Ο Πρωθυπουργός βρίσκεται αυτή την ώρα στο Οξφορντσάιρ του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου συμμετέχει στην τέταρτη Σύνοδο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας.
Συνολικά έχουν προσκληθεί αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων από 47 χώρες και κατά τη διάρκεια της Συνόδου θα συζητηθούν ζητήματα όπως η υπεράσπιση και διασφάλιση της δημοκρατίας, η μετανάστευση, η ενέργεια και η διασυνδεσιμότητα.
—-
Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης δημοσίευσε τα στοιχεία που προέκυψαν μέσω της «ΕΡΓΑΝΗΣ» και αφορούν στην εφαρμογή του μέτρου της έκτακτης βάρδιας εργασίας σε επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας με κυλιόμενες βάρδιες, κατά το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου.
​Από το σύνολο περίπου 326.500 εργοδοτών που απασχολούν εργαζόμενους με εξαρτημένη σχέση εργασίας σε περίπου 382.700 παραρτήματα επιχειρήσεων, αίτηση για χρήση της έκτακτης βάρδιας εργασίας υπέβαλαν συνολικά: 690 επιχειρήσεις για 1.671 παραρτήματα.
Δηλαδή, αίτηση υπέβαλε το 0,44% των παραρτημάτων επιχειρήσεων της χώρας.
Από τα 1.671 παραρτήματα για τα οποία υποβλήθηκε αίτηση, πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, δηλαδή συνεχή λειτουργία 24 ώρες- 7ημέρες την εβδομάδα με κυλιόμενες βάρδιες, ή 24ωρη λειτουργία 5 ή 6 ημερών με κυλιόμενες βάρδιες, τα 291, δηλαδή ποσοστό 17,4% επί των αιτήσεων και 0,076% επί του συνόλου των παραρτημάτων.
Οι προϋποθέσεις, οι δικλίδες και τα φίλτρα του νόμου ήταν συγκεκριμένα και αυστηρά και αυτό πιστοποιείται από το γεγονός ότι από τα 1261 παραρτήματα για τα οποία υποβλήθηκε αίτηση απορρίφθηκαν τα 970.
Στην πραγματικότητα λοιπόν και όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία το μέτρο της έκτακτης βάρδιας εργασίας αφορά λιγότερες από μια στις χίλιες επιχειρήσεις της χώρας μας.
Αποδεικνύεται, πως ο νόμος σε καμία περίπτωση δεν αφορούσε θεσμοθέτηση της 6ημερης εργασίας, αλλά έκτακτη βάρδια για συγκεκριμένες επιχειρήσεις και συγκεκριμένα παραρτήματά τους οι οποίες, επαναλαμβάνω, αντιστοιχούν σε λιγότερες από 1 στις 1000.
Από την πρώτη στιγμή ξεκαθαρίσαμε ότι δεν θεσμοθετείται σε καμία περίπτωση 6ήμερη εργασία. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μιλώντας στο CNN, γιατί δυστυχώς υπήρξε παρανόηση και σε διεθνή ΜΜΕ, είπε ότι πρόκειται για μύθο. Φαίνεται λοιπόν για μια ακόμη φορά ότι η πραγματικότητα διαψεύδει τα fake news και τους εμπνευστές τους.

—–
Ανακοινώθηκαν χθες τα μέτρα στήριξης των πολιτών για τον μήνα Αύγουστο απέναντι στις αυξήσεις των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
Συγκεκριμένα,
⦁ Πρώτον, νομοθετείται άμεσα έκτακτη ειδική εισφορά ανά θερμική μεγαβατώρα υπέρ του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης στις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο.
Η διάρκεια του μέτρου θα είναι τουλάχιστον δίμηνη, ενώ για την πρώτη εφαρμογή της εισφοράς, ως μήνας αναφοράς ορίζεται ο Ιούλιος του 2024.
Πρωταρχικός σκοπός θέσπισης της ειδικής εισφοράς είναι η προσωρινή υποστήριξη των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας, στο πλαίσιο αντιμετώπισης του έκτακτου υψηλού ενεργειακού κόστους.
⦁ Δεύτερον, μέσω του ποσού που θα συγκεντρωθεί, θα επιδοτηθούν για τον Αύγουστο οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι είναι ενταγμένοι στα πράσινα και κίτρινα τιμολόγια, τα τιμολόγια δηλαδή που έχουν κυμαινόμενες τιμές. Δεν επιδοτούνται οι καταναλωτές που έχουν ενταχθεί στα μπλε, δηλαδή τα σταθερά τιμολόγια καθώς για εκείνους δεν υπάρχουν διακυμάνσεις στην τιμολόγηση, αφού οι λογαριασμοί τους έχουν σταθερή τιμή από 1.1.2024.
Το όριο κατανάλωσης της επιδότησης για τους οικιακούς καταναλωτές θα είναι οι 500 κιλοβατώρες το μήνα, ενώ ειδική πρόνοια θα υπάρχει για τους δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.
Οι ανακοινώσεις για την ακριβή περίμετρο των δικαιούχων και το τελικό ποσό της επιδότησης σε ευρώ/μεγαβατώρα, θα γίνουν αμέσως μετά την ανακοίνωση των τελικών τιμών του πράσινου τιμολογίου τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου.
⦁ Τρίτον, θα υπάρξει από ελληνικής πλευράς ένα είδος μηχανισμού παρέμβασης σε περίπτωση στρέβλωσης της αγοράς.

Όταν, δηλαδή, κάποια χαρακτηριστικά παρουσιάζονται κατά διαστήματα, γιατί υπάρχει μόνιμη στρέβλωση της αγοράς, όπως συμβαίνει τώρα με αυτή την αύξηση των τιμών και για την οποία δεν υπάρχει επαρκής αντίδραση από την ευρωπαϊκή πλευρά.

