Καλό μεσημέρι,
Γνωστοποιήθηκε η νέα ανανεωμένη λίστα με τα προϊόντα που έχουν ενταχθεί ως τώρα στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών στα σούπερ μάρκετ, μετά από το κάλεσμα του Υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου.
Πρόκειται για 523 κωδικούς προϊόντων με μειωμένες τιμές από 5% έως 24%. Συνολικά πάνω από 600 κωδικοί πρόκειται να ενταχθούν στην νέα αυτή πρωτοβουλία.
Στην λίστα, μάλιστα, γίνεται γνωστή και η ημερομηνία από την οποία το κάθε προϊόν εντάσσεται στην πρωτοβουλία, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να συγκρίνουν με ευκολία τις τιμές.
«Το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1% -έχουμε τον μισό πληθωρισμό διατροφής από την Ευρωπαϊκή Ένωση- και ειδικότερα στα σούπερ μάρκετ έχουμε αρνητικό πληθωρισμό μεταξύ 1 και 2 %» τόνισε ο κ. Θεοδωρικάκος.
Η Κυβέρνηση στηρίζει τους πολίτες απέναντι στις επιπτώσεις της πληθωριστικής κρίσης με έκτακτα μέτρα, όπως η μείωση των τιμών στα σουπερμάρκετ, ή το καλάθι του νοικοκυριού, το market pass -παλιότερα-, με μόνιμα μέτρα αύξησης των εισοδημάτων, αλλά και συνεχείς ελέγχους στην εφοδιαστική αλυσίδα και πρόστιμα σε περιπτώσεις παραβάσεων.
—-
Παρουσιάστηκε η νέα ηλεκτρονική εφαρμογή SafeYOUth για την προστασία των ανηλίκων.
Το SafeYOUth αποτελεί, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το πρώτο εξειδικευμένο και ηλικιακά στοχευμένο εργαλείο ενημέρωσης και ασφάλειας των νέων, που απευθύνεται, σε παιδιά και νέους 12 έως 18 ετών καθώς και στους γονείς, τους δασκάλους, τους προπονητές ενός ανηλίκου.
Το περιεχόμενο της εφαρμογής καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ζητημάτων όπως η ενδοοικογενειακή βία, το bullying, ζητήματα ισότητας και ρατσισμού, η ασφαλής οδήγηση και η χρήση ουσιών.
Το νέο αυτό εργαλείο ενημερώνει υπεύθυνα και εμπεριστατωμένα για επικίνδυνες καταστάσεις στις οποίες μπορεί να βρεθούν οι νέοι, συμβάλλει στην προστασία τους από αυτές και παρέχει αμεσότητα στην επικοινωνία με την Ελληνική Αστυνομία.
⦁ Παρέχει απευθείας σύνδεση με την τηλεφωνική γραμμή “10201” για ενημέρωση ή καταγγελία.
⦁ Δίνεται η δυνατότητα για την υποβολή ανώνυμων ή επώνυμων αναφορών στο gov.gr, με εύκολο και γρήγορο τρόπο.
⦁ Συνδέεται με τον αριθμό έκτακτης ανάγκης “100” για άμεση βοήθεια
⦁ Και διαθέτει Emergency Button για σιωπηλή και άμεση επικοινωνία με την Άμεση Δράση σε περίπτωση κατάστασης απειλής ή κινδύνου της ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας του ανήλικου. Άμεσα θα ενημερωθεί η Αστυνομία, σε αυτή την περίπτωση, προκειμένου να στείλει δυνάμεις στο σημείο, καθώς η εφαρμογή λειτουργεί με γεωεντοπισμό. Σημειώνεται πως το emergency button θα είναι διαθέσιμο μόνο στους ανήλικους που θα εγγραφούν στην εφαρμογή.
Η εφαρμογή Safe Youth αποτελεί ακόμα ένα εργαλείο για να προστατεύσουμε αποτελεσματικά κάθε παιδί απέναντι στη βία. Η τεχνολογία μας δίνει την δυνατότητα ώστε οι νέοι να μεγαλώσουν και να κοινωνικοποιηθούν σε ένα ασφαλές περιβάλλον.
—-
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ενημέρωσε την αρμόδια επιτροπή της Βουλής για την Νέα Δομή Δυνάμεων 2024-2025. H Nέα Δομή Δυνάμεων αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την υλοποίηση της «Ατζέντας 2030», η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που έγινε ποτέ στην ιστορία του ελληνικού κράτους στον τομέα της Εθνικής Άμυνας, με στόχο την προσαρμογή στις νέες προκλήσεις και την αναβάθμιση των δυνατοτήτων αποτροπής της χώρας.
Δημιουργείται ένας σύγχρονος, τακτικά ευέλικτος και άρτια εξοπλισμένος στρατός, μικρότερος σε μέγεθος, αλλά με μεγαλύτερη ισχύ πυρός. Ένας στρατός που θα μπορεί να επιχειρεί, όχι μόνο σε μεγάλους σχηματισμούς, αλλά και σε επίπεδο μικρών και ευέλικτων μηχανοκίνητων μονάδων, οι οποίες θα διαθέτουν αυτόνομες drone και αντι- drone δυνατότητες και θα αξιοποιούν σύγχρονα οπλικά συστήματα και μέσα.
Βασικά σημεία των αλλαγών είναι μεταξύ άλλων:
1. Η μείωση των στρατοπέδων από 837 σε 705 , με στόχο τη βελτίωση της οργανωτικής λειτουργίας των Μονάδων και την αύξηση στο 70% του ποσοστού στελέχωσής τους σε καιρό ειρήνης.
