Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,
Δόθηκαν σήμερα στην κυκλοφορία 30 από τα συνολικά 211 λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που προμηθεύτηκε ο ΟΑΣΑ, για να εξυπηρετήσουν τους πολίτες στην Ανατολική και την Δυτική Αττική σε 63 περιαστικές γραμμές.
«Η βούληση της κυβέρνησης να επενδύσει στα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι δεδομένη. Και τα καινούρια λεωφορεία, τα οποία ήδη κάνουν την εμφάνισή τους στους δρόμους της Αθήνας, αποδεικνύουν ακριβώς αυτή τη βούληση», τόνισε σήμερα ο Πρωθυπουργός στην επίσκεψή του στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ στο Κορωπί.
Ήδη, 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία πραγματοποιούν δρομολόγια στους δρόμους της Αθήνας και 300 λεωφορεία φυσικού αερίου θα προστεθούν ως το επόμενο καλοκαίρι. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2025 ο στόλος των λεωφορείων στην Αττική να αναβαθμιστεί, με συνολικά 950 νέα λεωφορεία.
Επιπλέον, την Παρασκευή υπογράφηκε νέα σύμβαση για την προμήθεια 300 λεωφορείων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, εκ των οποίων τα 100 θα παραδοθούν μέσα στο επόμενο τρίμηνο και θα δοθούν στην κυκλοφορία στις αρχές του 2025, οπότε θα παραδοθούν και τα υπόλοιπα 200.
Επίσης, ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση για τον νέο διαγωνισμό που αφορά σε 700 καινούργια οχήματα, εκ των οποίων τα 200 είναι τρόλεϊ.
Στην Θεσσαλονίκη, 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης, κάτι που σημαίνει ότι περίπου το ένα τρίτο του συνολικού στόλου των λεωφορείων της πόλης έχει ήδη ανανεωθεί, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα δοθεί σε λειτουργία και το Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών σε όλους τους τομείς αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για την Κυβέρνηση γι’ αυτό το λόγο επενδύουμε σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ στο συνολικό πρόγραμμα αναβάθμισης των δημόσιων συγκοινωνιών.
—-
Με απόφαση του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας αυξάνεται ο προϋπολογισμός του προγράμματος για τα voucher σε βρεφονηπιακούς σταθμούς και Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων με Αναπηρία κατά 18 εκατομμύρια ευρώ. Ο αρχικός προϋπολογισμός για την φετινή χρονιά ήταν αυξημένος σε σχέση με πέρσι, ήδη, κατά 20 εκ. ευρώ με αποτέλεσμα συνολικά να αυξάνεται κατά 38 εκατομμύρια ευρώ.
Με αυτά τα χρήματα θα καλυφθούν επιπλέον περίπου 6.300 vouchers για περίπου 5.000 βρέφη και νήπια, 1.300 άτομα με αναπηρία άνω των 22 ετών για την ένταξή τους στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων με Αναπηρία, και επιπλέον για 106 παιδιά για ένταξη στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης τυπικής ανάπτυξης.
Η στήριξη της οικογένειας είναι το πιο σημαντικό μέλημα της Κυβέρνησης. Οι γονείς χρειάζονται και έχουν τη στήριξή μας. Γνωρίζοντας πόσο σημαντικό είναι να μπορούν να εξασφαλίσουν μια θέση για τα παιδιά τους σε ένα βρεφονηπιακό σταθμό, εξαντλούμε κάθε δυνατό περιθώριο ώστε να τηρήσουμε τη δέσμευσή μας για κάλυψη όλων των αιτήσεων που έχουν πλήρη φάκελο, δίνοντας, μάλιστα, την φετινή χρονιά αυξημένη μοριοδότηση για μονογονεϊκές οικογένειες, τρίτεκνους και πολύτεκνους.
Επιπλέον, επιταχύνονται οι διαδικασίες για τη δημιουργία 20.000 θέσεων σε υφιστάμενους ή νέους βρεφονηπιακούς σταθμούς με 70 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ με νομοθετική ρύθμιση δίνεται στους Δήμους της χώρας η δυνατότητα να αξιοποιήσουν το νέο πρόγραμμα και με ευρωπαϊκούς πόρους, είτε να αυξήσουν τις θέσεις στους υπάρχοντες δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, ή να φτιάξουν, όπου είναι αναγκαίο και εφικτό καινούργιους.
—-
Αύξηση προβλέπεται ακόμα, στον προϋπολογισμό του προγράμματος «Στέγαση και Εργασία για αστέγους» από 10 σε 15 εκατ. ευρώ για το 2025, επιδότηση ενοικίου για 24 μήνες με δυνατότητα λήψης επιδόματος στέγασης σε πρώην ωφελούμενους για επιπλέον 1+1 χρόνια, επαγγελματική κατάρτιση και συμβουλευτική για την εύρεση εργασίας.
Ο αριθμός των ωφελούμενων νοικοκυριών αυξάνεται από 550 σε 700, όπως και οι προβλεπόμενες δαπάνες ενοικίου αναλογικά με τον αριθμό των μελών του ωφελούμενου νοικοκυριού, κατά 50 ευρώ, ενώ εντάσσονται ακόμα δύο κατηγορίες ωφελουμένων και συγκεκριμένα: πρώτον, οικογένειες και άτομα που ζουν σε παραχωρημένη οικία από το δημόσιο και δεύτερον, οικογένειες και άτομα που διαβιούν σε επισφαλείς συνθήκες στέγασης.
Το ζήτημα του κόστους στέγασης απασχολεί κάθε νοικοκυριό και κάθε οικογένεια γι’ αυτό και η Κυβέρνηση με μια σειρά από προγράμματα και μέριμνες προσπαθεί να δώσει λύσεις. Με το πρόγραμμα «Σπίτι μου» σχεδόν 10.000 νέοι μπόρεσαν να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι, αυξήθηκε το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα από αυτή τη χρονιά για τους φοιτητές που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια της Περιφέρειας κατά 500 ευρώ επιπλέον, ενώ σε εστίες ευθύνης του το ΙΝΕΔΙΒΙΜ κατήργησε το αντίτιμο στέγασης για τους εστιακούς φοιτητές.
—
Την έναρξη της παραγωγής των 12 νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών Canadair DHC 515 που θα συγκροτήσουν τον μόνιμο ευρωπαϊκό στόλο δασοπυρόσβεσης, rescEU, γνωστοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα αεροσκάφη θα σταθμεύουν μόνιμα σε Ελλάδα, Κροατία, Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία.
Η Ελλάδα θα προμηθευτεί συνολικά επτά νέα Canadair, πέντε από τα οποία θα αντικαταστήσουν τα παλιά CL-215 του εθνικού στόλου και δύο μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού rescEU. Εκτιμάται ότι τα επτά νέα Canadair θα κοστίσουν συνολικά πάνω από 400 εκατ. ευρώ, με τους περισσότερους πόρους να προέρχονται από το πρόγραμμα «Αιγίς», ενώ μέρος των δαπανών θα καλυφθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια. Τα πρώτα αεροσκάφη αναμένεται να παραδοθούν έως το τέλος του 2027.
Τα νέα Canadair, αποτελούν σημαντική αναβάθμιση του υφιστάμενου μοντέλου καθώς εφοδιάζονται ταχύτερα ακόμα και υπό αντίξοες συνθήκες και θα έχουν τη δυνατότητα να επιχειρούν και κατά τις νυχτερινές ώρες, ενώ θα μπορούν να μεταφέρουν μέχρι επτά τόνους νερού, δηλαδή, 15% περισσότερο.
Η Πολιτική Προστασία, εν μέσω κλιματικής κρίσης και ακραίων συνθηκών, θα αποκτήσει ένα νέο εργαλείο, που θα συνδράμει ακόμα πιο αποτελεσματικά τους πυροσβέστες, τα μέλη των ενόπλων δυνάμεων και τους εθελοντές δασοπυροσβέστες που βρίσκονται στο πεδίο.
Είδαμε, δυστυχώς πρόσφατα, πως ακόμα και ο πιο έγκαιρος εντοπισμός μιας πυρκαγιάς δεν συνεπάγεται πάντοτε την ταχεία κατάσβεσή της, όταν οι συνθήκες είναι τόσο δυσχερείς, γι’ αυτό είναι σημαντικό να επενδύσουμε, τόσο στην πρόληψη, όσο και στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών με τα πιο σύγχρονα εργαλεία.
