Καλό μεσημέρι,

Όπως ανακοινώθηκε πριν λίγη ώρα από την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον Ντερ Λάιεν, ο Απόστολος Τζιτζικώστας αναλαμβάνει το χαρτοφυλάκιο των Βιώσιμων Μεταφορών και του Τουρισμού.
Το χαρτοφυλάκιο των Βιώσιμων Μεταφορών αναδεικνύει την γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας και τη στρατηγική της θέση, ως χώρα-πύλη, για το εμπόριο, την ενέργεια και τη δικτύωση, τόσο προς τα Δυτικά Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, όσο και ως βορειοανατολικό άκρο της Μεσογείου.

Αντανακλάται έτσι ο σημαντικός ρόλος της πατρίδας μας στη διασυνδεσιμότητα και τις μεταφορές, και ενισχύεται τόσο η θέση της στις διαδρομές – μεταφορών και ενέργειας- από και προς την Ευρώπη, αλλά και ο κομβικός ρόλος – γέφυρα με τη Μέση Ανατολή και την Βόρεια Αφρική.

Το χαρτοφυλάκιο της Ελλάδας χειρίζεται σημαντικά έργα και κοινοτικούς πόρους, όπως το Connecting Europe Facility, το χρηματοδοτικό εργαλείο της Ε.Ε για χρηματοδότηση στρατηγικών επενδύσεων στα δίκτυα μεταφορών, την ενέργεια και τα ψηφιακά. Ενδεικτικό της σημασίας του είναι το γεγονός ότι κατά την περίοδο 2021-2027 χειρίζεται πόρους της τάξης των 26 δισ. ευρώ για τον τομέα των μεταφορών αποκλειστικά και μόνο.

Για πρώτη φορά το χαρτοφυλάκιο της χώρας μας διευρύνεται συμπεριλαμβάνοντας και τον Τουρισμό, που αποτελεί τη «βαριά» βιομηχανία της χώρας μας. Η Ελλάδα είναι ήδη πρωτοπόρος στη λήψη μέτρων για την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και ως τουριστική χώρα έχει να συμβάλει με προτάσεις και πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση του βιώσιμου τουρισμού και της βελτίωσης των υποδομών.

—-
Τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, εντός των επόμενων ημερών, το νομοσχέδιο για την Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Γιατρού, την Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας.
Οι βασικές αλλαγές που εισάγονται με το σχέδιο νόμου είναι:
1. Η αύξηση του πληθυσμού των Προσωπικών Γιατρών. Πλέον, εκτός από τους γιατρούς κλάδου ιατρών ΕΣΥ, των δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και τους ιδιώτες που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ, προστίθενται όλοι οι ιατροί υπηρεσίας υπαίθρου και οι ιατροί που επιθυμούν να αποκτήσουν την ειδικότητα της Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής, κατά το πέμπτο έτος της εκπαίδευσής τους.
2. Προβλέπεται η χορήγηση εφάπαξ οικονομικού κινήτρου προσέλκυσης 30.000 ευρώ καθαρά, σε όσους ιατρούς επιλέξουν κατά το έτος 2025 να εκπαιδευτούν στις ειδικότητες της Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής και Εσωτερικής Παθολογίας.
3. Καταργείται το σύστημα αντικινήτρων. Όλοι οι πολίτες θα πρέπει να εγγραφούν έως την 01.06.2025 σε Προσωπικό Ιατρό της επιλογής τους, διαφορετικά το σύστημα θα τους εγγράφει αυτομάτως σε Προσωπικό Ιατρό. Η εγγραφή θα γίνεται σε επίπεδο Δήμου ή Όμορων Δήμων, ώστε ο πολίτης να έχει πρόσβαση σε γιατρό κοντά στον τόπο διαμονής του.
4. Ξεκινά η πρώτη φάση δωρεάν πρόσβασης 530.000 παιδιών από 0-16 ετών σε Προσωπικό Παιδίατρο. Το Υπουργείο Υγείας επιδιώκει να αυξήσει τον αριθμό των διαθέσιμων παιδιάτρων κατά 100, ώστε να καλύψει πάνω από μισό εκατομμύριο παιδιά σε πρώτη φάση και σε επόμενο στάδιο να αυξήσει το ποσοστό κάλυψης του παιδικού πληθυσμού. Αυτή η πολιτική εστιάζει στη μείωση των ανισοτήτων πρόσβασης στην υγεία και μάλιστα για έναν πληθυσμό ευάλωτο όπως είναι τα παιδιά.
5. Καθιερώνεται ένα αποτελεσματικό σύστημα δεικτών απόδοσης των προσωπικών ιατρών, βάσει αντικειμενικών δεδομένων, όπως η συμμετοχή του εγγεγραμμένου πληθυσμού σε δράσεις πρόληψης κ.λ.π. Στόχος του Υπουργείου Υγείας είναι να εποπτεύει αποτελεσματικά την παροχή υπηρεσιών του συστήματος των Προσωπικών Γιατρών και να τους ενισχύει με κατάλληλα εργαλεία, ώστε να είναι σε θέση να βελτιώσουν τους δείκτες υγείας του πληθυσμού.
6. Επιπλέον, ιδρύονται επτά Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας, ένα σε κάθε Ιατρική Σχολή/Τμήμα της χώρας, όπου θα υπηρετούν μέλη ΔΕΠ με επίκεντρο:
• την παροχή υπηρεσιών Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας στους πολίτες,
• την εκπαίδευση ιατρών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,
• την έρευνα,
• την ανάπτυξη προγραμμάτων με στόχο την προαγωγή υγείας της κοινότητας και
• την παροχή υπηρεσιών τηλεϊατρικής.
Τα Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας, άλλωστε, θα είναι εφοδιασμένα και με σταθμούς τηλεϊατρικής.
Στόχος του σχεδίου νόμου είναι η αύξηση της κάλυψης του πληθυσμού, η εύκολη πρόσβασή τους σε προσωπικό γιατρό, αλλά και η συμμετοχή σε δράσεις πρόληψης, που θα συμβάλλει ουσιαστικά στη βελτίωση των δεικτών υγείας του πληθυσμού της χώρας.
—-
Ξεκίνησε πιλοτικά η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για την εστίαση και τον τουρισμό. Το μέτρο πρόκειται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία την 1η Μαρτίου του 2025, προκειμένου να δοθεί ικανός χρόνος στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους κλάδους να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και για να επιλυθούν οποιαδήποτε πρακτικά ζητήματα.
