμενης παράδοσης της Νέας Πτέρυγας και της λειτουργίας του ΩΝΑΣΕΙΟΥ ΠΑΙΔΩΝ και του ΩΝΑΣΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΤΙΚΟΥ ΚΈΝΤΡΟΥ. Άλλωστε η δραστηριότητά του έχει σε μεγάλο βαθμό ήδη επεκταθεί στον τομέα της Καρδιολογίας.

Επιπλέον, προβλέπεται απαλλαγή από το ΦΠΑ για όλες τις δωρεές του Ιδρύματος προς το ΩΝΑΣΕΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ. Η απαλλαγή από ΦΠΑ, δωρεών για κοινωφελείς σκοπούς προς χάρη του δημοσίου συμφέροντος, προβλέπεται ήδη στον Κώδικα ΦΠΑ, ωστόσο κρίνεται απαραίτητη αυτή η ρύθμιση προκειμένου να διευκολύνεται η πραγματοποίηση των δωρεών αυτών του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Ωνάσης».

Με την συνεργασία της Πολιτείας και της Κοινωνίας των Πολιτών, η συνεχής προσπάθεια για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο Εθνικό Σύστημα Υγείας εντείνεται ακόμα περισσότερο.

Υπενθυμίζεται πως με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προχωρά το μεγαλύτερο πρόγραμμα ανακαίνισης 80 Νοσοκομείων και 156 Κέντρων Υγείας σε όλη την Ελλάδα που θα συμβάλλει στην βελτίωση των συνθηκών, τόσο για τους ασθενείς, όσο και για τους εργαζόμενους που καθημερινά υπερβάλουν εαυτούς.

—-

Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκου Παπαθανάση εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας η επιχορήγηση της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης για την υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης, που θα αφορούν δεξιότητες υψηλής ζήτησης στην Ελλάδα σε κλάδους αιχμής, συνολικής δημόσιας δαπάνης 103.744.000 ευρώ.

Τα θεματικά αντικείμενα των στοχευμένων προγραμμάτων κατάρτισης θα επιλεγούν από τη Δ.ΥΠ.Α, βάσει του ισχύοντος πλαισίου, των διαθέσιμων στοιχείων και των σχετικών μελετών για την αγορά εργασίας, αλλά και σε συνεργασία με φορείς που αντιπροσωπεύουν κλάδους αιχμής, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στους στόχους της προτεινόμενης μεταρρύθμισης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0”.

Οι δυνητικά ωφελούμενοι εκτιμάται ότι θα ανέρχονται στους 38.500, ενώ στο πλαίσιο υλοποίησης των προγραμμάτων κατάρτισης προβλέπεται αμοιβή καταρτιζόμενου, καθώς και κόστος παρόχων κατάρτισης και πιστοποίησης.

Στην Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική κρίση παρουσιάστηκε ως καλή πρακτική η συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας της  Ελλάδας, για την προληπτική προστασία 50 αρχαιολογικών χώρων από τις δασικές πυρκαγιές, καθώς και η δομή και οι στόχοι της ψηφιακής πλατφόρμας του Υπουργείου Πολιτισμού για την εκτίμηση των κλιματικών κινδύνων για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία σε επίπεδο επικράτειας.

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στον Υπουργικό Διάλογο για την Κλιματική Κρίση στον Πολιτισμό, σημείωσε ότι «αποτελεί προτεραιότητά μας η προληπτική δράση για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, στην πολιτιστική κληρονομιά μας» και επέμεινε στην ανάγκη διεθνών συνεργασιών για την ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών.

Η Υπουργός είχε συνάντηση εργασίας με την Dana Firas, Πριγκίπισσα της Ιορδανίας και Πρόεδρο του Petra National Trust, η οποία σημείωσε ότι «η Ελλάδα ηγείται σε θέματα πολιτισμού και πρωτοβουλιών για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς από την κλιματική αλλαγή». Με στόχο τον συντονισμό κοινών δράσεων για την κλιματική κρίση θα πραγματοποιηθεί κοινό σεμινάριο με στόχο την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, καθώς και η συνεργασία, τόσο σε πολιτιστικά εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και νέους, όσο και στον τομέα διαφύλαξης παραδοσιακών μορφών τέχνης και χειροτεχνίας.