—-
Σε επτά Λέσχες Φιλάθλων, που αντιστοιχούν σε ισάριθμες ΠΑΕ της Super League 1, οι οποίες συναίνεσαν αρμοδίως: ΑΕΚ, ΑΡΗΣ, Ολυμπιακός, ΟΦΗ, Παναθηναϊκός, Πανσερραϊκός, ΠΑΟΚ καθώς και στον ερασιτέχνη του ΗΡΑΚΛΗ, χορηγήθηκε από το Υπουργείο Αθλητισμού η απαιτούμενη βεβαίωση για την εμπρόθεσμη υποβολή των στοιχείων τους, προκειμένου να λάβουν κατόπιν από τις οικείες Αστυνομικές Υποδιευθύνσεις, μετά και τους προβλεπόμενους επιτόπιους ελέγχους, την ετήσια άδεια λειτουργίας τους.
Η διαδικασία πραγματοποιείται από φέτος για πρώτη φορά ψηφιακά μέσω του Ψηφιακού Μητρώου Μελών Λεσχών Φιλάθλων μέσω του gov.gr. Η τήρηση επικαιροποιημένης εικόνας του Μητρώου, με ενημερώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, διευκολύνει την έγκυρη και γρήγορη αναζήτηση των απαραίτητων στοιχείων για λόγους δημόσιας ασφάλειας.
Η δέσμευση της Κυβέρνησης για συγκεκριμένους κανόνες στη λειτουργία των λεσχών φιλάθλων γίνεται πράξη. Είχαμε δεσμευθεί πως θα αντιστοιχεί μια λέσχη φιλάθλων ανά ΠΑΕ και το πραγματοποιούμε. Η ασφάλεια στον αθλητισμό, μέσα και έξω από τα γήπεδα, μας θέλει όλους, πολιτεία, πολίτες και παράγοντες του αθλητισμού στην ίδια σελίδα.
—-
Αύριο, Τρίτη, 27 Αυγούστου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Θεσσαλονίκη, όπου θα έχει συναντήσεις με παραγωγικούς φορείς της πόλης και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Θα ακολουθήσει νεότερη ανακοίνωση με το αναλυτικό πρόγραμμα.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλή σεζόν. Θέλω να ρωτήσω και εν όψει της ΔΕΘ, πώς, παρά τις προσπάθειες της Κυβέρνησης και στο μέτωπο της ακρίβειας, πολλοί στην αντιπολίτευση σας κατηγορούν ότι δεν επιτυγχάνετε αποκλιμάκωση των τιμών σε είδη πρώτης ανάγκης στο ράφι, μάλιστα επιστρατεύουν και το επιχείρημα πως η αγοραστική δύναμη πλέον των Ελλήνων βρίσκεται κάτω από τα επίπεδα των αντιστοίχων πολιτών της Βουλγαρίας, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εσείς τι απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, αυτόν τον ισχυρισμό τον διάβασα, να αναπαράγεται από κάποια στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης και ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνετε να τον αντικρούσω, γιατί δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Η Ελλάδα σε καμία περίπτωση δεν βρίσκεται τελευταία ή προτελευταία, είτε πριν, είτε μετά την Βουλγαρία, σε επίπεδο αγοραστικής δύναμης και επειδή η Κυβέρνηση έχει υποχρέωση να απαντάει με στοιχεία, ακόμα και σε μια αντιπολίτευση η οποία πετάει λάσπη, – αξιοποιεί ένα μέρος κάποιων ερευνών. Θέλω να σταθώ σε τρία στοιχεία, έχοντας αντίστοιχα και τρεις πίνακες που θα τους επισυνάψουμε μαζί με την αποδελτίωση της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών.
Δεδομένο πρώτο λοιπόν, ανάμεσα σε 22 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν θεσμοθετημένο κατώτατο μισθό, η Ελλάδα – θα τον δείτε τον πίνακα και στην συνέχεια – είναι στην 11η θέση από τις 22, πολύ πάνω και από άλλες χώρες, είναι στη μέση ακριβώς και βέβαια πάνω από την Βουλγαρία.
Δεδομένο δεύτερο, που είναι και ο πιο σημαντικός δείκτης που λέει την αλήθεια για το τι συμβαίνει σε κάθε χώρα της Ευρώπης, ως προς το διαθέσιμο εισόδημα, είναι ο δείκτης της πραγματικής ατομικής κατανάλωσης, το κατά κεφαλήν, πόσα δαπανά δηλαδή κάθε νοικοκυριό συνολικά. Εδώ βέβαια υπάρχει και ο παράγοντας της παραοικονομίας, για αυτό και η Κυβέρνηση κάνει συγκεκριμένες προσπάθειες περιορισμού της φοροδιαφυγής, με τα πρώτα αποτελέσματα να είναι συγκεκριμένα και μετρήσιμα. Εδώ η Ελλάδα είναι στην 21η θέση στην Ε.Ε., δεν είναι τελευταία ή προτελευταία, έχει 6 χώρες κάτω από αυτήν, προφανώς λοιπόν είναι κάτι που μας κάνει να πιστεύουμε ότι πρέπει να διανύσουμε πολύ περισσότερο δρόμο ακόμα και υπάρχει πολύ μεγάλο περιθώριο βελτίωσης και ποσοστιαία, όπως φαίνεται στον πίνακα είναι στο 79% της Ε. Ε. – θα τον έχετε τον σχετικό πίνακα – εδώ είναι ένας δείκτης, ο οποίος λέει, αποτυπώνει όλη την πραγματικότητα. Ένας άλλος ενθαρρυντικός δείκτης είναι το πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής του, δηλαδή πόσο αυξάνεται το κατά κεφαλήν ΑΕΠ για κάθε πολίτη, συμπεριλαμβανομένων και των εξόδων και του κόστους διαβίωσης και της ακρίβειας δηλαδή, που είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως αναφέρατε, στην Ευρώπη. Η Ελλάδα είναι όλα τα τελευταία χρόνια στις πρώτες θέσεις, άμα δει κανείς τον τελευταίο χρόνο που έχει μετρηθεί, είναι στη δεύτερη θέση. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο μηδέν, είναι οριακά στο μηδέν και στη χώρα μας είναι στο 2,5%, όλα αυτά για διευκόλυνση σας θα τα παραθέσω. Το συμπέρασμα ποιο είναι; Το συμπέρασμα είναι ότι το τελευταίο πράγμα που πρέπει να κάνει η Κυβέρνηση αυτή σε μια χώρα που έχασε τόσα πολλά χρόνια, λόγω και της πολυετούς οικονομικής κρίσης είναι να πανηγυρίζει. Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν ακόμα για να φτάσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά το να παρουσιάζουμε την χώρα μας ως μια χώρα που είναι στο τέλος της κατάταξης σε όλους τους δείκτες, ενώ η αλήθεια λέει το αντίθετο, ενώ έχει καταφέρει να σηκώσει κεφάλι, να αυξήσει κατά 28% τον κατώτατο μισθό, 20% τον μέσο μισθό, να δημιουργηθούν τα τελευταία 5 χρόνια 400.000 θέσεις εργασίας, είναι άδικο. Είναι σημαντική η καλοπροαίρετη, η τεκμηριωμένη κριτική, προτάσεις για το τι άλλο πρέπει να γίνει για να αυξήσουμε τα εισοδήματα των πολιτών, αλλά η ισοπέδωση δεν οδηγεί πουθενά.