Η ψηφιακή κάρτα εργασίας διασφαλίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων, καθότι έτσι παρακολουθείται ο πραγματικός χρόνος εργασίας και καταπολεμώνται οι καταχρηστικές πολιτικές των αδήλωτων υπερωριών και των παράνομων μεταβολών και υπερβάσεων του εργασιακού χρόνου.
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας παρατηρήθηκε αύξηση των δηλωθεισών υπερωριών.
Το πρώτο 7μηνο του 2024, οι καταγεγραμμένες ώρες υπερωριών έφθασαν τις 1,53 εκ., σημειώνοντας αύξηση συγκριτικά με το αντίστοιχο 7μηνο των προηγούμενων ετών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αύξησης των δηλωθεισών υπερωριών ανά κλάδο αποτελούν τα σούπερ-μάρκετ όπου, από την έναρξη της εφαρμογής του μέτρου έως το τέλος του 2023, παρατηρήθηκε σωρευτική αύξηση ύψους 61,2%.
—–
Για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες ημέρες αναβαθμίζεται το αξιόχρεο της χώρας μας. Μετά την DBRS, ο οίκος αξιολόγησης Moody’s προχώρησε στην αναβάθμιση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας.
Οι λόγοι που σημειώνονται ως αιτίες της αναβάθμισης είναι η ταχύτερη ανάπτυξη, οι καλύτερες -σε σχέση με τον προγραμματισμό- δημοσιονομικές επιδόσεις οι οποίες αποδίδονται κυρίως στα μέτρα περιορισμού της φοροδιαφυγής και η περαιτέρω ενδυνάμωση του τραπεζικού συστήματος.
Η Moody’s σημειώνει ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει επιδείξει ισχυρή προσήλωση στη δημοσιονομική σύνεση και έχει εφαρμόσει τα τελευταία χρόνια μια σειρά δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ενισχύσει τα έσοδα. Επισημαίνει, ακόμη, ότι τα υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα θα υποστηρίξουν με τη σειρά τους την ταχύτερη μείωση του χρέους και πως έχει βελτιωθεί η υγεία του τραπεζικού συστήματος καθώς, οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται τώρα πιο κοντά στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τους δείκτες κεφαλαιοποίησης, κερδοφορίας και μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Η εικόνα αυτή, θέλουμε να αποτυπώνεται ουσιαστικά στο πορτοφόλι των Ελλήνων πολιτών και να μην είναι απλά ένας δείκτης ή ένας αριθμός σε μια έκθεση. Το στοίχημα της Ελληνικής Κυβέρνησης είναι να αυξηθεί ακόμα περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών με κινήσεις μόνιμες που θα μείνουν όταν η πληθωριστική κρίση τελειώσει.

Παράλληλα, η βελτίωση της οικονομίας αποδεικνύεται και από την αύξηση των φορολογικών εσόδων, χωρίς ταυτόχρονα, όμως, να αυξηθεί κανένας φορολογικός συντελεστής.
Τα αυξημένα έσοδα ύψους 900 εκατομμυρίων ευρώ που προέκυψαν από την οικονομική ανάπτυξη και την απόδοση των μέτρων κατά της φοροδιαφυγής θα διοχετευθούν στο Πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων, το οποίο διαμορφώνεται στα 13,1 δισεκατομμύρια ευρώ από 12,2 που ήταν πριν.
«Η χώρα», όπως τόνισε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, «πρέπει να στέλνει διαρκώς ισχυρό αναπτυξιακό μήνυμα. Δεν θέλουμε εκκρεμότητες στις δημόσιες επενδύσεις και δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην προώθηση της αναπτυξιακής διαδικασίας της Ελλάδας».


Διαθέσιμο είναι από χθες το Πρόσθετο Ψηφιακό Εγχειρίδιο για το μάθημα της Πληροφορικής Γυμνασίου, με το οποίο υλοποιείται μια ακόμα δέσμευση στο πλαίσιο των 11+1 αλλαγών με τις οποίες ξεκινά η φετινή σχολική χρονιά.
Το Πρόσθετο Ψηφιακό Εγχειρίδιο δημιουργήθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με σκοπό να ενισχύσει το έργο των εκπαιδευτικών, παρέχοντας επιπλέον εργαλεία και σύγχρονο περιεχόμενο που ανταποκρίνεται στις τεχνολογικές εξελίξεις και τις παιδαγωγικές ανάγκες της εποχής μας.

Το υλικό αυτό δεν αντικαθιστά τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια, αλλά έρχεται να ενισχύσει τη διδακτική διαδικασία με ενότητες όπως: Ανάλυση Δεδομένων, Κυβερνοασφάλεια, Τεχνητή Νοημοσύνη, Προγραμματισμός, Ρομποτικές Διατάξεις κλπ.

Σήμερα, το απόγευμα ο Πρωθυπουργός θα βρεθεί στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, όπου θα παρακολουθήσει στην πράξη τον τρόπο λειτουργίας του νέου Ψηφιακού Φροντιστηρίου. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο έρχεται να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την διδασκαλία, να εξομαλύνει και να αμβλύνει διαφορές ανάμεσα στους μαθητές των μεγάλων αστικών κέντρων και της περιφέρειας αλλά και να φέρει την ελληνική εκπαιδευτική διαδικασία πιο κοντά στα Ευρωπαϊκά standards.

