Καλό μεσημέρι,
Πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη με τους θεσμικούς φορείς της Περιφέρειας Θεσσαλίας υπό τον Πρωθυπουργό για την παρουσίαση του Master Plan για την αποκατάσταση μετά τις καταστροφικές πλημμύρες που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία Daniel.
Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, το master plan αποτελεί μια πρώτη ολιστική προσπάθεια διαχείρισης του προβλήματος των υδάτινων πόρων της Θεσσαλίας και ακουμπά μια σειρά από σημαντικούς τομείς, όπως την ανάγκη για έναν πιο ολοκληρωμένο σχεδιασμό των έργων υποδομής στη Θεσσαλία.
Για τη σύνταξη αυτού του master plan δούλεψαν παραπάνω από 40 επιστήμονες, από οκτώ διαφορετικές ειδικότητες: υδρολόγοι μηχανικοί, μηχανολόγοι, τοπογράφοι, γεωπόνοι, οικονομολόγοι.
Αφιέρωσαν παραπάνω από 15 χιλιάδες ώρες για να «ακτινογραφήσουν» τις πληγείσες περιοχές και να προτείνουν βέλτιστες λύσεις.
Το master plan δεν αποτελεί θέσφατο, αλλά δίνει πολύ σαφείς κατευθύνσεις και αποτελεί έναν οδικό χάρτη, ώστε να μπορούμε να έχουμε την καλύτερη δυνατή συνεργασία η κυβέρνηση, η αυτοδιοίκηση Β΄ και Α΄ βαθμού και να κάνουμε μια δραστική παρέμβαση στα προβλήματα της Θεσσαλίας.
Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός επεσήμανε ότι το ζήτημα των υδάτινων πόρων της Θεσσαλίας είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ξεκαθαρίζοντας όμως ότι δεν τίθεται ζήτημα ριζικών παρεμβάσεων αναδιάρθρωσης των καλλιεργειών στη Θεσσαλία.
—-
Κατόπιν, ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με εκπροσώπους των αγροτών της Θεσσαλίας και τους θεσμικούς εκπροσώπους του πρωτογενούς τομέα.
Εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι οι αγρότες προσπάθησαν κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεών τους να μην διαταράξουν την οικονομική και κοινωνική ζωή των πολιτών.
Επεσήμανε πως πολλά από τα αιτήματα των αγροτών είναι δίκαια και ότι η Κυβέρνηση καταβάλει προσπάθεια, στο βαθμό που είναι εφικτό, να τα ικανοποιήσει.
Στο διάστημα από την προηγούμενη συνάντηση έχουν προχωρήσει οι τεχνικές συζητήσεις σχετικά με την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο για το 2025 με μόνιμα χαρακτηριστικά, ενώ λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις των αγροτών και των κτηνοτρόφων.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι «Αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει είναι η επιστροφή να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιη και πιο αποτελεσματική».
Αναφέρθηκε ακόμα στο ότι έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την αναδιάρθρωση της ΚΑΠ σε πολλά επίπεδα. Χαρακτηριστικά δήλωσε: «Στο τεχνικό επίπεδο η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα η οποία κατέθεσε στο Συμβούλιο Υπουργών αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες νομίζω ότι θα ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη και από την Επιτροπή και ενδεχομένως να καταλήξουμε και σε απόφαση του Συμβουλίου σχετικά σύντομα».
Τόνισε πως το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, η ευρωπαϊκή κεντροδεξιά δηλαδή, είναι αυτή που πάντα έβαζε φρένο στους Πράσινους και στους Σοσιαλιστές, οι οποίοι επέμεναν να τρέχουμε με ρυθμούς πολύ πιο γρήγορους από αυτούς που ενδεχομένως ο ευρωπαϊκός πρωτογενής τομέας μπορούσε να διαχειριστεί.
—-
Ξεκινά σήμερα η λειτουργία των απογευματινών χειρουργείων με στόχο την μείωση των αναμονών.
Με αυτό το μέτρο καθημερινά θα πραγματοποιούνται περισσότερα χειρουργεία προκειμένου να εξυπηρετηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι πολίτες. Σύμφωνα με την μελέτη που έγινε, η δυναμικότητα του συστήματος με τα απογευματινά χειρουργεία αναμένεται να αυξηθεί πάνω από 20%.
Σήμερα, θα διεξαχθούν τα πρώτα απογευματινά χειρουργεία στη Θεσσαλονίκη, τέσσερα στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου και ένα στο ΑΧΕΠΑ.
Την Πέμπτη 14 Μαρτίου έχει προγραμματιστεί το πρώτο απογευματινό χειρουργείο στην Αθήνα, στον Ευαγγελισμό.
Να τονίσουμε ξανά, ότι τα πρωινά χειρουργεία ΔΕΝ επηρεάζονται καθόλου. Θα λειτουργούν στο ακέραιο όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα. Για το λόγο αυτό θα ελέγχεται αν κάθε κλινική κάνει τον ίδιο αριθμό χειρουργείων με αυτόν που έκανε πριν την έναρξη των απογευματινών χειρουργείων.