https://we.tl/t-6XLlIv0a3R (Επισυνάπτονται οι πίνακες)
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα κύριε Εκπρόσωπε. Το περασμένο Σαββατοκύριακο, μια τουρίστρια έχασε τη ζωή της στην Ανάβρα, σε απόσταση αναπνοής από κλειστό αγροτικό Ιατρείο. Είδαμε τον κ. Γεωργιάδη την Παρασκευή, να βγαίνει σε πολλά Μέσα Ενημέρωσης και να τονίζει πως η γυναίκα δεν έχασε τη ζωή της εξαιτίας της έλλειψης γιατρού και την επόμενη μέρα να υπάρχει παρέμβαση του εισαγγελέα Βόλου, για να διερευνήσει τα αίτια. Θεωρείτε σωστή αυτή τη σειρά των γεγονότων, μήπως θα έπρεπε ο Υπουργός να έχει δείξει μια εγκράτεια; Συμπληρωματικά, λέτε και εσείς ως Κυβερνητικός Εκπρόσωπος στους Έλληνες πολίτες και στους τουρίστες ότι τα Σαββατοκύριακα δεν μπορούμε να έχουμε γιατρό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είπε αυτό ο Υπουργός Υγείας. Υπήρξε μια ξεκάθαρη διαστρέβλωση, με τους γνωστούς τίτλους που αλλοιώνουν, από κάποια Μέσα, το πραγματικό περιεχόμενο δηλώσεων, έχω πέσει και εγώ πολλές φορές θύμα, ένας από αυτούς που πέφτουν πιο συχνά θύμα είναι και ο Υπουργός Υγείας, ο Α. Γεωργιάδης, γιατί διαχειρίζεται έναν από τους πιο κρίσιμους τομείς της χώρας, που έχει ίσως τα περισσότερα προβλήματα που ποτέ δεν κρύψαμε κάτω από το χαλί και πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Άρα για να ξεκινήσουμε για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, είναι δεδομένο ότι η Υγεία χρειάζεται πολλά περισσότερα, για αυτό και ήτανε μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες του Προγράμματος μας, όχι το 2019 μόνο, κυρίως το 2023. Έχουμε διανύσει το ένα τέταρτο της δεύτερης τετραετίας, έχουμε προχωρήσει πάρα πολλές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, χρειάζονται κάποιες χρόνο να αποδώσουν, κάποιες άλλες, όπως ο αριθμός του προσωπικού, ή η εικόνα κάποιων Κλινικών και κάποιων Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας, έχουν αρχίσει και φαίνονται. Είναι δεδομένο ότι τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι ακόμα περισσότερα και προφανώς χρειάζεται και η κριτική και η σκληρή πολλές φορές αντιπολίτευση, όμως δεν βοηθάει σε κάτι η διαστρέβλωση. Ο Υπουργός Υγείας αυτό το οποίο είπε, είναι ότι από καταβολής του ΕΣΥ δεν γίνονται στα συγκεκριμένα Κέντρα Υγείας, εφημερίες το Σαββατοκύριακο. Δεν είπε ότι καλώς δεν υπάρχουν γιατροί, δεν πρέπει να υπάρχουν γιατροί, για όνομα του θεού, μακάρι να καταφέρουμε να αυξήσουμε και άλλο τον αριθμό των γιατρών και στα Νοσοκομεία και στα Κέντρα Υγείας. Είναι δεδομένα τα προβλήματα, θα έπρεπε να έχουμε φτάσει σε ένα σημείο να προκηρύσσονται θέσεις, κυρίως σε νησιά και απομακρυσμένες περιοχές, δηλαδή η Κυβέρνηση να προσλαμβάνει γιατρούς, να προσλαμβάνει νοσηλευτές. Βγάζει τις αντίστοιχες προκηρύξεις και αυτές δεν καλύπτονται, για αυτό και συζητάμε μια σειρά από παρεμβάσεις με βάση και τα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας, όμως αυτό το οποίο είπε ο Υπουργός Υγείας δεν είναι ότι δεν υπήρχαν γιατροί και καλώς δεν υπήρχαν. Παρουσίασε τι συμβαίνει στην Ελλάδα από τότε που υπάρχει το ΕΣΥ. Είναι δεδομένο ότι όλα τα βήματα της Κυβέρνησης, οποιασδήποτε θεωρώ Κυβέρνησης, που βλέπει το αυτονόητο, οδηγούν στην κατεύθυνση του να έχουμε όλο και λιγότερες τέτοιες ειδήσεις. Δυστυχώς όμως δεν μπορούμε να εξαφανίσουμε από το πουθενά αρνητικές ειδήσεις. Οι άνθρωποι του ΕΣΥ, κάνουν ότι περισσότερο μπορούν για να έχουμε την ταχύτερη δυνατή ανταπόκριση. Όπως είδατε το καλοκαίρι προβήκαμε σε μια σειρά από ενέργειες, κυρίως σε διάλογο με τον ιατρικό κόσμο που οδήγησαν σε μια οικειοθελή συμμετοχή και ιδιωτών γιατρών για να αντιμετωπιστεί ένα δύσκολο καλοκαίρι, σε περιοχές που έχουμε κενά. Έχουμε καταφέρει να αυξήσουμε σε ένα σημαντικό ποσοστό τις αποδοχές, είναι δεδομένο όμως ότι χρειάζονται περισσότερες αυξήσεις οι γιατροί και οι νοσηλευτές και συνολικά το προσωπικό του ΕΣΥ. Θα κάνουμε αυτή τη συζήτηση και σε επίπεδο Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, αλλά αλίμονο αν αυτό που βγήκε, που θα βγει ποτέ να πει ένας Υπουργός, ούτε το έκανε ο κ. Γεωργιάδης, είναι να πει ότι δεν υπήρχαν γιατροί και καλώς δεν υπήρχαν γιατροί. Επαναλαμβάνω, παρέθεσε την πραγματικότητα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγγνώμη, όσον αφορά την δημόσια τοποθέτηση του Υπουργού, μας είπε ποια ήταν τα αίτια, ποια δεν ήταν τα αίτια του θανάτου της τουρίστριας και μετά είδαμε την παρέμβαση του Εισαγγελέα. Ικανοποιεί την Κυβέρνηση αυτή η σειρά των γεγονότων;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να πούμε ότι είναι πολύ σημαντικό σε μια χώρα που έχει ανεξάρτητη Δικαιοσύνη, είτε έχουμε μια πιθανή τέλεση ενός εγκλήματος εκ δόλου, είτε την απώλεια ενός συνανθρώπου μας, με ενδεχόμενη αμέλεια, κάτι το οποίο δεν μπορούμε να ξέρουμε αν συνέβη σε αυτή την περίπτωση, να διερευνάται κάθε υπόθεση. Η διερεύνηση μιας υπόθεσης είναι κάτι το οποίο είναι ευπρόσδεκτο και είναι αυτονόητο ότι πρέπει να συμβαίνει σε ένα κράτος το οποίο λειτουργεί. Η Δικαιοσύνη με τον ανεξάρτητο ρόλο της εφόσον θεωρεί ότι πρέπει να διερευνηθεί κάτι, ενδεχόμενη συνδρομή μιας οποιασδήποτε ευθύνης, το κάνει. Αυτό δεν σημαίνει ότι φταίει ο Α ή ο Β, ή ότι πρέπει να στοχοποιήσουμε μια δομή Υγείας, ή κάποιον υγειονομικό, ή κάτι το οποίο δεν συνέβη όπως έπρεπε να συμβεί, δεν έγινε όπως έπρεπε να γίνει. Είναι μια έρευνα, η οποία γίνεται από τη Δικαιοσύνη, ας περιμένουμε τι θα πει αυτή η έρευνα και αν αποδοθούν κάπου ευθύνες, εδώ είμαστε να τις συζητήσουμε.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλησπέρα, καλή σεζόν και καλή χρονιά, όπως θα λέγαμε από τα μαθητικά μας χρόνια. Από την 1η Σεπτεμβρίου ισχύει ο νέος νόμος, τα νέα όρια για την Golden Visa. Την ίδια στιγμή, όπως πάντοτε αυτή την περίοδο, ιδιαίτερα με τους πρωτοετείς φοιτητές, υπάρχει μια αυξημένη ζήτηση και, άρα, αύξηση των τιμών στα ενοίκια. Η στεγαστική κρίση είναι, λοιπόν, ένα πρόβλημα. Θα ήθελα μια απάντηση τι σκέφτεται η Κυβέρνηση επ’ αυτού και, ακόμη, το ΠΑΣΟΚ σας κατηγορεί, ο κ. Ανδρουλάκης, ο Πρόεδρός του, σας κατηγόρησε την προηγούμενη εβδομάδα ότι ήδη από τον Φεβρουάριο είχε δηλώσει, όταν αυξήθηκαν τα όρια της Golden Visa, σας είχε προειδοποιήσει ότι θα δημιουργηθεί μια στρέβλωση στην αγορά, ένας νόμος ψηφίζεται Φεβρουάριο για να εφαρμοστεί Σεπτέμβριο και το βλέπουμε αυτό κατά κάποιον τρόπο. Ποια είναι η απάντησή σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι ένα από τα κορυφαία προβλήματα που αντιμετωπίζει και η