Αύριο, Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου στις 12:00, ο Πρωθυπουργός θα επισκεφτεί την Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου στο πλαίσιο των τακτικών μηνιαίων ενημερώσεων.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πιστεύει η Κυβέρνηση ότι υπάρχει η δυνατότητα να πεισθεί η Γερμανία να μην αλλάξει στάση στο Μεταναστευτικό και να μην θέσει σε κίνδυνο την Σένγκεν; Έχουμε τις συμμαχίες για αυτό; Θα κάνει κάποια προσπάθεια δημιουργίας κοινού μετώπου με άλλες χώρες πρώτης υποδοχής; Και αν δεν μπορεί η Γερμανία να πεισθεί να αλλάξει θέση, θα ζητήσει -τουλάχιστον- η Κυβέρνηση, αύξηση της κοινοτικής χρηματοδότησης στην χώρα μας για την διαχείριση του Προσφυγικού – Μεταναστευτικού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αν μου επιτρέπετε να ξεκινήσω, επειδή διαβάζω πολλά αυτές τις μέρες, μετά και τις εξελίξεις στην Γερμανία για το ζήτημα του Μεταναστευτικού, ήθελα να υπενθυμίσω συγκριτικά δύο αριθμούς, για να καταλάβουν οι πολίτες που μας ακούν τι συνέβη τα τελευταία πέντε χρόνια, σε αντίθεση με το τι συνέβη σε άλλες χώρες, στην Ελλάδα ως προς το Μεταναστευτικό. Δεκέμβριος 2019: συνολικοί διαμένοντες στην χώρα 92.838 μετανάστες. Πάνω, δηλαδή, από 90.000, σχεδόν 100.000. Σήμερα που μιλάμε 21.245. Δεύτερο δεδομένο: Δομές που λειτουργούσαν στην Ελλάδα το 2019: 130. Δομές που λειτουργούν σήμερα: 33. Αυτός, λοιπόν, είναι και ο λόγος -για να ξεκινάμε από τα εσωτερικά και θα πάμε στα εκτός συνόρων- που κάποιοι προσπαθούν να αναβαθμίσουν, -για να το πω έτσι κομψά-, ένα ζήτημα που, ευτυχώς για την Ελλάδα, δεν αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των πολιτών. Και δεν αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των πολιτών, όπως συμβαίνει στη συντριπτική πλειοψηφία της υπόλοιπης Ευρώπης γιατί η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ακολούθησε μία εντελώς διαφορετική μεταναστευτική πολιτική με τα αποτελέσματα, τα οποία μιλάνε από μόνα τους. Αυτοί οι αριθμοί δεν μπορούν να διαψευστούν από κανέναν. Και αυτό ενοχλεί κάποιους, οι οποίοι προσπαθούν να πυροδοτήσουν μια συζήτηση, να παραπλανήσουν την κοινή γνώμη, να δημιουργήσουν μία ανησυχία που δεν υπάρχει λόγος να δημιουργηθεί στους πολίτες, για να έχουν την δική τους ατζέντα, γνωστή ατζέντα, και μια ατζέντα, η οποία δεν θα περάσει, γιατί πάρα πολύ απλά, θα συνεχίσουμε να φυλάμε τα σύνορά μας, να ακολουθούμε μια αυστηρή, αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική, να εφαρμόζουμε μια εντελώς διαφορετική διαδικασία κρίσης αιτήσεων ασύλου, που δεν οδηγεί σε εκκρεμείς αιτήσεις, οι οποίες στοιβάζονταν και, αντίστοιχα, στοιβάζονταν και άνθρωποι μαζί με αυτές μέχρι και δύο και τρία χρόνια και να κρίνονται, πλέον, το πολύ σε τρεις μήνες. Αυτό, λοιπόν, δεν θα αλλάξει, όπως, επίσης, δεν πρόκειται να μην εφαρμοστεί και το νέο Σύμφωνο για την Μετανάστευση και το Άσυλο, που βλέπει πολύ συγκεκριμένα πράγματα, τα οποία είναι πλέον συμφωνηθέντα και για τα οποία πρωταγωνίστησε η Ελλάδα. Εδώ, λοιπόν, δεν γυρίζει πίσω το ποτάμι. Είναι δεδομένο ότι θα συνεχίζει να πορεύεται προς τα μπροστά. Δεν πρόκειται η Ελλάδα, -το τονίζουμε ξανά-, να κάνει δικό της πρόβλημα, ένα πρόβλημα μιας άλλης χώρας. Υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες που διέπουν την Ε.Ε. και αυτοί είναι δεδομένο ότι θα εφαρμοστούν. Εμείς θα συνεχίσουμε, λοιπόν, να ακολουθούμε αυτή την πολιτική. Οι αριθμοί που γράφονται για δεκάδες χιλιάδες μετανάστες, οι οποίοι θα έρθουν στην Ελλάδα, απέχουν πολύ από την πραγματικότητα. Δεν έχουν καμία σχέση, βασικά, με την πραγματικότητα και, βέβαια, επιμένω, το λέω, το έχω πει και σε άλλες συνεντεύξεις μου, το έχει τονίσει και ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός, αλλά και πολλά άλλα μέλη της Κυβέρνησης, αξίζει τον κόπο να κάνουμε μία σύγκριση για το τι συμβαίνει στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, γιατί -ξέρετε- είναι πολλοί στο πολιτικό σύστημα, αυτοί οι οποίοι προσπαθούν να γίνουν είτε έμποροι πατριωτισμού, είτε να δημιουργήσουν μία δική τους ατζέντα, πατώντας σε ευαίσθητα θέματα για όλη την Ευρώπη, όπως είναι το Μεταναστευτικό, για να κάνουν πολιτική καριέρα. Αλλά η καλύτερη απάντηση σε όλους αυτούς είναι μία πολιτική που αποδίδει και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
ΑΔ. ΛΙΟΛΙΟΥ: Καλημέρα, κ. Εκπρόσωπε. Μένοντας στο θέμα του Μεταναστευτικού, αυτά που έχουν λεχθεί και αν ισχύει, σε συνέχεια της απάντησής σας, ότι η Γερμανία αναμένεται να επιστρέψει κάποιους μετανάστες που έχει στο έδαφός της πίσω. Αυτό ενδέχεται να επηρεάσει την χώρα μας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν θα συμβεί κάτι τέτοιο. Και πολύ περισσότερο οι αριθμοί αυτοί που γράφονται δεν έχουν καμία σχέση, -το επαναλαμβάνω με την προηγούμενή μου απάντηση- με την πραγματικότητα. Υπάρχουν κάποια πράγματα τα οποία προβλέπονται και η διάκριση μεταξύ των εχόντων άσυλο, που έχουν συγκεκριμένη ελευθερία μετακίνησης, και, από εκεί και πέρα, ό,τι ισχύει, είναι δεδομένο ότι πρέπει να εφαρμόζεται. Και υπάρχει και μία άλλη διαδικασία επιστροφών, αλλά όλες αυτές οι θεωρίες και όλα αυτά τα οποία γράφονται περί μαζικών επιστροφών και δεκάδων χιλιάδων, οι οποίοι θα έρθουν πίσω στην Ελλάδα, να είστε βέβαιοι ότι δεν έχουν καμία σχέση, -το επαναλαμβάνω για τρίτη φορά-, με την πραγματικότητα.