Πρόκειται στην ουσία για τον μηχανισμό που είχε αξιοποιηθεί κατά το παρελθόν και θα υπάρξει αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε η Ελλάδα να ενεργοποιήσει τη δυνατότητα αυτής της πρόνοιας.
Απ’ την στιγμή που εκδηλώθηκε η ενεργειακή κρίση μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία η Κυβέρνηση ανέλαβε μια σειρά από πρωτοβουλίες, δαπανώντας πάνω από 10 δισεκατομμύρια ευρώ για την στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων απέναντι στην αύξηση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
Φορολόγησε τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών και μέσω αυτής της έκτακτης φορολόγησης κατάφερε να απορροφήσει τις αυξήσεις του ρεύματος κατά 80-90% στα οικιακά τιμολόγια και κατά 100% στα κοινωνικά τιμολόγια.
Επιπλέον, δόθηκαν στοχευμένες επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου και το 2024 και Κοινωνικό τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας για τις Πολύτεκνες Οικογένειες, με διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια ένταξης.
Παράλληλα, με τα «χρωματιστά τιμολόγια» η Κυβέρνηση διευκόλυνε τη διαφάνεια και την καλύτερη γνώση της λειτουργίας των διαφορετικών κατηγοριών τιμολογίων, καθώς για πρώτη φορά οι καταναλωτές γνωρίζουν και μπορούν να συγκρίνουν άμεσα τις τιμές μεταξύ των παρόχων, με αποτέλεσμα να λειτουργεί έτσι καλύτερα ο ανταγωνισμός στην αγορά.
Θεσπίστηκε, ακόμα, το ειδικό τιμολόγιο ΓΑΙΑ για τους κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος, μέσω του οποίου αποκτούν ηλεκτρικό ρεύμα σε χαμηλές τιμές για 10 χρόνια και μάλιστα για τα δύο πρώτα χρόνια σε τιμές προ κρίσης.
Ενώ, έχει δημιουργηθεί και ευνοϊκή ρύθμιση των χρεών που έχουν οι αγρότες στους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας σε 120 άτοκες δόσεις.
Έχουν ληφθεί αυστηρά μέτρα κατά των ρευματοκλοπών και των στρατηγικών κακοπληρωτών λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος. Ειδικά για τις ρευματοκλοπές έχουμε και τα πρώτα στοιχεία ότι οι ρυθμίσεις και οι έλεγχοι αποδίδουν. Σκοπός είναι να μειωθεί η επιβάρυνση του μέσου καταναλωτή ηλεκτρικού ρεύματος από τα παραπάνω φαινόμενα.
Η αυξημένη ζήτηση λόγω του παρατεταμένου καύσωνα στη χώρα μας, αλλά και σε γειτονικές χώρες της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, η περιορισμένη διαθεσιμότητα διασυνδέσεων και η μειωμένη συνεισφορά κάποιων ΑΠΕ, ιδίως υδροηλεκτρικών λόγω άνυδρου χειμώνα, προκάλεσαν αυτή την ιδιότυπη «περιφερειακή ενεργειακή κρίση».
Η Κυβέρνηση πιστή στην δέσμευσή της, δρα προληπτικά, πριν καν ανακοινωθούν οι τιμές του Αυγούστου οι οποίες αναμένεται πως θα είναι υψηλότερες συνεχίζοντας να στηρίζει τους πολίτες απέναντι σε κάθε είδους έκτακτη συνθήκη όταν χρειάζεται. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παρερμηνευθεί, καθώς δεν έχουμε για την ώρα ενδείξεις πως αυτή η αυξητική τάση στο ρεύμα θα συνεχιστεί.
Σε κάθε περίπτωση παρακολουθούμε στενά την πορεία των αγορών και του χρηματιστηρίου ενέργειας, ώστε να μπορούμε να ενισχύσουμε τις πολιτικές μας προκειμένου έκτακτες συνθήκες, όπως αυτή να μην λειτουργούν σε βάρος των πολιτών.

—-

Επιπλέον, με απόφαση του Πρωθυπουργού, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν θα κληθούν να επιστρέψουν το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων.
Οι επιχειρήσεις αυτές θα απαλλαγούν από την επιστροφή αναδρομικών για τη διετία 2019-2020 αλλά και από τα μειωμένα κονδύλια που πλήρωσαν και τα επόμενα χρόνια 2021-2023.
Η εκκρεμότητα αυτή, δεν θα επιλυθεί εις βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δεδομένου ότι δεν αποτελεί δικό τους σφάλμα που καθυστέρησε η εφαρμογή του.
Τονίζουμε πως, δεν πρόκειται να υπάρξει αναδρομική ισχύς.

—–

Στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας τριετίας, και σαφώς χαμηλότερα από τον μέσο όρο τόσο της Ευρωζώνης όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υποχώρησε ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα τον Ιούνιο.
Σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της Eurostat, το κόστος των τροφίμων στη χώρα μας αυξήθηκε κατά 1% σε σύγκριση με τον περσινό Ιούνιο, που συνιστά την καλύτερη επίδοση από τον Μάιο του 2021, δηλαδή την περίοδο που η οικονομική δραστηριότητα είχε συρρικνωθεί εξαιτίας της πανδημίας. Ο ρυθμός των ανατιμήσεων στην ευρωζώνη τον Ιούνιο ήταν 1,6% και στην Ευρωπαϊκή Ένωση 1,3%.
Η επιβράδυνση του πληθωρισμού στα τρόφιμα στην Ελλάδα, αποδεικνύει ότι τα μέτρα που έχει λάβει η Κυβέρνηση έχουν πλέον ορατά αποτελέσματα, δεδομένου ότι στις αρχές του 2024 οι τιμές στα τρόφιμα αυξάνονταν με ρυθμό της τάξης του 8,3%.
Ειδικά το τελευταίο τρίμηνο η αποκλιμάκωση του δείκτη τροφίμων στη χώρα μας είναι ραγδαία, από 5,3% τον Απρίλιο στο 1% του Ιουνίου. Αυτό δείχνει ότι οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει, οι οποίες εκ των πραγμάτων απαιτούν χρόνο ώστε να αποδώσουν, αποφέρουν σταδιακά καρπούς.
Στον γενικό πληθωρισμό, παράλληλα, η Ελλάδα βρέθηκε στο 2,5%, συμπίπτοντας απόλυτα με τον μέσο όρο της ευρωζώνης και οριακά καλύτερα από τον μέσο όρο της ΕΕ που είναι 2,6%.
Αντιλαμβανόμαστε ότι οι πολίτες της χώρας μας δοκιμάστηκαν και δοκιμάζονται από τις υψηλές τιμές για αυτό και η προσπάθειά μας είναι η πιο σημαντική και θα την εντείνουμε μέχρι να δούμε τις μειώσεις των τιμών. Όμως τα στοιχεία που προκύπτουν κάθε μήνα αποδεικνύουν ότι η πολιτική της Κυβέρνησης αποδίδει.

—–

Η πορεία των έργων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους παρουσιάστηκε στο πλαίσιο σύσκεψης που είχε ο Πρωθυπουργός στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Πιο συγκεκριμένα παρουσιάστηκαν:

⦁ Η πορεία υλοποίησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ήδη στο 1ο εξάμηνο του 2024 έχουν απορροφηθεί περισσότερα από 320 εκατ. ευρώ από τα 418 εκατ. ευρώ που είναι ο στόχος για φέτος.

⦁ Η πρόοδος των ψηφιακών υπηρεσιών. Στο gov.gr υπάρχουν σήμερα 1832 ψηφιακές υπηρεσίες για πολίτες και επιχειρήσεις. Μέσα σε ένα χρόνο από τον Ιούνιο του 2023, ως τον Ιούνιο του 2024 έχουν ενσωματωθεί 300 νέες υπηρεσίες, ενώ στο mAigov, την πρώτη εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης του ελληνικού δημοσίου, έχουν πραγματοποιηθεί 1.000.000 διάλογοι.

⦁ Παρουσιάστηκαν τα 3 νέα έγγραφα που θα προστεθούν σύντομα στο ψηφιακό πορτοφόλι, του Gov.gr Wallet καθώς και η εύκολη εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω του Gov.gr Wallet με την παροχή ρητής συναίνεσης για την άντληση δεδομένων με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας ακόμα και της ψηφιακής.

⦁ Η πορεία του ψηφιακού εισιτηρίου μέσω του Gov.gr Wallet για την ασφαλή είσοδο στα γήπεδα. Μέχρι στιγμής έχουν ενσωματωθεί στο Gov.gr Wallet περισσότερα από 52.000 προσωποποιημένα εισιτήρια διαρκείας.
⦁ Παρουσιάστηκαν οι εφαρμογές που σχεδιάζονται και υλοποιούνται για την ενίσχυση δημόσιων πολιτικών όπως το MyCoast, καθώς και η πλατφόρμα για τα ακαθάριστα οικόπεδα.
⦁ Οι δράσεις vouchers για την παροχή οικονομικής ενίσχυσης όπως το «Thessaly Evros Pass».
⦁ Ξεχωριστή αναφορά έγινε στο έργο του Κτηματολογίου το οποίο ολοκληρώνεται ως το τέλος του 2025 με τη χώρα μας να αποκτά μετά από 30 χρόνια ολοκληρωμένο Κτηματολόγιο. Σημειώνεται πως το 90% των πράξεων σε Αττική και Θεσσαλονίκη γίνεται πλέον ψηφιακά.