χώρα μας η στεγαστική κρίση. Θα το βάλω σε επίπεδο σπουδαιότητας στο ευρύτερο ζήτημα του κόστους ζωής μαζί με τα σούπερ – μάρκετ και, ειδικά, για νέους ανθρώπους ίσως είναι ακόμη μεγαλύτερο και πιο έντονο το πρόβλημα, και επιμερίζεται και στο ζήτημα των ακριβών ενοικίων, όπως πολύ σωστά είπατε, αλλά και στο ζήτημα της ακριβής στέγης, της αγοράς στέγης. Για αυτό και η Κυβέρνηση έχει προωθήσει τα μεγαλύτερα προγράμματα, τα οποία θα επεκταθούν, εν πάση περιπτώσει, θα ανακοινωθούν ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις, σε μία λογική, όμως, όχι καλαθιού, για να μην παρεξηγηθώ, ούτε παροχολογίας, αλλά στοχευμένων παρεμβάσεων, που θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο την οικονομία μας και θα δώσουν ακόμη περισσότερες ευκαιρίες, περισσότερα, δηλαδή, σπίτια να βγουν στην αγορά. Τώρα, τι έχουμε κάνει; Έχουμε κάνει το πρόγραμμα «Σπίτι μου», το οποίο είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα για επιδότηση στέγης σε νέα ζευγάρια. Δέκα χιλιάδες περίπου σπίτια δόθηκαν με δόσεις μηνιαίες, οι οποίες είναι μικρότερες από ό,τι ένα ενοίκιο και 10.000 συμπολίτες μας έχουν αποκτήσει ή πολύ σύντομα θα αποκτήσουν, γιατί είναι και μια διαδικασία, το δικό τους σπίτι. Έχουμε και το πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω», που, προφανώς, πρέπει να επεκταθεί η περίμετρος και εν πάση περιπτώσει, να γίνει ακόμη πιο προσιτό σε περισσότερους συμπολίτες μας. Η παρέμβαση στη Golden Visa. Εδώ απαντώ και στο υποερώτημά σας: Ένας νόμος πρέπει να έχει και μια περίοδο μέχρι να ισχύσει για να προσαρμοστεί και μία αγορά, η οποία λειτουργούσε εδώ και κάποια χρόνια με κάποια δεδομένα. Και δεν δαιμονοποιούμε ένα μέρος της αγοράς, όπως είναι η Golden Visa, που για τα δύσκολα χρόνια της κρίσης εξυπηρετούσε έναν σκοπό και έφερε χρήματα στην οικονομία. Ούτε πρόκειται να δαιμονοποιήσουμε την αγορά του AirBnB ή να προχωρήσουμε σε επιθετικές ενέργειες, μόνο και μόνο γιατί ζητάει κάτι επίμονα η Αντιπολίτευση. Πρέπει πάντα να σταθμίζεις και τα έσοδα του Κράτους και τα δεδομένα και το τι θα κερδίσεις και τι θα χάσεις σε μία παρέμβαση. Η Κυβέρνηση αυτή, λοιπόν, δεν κάνει παρεμβάσεις για να τις κάνει, δεν ρισκάρει ποτέ τη δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας. Αντιλαμβανόμαστε ότι είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Αναφερθήκατε στους φοιτητές. Στους φοιτητές η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, στο επίδομα στέγης των φοιτητών, έχει προχωρήσει σε δύο αυξήσεις. Και, δηλαδή, την αύξηση στα 1500 και στα 2000 ευρώ, αναλόγως αν υπάρχει συγκατοίκηση, αλλά και στην περαιτέρω αύξηση που ισχύει για την φετινή χρονιά για τους φοιτητές που σπουδάζουν εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Δύο, δηλαδή, κύματα αυξήσεων γιατί αντιλαμβανόμαστε ότι ήταν άλλο το κόστος τα προηγούμενα χρόνια και άλλο το κόστος τη συγκεκριμένη, τη δεδομένη χρονική περίοδο. Περιμένουμε και τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Κρατήστε, όμως, ότι ούτε αυτή τη χρονιά, όπως και τις προηγούμενες, δεν θα δούμε έναν Πρωθυπουργό να βγάζει ένα καλάθι, να τα δίνει όλα, όπως έχουμε ακούσει στο παρελθόν, υποθηκεύοντας το μέλλον των επόμενων γενεών. Θα ακουστούν, όμως, πολύ συγκεκριμένες προτάσεις αφού έχουμε και έναν απολογισμό, που θέλουμε να έχουν συγκεκριμένα μετρήσιμα αποτελέσματα προς όφελος του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Αν μου επιτρέπετε, κ. Εκπρόσωπε, ακριβώς επ’ αυτού: Μας δίνετε μια ιδέα, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, σε σχέση με κάποιες παρεμβάσεις για τη στεγαστική κρίση. Θέλω να ρωτήσω, με δεδομένο ότι εκτιμώ ότι έχουν ξεκινήσει οι συσκέψεις ενόψει της ΔΕΘ, θα μπορούσατε να μας πείτε το περίγραμμα της παρουσίας της φετινής του Πρωθυπουργού; Δηλαδή, ποιες είναι οι κυβερνητικές προτεραιότητες; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση επανεξελέγη πριν από περίπου έναν χρόνο και τρεις μήνες, με ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ο στόχος είναι να υλοποιηθεί το πρόγραμμα αυτό και για αυτό θα κριθούμε το 2027. Είχαμε και ένα εκλογικό αποτέλεσμα το οποίο μας είπε κατά κανόνα να τρέξουμε πιο γρήγορα και να είμαστε πιο αποτελεσματικοί. Ο Πρωθυπουργός θα κάνει έναν απολογισμό τι συνέβη αυτό τον χρόνο, από την προηγούμενη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, θα παρουσιάσει τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις οι οποίες έγιναν και στην Παιδεία και στην Υγεία και στη Δικαιοσύνη. Και, βέβαια, οι παρεμβάσεις μας στην Οικονομία. Ο μεγάλος στόχος είναι η Ελλάδα να συνεχίσει να βαδίζει σε δρόμους σταθερότητας και ανάπτυξης, να μην εκτροχιαστούν τα δημοσιονομικά. Να μην μπούμε σε μια διαδικασία πλειοδοσίας, την οποία διαχρονικά θέλει η Αντιπολίτευση και, ειδικά, ο χώρος της Αριστεράς και της Κεντροαριστεράς. Και, βέβαια, έχουμε ιερό καθήκον να συνεχίζουμε να ανεβάζουμε το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, να καλύψουμε τη μεγάλη απόσταση που υπάρχει από την Ευρώπη, η οποία έχει αρχίσει ήδη και μειώνεται, όπως προκύπτει από προηγούμενη απάντηση που σας έδωσα. Ο μέσος μισθός να φτάσει στα 1500, ο κατώτατος μισθός στα 950 ευρώ. Στήριξη στην ελληνική οικογένεια, στην κάθε οικογένεια, στις μονογονεϊκές οικογένειες, στους τρίτεκνους, στους πολύτεκνους, στους ανθρώπους που θέλουν να κάνουν οικογένεια με ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης. Να δούμε το μεγάλο ζήτημα της αγοράς εργασίας. Κάποτε, αν θυμάστε, σε αυτή τη χώρα συζητούσαμε το μεγάλο, τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας. Τώρα έχουμε φτάσει σε ένα σημείο, από εκεί που λέγαμε ο κόσμος δεν βρίσκει δουλειά, να λέμε ότι οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν εργαζόμενους και αυτό πρέπει να το συνυπολογίσουμε. Είναι μεγάλη, σημαντική, ίσως από τις πιο σημαντικές ειδήσεις για τη χώρα ότι 400.000 νέες θέσεις εργασίας σε κάτι λιγότερο από πέντε χρόνια, αν τις μετρήσει κανείς, η μείωση της ανεργίας των νέων και των γυναικών, όμως, πλέον πρέπει να δούμε και το ζήτημα της εύρεσης εργασίας με, προφανώς, ακόμα καλύτερους μισθούς. Είναι πολλά. Να μην σας κουράζω, αλλά σε καμία περίπτωση να μην περιμένετε καλάθι παροχών από τον Κυριάκο Μητσοτάκη – δεν το έκανε ποτέ- αλλά τα επόμενα βήματα, ούτως ώστε η Ελλάδα να συνεχίσει στην πορεία και ακόμη πιο γρήγορα και ακόμη πιο αποτελεσματικά να γίνεται μια κανονική, ευρωπαϊκή χώρα με πολύ καλύτερες συνθήκες για τους πολίτες.