Γ. ΣΚΙΝΤΖΗ: Θα μείνω στο θέμα αν μου επιτρέπετε. Διαβάζουμε ότι η χώρα μας σχεδιάζει να ζητήσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την επέκταση του φράκτη στον Έβρο, είναι όντως στις προθέσεις σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω, γιατί δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο, είναι πως ό,τι έχει πει ο Πρωθυπουργός ισχύει στο ακέραιο. Προχωράει κανονικά, το έργο θα υλοποιηθεί πλήρως όπως ακριβώς έχει δεσμευτεί και ο Πρωθυπουργός και τα αρμόδια μέλη της Κυβέρνησης. Έγινε και μια επίσκεψη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, του κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, έκανε και συγκεκριμένες αναφορές, οπότε ότι έχουμε πει ισχύει στο ακέραιο.
Σ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω λίγο στα ελληνοτουρκικά, αν μου επιτρέπετε, γιατί χθες είχαμε κάποιες δηλώσεις του κ. Τσελίκ, του κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης στην Τουρκία, που μάλλον δεν συνάδουν με την ατμόσφαιρα που έχει δημιουργηθεί στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, τους τελευταίους μήνες τουλάχιστον και αν συνυπολογίσουμε πως σε λίγες μέρες έχουμε και το επόμενο ραντεβού κορυφής στη Νέα Υόρκη, ανάμεσα στον Κ. Μητσοτάκη και τον Τ. Ερντογάν. Θέλω εσείς να μου πείτε κατά πόσον βελτιώνει την ατμόσφαιρα. Ο κ. Τσελίκ να υπενθυμίσω πως χαρακτήρισε τον υπουργό Άμυνας, κ. Δένδια, «ακραίο στοιχείο και προβοκάτορα», επειδή μετέβη στο Καστελλόριζο και είπε πως «τα λόγια του θα πνιγούν στο Αιγαίο». Ένα σχόλιο, ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, ο κ. Ν. Δένδιας, επανέλαβε πάγιες ελληνικές θέσεις. Και προφανώς δεν χρειάζεται να πούμε πολλά περισσότερα, για το αν μπορούσε να βρεθεί στο Καστελλόριζο ένα μέλος της Ελληνικής Κυβέρνησης και μάλιστα, ο υπουργός Άμυνας. Από εκεί και πέρα, είναι δεδομένο ότι τα νησιά έχουν δικαίωμα για ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα και πρέπει να το πούμε ξεκάθαρα, ξανά και ξανά, είτε απαντώντας σε φωνές, οι οποίες ξεφεύγουν, είτε συμμετέχοντας σε μια διαδικασία διαλόγου, η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να βάλει στο ζύγι ζητήματα κυριαρχίας, ούτε πρόκειται ποτέ, ούτε καν να διαπραγματευτεί το να συζητήσει αυτά τα οποία θεωρούμε ως κόκκινες γραμμές. Είναι σαφές, μην μπερδεύουμε τον διάλογο με την αφέλεια ή μην ταυτίζουμε τον διάλογο με τη συμφωνία. Το έχω απαντήσει και εγώ, πάρα πολλές φορές, το έχει πει πάρα πολλές φορές ο Πρωθυπουργός, το έχει πει ο υπουργός Εξωτερικών και το επαναλαμβάνουμε για ακόμη μια φορά.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε πρόσφατη ερώτησή τους ο κ. Πλεύρης και ο κ. Μαρκόπουλος, υποστήριξαν, μεταξύ άλλων, ότι σε ποσοστό 84% οι Ρομά ευθύνονται για τις διαρρήξεις και τις κλοπές Ελλήνων στη χώρα. Είναι αληθή ή ψευδή αυτά τα στοιχεία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ είναι ότι έχουμε καταφέρει με μια πολιτική, η οποία είναι εν εξελίξει, γιατί η εγκληματικότητα δεν μπορεί να εξαφανιστεί από τη μια ημέρα στην άλλη, ούτε να αντιμετωπιστεί με ευχολόγια ή με μια διατύπωση, έχουμε καταφέρει να την αποκλιμακώσουμε στους επιμέρους δείκτες και της πιο ήπιας και της πιο βαριάς εγκληματικότητας, κι αυτό το κάνουμε με δυο τρόπους: Ο πρώτος τρόπος είναι να ενισχύουμε όσο μπορούμε την Αστυνομία και ημέρα με την ημέρα, να επιστρέφουν σε μάχιμες υπηρεσίες, όλο και περισσότεροι αστυνομικοί. Πιστοί στη δέσμευση του πρωθυπουργού, στην περσινή ΔΕΘ, αν το θυμάστε καλά.
Το δεύτερο είναι ένα αυστηροποιούμε, αλλά με μία λογική δικαιοσύνης, τα εργαλεία τα οποία έχουν οι δικαστές στα χέρια τους, για να κρίνουν την κάθε υπόθεση. Να κλείνουμε δηλαδή, τα πάρα πολλά παραθυράκια, τα οποία ήταν ορθάνοιχτα για πάρα πολλές δεκαετίες και μιλώ από επαγγελματική πείρα, τα οποία έδιναν τη δυνατότητα σε πρόωρες αποφυλακίσεις, σε εικονικές ποινές, ούτως ώστε, αυτοί οι οποίοι διαπράττουν ένα έγκλημα και κρίνονται ένοχοι από τη δικαιοσύνη, να εκτίουν μεγαλύτερες ποινές, εφόσον αυτό το αποφασίσουν οι δικαστές και οι ποινές αυτές, ονομαστικά, να συνάδουν με την πραγματική έκτιση. Η νομοθεσία, λοιπόν, είναι ίδια για όλους τους Έλληνες πολίτες, είναι δεδομένο αυτό και για τους αλλοδαπούς οι οποίοι διαπράττουν αδικήματα στη χώρα μας. Δεν υπάρχουν δύο και τρεις ποινικοί κώδικες, ούτε θα μπορούσαν ποτέ να υπάρξουν. Από εκεί και πέρα επειδή, είναι και η βασική μου δουλειά, όλα αυτά τα χρόνια η δικηγορία, η μάχιμη