Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Αιτήσεις για τη συμμετοχή στο Πρόγραμμα «ΚΑΛΥΨΗ» μπορούν να υποβάλλουν οι ιδιοκτήτες κατοικιών που βρίσκονται στα διοικητικά όρια του Δήμου Αθηναίων, μετά τη σχετική πρόσκληση του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Το Πρόγραμμα «ΚΑΛΥΨΗ», συνολικού προϋπολογισμού 21,5 εκατομμυρίων ευρώ, υλοποιείται σε 44 Δήμους της χώρας, αφορά ακίνητα τα οποία διατίθενται σε δικαιούχους ηλικίας 25 έως 39 ετών που λαμβάνουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα από τον ΟΠΕΚΑ και δεν έχουν ιδιόκτητη κατοικία.

Ειδικότερα, στο Πρόγραμμα εντάσσονται, με επιπλέον μοριοδότηση, δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος:

– Τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες,

– άτομα με αναπηρία άνω του 67%,

– νοικοκυριά υπό έξωση από ενοικιαζόμενη κατοικία,

– μονογονεϊκές οικογένειες,

– οικογένειες με ένα ή δύο παιδιά,

– άνεργοι εγγεγραμμένοι στη ΔΥΠΑ,

– γυναίκες θύματα ενδοοικογενειακής βίας που φιλοξενούνται σε ξενώνες με ή χωρίς τα παιδιά τους,

– άτομα ή οικογένειες που λαμβάνουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.

Μέσω του προγράμματος, το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας αναλαμβάνει την κάλυψη του μισθώματος για τρία χρόνια και επιπλέον το κόστος μετακόμισης και μεταφοράς των λογαριασμών ΔΕΚΟ.

Το στεγαστικό είναι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες, λόγω της αύξησης των τιμών των ενοικίων αλλά και την δυσκολία απόκτησης ενός δικού τους σπιτιού.

Η Κυβέρνηση έχει θέσει το ζήτημα σε απόλυτη προτεραιότητα και έχει ήδη προχωρήσει μια σειρά από προγράμματα τα οποία βοηθούν τους πολίτες, όπως το «Σπίτι μου», το «Ανακαινίζω Νοικιάζω» αλλά και το πρόγραμμα εύρεσης στέγης για άστεγους συμπολίτες μας. Με το πρόγραμμα «Κάλυψη» πολίτες σε 44 Δήμους της χώρας και ιδίως οι πιο ευάλωτοι, διευκολύνονται στην εξεύρεση στέγης για τα επόμενα τρία χρόνια.

——

Για την πρόοδο των έργων του αυτοκινητοδρόμου Πατρών-Πύργου ενημερώθηκαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και ο Υφυπουργός αρμόδιος για τις Υποδομές Νίκος Ταχιάος.

Τα χρονοδιαγράμματα που είχαν τεθεί, όριζαν πως μέχρι το τέλος του Ιουνίου η ολοκλήρωση του έργου θα είναι σε ποσοστό 50% και σήμερα βρισκόμαστε περίπου στο 52%. Οι εκτιμήσεις είναι ότι στο τέλος του έτους θα είμαστε σε ένα ποσοστό ολοκλήρωσης της τάξεως του 75%.

Άρα, το έργο προχωρά εντός χρονοδιαγραμμάτων, έτσι ώστε το 2025, όπως έχουμε δεσμευτεί να παραδώσουμε στους πολίτες έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο.

—–

Άμεση ήταν η αντίδραση του κρατικού μηχανισμού από την πρώτη στιγμή εκδήλωσης κρουσμάτων πανώλης των μικρών μηρυκαστικών στη Θεσσαλία.

Μέχρι στιγμής υπάρχουν δύο εστίες, στα Μετέωρα και στην Ελασσόνα. Και στις δύο περιπτώσεις έχει ήδη γίνει κλινική εξέταση στο σύνολο των ζώων και μονάδων που βρίσκονται στη ζώνη προστασίας. Στα Μετέωρα αφορά σε περίπου 3.500 ζώα, ενώ στην Ελασσόνα σε περίπου 13.000 ζώα.

Έχουν σταλεί έως και χθες, 632 δείγματα για εργαστηριακό έλεγχο από τις υπηρεσίες ελέγχου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ενώ από την ημέρα εκδήλωσης της νόσου, έχουν επιβεβαιωθεί 9 κρούσματα στα Μετέωρα (όλα σε πολύ μικρή ακτίνα, δεν υπάρχει διασπορά) και ένα στην Ελασσόνα.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας ανακάλεσε όλες τις άδειες κτηνιάτρων και όλοι βρίσκονται στο πεδίο.

Το Υπουργείο, επίσης, ανακάλεσε τις άδειες κτηνιάτρων τόσο στην κεντρική υπηρεσία όσο και στους εποπτευόμενους φορείς (ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ, ΕΛΓΑ, ΟΠΕΚΕΠΕ, ΕΦΕΤ), οι οποίοι, από χθες, μεταβαίνουν στη Λάρισα.

Στην προσπάθεια συνδράμουν με κτηνιάτρους και οι λοιπές Περιφέρειες της χώρας, ο Ελληνικός Στρατός και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Σήμερα από το πρωί πραγματοποιούνται συσκέψεις παρουσία του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Χρήστου Κέλλα, του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Δημήτρη Κουρέτα, του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργου Στρατάκου, εκπροσώπων των κτηνιατρικών και γεωπονικών υπηρεσιών της Περιφέρειας, και μελών της Διοίκησης των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου.

Στόχος των συσκέψεων είναι ο καλύτερος συντονισμός των ενεργειών και ο καταμερισμός των δράσεων, καθώς και η σωστή εποπτεία των κτηνοτροφικών μονάδων, τυροκομείων, σφαγείων, εργοστασίων παραγωγής ζωοτροφών και σημείων πώλησης ζωοτροφών.

Σήμερα στο πεδίο επιχειρούν 16 συνεργεία από κτηνιάτρους και αύριο θα επιχειρούν 30 συνεργεία, με στόχο τον ταχύτερο κλινικό έλεγχο των ζώων και τον άμεσο περιορισμό της νόσου.

Κλιμάκια του ΕΦΕΤ θα επισκεφθούν το σύνολο των τυροκομικών μονάδων της Θεσσαλίας με στόχο την ενημέρωση και επιβεβαίωση της ορθής διαχείρισης του γάλακτος, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες διαχείρισης της νόσου.

Όπως τόνισε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Τσιάρας, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, δεν υπάρχει κίνδυνος για την δημόσια υγεία, ενώ διευκρίνισε ότι η νόσος αφορά αποκλειστικά και μόνο στα αιγοπρόβατα και σε καμία περίπτωση δεν μεταδίδεται σε άλλα είδη ζώων.