2. Η δημιουργία πολυεπίπεδου Συστήματος Αεράμυνας, με δημιουργία αντι- αεροπορικού και αντι-drone θόλου που θα καλύπτει το σύνολο της εθνικής επικράτειας.
3. Η απόκτηση δορυφόρου για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, για χρήση ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών και
4. Η ενίσχυση της δυνατότητας συνδρομής στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών με μονάδες διττής χρήσης.
—-
Υπερψηφίστηκε από τη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας για την αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού. Με τις νέες αλλαγές που εισάγονται το νομοσχέδιο, στοχεύει να εξασφαλίσει πρόσβαση σε Προσωπικό Ιατρό σε κάθε ενήλικο πολίτη της χώρας, προσφέροντας δωρεάν υπηρεσίες πρόληψης και φροντίδας.
Στο πλαίσιο αυτό, αυξάνεται ο αριθμός των Προσωπικών Ιατρών, έτσι ώστε να μπορεί κάθε πολίτης να εγγραφεί και να έχει τη δυνατότητα για δωρεάν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας στην περιοχή όπου ζει και κατοικεί. Δίνεται, ωστόσο, η δυνατότητα, εφόσον ο πολίτης δεν επιθυμεί να εγγραφεί σε δωρεάν Προσωπικό Ιατρό, να εγγραφεί στον ιδιώτη Εσωτερικό Παθολόγο ή Γενικό/Οικογενειακό Ιατρό που τον παρακολουθεί, αποζημιώνοντάς τον.
Επιπλέον, ανακοινώθηκε η έναρξη λειτουργίας των δωρεάν απογευματινών χειρουργείων στις 28 Νοεμβρίου, μια σπουδαία μεταρρύθμιση η οποία δίνει τη δυνατότητα να δημιουργηθούν οι δομές για να πραγματοποιηθούν 37 χιλιάδες δωρεάν απογευματινά χειρουργεία. Προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους ασθενείς είναι εγγεγραμμένοι στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων μηνών.
Η Κυβέρνηση συνεχίζει να στηρίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας στοχεύοντας στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών δίνοντας επιπλέον κίνητρα στους υγειονομικούς, έχοντας, ήδη, πραγματοποιήσει από τον Δεκέμβριο του 2022 μεσοσταθμική αύξηση στους μισθούς 10%, ενώ τον Αύγουστο του 2022 δόθηκαν επιπλέον 800 ευρώ στους γιατρούς.
Αυξήσεις υπήρξαν και στα επιδόματα και τις εφημερίες, με τα ποσά να κυμαίνονται από 20 έως και 600 ευρώ, ανάλογα με την περιοχή και τη δυσκολία της. Από τον Ιανουάριο, οι εφημερίες θα υπόκεινται σε αυτοτελή φορολόγηση που ισοδυναμεί με μεσοσταθμική αύξηση αποδοχών επιπλέον, κατά 130 ευρώ τον μήνα. Οι μισθολογικές αυξήσεις κυμαίνονται από 19% έως 22% για γιατρούς, με το ύψος των αποδοχών να εξαρτάται από τη θέση και την περιοχή υπηρεσίας, ενώ μετά την ενσωμάτωση των νέων επιδομάτων για άγονες περιοχές οι αποδοχές μπορεί να φτάσουν έως και 600 ευρώ επιπλέον το μήνα για συγκεκριμένες ειδικότητες.
—–
Τέθηκε σε λειτουργία η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για το επίδομα θέρμανσης 2024-2025.
Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση η πρώτη δόση των 150 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 55% του επιδόματος θα καταβληθεί στις 23 Δεκεμβρίου ενώ το υπόλοιπο 45% που ανέρχεται στα 120 εκατ. ευρώ θα δοθεί στα τέλη Μαΐου αφού σταθμιστούν τα καιρικά δεδομένα από τα 12.000 σημεία στα οποία έχει χωριστεί η χώρα.
Μετά τις παρεμβάσεις της Κυβέρνησης το φετινό επίδομα θέρμανσης είναι υψηλότερο για το ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ αυξάνονται στα 1.200 από 1.000 ευρώ τα ποσά της ενίσχυσης για όσους διαμένουν σε περιοχές με χαμηλές θερμοκρασίες.
Επίσης, φέτος ενισχύονται οι πιο ορεινές περιοχές, καθώς, το ελάχιστο επίδομα που μπορεί να πάρει ένα νοικοκυριό είναι 100 ευρώ, ενώ ο γενικός κανόνας προβλέπει πλαφόν στα 800 ευρώ.
—-
Με τροπολογία του Υπουργείου Εργασίας, πλέον, οι ασφαλισμένοι του e-Ε.Φ.Κ.Α. θα δικαιούνται κύρια σύνταξη λόγω αναπηρίας από κοινή νόσο, χωρίς να χρειάζεται να διακόψουν την απασχόλησή τους, όπως χρειαζόταν μέχρι σήμερα.
Παράλληλα, προβλέπεται η αναδρομική ισχύς της ρύθμισης, από 1/1/2024. Όσοι έχουν υποβάλλει αιτήσεις συνταξιοδότησης από την αρχή του έτους, οι οποίες έχουν απορριφθεί λόγω μη προηγούμενης διακοπής της απασχόλησής τους, θα πρέπει να τις επανυποβάλουν εντός έξι μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, ώστε αυτές να επανεξεταστούν με το νέο καθεστώς.