δικηγορία, σίγουρα υπάρχουν κάποια επιμέρους στοιχεία, στατιστικά στοιχεία, τα οποία μπορεί να δει κανείς, βλέποντας κάποια ζητήματα. Αλλά δε νομίζω ότι πρέπει να συνδέουμε ζητήματα μετανάστευσης με ζητήματα εγκληματικότητας. Σίγουρα θα πρέπει να εντοπίζουμε αν υπάρχουν φαινόμενα σημειακής ή συγκεκριμένα φαινόμενα έξαρσης, αλλά η καλύτερη πολιτική η οποία αντιμετωπίζει την εγκληματικότητα, την μειώνει, τη χτυπά όσο καλύτερα μπορεί, σε ένα κράτος, είναι οι νόμοι να γίνονται όλο και πιο δίκαιοι όλο και πιο αυστηροί χωρίς πολλά παραθυράκια, όπως σας είπα, και βέβαια να ενισχύονται οι αρμόδιες αρχές για να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Και να σας πω κάτι δε μιλάμε πλέον με λόγια του αέρα. Το κύκλωμα του ΕΟΠΥΥ είναι μια επιτυχία των Αρχών, δηλαδή το γεγονός ότι εξαρθρώθηκε. Θυμάστε μεγάλα κυκλώματα σε καταστήματα κράτησης, σε μία συγκεκριμένη ΔΟΥ, κυκλώματα που έχουν να κάνουν με οπαδική βία, γιατί δεν είναι όλοι οι οπαδοί αυτό το οποίο περιγραφόταν σε μία δικογραφία και εξιχνιάσεις μεγάλων εγκλημάτων. Προφανώς, ο στόχος είναι όλα αυτά να εξιχνιάζονται όλο και πιο γρήγορα. Τα στατιστικά στοιχεία για την ενδοοικογενειακή βία δείχνουν ότι οι Αρχές κάνουν καλά τη δουλειά τους. Άρα το κράτος έτσι πρέπει να αντιμετωπίζει την εγκληματικότητα. Με αυτόν τον τρόπο και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να μου επιτρέψετε να επιμείνω επειδή αφορά μια συγκεκριμένη ομάδα του πληθυσμού στη χώρα. Ισχύουν ή δεν ισχύουν αυτά τα στοιχεία; Γιατί έχετε δείξει μια ευαισθησία στα fake news όλο το προηγούμενο διάστημα και ακούσαμε τους δύο, μάλιστα, και τον Κοινοβουλευτικό σας Εκπρόσωπο, να μιλάνε για 84% ευθύνης σε συγκεκριμένους ανθρώπους.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, εδώ ανοίγει μια πολύ μεγάλη συζήτηση για τον προβληματικό τρόπο ένταξης μιας κοινωνικής ομάδας, το οποίο δεν είναι ένα πρόβλημα μόνο ελληνικό, το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά αυτό. Και δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή τη συζήτηση περί αντιμετώπισης της εγκληματικότητας χρειάζεται να την κάνουμε με αυτούς τους όρους. Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν κοινωνίες, τοπικές κοινωνίες – σας το λέω έχοντας γυρίσει πολλές φορές όλη την Ελλάδα – που διατυπώνουν συγκεκριμένα παράπονα για μιας συγκεκριμένης μορφής παραβατικότητα, με συγκεκριμένη προέλευση. Και οι κυβερνήσεις δεν πρέπει, φοβούμενες το πολιτικό κόστος ή μην κατηγορηθούν ότι αντιμετωπίζουν ένα ζήτημα με λάθος τρόπο, να κλείνουν τα μάτια και τα αυτιά τους στις τοπικές κοινωνίες. Είναι δεδομένο πως όταν βλέπεις ότι υπάρχουν συγκεκριμένες εστίες παραβατικότητας και οι τοπικές κοινωνίες στο λένε ξανά και ξανά, σε αρκετές περιοχές στη χώρα, έχεις υποχρέωση να το δεις και σημειακά το θέμα αυτό, χωρίς γενικεύσεις και χωρίς να βάζεις στη συνολική πολιτική σου δύο μέτρα και δύο σταθμά. Αυτό θα το κάνει η Κυβέρνηση και το κάνει. Και το κάνουν και οι αρμόδιες υπηρεσίες και στα τοπικά αστυνομικά τμήματα και συνολικά η ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Δηλαδή, δεν πρέπει να πετάμε μία άποψη, μόνο και μόνο φοβούμενοι μήπως μας χαρακτηρίσουν κάπως.
Οι βουλευτές μας, λοιπόν, διατυπώνουν μία αγωνία, μία ανησυχία. Εγώ δεν μπορώ να γνωρίζω αν αυτό το νούμερο ισχύει στην ακρίβειά του. Σίγουρα υπάρχουν κάποια στατιστικά στοιχεία τα οποία πρέπει να μας προβληματίζουν. Αλλά, το ξαναλέω, οι νόμοι, ο Ποινικός Κώδικας, ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας, ο τρόπος αντιμετώπισης, όλα αυτά είναι ίδια για όλους και τους Έλληνες πολίτες και τους αλλοδαπούς, οι οποίοι μπορεί να διαπράξουν ένα αδίκημα στη χώρα.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, δέκα ημέρες μετά το πρώτο αποκαλυπτικό δημοσίευμα του «Documento» για το παραδικαστικό κύκλωμα πλαστογράφησης ποινικών μητρώων, ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης και η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, εξακολουθούν να «σφυρίζουν» αδιάφορα. Τηρούν σιγή ιχθύος, παρά το γεγονός ότι τα δημοσιεύματα για τα οποία υπάρχουν αδιάσειστα αποδεικτικά στοιχεία, τους έχουν αποσταλεί από την περασμένη Τετάρτη εν είδη αναφοράς. Όλα αυτά τη στιγμή που το πεδίο της διαφθοράς, που επιτρέπει σε επιτήδειους την πλαστογράφηση των ποινικών μητρώων, βρίσκεται στο ψηφιακό αρχείο στο open.gov, το οποίο έχει δημιουργηθεί από το ίδιο το Υπουργείο και υπάρχει ο κίνδυνος εξαφάνισης των ιχνών