Παράλληλα, τόσο από τους υπευθύνους των κτηνιατρικών υπηρεσιών, όσο και από το επιστημονικό προσωπικό της Κτηνιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κατέστη σαφές ότι δεν ενέχει κινδύνους για τη δημόσια υγεία η κατανάλωση γάλακτος και κρέατος, εφόσον τηρούνται οι προβλεπόμενοι κανόνες από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σημειώνεται ότι με απόφαση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κουρέτα απαγορεύεται για οποιοδήποτε λόγο η μετακίνηση αιγοπροβάτων και αμνοεριφίων σε όλη την Περιφέρεια Θεσσαλίας μέχρι την ολοκλήρωση της επιδημιολογικής διερεύνησης της νόσου και έκδοση νέας απόφασης, ενώ απαγορεύεται επίσης η σφαγή αιγοπροβάτων και αμνοεριφίων στα σφαγεία της περιφέρειας ως και την Παρασκευή 26 Ιουλίου.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση κάποια παρέμβαση στα ακτοπλοϊκά; Πότε επιτέλους θα γίνει αυτό, γιατί το καλοκαίρι είναι ήδη στα μισά και οι περισσότεροι έχουν κανονίσει τις διακοπές τους.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση όπου μπορεί και με τον τρόπο που μπορεί, σε πάρα πολλές επιμέρους περιπτώσεις του ευρύτερου προβλήματος, του αυξημένου κόστους ζωής των πολιτών, λόγω του εισαγόμενου πληθωρισμού και με πάρα πολλές υποπεριπτώσεις, κάνει παρεμβάσεις. Δεν έχει προαναγγείλει κάποια συγκεκριμένη παρέμβαση στα ακτοπλοϊκά. Αυτό που έχουμε πει είναι ότι μελετάμε τις τιμές και συγκριτικά με πέρυσι, που σε σχέση με πέρυσι, δεν είναι μεγάλες οι διαφορές, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια φαίνεται ότι είναι αυξημένο το κόστος, για να μην παρεξηγηθώ, γίνονται έλεγχοι και από το αρμόδιο υπουργείο και από την αρμόδια Επιτροπή Ανταγωνισμού και αν υπάρχει κάτι στο οποίο έχουμε την δυνατότητα να παρέμβουμε, μπορούμε ως κράτος είτε να παρέμβουμε, είτε υπάρχει κάτι το οποίο έχει να κάνει με κάποιο πρόστιμο, ανά περίπτωση, τότε αυτό ανακοινώνεται. Αυτή είναι η πραγματικότητα, αυτό έχουμε πει, δεν έχουμε πει κάτι περισσότερο στον κόσμο. Είναι πάρα πολλές οι περιπτώσεις που έχουμε τη δυνατότητα και αλλάζοντας το νομοθετικό πλαίσιο και παρεμβαίνοντας και με έκτακτες ενισχύσεις στους πολίτες και με παρεμβάσεις, όπως είναι στο ρεύμα, όπως είναι στα τρόφιμα, που αυτό συμβαίνει. Αλλά είμαστε ξεκάθαροι με τον κόσμο και δεν καλλιεργούμε προσδοκίες για πράγματα τα οποία δεν μπορούν να γίνουν.

Μ. KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, «θρασύς και απρεπής ο Δένδιας και να τον βάλει ο Μητσοτάκης στη θέση του». Τι απαντά η κυβέρνηση στις δηλώσεις του Ρ.Τ. Ερντογάν και αν ισχύει ακόμα η Διακήρυξη των Αθηνών;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς απαντήσαμε χθες, με ανακοίνωση που εξέδωσα χθες το απόγευμα, με ανάρτηση μου χθες το απόγευμα. Οι θέσεις οι οποίες έχουν εκφραστεί, είναι οι ελληνικές θέσεις, είναι η εθνική θέση και από τον Πρωθυπουργό και από τον Υπουργό Εξωτερικών και από τον Υπουργό Άμυνας και στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από εμένα και από το σύνολο των μελών της Κυβέρνησης. Η Ελληνική Κυβέρνηση με ενιαία γραμμή, με την εθνική γραμμή, με την εθνική θέση, τοποθετείται σε κάθε ευκαιρία. Επειδή είχα την τιμή να είμαι στους παρευρισκόμενους σε αυτή την ιστορική εκδήλωση για τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, ήταν η πρώτη φορά, όπως το δήλωσε ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο Ν. Χριστοδουλίδης, που έδωσε εκεί το παρόν, Έλληνας Πρωθυπουργός, ο Κ. Μητσοτάκης, σε μια συγκινητική, σε μια συγκλονιστική εκδήλωση μνήμης, τιμής, ιστορικής μνήμης. Η ιστορία δεν θα γραφτεί ξανά. Είναι κάτι το οποίο σίγουρα έχει αποτυπωθεί. Έχω εδώ το πρωτοσέλιδο του «Φιλελεύθερου» της Κύπρου, με τους δύο ηγέτες, τον Έλληνα Πρωθυπουργό και τον Κύπριο Πρόεδρο, τον κ. Χριστοδουλίδη: «Θα σηκώσουμε το βάρος της ευθύνης μας». Εκεί ο Κ. Μητσοτάκης εξέφρασε την εθνική θέση με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο. Διαβάζω κάποια από τα αποσπάσματα της ομιλίας του, πολύ λίγα, ήταν πολύ μεγαλύτερη: «δεν αποδεχόμαστε τετελεσμένα, η επιδίωξη μας είναι να υπάρξει Κυπριακή Δημοκρατία, με μια κυριαρχία, μια διεθνή προσωπικότητα και μια ιθαγένεια, σε μια διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία, σε ένα ενιαίο κράτος, χωρίς ξένο στρατό κατοχής, χωρίς αναχρονιστικές εγγυήσεις. Το γεγονός ότι συζητούμε με την Τουρκία, δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε και πολύ περισσότερο ότι υποχωρούμε, το αντίθετο. Και ότι κάθε απειλή προς την Κύπρο γίνεται απειλή για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση». Ήταν μια ιστορική, αλλά και πολύ σημαντική ομιλία, όπως αντιστοίχως πάρα πολύ σημαντική ήταν και του κ. Χριστοδουλίδη, του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτό λοιπόν αποτυπώθηκε ξεκάθαρα, έχει αποτυπωθεί πάρα πολλές φορές και είναι πραγματικά λυπηρό, παραπάνω από λυπηρό, θα έλεγα, να υπάρχουν Μέσα στη χώρα, τα οποία να υιοθετούν την τουρκική προπαγάνδα, να υιοθετούν αυτά τα οποία λέει η άλλη πλευρά, για τους δικούς της λόγους, εμείς δεν θα κάτσουμε να τους εξετάσουμε, εμείς απαντάμε ξεκάθαρα, χωρίς καλά-καλά να έχει ακούσει την ομιλία του Έλληνα Πρωθυπουργού. Ασχέτως των πολιτικών διαφορών, που μπορεί να υπάρχουν μεταξύ των κομμάτων ή ακόμα και της έντονης κριτικής που δέχεται κάθε κυβέρνηση από Μέσα κατά καιρούς, πρέπει λίγο κάποια πράγματα να τα ξεχωρίζουμε. Ο Κ. Μητσοτάκης, πέρα από πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας είναι και ο Έλληνας Πρωθυπουργός. Δεν μπορεί λοιπόν να υπάρχουν Μέσα στην Ελλάδα που να συμπεριφέρονται με αυτό τον τρόπο και να μιλάνε έτσι, όπως κάποια σήμερα πρωτοσέλιδα για τον Έλληνα Πρωθυπουργό, ουσιαστικά αποδεχόμενα αυτό που λέει ο Ερντογάν. Αποδεχόμενα αυτά που λέει η Τουρκία. Και όχι αυτό το οποίο λέει η Ελλάδα, ο Έλληνας πρωθυπουργός, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας και όλοι οι υπουργοί, χωρίς καμία διαφορά, της κυβέρνησης. Εγώ θα πάρω το καλό σενάριο. Όχι το κακό σενάριο, γιατί θέλουμε να είμαστε καλοπροαίρετοι σε αυτά, ότι παίζουν, χωρίς να το καταλαβαίνουν ένα ρόλο «χρήσιμου ηλίθιου», με αυτή την τακτική. Και αποδεχόμενοι πλήρως, αυτό το οποίο έχουμε υποχρέωση να αποδεχόμαστε ως Κυβέρνηση, την πολύ σκληρή αντιπολίτευση, την έντονη κριτική, πρέπει λίγο να δούμε τα όρια. Από εκεί και πέρα, ως προς την Διακήρυξη των Αθηνών, επαναλαμβάνω κάτι το οποίο το είπε ο Πρωθυπουργός, το είπε και σήμερα το πρωί ο κ. Γεραπετρίτης, ο Υπουργός Εξωτερικών, εμείς πιστεύουμε στον διάλογο. Από τον διάλογο προκύπτουν πολύ ξεκάθαρα οι θέσεις οι ελληνικές, οι διαφωνίες που έχουμε με την άλλη πλευρά. Διάλογος δεν σημαίνει υποχώρηση. Διάλογος δεν σημαίνει αφέλεια. Διάλογος δεν σημαίνει την παραμικρή υποχώρηση από τα κυριαρχικά δικαιώματα. Αυτό πρέπει να καταστεί σαφές. Ο διάλογος έχει οφέλη, θέλουμε να διατηρήσουμε τον διάλογο, είναι ξεκάθαρα τα οφέλη και στο μεταναστευτικό, όπου με την συνεργασία που υπάρχει με την άλλη πλευρά έχουν μειωθεί δραματικά οι ροές, σε πολύ μεγάλο αριθμό. Έχουν εκμηδενιστεί οι παραβιάσεις και στα νησιά, υποδέχονται οι κάτοικοι των νησιών μας, νόμιμους τουρίστες και όχι παράνομους μετανάστες. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι η Ελλάδα είναι διατεθειμένη να υποχωρήσει σε οποιαδήποτε εθνική, διαχρονικά εθνική θέση. Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα είναι πιο ισχυρή από ποτέ, σε όλα τα επίπεδα και αυτή είναι η μεγάλη εικόνα που πρέπει να κρατήσουμε.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης. Καταγράφεται μια κινητικότητα ενόψει και της συνάντησης τον Σεπτέμβριο, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του Ο.Η.Ε, του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο, σε σχέση με την κινητικότητα αυτή αναφέρεται στο Κυπριακό. Με δεδομένο ότι, δυστυχώς έτσι έχει καταγραφεί, κάθε προηγούμενη ευκαιρία στο Κυπριακό, ήταν καλύτερη από την επόμενη, κάθε επόμενη είναι χειρότερη από την προηγούμενη για τα Εθνικά Δίκαια, τη δική μας θέση. Αυτή η κινητικότητα που μπορεί να οδηγήσει, με δεδομένο ότι η Τουρκία τη ρητορική της την ανεβάζει κατά καιρούς. Εμείς έχουμε τις θέσεις μας, όπως τις περιγράψατε. Θέλω να καταλάβω πού μπορεί να οδηγήσει αυτή η κινητικότητα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τι εννοείτε «κινητικότητα»;