—-

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω στο θέμα της διαγραφής του πρώην Πρωθυπουργού, του κ. Αντώνη Σαμαρά. Θέλω να ρωτήσω το εξής: Και στο πρόσφατο παρελθόν ο κ. Σαμαράς έχει ασκήσει πολύ σκληρή κριτική κατά της Κυβέρνησης. Θυμάμαι ενδεικτικά τις αιχμές που άφησε όχι μόνο για τα ελληνοτουρκικά, αλλά και για συγκεκριμένες πτυχές της κυβερνητικής πολιτικής και την στρατηγική κατεύθυνση της Κυβέρνησης και κατά την ομιλία του στο Πολεμικό Μουσείο λίγες εβδομάδες μετά το 28% των Ευρωεκλογών. Δεν έχετε αντιδράσει με τον τρόπο που αντιδράσατε το προηγούμενο Σάββατο και θέλω να ρωτήσω εν κατακλείδι αν, τελικώς, έχουν δίκιο όσοι ισχυρίζονται ότι ο κ. Σαμαράς διεγράφη επειδή πρότεινε για Πρόεδρο της Δημοκρατίας τον έτερο πρώην Πρωθυπουργό και Πρόεδρο της Ν.Δ., τον κ. Κώστα Καραμανλή. Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω η ανακοίνωση που εξέδωσα το Σάββατο απαντάει ήδη στο ερώτημά σας, αλλά για να γίνουμε και λίγο πιο συγκεκριμένοι, νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο ότι οι απαντήσεις του πρώην Πρωθυπουργού, του κ. Σαμαρά, στην κυριακάτικη συνέντευξή του, δεν μπορούν να συγκριθούν με καμία απάντηση από αντίστοιχες που έχει δώσει στο παρελθόν ή με καμία ομιλία του. Ο κ. Σαμαράς ξεπέρασε τα όρια της κριτικής, της διατύπωσης διαφορετικής άποψης, όπως έχει κάνει πολλές φορές στο παρελθόν και δεκάδες φορές από αυτό εδώ το βήμα τόσο εγώ, όσο και πολλά άλλα κυβερνητικά στελέχη έχουμε αποφύγει να σχολιάσουμε σεβόμενοι τον θεσμικό του ρόλο. Όμως, ο κ. Σαμαράς στη συνέντευξή του, ουσιαστικά, επετέθη με ανοίκειο τρόπο στον Έλληνα Πρωθυπουργό και στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, μιλώντας για «χαριεντίσματα», την στιγμή που στο πλαίσιο μιας πολύ σημαντικής διεθνούς διάσκεψης, Συνόδου Κορυφής, είχαν μια συνομιλία με δύο ξένους ηγέτες και, μάλιστα, να το τονίσουμε αυτό, 50 χρόνια μετά, έστω και με αυτόν τον τρόπο, υπάρχει μία, έστω έμμεση, αναγνώριση στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ελλάδα και Κύπρος -και είναι η πρώτη παρένθεση που ανοίγω- πηγαίνουμε μαζί χέρι – χέρι για την προάσπιση των κοινών μας συμφερόντων, των συμφερόντων του Έθνους μας, με μια κοινή γραμμή, που νομίζω ότι δεν είναι καθόλου εθνικά ωφέλιμο να αμφισβητείται και να μπαίνουν συνολικά ερωτηματικά. Το δεύτερο: Αποκάλεσε, επί της ουσίας, «μειοδότη» τον Έλληνα Υπουργό Εξωτερικών, υιοθετώντας ένα ψέμα, μια διαστρέβλωση, την οποία είχαν προσπαθήσει να κάνουν ακραία μέσα σε αυτή την χώρα. Από εδώ, από αυτό το βήμα, είχα απαντήσει αναλυτικά παραθέτοντας την ακριβή δήλωση του Υπουργού Εξωτερικών, του κ. Γεραπετρίτη, ο οποίος είχε πει το εντελώς αντίθετο. Το εντελώς αντίθετο! Σημείο – σημείο. Και είχε δοθεί, μάλιστα, και αναλυτική απάντηση. Παράλληλα, ο κ. Σαμαράς προέβη σε μία πλήρη αποδόμηση της κυβερνητικής πολιτικής, μία εντελώς άδικη και πολύ επιθετική, θα έλεγα, αποδόμηση. Ναι, είναι εξαιρετικά πρόωρο και προσβλητικό για τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας, όχι μόνο για το πρόσωπο της κ. Σακελλαροπούλου, η οποία επιτελεί με πολύ μεγάλη ευπρέπεια τα καθήκοντά της, με πολύ μεγάλη προσήλωση στη χώρα και σε όσα απαιτεί αυτός ο ρόλος, ναι, είναι άκαιρη αυτή η έναρξη και, εν πάση περιπτώσει, ακόμα και το περιβάλλον του ίδιου του κ. Καραμανλή, του έτερου πρώην Πρωθυπουργού, πήρε αποστάσεις, έστω και μέσω κύκλων, μέσω συνεργατών. Ούτως ή άλλως, αυτή είναι μια απόφαση του Πρωθυπουργού, η οποία θα ανακοινωθεί στην ώρα της. Έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι δεν ωφελεί κανέναν και, κυρίως, προσβάλλει τον θεσμό του αρχηγού του Κράτους αυτή η πρόωρη έναρξη συζήτησης. Αλλά, όχι, δεν ήταν αυτός ο λόγος, όπως αντιλαμβάνεστε, και το εξηγήσαμε αναλυτικά. Ξέρετε, δεν πρόκειται ποτέ να μηδενίσει η Κυβέρνηση, ούτε εγώ προσωπικά, κανέναν για την προσφορά του σε αυτό τον τόπο. Μάλιστα και προσωπικά και εγώ και ο νυν Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, και όλοι μας υπηρετήσαμε ο καθένας από διαφορετικό ρόλο και από διαφορετική ηλικία και γενιά και τον κ. Σαμαρά. Ο κ. Σαμαράς ήταν ένας Πρωθυπουργός που προσπάθησε πολύ για να κρατήσει όρθια την Ελλάδα ως Πρωθυπουργός την περίοδο 2012 – 2015 και ήταν από εκείνους που αντιμετώπισαν το πολύ σκληρό πρόσωπο του λαϊκισμού. Θα περιμέναμε, λοιπόν, έχοντας στο μυαλό του το 2012 – 2015, να κοιτάει στο 2024 και στο μέλλον. Και όχι να γυρίζει πίσω στο 1993. Από εκεί και πέρα, ο ίδιος επέλεξε να έχει αυτή την στάση η οποία, δυστυχώς, δεν μας άφησε κανένα περιθώριο.