Το κόστος των σημερινών χειρουργείων θα καλυφθεί από το Υπουργείο Υγείας, ενώ για την διενέργεια απογευματινών χειρουργείων στα Νοσοκομεία της χώρας, 60 εκατομμύρια ευρώ θα αξιοποιηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την εξυπηρέτηση των πολιτών που αναμένουν χειρουργική επέμβαση, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν εκείνοι με το κόστος.
Η προτεραιοποίηση των επεμβάσεων θα γίνει σύμφωνα με την Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, ενώ έχει δημιουργηθεί η κατηγοριοποίηση των χειρουργικών επεμβάσεων, με βάση ιατρικά κριτήρια. Αυτή η κατηγοριοποίηση θα καθορίζει και το κόστος το οποίο θα είναι κατά πολύ μικρότερο από το αντίστοιχο σε ιδιωτικά νοσοκομεία.
Τα απογευματινά χειρουργεία θα υλοποιηθούν με ορίζοντα να αποτελέσουν μόνιμη λύση για το σύστημα Υγείας. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία μαζί με την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία για την άμεση μείωση του χρόνου αναμονής των πολιτών, όμως ο απώτερος σκοπός είναι να αποτελέσουν μόνιμη δυνατότητα του Ε.Σ.Υ.
—-
Διεξήχθησαν χθες στην Άγκυρα οι συνομιλίες, στο πλαίσιο του πολιτικού διαλόγου των υπουργείων Εξωτερικών της Ελλάδας και της Τουρκίας, μεταξύ της υφυπουργού Εξωτερικών, πρέσβεως Αλεξάνδρας Παπαδοπούλου, και του Τούρκου ομολόγου της, πρέσβεως Μπουράκ Ακτσαπάρ.
Αντικείμενο των συνομιλιών κατά τη δεύτερη φάση του πολιτικού διαλόγου αποτέλεσαν οι διμερείς σχέσεις Ελλάδας-Τουρκίας, καθώς και οι περιφερειακές και οι διεθνείς εξελίξεις. Στην ατζέντα βρίσκονταν μεταξύ άλλων, θέματα όπως το μεταναστευτικό και η πολιτική προστασία.
—-
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, επισκέφτηκε χθες, τη Φρεγάτα «Ύδρα», η οποία βρίσκεται εν πλω στον Κόλπο του Άντεν, στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη και τον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Δημήτριο – Ελευθέριο Κατάρα.
Ο Υπουργός ενημερώθηκε από τον Κυβερνήτη της Φρεγάτας «Ύδρα» Αντιπλοίαρχο Χρήστο Δρούγκα, για την αποστολή της.
«Είσαστε εδώ και το ξέρετε για να υπερασπίσετε τα δικά μας συμφέροντα, τα εθνικά μας συμφέροντα, αυτό το οποίο εξυπηρετεί την Ελληνική Δημοκρατία, την πατρίδα μας και την ελληνική κοινωνία», δήλωσε μεταξύ άλλων ο Υπουργός.
—–
22,3 εκατομμύρια ευρώ καταβλήθηκαν απευθείας στα 6.533 ερασιτεχνικά σωματεία, τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο Αθλητικών Σωματείων 2023 του Υπουργείου Αθλητισμού. Συνολικά στα σωματεία θα καταβληθούν περίπου 31,9 εκ. ευρώ για ενίσχυση του ερασιτεχνικού αθλητισμού.
Για το 2024 διατίθενται στον ελληνικό αθλητισμό 66 εκατ. ευρώ από τον μόνιμο μηχανισμό χρηματοδότησης, μέσω της φορολογίας των κερδών των παικτών τυχερών παιγνίων και κατανέμονται ως εξής:
Στον επαγγελματικό αθλητισμό καταβλήθηκαν ήδη σχεδόν 31, 9 € και
αντίστοιχο ποσό στον ερασιτεχνικό αθλητισμό ξεκίνησε να καταβάλλεται από χθες.
Με τα χρήματα αυτά που δίνονται στον ερασιτεχνικό αθλητισμό στηρίζονται και ενισχύονται ερασιτεχνικά σωματεία, όλων των αθλημάτων σε όλη τη χώρα, ενδυναμώνοντας περισσότερο τα ερασιτεχνικά πρωταθλήματα,
ενώ τις προσεχείς ημέρες θα κατανεμηθούν και περίπου 9,5 εκ. € για
* τις εθνικές μας ομάδες όλων των ηλικιακών κατηγοριών, όλων των Ομοσπονδιών Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αθλημάτων,
* την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή και την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή.
—-
Σύσκεψη εργασίας πραγματοποιήθηκε, χθες, με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και τους επικεφαλής του ΟΣΕ, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και της Hellenic Train.
Η σύσκεψη διεξήχθη στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει, από το καλοκαίρι του 2023, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την ενίσχυση της ασφάλειας των μετακινήσεων.
Η πολιτική ηγεσία ζήτησε από τις δύο εταιρείες, ΟΣΕ και Hellenic Train, να δεσμευτούν για τη συνεχή και στενή συνεργασία τους σε όλα τα ζητήματα που άπτονται της σιδηροδρομικής ασφάλειας και αφορούν στην υποχρέωση αυστηρής τήρησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, στο σύνολο του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Δρομολογούνται δράσεις που αφορούν στην ενίσχυση του προσωπικού ασφάλειας, την επαναξιολόγηση σχετικών εσωτερικών κανονισμών, επανεκπαιδεύσεις προσωπικού, αλλά και τη σύσταση – από τον ΟΣΕ – ειδικής ομάδας παρακολούθησης των ραδιοεπικοινωνιών μεταξύ του προσωπικού κίνησης και των Μηχανοδηγών.