Ν. ΑΝΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Κινητικότητα περί του Κυπριακού, ενόψει και της συνάντησης των δύο ηγετών τον Σεπτέμβριο στη Νέα Υόρκη.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η θέση της Ελλάδας, η θέση της Κύπρου είναι κοινή θέση. Περιγράφεται με πολύ λίγα λόγια στις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε.. Δεχόμαστε μια λύση πάνω στη λογική της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας. Δεν μπορούμε καν να μπούμε σε διαδικασία συζήτησης για λύση δύο κρατών. Αυτό έχει ειπωθεί σε όλα τα επίπεδα. Άρα, αυτό δεν είναι κάτι που εξαρτάται από εμάς. Εμάς αυτή είναι η θέση μας. Δεν είναι διαπραγματεύσιμη. Ειπώθηκε ξεκάθαρα και από τους δύο ηγέτες και από τον Κυριάκο Μητσοτάκη και από τον Νίκο Χριστοδουλίδη, αλλά και από τους Υπουργούς Εξωτερικών και το σύνολο των μελών των Κυβερνήσεων. Είναι η θέση την οποία αποδέχεται η Ευρώπη. Να μην ξεχνάμε ότι, πέραν της χώρας μας, η Κύπρος είναι μέλος της Ε.Ε.. Όλα αυτά, λοιπόν, δεν είναι διαπραγματεύσιμα. Είναι στο χέρι της Τουρκίας να συμμετέχει σε μια τέτοια διαδικασία διαλόγου πάνω σε αυτή τη βάση. Αν δεν θέλει η Τουρκία να συμμετέχει σε αυτή τη διαδικασία, σε αυτές τις διεργασίες πάνω σε αυτή τη βάση, τότε προφανώς δεν μπορούν να προχωρήσουν αυτές οι συζητήσεις. Εμείς είμαστε αισιόδοξοι ότι μπορούν να προχωρήσουν οι συζητήσεις αυτές. Αλλά επαναλαμβάνω, όπως έχω πει αντίστοιχα και για άλλα αντίστοιχα ζητήματα, δεν είμαστε αφελείς.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Τι απαντάτε σε έναν επιχειρηματία, ο οποίος σε ετήσια βάση είχε έσοδα από μερίσματα 1 εκατ. ευρώ και την ίδια στιγμή τον εντάσσετε στην οριζόντια επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος; Ο ίδιος αναρωτιέται και λέει «δεν μπορεί το κράτος να κάνει καλύτερη κατανομή των πόρων του και να δώσει τα χρήματα εκεί που χρειάζονται;».