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ανησυχεί η Κυβέρνηση για διαρροές στον Προϋπολογισμό; Επίσης, ενδέχεται ο Πρωθυπουργός να μετατρέψει την ψηφοφορία του Προϋπολογισμού και τυπικά σε ψήφο εμπιστοσύνης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει καμία τέτοια ανάγκη. Οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας εξελέγησαν επί τη βάσει ενός προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας το οποίο προσπαθούμε να υλοποιήσουμε σημείο – σημείο. Αντιλαμβάνονται, λοιπόν, αυτό το καθήκον. Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας δεν έχει «Συμπιλίδηδες» ανάμεσά της. Δεν υπάρχει καμία τέτοια ούτε υποψία. Είναι ενωμένη η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας. Θα εκφραστούν και εκφράζονται διαφορετικές προσεγγίσεις σε θέματα, αλλά, στο τέλος της ημέρας, όλοι βλέπουμε τον κοινό σκοπό και το καθήκον. Υπάρχει – το ξαναλέω – ένα πρόγραμμα. Αυτό το πρόγραμμα είναι μία δέσμευση, είναι μία υπόσχεση, μεταξύ του Προέδρου, του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, όλων ημών, απέναντι στους Έλληνες πολίτες. Αυτό που ζήτησαν το 2023, είναι αυτό για το οποίο θα κριθούμε το 2027. Και άπαντες στη Νέα Δημοκρατία και στο κόμμα και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα και άπαντες στην Κυβέρνηση, αντιλαμβανόμαστε αυτό το καθήκον ως ιερό. Αυτή τη συμφωνία με τους πολίτες ως μία συμφωνία η οποία δεν υπάρχει περίπτωση να τεθεί, έστω και κατ’ ελάχιστον, υπό αμφισβήτηση. Άρα, κανένα τέτοιο θέμα δεν υπάρχει, καμία τέτοια ανησυχία δεν υπάρχει και προχωράμε ενωμένοι.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχει ξεκινήσει μία σεναριολογία τις τελευταίες ώρες, σε σχέση με έναν ενδεχόμενο εκλογικό αιφνιδιασμό μετά τις εξελίξεις αυτές με τη διαγραφή του κ. Σαμαρά. Και θέλω να σας ρωτήσω ευθέως: Υπάρχει ενδεχόμενο για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα αστειεύεστε. Κανένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν υπάρχει. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο εγγυητής της σταθερότητας για τη χώρα. Είναι κάτι  το οποίο δεν υπάρχει καμία περίπτωση να το βάλουμε, έστω και για λίγα δευτερόλεπτα, υπό αμφισβήτηση. Το διαψεύδω κατηγορηματικά. Δείτε λίγο τι γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές  χώρες. Αναζητούν έστω κι έναν μήνα πολιτικής σταθερότητας. Και στην Ελλάδα είναι κάτι που με πάρα πολύ μεγάλη δυσκολία τα προηγούμενα χρόνια, έχουμε καταφέρει πλέον και το έχουμε κατακτήσει, σταθερούς κύκλους. Μία σταθερότητα τετραετίας την οποία –  θυμάστε τι έλεγαν το 2021, το 2022 –  δεν τη διαταράξαμε. Το ίδιο θα γίνει και τώρα. Εκλογές θα γίνουν το 2027. Έχουμε δυόμισι  χρόνια   καθαρού πολιτικού χρόνου για να προχωρήσουμε κι όλες τις υπόλοιπες αλλαγές. Και, ξέρετε, είναι σημαντικό αυτό να το διευκρινίσουμε. Σταθερότητα δεν σημαίνει ούτε στασιμότητα ούτε από μόνη της λέει κάτι. Όμως, είναι η πιο απαραίτητη προϋπόθεση για όλες τις υπόλοιπες αλλαγές. Δεν θα τη χαρίσουμε, λοιπόν, σε κανέναν. Και δεν πρόκειται να επιτρέψουμε αυτά τα σενάρια να αποκτήσουν, έστω και τη μορφή, σοβαρής συζήτησης με την Κυβέρνηση.  Ο καθένας έχει δικαίωμα  – Δημοκρατία έχουμε – να λέει ό,τι θέλει, να διακινεί ό,τι θέλει, αλλά εκλογές θα γίνουν το 2027, γιατί αυτό είναι το συμφέρον, όχι τόσο για την Κυβέρνηση και τη Νέα Δημοκρατία, αλλά συνολικά για τον τόπο.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην ανακοίνωσή σας, αναφέρετε πως ο κ. Σαμαράς έθεσε εαυτόν εκτός Νέας Δημοκρατίας για δεύτερη φορά. Άρα, ουσιαστικά, ότι ο ίδιος προκάλεσε τη διαγραφή του. Γιατί το έκανε τώρα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είμαι εκπρόσωπος του κ. Σαμαρά. Και, όντας από μικρό παιδί στη Νέα Δημοκρατία – δεν ερμηνεύω άλλους κι άλλους – δεν θα ερμηνεύσω έναν πρώην πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας και έναν πρώην πρωθυπουργό. Αυτό είναι κάτι που θα το απαντήσει ο ίδιος ή οι συνεργάτες του. Αλλά νομίζω ότι η ανακοίνωση διαπίστωσε μία πραγματικότητα.