—-

Τέσσερα νέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα εντάχθηκαν για συγχρηματοδότηση στο Ταμείο Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης.
Οι εγκριθείσες προτάσεις συμπληρώνουν κενά στο βασικό άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας και αφορούν στα έργα:
1. Αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας
2. ⁠Αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ- Οινόη
3. ⁠Αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο και
4. του νέου συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο
Για την υλοποίησή τους εξασφαλίστηκε από κοινοτικούς πόρους ποσό, άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ.
Η Ελλάδα προχωρά σταθερά στην ανάταξη και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, στη βάση ολοκληρωμένου επενδυτικού σχεδίου για ανθεκτικές υποδομές.

Ο παρατεταμένος καύσωνας σε συνδυασμό με την ξηρασία και τους ισχυρούς ανέμους εξακολουθούν να πυροδοτούν καθημερινά δεκάδες επικίνδυνες πυρκαγιές σε όλη τη χώρα και να δοκιμάζουν τις αντοχές του Πυροσβεστικού Σώματος.
Μόνο χθες οι δυνάμεις πολιτικής προστασίας αντιμετώπισαν 42 πυρκαγιές σε όλη τη χώρα με σοβαρότερη τη φωτιά που ξέσπασε σε πυκνό, παρθένο πευκοδάσος στο Σοφικό Κορίνθου. Πάνω από 140 πυροσβέστες με 27 οχήματα και 6 ομάδες δασοκομάντος έδωσαν τεράστια μάχη με φλόγες, που ξεπέρασαν ακόμη και τα 20 μέτρα και επιχείρησαν 25 εναέρια μέσα. Στο έργο τους συνέδραμαν υδροφόρες ΟΤΑ, μηχανήματα έργου από το ΓΕΕΘΑ και τους ΟΤΑ, καθώς και εθελοντές.
Ταυτόχρονα έγινε τεράστια κινητοποίηση αεροσκαφών και ελικοπτέρων από την πρώτη στιγμή εκδήλωσης της πυρκαγιάς, η οποία στα πρώτα λεπτά πήρε επικίνδυνες διαστάσεις λόγω των καιρικών συνθηκών, της βλάστησης και της μορφολογίας του εδάφους.
Ο κρατικός μηχανισμός ήταν σε απόλυτη εγρήγορση, ενώ ο υπουργός Κλιματικής και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη με τους εμπλεκόμενους φορείς, υπουργεία, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και σώματα ασφαλείας για τον καλύτερο συντονισμό όλων των δυνάμεων στο πεδίο.
Δεν απειλήθηκε κανένας οικισμός, ούτε η κατασκήνωση που ήταν κοντά και τελικά το απόγευμα οι δυνάμεις πολιτικής προστασίας κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τη φωτιά μετά από μεγάλο αγώνα.
Ένας πυροσβέστης, πενταετούς υποχρέωσης με καταγωγή από το Σοφικό Κορινθίας, επιχείρησε μαζί με τους συναδέλφους του εθελοντικά στη φωτιά, καθώς δεν είχε βάρδια. Υπέστη καρδιακό επεισόδιο και διακομίστηκε σε νοσοκομείο της Αττικής, ενώ άλλοι 3 πυροσβέστες τραυματίστηκαν, ευτυχώς ελαφρά. Ευχόμαστε ταχεία ανάρρωση σε όλους τους πυροσβέστες που υπερέβαλαν εαυτόν στη μάχη με τις φλόγες για ακόμα μια φορά.
Αυτή τη στιγμή η φωτιά δεν έχει ενεργό μέτωπο, ωστόσο στο πεδίο παραμένουν ισχυρές δυνάμεις της πυροσβεστικής και από αέρος γίνεται διαβροχή για την αποφυγή τυχόν αναζωπυρώσεων.
Κάνουμε έκκληση στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί καθώς και οι επόμενες ημέρες είναι πολύ επικίνδυνες για την εκδήλωση σοβαρών πυρκαγιών. Ακόμα και μια σπίθα μπορεί να προκαλέσει μεγάλη καταστροφή.
—-
Με απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Ι.Τ.Σ.) και της Δημόσιας Επιχείρησης «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Β.Ε.Ε.», εκδόθηκε Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία καθορίζεται η χορήγηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στους υπαλλήλους των υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Στην ΚΥΑ αυτή, εισάγονται νέες ειδικότητες- κατηγορίες που αφορούν στο μεγάλο σύνολο του πολιτικού προσωπικού, και αναβαθμίζονται κρίσιμες ειδικότητες οι οποίες ανήκαν σε κατώτερη κατηγορία.
Επισημαίνεται ότι καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια για την έκδοση μιας ρεαλιστικής ΚΥΑ, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό του πολιτικού προσωπικού που απασχολείται στο Υπουργείο και το οποίο έχει έναν ιδιαίτερο ρόλο στο έργο των Ενόπλων Δυνάμεων για την άμυνα της χώρας, απασχολείται κυρίως σε χώρους εργασίας και με ειδικότητες, οι οποίες έχουν ιδιαίτερα ανθυγιεινό και επικίνδυνο χαρακτήρα.