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρεστε στη μηνιαία επιδότηση για τον Αύγουστο. Κατ’ αρχάς, να δούμε αναλυτικά πώς θα βγει η επιδότηση, γιατί αυτή τη στιγμή βασίζεστε σε πληροφορίες. Αυτή τη στιγμή, το Υπουργείο έχει ανακοινώσει τον μηχανισμό είσπραξης κάποιων χρημάτων και με βάση τους λογαριασμούς του Αυγούστου θα δώσει κάποιες επιδοτήσεις. Μην βιαζόμαστε, λοιπόν, για το πώς θα δοθούν οι επιδοτήσεις αυτές. Και να είστε βέβαιοι ότι θα είναι ένας δίκαιος τρόπος που θα έχει να κάνει με την κατανάλωση και θα έχει και διακυμάνσεις ως προς τα κοινωνικά τιμολόγια, όπως έχουμε ήδη προαναγγείλει. Και να σας θυμίσω ότι όταν δόθηκαν περίπου 10 και λίγο παραπάνω δισ. ευρώ για τη στήριξη στο ρεύμα -ήταν ένας οδηγός αυτός ο τρόπος που δόθηκαν τα λεφτά αυτά και δεν ήταν για έναν και δύο μήνες-δόθηκαν με πολύ συγκεκριμένα κριτήρια που είχαν μέσα και τη λογική την οποία περιγράφετε. Θυμίζω ότι τα κοινωνικά τιμολόγια στηρίχτηκαν στο 100%, τα οικιακά τιμολόγια στηρίχτηκαν τουλάχιστον σε ποσοστό 90%, και η στήριξη των επιχειρήσεων ήταν η μεγαλύτερη δυνατή με βάση μια σειρά από κριτήρια. Η λογική μας ποια είναι; Η λογική μας είναι να μην πληρώσουν οι καταναλωτές αυξήσεις, τις οποίες δεν έχουν κανένα λόγο να πληρώσουν, δεν έχουν καμία ευθύνη και δεν θέλουμε να χρεωθούν περισσότερα χρήματα από τον ένα μήνα στον άλλον. Φαίνεται ότι αυτό θα υπάρξει ως ανάγκη για έναν μήνα. Κινηθήκαμε προληπτικά. Ανακοινώσαμε και από πού θα βρούμε τα λεφτά για να μην πληρώνει συνολικά ο Έλληνας φορολογούμενος και όταν έρθει η ώρα αυτής της επιδότησης, θα δοθούν και όλες οι απαντήσεις.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Συγγνώμη που επανέρχομαι. Με την ανακοίνωση της επιδότησης, μπορεί ο ελληνικός λαός και εμείς δημοσιογραφικά δηλαδή, να μάθουμε τον αριθμό των αιτημάτων από τους παρόχους που ζητούν τη διακοπή ρεύματος λόγω οφειλών.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό φαντάζομαι υπάρχει ως στοιχείο. Δεν μπορώ να το ξέρω τώρα. Μπορούμε να ανατρέξουμε στους παρόχους και να ενημερωθούμε γι΄ αυτό.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Άκουσα την απάντησή σας και θέλω να επανέλθω, γιατί υπάρχει σήμερα ένα πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ», σύμφωνα με το οποίο ο Πρωθυπουργός, κ. Μητσοτάκης, υπάκουσε στην εντολή Ερντογάν να μην προκαλέσει κατά την επίσκεψή του στην Κύπρο. Θα ήθελα ένα σχόλιο γι’ αυτό. Και ένα δεύτερο, είδαμε την παρουσία της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, τον Πρωθυπουργό, των πολιτικών αρχηγών, στις εκδηλώσεις για τη μαύρη επέτειο. Είχαμε και μια ανάρτηση από την πλευρά του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Κασσελάκη και θα ήθελα το σχόλιό σας γι’ αυτή την ανάρτηση του κ. Κασσελάκη.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι για το πρωτοσέλιδο που ρωτήσατε, απάντησα, με αφορμή την ερώτηση του συναδέλφου σας. Είναι νομίζω κάποια όρια, τα οποία -εντάξει Δημοκρατία έχουμε- προφανώς είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε Μέσου αν θα τα ξεπεράσει ή όχι, αλλά εμείς οφείλουμε να τα θέσουμε. Ο χαρακτηρισμός αυτός που χρησιμοποιήθηκε, δεν είναι ένας χαρακτηρισμός που πηγαίνει μόνο στο πρόσωπο, πηγαίνει στον θεσμό και πηγαίνει, θεωρώ εγώ, στη χώρα. Και μάλιστα όταν είναι αποτέλεσμα της υιοθέτησης μιας προπαγάνδας, η οποία δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Είχα την ευκαιρία να είμαι παρών σε αυτή την εκδήλωση, όπως και πολύς άλλος κόσμος και πολλοί περισσότεροι και στην Ελλάδα και στην Κύπρο και σε όλο τον κόσμο είχαν την ευκαιρία να δουν την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη -παρέθεσα μια σειρά από αποσπάσματα αυτής της ομιλίας- και η αντίδραση των ανθρώπων που ήταν εκεί, του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, του κ. Χριστοδουλίδη, των παριστάμενων, των πολιτών, η αντίδραση του Τύπου, όπως σας ανέφερα και ένα από τα πρωτοσέλιδα μιας από της ιστορικότερες και εμβληματικότερες εφημερίδες της Κύπρου, ήταν εντελώς διαφορετική από αυτό το πρωτοσέλιδο στη χώρα μας. Τώρα, είναι σημαντικό να είμαστε σε όλα τα εθνικά θέματα, σε όλες τις εθνικές διεκδικήσεις στην ίδια σελίδα, στην ίδια πλευρά της Ιστορίας, αυτό το οποίο συμφέρει τη χώρα μας. Και αυτό νομίζω συμβαίνει στην Ελλάδα διαχρονικά. Υπάρχουν πάρα πολλά θέματα στα οποία μπορούμε να διαφωνούμε. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εκφράζει τη διαχρονική εθνική θέση της Ελλάδας και της Κύπρου. Ως προς την παρουσία των πολιτικών Αρχηγών, διαβάσαμε με ενδιαφέρον τις αναρτήσεις του κ. Κασσελάκη. Έχουν αξία και οι αναρτήσεις και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Όλοι είμαστε στην ίδια σελίδα και για τους ανθρώπους που χάθηκαν στην τουρκική εισβολή, για τους ανθρώπους που αιχμαλωτίστηκαν και βέβαια για τους αγνοούμενους. Είχα και εγώ προσωπικά την ευκαιρία, πριν από λίγες εβδομάδες, να βρεθώ στην Κύπρο σε μια εκδήλωση του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων, όπου είχε και μια συγκινητική ομιλία συγγενών των αγνοουμένων. Μέχρι και σήμερα δεν γνωρίζουν οι συγγενείς των ανθρώπων αυτών την τύχη των συγγενών τους. Από εκεί και πέρα, βέβαια, επειδή πήγε ο κ. Κασσελάκης από ό,τι είδαμε και έκανε και αναρτήσεις, νομίζω ότι θα ήταν καλό, αφού ήταν προσκεκλημένος και ο ίδιος και εκπροσωπούσε μάλιστα και την Αξιωματική Αντιπολίτευση της χώρας, να είναι παρών σε αυτή την εκδήλωση για τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή και κατοχή. Θα ήταν καλό να είναι εκεί και ο κ. Κασσελάκης, όπως ήταν και ο κ. Ανδρουλάκης και στις ομιλίες του Έλληνα Πρωθυπουργού και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν ξέρουμε τον λόγο που δεν παρέστη. Αλλά νομίζω ότι θα ήταν ακόμα καλύτερο ως εικόνα για τη χώρα μας να ήταν εκεί οι τρεις αρχηγοί των τριών μεγαλύτερων κομμάτων. Δεν είναι κάθε μέρα τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή και κατοχή στην Κύπρο.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, παρά τις αντιδράσεις προχωράτε με το νομοσχέδιο για την ψυχική υγεία. Βλέπουμε ότι στο πλευρό των εργαζόμενων και των απεξαρτημένων και των οικογενειών τους βρίσκεται ο ΟΚΑΝΑ, η ΟΕΓΝΕ, η ΕΙΝΑΠ, το Εθνικό Συμβούλιο κατά των Ναρκωτικών. Τι κάνατε εκεί; Γιατί διαβάζουμε ότι ιδιωτικοποιείτε φορείς όπως το ΚΕΘΕΑ, 18ΑΝΩ, ΙΑΝΟΣ, ΔΙΑΠΛΟΥΣ και μια σειρά από άλλους πολύ σημαντικούς οργανισμούς.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εντάξει, κατά καιρούς διαβάζουμε διάφορα για νομοσχέδια που κάνει η Κυβέρνηση, αλλά η πραγματικότητα είναι αντίθετη, όπως και εδώ. Ενισχύουμε τον τομέα της ψυχικής υγείας. Έκανε μια αναλυτική παρουσίαση και ο Υπουργός Υγείας και ο αρμόδιος Υφυπουργός σ’ ένα από τα προηγούμενα Υπουργικά Συμβούλια. Ενισχύεται η ψυχική υγεία στη χώρα. Να θυμίσω ότι η Κυβέρνηση αυτή, ήταν η πρώτη που έβαλε και συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο από την προηγούμενη τετραετία. Ενισχύονται οι πόροι, ενισχύεται το προσωπικό. Δεν υπάρχει ζήτημα ιδιωτικοποίησης. Έχουν δοθεί μια σειρά από απαντήσεις από το Υπουργείο Υγείας. Καταλαβαίνω, πάντοτε, τις ανησυχίες της κοινωνίας των πολιτών, των εκπροσώπων όλων αυτών των φορέων σ’ ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα, ευαίσθητο θέμα. Εμείς είμαστε εδώ, στο πλαίσιο του διαλόγου να απαντήσουμε στο σύνολο των ανησυχιών των πολιτών. Να είστε βέβαιοι ότι δεν πρόκειται να διαταραχθεί καθόλου η διαδικασία αυτή – συνολικά που ακολουθείται – και της νοσηλείας και των αγωγών, όλων των επιμέρους υποπεριπτώσεων. Και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου αυτού, η ψυχική υγεία στη χώρα θα είναι πολύ ενισχυμένη προς όφελος των πολιτών αυτής της χώρας.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγνώμη, για να ξεκαθαρίσω κάτι. Δηλαδή, δεν καταργούνται τα Ειδικά Ψυχιατρικά Νοσοκομεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης; Ή όσον αφορά το ΚΕΘΕΑ, 19ΑΝΩ, ΙΑΝΟΣ, ΔΙΑΠΛΟΥΣ δεν καταργούνται και συνενώνονται σ’ ένα φορέα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα σας παραθέσω μια σειρά από απαντήσεις, που έχει εκδώσει το Υπουργείο Υγείας και σε ανακοινώσεις που έχουν βγει. Συνολικά η πολιτική που θα ακολουθηθεί οδηγεί στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας της χώρας με περισσότερο προσωπικό, περισσότερους πόρους. Είναι ένα ολιστικό σχέδιο το οποίο υλοποιεί το Υπουργείο, το οποίο στο τέλος της ημέρας ενισχύει την ψυχική υγεία. Κάθε άλλο παρά καταργεί ή δημιουργεί προβλήματα. Αυτός είναι και ο λόγος που συμβαίνει. Και αν δει κανείς και συνολικά τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για τη ψυχική υγεία τα τελευταία χρόνια, οδηγείται στο εντελώς αντίθετο αποτέλεσμα.