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Ο εκπρόσωπος, όμως, του κ. Σαμαρά χθες άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμη και για τη δημιουργία   νέου κόμματος από τον πρώην πρωθυπουργό. Υπάρχει κάποιο σχόλιο από την πλευρά της Κυβέρνησης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι είναι μια συζήτηση που αφορά ούτε την Κυβέρνηση ούτε τη Νέα Δημοκρατία. Προσωπικά θα σας απαντήσω ότι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είμαι στη Νέα Δημοκρατία, δεν έλειψα ούτε μία στιγμή από τη Νέα Δημοκρατία.  Θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε τη Νέα Δημοκρατία όλοι μας, όπως υπηρετήσαμε  όλους τους προέδρους,  -και τον κ. Σαμαρά. Είναι κάτι το οποίο δεν θα έπρεπε να απασχολεί τη Νέα Δημοκρατία. Είναι κάτι το οποίο – επαναλαμβάνοντας την προηγούμενη μου απάντηση – δεν είναι κάτι που θα σας το απαντήσουμε εμείς. Θα το απαντήσει η ζωή, η πραγματικότητα και, βέβαια, ο κ. Σαμαράς και οι συνεργάτες του.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ:  Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει σκέψη από τη Κυβέρνηση να επιταχύνει τις διαδικασίες για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας. Ένα είναι αυτό και το δεύτερο, πως διασφαλίζετε ότι δεν θα γίνουν πρόωρες εκλογές και δώσατε αυτή την απάντηση που ήδη δώσατε, όταν η κυβερνητική πρόταση για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, πάρει λιγότερους ψήφους από 150; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Δεν υπάρχει σκέψη για επίσπευση, θα γίνουν όλα στην ώρα τους, όπως προβλέπει το Σύνταγμα. Εγώ εξέφρασα, νομίζω, το αυτονόητο καθήκον και αυτό το οποίο απορρέει από το κλίμα που υπάρχει στην Κοινοβουλευτική Ομάδα, που να είστε σίγουροι ότι δεν έχει διαθέσεις να ρίξει τη χώρα «στα βράχια» και μάλιστα χωρίς κανέναν υπαρκτό λόγο. Σας το λέω λοιπόν ως δική μου εκτίμηση και διαπίστωση. Ο καθένας προφανώς έχει και το βάρος της ατομικής ευθύνης. Η ψήφος ενός βουλευτή είναι μια ατομική ευθύνη, ένα ατομικό δικαίωμα, πολύ σημαντικό για το πολίτευμα μας, είναι, κάθε βουλευτής ένας εκ των εκπροσώπων της νομοθετικής εξουσίας, αλλά όλα όσα ακούγονται νομίζω ότι είναι και προσβλητικά για την Κοινοβουλευτική Ομάδα αυτή και της προηγούμενης τετραετίας και αυτής της τετραετίας, η οποία σήκωσε πολύ μεγάλο βάρος και στις δύο θητείες, πολλών κρίσεων και πολύ δύσκολων αποφάσεων, που στο τέλος της ημέρας είχαν σκοπό να ωφελήσουν τους πολίτες, να κρατήσουν όρθια τη χώρα. Και αυτό είναι και το DNA της Νέας Δημοκρατίας. Να βάζει το συμφέρον του τόπου, πάνω από το ατομικό συμφέρον. Δεν πρόκειται λοιπόν να αλλοιώσουμε τη φυσιογνωμία της παράταξης, δεν θα το κάνουν, οι βουλευτές οι οποίοι είναι εκπρόσωποι των πολιτών, ανά εκλογική Περιφέρεια, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Να είστε σίγουροι για αυτό. Όλες αυτές οι συζητήσεις είναι θεωρίες, οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ:  Σε συνέχεια λίγο, για την διαγραφή του κ. Σαμαρά. Έχετε ήδη απαντήσει μερικώς, αλλά ο εκπρόσωπος του κ. Σαμαρά, είπε σήμερα ότι ήταν προειλημμένη απόφαση. Εσείς πως το σχολιάζετε αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η απάντηση βρίσκεται στις υπόλοιπες απαντήσεις και αντιδράσεις, σε προηγούμενες ομιλίες ή συνεντεύξεις του κ. Σαμαρά. Έχουμε αντιδράσει εντελώς διαφορετικά, πολλές άλλες φορές, ίσως και πάνω από δέκα φορές, γιατί σεβόμασταν και σεβόμαστε το δικαίωμα στη διαφορετική άποψη. Αλλά άλλο διαφορετική άποψη, άλλο κριτική, που ειδικά από έναν πρώην Πρωθυπουργό είναι αναμενόμενη και έχει μια διαφορετική αντιμετώπιση και ως προς την αντίδραση από την Κυβέρνηση και άλλο τόσο βαριές προσβολές κατά προσώπων, κατά θεσμών και κατά μιας πολιτικής που κάνει το εντελώς αντίθετο. Για παράδειγμα στην εξωτερική πολιτική δεν νομίζω ότι μπορεί να θυμηθεί κανείς πιο ισχυρή Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες και μάλιστα τη στιγμή που και ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Εξωτερικών υπηρετούν, όπως έχουν καθήκον και όπως θα συνεχίσουν να κάνουν, την διαχρονική εθνική γραμμή, χωρίς καμία, μα καμία συζήτηση για ζητήματα κυριαρχίας, καμία υποχώρηση, καμία έστω και υπόνοια συζήτησης ζητημάτων που έχουν να κάνουν με κόκκινες γραμμές.