ΣΩΤ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Έχουμε κάποια εικόνα, κάποιες εκτιμήσεις από το πόρισμα για την καταστροφική πυρκαγιά στο Βαρνάβα και κυρίως αν η κυβέρνηση αισθάνεται ικανοποιημένη από την επιχειρησιακή στρατηγική που επέδειξαν οι πυροσβεστικές δυνάμεις και κυρίως αν θ’ αναζητηθούν κάποιες επιχειρησιακές αδυναμίες; Επιχειρησιακές ή πολιτικές θα έλεγα εγώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, φέτος το καλοκαίρι από την 1η Μαΐου το Πυροσβεστικό Σώμα έχει αντιμετωπίσει περίπου 4.000 ενάρξεις πυρκαγιών. Αυτός ο αριθμός σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα από πέρυσι, είναι ήδη 50% πάνω. Σε αυτόν, λοιπόν, τον αριθμό στη συντριπτική τους, κάτι από παραπάνω από συντριπτική τους πλειοψηφία, οι άνθρωποι της Πολιτικής Προστασίας, η ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος, ο συντονισμός που έγινε σε πολιτικό επίπεδο, αλλά κυρίως γυναίκες και άνδρες του Πυροσβεστικού Σώματος, οι εθελοντές δασοπυροσβέστες, οι Ένοπλες Δυνάμεις τα Σώματα Ασφαλείας, γιατί σε πολλές περιπτώσεις χρειάστηκαν και κάποιες εκκενώσεις αντέδρασαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πράγματι, όμως, μία πυρκαγιά ξέφυγε, παρά το γεγονός ότι υπήρξε άμεση αντίδραση, λόγω και των drones, στα πέντε λεπτά από εναέρια και στα επτά λεπτά από τα επίγεια μέσα και ήταν μια πολύ δύσκολη πυρκαγιά με σημαντικές συνέπειες για την Αττική. Εδώ, λοιπόν, σίγουρα, θ’ αναζητηθεί το τι συνέβη σε αυτήν την πυρκαγιά και σ’ επίπεδο επιχειρησιακό αλλά και σε επίπεδο νέων δεδομένων κλιματικής κρίσης, γιατί ναι, όταν συνάνθρωποί μας έχουν ολοσχερείς ζημιές, ζημιές οι οποίες οδηγούν σε πλήρη ακαταλληλότητα χρήσης ενός ακινήτου ή εν μέρει ακαταλληλότητα χρήσης ενός ακινήτου, όταν, έστω, κι ένας άνθρωπος έχει χάσει την περιουσία του, ένας συμπολίτης έχασε τη ζωή του, παρά το γεγονός ότι έγινε εκκένωση στη συγκεκριμένη περιοχή, οφείλεις να δεις τι έφταιξε και να μη συμβεί ούτε αυτό την επόμενη χρονιά. Όμως, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι η κριτική ότι «κάθε χρόνο τα ίδια, στο ίδιο έργο θεατές», που είναι ίσως πάρα πολύ «ωραία» για να κάνει κάποιος μία φθηνή αντιπολίτευση είναι άδικη. Και είναι άδικη, κυρίως, γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Μακάρι να συνεχιστεί αυτό και τον επόμενο μήνα, γιατί έχουμε ακόμα μπροστά μας να γνωρίζετε και υπάρχουν και μέρες που θα είναι δύσκολες ακόμα σε αυτήν την αντιπυρική περίοδο, αλλά είδαμε μια εικόνα φέτος, με εξαίρεση την πολύ δύσκολη πυρκαγιά της Αττικής ―που έχει πολύ σημαντικές συνέπειες για να μην παρεξηγηθώ― μια εικόνα πολύ καλύτερη από πέρυσι. Γιατί είδαμε μια πολύ καλύτερη εικόνα από πέρυσι; Δεν ήταν τυχαίο αυτό, ειδικά όπως σας είπα, ενώ είχαμε πολύ σημαντικά παραπάνω από πέρυσι πυρκαγιές; Γιατί έχουμε μία χώρα που επιτέλους έχει μηχανισμό πολιτικής προστασίας. Έχει παραπάνω πυροσβέστες, πάνω από 17.200 φέτος, τους περισσότερους από ποτέ, έχει παραπάνω εναέρια μέσα, από 61 στα 90, μέσα σε πέντε χρόνια, έχει την αίσθηση της πρόληψης, την έννοια της πρόληψης ενταγμένη στο μηχανισμό πολιτικής προστασίας, έχουμε καθαρίσει πάνω από 800.000 οικόπεδα, έχουμε drones, τα οποία πετάνε σε συγκεκριμένες περιοχές, είναι 45 drones, 28 στην Αττική ―θα σας τα διαβάσω, γιατί αξίζει τον κόπο― δύο στην Κόρινθο, ένα στην Εύβοια, ένα στη Θάσο, ένα στον Ευρώτα, 6 στη Θεσσαλονίκη, δύο στα Γιάννενα, ένα στον Έβρο, ένα στη Ροδόπη, ένα στην Ξάνθη. Έχει αύξηση των ομάδων δασοκομάντος από έξι σε δεκαέξι, έχει μία άλλη κουλτούρα αντιμετώπισης για το ζήτημα του καθαρισμού των οικοπέδων. Άκουσα τις θέσεις από την αντιπολίτευση γιατί είπαμε την πραγματικότητα ότι τα οκτώ στα δέκα οικόπεδα τα οποία επλήγησαν, όπως φάνηκε από τις σημάνσεις που έγιναν, ήταν ακαθάριστα. Αυτό δεν το λέμε για να υπονοήσουμε μια τιμωρητική διάθεση, το λέμε για να αναδείξουμε την αξία του καθαρισμού, κι επειδή τα μαθήματα πρέπει να μετατρέπονται σε δράσεις και βελτιώσεις για την επόμενη χρονιά, όπως σε πολλές άλλες περιπτώσεις, όπως σας έδειξα τα συγκριτικά στοιχεία, ναι, το ζήτημα του καθαρισμού, το ζήτημα των drones, δείχνουν ποιος είναι ο δρόμος. Ο δρόμος της πρόληψης, όλοι σε αυτό συμφωνούμε. Άρα, θα σας πω ότι μέχρι τώρα, μ’ εξαίρεση αυτήν την πολύ δύσκολη μέρα και τις επόμενες ημέρες στην Αττική, είχαμε μία πολύ καλή παρουσία του μηχανισμού πολιτικής προστασίας. Πρέπει να μας προβληματίσει τι συνέβη στην Αττική, γιατί δηλαδή, ενώ είχαμε άμεση επέμβαση, η φωτιά ξέφυγε κι επεκτάθηκε σε τόσες περιοχές και βέβαια να έχουμε άμεση αποκατάσταση των πληγέντων και αποζημίωσή τους και ευρύτερα των περιοχών και στα επίπεδα αναδάσωσης είχαμε δέκα συγκεκριμένες ανακοινώσεις στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τους συναρμόδιους υπουργούς και τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθήκον μας είναι να τρέξουμε όλα όσα είπαμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες ημέρες ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σας έχει κατηγορήσει κυρίως για δύο ζητήματα. Ξεκινώ από το πρώτο. Ισχυρίζεται πως επί εποχής Κυριάκου Μητσοτάκη υπάρχει τριπλασιασμός μπόνους των τραπεζιτών και μάλιστα καταθέτει και το δίλημμα «με την κοινωνία ή με τους τραπεζίτες», ενώ σε χθεσινή του ανάρτηση κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι παρά τις εξαγγελίες περί πράσινου νησιού στην Αστυπάλαια, ουσιαστικά καταστρέφεται το περιβάλλον από κει και πέρα, με τις παρεμβάσεις που κάνει, θα ήθελα τις απαντήσεις.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα ξεκινήσω από τις τράπεζες, γιατί πραγματικά έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ο πρόεδρος του κόμματος που έκλεισε τις τράπεζες, που χρεοκόπησε τη χώρα, που υποθήκευσε τις επόμενες γενιές με δεκάδες δισεκατομμύρια, να μας κατηγορεί, γιατί προσπαθούμε να έχουμε σε αυτήν τη χώρα μία πολιτική που οδηγεί σ’ έναν τραπεζικό υγιή ανταγωνισμό και να φθάνουμε, πλέον, να συζητάμε για το πώς όλα αυτά θα οδηγήσουν σε ακόμα περισσότερες δυνατότητες για τους πολίτες και για τις επιχειρήσεις. Μέσα σε αυτά τα πέντε χρόνια η κυβέρνηση αυτή έχει καταφέρει πολλά και σημαντικά για τον τραπεζικό τομέα. Δημιουργήθηκε ένας πέμπτος τραπεζικός πυλώνας, έχουμε καταφέρει εκεί που τα «κόκκινα» δάνεια στη χώρα ήταν το 40% του συνόλου των δανείων, να είναι πλέον το 7,5%, είναι μια πολύ σημαντική είδηση αυτή, για τη χώρα, μην το παραγνωρίζουμε. Από το 40% επαναλαμβάνω στο 7,5% τα «κόκκινα» δάνεια, η επιστροφή στην κανονικότητα επισφραγίστηκε με το πλήρες επιτυχημένο πρόγραμμα αποεπένδυσης του ΤΧΣ, η οποία επιστρέφει, όπως ήταν λογικό, τις τράπεζες σε ιδιωτικό έλεγχο. Έχουμε καταφέρει κι έχουμε προωθήσει εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης, μέσω της ανάπτυξης των κεφαλαιαγορών, όπως ενημερώνει και το Υπουργείο Οικονομικών θα πούμε περισσότερα, έχουμε δώσει τη δυνατότητα με κανόνες να δίνονται τραπεζικά βοηθήματα και από μη τραπεζικά ιδρύματα. Προωθούμε πολιτικές που θα μειώσουν το κόστος για τους πολίτες, όπως το σύστημα IRIS και βέβαια σε συνεννόηση με τις τράπεζες, γιατί πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν και κανόνες λειτουργίας μιας ελεύθερης οικονομίας, να μειωθεί όλο και περισσότερο το κόστος χρεώσεων για τους πολίτες. Αλλά, στην Ελλάδα που κάποτε συζητούσαμε, αν θα έχουμε τράπεζες, κάποτε συζητούσαμε άμα θα σωθούν οι καταθέσεις των πολιτών, κάποτε υπήρχαν capital controls, όρια αναλήψεων, στήνονταν οι συνταξιούχοι στις ουρές, είναι πολύ σημαντικό ότι αυτή είναι η συζήτηση που κάνουμε για λιγότερα «κόκκινα» δάνεια, για πιο ισχυρές τράπεζες, για πιο ισχυρά όπλα στις εταιρείες, στις μεγάλες εταιρείες, στις μεσαίες εταιρείες, στις μικρομεσαίες εταιρείες, στους πολίτες, για έναν πέμπτο πυλώνα και σε αυτήν τη συζήτηση, προφανώς είναι σημαντικό ν’ ακούσουμε προτάσεις από την αντιπολίτευση, αλλά όχι αλλοίωση της πραγματικότητας.