Στηρίζουμε ουσιαστικά τους συμπολίτες μας με αναπηρία με πράξεις όπως η πρόσληψη επιπλέον 740 γιατρών στα ΚΕΠΑ και η διεύρυνση της λίστας των μη αναστρέψιμων παθήσεων, με στόχο τη στήριξη και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως επισήμανε «Επιφέρουμε μία σημαντική θετική αλλαγή στη ζωή και την καθημερινότητα χιλιάδων συμπολιτών μας με αναπηρία, με στόχο να κάνουμε ένα ακόμη σημαντικό βήμα στην καλλιέργεια μιας συλλογικής νοοτροπίας ουσιαστικής ισότητας και ευκαιριών για όλους».
—-
Υπεγράφη παρουσία του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα στην Θεσσαλονίκη η σύμβαση για τη χρονομίσθωση 159 λεωφορείων για τρία χρόνια. Πρόκειται για μία σύμβαση μέσω της οποίας ο ΟΑΣΘ θα ανανεώσει τον στόλο του και από την 1η Ιανουαρίου θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης νεότερα λεωφορεία σε σχέση με αυτά που κυκλοφορούν σήμερα.
Καθημερινά, στους δρόμους της Θεσσαλονίκης μέχρι σήμερα κυκλοφορούν συνολικά περίπου 485 λεωφορεία και σε σχέση με την περσινή περίοδο, δρομολογούνται καθημερινά 40 επιπλέον λεωφορεία, ενώ το 1/3 του στόλου του ΟΑΣΘ αποτελείται από ολοκαίνουρια λεωφορεία.
Επιπλέον, στις 30 Νοεμβρίου θα παραδοθεί η βασική γραμμή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, με 13 σταθμούς, ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025.
Η συντεταγμένη προσπάθεια για την βελτίωση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης αποδίδει καθημερινά και το εμβληματικό έργο του μετρό, θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης και θα βελτιώσει άμεσα την καθημερινότητα των συμπολιτών μας.
Παράλληλα, όπως έκανε γνωστό ο Υπουργός κ. Σταϊκούρας έφτασαν σήμερα τα πρώτα – 8 από τα 100 – 18μετρα λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου της εταιρείας IVECO στο λιμάνι του Πειραιά. Έως το καλοκαίρι του 2025 θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας, συνολικά 300 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου.
—-
Αυτή την ώρα ο Πρωθυπουργός συναντάται με τον Μητροπολίτη Γαλλίας κ.κ. Δημήτριο, ενώ στις 18:00 θα συμμετάσχει σε συζήτηση την οποία διοργανώνει το I- efimerida.gr με τον φιλόσοφο Πασκάλ Μπρυκνέρ.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι κ. Υπουργέ, γίνεται συζήτηση τις τελευταίες ημέρες για τον προσωπικό γιατρό, υπάρχει και αντιπαράθεση με το ΠΑΣΟΚ σχετικά με την πρόταση που έχει καταθέσει. Τελικά τι ισχύει; Ο κ. Ανδρουλάκης, λέει ότι η πρόταση που έχει κάνει, για τα βαρέα και ανθυγιεινά, η τροπολογία, δεν έχει δημοσιονομικό κόστος. Εσείς λέτε ότι έχει. Ακούσαμε στελέχη από το ΠΑΣΟΚ να λένε πως δεν θα βγουν στη σύνταξη αυτομάτως εργαζόμενοι υγειονομικοί, λόγω της τροπολογίας που έφερε το ΠΑΣΟΚ. Εσείς λέτε ότι θα βγουν σε βάθος διετίας γύρω στα 12000 άτομα. Ποια είναι η πραγματικότητα. Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα ξεκινήσω από τη στάση του ΠΑΣΟΚ στα απογευματινά χειρουργεία. Γιατί νομίζω ότι αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά πολύ περισσότερο τους πολίτες, από το ζήτημα της στάσης ενός κόμματος στη Βουλή, που έχει μεγάλη αξία, γιατί είναι και θεσμικό και πολιτικό, αλλά νομίζω τον κόσμο τον ενδιαφέρει περισσότερο η βελτίωση της ζωής του. Έδωσε λοιπόν την δυνατότητα η Κυβέρνηση, όπως είχε υποσχεθεί ο Πρωθυπουργός και ανακοινώθηκε επίσημα η έναρξη, γιατί τώρα βρέθηκαν και σίγουρα και τα λεφτά από την Ευρώπη, για 37000 δωρεάν, απογευματινά χειρουργεία. Μιλάμε δηλαδή για συμπολίτες μας, οι οποίοι περίμεναν πολλούς μήνες και σε κάποιες περιπτώσεις και κάποια χρόνια για να κάνουν ένα χειρουργείο. Ένα προγραμματισμένο, όχι έκτακτο, αλλά σημαντικό χειρουργείο. Δεν θεωρώ ότι είναι κανονικό να μην υπερψηφίζει κάποιος μια τέτοια κίνηση. Δεν νομίζω ότι είναι ένα ζήτημα πολιτικής αντιπαράθεσης, το να δώσεις τη δυνατότητα σε συμπολίτες σου να κάνουν πιο γρήγορα ένα χειρουργείο. Έχουμε κάνει και άλλα για να βελτιωθούν οι χρόνοι αναμονής, να μειωθούν. Είναι η ενιαία λίστα χειρουργείων, μια σειρά από παρεμβάσεις στο ΕΣΥ. Χρειάζονται περισσότερα.