Α. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ:  Εκτιμάτε ότι είναι πιθανό, ύστερα από αυτές τις εξελίξεις να έχουμε και μια δημιουργία ενός νέου κόμματος;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Έχω απαντήσει ήδη. Είναι κάτι που δεν μας αφορά, ούτε μπορούμε να πούμε κάτι για αυτό.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Τσούτσιας είπε σήμερα, επίσης, ότι ο κ. Σαμαράς θεωρεί ότι μετά τις εκλογές του 2023, η Νέα Δημοκρατία αγνόησε το πολιτικό της πρόγραμμα και μετεβλήθη σε έναν γαλάζιο ΣΥΡΙΖΑ σε θέματα όπως ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών και το μεταναστευτικό. Τι απαντάτε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η ίδια η πραγματικότητα λέει το εντελώς αντίθετο. Δηλαδή, η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων παραπέμπει σε γαλάζιο ΣΥΡΙΖΑ; Το γεγονός ότι μέσα σε πολύ δύσκολα χρόνια, πολύ μεγάλων πιέσεων  – και να μην ξεχάσουμε και την κρίση στον Έβρο και το πως φυλάξαμε τα σύνορα μας – η Ελλάδα έχει καταφέρει και έχει μειώσει κατά 80% τους διαμένοντες μετανάστες στη χώρα. Να θυμίσουμε ότι το 2019, που ανέλαβε ο Κυριάκος Μητσοτάκης η χώρα αυτή είχε περισσότερους από 90.000 διαμένοντες σε 133 δομές και τώρα ο αριθμός αυτός, αν και κάποιους μήνες ανεβαίνει λόγω των πιέσεων, δεν ξεπερνάει τις 30.000, είναι κάτω από 30.000, σε 33 δομές.  Να θυμίσουμε τι συνέβη, λοιπόν, στον Έβρο, πως προστατεύουμε τα θαλάσσια και τα χερσαία σύνορα μας. Και αυτό δεν είναι μια αόριστη έννοια. Δεν το κάνουμε όλοι. Το κάνουν οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος, συνολικά των Σωμάτων Ασφαλείας, των Ενόπλων Δυνάμεων, που υπερβάλλουν εαυτούς κάθε φορά, με μια ξεκάθαρη πολιτική. Να θυμίσουμε τον φράχτη στον Έβρο. Είναι γαλάζιος ΣΥΡΙΖΑ ο φράχτης στον Έβρο ή τα μη κρατικά πανεπιστήμια που σας είπα; Είναι γαλάζιος ΣΥΡΙΖΑ οι επιπλέον 12 μειώσεις φόρων από 1/1/2025 ή οι 50 μειώσεις φόρων την πρώτη τετραετία; Πότε ξανά στη χώρα, Κυβέρνηση έχει μειώσει, έχει καταργήσει τόσους φορολογικούς συντελεστές; Ή είναι γαλάζιος ΣΥΡΙΖΑ οι 500.000 θέσεις εργασίας; Θυμόμαστε τι συζητούσαμε πριν από 10 χρόνια σ’ αυτή τη χώρα; Σε ποια χώρα θα μεταναστεύσει ένας νέος άνθρωπος. Και τώρα η συζήτηση είναι η εντελώς αντίθετη. Αν θα βρουν οι επιχειρήσεις εργαζόμενους. Αλλά, ακόμα και σε επίπεδο μισθών – λόγω του ότι ναι, υπάρχουν πολλά προβλήματα ακόμα, πιέζονται τα νοικοκυριά ακόμα – το 2019 ο μέσος μισθός σ’ αυτή τη χώρα ήταν 1.046 και σήμερα είναι 1.300 ευρώ και θα πάει 1.500, ενώ ο κατώτατος μισθός από 650 έχει πάει στα 830 και είναι δεδομένο ότι θα πάει στα 950 ευρώ, όλα αυτά χωρίς να χρεώσουμε τις επόμενες γενιές, χωρίς λεφτόδεντρα. Είμαστε η χώρα, που είμαστε πρωταθλήτρια σε ποσοστό μείωσης χρέους συναρτήσει του ΑΕΠ και σε ποσοστό μείωσης της ανεργίας. Είμαστε η χώρα που έχει τη μεγαλύτερη μείωση της ανεργίας στους νέους και στις γυναίκες – που είχαν πληγεί πολύ περισσότερο τα προηγούμενα χρόνια – με μια ξεκάθαρη αναπτυξιακή πολιτική. Με μια πολιτική στην ψηφιακή διακυβέρνηση, η οποία δεν είχε προηγούμενο σ’ αυτή τη χώρα. Όλα αυτά περιγράφονται αναλυτικά στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας και είναι απολύτως ταυτισμένα – όπως είπα και πριν – με το DNA της παράταξης. Με μια στήριξη της οικογένειας ξεκάθαρη, της μεσαίας τάξης. Άρα, αυτό θα έλεγα ότι είναι εντελώς αντίθετο με την πραγματικότητα και προσβλητικό για τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, για όλα όσα υπηρετεί η Νέα Δημοκρατία και για όλα όσα έχει καταφέρει η Νέα Δημοκρατία με πολύ μεγάλες πιέσεις αυτά τα χρόνια.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Δύο ερωτήματα. Το πρώτο είναι, αν σας προβληματίζει, αν σας ανησυχεί ως Κυβέρνηση και Μέγαρο Μαξίμου ότι αυτή η διαγραφή του πρώην Πρωθυπουργού μπορεί να οδηγήσει και σε απομάκρυνση ψηφοφόρων, οι οποίοι μπορεί να αυτοπροσδιορίζονται ως συντηρητικοί ή υπερσυντηρητικοί, γιατί είναι σαφές πως ο πρώην Πρωθυπουργός συνομιλεί με αυτό το ακροατήριο. Και η δεύτερη ερώτηση, συναφής, εν πάση περιπτώσει, η κυρία Λατινοπούλου ζήτησε προ ολίγων ωρών ή χθες, αν δεν κάνω λάθος, να καταργηθεί η γιορτή για την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Ένα σχόλιο και γι’ αυτό.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάμε από το πρώτο. Πιστεύω ότι η Κυβέρνηση αυτή θα κριθεί και προφανώς θα κριθεί αυστηρά, όπως έγινε και το 2023, το 2027. Και επειδή μιλήσατε για πιο συντηρητικούς ψηφοφόρους, κάποιοι τους λένε δεξιούς ψηφοφόρους, εγώ θα υποβάλλω κάποια, απευθυνόμενος στους πολίτες, ρητορικά ερωτήματα. Είναι δεξιά πολιτική, εγώ θα πω αυτονόητη πολιτική, όλο αυτό το οποίο σας περιέγραψα για το μεταναστευτικό; Να έχεις καταφέρει σε μια περίοδο πιέσεων και σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, να έχεις περιορίσει κατά 80% τους διαμένοντες στη χώρα, δίνοντας ή μη ή απορρίπτοντας αιτήσεις ασύλου μέσα σε λίγους μήνες και όχι σε κάποια χρόνια; Είναι δεξιά πολιτική, εγώ θα πω αυτονόητη πολιτική, το να γίνονται επιτέλους επεμβάσεις της Αστυνομίας στα Πανεπιστήμια και να έχουμε εκκενώσεις καταλήψεων; Το να έχουμε δεκάδες συλλήψεις την ημέρα για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας κατά των γυναικών, κατά των ανηλίκων; Είναι δεξιά πολιτική αυτό το οποίο έγινε στον Έβρο; Ποια άλλη Κυβέρνηση τα έχει κάνει αυτά; Τα Rafale, τις Belharra, τα F-35, αυτά έχουν γίνει από μια αριστερή Κυβέρνηση; Έχουν γίνει από μια κεντροδεξιά Κυβέρνηση, η οποία δεν είναι δογματική, η οποία έχει ισχυροποιήσει τη χώρα σε πολύ δύσκολους καιρούς, σε κρίσεις που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί. Έχουμε καταφέρει και η Ελλάδα έχει ψηλώσει και όχι με κορώνες ψευτοπατριωτισμού, αλλά με πολιτικές. Με πολιτικές, οι οποίες εφαρμόστηκαν στο πεδίο από την Κυβέρνηση και προσωπικά από τον Πρωθυπουργό, τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Μια χώρα που πριν από λίγα χρόνια ήταν το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης. Ήταν επαίτης στην Ευρώπη η Ελλάδα και τώρα πρωταγωνιστεί για την αντιμετώπιση των δυσκολιών και των στρεβλώσεων στη χονδρική του ρεύματος, για το Ταμείο Ανάκαμψης, για το πώς θα ανοίξει η οικονομία στην πανδημία. Σας θυμίζω τα 40 δισ., τα οποία «έπεσαν» στην αγορά και έμειναν όρθιες οι επιχειρήσεις και κράτησαν τη δουλειά τους οι εργαζόμενοι. Όλες αυτές, λοιπόν, οι πολιτικές απευθύνονται σε όλους τους πολίτες. Και υπάρχουν και πολιτικές, οι οποίες αντιμετώπισαν φοβίες δεκαετιών. Πότε ξανά Κυβέρνηση Ν.Δ. προχώρησε στα μη κρατικά Πανεπιστήμια; Πότε ξανά Κυβέρνηση της Ν.Δ. κατάφερε να τα βάλει με τους μπαχαλάκηδες στα Πανεπιστήμια και είναι μια μάχη που συνεχίζεται;