Παράλληλα, επισημάνθηκε η ανάγκη αποτελεσματικής επίβλεψης της εφαρμογής των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί, αλλά και προβλέπεται να ληφθούν, από τη ΡΑΣ.
Σημειώνεται, ότι σε περίπτωση που εκ της διερεύνησης αναδειχθούν ευθύνες και σε πρόσωπα, τότε, θα αποδοθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις αρμοδίως, κάτι που έχει ζητηθεί και με επιστολή από τον Υπουργό κ. Χρήστο Σταϊκούρα.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει ένα σχέδιο για την συνολική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου, στο πλαίσιο του οποίου, η αξιολόγηση του βαθμού υλοποίησης των ανωτέρω δράσεων, καθώς και άλλων συναφών θεμάτων, θα αποτελούν αντικείμενο ανάλογων συσκέψεων σε τακτά χρονικά διαστήματα.
—–
Συνεχίζονται οι στοχευμένες αστυνομικές δράσεις στο πλαίσιο υλοποίησης του Στρατηγικού Σχεδιασμού του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας και τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των πολιτών.
Κατά τη διάρκεια των ανωτέρω δράσεων σε ολόκληρη τη χώρα ελέγχθηκαν συνολικά – 73.000 – άτομα και -53.000- οχήματα, ενώ προσήχθησαν -2.947- άτομα, συνελήφθησαν -957- για διάφορα αδικήματα και βεβαιώθηκαν -13.807- παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Η ασφάλεια των πολιτών είναι προτεραιότητά μας και θα συνεχίζουμε να την διαφυλάσσουμε με τακτικούς ελέγχους και συνεχή επαγρύπνηση.
—
Αύριο, Τετάρτη 13 Μαρτίου, ο Πρωθυπουργός θα παρευρεθεί στην εκδήλωση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για τα δύο χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλησπέρα. Ήθελα να ρωτήσω στη συνάντηση που είχε ο Πρωθυπουργός με τους εκπροσώπους του πρωτογενούς τομέα με τους αγρότες και με τους δημάρχους, ακόμη – ακόμη και με τους βουλευτές που είχε την Παρασκευή στο Μέγαρο Μαξίμου, τους βουλευτές που εκλέγονται στους νομούς της Θεσσαλίας, υπήρξε ένα συγκεκριμένο παράπονο για τις καθυστερήσεις στις πληρωμές των αποζημιώσεων. Και οι καθυστερήσεις αυτές ακουμπούν συγκεκριμένους Υπουργούς. Τι σκοπεύετε να κάνετε για να «τρέξουν» αυτές οι αποζημιώσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι τα χρονοδιαγράμματα τα οποία έχουν τεθεί από την αρχή θα υλοποιηθούν, θα ακολουθηθούν πιστά. Προφανώς, η ταχύτητα σε σχέση με το τι συνέβαινε στο ελληνικό κράτος τα προηγούμενα χρόνια είναι πολύ μεγαλύτερη, αλλά και το πρόβλημα, το οποίο προέκυψε από το πρωτοφανές καιρικό φαινόμενο Ντάνιελ, είναι ακόμη μεγαλύτερο. Προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό, το κάθε Υπουργείο στο μέτρο του ανθρωπίνως δυνατού. Αντιλαμβανόμαστε και τον προβληματισμό και την αγωνία των ανθρώπων, οι οποίοι περιμένουν το σύνολο των αποζημιώσεων. Αν δει κανείς τα χρονοδιαγράμματα σε σχέση με το τι συνέβαινε στη χώρα, που δεν υπήρχε καν μηχανισμός αποκατάστασης, αυτό δείχνει ότι προχωράει όλο και πιο γρήγορα. Έγινε και σχετική συζήτηση σε όλες τις συναντήσεις που είπατε και, κυρίως, με τους αγρότες στη συνάντηση, και με τους θεσμικούς, αλλά και τους εκπροσώπους των αγροτών, στο Μέγαρο Μαξίμου. Και οι αρμόδιοι Υπουργοί έδωσαν και τις σχετικές απαντήσεις σε αυτή την σύσκεψη.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τα τελευταία 24ωρα υπάρχει μια πολύ μεγάλη κόντρα ανάμεσα στην Κυβέρνηση και την Αντιπολίτευση σε σχέση με τα πορίσματα της Εξεταστικής για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Εγώ θα ήθελα να μου απαντήσετε, εάν μπορείτε, στις αιτιάσεις περί συγκαλύψεως της Αντιπολίτευσης κατά της Κυβέρνησης και αν έχετε κάποιο σχόλιο και για τα πορίσματα των κομμάτων της Αντιπολίτευσης και δη αυτά του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ. Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να πούμε ότι οι βασικές, οι σημαντικές απαντήσεις, αυτό που λέμε το άπλετο φως το οποίο πρέπει να χυθεί, είναι αυτό το οποίο περιμένουμε από τη διαδικασία της Δικαιοσύνης. Το είπε σήμερα και ο Πρωθυπουργός. Είναι η κορυφαία διαδικασία σε όλες τις υποθέσεις και στη συγκεκριμένη υπόθεση, το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Από εκεί και πέρα, οι κατηγορίες περί συγκάλυψης από την Αντιπολίτευση είναι βαθύτατα συκοφαντικές και ατεκμηρίωτες. Γιατί από τη μία πλευρά έχουμε την Κυβέρνηση, η οποία λέει και το εννοεί: «Όλα στο φως», «Πλήρης εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη, με αντικειμενικό και ψύχραιμο τρόπο, για να αποδοθεί πραγματικά Δικαιοσύνη σε αυτή την υπόθεση» και από την άλλη πλευρά έχουμε την Αντιπολίτευση, η οποία προσπαθεί με κάθε τρόπο να εργαλειοποιήσει ένα τραγικό δυστύχημα. Και το είδαμε αυτό και στο ζήτημα των πορισμάτων. Το πόρισμα της κυβερνητικής πλειοψηφίας ήταν ένα πόρισμα πολλών σελίδων, νομίζω πάνω από 600 σελίδες- με την τεκμηρίωση που θεωρεί η κυβερνητική πλειοψηφία ότι απαιτείται σε μία τόσο σοβαρή υπόθεση, σε ένα τόσο τραγικό δυστύχημα. Κάθε συμπέρασμα ακολουθείτο από επιχειρήματα, από στοιχεία, από τεκμηρίωση, γιατί ο στόχος δεν είναι να κάνουμε πολιτική αντιπαράθεση στις πλάτες πονεμένων ανθρώπων. Αυτό είναι ντροπή να γίνεται. Στόχος είναι να βοηθήσουμε να διαλευκανθεί η υπόθεση στο μέτρο που μας αναλογεί. Από την άλλη πλευρά, είδαμε έναν ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος προσπαθεί να πολιτικοποιήσει με κάθε ευκαιρία το ζήτημα αυτό. Τον νοιάζει μόνο η επικοινωνία, τον νοιάζει μόνο η στοχοποίηση συγκεκριμένων πολιτικών προσώπων. Εμφανίζεται ως άμοιρος ευθυνών για τα χρόνια που διακυβέρνησε. Θέλει να μας κάνει να πιστέψουμε ότι όλες οι παθογένειες του σιδηροδρόμου ξεκίνησαν μετά το 2019. Και, στο τέλος της ημέρας, δεν αποτυπώνει συγκεκριμένα και ένα συγκεκριμένο κατηγορητήριο. Αόριστες κατηγορίες, στοχοποίηση προσώπων μόνο και μόνο για ίδια πολιτικά οφέλη. Το δε ΠΑΣΟΚ, δεν ξέρω αν ξεπέρασε τις 20 σελίδες η πρότασή του, επίσης καμία τεκμηρίωση. Μιλάμε για μια τόσο σοβαρή υπόθεση. Και εκείνο μιλά αόριστα για πολιτικές ευθύνες, χωρίς να διατυπώνει συγκεκριμένα ποιο είναι αυτό το κατηγορητήριο το οποίο θεωρεί ότι υφίσταται. Ξέρετε, αντιλαμβανόμαστε ότι είναι πέραν πάσης αμφιβολίας ότι θέλουν να κάνουν αυτό το συγκεκριμένο πολιτικό παιχνίδι. Ας έμπαιναν, τουλάχιστον, στον κόπο από σεβασμό σε αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι πόνεσαν όπως κανένας δεν έχει πονέσει, να κάνουν μια στοιχειώδη δουλειά τεκμηρίωσης. Αλλά, ξέρετε γιατί δεν την έκαναν; Γιατί το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η δημιουργία εντυπώσεων. Είναι κάποια ζητήματα -κανένα ζήτημα δεν θα έπρεπε να είναι, αλλά ειδικά κάποια τόσο τραγικά θέματα- που δεν θα έπρεπε να είναι πεδίο φτηνής πολιτικής αντιπαράθεσης. Η Δικαιοσύνη, στο τέλος της ημέρας, θα αξιολογήσει όλα τα δεδομένα και είμαστε βέβαιοι, έχοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη, ότι θα βγάλει τα δικά της συμπεράσματα.