Τώρα, στο θέμα της Αστυπάλαιας, είναι ένα θέμα από τα πολλά παραδείγματα του πώς γίνεται η αντιπολίτευση στη χώρα. Δημοσιεύτηκε ένα άρθρο από την εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ». Λίγες ώρες μετά, στην ηλεκτρονική έκδοση εμπεριέχεται και μία, από κυβερνητικές πηγές, διάψευση για τη συγκεκριμένη επένδυση, ως προς τις προθέσεις, τουλάχιστον, πάντοτε συνυπολογίζοντας και όλους τους κανόνες οι οποίοι υπάρχουν και όλα τα δεδομένα και τον διάλογο με την τοπική κοινωνία, η συγκεκριμένη θέση είχε διατυπωθεί, αν θα δείτε, σε πάρα πολλά ηλεκτρονικά μέσα, σε πολλά sites πολλές μέρες πριν από το άρθρο αυτό, η εφημερίδα έγραψε μία άποψη, υπήρξε μία συγκεκριμένη απάντηση από την κυβέρνηση και επέλεξε ο αρχηγός της αντιπολίτευσης την επόμενη ημέρα να δημοσιεύσει μόνο ένα μέρος του άρθρου ή, τέλος πάντων, την άποψη αυτή, χωρίς να βάζει το πραγματικό δεδομένο, το οποίο υπάρχει εδώ και κάποιες μέρες, της κυβερνητικής θέσης. Απέκρυψε, δηλαδή, την κυβερνητική θέση. Έρχεται η κυβέρνηση και λέει κάτι συγκεκριμένο και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συνολικά η κυβέρνηση. Άρα, «μισή αλήθεια χειρότερη από ένα ψέμα» στη συγκεκριμένη περίπτωση. Και βέβαια, ας κάτσει κανείς ν’ αναλογιστεί και στην Αστυπάλαια και σε πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας, ποια είναι η κυβερνητική πολιτική, τι αποτελέσματα έχει η κυβερνητική πολιτική. Ένα νησί, όπως και πολλά άλλα στη χώρα, με σπάνιο φυσικό πλούτο, πολλές δυνατότητες, που έχει αναδειχθεί με πολιτικές οι οποίες αποδίδουν, όποιος πήγε φέτος στο συγκεκριμένο νησί μπορεί νομίζω να το επιβεβαιώσει. Εμείς θα συνεχίσουμε σε αυτήν την κατεύθυνση και θα απαντάμε κάθε φορά που τίθεται κάποιο συγκεκριμένο θέμα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για την πολιτική προστασία θέλω να σας ρωτήσω, σε συνέχεια με τον Βαρνάβα. Υπάρχει κάποιο σχέδιο για την φθινοπωρινή περίοδο επειδή και πέρυσι και πρόπερσι και το 2021 με το φαινόμενο ΕΛΙΑΣ αλλά και αργότερα με τον ΝΤΑΝΙΕΛ κ.λ.π. είχαμε θρηνήσει και θύματα και τεράστιες απώλειες σε ζωικό και γεωργικό κεφάλαιο. Υπάρχει κάποιο σχέδιο της πολιτικής για την αντιμετώπιση έντονων καιρικών φαινομένων το Σεπτέμβριο;
ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, συζητήθηκε το ζήτημα αυτό και στη διάσταση που αφορά τα ρέματα, όπως αντιλαμβάνεστε, και λόγω του ότι επεκτάθηκε η φωτιά. Είναι δεδομένο ότι, βρίσκεται σε απόλυτη επιφυλακή ο μηχανισμός πολιτική προστασίας. Δεν θα ακούσετε ποτέ από μένα ή από την κυβέρνηση αυτή, ότι είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι δεν συμβεί κάτι. Βρισκόμαστε σε μία νέα εποχή κλιματικών κρίσεων. Εμείς οφείλουμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο έτοιμοι. Το τι θα συμβεί και το πόσο έτοιμοι είμαστε θα το κρίνει η ίδια η πραγματικότητα. Αλλά σίγουρα επεξεργάζεται η πολιτική προστασία δεδομένα, σχέδια, ούτως ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα εφόσον συμβεί κάτι ακραίο, ως προς αυτό το οποίο με ρωτήσατε.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Υπάρχουν δημοσιεύματα για ενδεχόμενο πρόβλημα λειψυδρίας στην Αττική. Υπάρχει κάτι τέτοιο ορατό και αν έχετε κάποιο σχέδιο για την αντιμετώπιση.
ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, όπως έχει ήδη ανακοινώσει και ο πρόεδρος της ΕΥΔΑΠ και υπάρχει και η σχετική ενημέρωση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επεξεργάζεται σχέδιο για ένα πρόβλημα το οποίο είναι πράγματι υπαρκτό, πράγματι μεγάλο για την βραχυπρόθεσμη αντιμετώπισή του αλλά και σε ένα πιο ευρύτερο χρονικό διάστημα. Σχετικές ανακοινώσεις από ό,τι έχουμε επίσημη ενημέρωση θα γίνουν προσεχώς από το αρμόδιο υπουργείο.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ: Κύριε εκπρόσωπε, ο Τούρκος Πρόεδρος σε νέα δημόσια παρέμβασή του επανάφερε στη ρητορική του το αφήγημα της «γαλάζιας πατρίδας». Πως βοηθά μία τέτοια ρητορική στη διατήρηση των ήρεμων νερών στο Αιγαίο και στις ελληνοτουρκικές σχέσεις; Και επ’ ευκαιρία, έχει κλειδώσει η συνάντηση των δύο ηγετών στη Νέα Υόρκη στο περιθώριο της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ;
ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όταν υπάρχει κάτι επίσημο θα το ακούσετε είτε από εμάς, είτε από την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, είτε από το υπουργείο Εξωτερικών ως προς τη συνάντηση. Κοιτάξτε, το έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές. Η Ελλάδα ποτέ δεν πρόκειται να βάλει στο τραπέζι ζητήματα κυριαρχίας, ούτε πρόκειται να υποχωρήσει μισή σπιθαμή από τις κόκκινες γραμμές που διαχρονικά υπερασπίζονταν όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις. Πιστεύουμε ταυτόχρονα στον διάλογο. Και πιστεύουμε στον διάλογο, γιατί σε αντίθεση με τις κορώνες δήθεν πατριωτισμού που ακούγονται από συγκεκριμένα κόμματα κυρίως των άκρων, ο διάλογος έχει συγκεκριμένα αποτελέσματα για την χώρα χωρίς να έχει ζημιωθεί στο ελάχιστο η πατρίδα μας. Και δυστυχώς είναι επίμονη η προσπάθεια κάποιων να βάλουν την Ελλάδα σε χειρότερη θέση από αυτή που είναι στην πραγματικότητα, να διαφημίσουν και να προβάλλουν ακόμα περισσότερο fake news για την εξωτερική πολιτική δήθεν για παραβίαση της κυριαρχίας της χώρας, κάτι το οποίο έχει διαψευστεί με στοιχεία, με δεδομένα, πολλές φορές από το υπουργείο Εξωτερικών. Όμως ο διάλογος μέχρι τώρα έχει καταφέρει να έχει εκμηδενίσει σχεδόν τις παραβιάσεις, έχει καταφέρει να υπάρχει μία σημαντική συνεργασία με την Τουρκία στο ζήτημα της αντιμετώπισης του μεταναστευτικού. Ξέρετε, αν δείτε τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, πέραν της ακρίβειας που και εδώ είναι ένα μεγάλο θέμα που συζητάμε δικαίως, το δεύτερο επόμενο πρόβλημα είναι το μεταναστευτικό. Στην Ελλάδα, όχι ότι δεν υπάρχει ζήτημα αλλά έχει αντιμετωπιστεί με έναν πολύ καλύτερο τρόπο απ’ ότι οι άλλες χώρες της Ευρώπης, δεν είναι ευτυχώς ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα. Γιατί; Γιατί κυρίως έχουμε μία πολιτική που αποδίδει, εσωτερική πολιτική φύλαξης των συνόρων και των θαλάσσιων συνόρων, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, με πάρα πολλές διασώσεις, μία πολιτική γρήγορης απονομής ή απόρριψης, απονομής ασύλου ή απόρριψης αιτημάτων, αλλά αυτά τα αποτελέσματα έχουν και ως αιτία την καλή συνεργασία με την Τουρκία. Έχουμε νόμιμους τουρίστες που έρχονται και από την Τουρκία με τη νέα διαδικασία της βίζας και το κυριότερο μπορούμε και διατυπώνουμε τις διαφωνίες μας και τις θέσεις μας. Αυτό το οποίο είπατε, που είπε ο Τούρκος Πρόεδρος, έχει ακουστεί πολλές φορές στο παρελθόν. Η διαφορά είναι ότι τώρα οι ελληνικές θέσεις ακούγονται δυνατά και καθαρά. Δεν υπάρχει λοιπόν περίπτωση η Ελλάδα να υποχωρήσει σε κανένα από αυτά τα θέματα. Δεν πρόκειται να τα βάλει καν στο τραπέζι τα θέματα αυτά και ο διάλογος, το έχουμε πει πάρα πολλές φορές και ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών, έχει ακουστεί και από εμένα σε κάθε ευκαιρία που μου δίνεται, η Ελλάδα σε καμία περίπτωση δεν πιστεύει, ότι ο διάλογος σημαίνει και συμφωνία. Υπάρχουν διαφωνίες, υπάρχει μία διαφορά που θέλουμε να λυθεί σε επίπεδο διεθνούς δικαίου και βέβαια αξιολογούμε τα δεδομένα κάθε φορά εκ νέου.