Αυτά, λοιπόν, θα πούμε στους ψηφοφόρους και τους παραδοσιακούς μας ψηφοφόρους και αυτούς οι οποίοι μπορεί να μας ψήφισαν για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια και είδαν ένα όραμα και μια διαφορά στην πολιτική μας και στους πιο συντηρητικούς ψηφοφόρους. Ναι, υπάρχουν παράπονα. Το ξέρουμε. Ο κόσμος ακόμα περνάει δύσκολα. Υπάρχουν πολλές ανάγκες που πρέπει να καλύψουμε. Όμως, δεν θα χαρίσουμε κάποιες επιτυχίες μέσα από αυτές τις πολλές δυσκολίες, μόνο και μόνο, γιατί κάποιοι προσωποποιούν τις πολιτικές. Οι πολίτες -επαναλαμβάνω- αξιολογούν πολιτικές, πριν και πάνω απ’ όλα.

Τώρα, ως προς την κυρία Λατινοπούλου, νομίζω ότι τέτοιες συμπεριφορές και τέτοιας τάξεως κριτική, είναι που έχουν χαρίσει αγώνες που ανήκουν σε όλους τους Έλληνες σε έναν πολιτικό χώρο. Τιμούμε αυτούς, οι οποίοι αγωνίστηκαν στο Πολυτεχνείο για τη Δημοκρατία. Και αυτός ο αγώνας δεν έχει πολιτικό πρόσημο. Δεν ανήκει σε κανέναν πολιτικό χώρο. Ανήκει σε κάθε Ελληνίδα και σε κάθε Έλληνα, δημοκράτισσα και δημοκράτη. Το γεγονός ότι κάποιοι, στο όνομα του αγώνα του 1973, προσπάθησαν να κάνουν πολιτικές καριέρες, να καπηλευτούν αυτές τις μάχες, αυτούς τους αγώνες, είναι προφανώς κάτι, το οποίο διαχρονικά το κατακρίνουμε. Αλλά μην φτάνουμε σε ένα άκρο, το οποίο είναι πολύ επικίνδυνο και το μόνο που καταφέρνει είναι να εκχωρεί αγώνες, οι οποίοι είναι, όπως είπα πριν, εθνικοί αγώνες, δημοκρατικοί αγώνες που ανήκουν σε όλους τους Έλληνες, σε έναν πολιτικό χώρο.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Υπάρχουν δημοσιεύματα που υποστηρίζουν ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην αναθεώρηση του Συντάγματος θέλει να προχωρήσει σε αλλαγές που θα δώσουν υπερεξουσία στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, θέση που, όπως γράφεται, θέλει να αναλάβει και ο ίδιος. Μάλιστα, έχει γραφτεί ακόμα και για αλλαγές πολιτειακού χαρακτήρα και για Προεδρική Δημοκρατία στο πρότυπο της Γαλλίας, του Μακρόν. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ακόμα δυόμιση χρόνια σε αυτή τη θητεία του ως Πρωθυπουργός και σκοπεύουμε να κριθούμε και εκείνος και όλοι οι υπόλοιποι στις εκλογές του 2027. Όπως ο ίδιος έχει απαντήσει, δεν υπάρχουν καν αυτά. Νομίζω ότι είναι δημοσιεύματα, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Άκουσα τις κατηγορίες σας εναντίον του κ. Σαμαρά. Αναφερθήκατε στις ανακοινώσεις σας και στις δηλώσεις της Κυβέρνησης του πατρός Μητσοτάκη το 1993 και το εκλογικό του ποσοστό, το 18% επί της ηγεσίας του. Γιατί θεωρούνταν σύμμαχος μέχρι τώρα; Και μια δεύτερη ερώτηση. Συμφωνείτε πως η Κυβέρνηση Σαμαρά ευθύνεται για τα σκληρά μνημονιακά μέτρα του δεύτερου μνημονίου, εξαιτίας της Αντιπολίτευσης που άσκησε στην κυβέρνηση Παπανδρέου;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση Σαμαρά ήταν μια Κυβέρνηση, η οποία προσπάθησε και κράτησε όρθια την Ελλάδα. Και είμαστε υπερήφανοι που υπηρετήσαμε τον αγώνα αυτό, ο καθένας από τη δική του θέση. Τότε εγώ δεν είχα κάποιο αξίωμα, ούτε ήμουν στη Βουλή, ούτε στην Κυβέρνηση, αλλά είμαι υπερήφανος, γιατί και εγώ, ως νεότερος τότε, προσπάθησα να αντιμετωπίσω αυτό τον λαϊκισμό, όπως και πολλοί συνομήλικοί μου. Μας έλεγαν «γερμανοτσολιάδες», «προδότες» και τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ, τότε. Και σταθήκαμε όρθιοι στη σωστή πλευρά της Ιστορίας. Και να θυμίσουμε ότι δεν εξαπάτησε τους πολίτες η Ν.Δ. το 2012, δεν κατέβηκε με άλλο πρόγραμμα από αυτό το οποίο εξελέγη. Η Ιστορία τα κρίνει όλα αυτά και το τι συνέβη πριν. Δεν είναι τώρα βήμα αυτό για να κάνουμε μια ανάλυση και του 2010-2012. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Ν.Δ., ούτε το 2012, ούτε στη συνέχεια δεν είχε άλλο πρόγραμμα ή άλλη ατζέντα από αυτή για την οποία εξελέγη. Δηλαδή, δεν απευθύνθηκε στους πολίτες προεκλογικά με αφήγημα «σκισίματος μνημονίων» και στη συνέχεια, υπέγραψε σκληρό μνημόνιο. Είπε την αλήθεια σε όλες τις εκλογές και του  2009 και του 2012 και του 2015 και πάει λέγοντας. Αυτό νομίζω είναι κάτι, το οποίο πρέπει να κρατήσουμε. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο λέει η ανακοίνωση είναι ότι, επειδή υπάρχει μια κατηγορία περί διεύρυνσης -και σας μιλώ ως γέννημα θρέμμα Νεοδημοκράτης- η διεύρυνση αυτή, όταν γίνεται σωστά και δεν γίνεται με όρους αλλοίωσης, δηλαδή έρχονται κάποιοι και συστρατεύονται μαζί σου, υπηρετούν το δικό σου αφήγημα, πιστεύουν το δικό σου όραμα της Ν.Δ. και του Κυριάκου Μητσοτάκη, το οποίο, αν διαβάσει κανείς και την Ιδρυτική Διακήρυξη της Ν.Δ., τον Εθνάρχη Κωνσταντίνο Καραμανλή, τότε αυτό είναι δικαίωση. Και αυτή η διεύρυνση, σωστή διεύρυνση οδηγεί σε ποσοστά, πολλές φορές, και άνω του 40%. Κανείς δεν περισσεύει. Περάσαμε πολλά τα τελευταία χρόνια και κάποιοι άνθρωποι αναθεώρησαν και είδαν στο πρόσωπο του Κυριάκου Μητσοτάκη και συνολικά στη Ν.Δ. μια προοπτική σταθερότητας και εξέλιξης. Αυτό, λοιπόν, ήταν μια -θα έλεγα- αντικειμενική παρατήρηση, με την άλλη θεώρηση, τη θεώρηση της συρρίκνωσης. Εμείς, λοιπόν, είπα και πριν ότι δεν είχαμε άλλη επιλογή, μετά τα όσα ελέχθησαν στη συνέντευξη των προηγούμενων ημερών. Δεν ήταν κάτι που το επιδιώξαμε, ούτε, όπως ελέχθη και απάντησα και προηγουμένως, το είχαμε προαποφασίσει.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Από το γεγονός ότι ο πρώην Πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, εξ όσων γνωρίζω, δεν έχει τοποθετηθεί για την πρόταση υποψηφιότητάς του στη θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον κ. Σαμαρά εννοείται, αυτό αφήνει το δικαίωμα να κάνουμε την ερώτηση, η Κυβέρνηση, όταν θα έρθει η ώρα να επιλέξει κάποιον για τη θέση του Προέδρου, μπορεί να προσπεράσει αυτό το όνομα του πρώην Πρωθυπουργού, από τη στιγμή που, κακώς ή καλώς, μπήκε στον δημόσιο διάλογο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει καμία συζήτηση ή κανένας υποψήφιος ή κατάλογος υποψηφιοτήτων, ούτε υπήρξε ποτέ, για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Είναι μια συζήτηση που, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, είναι πρόωρη και προσβλητική για τον θεσμό. Όταν έρθει εκείνη η ώρα, όπως ακριβώς επιτάσσει το Σύνταγμά μας, ο Πρωθυπουργός θα ανακοινώσει την απόφασή του, η οποία θα τεθεί στην κρίση των μελών του ελληνικού Κοινοβουλίου.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Η κυρία Χριστίνα Αλεξοπούλου, τέως Υφυπουργός Μεταφορών, προχώρησε σε μια ανάρτηση στα social media, όπου αναφέρει «ανθέλληνες υπάρχουν πολλοί, Σαμαράς όμως ένας». Ήθελα το σχόλιό σας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η διαφοροποίησή μας, η διαφωνία μας, πείτε το όπως προτιμάτε, με τον κ. Σαμαρά είναι πολιτική, δεν είναι προσωπική και δεν χρειάζονται χαρακτηρισμοί. Δεν θα αμφισβητήσουμε τον πατριωτισμό, ούτε θα μπούμε σε αυτή τη λογική. Δεν πρόκειται να το κάνουμε, ούτε πρέπει να το κάνουμε. Είναι κάτι, το οποίο έγινε από την άλλη πλευρά και θεωρώ ότι δεν ωφελεί κανέναν.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση διέταξε το πρωί της Δευτέρας η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, προκειμένου να διερευνηθεί για πιο λόγο το υλικό από τις κάμερες του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης που παραδόθηκε από τους υπευθύνους της εταιρείας διαχείρισής τους στον κύριο εφέτη ανακριτή της υπόθεσης των Τεμπών, δεν περιείχε τις βιντεοσκοπήσεις από το μηχανοστάστιο της Θεσσαλονίκης, στο οποίο έγινε η φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Ωστόσο, δεν έχει παραγγείλει έρευνα για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία. Τι έχετε να πείτε για τις συγκεκριμένες εξελίξεις, διότι διενεργείται έντονη κριτική γι’ αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι θετική εξέλιξη κάθε περαιτέρω έρευνα, κάθε περαιτέρω κλήση για μαρτυρική κατάθεση. Δεν σχολιάζουμε μία εν εξελίξει υπό διερεύνηση δικαστική υπόθεση και μάλιστα μια τόσο σοβαρή υπόθεση με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Έχουμε διατυπώσει τις θέσεις μας συνολικά για τη συγκεκριμένη υπόθεση και έχουμε απαντήσει κατά καιρούς σε διάφορες θεωρίες που έχουν ακουστεί, αλλά θα αποφασίσει με την έρευνα που κάνει σε κάθε επιμέρους αιτίαση ποια είναι η πραγματικότητα, ποια είναι η αλήθεια και θα το ανακοινώσει η Δικαιοσύνη. Αλλά αυτό που θέλω να σας πω, και όχι