—-

O Πρωθυπουργός μεταβαίνει το Σάββατο, 20 Ιουλίου, στην Κύπρο, όπου θα απευθύνει χαιρετισμό στην επετειακή εκδήλωση του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη για τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο στο Προεδρικό Μέγαρο.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλησπέρα κύριε Εκπρόσωπε, σας άκουσα με ενδιαφέρον να λέτε για την αποκλιμάκωση των τιμών και τον πληθωρισμό, το έχετε αναφέρει πολλές φορές και από αυτό το βήμα και από τηλεοπτικές συνεντεύξεις. Διαβάζω σήμερα στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, στο πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Η ακτινογραφία της ακρίβειας, τι αποκαλύπτει έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ» και αναφέρουν χαρακτηριστικά: Σύμφωνα με τους αναλυτές της Τράπεζας της Ελλάδος, από τη σύγκριση τιμών σε 41 κατηγορίες επώνυμων τυποποιημένων προϊόντων, προκύπτει ότι η Ελλάδα είναι ακριβότερη κατά 10% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ευρωζώνης και η δεύτερη ακριβότερη, μετά το Βέλγιο. Θα ήθελα το σχόλιο σας για την έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος. Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δύο επιμέρους σημεία για την απάντηση μου. Το πρώτο είναι αν δει κανείς και μάλιστα αν δει κανείς τη σελίδα 5 της μελέτης, η έκθεση αυτή είναι βασισμένη σε στοιχεία από τον Ιανουάριο του 2009 έως τον Οκτώβριο του 2011. 2009-2011 και με βάση αυτά τα στοιχεία, γίνεται μία προσαρμογή στο σήμερα και μάλιστα αν δει κανείς στις επόμενες σελίδες της μελέτης προκύπτει το συμπέρασμα ότι οι παρατηρούμενες διαφορές τιμών μεταξύ Ελλάδας και ζώνης του Ευρώ, έχουν πλέον συρρικνωθεί σημαντικά κατά μέσο όρο, από το 2009-2011 που είναι τα στοιχεία, μόλις 3 ή 5%, χωρίς το ελαιόλαδο καθώς ανάλογα με το προϊόν των τιμών μπορεί να είναι είτε σημαντικά μεγαλύτερες, είτε σημαντικά μικρότερες σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Προσέξτε, δεν υπάρχει κανένας που να διαφωνεί ότι αυτό είναι το μεγαλύτερο ζήτημα, το οποίο προφανώς, όπως πολύ σωστά έχει επισημάνει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, ο κ. Γ. Στουρνάρας, αυτό που ονομάζουμε ευρύτερα ως πρόβλημα η ακρίβεια, είναι 80% εισαγόμενη και 20% έχει αιτίες εσωτερικού χαρακτήρα. Αυτές οι αιτίες είναι γνωστές πάνω-κάτω. Είναι αυτά τα οποία βιώνουμε όχι μόνο τώρα, όπως προκύπτει από την έρευνα πάρα πολλά χρόνια, οι καταναλωτές. Τα ζητήματα των εικονικών εκπτώσεων, ζητήματα πρακτικών από συγκεκριμένες εταιρίες, όλα αυτά τέλος πάντων τα οποία ήδη προσπαθεί να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση με τις πολιτικές που εφαρμόζει. Και όπως σας είπα και από τα στοιχεία τα οποία σας παρέθεσα, για έναν ακόμα μήνα, αποδίδουν πολύ καλύτερα από ότι τα προηγούμενα χρόνια και από ότι αποδίδουν πολιτικές άλλων χωρών. Παράδειγμα, η αισχροκέρδεια, οι αθέμιτες πρακτικές, εν πάση περιπτώσει, κάποιων εταιριών, όπως προκύπτει και από αυτή την έρευνα, δεν γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της πληθωριστικής κρίσης. Αυτό μας λέει η έρευνα αυτή και δεν χρειάζεται να μας το πει η έρευνα αυτή, το ζούσαμε όλα αυτά τα χρόνια. Οι εικονικές εκπτώσεις δεν ξεκίνησαν τώρα να ακούγονται σε ρεπορτάζ των Μέσων, πολύ σωστά, που τα αναδείκνυαν σχεδόν κάθε καλοκαίρι. Τι ξεκίνησε όμως να υφίσταται στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια; Ένας ελεγκτικός μηχανισμός η ΔΙΜΕΑ. Ξεκίνησαν οι έλεγχοι και ξεκίνησαν και τα πρόστιμα και μια πολιτική της κυβέρνησης και με οριζόντια μέτρα και με μόνιμα μέτρα στήριξης του εισοδήματος, αλλά και με στοχευμένες παρεμβάσεις εκεί που υπάρχει πρόβλημα. Σε αυτή τη λογική θα συνεχίσουμε να κινούμαστε, παρατηρώντας κάθε μέτρηση, κάθε έρευνα, κάθε δεδομένο με μόνο στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
Α. ΚΟΝΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, σάλο έχει προκαλέσει η αποκάλυψη για το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος από το Μέγαρο Μαξίμου, με σκοπό τη προμήθεια ενός νέου κατασκοπευτικού λογισμικού. Αναφέρεται ότι είναι πιο σύγχρονο από τα γνωστά πλέον Pegasus και Predator και δεν χρειάζεται η αποστολή μηνύματος για την παγίδευση του στόχου. Πως κρίνετε τα συγκεκριμένα δημοσιεύματα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα δημοσιεύματα αυτά, παραποιούν την πραγματικότητα. Δεν υπάρχει κάποιο σχέδιο αγοράς κάποιου λογισμικού. Υπάρχει βασικά ένα σχέδιο διαμόρφωσης του ρυθμιστικού πλαισίου με βάσει τα όσα προβλέπει ο νόμος που θα διέπει συνολικά το καθεστώς τέτοιων περιπτώσεων. Ουσιαστικά δηλαδή, μια διαδικασία διαμόρφωσης σχεδίου, το οποίο δεν έχει διαρρεύσει σε καμία περίπτωση από την κυβέρνηση, δεν είναι καν δηλαδή κάτι περισσότερο προχωρημένο. Όλη αυτή η διαρροή δεν ξέρουμε από που έγινε, εν πάση περιπτώσει δεν μπορούμε να κάνουμε κάποιο παραπάνω σχόλιο και δεν είναι μόνο ότι έγινε κάποια διαρροή, είναι ότι έγινε και αλλοιωμένη διαρροή και δημιουργήθηκαν εντυπώσεις που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα, όπως τέλος πάντων μου την μεταφέρετε. Άρα επαναλαμβάνω ότι δεν υπάρχει ζήτημα αγοράς λογισμικού είτε κάποιο τέτοιο σχέδιο από την κυβέρνηση.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τι συνέβη με την κ. Φουντεδάκη; Για ποιο λόγο δεν ορίστηκε επικεφαλής της Αρχής Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής; Υπήρξε στάση των βουλευτών σας; Διαβάζουμε για αντιδράσεις του κ. Οικονόμου, του κ. Πλεύρη. Με βάση τα πολιτικά ή άλλα της φρονήματα; Εκείνη λέει ότι στοχοποιείται επιστημονικά.