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχετε διαβάσει το σημερινό άρθρο του POLITICO με τίτλο: «Ελλάδα η χώρα που αφήνει ανθρώπους να ξεφεύγουν από τη Δικαιοσύνη». Σημειώνει συγκάλυψη, κακοστημένες έρευνες και ένα γενικότερο αίσθημα ατιμωρησίας. «Βαράνε καμπανάκια» και αναφέρεται στα Τέμπη, στο ναυάγιο της Πύλου και στις υποκλοπές. Κάποιο σχόλιο από πλευρά σας; Επειδή είδαμε και τις προηγούμενες εβδομάδες αρκετά διεθνή ΜΜΕ να αναφέρονται ειδικά στο σκάνδαλο των υποκλοπών αρνητικά για την Κυβέρνηση. Σας απασχολεί αυτή η εικόνα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δικαίωμα του κάθε δημοσιογράφου να κάνει τη δική του έρευνα, είτε είναι Έλληνας σε ελληνικό Μέσο είτε είναι Έλληνας σε ξένο Μέσο και να παρουσιάζει τη χώρα του όπως πιστεύει. Δεν πρόκειται ποτέ να έρθουμε σε αντιπαράθεση με κάποιον δημοσιογράφο. Λόγω και της συγκεκριμένης ιδιότητας μου, έχω μάθει να ακούω όλα όσα γράφονται. Αλλά όταν αυτά που γράφονται είναι 180 μοίρες αντίθετα με την πραγματικότητα, πρέπει να το λέμε αυτό. Αυτός ο τίτλος, αυτό το ρεπορτάζ έχει ως σκοπό να δυσφημήσει τη χώρα στο εξωτερικό και αυτό προκύπτει από την επίσημη έκθεση για το Κράτος Δικαίου, αυτό προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία. Και, βέβαια, πρέπει να συμφωνήσουμε σε κάτι σε αυτή τη χώρα, αν θέλουμε να συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε – νομίζω συμφωνούμε όλοι ότι θέλουμε να υπερασπιζόμαστε – τη μακροβιότερη Δημοκρατία που έχουμε, που γιορτάζει φέτος και 50 χρόνια ζωής.
Η διάκριση των εξουσιών είναι μία από τις βασικές προϋποθέσεις για να έχουμε μία στέρεη Δημοκρατία. Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτό έχουμε μία ανεξάρτητη Δικαιοσύνη. Δεν μπορεί, λοιπόν, να λέμε ότι υπηρετούμε τη Δημοκρατία μας, ότι πιστεύουμε στους θεσμούς, ότι θέλουμε να θωρακίσουμε τους θεσμούς, αλλά όταν δεν μας αρέσει μια απόφαση της Δικαιοσύνης a la carte να επιτιθέμεθα στη Δικαιοσύνη, τότε να βγαίνουμε λίγο από τον ρόλο του προστάτη των θεσμών, να ζητάμε τα «ρέστα» από τη Δικαιοσύνη, να θέλουμε να της «τραβήξουμε το αυτί» της Δικαιοσύνης και όταν τελειώνει αυτή η συζήτηση να ξαναείμαστε δήθεν θεσμικοί.
Η Ελλάδα, λοιπόν, έχει μία ανεξάρτητη Δικαιοσύνη που λειτουργεί, παίρνει τις αποφάσεις της σε όλες τις υποθέσεις. Είχαμε μία απόφαση για μία από τις υποθέσεις που με ρωτήσατε, η οποία, όμως, έχει και μέλλον, προχωράει στη Δικαιοσύνη ως προς ένα άλλο σημαντικό σκέλος. Άρα, είναι εν εξελίξει. Στο δυστύχημα των Τεμπών η Δικαιοσύνη διεξάγει μία από τις πιο κρίσιμες έρευνες, με πολύ μεγάλες ταχύτητες, με πολλές πραγματογνωμοσύνες, με δεύτερη πραγματογνωμοσύνη η οποία διατάχθηκε, με πάρα πολλές μαρτυρικές καταθέσεις. Είναι μία από τις πιο σοβαρές υποθέσεις της χώρας, όταν χάθηκαν τόσο άδικα σε ένα τραγικό δυστύχημα τόσοι συμπολίτες μας. Ερευνώνται τα πάντα από τη Δικαιοσύνη, το έχουμε πει πάρα πολλές φορές. Ας περιμένουμε τη Δικαιοσύνη να δούμε τι θα αποφανθεί και σε προδικαστικό επίπεδο και στη συνέχεια σε επίπεδο κύριας διαδικασίας. Και, βέβαια, το να στοχοποιούμε τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού, μόνο και μόνο για να δυσφημίσουμε τη χώρα μας στο εξωτερικό, είναι ευθέως προσβλητικό για τη δουλειά που κάνουν. Κάθε μέρα σώζονται ζωές στο Αιγαίο, σώζονται ζωές από τους λιμενικούς, γιατί έτσι πρέπει να κάνουν, γιατί έτσι αντιμετωπίζει η χώρα αυτό το πολύ κρίσιμο ζήτημα, μεταναστευτικό και προσφυγικό. Ταυτόχρονα, όμως, οι άνθρωποι αυτοί προστατεύουν, ρισκάροντας πολλές φορές τη ζωή τους, τα σύνορά μας. Το τι συμβαίνει σε κάθε επιμέρους υπόθεση κι αν υπάρχει κάτι που πρέπει να ερευνηθεί, είναι δεδομένο ότι ερευνάται από τη Δικαιοσύνη. Αλλά το να είμαστε από πριν με την πλευρά της ενοχοποίησης ανθρώπων, όπως εν προκειμένω λιμενικών, είτε αφορά αυτό την Πύλο είτε κάποιο άλλο περιστατικό που ερευνά η Δικαιοσύνη, δείχνει και τις διαθέσεις μας. Το να πεις ότι ερευνάται μία σοβαρή υπόθεση, με λίγα λόγια και να περιμένουμε να δούμε τι θα πει η Δικαιοσύνη, είναι μία ψύχραιμη αντιμετώπιση μιας σοβαρής υπόθεσης. Το να έρχεσαι και να λες ότι οι λιμενικοί σκοτώνουν πριν καλά-καλά πει το οτιδήποτε η Δικαιοσύνη, δείχνει τις διαθέσεις σου. Και οι διαθέσεις κάποιων – και δεν αναφέρομαι στο Μέσο, για όνομα του Θεού – είναι να δυσφημούν συνειδητά την Ελλάδα. Δική μας δουλειά είναι να απαντάμε σε αυτή την προσπάθεια που γίνεται.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Να πάμε δύο-τρεις εβδομάδες πίσω – γιατί δεν είχαμε και briefing – στους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι. Εκεί πήγαμε πολύ καλά και μπράβο μας, μπράβο στους αθλητές μας, δηλαδή. Υπήρξε ένα από τα μετάλλια που πήραμε, το κέρδισε ένας Ρώσος παλαιστής εκ μεταγραφής αγωνιζόμενος για την Ελλάδα – δεν έχει σημασία αυτό, είναι καλώς ή κακώς μία παγκόσμια πραγματικότητα. Όμως, οι παλαιστές φορούσαν ένα μαγιό, όπως το λένε, μία στολή, την αγωνιστική τους ενδυμασία, που κάτω από το εθνόσημο – πολύ μεγαλύτερο, μάλιστα – ήταν η περικεφαλαία των Σπαρτιατών. Δηλαδή, θα δούμε – δεν φαντάζομαι ότι θα δούμε ποτέ, φυσικά, αλλά λέω – στο πόλο τον ήλιο του ΠΑΣΟΚ, ξέρω εγώ, τον πυρσό της Νέας Δημοκρατίας στο μπάσκετ ή το σφυροδρέπανο στον στίβο; Όχι. Οι Ομοσπονδίες είναι ανεξάρτητες και αυτόνομες, αλλά χρηματοδοτούνται από το Κράτος. Το Κράτος, γι’ αυτή τη σχεδόν παραποίηση εθνικού συμβόλου από την Ομοσπονδία Πάλης, τι λέει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η αλήθεια είναι ότι δεν το γνωρίζω το θέμα που μου θέτετε. Είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να προβάλλονται, γενικά μιλάω, δεν γνωρίζω αν συνέβη κάτι τέτοιο κι αν είχε κάποιον σκοπό προβολής, ούτε πολιτικά σήματα. Οτιδήποτε άλλο πέραν του εθνόσημου, είναι αυτονόητο αυτό, είναι καθαρό και αφορά και τις Ομοσπονδίες.