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη δημοσιότητα ήρθε ένα θέμα από ανεξάρτητο πραγματογνώμονα για το δυστύχημα των Τεμπών ότι υπήρχε και τέταρτο τρένο και οι ποσότητες του ξυλολίου ήταν στο 95%. Το ερώτημα που θέτω είναι πώς είναι δυνατόν αυτά τα στοιχεία να βρίσκονται σε έναν ανεξάρτητο φορέα, ιδιώτη βέβαια, και όχι από το θεσμικό κράτος, το οποίο ελέγχει τα δεδομένα. Αυτό θέλω να σχολιάσετε. Αυτά τα δεδομένα του ανεξάρτητου θα ενταχθούν σε κάποια δικογραφία, θα αξιολογηθούν ή θα μείνουν στο περιθώριο; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, για να μην μπερδεύουμε τις έννοιες και παραπληροφορείται ο κόσμος -και δεν αναφέρομαι σε εσάς- γιατί δυστυχώς γίνεται ευρεία χρήση κάποιων εννοιών, οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα: Πραγματογνώμονας είναι αυτός που ορίζει από συγκεκριμένη λίστα ανεξάρτητων πραγματογνωμόνων η Δικαιοσύνη. Και η Δικαιοσύνη όρισε τώρα και δεύτερο πραγματογνώμονα για να απαντηθεί πέραν πάσης αμφιβολίας η οποιαδήποτε ερώτηση και να μη μείνει οποιαδήποτε σκιά. Γιατί δεν πρέπει να μείνει καμία σκιά, ειδικά στη διερεύνηση του συγκεκριμένου τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών. Αναφέρεστε, προφανώς, σε τεχνικούς συμβούλους που ορίζονται από τους διαδίκους, το οποίο προβλέπεται. Οι τεχνικοί σύμβουλοι, και αυτοί, κάνουν τη δική τους δουλειά, βγάζουν τα δικά τους συμπεράσματα. Δεν είμαστε εμείς οι αρμόδιοι να αξιολογούμε αντί της Δικαιοσύνης τα δικά τους πορίσματα και τα δικά τους συμπεράσματα. Στα ζητήματα τα οποία θεωρούμε ότι πρέπει να απαντήσουμε, γιατί θεωρούμε ότι είναι θέσφατα, με βάση τη δική μας άποψη, έδωσε συγκεκριμένες απαντήσεις σήμερα και ο Πρωθυπουργός, όπως είναι το δήθεν μπάζωμα για συγκάλυψη, το οποίο είναι ένα ψέμα που κάποιοι με συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες προσπάθησαν να διακινήσουν στις πλάτες πονεμένων ανθρώπων, εκμεταλλευόμενοι την οργή και τον πόνο των ανθρώπων αυτών που έχασαν τους συγγενείς τους. Γι’ αυτό έχουμε απαντήσει ότι δεν δόθηκε καμία εντολή, ότι δεν τίθεται κανένα θέμα μπαζώματος για συγκάλυψη, ότι έγινε για συγκεκριμένους επιχειρησιακούς σκοπούς, που ήταν εκείνη τη στιγμή επιτακτική ανάγκη, για να συνεχιστεί η έρευνα αναζήτησης ανθρώπων οι οποίοι είχαν χάσει τη ζωή τους και να ολοκληρωθούν συνολικά οι έρευνες και αυτό δεν επιδέχεται, κατά τη δική μας άποψη, αμφισβήτηση. Όμως, σε κάθε περίπτωση στο τέλος της ημέρας, όλα θα τα κρίνει η Δικαιοσύνη. Και, επαναλαμβάνω, το έχω πει και σε προηγούμενη ενημέρωση πολιτικών συντακτών, ότι ακόμη και για ζητήματα που εμείς θεωρούμε ότι είναι αποτέλεσμα διακίνησης fake news, όσο περισσότερο η έρευνα είναι τεκμηριωμένη και με δεύτερο πραγματογνώμονα, τόσο το καλύτερο για την υπόθεση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της κυβερνητικής πλειοψηφίας και στο τέλος ψηφίστηκε και από την Εξεταστική Επιτροπή. Επίσης, στη δημοσιότητα έχει έρθει το κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας κατά στελεχών του σιδηρόδρομου, που περιλαμβάνει το συμπέρασμα πως εάν η Σύμβαση 717 είχε ολοκληρωθεί, τότε δεν θα συνέβαινε το δυστύχημα. Από τα όσα έχουν αποκαλυφθεί από τον Τύπο έχουμε και ότι ο εφέτης-ανακριτής που διεξάγει τη βασική έρευνα, ο κ. Μπακαΐνης, επίσης καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα. Πώς είναι δυνατόν το πόρισμα της κυβερνητικής πλειοψηφίας να καταλήγει στο εντελώς αντίθετο συμπέρασμα πως το δυστύχημα θα γινόταν, έτσι κι αλλιώς, στη θεωρία του ανθρώπινου λάθους;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, εγώ δεν μπορώ να γνωρίζω τι λέει μέσα σε μια δικογραφία ένας ανακριτής, ούτε θα μπορούσα να σχολιάσω πληροφορίες ή φήμες. Διέπεται από μία απόλυτη μυστικότητα η προδικασία. Είναι συστατικό στοιχείο της ποινικής διαδικασίας και ειδικά της προδικασίας αυτή η διαδικασία να είναι μυστική και να ακολουθείται από συγκεκριμένους κανόνες. Οπότε, εγώ δεν μπορώ να σας απαντήσω σε κάτι και εκ της θέσεώς μου και εκ της νομικής μου ιδιότητας και γιατί έτσι προβλέπεται.