Π.ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει καμία επιστημονική στοχοποίηση, ούτε η οποιαδήποτε αμφισβήτηση της αδιαμφισβήτητης κατάρτισής της, η οποία προκύπτει εν πάση περιπτώσει από την πορεία της και στον ακαδημαϊκό χώρο, αλλά και ευρύτερα στον νομικό χώρο. Υπήρξαν κάποιες επιφυλάξεις βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας και όπως έχει συμβεί πάρα πολλές φορές, ο Πρωθυπουργός, που είναι και πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, άκουσε αυτές τις επιφυλάξεις. Η επιλογή της κ. Φουντεδάκη, δεν έγινε με κριτήρια την νομική της συμμετοχή, τη συμμετοχή της με τη νομική της ιδιότητα, όχι με κάποια πολιτική ιδιότητα, στη σύνταξη ενός νομοσχεδίου που στη συνέχεια έγινε νόμος του κράτους, αυτό συμβαίνει σε κάθε νομοσχέδιο. Το κάθε υπουργείο έχει μια νομική ομάδα που εισηγείται, διαμορφώνει, αλλάζει με βάσει τη δημόσια διαβούλευση ένα νομοσχέδιο, όμως επειδή είναι πολύ σημαντική η γνώμη των βουλευτών μας και έχει ξεχωριστή σημασία, ειδικά σε όλη αυτή την περίοδο, που έχουν καταφέρει και έχουν υποστηρίξει πολύ σημαντικές πολιτικές για τους πολίτες, η απόφαση ήταν να αναβληθεί η συγκεκριμένη συνεδρίαση και να επανέλθει η κυβερνητική πλειοψηφία με μια νέα πρόταση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος για τις επιφυλάξεις; Ποια είναι η ρίζα των επιφυλάξεων των βουλευτών σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι επιφυλάξεις των βουλευτών σχετίζονται με το ζήτημα αυτής της συμμετοχής. Η συμμετοχή αυτή ήταν καθαρά σε νομικό επίπεδο, όμως, αποφασίστηκε να γίνουν σεβαστές οι επιφυλάξεις αυτές.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Είδαμε χθες τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Διαπιστώνουμε το εξής: Ότι η Κυβέρνηση στα δύσκολα και όταν το θέμα έχει σχέση με άνοδο των τιμών, χρησιμοποιεί περιοριστικά μέτρα και φόρους. Εργαλεία τα οποία προέρχονται από άλλα πολιτικά κόμματα, από την Αντιπολίτευση, από την Αριστερά. Η δική σας παράταξη, η φιλελεύθερη, δεν έχει άλλο εργαλείο να αντιμετωπίσει αυτά τα θέματα της ανόδου; Γιατί είναι δεδομένο ότι ο φόρος που θα επιβληθεί θα δημιουργήσει άνοδο των τιμών. Δηλαδή, αν η Κυβέρνηση στα δύσκολα χρησιμοποιεί εργαλεία άλλων πολιτικών και κομματικών φορέων, την ανησυχεί ότι όταν θα έρθει η ώρα της κρίσεως το εκλογικό σώμα θα επιλέξει ένα κόμμα που ξέρει να βάζει τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι του καπιταλισμού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, να πούμε, μιας και αναφερθήκατε στην Αντιπολίτευση, ότι τη σχετική διάταξη που ήρθε στη Βουλή για την προηγούμενη παρέμβαση στα Διυλιστήρια, ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε παρών. Δηλαδή, το κόμμα το οποίο θα φορολογούσε τον μεγάλο πλούτο και τα υπερκέρδη. Και βέβαια αν τους φαίνεται λίγο το ποσοστό φορολόγησης των υπερκερδών, να θυμίσουμε ότι το δικό τους ποσοστό ήταν 0%, αυτό για την ιστορία. Τώρα, σε αυτό που με ρωτάτε, δεν είναι μια λογική υπερφορολόγησης. Δεν μιλάμε για υπερφορολόγηση. Σε κάποιες εταιρείες η Κυβέρνηση αυτή έχει μειώσει τους φόρους συνολικά. Μιλάμε για έναν έκτακτο μηχανισμό με συγκεκριμένα κριτήρια σε μια λογική υπερκερδών. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Και μάλιστα, όλα αυτά τα εργαλεία προβλέπονται και δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει. Και ίσα-ίσα είναι στο πλαίσιο μιας πολύ συνειδητής οικονομικής πολιτικής που, σε καμία περίπτωση, δεν είναι μια οικονομική πολιτική που έχει ως πυρήνα την υπεροφορολόγηση. Αλλά όταν βλέπεις ότι υπάρχει ένας κίνδυνος, ο οποίος είναι δεδομένος, για έναν μήνα από ό,τι φαίνεται -ελπίζουμε να μην είναι και παραπάνω, αυτή είναι η πρόβλεψη- οι καταναλωτές, χωρίς να έχουν καμία ευθύνη, να πληρώσουν περισσότερο στο ρεύμα, πρέπει να κάνεις μια δίκαιη επέμβαση. Ήταν μια πολύ δίκαιη και στοχευμένη παρέμβαση της Κυβέρνησης, η οποία έχει δώσει στο πολύ πρόσφατο παρελθόν 10 δισ. ευρώ και λίγο παραπάνω για τη στήριξη των νοικοκυριών, αλλά και περίπου τα μισά από αυτά τα λεφτά, 4,7 δις. για τη στήριξη των επιχειρήσεων, για την ενεργειακή κρίση. Όλες αυτές οι επιχειρήσεις που στηρίχτηκαν μαζί με τις υπόλοιπες παρεμβάσεις μας, τις μειώσεις φόρων, άντεξαν -δεν θα είχαν αντέξει αν έπρεπε να πληρώσουν αυτά τα αυξημένα κόστη- όπως και οι αγρότες αντίστοιχα, είναι δύο διαφορετικές πολιτικές που πρέπει να ακολουθήσει μια Κυβέρνηση. Η πολιτική που ακολουθεί σε μια περίοδο κανονικότητας. Όταν έχουμε, δηλαδή, κανονικές συνθήκες και η πολιτική που πρέπει να ακολουθήσει όταν έχουμε έκτακτες συνθήκες. Αυτό το οποίο βιώσαμε τα τελευταία χρόνια, αυτή η ενεργειακή κρίση και όχι μόνο σε επίπεδο ενέργειας, αλλά επειδή αυτή είναι η ερώτησή σας, δεν έχει προηγούμενο. Και ελπίζουμε να μην δούμε να έχουμε ένα rebound, μια επανάληψη, εν πάση περιπτώσει, αυτής της κατάστασης. Σε κάθε περίπτωση φαίνεται ότι αυτό είναι ένα φαινόμενο, το οποίο θα το δούμε για ένα μήνα. Προφανώς θα το αξιολογήσουμε και τους επόμενους μήνες και, όπως συνέβη Ιούνιο με Ιούλιο που είχαμε χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023, αναμένεται από τον Σεπτέμβριο να επιστρέψουν οι τιμές. Αλλά κάθε φορά θα προκύπτει τέτοια ανάγκη, είναι δεδομένη η παρέμβαση της Κυβέρνησης.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Συγγνώμη που επανέρχομαι σε αυτό το θέμα, αλλά φαίνεται ότι η Κυβέρνηση έχει μια καχυποψία απέναντι στον ανταγωνισμό. Ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί. Είδαμε τα τιμολόγια του Ιουλίου ότι ένας μεγάλος πάροχος έδωσε τη φθηνότερη τιμή σε σχέση με κάποιους άλλους. Αν παρεμβαίνετε εσείς με επιδοτήσεις χάνετε την κίνηση του Ιουλίου σε επίπεδο ανταγωνισμού.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επαναλαμβάνω, γιατί η ερώτησή σας επιβεβαιώνει αυτό το οποίο είπα πριν από δέκα δευτερόλεπτα. Η τακτική πολιτική μας είναι πολιτική που έχει ως πυρήνα την ενίσχυση του ανταγωνισμού, απόδειξη και τα πράσινα τιμολόγια που οδήγησαν -γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αυτά επέλεξε, γιατί έδιναν τη δυνατότητα και δίνουν τη δυνατότητα της σύγκρισης ανά μήνα- σε μειώσεις από 10% έως 15% στο ρεύμα. Γιατί στόχευε η πολιτική αυτή στην ενίσχυση του ανταγωνισμού. Αλλά υπάρχουν κάποιοι μήνες -ελπίζω να είναι ένας ο μήνας αυτός- που δεν αρκεί η τακτική πολιτική, χρειάζονται και έκτακτες παρεμβάσεις. Αυτός ο μήνας είναι ο Αύγουστος και γι΄ αυτό και είχαμε και μια έκτακτη παρέμβαση, που κάθε άλλο παρά κατά του ανταγωνισμού είναι. Είναι μια στοχευμένη παρέμβαση, είναι υπέρ των καταναλωτών που δεν πρέπει να πληρώσουν αυξημένες τιμές.