Δεν ζητήσαμε από την αντιπολίτευση να αποθεώσει την Κυβέρνηση. Αλίμονο. Ή να πει ότι τα έχει κάνει όλα καλά. Αλλά το να μην ψηφίζει, να ψηφίζει δηλαδή «παρών» και ειδικά το ΠΑΣΟΚ που θέλει, υποτίθεται να γίνει σοβαρή αντιπολίτευση. Να μην υπερψηφίζει την διάταξη για τα απογευματινά χειρουργεία, νομίζω ότι δεν μπορούμε να το εξηγήσουμε με όρους λογικής. Το ξεχωρίζω λοιπόν αυτό. Πάμε στα υπόλοιπα.
Κανένας δεν ζητάει από καμία αντιπολίτευση να λέει ναι σε όλα στη Κυβέρνηση. Δεν θα ήταν αντιπολίτευση. Είναι ο ρόλος της διαφορετικός. Είναι λογικό ότι θα πει και όχι. Όχι όμως σε ζητήματα όπως είναι αυτό που σας είπα προηγουμένως ή κάποια άλλα τα οποία έχουμε αναλύσει. Το θέμα όταν λέει όχι, πρέπει να φέρνει αντιπρόταση και δεν φέρνει σοβαρή αντιπρόταση. Μια φορά πήγε να φέρει κάτι διαφορετικό και έφερε μια τροπολογία copy paste, ίδια ακριβώς με αυτή την οποία είχε φέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, για τα βαρέα και ανθυγιεινά πριν από τέσσερα χρόνια. Όπως είπα στην προηγούμενη ενημέρωση, άλλαξε το σήμα και το χρώμα. Αυτό είναι ακριβώς τακτική ΣΥΡΙΖΑ. Πράσινος ΣΥΡΙΖΑ. Χωρίς κοστολόγηση. Όταν ζητάς κάτι, λες πόσο κοστίζει. Κοστίζει τόσο και θέλω να τα πάρουμε από εκεί. Δεν το κάνουν αυτό και αναδεικνύεται και το ζήτημα της πρόωρης συνταξιοδότησης. Είναι δεδομένη η δυνατότητα άμεσης πρόωρης συνταξιοδότησης σε 7700 υγειονομικούς και αυτό προκύπτει από τον συνδυασμό της τροπολογίας του ΠΑΣΟΚ, η οποία αν και δεν δίνει αναδρομική υπαγωγή άμεσα, αν αυτή η τροπολογία συνδυαστεί με το περιεχόμενο του άρθρου 62 του νόμου 2084 του 1992, μιλάμε συγκεκριμένα, θα παράσχει το δικαίωμα εξαγοράς χρόνου από τους ενδιαφερόμενους και με λίγα λόγια, αν δώσουν 4000 ευρώ, τα οποία μάλιστα δεν τα πληρώνουν, παρακρατούνται, θα μπορούν να βγουν άμεσα σε σύνταξη. Δεύτερον, η μείωση του ορίου συνταξιοδότησης και αυτοί όλοι οι ευνοϊκοί όροι εξαγοράς χρόνων ασφάλισης, θα οδηγούσε και ένα σημαντικό τμήμα σε συνταξιοδότηση. Να αξιοποιήσει δηλαδή το νέο καθεστώς και να θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης στα 62. Όσοι είναι γεννημένοι, έως το 1962 θα μπορούν να συνταξιοδοτηθούν άμεσα. Αυτό δεν αμφισβητείται. Θα έχουν τη δυνατότητα για να το πω ακριβώς, δεν είναι αυτόματη η διαδικασία, θα μπορούν να το κάνουν. Όσοι έχουν γεννηθεί το ’63 ή το ’64 θα μπορούν να συνταξιοδοτηθούν με μειωμένη σύνταξη, ανατρέποντας την οργάνωση και τον σχεδιασμό του ΕΣΥ. Και αυτά τα λέει η Κυβέρνηση. Έρχεται λοιπόν το ΠΑΣΟΚ και λέει δεν ισχύει αυτό, κανένας δεν μπορεί να συνταξιοδοτηθεί και την επόμενη μέρα κάνει συνέντευξη η γραμματέας Πολιτικού Σχεδιασμού του ΠΑΣΟΚ, η κ. Διαμαντοπούλου και μιλάει για 2000. 2000. Εγώ θα πω κάτι. Από τους 7700, που σε βάθος διετίας είναι 12000, έστω ότι το επιλέξουν αυτό 2000, όπως λέει η κ. Διαμαντοπούλου. Αυτό είναι μια υπόθεση, μπορεί να το διαλέξουν 3000, 4000, να επιλέξουν να φύγουν πρόωρα, ποιος θα βρει να καλύψει αυτά τα κενά; Θα μας τα βρει ο κ. Ανδρουλάκης; Περιμένουμε να μας βρει τα λεφτόδεντρα, μπας και σωθούμε όλοι μας και η χώρα μας και όλοι. Θα μας βρει μαζί με τα λεφτόδεντρα και υγειονομικούς, ενώ βγάζουμε τόσες προκηρύξεις και δεν καλύπτονται όλες και αναγκαζόμαστε και δίνουμε και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, κίνητρα; Έχουν καταλάβει στο ΠΑΣΟΚ του κ. Ανδρουλάκη τι συμβαίνει στη δημόσια Υγεία; Ποιο είναι το πρόβλημα; Προφανώς είναι καθήκον μας να το λύσουμε, αλλά ο στόχος είναι να αυξήσουμε το προσωπικό. Το έχουμε αυξήσει 10%, χρειάζεται και άλλο. Δίνουμε κίνητρα. Προσπαθούμε να κρατήσουμε τους γιατρούς στα νοσοκομεία δίνοντας κίνητρα ιδιωτικού έργου και έρχονται εκείνοι να τους διώξουν από το ΕΣΥ; Και να έχουν μετά τη δυνατότητα ως συνταξιούχοι να δουλεύουν ως ιδιώτες; Εμείς θέλουμε να μείνουν οι άνθρωποι αυτοί στο ΕΣΥ. Και βέβαια υπάρχει μια φράση, που έχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και αφορά το ΠΑΣΟΚ. “Το ΠΑΣΟΚ τώρα, που ακούγεται και έχει στρέψει η κοινωνία τώρα τα μάτια της σε εσένα, αγαπητό ΠΑΣΟΚ -το διάβασα ήταν πολύ ωραίο- πρέπει να είσαι πάρα πολύ οργανωμένο και στις δυνάμεις και στην τεκμηρίωσή σου”, αυτό δεν το λέω εγώ, το λέει η κ. Διαμαντοπούλου. Οπότε νομίζω αυτή είναι η απάντηση συνολικά.
Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Βλέπουμε τις τελευταίες ημέρες ένα ράλι στις τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος και καταλαβαίνουμε ότι αυτόματα θα αφορά και τις τιμές στη λιανική, δηλαδή στον καταναλωτή, στην τσέπη των νοικοκυριών, το οποίο ήδη πιέζεται από τις τιμές στα τρόφιμα. Έχετε αφήσει αρκετές φορές ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας παρέμβασης από την Πολιτεία, όταν αυτή χρειαστεί. Και ρωτάω, ήρθε η ώρα γι’ αυτήν την παρέμβαση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να ξεχωρίσουμε τις τιμές χονδρικής με τις τιμές λιανικής. Πράγματι, υπάρχουν ημέρες που οι τιμές χονδρικής στη χώρα μας είναι αυξημένες, όπως και συνολικά στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, γι’ αυτό και ο Πρωθυπουργός κινείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να αντιμετωπίσει αυτή τη στρέβλωση. Μια στρέβλωση, η οποία είναι αποτέλεσμα μιας κατάφωρης αδικίας κατά των φτωχότερων χωρών της Ευρώπης, χωρίς να έχουν ευθύνη αυτές οι χώρες, με τις τιμές λιανικής όπου έχουμε καταφέρει, με μια σειρά από παρεμβάσεις, να κρατηθούν οι τιμές χαμηλότερες και να μην πληρώνουν οι καταναλωτές υπέρογκες αυξήσεις για τις οποίες, προφανώς, δεν ευθύνονται. Έχουμε δώσει πάνω από 10 δισ. ευρώ. Το λέω, λοιπόν, να καταστεί σαφές, ότι σε περίπτωση που παραστεί ξανά τέτοια ανάγκη, εννοείται πως θα υπάρχει η αντίστοιχη στήριξη για όποιον μήνα παρατηρηθεί τέτοια ανάγκη για τους καταναλωτές, για τα τιμολόγια. Δεν θα πληρώσουν οι πολίτες ενδεχόμενες αυξήσεις χονδρικής στη λιανική. Και βέβαια, δεν πρόκειται να επιτρέψει το κράτος κάποιοι να κερδοσκοπήσουν σε βάρος των πολιτών. Δεν ποινικοποιείται το κέρδος, ποινικοποιείται η κερδοσκοπία. Και επειδή έχουμε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν τέτοια εργαλεία, να είστε σίγουροι ότι θα το κάνουμε ξανά, εφόσον παρατηρηθεί τέτοια ανάγκη.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Βαριά εκτεθειμένη είναι η Ν.Δ., μετά το «Βατερλό» στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, το μεγαλύτερο Επιμελητήριο της χώρας, όπου η παράταξη που έλαβε το χρίσμα του κυβερνώντος κόμματος, με το όνομα «Όραμα Δημιουργίας», απορρίφθηκε από την Εκλογική Επιτροπή του ΕΕΑ, γιατί κρίθηκε ότι δεν τηρεί τις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος. Τι έχετε να πείτε γι’ αυτή την εικόνα; Είστε ευχαριστημένοι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, δεν θυμάμαι κάποια επίσημη ανακοίνωση της Ν.Δ. για επίσημο χρίσμα. Προφανώς, υπάρχουν υποψήφιοι στα Επιμελητήρια, όπως και στους Συλλόγους τους Επαγγελματικούς που ανήκουν στη Ν.Δ. -και είμαστε περήφανοι γι’ αυτούς- και στηρίζουμε τις υποψηφιότητες αυτές πολιτικά, ο καθένας ξεχωριστά. Και παράλληλα, είμαστε και πάρα πολύ ικανοποιημένοι, χωρίς να γνωρίζω τις λεπτομέρειες αυτής της περίπτωσης και την αιτιολόγηση αυτής της απόρριψης -φαντάζομαι υπάρχει και δικαίωμα προσφυγής, δεν το ξέρω πραγματικά- ότι στη χώρα αυτή λειτουργούν οι νόμοι. Και όταν γίνονται εκλογές, κρίνονται όλες οι υποψηφιότητες και αξιολογούνται. Και επειδή έχουμε Κυβέρνηση της Ν.Δ., αυτό είναι σημαντικό ότι συμβαίνει επί των ημερών της Κυβέρνησης της Ν.Δ.. Όπως αντιλαμβάνεστε, το να κάτσω τώρα εγώ να κάνω ανάλυση για ένα συγκεκριμένο Επιμελητήριο, για το αν έπρεπε να γίνει ή όχι δεκτή μια υποψηφιότητα, δεν είναι ο ρόλος μου. Υπάρχουν θεσμοί, οι οποίοι το αξιολογούν αυτό. Και ούτε αν μια υποψηφιότητα ενός ψηφοδελτίου ανθρώπου ή ανθρώπων που προέρχονται από ένα κόμμα, αν είχε κάποιες ατέλειες ή κάποια κενά, βαραίνουν συνολικά ένα κόμμα, επειδή οι άνθρωποι αυτοί ανήκουν σε ένα κόμμα. Νομίζω ότι αυτό είναι μια σύνδεση, η οποία είναι, θα το πω έτσι ευγενικά, υπερβολική.