Τώρα, ως προς αυτό το οποίο λέτε, στο ζήτημα της διερεύνησης της 717 αυτή τη στιγμή όλο αυτό το ζήτημα είναι εν εξελίξει, θα κρίνει η Δικαιοσύνη. Όσοι διώκονται, κατηγορούνται, θα απαντήσουν με τα δικά τους επιχειρήματα και θα βγούνε τα συγκεκριμένα συμπεράσματα. Είναι μία διαδικασία υπό διερεύνηση, μία διερεύνηση που είναι αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη. Να πούμε το εξής: Δεν λέει το αντίθετο η κυβερνητική πλειοψηφία. Κανείς δεν λέει ότι δεν θα έπρεπε να ολοκληρωθεί -και ευτυχώς έχει ολοκληρωθεί- η οποιαδήποτε σύμβαση και η συγκεκριμένη σύμβαση. Κανείς δεν λέει ότι δεν πρέπει τα τρένα να έχουν τη μέγιστη δυνατή εξέλιξη ως προς τις τεχνολογικές δυνατότητες που έχουν, όπως το ζήτημα της τηλεδιοίκησης. Και μάλιστα δεν σας το κρύβω ότι είναι και ειρωνικό, προσβλητικό στην κοινή λογική και προσβλητικό στους ανθρώπους αυτούς οι οποίοι έχασαν τους συγγενείς τους, αυτοί οι οποίοι έδωσαν πολλές παρατάσεις, αυτοί οι οποίοι δεν έκαναν τίποτα για να ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη σύμβαση, αυτοί οι οποίοι την παρέδωσαν ούτε καν κατά 20% ολοκληρωμένη και μη λειτουργική ούτε σε αυτό το κομμάτι, να κουνάνε το δάχτυλο σε εκείνους οι οποίοι το 2023 την ολοκλήρωσαν.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία το λέει αυτό. Δεν αναφέρομαι στην Αντιπολίτευση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απάντησα αρχικά για την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και είπα ότι είναι μία εν εξελίξει υπόθεση στη Δικαιοσύνη. Και προφανώς δίνονται οι απαντήσεις από αυτούς οι οποίοι κατηγορούνται και στο τέλος της ημέρας θα βγάλει και τα πορίσματά της η Δικαιοσύνη. Ένα ζήτημα αυτό. Πάμε στο ζήτημα του ποιοι κατηγορούνε την Κυβέρνηση και ποιοι κουνάνε το δάχτυλο. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και καμία Εισαγγελία δεν αποφαίνεται από πριν. Διατυπώνει κατηγορίες, ζητάει απαντήσεις και στο τέλος βγάζει συμπεράσματα. Το ότι κάποιοι έχουν μπερδευτεί ίσως επειδή επί των ημερών τους είχανε «παρα- συστήματα» στο Μαξίμου και βγάζουν αποφάσεις από πριν και τις διατυπώνουν και τις ανακοινώνουν, δεν σημαίνει ότι έτσι λειτουργεί η Δικαιοσύνη. Πιστέψτε με. Σε κανένα Κράτος δεν λειτουργεί -και ευτυχώς δεν λειτουργεί- έτσι η Δικαιοσύνη. Διατυπώνεται ένα κατηγορητήριο, τοποθετούνται αυτοί στους οποίους απευθύνεται και μετά βγαίνουν τα πορίσματα, κάποιος παραπέμπεται, κάποιος άλλος δεν παραπέμπεται κ.ο.κ. και ακολουθείται ο πρώτος και ο δεύτερος βαθμός και ο τρίτος βαθμός. Έτσι λειτουργεί η Δικαιοσύνη. Ανεξάρτητα, αντικειμενικά και ψύχραιμα.
Τώρα, έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές ουσιαστικά στο ζήτημα αν υπάρχει αιτιώδης σύνδεσμος ποινικά, όχι πολιτικά, μεταξύ μίας ολοκλήρωσης ή μη μίας σύμβασης –που επαναλαμβάνω ότι ολοκληρώθηκε επί των ημερών της Νέας Δημοκρατίας, η οποία πήρε μία παράταση και την ολοκλήρωσε τη σύμβαση αυτή το 2023. Λόγω του Ντάνιελ καταστράφηκε ένα μέρος αυτής και αποκαθίσταται, τα έχουμε πει πολλές φορές αυτά– με το αδίκημα της ανθρωποκτονίας. Όποιος, λοιπόν, διατυπώνει τον ισχυρισμό ότι επειδή δεν ολοκληρώθηκε μια σύμβαση -το αν ολοκληρώθηκε γρήγορα, αργότερα, αυτά όλα είπαμε τα διερευνά η Δικαιοσύνη- αυτό συνδέεται με το αδίκημα της ανθρωποκτονίας, εμείς με αυτό τον ισχυρισμό δεν συμφωνούμε. Γιατί αν ευσταθούσε αυτός ο ισχυρισμός -το έχω πει ξανά, το επαναλαμβάνω τώρα- με βάση τα όσα είπε ο εισαγγελέας της έδρας για το Μάτι, που είπε ότι αν υπήρχε το 112 και η διαδικασία εκκένωσης θα είχαν σωθεί πολλοί άνθρωποι στο Μάτι, θα έπρεπε να πάνε κατηγορούμενοι για ανθρωποκτονία και αυτοί που ευθύνονται γιατί δεν έγινε τίποτα για να υπάρχει μηχανισμός εκκένωσης μέχρι το 2019. Γιατί δεν υπήρχε το 112 και ως διά μαγείας λειτούργησε μετά από 3 μήνες. Εμείς ποτέ δεν θα το πούμε αυτό. Ούτε το υποστηρίζουμε αυτό ούτε θεωρούμε ότι πρέπει να πάνε κατηγορούμενοι συλλήβδην επειδή είχαμε τραγικά οδικά δίκτυα -και μέχρι σήμερα κάποια από αυτά υπάρχουν ακόμα και κάνουμε τα πάντα για να ολοκληρωθούν γρήγορα, χωρίς να κάνουμε κατατμήσεις σε δρόμους, όπως είναι ο ΒΟΑΚ, όπως είναι η Πατρών-Πύργου.