Αλλά, επειδή μου δώσατε τη δυνατότητα, ναι, να συγχαρώ και εγώ από αυτό το βήμα τους αθλητές μας για τις πολύ σπουδαίες διακρίσεις. Κυρίως για τη συμμετοχή τους, για την προσπάθειά τους. Ήταν μια καλή ολυμπιακή χρονιά για την Ελλάδα και αυτό είναι επιτυχία κυρίως που αφορά τις αθλήτριες, τους αθλητές, τους ανθρώπους που συμμετέχουν στη διαδικασία προπόνησης, προετοιμασίας. Είναι σημαντικό ότι ακούσαμε καλές δηλώσεις. Υπάρχει πολύ μεγάλο περιθώριο βελτίωσης, προφανώς, για το πώς συνδράμει το Κράτος στην προσπάθεια προετοιμασίας, αλλά ήταν από τις φορές που αναγνωρίστηκε μια προσπάθεια και από προπονητές και από αθλητές και κορυφαίους ολυμπιονίκες της χώρας μας. Πρέπει να χτίσουμε πάνω σε αυτή την επιτυχία αυτού του καλοκαιριού και με την περαιτέρω βελτίωση των εγκαταστάσεών μας και την περαιτέρω στήριξη στους ανθρώπους αυτούς. Όπως είχαμε πει, δεν θέλουμε να τους θυμόμαστε μόνο στη διαδικασία αποθέωσής τους ή υποδοχής τους. Αυτό νομίζω το κάναμε αυτή τη φορά, το έκανε το Υπουργείο Αθλητισμού και ο κ. Βρούτσης και όλη η ομάδα που «τρέχει» τα ζητήματα αυτά. Και πρέπει να συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση, γιατί υπάρχουν πολλά ακόμα περιθώρια βελτίωσης και ενθάρρυνσης των νέων παιδιών να μπαίνουν σε αυτή τη διαδικασία και του αθλητισμού, αλλά και του πρωταθλητισμού, που είναι ένας πολύ δύσκολος δρόμος.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, παρακολουθούμε στον ΣΥΡΙΖΑ έναν εσωκομματικό εμφύλιο. Ο Πρόεδρός του αμφισβητείται από τους άλλοτε στενούς του συνεργάτες, όπως, για παράδειγμα, ο κ. Παύλος Πολάκης, ο οποίος του προσάπτει ότι δεν έχει πολιτική πρόταση, ενώ ο κ. Κασσελάκης κατηγορεί όσους τον αμφισβητούν, λέγοντας ότι είναι όργανα της διαπλοκής. Ήθελα να σας ρωτήσω αν έχετε κάποιο σχόλιο για τις εσωκομματικές αυτές εξελίξεις στην Αξιωματική Αντιπολίτευση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απολύτως κανένα σχόλιο. Δεν μας αφορά αυτή η συζήτηση. Όπως οφείλουμε, βέβαια, την παρακολουθούμε. Αφορά το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Είναι ζήτημα των μελών του κάθε κόμματος τι θα κάνουν με το κόμμα τους. Δεν είναι δουλειά ούτε της Κυβέρνησης, ούτε των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, ούτε κάποιου άλλου κόμματος – εγώ θα μιλήσω για την Κυβέρνηση και για το κόμμα στο οποίο ανήκω – να ασχολούμαστε με τα εσωκομματικά ενός άλλου κόμματος. Ούτε θα μπούμε στη διαδικασία μιας σειράς ανακοινώσεων, στο πλαίσιο μιας στείρας αντιπαράθεσης. Εν όψει και της νέας χρονιάς, όπως είπαν οι συνάδελφοί σας, θα συνεχίσουμε ακόμα πιο επίμονα στον δρόμο αυτό, να ασχολούμαστε με τη δουλειά μας, που είναι η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και η ενίσχυση της χώρας σε όλα τα επίπεδα. Και, βέβαια, όταν υπάρχει ερώτηση από την Αντιπολίτευση, κάθε μορφής, εμείς θα απαντάμε με στοιχεία.
ΜΗΝΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε εκπρόσωπε, πριν από δύο εβδομάδες την ώρα της μεγάλης πυρκαγιάς στην Αττική, είδαμε εικόνες υφυπουργών όπως του κ. Οικονόμου και της κας Ράπτη να διασκεδάζουν. Έγινε και θέμα από την αντιπολίτευση. Ζητήθηκαν εξηγήσεις από πλευράς του Μεγάρου Μαξίμου; Και επιπροσθέτως, επειδή πέρυσι είχαμε δει μία αποπομπή του κ. Μηταράκη επειδή πήγε διακοπές, υπάρχει κάποια σύγκριση στις δύο υποθέσεις; Ήταν άλλη ιστορία τότε;
ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι άλλο ζήτημα, γιατί υπήρχε ζήτημα αρμοδιότητας στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των πυρκαγιών λόγω του ότι οι εκκενώσεις έχουν ένα πολύ μεγάλο μέρος στην ολοκλήρωσή τους στο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας. Αλλά εδώ είναι δύο διαφορετικά θέματα όπως αντιλαμβάνεστε. Δεν υπήρχε, δηλαδή, κάποιο ζήτημα αρμοδιότητας των υφυπουργών που αναφέρατε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Άρα δεν υπάρχει και κάποιο θέμα για να μην το αφήνουμε και ανοικτό και δημιουργούνται και εντυπώσεις. Από κει και πέρα βέβαια είναι πολύ σημαντικό, ακόμα και σε περιπτώσεις που μπορεί να μην επηρεάζει τη δουλειά της κυβέρνησης, μπορεί να, τέλος πάντων, όσο μπορούμε με το παράδειγμά μας, με τη στάση μας – και νομίζω αυτό το κάνουν τα μέλη της κυβέρνησης, αυτονόητο είναι, υποχρέωσή μας είναι, δεν το λέω για να πάρουμε κάποιο μπράβο ή κάποιο ευχαριστώ από τον κόσμο – να δίνουμε το παράδειγμα, να είμαστε εκεί όσο μπορούμε. Η κυβέρνηση ως όφειλε ήταν παρούσα, ήταν εκεί αυτές τις μέρες, δυστυχώς εκείνη τη δύσκολη στιγμή των δύο τριών ημερών που η κατάσταση δεν πήγαινε όσο καλά πήγαινε τις υπόλοιπες, τις προηγούμενες και τις επόμενες ημέρες και ελπίζω να μην ζήσουμε τόσο δύσκολες ημέρες. Ο Πρωθυπουργός, οι συνεργάτες του, όλοι εμείς από την πρώτη μέχρι και την τελευταία στιγμή, κυρίως η πολιτική αλλά και η φυσική ηγεσία στο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, οι συναρμόδιοι υπουργοί, όλοι όσοι είχαν ευθύνη με συνεχείς συσκέψεις, το ξαναλέω, αυτό δεν είναι προς διαφήμιση αλλά για να γνωρίζει ο κόσμος, ότι αυτοί που έχουν υποχρέωση να είμαστε εκεί, ήμασταν εκεί και θα συνεχίσουμε να είμαστε εκεί και βέβαια, όπως το καταλαβαίνω, ο κόσμος έχει απαιτήσεις και για την ουσία κυρίως αλλά και για τον τρόπο που επικοινωνούμε κάποια πράγματα. Στόχος είναι να μην ξεφεύγουμε στιγμή, αυτό το οποίο έχει πει ο Πρωθυπουργός, ότι όλοι αξιολογούμαστε καθημερινά και για τις συμπεριφορές μας.
Ευχαριστώ πολύ.