** Επισυνάπτεται ενημερωτικό σημείωμα από το Υπουργείο Υγείας στο τέλος της απομαγνητοφώνησης των ερωτήσεων της Ενημέρωσης Πολιτικών Συντακτών.**

ΦΙΛ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή το πρόσφατο ατύχημα με την αμαξοστοιχία InterCity, ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι συνεχίζει να κλείνει τ’ αυτιά της στις επανειλημμένες εκκλήσεις των εργαζομένων και εξακολουθεί ν’ αδιαφορεί για την ασφάλεια των πολιτών. Τι απαντάτε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απαντώ ότι η κυβέρνηση κινείται με πράξεις, με βελτιώσεις στις υποδομές και η αντιπολίτευση με συκοφαντίες κι εύκολα λόγια. Ήταν πολλές οι παθογένειες που κληθήκαμε ν’ αντιμετωπίσουμε και ειδικά στην περίπτωση του σιδηρόδρομου τις αντιμετωπίσαμε και τις είδαμε, με το σύνολο των πολιτών, με τον πιο τραγικό τρόπο. Αναφέρομαι στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Αλλά το ότι δεν κάνει τίποτα η κυβέρνηση είναι ένα πολύ μεγάλο ψέμα. Και στις κεντρικές γραμμές του σιδηροδρόμου στη χώρα οι εργασίες προχωράνε κι έχουν ολοκληρωθεί, μ’ εξαίρεση ένα κομμάτι του Daniel και κάμερες έχουν μπει και αποκαθίστανται πάρα πολλές βλάβες σε όλη τη χώρα. Λαμβάνονται όλα τα μέτρα ασφαλείας. Προ ημερών σ’ ένα κομμάτι στην Αχαΐα σταμάτησε η λειτουργία για μία ημέρα, για λόγους ανωτέρας βίας, που είχαν να κάνουν με τις καιρικές συνθήκες, αποκαταστάθηκε άμεσα η ζημιά για να είναι ασφαλής η μετακίνηση των πολιτών. Πάντοτε μπαίνει στο ζύγι αυτή η παράμετρος, ειδικά σε μια χώρα που πολύ πρόσφατα έζησε ένα τόσο τραγικό δυστύχημα. Προσπαθούμε να τρέξουμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα. Ο κύριος Σταϊκούρας έκανε μία αναλυτική παρουσίαση στο προηγούμενο Υπουργικό Συμβούλιο, σας την δώσαμε κιόλας, για τα έργα υποδομής στη χώρα που θα προχωρήσουν, που έχουν ήδη προχωρήσει κι ολοκληρώνονται τα επόμενα χρόνια, μέχρι το τέλος της τετραετίας και το σχέδιο για τα επόμενα χρόνια. Πολλά έργα, όπως η Πατρών – Πύργου που ανέφερα και στην αρχική μου εισήγηση προχωράνε με μεγαλύτερη ταχύτητα από τις αρχικές εκτιμήσεις. Όπως έχουμε πει και θα το διαπιστώνουμε μήνα- μήνα, θα το διαπιστώσουν κυρίως οι πολίτες, αυτή θα είναι η τετραετία των εγκαινίων και της ολοκλήρωσης των μεγάλων έργων, η προηγούμενη τετραετία ήταν τετραετία που κυρίως «ξεπάγωσαν» έργα, τα οποία είχαν μείνει ως εκκρεμότητες για πάρα πολλά χρόνια, έργα τα οποία ήταν «μουσαμάδες» και επειδή η συζήτηση ευρύτερα είναι για τα δημόσια έργα, για τα έργα υποδομής, ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν, είναι και θα παραμείνει, γιατί δεν ζήτησε ποτέ συγνώμη, το κόμμα των «μουσαμάδων». Οπότε το κόμμα των «μουσαμάδων» να κουνάει το δάχτυλο σε μία κυβέρνηση που αποδεχόμενη τα πολλά λάθη τα οποία έχουν γίνει διαχρονικά και πόσο πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα, να κουνάει το δάχτυλο, νομίζω ότι είναι, τουλάχιστον, υποκριτικό.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στα Τέμπη ασκήθηκαν νέες διώξεις για το λεγόμενο μπάζωμα. Επιμένει η κυβέρνηση στις θέσεις του υπουργού, του κυρίου Φλωρίδη, πως είναι «για τα μπάζα», όσοι ασχολούνται με το «μπάζωμα»; Κι επίσης, έχουν υπάρξει και πληροφορίες βάσει της δικογραφίας, όπου οι Αρχές ζητούσαν το αντίθετο από αυτό που υποστηρίζετε τόσο καιρό εσείς, για τη μεταφορά φερτών υλικών από εκεί.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχετε εσείς πληροφορία ότι ασκήθηκε ποινική δίωξη για αδίκημα που σχετίζεται με το μπάζωμα; Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι τέτοιο. Δηλαδή, ότι κάποιοι, γιατί ποιο είναι το αφήγημα του μπαζώματος; Γιατί ο καλύτερος τρόπος της προπαγάνδας είναι να μπλέκουμε μεταξύ τους έννοιες και να δημιουργούμε επικίνδυνα συμπεράσματα. Το αφήγημα του μπαζώματος είναι ότι δολίως κάποιοι έσπευσαν να μπαζώσουν τον χώρο, ούτως ώστε να υπάρχει αλλοίωση ή απόκρυψη στοιχείων. Δεν έχω την εντύπωση εγώ ότι υπάρχει τέτοια κατηγορία σε κάποια δικογραφία. Το αν υπάρχει τέτοια μήνυση ή κάτι ερευνάται, επειδή προέβη οποιοσδήποτε έχει τη δυνατότητα, είτε θιγόμενος, είτε τρίτος, αυτό είναι μία άλλη συζήτηση. Αλλά το να έχει καταλήξει σ’ ένα τέτοιο συμπέρασμα η Δικαιοσύνη, εγώ δεν το γνωρίζω προσωπικά. Αλλά, όπως και να έχει, κάθε ξεχωριστή υπόθεση της Δικαιοσύνης, είναι δουλειά της Δικαιοσύνης να την ολοκληρώσει και να βγάλει τα συμπεράσματά της, δεν είναι δουλειά της κυβέρνησης να σχολιάζει μια ευρύτερη υπόθεση, όπως η συνολική αντιμετώπιση σε δικαστικό επίπεδο του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, ούτε κάθε επιμέρους δικογραφία αυτής της υπόθεσης. Όταν έχουμε κάτι οριστικό από τη Δικαιοσύνη και επίσημο, είμαστε εδώ για να το σχολιάσουμε, όπως έχουμε κάνει κάθε φορά. Και εν πάση περιπτώσει, άλλες φορές έχουμε ακούσει για μπάζωμα, άλλες φορές έχουμε μιλήσει για ξεμπάζωμα και όλο αυτό είναι πάρα πολύ δυσάρεστο, όταν έχουμε να κάνουμε με ανθρώπους οι οποίοι χάθηκαν, τόσο άδικα, και με συγγενείς αυτών οι οποίοι περιμένουν δικαιοσύνη. Εμείς, λοιπόν, όπως και όλοι οι πολίτες, περιμένουμε δικαιοσύνη. Αλλά, ξεκάθαρα, χωρίς παρερμηνείες, χωρίς να βγάζουμε τα δικά μας συμπεράσματα. Τα συμπεράσματα που θα βγάλει η Δικαιοσύνη, με πολύ μεγάλο σεβασμό θα τα σχολιάσουμε όσες φορές κι αν χρειαστεί.

Ευχαριστώ πολύ.

** ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

«Ολοκλήρωση της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης»

  1. Τι αλλαγές επιφέρει το παρόν νομοσχέδιο στο σύστημα παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας στην Ελλάδα.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τις απαιτούμενες οργανωτικές αλλαγές για τη βελτίωση των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας:

  • Δημιουργείται το Εθνικό Δίκτυο Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), που διαρθρώνεται σε 7 Περιφερειακά Δίκτυα Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), υπαγόμενα στις Διοικήσεις των αντίστοιχων Υ.Πε. της χώρας, υπό ενιαία Ιατρική και Νοσηλευτική Διεύθυνση. Διασυνδέονται και δικτυώνονται οι δομές και οι Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας.

  • Αναβαθμίζεται ο θεσμός του Υποδιοικητή Υ.Πε. αρμόδιου για θέματα ψυχικής υγείας με νέες αρμοδιότητες σχετικές με τον σχεδιασμό, την λειτουργία, την οργάνωση και την εποπτεία των Υ.Ψ.Υ..

  • Δημιουργείται ο Εθνικός Οργανισμός Πρόληψης & Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.), ένα Νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου στο οποίο εντάσσεται το σύνολο των δομών, μονάδων, υπηρεσιών και προγραμμάτων του Ο.ΚΑ.ΝΑ., του ΚΕΘΕΑ και των λοιπών Νοσοκομείων στην χώρα που λειτουργούν μονάδες και υπηρεσίες σχετικές με τις εξαρτήσεις. Στόχο του Οργανισμού είναι η πρόληψη, η θεραπεία, η απεξάρτηση και η επανένταξη καθώς και η αυτοτέλεια και ο θεραπευτικός πλουραλισμός εκάστου φορέα και προγράμματος.

  • Συστήνεται το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Συστήματος Επιδημιολογικής Παρακολούθησης και Θεραπευτικής Διαχείρισης (Ο.Π.Σ.), ένα σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο των αναγκαίων πληροφοριών για τον έλεγχο του έργου των φορέων του Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ. και του Ε.Ο.Π.Α.Ε., της διαθεσιμότητας και πληρότητας των υπηρεσιών, των διαθέσιμων κλινών και ραντεβού σε δομές καθώς και την τροχιά πλοήγησης των ασθενών σε αυτό. Στόχος του είναι η πλήρης και στοχευμένη κάλυψη των αναγκών των ωφελούμενων καθώς και η εξαγωγή επιδημιολογικών δεδομένων για την ψυχική υγεία του πληθυσμού.