Δεν θεωρούμε, λοιπόν, ότι αυτό έχει αιτιώδη συνάφεια ποινικά, αιτιώδη σύνδεσμο ποινικά. Αυτό είναι μια άποψη δική μας που θεωρώ ότι είναι και η σωστή νομικά άποψη. Από εκεί και πέρα, όλα τα αξιολογεί στο τέλος της ημέρας η Δικαιοσύνη. Αλλά μην βγάζουμε αυθαίρετα συμπεράσματα και μην θεωρούμε ότι βγαίνουν από πριν αποφάσεις. Το ξαναλέω, αποδίδονται κατηγορίες σε αυτούς που έχουν αποδοθεί, ακολουθείται μια διαδικασία και στο τέλος της ημέρας βγαίνουνε τα συμπεράσματα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Όσον αφορά τα λεγόμενα του Πρωθυπουργού, σήμερα το πρωί, αφενός είπε πως οργίζεται για όσους μιλούν για «μπάζωμα» και ακούμε τον Σύλλογο και την Πρόεδρο του Συλλόγου και τα μέλη του Συλλόγου των οικογενειών των θυμάτων των Τεμπών να μιλούν για «μπάζωμα», άρα με ποιους οργίζεται ο Πρωθυπουργός; Και μια απορία όσον αφορά τα λεγόμενά του. Αναφορικά με τις θεωρίες συγκάλυψης και το «μπάζωμα», είπε ο Πρωθυπουργός ότι «βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας την επόμενη μέρα, ήταν ό,τι πιο δύσκολο έχω κάνει στη ζωή μου. Ήξερα ότι πρέπει να στερεοποιηθεί το έδαφος, να πάνε οι γερανοί να βρουν σορούς στα συντρίμμια». Ενημερώθηκε ο Πρωθυπουργός, όταν ήταν επιτόπου, ότι θα ακολουθεί η διαδικασία για την οποία συζητάμε έναν χρόνο μετά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ερώτημα πρώτο. Ο Πρωθυπουργός στην ίδια συνέντευξη, λίγα δευτερόλεπτα ή πριν ή μετά -καλό είναι να την βλέπουμε όλη την απάντηση και όχι να παίρνουμε αποσπασματικά ένα μέρος- είπε ότι «σκύβουμε το κεφάλι με σεβασμό στους συγγενείς». Άρα, διαχώρισε τους συγγενείς. Δεν είναι καλό να δημιουργούμε εντυπώσεις. Είπε ότι οργίζεται και θεωρώ ότι ήταν και επιεικής με αυτούς οι οποίοι καλλιεργούν, διακινούν fake news πάνω στις πλάτες πονεμένων ανθρώπων. Και μάλιστα, έγινε και επερώτηση στη συνέντευξη και το εξειδίκευσε κιόλας. Τα συγκεκριμένα ψέματα έχουν διακινηθεί από συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους και βέβαια τα έχουν υιοθετήσει και άλλοι πολιτικοί χώροι. Είναι εκεί, ξέρετε, που ενώνονται τα άκρα. Και μαζί λαϊκίζουν με τον χειρότερο τρόπο. Το έχουμε δει πολλές φορές αυτό να συμβαίνει στη χώρα. Αλλά, όχι, όσο κι αν θέλουν κάποιοι να χτίσουν ένα τέτοιο αφήγημα, ουδέποτε επετέθη, ούτε θα το κάνει ποτέ ο Πρωθυπουργός στους συγγενείς των θυμάτων. Ξέρετε, ο εν ενεργεία Πρωθυπουργός της χώρας μας, Κυριάκος Μητσοτάκης, ούτε επιτίθεται σε συγγενείς θυμάτων -το έχουμε δει να γίνεται αυτό από άλλη πολιτική ηγεσία του τόπου παλαιότερα- ούτε στήνει επικοινωνιακά σόου, ούτε προσπαθεί να χρησιμοποιήσει, να εργαλειοποιήσει μια τραγωδία για αποκόμιση πολιτικού οφέλους. Τώρα, ο Πρωθυπουργός απάντησε κάτι που έχουν απαντήσει όλοι. Όλο αυτό χτίζεται πάνω σε έναν μύθο που προσπάθησε να καλλιεργήσει ένα συγκεκριμένο μέλος της Αντιπολίτευσης, όπως είπα πριν, για το «μπάζωμα» που λέτε. Εκρίθη υπηρεσιακώς, το είπε επί λέξει και ο Πρωθυπουργός σήμερα, ότι έπρεπε να έρθουν γερανοί να σηκώσουν τα βαγόνια για να δουν αν υπάρχουν και άλλοι συμπολίτες μας, συνάνθρωποί μας, οι οποίοι είχαν χάσει τη ζωή τους και να εξαντληθούν και οι πιθανότητες έρευνας. Και μάλιστα, αν θυμάστε εκείνες τις ημέρες, κάποιους τους έδωσαν να διακινήσουν άλλα fake news, ότι «κρύβεται ο αριθμός», ότι «τι μας