που πιστοποιούν το έγκλημα. Έχει λάβει κάποια πρωτοβουλία η Κυβέρνηση για τη διερεύνηση αυτής της σοβαρής υπόθεσης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό έχει να κάνει με τη Δικαιοσύνη. Έχω απαντήσει σε προηγούμενες ερωτήσεις σας. Ισχύει η απάντηση που έχω δώσει. Οφείλει η Δικαιοσύνη και αυτό κάνει κάθε φορά, να ερευνά εξονυχιστικά κάθε τέτοια καταγγελία, ιδιαιτέρως μια σοβαρή καταγγελία, εφόσον ισχύουν αυτά τα οποία αναφέρονται, να βγάζει τα δικά της συμπεράσματα. Από εκεί και πέρα, αν υπάρχουν παρεπόμενες ενέργειες που πρέπει να γίνουν, να γίνουν. Δεν έχω να πω κάτι περισσότερο. Είναι μία διαδικασία που περιμένουμε ένα δούμε τι τελικά ισχύει.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Eurostat, το 6,8% του ελληνικού πληθυσμού αντιμετώπισε το 2023 πρόβλημα υλικής και κοινωνικής στέρησης, όπως λέει χαρακτηριστικά. Είναι ένα θέμα το οποίο συνδέεται άμεσα με τον πληθωρισμό και την ακρίβεια. Τι προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση; Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, είναι άλλη μια φορά που παρουσιάζονται κάποιες έρευνες, όχι, όμως, πλήρως. Δηλαδή, παρουσιάζεται μία πραγματικότητα, ότι η Ελλάδα έχει ακόμα πολύ δρόμο να διανύσει, αλλά δεν παρουσιάζεται τι έχει γίνει τα τελευταία πέντε χρόνια που έχουμε μία άλλη κυβέρνηση, την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Εδώ, λοιπόν, η μισή αλήθεια λέει ότι έχουμε δύο χώρες κάτω από εμάς. Αλλά η άλλη μισή αλήθεια, η οποία, άμα κάποιος την κρύψει, λέει ένα πολύ μεγάλο ψέμα – το έχω πει ακριβώς το ίδιο και σε άλλες περιπτώσεις – λέει ότι το 2019 σε σχέση με το 2023 – και θα σας πω, μάλιστα, και τα τελευταία χρόνια τι έχει γίνει – αυτός ο δείκτης έχει αυξηθεί κατά 0,1% στην Ευρώπη. Αντιθέτως στην Ελλάδα έχει μειωθεί – έχω εδώ τον πίνακα, αν θέλετε να τον δείτε – κατά 2,3%. Κι αν δείτε η Ελλάδα είναι η τέταρτη χώρα με τον καλύτερο ρυθμό βελτίωσης, μείωσης δηλαδή, του ποσοστού του πληθυσμού σε σοβαρή υλική και κοινωνική στέρηση, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Αντιστοίχως, η ίδια εικόνα είναι την τελευταία χρονιά, όπου εδώ βλέπουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και εδώ βλέπουμε την Ελλάδα, η οποία μειώνει. Μόνο για έναν χρόνο είναι αυτό, ενώ το άλλο είναι για τέσσερα χρόνια συνολικά.
Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι πράγματι είναι ένας δείκτης ο οποίος μας λέει ότι πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα, για να μειώσουμε τις κοινωνικές ανισότητες, να δώσουμε όλο και περισσότερη δυνατότητα διαθέσιμου εισοδήματος στους πολίτες και ειδικά σε αυτούς που είναι στα πολύ πιο χαμηλά εισοδήματα, αλλά δεν είναι ότι δεν έχουμε διανύσει απόσταση. Έχουμε καταφέρει σε μια περίοδο που ο δείκτης αυτός χειροτερεύει ως προς τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, στην Ελλάδα να υπάρχει σαφέστατη βελτίωση και μάλιστα η τέταρτη καλύτερη επίδοση, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Ναι, είχαμε ξεκινήσει από μία χαμηλή αφετηρία.
Το έχουμε πει πολλές φορές, η Ελλάδα το 2019 που ανέλαβε η Κυβέρνηση αυτή ήταν το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης, ήταν μία οικονομία υπό κατάρρευση, ήταν μία χώρα, η οποία ήταν στον πάτο όλων των δεικτών. Έχουμε καταφέρει να είμαστε μία από τις πρώτες χώρες σε ρυθμούς ανάπτυξης. Αντίστοιχα, έχουμε τον μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, τον μεγαλύτερο ρυθμό μείωσης της ανεργίας και ιδίως της ανεργίας των νέων και των γυναικών. Αυτό δείχνει ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά δεν έχουμε φτάσει ακόμα στον προορισμό μας. Έχουμε κι άλλα βήματα να κάνουμε και αυτά τα βήματα οφείλουμε να τα διανύσουμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Στο μεταναστευτικό. Επειδή είδαμε την παρουσία του Υπουργού, κ. Χρυσοχοΐδη, σημαίνει ότι η Κυβέρνηση έχει αναβαθμίσει, θα αλλάξει τις εντολές προς τις αστυνομικές Αρχές, αλλά και στις λιμενικές Αρχές, για να αντιμετωπίσει ενδεχομένως, όπως και εσείς ανησυχείτε, κάποιο κύμα μεταναστών προς τη χώρα μας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα στοιχεία που παρέθεσα στην πρώτη μου απάντηση, δείχνουν ότι εφαρμόζουμε μια πολιτική που αποδίδει. Και αποδίδει πολύ-πολύ περισσότερο από αυτό που συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Άρα, θα συνεχίσουμε μια αυστηρή και δίκαιη μεταναστευτική πολιτική. Την πολιτική η οποία αποδίδει, αυτή θα συνεχίσουμε.