  • Συστήνεται, στο πλαίσιο του Ο.Π.Σ., το Εθνικό Δίκτυο Τηλεψυχιατρικής – Τηλεσυμβουλευτικής, με σκοπό την παροχή ιατρικής και ψυχικής υποστήριξης και συμβουλευτικής μέσω ψηφιακών υποδομών και υπηρεσιών, με απόλυτη τήρηση των κανόνων του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας και του GDPR.

  1. Το παρόν νομοσχέδιο επιφέρει τον μετασχηματισμό των εναπομεινάντων Ψυχιατρικών Νοσοκομείων (Ψ.Ν.).

Τα εναπομείναντα Ειδικά Ψυχιατρικά Νοσοκομεία και οι ψυχιατρικές κλινικές των Γενικών και Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων της χώρας εντάσσονται σε ένα ενιαίο και καθολικό δίκτυο συνεργαζόμενων δομών, μονάδων και υπηρεσιών, το Εθνικό Δίκτυο Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ.).

Συγκεκριμένα, το Ψ.Ν.Α. «ΔΑΦΝΙ» και το «Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης» του Ενιαίου Γ.Ν. Θεσσαλονίκης «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ» μεταφέρονται στις οικείες Διοικήσεις Υγειονομικών Υπηρεσιών (Δ.Υ.Πε.) ως αποκεντρωμένες μονάδες τους, διασυνδέονται με τις δομές παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας αυτών και συνεχίζουν την εύρυθμη λειτουργεία τους.

Τα Ψ.Ν. δεν καταργούνται, αλλά μετασχηματίζονται αλλάζοντας νομική μορφή, ενισχύονται επιπλέον και μετεξελίσσονται σε Ολοκληρωμένα Κοινοτικά Δίκτυα Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας.

  1. Το νομοσχέδιο επιφέρει βελτίωση στις εργασιακές συνθήκες των επαγγελματιών ψυχικής υγείας.

Το νομοσχέδιο σεβόμενο τα εργασιακά δικαιώματα των επαγγελματιών ψυχικής υγείας και όλων εν γένει των εμπλεκομένων στην παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας, διασφαλίζει τις θέσεις και το καθεστώς εργασίας κάθε επαγγελματία, μεταφέροντας την οργανική του θέση στον νέο φορέα, με την υφιστάμενη σχέση εργασίας, τον κλάδο και την ειδικότητά του. Επίσης, προβλέπει, χωρίς να θίγει τις εργασιακές συνθήκες, και την μεταφορά των θέσεων εργασίας στον Ε.Ο.Π.Α.Ε. όλων των δημόσιων λειτουργών. Επιπλέον, δημιουργεί ως εργασιακό κίνητρο για όλο το Νοσηλευτικό Προσωπικό που θα ενταχθεί στο Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ., την απόκτηση της Ειδικότητας Ψυχικής Υγείας. Καμία Εργασιακή Οντότητα δεν παραβλέπεται καθώς αναφέρεται ρητά στο παρόν.

  1. Το παρόν νομοσχέδιο βελτιώνει την ποιότητα παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας των ωφελούμενων, των φροντιστών και των οικογενειών τους.

  • Η νέα διοικητική οργάνωση, σε επίπεδο Υγειονομικών Περιφερειών ενισχύει την προσβασιμότητα στις αναγκαίες και δωρεάν υπηρεσίες για όλους τους πολίτες, ανεξάρτητα από την οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση, εγκαθιδρύει την δικτύωση και τη συνεργασία μεταξύ των παρόχων υγείας και διασφαλίζει το μέγιστο δυνατό θεραπευτικό αποτέλεσμα.

  • Ο Υποδιοικητής της Υ.Πε. αρμόδιος για θέματα Ψυχικής Υγείας, θα είναι υπεύθυνος για την οργάνωση, την εποπτεία και την λειτουργία των υπηρεσιών εντός του οικείου Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.

  • Το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Επιδημιολογικής Παρακολούθησης και Θεραπευτικής Διαχείρισης αποτελεί το επιστέγασμα της ολοκλήρωσης της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης και έχει ως στόχο την συστηματική καταγραφή και παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και με τα κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά μέσα, των αναγκαίων πληροφοριών για τον έλεγχο του έργου των φορέων του Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ., ιδίως της διαθεσιμότητας και της πληρότητας των υπηρεσιών ψυχικής υγείας, των διαθέσιμων κλινών και ραντεβού σε φορείς και δομές καθώς και της τροχιάς πλοήγησης των ασθενών εντός αυτών.

  • Εντός του πλαισίου του Ο.Π.Σ. συστήνεται για πρώτη φορά σε όλη την επικράτεια ένα Εθνικό Δίκτυο Τηλεψυχιατρικής – Τηλεσυμβουλευτικής, για την παροχή ιατρικής και ψυχολογικής υποστήριξης – συμβουλευτικής, μέσω ψηφιακών υποδομών και υπηρεσιών.

  1. Τι προσφέρει ο Ε.Ο.Π.Α.Ε. που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα.

Ο Ε.Ο.Π.Α.Ε. έρχεται να διασυνδέσει όλες τις κατακερματισμένες υπηρεσίες, να αξιοποιήσει βέλτιστα τους πόρους, οικονομικούς και ανθρώπινους, να εξαλείψει την αλληλοεπικάλυψη των υπηρεσιών και να παρέχει υπηρεσίες στους ωφελούμενους και τους οικείους τους ολιστικά και ανθρωποκεντρικά από την πρόληψη της χρήσης και της εμφάνισης εξαρτητικών συμπεριφορών, σωματική αποτοξίνωση, θεραπεία σε πρόγραμμα με υποκατάστατο ή στεγνό, μείωση της βλάβης, ψυχοκοινωνική φροντίδα και υποστήριξη, ολοκληρωμένη φροντίδα και κάλυψη αναγκών που συνδέονται με την εξάρτηση, ανάπτυξη δεξιοτήτων, επαγγελματική κατάρτιση, ενδυνάμωση και επανένταξη. Όλα αυτά θα γίνονται με τρόπο ενιαίο, έτσι ώστε κανένας άνθρωπος που αντιμετωπίζει πρόβλημα εξάρτησης να μην μένει εκτός συστήματος, υποστήριξης και φροντίδας.

  1. Η αντιμετώπιση των εξαρτήσεων παρέχεται δωρεάν.

Με το νέο νομοσχέδιο ισχυροποιείται η δημόσια παροχή υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων, καθώς ένας ενιαίος και μεγάλος φορέας αναλαμβάνει τον ρόλο της πρόληψης, της μείωσης της βλάβης, της θεραπείας με ή χωρίς υποκατάστατο και της κοινωνικής επανένταξης, με μεγαλύτερη γεωγραφική κάλυψη και περισσότερες δομές και υπηρεσίες, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται το δικαίωμα για την πρόληψη και αντιμετώπιση κάθε εξάρτησης και την έγκυρη ενημέρωση για όλους τους πολίτες σε όλη την επικράτεια. Ο νέος ενιαίος οργανισμός είναι ΝΠΙΔ του ευρύτερου δημοσίου τομέα. Η νομική μορφή των ΝΠΙΔ υπάρχει σε άπειρους φορείς του Ελληνικού Δημοσίου, όπως είναι το ΚΕΘΕΑ και ο Ο.ΚΑ.ΝΑ. Τα ΝΠΙΔ είναι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και χρηματοδοτούνται από το Ελληνικό Δημόσιο (άνω του 50%) κατέχοντας δημόσιο χαρακτήρα και εποπτεύονται από το αρμόδιο Υπουργείο.