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Είδα πριν από λίγο ένα βίντεο που ανήρτησε ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, Στέφανος Κασσελάκης, για την εξαήμερη εργασία. Ανέφερε πως η Ελλάδα είναι πειραματόζωο του νεοφιλελευθερισμού. Μάλιστα στο βίντεο συμπεριέλαβε και δηλώσεις του Πρωθυπουργού σε ξένα δίκτυα για την εξαήμερη εργασία. Επαναφέρει η Αξιωματική Αντιπολίτευση αυτό το θέμα. Σας άκουσα να αναφέρεστε σε κάποια στοιχεία. Τι απαντάτε στον Στέφανο Κασσελάκη; Είναι τελικά η Ελλάδα πειραματόζωο του νεοφιλελευθερισμού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με όλο τον σεβασμό στο πρόσωπο και στην ιδιότητά του, νομίζω ότι είναι καιρός να περιορίσει κάπως τα βίντεο και να αρχίσει να διαβάζει λίγο τα επίσημα στοιχεία και όχι από τα δελτία Τύπου της Ν.Δ. ή της Κυβέρνησης, αλλά από την ΕΡΓΑΝΗ. Επαναλαμβάνω. Σε λιγότερες από μία στις χίλιες επιχειρήσεις βασικά έγιναν δεκτές οι αιτήσεις τους να υπαχθούν σε αυτό το καθεστώς, που ψευδώς ονομάζεται από την Αντιπολίτευση «εξαήμερη εργασία», αλλά είναι μια έκτακτη βάρδια. Το ξαναλέω, λιγότερες από μία στις χίλιες επιχειρήσεις. Πάρα πολύ μεγάλη σημασία έχει το γεγονός ότι είναι τόσο αυστηρές οι προϋποθέσεις και οι δικλείδες, τα φίλτρα δηλαδή του νόμου, που από τις συνολικά 1.261 αιτήσεις που έγιναν από διαφορετικά παραρτήματα επιχειρήσεων, απορρίφθηκαν οι 970. Γιατί πάρα πολύ απλά η διάταξη αυτή, ο νόμος αυτός δεν είναι εξαήμερη εργασία στην Ελλάδα. Είναι μια ειδική πρόβλεψη για πολύ συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρήσεων με πάρα πολύ αυστηρά φίλτρα, που οδήγησε -το ξαναλέω- να γίνουν δεκτές οι αιτήσεις σε λιγότερες από μία στις χίλιες επιχειρήσεις. Άρα, η απάντηση στον κ. Κασσελάκη είναι η αλήθεια, η πραγματικότητα και τα στοιχεία. Ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης μιας χώρας πάντοτε έχει δύο μονοπάτια να ακολουθήσει. Το ένα είναι το μονοπάτι της υπεύθυνης Αντιπολίτευσης που σημαίνει, διαβάζω τα δεδομένα, όπου θεωρώ ότι πρέπει να κάνω αυστηρή, σκληρή Αντιπολίτευση, έχω υποχρέωση να την κάνω και έτσι πορεύομαι. Υπάρχει και ένα άλλο μονοπάτι: συρραφή βίντεο, δεδομένων, που δυσφημούν τη χώρα με πράγματα που δεν ισχύουν, με δεδομένα που δεν ισχύουν, αυτά σας διαβάζω είναι αδιαμφισβήτητα και συνεχίζω και συκοφαντώ, όχι μόνο την Κυβέρνηση, αλλά τη χώρα. Γιατί το να βγαίνει προς τα έξω -και προφανώς αυτό υιοθετήθηκε από ξένα Μέσα, γιατί πολύ απλά εδώ έχουμε πάρα πολλούς πρόθυμους να συκοφαντήσουν όχι μόνο την Κυβέρνηση αλλά την Ελλάδα- ενώ γνωρίζει ότι αυτό το πράγμα δεν ισχύει ή τέλος πάντων θα έπρεπε να το γνωρίζει, ο αρχηγός της Αντιπολίτευσης είναι, τη μέρα που δημοσιεύονται τα στοιχεία, ακριβώς τη μέρα αυτή -και τον ευχαριστούμε κιόλας γι΄ αυτό, γιατί μας δίνει τη δυνατότητα μέσα από αυτή την πολιτική αντιπαράθεση να δείξουμε ποια είναι η αλήθεια- βγάζει ένα βίντεο το οποίο οδηγεί σε ένα συμπέρασμα, τέλος πάντων, που είναι ψευδές. Και αν θέλει ο κ. Κασσελάκης, υπάρχουν πάρα πολλά βίντεο, πάρα πολλές συνεντεύξεις, πάρα πολλές έρευνες που δείχνουν ότι η Ελλάδα έχει σημειώσει πολύ σημαντική πρόοδο σε πάρα πολλούς τομείς, αν δεν έχει, μπορούμε να του τα στείλουμε εμείς.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Για την εξαήμερη εργασία, αν έχω καταλάβει καλά, η εξαήμερη εργασία είναι μια πρόσθετη αμοιβή στον εργαζόμενο, ο οποίος θα ενταχθεί και η ποσοστιαία αμοιβή του Σάββατο και Κυριακή φτάνει στο 150% και επειδή βλέπω και οι δημοσιογράφοι δεν το έχουν κατανοήσει, μήπως θα ήταν προτιμότερο η Κυβέρνηση να εντάξει σε αυτό το καθεστώς και την ΕΡΤ, την Ελληνική Ραδιοφωνία και να γίνει ευρύτερα γνωστό ότι η εξαήμερη εργασία είναι αύξηση αποδοχών και όχι κάτω άλλο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση. Και επειδή τυγχάνει και έχω και τη σχετική νομοθετική αρμοδιότητα, δεν είναι στις προθέσεις μας και μάλιστα, για να μην δημιουργούμε και παρανοήσεις στους εργαζομένους, ενόψει και της άδειάς τους κιόλας, δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση. Μιλάμε για μια νομοθετική παρέμβαση μιας έκτακτης βάρδιας για πολύ-πολύ συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρήσεων με αυστηρά φίλτρα, όπως είπα. Απόδειξη είναι ότι και από τις λίγες αιτήσεις που έγιναν σε σχέση με το σύνολο των επιχειρήσεων στη χώρα, δεκτές έγιναν πολύ λίγες αιτήσεις επιχειρήσεων. Υπάρχουν, επίσης, οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίες. Υπογράφηκε μάλιστα και πρόσφατα με την ΕΣΗΕΑ. Ολοκληρώνεται και η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με τους εργαζομένους, τους μη δημοσιογράφους, τέλος πάντων, στις υπόλοιπες ειδικότητες στην ΕΡΤ. Και μάλιστα, αν το παρατηρήσετε, κάνετε και το ρεπορτάζ, με πολύ καλύτερους όρους. Προφανώς εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, για τους εργαζόμενους και για τους δημοσιογράφους και για τους υπόλοιπους εργαζόμενους.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Άρα, ο μικρός αριθμός των επιχειρήσεων, που μπήκε σ’ αυτό το καθεστώς, συνδέεται με το ότι δεν μπορούν να αναλάβουν περισσότερες το κόστος της αμοιβής;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι. Ο μικρός αριθμός που μπήκε έχει να κάνει, το ξαναλέω, το έχω απαντήσει τρεις φορές, είναι και στην αρχική εισήγηση, έχει να κάνει με τα φίλτρα. Ο νόμος αυτός είναι πολύ συγκεκριμένος. Αναφέρεται σε συγκεκριμένο αριθμό επιχειρήσεων με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Όποιος πληροί αυτές τις προδιαγραφές. Είχαμε πει από την αρχή ότι είναι ελάχιστος ο αριθμός των επιχειρήσεων -με πολύ αυστηρά φίλτρα – που μπαίνει σ’ αυτό το καθεστώς της έξτρα βάρδιας για μια μέρα. Δεν είναι, λοιπόν, εξαήμερη η εργασία στην Ελλάδα. Και προφανώς, όπως πολύ σωστά είπατε, όσοι μπουν με το επιπλέον του ημερομίσθιου που προβλέπει ο νόμος.