ΑΔ. ΛΙΟΛΙΟΥ: Πριν λίγες μέρες, ενδεχομένως να είχαμε μια ακόμη σιδηροδρομική τραγωδία. Τώρα, παρατηρούμε ένα μπαλάκι ευθυνών μεταξύ του ΟΣΕ και του Δασαρχείου. Υπάρχει κάτι ξεκάθαρο για το ποιος έχει την ευθύνη για τις κοπές των δένδρων; Και σε κάθε περίπτωση, προβλέπεται ή αναμένουμε να υπάρχει κάποια κεντρική παρέμβαση για τα θέματα του ΟΣΕ ή των μεταφορών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, επειδή έχουν γραφτεί και πράγματα τα οποία είναι από λίγο έως πολύ ανακριβή, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, θα κάνει αναλυτική ενημέρωση προς όλα τα κόμματα και τους πολίτες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, 24 Σεπτεμβρίου, την επόμενη εβδομάδα, όπως είχε κάνει αντιστοίχως στις 24 Απριλίου, για να δοθούν όλες οι απαντήσεις και βέβαια όλα τα επιμέρους στοιχεία για το τι κάνει το αρμόδιο Υπουργείο σε έναν τόσο κρίσιμο τομέα, όπως ο τομέας των μεταφορών.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Σήμερα, συνεδριάζει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για την υπόθεση του σκανδάλου διαρροής προσωπικών δεδομένων, καθώς στην τελευταία ανακοίνωση της Αρχής αναφερόταν ότι υπάρχει ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης της υπόθεσης. Επίσης, στην τελευταία ανακοίνωση της Αρχής, πέρα από τον κ. Θεοδωρόπουλο, αναφερόταν το όνομα του Μένιου Κορομηλά, ο οποίος ήταν οργανωτικός Γραμματέας Αυτοδιοίκησης της Ν.Δ. και υπεύθυνος Διαχείρισης Κρίσεων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο κ. Κορομηλάς έλαβε μήνυμα με τα προσωπικά δεδομένα και, όπως δήλωσε, δεν έχει τα μηνύματα γιατί άλλαξε τη συσκευή, ενώ δεν είχε αποθηκευμένο τον άνθρωπο που του έστειλε τα e-mails. Τα ερωτήματα είναι τα εξής: Από ποιον έλαβε τα μηνύματα με τα e-mails ο κ. Κορομηλάς και τα έστειλε στον κ. Θεοδωρόπουλο; Έχει παραιτηθεί από τη θέση του ή έχει κάποια ιδιότητα στη Ν.Δ.; Και τέλος, επαναλάβατε πριν λίγες ημέρες στο briefing πως η έρευνα Μαξίμου που έγινε τον Μάρτιο ήταν ακριβής, ενώ γνωρίζατε την εμπλοκή και άλλου στελέχους της Ν.Δ.; Τελικά δεν ισχύει η έρευνα Μαξίμου στο ακέραιο; Τρία ερωτήματα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ισχύει στο ακέραιο. Όπως είχαμε πει και τότε, αν θυμάστε, δεν μπορούσαμε να γνωρίζουμε με ακριβείς λεπτομέρειες τα πρόσωπα μέσω των οποίων έγινε η διαδικασία αυτή. Η Αρχή ερευνά και πολύ καλά κάνει και όσες φορές πρέπει να καλέσει αυτούς που θεωρεί ότι πρέπει να καλέσει, θα το κάνει. Οφείλει κάποια στιγμή να βγάλει ένα πόρισμα. Δεν έχω να προσθέσω κάτι. Δεν μπορούμε να υποκαταστήσουμε τη δουλειά της Αρχής. Ό,τι έχουμε πει από την αρχή, ισχύει στο ακέραιο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Απλά ο κ. Κορομηλάς, που κάνατε και την έρευνα πριν από την Αρχή, από ποιον έλαβε το συγκεκριμένο sms στο WhatsApp και έχει ιδιότητα ή είχε παραιτηθεί στη Ν.Δ.;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Από όσο γνωρίζω είναι μέλος της Ν.Δ.. Δεν νομίζω ότι έχει κάποια ιδιότητα, αλλά θα το ελέγξω κιόλας για να είμαι σίγουρος. Αλλά αυτό είναι δουλειά της αρμόδιας Αρχής να ερευνήσει την ακριβή ευθύνη των προσώπων και το να βγάζουμε κάποια ονόματα στον αέρα, τα οποία μπορεί τελικά να μην έχουν ευθύνη. Το αν έχουν ή όχι ευθύνη, αυτό θα το αποφασίσει η Αρχή ή αν είναι μια περίπτωση άλλη στη Δικαιοσύνη, η Δικαιοσύνη. Ούτε είναι δουλειά δική μου να επιρρίψω ευθύνες. Όποιο πρόσωπο κληθεί από την Αρχή, θα καταθέσει αυτό που έχει να καταθέσει. Σημασία έχουν και τα στοιχεία που θα προσκομίσει. Και στο τέλος της ημέρας, όπως συμβαίνει σε κάθε τέτοια υπόθεση, θα βγουν και τα πορίσματα. Αλλά, ξέρετε, επειδή μου κάνετε και δεύτερη ερώτηση γι’ αυτό το θέμα, εμείς είχαμε πει από την αρχή όσα μπορούσαμε να γνωρίζουμε. Κάποιοι από την Αντιπολίτευση προσπάθησαν να εργαλειοποιήσουν την υπόθεση αυτή, μέχρι και να τη συνδέσουν με την ασφάλεια των εκλογών. Είχαμε μιλήσει, αν θυμάστε τότε -και δεν αναφέρομαι στα Μέσα, στους δημοσιογράφους, αλλά σε κάποια άλλα κόμματα- για την υποκρισία, λες και κάποιοι τότε ανακάλυψαν ζήτημα προσωπικών δεδομένων, με τα πολλά μηνύματα που κατά καιρούς έχουμε δεχτεί και mails που δεν θα έπρεπε να δεχτούμε. Και όχι μόνο από πολιτικά πρόσωπα και από, ενδεχομένως, κάποιες προωθητικές ενέργειες, γι’ αυτό και είναι πολύ σοβαρή η δουλειά που έχει να κάνει η Αρχή. Και βλέπουμε αφωνία, αντιθέτως, των ίδιων κομμάτων, και άλλων κομμάτων, σε άλλες περιπτώσεις. Εμείς δεν πρόκειται να κάνουμε κάτι διαφορετικό, όταν υπάρχει μια καταγγελία, οφείλει η αρμόδια Αρχή να την εξετάζει και όχι από πριν να βγάζουμε συμπεράσματα, αν υπάρχει φωτιά πέρα από καπνός σε μια υπόθεση. Ας είναι αυτό όλο μια αρχή να συμβαίνει συνολικά σε όλες τις αντίστοιχες υποθέσεις.