  1. Με το νέο νομοσχέδιο θα διευκολυνθεί η πρόσβαση σε δομές και υπηρεσίες, με γεωγραφική κάλυψη σε όλη την χώρα.

Η πρόσβαση θα διευκολυνθεί για τον ασθενή, καθώς όλες οι υπηρεσίες θα βρίσκονται υπό έναν Οργανισμό, δίνοντας παράλληλα την δυνατότητα του ασθενή να πλοηγηθεί στο σύστημα και να επιλέξει τη θεραπεία που του ταιριάζει. Πλέον θα υπάρχουν δομές πρόληψης, μείωσης της βλάβης, θεραπείας και κοινωνικής επανένταξης σε κάθε πόλη της Ελλάδας εξασφαλίζοντας το δικαίωμα της πρόσβασης σε όλους. Άρα θα υπάρχουν όλες οι διαθέσιμες υπηρεσίες σε ολόκληρη την επικράτεια. Δεν θα χρειάζεται να πηγαίνει από την μία πόλη στην άλλη ο εξαρτημένος συνάνθρωπός μας για να λάβει υπηρεσίες.

  1. Όλοι οι φορείς αντιμετώπισης των εξαρτήσεων ενσωματώνονται στον Ε.Ο.Π.Α.Ε.

Όλοι οι φορείς αντιμετώπισης των εξαρτήσεων ενσωματώνονται στον Ε.Ο.Π.Α.Ε. (Ο.ΚΑ.ΝΑ., ΚΕΘΕΑ, 18ΑΝΩ, ΙΑΝΟΣ, ΑΡΓΩ, «ΔΙΑΠΛΟΥΣ», DETOX ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ) και συνεχίζουν κανονικά τη λειτουργία τους χωρίς να κλείσει καμία δομή και καμία υπηρεσία. Το μόνο που αλλάζει είναι ότι θα υπάρχει ενιαία διαχείριση τους, ένα ενιαίο διοικητικό σχήμα και όχι κατακερματισμός υπηρεσιών και διοίκηση διαφορετικών ταχυτήτων. Θα διασυνδέονται μεταξύ τους, ώστε να υπάρχει η βέλτιστη πλοήγηση του εξαρτημένου ατόμου στο σύστημα και να παρακολουθείται η πορεία του με στόχο να διατηρείται μέσα στο σύστημα υγείας και να μην «χάνεται».

  1. Τα Κέντρα Πρόληψης συνεχίζουν κανονικά την λειτουργία τους.

Τα Κέντρα Πρόληψης συνεχίζουν κανονικά τη λειτουργία τους σύμφωνα με την Προγραμματική σύμβαση που έχει υπογραφεί από το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Εσωτερικών. Ειδικότερα:

Τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας του άρθρου 61 ν. 3459/2006, ανήκουν σε μη κρατικούς φορείς (ΑΜΚΕ), μη εποπτευόμενους από το Υπουργείο Υγείας. Λειτουργούν με συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο βάσει Προγραμματικής Συμφωνίας με το Υπουργείο Εσωτερικών και από πλευράς Υπουργείου Υγείας με τον Ο.ΚΑ.ΝΑ., μέχρι το 2027. Ως εκ τούτου δεν αποτελούν αντικείμενο ρύθμισης του παρόντος νομοσχεδίου, με το οποίο ιδρύεται ένας δημόσιος οργανισμός για την πρόληψη και αντιμετώπιση των εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.). Η μόνη αλλαγή που επέρχεται αναφορικά με αυτά είναι ότι στην ισχύουσα προγραμματική σύμβαση που διέπει τη λειτουργία των Κέντρων Πρόληψης υπεισέρχεται στη θέση του έως σήμερα συμβαλλόμενου Ο.ΚΑ.ΝΑ ο συνιστώμενος Ε.Ο.Π.Α.Ε..

  1. Η Πρόληψη των Εξαρτήσεων ισχυροποιείται.

Δημιουργείται για πρώτη φορά Διεύθυνση Πρόληψης που θα εποπτεύει και θα συντονίζει όλες τις υπηρεσίες, έτσι ώστε να υλοποιούνται οι απαραίτητες παρεμβάσεις και η ευαισθητοποίηση σε όλες τις τοπικές κοινωνίες.

Επομένως, η πρόληψη ισχυροποιείται, καθώς θα ιδρυθούν υπηρεσίες πρόληψης και ενημέρωσης σε κάθε νομό, οι οποίες θα διαλειτουργούν ώστε να καλυφθούν οι σημαντικές και πολλές ανάγκες που υπάρχουν στο πεδίο των εξαρτήσεων.

  1. Δημιουργούνται νέες δομές Detox.

Δημιουργούνται δομές Detox εντός των νοσοκομείων σε περισσότερες περιοχές της Ελλάδας, παρέχοντας τη δυνατότητα πρόσβασης σε όλους τους ωφελούμενους. Θα υπάρχει η δυνατότητα ένταξης για αποτοξίνωση σε κάθε περιοχή και ακολούθως σε θεραπευτικό πρόγραμμα του Ε.Ο.Π.Α.Ε. («στεγνό», ψυχοκοινωνική αποκατάσταση, επανένταξη κ.α).

  1. Τα «στεγνά» προγράμματα συνεχίζουν την λειτουργία τους.

Τα «στεγνά» προγράμματα συνεχίζου να λειτουργούν. Ενδυναμώνονται με την δημιουργία και άλλων υπηρεσιών και των Detox καλύπτοντας γεωγραφικά όλη την Ελλάδα. Θα λειτουργούν επομένως με ενιαίο τρόπο και ομογενοποιημένη προσέγγιση. Παράλληλα, οι ασθενείς θα μπορούν να εισέρχονται σε «στεγνό» πρόγραμμα πιο εύκολα σε σχέση με το παρελθόν, και σε περισσότερα σημεία της χώρας, καθώς θα διασυνδέονται άμεσα με όλες τις υπηρεσίες και τα θεραπευτικά προγράμματα του Ε.Ο.Π.Α.Ε.

  1. Το προσωπικό των φορέων που εντάσσονται στον Ε.Ο.Π.Α.Ε. συνεχίζει να εργάζεται.

Όλο το προσωπικό ανεξαιρέτως σχέσης εργασίας θα συνεχίσει να εργάζεται με τη σύμβαση που έχει (ΙΔΑΧ, ΙΔΟΧ, ΔΠΥ, επικουρικοί, ΟΑΕΔ κ.α.), μεταφέροντας όλα τα εργασιακά δικαιώματα του στον νέο Οργανισμό. Κανένας εργαζόμενος δεν θα χάσει τη δουλειά του.