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, διαβάσαμε την ανακοίνωση του τουρκικού Υπουργείου Άμυνας να χρεώνει στον κ. Δένδια προσπάθειες για υπονόμευση της κοινής θέσης των δύο ηγετών των δύο χωρών, του κ. Μητσοτάκη και του κ. Ερντογάν, οι οποίες στοχεύουν στην προώθηση των σχέσεων Τουρκίας – Ελλάδας με εποικοδομητικό τρόπο και προσπάθειες να κάνει πολιτική καριέρα, δημιουργώντας ταραχές μεταξύ του ελληνικού και του τουρκικού λαού. Τι λέει η Κυβέρνηση γι’ αυτή την ανακοίνωση και ποια είναι η κοινή θέση στην οποία αναφέρεται το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας; Υπάρχει κάποια συμφωνία με τον Ερντογάν στην οποία, μάλιστα, είναι απέναντι ο κ. Δένδιας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει καμία συμφωνία και δεν υπάρχει τίποτα στο οποίο εκφράζει διαφορετική θέση ο κ. Δένδιας, ο Υπουργός Άμυνας. Η ιστορία δεν θα ξαναγραφτεί. Η ιστορία έχει γραφτεί και στα 50 χρόνια, κιόλας τώρα που συμπληρώνονται στην τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Η ιστορία γράφτηκε με αίμα. Η ιστορία γράφτηκε με πόνο. Η ιστορία γράφτηκε με νεκρούς. Η ιστορία γράφτηκε με πρόσφυγες και με αγνοούμενους και αυτό δεν αμφισβητείται. Και ο κ. Νίκος Δένδιας, ο Υπουργός Άμυνας της χώρας εξέφρασε την ελληνική, την κυπριακή θέση, την κοινή μας θέση. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι δεν είναι σημαντικό να συνεχιστεί ο διάλογος με την Τουρκία και χωρίς καμία διάθεση υποχώρησης στα κυριαρχικά μας δικαιώματα, να μην προσπαθήσουμε να βρούμε κοινό τόπο σε πολλά ζητήματα και μακάρι να φτάσουμε και στο σημείο, σε επίπεδο Διεθνούς Δικαίου, να λύσουμε και τη μοναδική διαφορά, που έχουμε με την Τουρκία. Τον καθορισμό ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδας. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Η γραμμή, λοιπόν, είναι μια. Είναι η κοινή εθνική γραμμή, η γραμμή που ακολουθεί ο Πρωθυπουργός, η Κυβέρνηση, όλοι οι Υπουργοί και δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα. Το έχω απαντήσει ήδη, το επαναλαμβάνω και σήμερα.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη συνέντευξή του στο ΣΚΑΪ, ο Πρωθυπουργός ξεχώρισε τον Κώστα Καραμανλή από τον Αντώνη Σαμαρά, λέγοντας πως δεν πρέπει να τους βλέπουμε ως δίδυμο, καθώς ο ένας δεν είναι βουλευτής και ο κ. Σαμαράς είναι μέλος της γαλάζιας κοινοβουλευτικής ομάδας. Γιατί είχε την ανάγκη να κάνει αυτή τη διάκριση ο Πρωθυπουργός και τι πολιτικό αποτύπωμα έχει; Τι πολιτικό συλλογισμό έχει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν χρειάζεται να ψάχνουμε κάθε φορά να βρούμε κάτι το οποίο είναι παραπάνω από αυτό που λέει. Ο Πρωθυπουργός λέει αυτό το οποίο θέλει να πει, δεν κρύβει ποτέ τα λόγια του. Είναι η πραγματικότητα και είναι και παρά πολύ υποτιμητικό για δύο πρώην Πρωθυπουργούς ή και Προέδρους του μεγαλύτερου κόμματος στη χώρα, της μεγαλύτερης παράταξης – της Νέας Δημοκρατίας – να τους εμφανίζουμε ως δίδυμο. Νομίζω ότι είναι κάτι πάρα πολύ λογικό αυτό που είπε ο Πρωθυπουργός, που είναι και ξεκάθαρο το νόημά του. Δεν χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είδαμε χθες τον κ. Αυγενάκη να κάνει μια ανάρτηση και να αναφέρεται στην απόσυρση της μήνυσης από τον υπάλληλο του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», για το περιστατικό που είχε γίνει και την καταγγελία, που είχε κάνει ο εργαζόμενος κατά του πρώην Υπουργού της Κυβέρνησης. Αλλάζει κάτι με τον κ. Αυγενάκη; Αυτό ήθελα να σας ρωτήσω.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απολύτως τίποτα δεν αλλάζει. Ότι έχουμε πει ισχύει και δεν υπάρχει καμία προσαρμογή σ’ αυτά που έχουμε πει με βάση αυτήν την εξέλιξη. Αυτή η εξέλιξη αφορά το δικαστικό σκέλος της υπόθεσης αυτής και τη διαφορά μεταξύ ενός πολίτη και ενός πρώην Υπουργού και πρώην βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας.
Κ. ΤΖΑΒΑΡΑ: Είπαμε ότι το Σάββατο θα βρεθούν, παράλληλα, στη Λευκωσία ο Έλληνας Πρωθυπουργός και από την άλλη πλευρά ο Τούρκος Πρόεδρος. Ούτως ή άλλως είναι φορτισμένη η μέρα αυτή. Θεωρείτε πιθανό ή περιμένετε – εν πάση περιπτώσει- να υπάρξει ενίσχυση της ρητορικής της Τουρκίας και υπάρχει κάποια πρόβλεψη για το πως θα την αντιμετωπίσετε; Με δεδομένο ότι τον τελευταίο καιρό έχουμε αυτά τα ήρεμα νερά και τα πράγματα πάνε κάπως καλά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι ο Έλληνας Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θα εκφράσει την ελληνική, την κυπριακή θέση. Και από εκεί και πέρα, νομίζω ότι σ’ αυτό το χαιρετισμό του θα κάνει μια παρουσίαση όλων όσων συνέβησαν αυτές τις πολύ τραγικές ημέρες, αλλά και όσα πρέπει να γίνουν στο εξής. Δε νομίζω ότι έχει κάποια αξία να μιλάμε με όρους προβλέψεων, τι μπορεί να πει ο Πρόεδρος της Τουρκίας. Μπορώ να σας πω ότι η Ελλάδα, η ελληνική Κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός και συνολικά όσοι εκπροσωπούν τη χώρα μας – σ’ αυτά τα πολύ κρίσιμα ζητήματα – δεν έχουν την παραμικρή διάθεση υποχώρησης από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και από τις διαχρονικές μας διεκδικήσεις. Έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι ο διάλογος δε σημαίνει ότι είμαστε αφελείς. Ο διάλογος δε σημαίνει συμφωνία. Ο διάλογος δε σημαίνει σύγκλιση. Ο διάλογος, όμως, είναι μια διαδικασία στην οποία έχουν μπει οι δύο χώρες και επιδιώκουμε να τη συντηρήσουμε, να την διαφυλάξουμε, που έχει δώσει πολύ σημαντικά οφέλη και στη χώρα μας. Και σε επίπεδο διαχείρισης του μεταναστευτικού και σε επίπεδο υποδοχής νόμιμων τουριστών αντί παράνομων μεταναστών. Και σε επίπεδο εκμηδενισμού των παραβιάσεων. Αυτό σημαίνει υπεύθυνος πατριωτισμός.