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καταγγέλλετε κάποια άλλη περίπτωση που διακινεί λίστα του Υπουργείου Εσωτερικών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουν πάρει το φως της δημοσιότητας και άλλες περιπτώσεις που ερευνά η Αρχή. Αλλά η σωστή στάση ενός κόμματος ή μιας Κυβέρνησης είναι να μην βγάζει ανακοίνωση στην είδηση μιας έρευνας, όπως συνέβη σε αντίστοιχη περίπτωση, στην περίπτωση που με ρώτησε ο συνάδελφός σας πριν και, όπως είδατε, ούτε βγάλαμε ανακοίνωση, ούτε είπαμε κάτι. Αλλά επισημαίνω, τονίζω σε πολιτικό επίπεδο ότι είναι υποκρισία. Θυμάστε τότε ότι στο άκουσμα μιας περίπτωσης, έβγαλαν κάποια κόμματα ανακοινώσεις και έβγαλαν και πορίσματα για το τι συνέβη. Στο άκουσμα άλλων ειδήσεων βλέπουμε αφωνία. Το σωστό είναι να μην βγάζεις ανακοινώσεις πριν από μια απόφαση, γιατί μπορεί μια άλλη περίπτωση που τώρα έχει πάρει το φως της δημοσιότητας να μην είναι στο τέλος της ημέρας, επιλήψιμη. Αλλά δείτε τη διαφορετική αντιμετώπιση. Νομίζω ότι έχουμε κάθε δικαίωμα να τη δείξουμε στον κόσμο, γιατί -το έχουμε πει πολλές φορές- η υποκρισία, δυστυχώς, διέπει συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους, τους χαρακτηρίζει και τις δράσεις τους και την πολιτική που ακολουθούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ο κ. Δούκας κατηγόρησε τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη ότι, εξαιτίας των δηλώσεων που έκανε, ερευνάται από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για το αν έχουν παραβιαστεί τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών στο πλαίσιο της αποστολής ενημερωτικών για την υποψηφιότητά του. Πώς το σχολιάζετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καθαρός ουρανός αστραπές δεν φοβάται. Αν πράγματι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα, δεν πρόκειται να υπάρχει και κανένα πρόβλημα. Αλλά η Αρχή οφείλει να ερευνήσει. Δεν ξέρω αν ήταν η μοναδική καταγγελία αυτή, αυτό το λέει ο κ. Δούκας, εγώ δεν το γνωρίζω, αν δεν είχαν σταλεί και άλλα μηνύματα, ούτε μπορώ να υποκαταστήσω τη δουλειά μιας Αρχής, ούτε πρόκειται να σχολιάσω μια υπόθεση, η οποία αυτή τη στιγμή ερευνάται.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Βλέπει ο μέσος πολίτης σε πανελλαδικό δίκτυο ότι ο εργοδότης δεν πληρώνει τους εργαζόμενους και αναφέρομαι στο κόμμα ΣΥΡΙΖΑ και στα έντυπα. Αυτή η αγορά, που προκύπτει το ερώτημα στον μέσο πολίτη, δεν είναι ρυθμισμένη; Μπορεί ο εργοδότης να μην πληρώνει τον εργαζόμενο; Αν συμβαίνει αυτό, πώς εσείς εξασφαλίζετε ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού θα περάσει και στις υπόλοιπες επιχειρήσεις; Δηλαδή, στην αγορά εργασίας ο καθένας κάνει ό,τι θέλει; Δεν έχει δεσμεύσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς έχει δεσμεύσεις και έτσι είναι. Απευθύνεστε στον εκπρόσωπο μιας Κυβέρνησης, η οποία έχει αυστηροποιήσει όλη τη νομοθεσία για την προστασία των εργαζομένων. Πλέον ισοδυναμεί η παράβαση ακόμη και της υποδηλωμένης εργασίας με την αδήλωτη εργασία, έχουμε δώσει δύναμη στους εργαζόμενους και με την ψηφιακή κάρτα εργασίας και μια σειρά από άλλες παρεμβάσεις στην εργατική νομοθεσία. Δεν υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Και όταν υπάρχει μια καταγγελία, οφείλει η αρμόδια Υπηρεσία Επιθεώρησης Εργασίας, είτε κάποια άλλη Υπηρεσία στην οποία απευθύνεται μια καταγγελία, να την ερευνήσει και να ακολουθήσει τα περαιτέρω νόμιμα. Αλλά πρόστιμα ή κρίσεις δεν βγάζει από μόνη της η Κυβέρνηση. Ό,τι ισχύει για μια επιχείρηση, ισχύει και για την οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση. Αλίμονο αν υπήρχαν επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων. Είναι αυτονόητη η απάντηση.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Τι απαντάτε στον κ. Ανδρουλάκη που κάλεσε τη Ν.Δ. και ειδικά τον κ. Γεωργιάδη να μην ανακατεύεται στα εσωτερικά του ΠΑΣΟΚ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το έχω πει, πάρα πολλές φορές, ότι δεν έχουμε καμία δουλειά με τα εσωκομματικά ζητήματα άλλων κομμάτων. Είναι αποκλειστική απόφαση των μελών του κάθε κόμματος και το λέω για ακόμη μια φορά.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ένα στέλεχος της Ν.Δ. που πέρυσι τον δεχτήκατε πίσω, σήμερα σας κατηγορεί πως απεμπολήσατε την αποστολή σας να υπηρετείτε τον λαό και καταντήσατε προαγωγός συμφερόντων λίγων οικογενειών, ο κ. Καμπόσος από το Άργος. Τι απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η πολιτική μας, τα αποτελέσματα της πολιτικής μας αποδεικνύουν το αντίθετο. Όταν έχεις καταφέρει, σε μια πάρα πολύ δύσκολη περίοδο, ως χώρα -και αυτή είναι απάντηση προς τους πολίτες, όχι προς τον συγκεκριμένο κύριο που αναφέρατε- υποχρέωση είναι να απαντάμε στον κόσμο και σε σας και όχι σε διατυπώσεις, οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα, τα νούμερα λένε το αντίθετο. Όταν σε μια χώρα που δημιούργησε 500.000 θέσεις εργασίας και σημειώνει τον μεγαλύτερο αριθμό αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, που προφανώς πρέπει να συνεχιστεί, γιατί υπάρχουν πάρα πολλές ανισότητες που ακόμα οφείλουμε να καλύψουμε και ένα πολύ μεγάλο κενό που πρέπει να καλύψουμε, αλλά η πολιτική μας το αντίθετο δείχνει και τα μέτρα, τα οποία ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, έχουν μια συγκεκριμένη στόχευση να υπηρετήσουν τους πολλούς, όλους τους πολίτες. Και είναι πάρα πολλά, μην κάνουμε απαρίθμηση της κυβερνητικής πολιτικής. Εμείς προτιμούμε να μιλάμε με τα έργα μας και όχι με τσιτάτα και τίτλους.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή είναι ένα πρόσωπο που στηρίξατε πέρυσι, για ποιο λόγο μιλάει σήμερα έτσι για την Κυβέρνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τυχαίνει και ήμουν μέχρι τις αυτοδιοικητικές εκλογές για κάποιους μήνες και Γραμματέας της Ν.Δ.. Θα σας διαψεύσω. Δεν υπάρχει στήριξη. Η Ν.Δ. δεν έδωσε κάποιο χρίσμα, πέραν των μεγάλων Δήμων. Ακολουθήθηκε μια διαδικασία επαναφοράς μετά από ένα χρονικό διάστημα λόγω μεταμέλειας ενός μέλους. Υπάρχει το δικαίωμα στη δεύτερη ευκαιρία, δικαίωμα ο καθένας να εκφράζει την άποψή του, αρκεί όταν λέμε κάτι να το τεκμηριώνουμε. Όταν δεν το τεκμηριώνουμε, απλά αυτό που λέμε δεν έχει καμία αξία, θεωρώ εγώ.

Ευχαριστώ.