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Κάτι συμπληρωματικό. Δεν στηρίζει επίσημα η Ν.Δ. τη συγκεκριμένη παράταξη; Το λέω, γιατί έχουν βγει αρκετά κυβερνητικά στελέχη επισήμως, γι’ αυτό, επειδή το είπατε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Ν.Δ., όπως και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, με εξαίρεση τις Περιφέρειες και τους μεγάλους Δήμους της χώρας, πιστεύει πολύ στην ψήφο των μελών, είτε ενός Επιμελητηρίου, είτε των δημοτών ενός Δήμου, είτε των κατοίκων μιας Περιφέρειας. Είναι δεδομένο, όμως, ότι πολλοί υποψήφιοι και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στα Επιμελητήρια έχουν ισχυρούς δεσμούς με τη Ν.Δ. ή κάποιοι άλλοι με άλλο κόμμα. Εννοείται αυτό. Και είναι σημαντικό, εφόσον υπάρχει αυτή η διάθεση συμμετοχής στα κοινά, να το ενθαρρύνουμε αυτό. Αλλά είναι λίγο παλαιοκομματική και παλιάς λογικής η ταύτιση της πορείας ανθρώπων. Μικραίνει και τους ανθρώπους αυτούς με το να τους χαρακτηρίζουμε μόνο ως μια κομματική υποψηφιότητα. Είναι κάτι πολύ περισσότερο, κάτι πολύ μεγαλύτερο και κάθε περίπτωση, εν πάση περιπτώσει, είναι ξεχωριστή.
ΜΙΛΤ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω για το μετρό της Θεσσαλονίκης, ένα ερώτημα με δύο σκέλη: Γίνεται μια μεγάλη συζήτηση για το λογότυπο του μετρό και δεύτερον επειδή βγαίνουν διάφοροι και μιλούν για την ασφάλεια, υπάρχει κάποιο θέμα με την ασφάλεια;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινάω με το λογότυπο, γιατί το ζήτημα της ασφάλειας, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι και πολύ πιο σοβαρό και θέλει λίγο μεγαλύτερη ανάλυση. Θεμιτή η οποιαδήποτε αντίδραση κάποιου για ένα ζήτημα, τέλος πάντων, μας αρέσει ή όχι ένα λογότυπο. Έχει βγάλει μια εμπεριστατωμένη ανάλυση η εταιρεία η οποία το κατασκεύασε και αντίστοιχα η εταιρεία του μετρό που έδωσε αυτήν την ανάθεση, είναι απολύτως σύννομα όλα, ξεκίνησε με δύο διαφορετικές περιπτώσεις διαγωνισμών, η μία βγήκε άγονη, η άλλη κατέληξε σε υποψηφιότητες οι οποίες δεν ήταν δυνατόν να σταθούν, υπάρχει δικαιολόγηση από συγκεκριμένη μελέτη και αναφέρομαι σε αυτή τη δικαιολόγηση, την οποία μάλιστα την έδωσε στη διάθεση των πολιτών ο υπουργός ο κύριος Σταϊκούρας, χωρίς να μπορώ εγώ να κάνω κάποιο παραπάνω σχόλιο, είτε θετικό, είτε αρνητικό για το συγκεκριμένο λογότυπο, το οποίο έχει μια συγκεκριμένη φιλοσοφία θεωρώ.
Δύο λόγια και για την ασφάλεια, πριν πω νομίζω το σημαντικό του θέματος, τουλάχιστον κατά τη δική μας άποψη, της κυβέρνησης. Νομίζω ότι το ζήτημα της ασφάλειας ξεφεύγει της πολιτικής κριτικής, ειδικά όταν προέρχεται από ανθρώπους οι οποίοι ήταν οι πρεσβευτές της χυδαίας τακτικής των μουσαμάδων. Κι όσο κι αν τους ενοχλεί, στην ίδια χώρα που υπάρχουν οι επικίνδυνοι των μουσαμάδων, υπάρχει και μια κυβέρνηση η οποία στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο της Θεσσαλονίκης, γιατί η Θεσσαλονίκη είναι ένα κέντρο που θέλουμε να γίνει όλο και πιο σημαντικό κέντρο επισκεπτών και προόδου, η ίδια λοιπόν Θεσσαλονίκη που έζησε την απόλυτη κοροϊδία, θα ζήσει το ελάχιστο θα πω εγώ, το αυτονόητο θα πω εγώ, της παράδοσης στους πολίτες ενός εμβληματικού έργου. Όσο κι αν κάποιοι στενοχωριούνται κι είναι λυπηρό που στενοχωριούνται, δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Εμείς δε θα πάμε 30 Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη να κοροϊδέψουμε τον