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος λέει πως το υπουργείο ουδέποτε θέσπισε ειδικά μέτρα, για το υπουργείο Υγείας, για τις νησιωτικές ή άγονες περιοχές, δεν τηρεί καν την πρόβλεψη του νόμου για αναπροσαρμογή του επιδόματος αγόνου, που όφειλε να υλοποιήσει μέχρι το περυσινό καλοκαίρι και δεν έχει προχωρήσει σε καμία προπαρασκευαστική ενέργεια για την αντιμετώπιση του διογκούμενου από ετών προβλήματος. Καταλήγει πως είναι προφανές ότι δεν μπορούν ή δεν προλαβαίνουν, τρέχοντας από τηλεοπτικό σε τηλεοπτικό σταθμό και από ραδιόφωνο σε ραδιόφωνο. Για ποιο λόγο το υπουργείο Υγείας, να εξετάσουμε την ανακοίνωση, κατ’ αρχάς, του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, είναι πάρα πολύ σημαντική η κίνηση που διάβασα, λίγο πριν έρθω στην ενημέρωση πολιτικών συντακτών, του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου για ένα έξτρα ποσό που δίνει στους γιατρούς θα συμμετέχουν σε αυτήν την έκτακτη πρωτοβουλία του Υπουργείου Υγείας, για να καλυφθούν κενά σε συγκεκριμένες περιοχές, ως προς τις εφημερίες σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Έχουν γίνει πάρα πολλές ενέργειες από το Υπουργείο Υγείας και κανείς δεν αντιλέγει ότι πρέπει να γίνουν περισσότερες. Για να γίνει, κυρίως, πιο θελκτικό το ΕΣΥ σε έναν νέο επιστήμονα, σε έναν νέο γιατρό. Και όχι μόνο σε έναν νέο γιατρό, και στις λοιπές ειδικότητες που έχει ανάγκη το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Τις έχουμε αναφέρει πάρα πολλές φορές και την αύξηση των μισθών και συγκεκριμένων ιατρών, αλλά κι ευρύτερα των δημοσίων υπαλλήλων, μεταξύ των οποίων και οι γιατροί στο ΕΣΥ. Την αύξηση της αποζημίωσης των εφημεριών κατά 20% και μάλιστα σε περιπτώσεις όπως νησιωτικές περιοχές που αναφερθήκατε, έχουμε φθάσει να δίνει το Κράτος στις προκηρύξεις των θέσεων καθαρά πάνω από 4.000 – 4.500. Όμως, το πρόβλημα δεν είναι μόνο οικονομικό, είναι κυρίως οικονομικό, είναι ευρύτερο, θέλει και χρόνο πολύ για να φανούν τ’ αποτελέσματα των μόνιμων παρεμβάσεων. Θα σας πω το εξής πάρα πολύ απλό. Είναι πολύ πιο καλό, άρα και θελκτικό για έναν νέο επιστήμονα, για να δουλεύει σ’ ένα νοσοκομείο με καλύτερες συνθήκες. Αυτή τη στιγμή προχωράει η μεγαλύτερη επιχείρηση εκσυγχρονισμού των νοσοκομείων που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα. Με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης σε πάνω από 80 νοσοκομεία και 150 Κέντρα Υγείας. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το ιδιωτικό έργο που θα μπορούν ν’ ασκήσουν, πλέον, οι γιατροί του ΕΣΥ. Ήδη, έχουν αρχίσει οι πρώτοι γιατροί, που είχαν παραιτηθεί από το ΕΣΥ, να επιστρέφουν, αλλά αυτό θέλει χρόνο για να φανεί με πολύ μεγαλύτερο αριθμό επιστροφών. Αυτή είναι μια έκτακτη κατάσταση που απαιτεί έκτακτα μέτρα και κυρίως να βάλουν πλάτη οι γιατροί, αυτή τη στιγμή οι γιατροί βάζουν πλάτη και τους είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτό. Δηλαδή, οι άνθρωποι αυτοί έρχονται και αφήνουν για μία δύο ημέρες το ιατρείο τους, για να βοηθήσουν το ΕΣΥ, γιατί η Υγεία είναι μία, ενιαία, είναι άνθρωποι οι οποίοι βοηθούν το ΕΣΥ, αλλά πρέπει πάνω απ’ όλα η Κυβέρνηση έχει ένα καθήκον, να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία των κλινικών. Άρα, να μπορούν οι πολίτες σε όλη τη χώρα, σε όλες τις περιοχές της χώρας, να έχουν άμεση πρόσβαση σε μία κλινική, σε ένα δημόσιο νοσοκομείο και να τους παρέχονται οι καλύτερες δυνατές υπηρεσίες.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην εισήγησή σας δώσατε ένα στίγμα ότι η Κυβέρνηση βλέπει κάποιες στρεβλώσεις στην αγορά ενέργειας και πιστεύω στο χρηματιστήριο ενέργειας. Είστε έτοιμος να μας πείτε σε ποιες αλλαγές κατευθύνεται η Κυβέρνηση, για τις οποίες θα ζητήσει από την ΕΕ;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι. Θα τα ακούσετε αυτά από το αρμόδιο Υπουργείο, όταν είναι κάτι ξεκάθαρο. Αλλά σίγουρα, επειδή πολύ σωστά έχει διαχωριστεί το ζήτημα της χονδρικής με τη λιανική, αλλά πολλές φορές οι αυξήσεις στη χονδρική επηρεάζουν τη λιανική, αν και δεν είναι αληθές ότι έχουμε την πιο ακριβή τιμή χονδρικής, αν δει κανείς τον πίνακα στις αιτίες, εμείς είμαστε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο και πολύ πιο χαμηλά στις τιμές λιανικής. Όλες αυτές οι αιτίες ερευνώνται από το Υπουργείο και κάθε φορά που υπάρχει κάτι σαφές, έχουμε σχετικές ανακοινώσεις.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε μεγάλο πονοκέφαλο εξελίσσονται για τους εκδρομείς οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, βάζοντας εμπόδια στον εσωτερικό τουρισμό, λόγω των απαγορευτικών τιμών τους. Θα προχωρήσει σε κάποια ενέργεια η Κυβέρνηση; Καθώς, πάρα πολλοί πολίτες λένε είναι προτιμότερο να πας στο εξωτερικό, παρά να ταξιδέψουν εντός της Ελλάδος.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχει μια πολύ σημαντική αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών σε βάθος των τελευταίων ετών, όχι από πέρυσι σε φέτος. Από πέρυσι σε φέτος σε κάποιες κατηγορίες έχουμε μείωση, σε κάποιες έχουμε αύξηση, κυρίως έχουμε αύξηση στα δρομολόγια μεταξύ των νησιών. Υπάρχει παρατηρητήριο, πλέον, στο υπουργείο Ναυτιλίας που κοιτάει τις διαφορές των εισιτηρίων, υπάρχει σίγουρα μια παράμετρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, μετά και από τη συνάντηση που έγινε με τον Πρωθυπουργό, για να εντοπιστούν, αν υπάρχουν περιπτώσεις που πρέπει να γίνει μια παρέμβαση, που είναι αρμοδιότητα της συγκεκριμένης Επιτροπής και από κει και πέρα σίγουρα, συνολικά η πολιτική της κυβέρνησης στοχεύει στο να μειωθεί το κόστος ζωής των πολιτών, όπου μπορεί να γίνει παρέμβαση η καλύτερη δυνατή. Αυτό είναι που μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή, αντιλαμβάνομαι ότι σε κάποιες περιπτώσεις δρομολογίων το αυξημένο κόστος είναι δυσβάσταχτο για τους πολίτες, υπάρχουν και προορισμοί που είναι πιο προσβάσιμοι και έχουν χαμηλότερο κόστος διακοπών, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι δικαιολογία, σε καμία περίπτωση, και όλο αυτό το φαινόμενο είναι κάτι που σίγουρα απασχολεί την κυβέρνηση και όποτε μπορεί και κρίνει ότι πρέπει να κάνει παρέμβαση, με βάση όλα τα δεδομένα τα δημοσιονομικά της χώρας, το κάνει.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχει κάποιο σχόλιο να κάνει η κυβέρνηση για την καταδίκη Μενέντεζ; Επειδή ήταν από τους βασικού συμμάχους της χώρας μας από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε καμία περίπτωση, είναι κάτι το οποίο αφορά τη Δικαιοσύνη.
Ευχαριστώ πολύ.