απευθυνόμενος προφανώς προς εσάς ή τους συναδέλφους σας, αλλά σε αυτούς οι οποίοι διακινούν διάφορες τέτοιες θεωρίες και πολλοί εξ αυτών, μάλιστα, εκμεταλλεύονται και τον πόνο των συγγενών, αν η Δικαιοσύνη απορρίψει μια σειρά από θεωρίες οι οποίες ακούγονται ως αναληθείς, ως κατασκευασμένες, ως υπερβολικές, όλοι αυτοί οι οποίοι εμπορεύονται αυτές τις ειδήσεις και εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο, θα ζητήσουν συγνώμη; Πρέπει να δούμε, να περιμένουμε. Προς το παρόν αναμένουμε τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, συμπληρωματικά ακριβώς, πάνω σε αυτό. Η σημερινή παρέμβαση του Αρείου Πάγου είναι ακόμα μία πάνω σε κάποια πτυχή του δυστυχήματος των Τεμπών που, τουλάχιστον, επικρέμεται πιθανότητα συγκάλυψης. Κατηγορίες που υπήρχαν πριν και ενδείξεις ή στοιχεία που προκαλούν την παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Από την πλευρά του ο Πρωθυπουργός έχει μετανιώσει για ορολογίες όπως τις θεωρίες συνομωσίας πάνω σε ζητήματα που τότε δεν ερευνώνταν, σήμερα ερευνώνται;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δουλειά της Δικαιοσύνης είναι να μην αφήσει καμία σκιά σε καμία υπόθεση και πολύ καλά κάνει. Αλλά επειδή μου κάνατε αυτήν την ερώτηση, έχετε δει καμία από τις θεωρίες συνωμοσίας μέχρι σήμερα να επαληθεύεται; Ό,τι έως τώρα έχουμε δει, καταρρίπτει τις διάφορες θεωρίες συνωμοσίας. Άρα, αυτό που έχει πει ο Πρωθυπουργός, υπενθυμίζοντας πάντοτε το σεβασμό του στη Δικαιοσύνη και περιμένοντας και ο ίδιος τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης συνολικά σε προδικαστικό επίπεδο και επί μέρους ζητήματα, αυτό το οποίο έχει πει, έως τώρα, επαληθεύεται. Γιατί βασίζεται στην κοινή λογική. Το ξαναλέμε, όμως, και μιλάω εξ ονόματος και του Πρωθυπουργού και συνολικά της κυβέρνησης, εμείς δεν υποκαθιστούμε τη Δικαιοσύνη, δεν παρεμβαίνουμε, δεν προδικάζουμε, περιμένουμε. Και πολύ καλά κάνει η Δικαιοσύνη και ερευνά κάθε επί μέρους δεδομένο.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Ελεγκτικό Συνέδριο, ένα από τα τρία ανώτατα δικαστήρια της χώρας, που είναι αρμόδιο για να ελέγχει και ν’ αποδίδει ευθύνες στους δημόσιους υπόλογους, τους διαχειριστές του δημοσίου, δηλαδή, στην Έκθεση του 2023 κατακεραυνώνει τις πρακτικές του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή. Ειδικά στο κομμάτι της προτεραιοποίησης ελέγχων συμπεραίνει ότι δεν ακολουθούνται κριτήρια προτεραιοποίησης και χρησιμοποιούνται διάφορα επιχειρήματα στερεοτυπίας γι’ αυτή την πρακτική. Μάλιστα, ο κύριος Πιτσιλής αρνείται ν’ αποστείλει τα στοιχεία που εισρέουν σε αυτόν αναφορικά με εκβιασμούς ή απαλλαγή επιχειρηματιών στις εισαγγελικές Αρχές, προτιμώντας τον πειθαρχικό έλεγχο, έτσι παράγονται φαινόμενα διαφθοράς. Τι έχετε να σχολιάσετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Λογικά αναφέρεστε σε συστάσεις οι οποίες είναι προ έτους, τον προηγούμενο χρόνο, απ’ όσο γνωρίζω και από την ερώτηση που απευθύναμε, οι οποίες μάλιστα οδηγούν σε εναρμόνιση της ΑΑΔΕ στους διάφορους ελέγχους που κάνουν. Δηλαδή, η ΑΑΔΕ προσπαθεί να εναρμονιστεί με αυτές τις συστάσεις και δεν υπάρχει κανένα περαιτέρω ζήτημα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, διαβάζω τη δήλωση του κυρίου Δένδια, του υπουργού Αμύνης: «Το καλύτερο που θα μπορούσε να ελπίζει η Ουκρανία είναι να παγώσουμε τη σύγκρουση ως έχει και ν’ αφήσουμε τα θέματα που έχουν να κάνουν με κυριαρχία, εδαφική ακεραιότητα να συζητηθούν μόλις ωριμάσουν οι λύσεις». Συμφωνεί η κυβέρνηση με αυτήν τη δήλωση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο κύριος Δένδιας δεν αμφισβήτησε σε καμία περίπτωση τη διαχρονική στάση της χώρας. Είμαστε με την Ουκρανία, είμαστε με τον αμυνόμενο, δεν αμφισβητούμε το δίκαιο της Ουκρανίας και το γεγονός ότι δέχθηκε μία σφοδρή, άδικη επίθεση και κατάφωρα αντίθετη με το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι ο αμυνόμενος η Ουκρανία, στηρίζουμε την Ουκρανία και από κει και πέρα, βέβαια, υποστηρίζουμε και την κατάπαυση του πυρός, να δοθεί μία λύση η οποία προφανώς δεν αλλοιώνει αυτή η στάση και τη θέση μας, τη διαχρονική μας θέση υπέρ του αμυνόμενου.

Ευχαριστώ.