κόσμο, θα πάμε να παραδώσουμε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση θα πω εγώ συνολικά για το κράτος, αυτή η κυβέρνηση είναι η μόνη η οποία προσπάθησε να το τελειώσει και το τελειώνει το έργο αυτό, δεκατρείς σταθμούς. Και θα έχουμε και μετρό, θα έχουμε και αρχαία, κάποιοι προσπάθησαν με πολλές ενέργειες να καθυστερήσουν το έργο, να μπλοκάρουν το έργο, είναι οι ίδιοι πάνω κάτω, είναι αυτοί οι οποίοι εξαπάτησαν τους πολίτες. Τελευταία τους, λοιπόν, προσπάθεια, γιατί μην κοροϊδευόμαστε στο σήμα είναι το δέντρο, το φύλλο του δέντρου, η παράδοση είναι το δάσος. Εμείς, λοιπόν, μένουμε στο δάσος. Η τελευταία προσπάθεια, λοιπόν, αυτών είναι το αφήγημα περί επικινδυνότητας, το οποίο είναι επικίνδυνο πολύ από μόνο του, γιατί δημιουργεί αίσθημα φόβου στους πολίτες και θεωρώ πως συνιστά και ποινικό αδίκημα, αν θέλετε τη γνώμη μου, υπάρχει η αρμόδια εταιρεία να δει τις νομικές προεκτάσεις αυτού του θέματος. Η εταιρεία, λοιπόν, που λειτουργεί το μετρό Θεσσαλονίκης, λειτουργεί το μετρό στο Μιλάνο και στην Κοπεγχάγη. Και όπως λέει η ίδια η εταιρεία, αυτό δεν είναι ούτε δική μου άποψη, ούτε του Πρωθυπουργού, γιατί πρέπει να μιλούν οι ειδικοί για τα θέματα αυτά, «40 χρόνια δεν είχαμε ούτε ένα θανατηφόρο περιστατικό». Ακριβώς με την ίδια εταιρεία, το ξανά λέω, που λειτουργεί το μετρό στο Μιλάνο και στην Κοπεγχάγη. Αυτό είναι λοιπόν και κάτι που το επεσήμαναν ξανά οι εκπρόσωποι της εταιρείας και όλα αυτά θα πιστοποιηθούν από την TÜV, που είναι η κορυφαία εταιρεία πιστοποίησης παγκοσμίως ελέγχου της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, εν προκειμένω του μετρό. Άρα, ας μείνουμε στην άποψη των ειδικών, ας μη δημιουργούμε αισθήματα ανασφάλειας στον κόσμο και ας μείνουμε στη μεγάλη εικόνα ότι, επιτέλους, η Θεσσαλονίκη θα έχει μετρό. Ραντεβού στις 30 Νοεμβρίου και ας το πάρουν απόφαση οι γνωστοί καλλιεργητές αμφιβολιών και ψευδών ειδήσεων ότι δεν θα γυρίσει πίσω η χώρα μας, σε εποχές μουσαμάδων.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Βορίδης είπε σε χθεσινή του συνέντευξη, αλλά είναι και γενικότερο αφήγημα της Κυβέρνησης, ότι «κάνουμε πρωταθλητισμό στο ρυθμό ανάπτυξης» και ότι «η οικονομία πηγαίνει πάρα πολύ καλά». Όλα αυτά, ενώ σύμφωνα με την ετήσια Έκθεση του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα έχει τον τρίτο χαμηλότερο μισθό ανάμεσα σε 35 χώρες. Για την ακρίβεια, ξεπερνάει μόνο το Μεξικό και την Κολομβία. Πως κρίνετε και τη συγκεκριμένη Έκθεση, αλλά και το αφήγημα της Κυβέρνησης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η ίδια η πραγματικότητα, όπως και η Έκθεση του ΟΟΣΑ εμπεριέχουν δύο αλήθειες. Δύο μέρη μιας αλήθειας, εν πάση περιπτώσει, που πρέπει να ειπωθούν και τα δύο. Και η Ελλάδα ακόμα έχει πολύ δρόμο να διανύσει – είναι χαμηλά, χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια για να στηριχθεί το εισόδημα των πολιτών – και είναι η χώρα που έχει τη μεγαλύτερη βελτίωση από το 2019 μέχρι το 2023.
Ως προς τη γενική εικόνα της χώρας -πριν πάω σε κάποια επιμέρους της Έκθεσης του ΟΟΣΑ, που έχω επισημάνει- η Ελλάδα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης της ανεργίας. Έχει φτάσει στο 9,4%. Έχει μεγαλύτερη μείωση ανεργίας γυναικών, από το 22% στο 12%. Νέων από το 36% στο 20%. Έχει το μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ και το μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης. Αυτό δεν σημαίνει, όμως ότι, παρά τις αυξήσεις αυτές και τις βελτιώσεις, έχουμε φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο. Έχουμε ακόμα δρόμο να διανύσουμε.
Ως προς την Έκθεση του ΟΟΣΑ, είναι δεδομένο ότι η Ελλάδα ξεκίνησε από πολύ χαμηλή βάση. Δεύτερον, στο διάστημα 2019-23 η συγκριτική θέση της χώρας έχει βελτιωθεί στους περισσότερους τομείς. Συγκεκριμένα, έχουμε την τέταρτη μεγαλύτερη βελτίωση στο δείκτη ικανοποίησης μεταξύ 35 χωρών του ΟΟΣΑ μεταξύ 2019-23. Στο ερώτημα – σε άλλη κατηγορία – «αισθανόσασταν ανησυχία κατά την προηγούμενη μέρα;», οι Έλληνες βρίσκονται σε χειρότερη θέση, αλλά κοντά στον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, αλλά και εκεί έχουμε την τέταρτη υψηλότερη βελτίωση και έχουμε ακόμα την ίδια εικόνα σε δύο ακόμα δείκτες. Άρα, ουσιαστικά και η Έκθεση του ΟΟΣΑ -τα έχουμε αυτά αναλυτικά αν θέλετε να σας τα δώσουμε με τις συγκεκριμένες επισημάνσεις- λέει το ίδιο ακριβώς πράγμα. Ότι είμαστε ακόμα χαμηλά σε σχέση με την Ευρώπη, αλλά από το 2019 μέχρι σήμερα είμαστε η χώρα που έχει μια από τις μεγαλύτερες βελτιώσεις σε κάποιους τομείς, όπως η βελτίωση της απασχόλησης στην καλύτερη. Σε κάποιους άλλους μια από τα καλύτερα ποσοστά βελτίωσης. Άρα, χρειάζεται πολύ δουλειά, επιμονή στον στόχο, υπομονή πολύ και κυρίως, βέβαια, κατανόηση των πολιτών οι οποίοι ακόμα περνάνε δύσκολα και πρέπει να αντιλαμβανόμαστε ότι παρά τις σημαντικές επιτυχίες της χώρας, ακόμα δεν είμαστε στο επίπεδο που θέλουμε να φτάσουμε, γι’ αυτό και ο στόχος για μέσο μισθό 1.500 ευρώ και 950 κατώτατο και ακόμα καλύτερες δουλειές, είναι ιερός, το χρωστάμε στους πολίτες και θα τα καταφέρουμε.
Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Χθες είδαν το φως της δημοσιότητας δύο δημοσκοπήσεις, στις οποίες φαίνεται ότι το ΠΑΣΟΚ τοποθετείται στη δεύτερη θέση. Τυπικά δεν είναι Αξιωματική Αντιπολίτευση. Θα ήθελα να ρωτήσω εάν αισθάνεται η Νέα Δημοκρατία «καυτή» την ανάσα του ΠΑΣΟΚ δίπλα της.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι. Σε καμία περίπτωση δεν νομίζω ότι μπορούμε να αναλύσουμε με τέτοιους όρους την αποτύπωση της πραγματικότητας. Θεωρώ ότι φέρνει κάτι το οποίο είναι πλέον εδραιωμένο, είναι εδραιωμένη η πεποίθηση, απ’ ότι συμφωνούν όλες οι έρευνες, ότι είναι ξεκάθαρα δεύτερο κόμμα το ΠΑΣΟΚ, μετά και από την κατάσταση η οποία επικρατεί στον ΣΥΡΙΖΑ. Σίγουρα, αυτή τη στιγμή δεν έχουμε εκλογές, αλλά οι δημοσκοπήσεις έχουν μεγάλη αξία ως εργαλεία αποτύπωσης ζητημάτων και μιας κατάστασης. Είναι σημαντικό ότι μία κυβέρνηση, η οποία κλείνει σε λίγους μήνες έξι χρόνια, έχει αυτή την ανθεκτικότητα. Υπάρχει ένας κόσμος ο οποίος περιμένει να δει τι θα κάνουμε και να αποφασίσει στο τέλος της τετραετίας. Απευθυνόμαστε στο σύνολο των Ελλήνων πολιτών. Αυτό, λοιπόν, που αισθανόμαστε ως «καυτό» – αν χρησιμοποιήσω την ερώτησή σας – είναι την ανάγκη να ολοκληρώσουμε όλα όσα έχουμε υποσχεθεί. Και νομίζω ότι γι’ αυτό θα κριθούμε. Τώρα, αν καταφέρει κάποιο άλλο κόμμα να διατυπώσει μια εναλλακτική και να την κοστολογήσει – γιατί πλέον έχει και υποχρέωση εκ του νόμου να το κάνει, έχουμε την κοστολόγηση των προγραμμάτων από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους – τότε θα συγκρίνουμε τον απολογισμό μας, το πρόγραμμά μας, το 2027, με την αντιπρόταση, με συγκεκριμένη κοστολόγηση. Τότε οι πολίτες θα έχουν και κάτι συγκεκριμένο για να αξιολογήσουν και να προβούν στην επόμενή τους επιλογή. Μέχρι τότε χρειάζεται πολύ δουλειά.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Και μια τελευταία ερώτηση. Υπάρχουν αρκετά δημοσιεύματα τις τελευταίες ημέρες που αναφέρουν ότι επισπεύδονται οι διαδικασίες για την απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας από τα μέλη της τέως βασιλικής οικογένειας. Μάλιστα, έχει αναφερθεί ότι υπάρχουν εισηγήσεις για το ενδεχόμενο να υπάρχει ένταξη του Παύλου Γλύξμπουργκ στο ψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας. Υπάρχει αυτό το ενδεχόμενο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν το γνωρίζω αυτό. Το ακούω από εσάς, ειδικά το δεύτερο. Δηλαδή, δεν το έχω διαβάσει καν, δεν το γνωρίζω καν και το ακούω πρώτη φορά και δεν νομίζω να έχει κάποια βάση. Ούτε αν υπάρχει τέτοια πρόθεση από τον άνθρωπο ούτε υπάρχει, αυτή τη στιγμή, τέτοια διαδικασία.
Τώρα, ως προς το πρώτο, ακολουθούνται οι κανόνες οι γενικοί για κάθε έναν που υποβάλλει τέτοιο αίτημα. Εφόσον πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις, προχωράει η διαδικασία. Αλλά, επειδή είναι και μία ειδική περίπτωση, καλύτερα είναι να μην απαντήσω κάτι, γιατί δεν γνωρίζω λεπτομέρειες της συγκεκριμένης υπόθεσης.
Ευχαριστώ πολύ.