κρύβουν» και τα λοιπά. Εκρίθη, λοιπόν, υπηρεσιακώς -ορθώς θεωρώ, δεν είμαι ο δικαστής εγώ να το κρίνω- ότι έπρεπε να γίνει η συγκεκριμένη διαδικασία. Αυτό είναι κάτι, το οποίο έγινε υπηρεσιακά. Δεν δόθηκε εντολή από κανέναν από την Κυβέρνηση, ούτε προφανώς από τον Πρωθυπουργό, ούτε από κανέναν Υπουργό -που επίσης αδίκως διάφοροι Υπουργοί έχουν στοχοποιηθεί και έχουν κατηγορηθεί, ενώ απουσίαζαν από τις συγκεκριμένες συσκέψεις. Και όλα αυτά, πιστέψτε με, έχουν ερευνηθεί από τη Δικαιοσύνη και υπάρχουν και σχετικές καταθέσεις. Δεν γνωρίζω το περιεχόμενό τους, αλλά κάποιοι εξ αυτών έχουν μιλήσει και δημοσίως. Αυτή είναι η θέση μας για το συγκεκριμένο θέμα και πάντοτε, με σεβασμό στη Δικαιοσύνη και στα τελικά της πορίσματα, αυτή θεωρούμε ότι είναι και η σωστή θέση.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Να σας πάω στα θέματα της οικονομίας. Υπήρξε πρόβλεψη για ανάπτυξη 2%, ενώ η εκτίμηση ήταν για το 2,4%, αν δεν κάνω λάθος. Θέλω να σας ρωτήσω, αν αυτό σας ανησυχεί.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπήρξε πρόβλεψη για 2,4%. Το Α.Ε.Π. της χώρας μας αναπτύχθηκε τελικά για το 2023 σε πραγματικούς όρους 2%. Ο μέσος όρος της ευρωζώνης, το ίδιο χρονικό διάστημα, ήταν 0,4%. Δηλαδή, η ανάπτυξη της χώρας μας ήταν πενταπλάσια από ό,τι ο μέσος όρος της ευρωζώνης, για να δούμε το πραγματικό μέγεθος της επιτυχίας. Γιατί, ξέρετε, επειδή είναι καλό ότι έχουμε συνηθίσει πλέον να ακούμε θετικές ειδήσεις για την Ελλάδα, προσπερνάμε πολύ εύκολα -και αναφέρομαι σε επίπεδο ανάλυσης, όχι στους πολίτες- το γεγονός ότι η Ελλάδα που πριν από κάποια χρόνια ήταν το βασικό αντικείμενο συζήτησης στην Ευρώπη για το χρέος, το έλλειμμά της και για όλα τα αρνητικά που συνέβαιναν μέχρι το 2019, έχει ανάπτυξη πενταπλάσια από ό,τι στην ευρωζώνη. Υπήρχε μια εκτίμηση στο 2,4%. Τελικά ήταν 2%. Αλλά, στο τέλος της ημέρας, ήταν -το ξαναλέω- πενταπλάσια από ό,τι ο μέσος όρος της ευρωζώνης. Δεύτερον, όλοι οι πρόδρομοι δείκτες δεν προκαλούν ανησυχία. Το αντίθετο. Μας προκαλούν μια συγκρατημένη αισιοδοξία. Παράδειγμα, ο μηνιαίος δείκτης οικονομικής εμπιστοσύνης στη χώρα, παραμένει σταθερά πάνω από αυτόν της ευρωζώνης και σε υψηλά επίπεδα. Ο δε δείκτης μεταποίησης, πρόσφατα σκαρφάλωσε στο υψηλότερο σημείο, εδώ και δύο έτη. Άρα, το συμπέρασμα είναι ότι βαδίζουμε σε πάρα πολύ καλό δρόμο. Όλα αυτά, προφανώς, το ένα συμπαρασύρει θετικά το άλλο. Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε, γιατί όλα αυτά συνέβησαν -και αυτό βέβαια καθιστά και μεγαλύτερη την επιτυχία, αλλά και πολύ μεγαλύτερη την ανάγκη να εργαστούμε ακόμη πιο σκληρά- σε ένα περιβάλλον διπλών εκλογών που είχαμε το 2023, ένα περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων, σε ένα περιβάλλον που η Γερμανία ήταν σε ύφεση. Οι προβλέψεις είναι καλές και για το επόμενο έτος. Και να πούμε και κάτι, γιατί στο τέλος της ημέρας οι δείκτες πρέπει να έχουν θετική επίδραση στους πολίτες. Στην ίδια τριμηνιαία έκθεση για το Α.Ε.Π. δημοσιεύθηκαν και τα στοιχεία για τις αμοιβές εξαρτημένης εργασίας. Και έχω τα αναλυτικά στοιχεία εδώ. Δηλαδή, τα εισοδήματα των μισθωτών, στον ιδιωτικό τομέα αυτά αυξήθηκαν 7,2% το 2023 και σωρευτικά 17% από τότε που ανέλαβε τη διακυβέρνηση η Ν.Δ.. Δηλαδή, η υπόσχεσή μας για καλύτερους μισθούς αρχίζει και παίρνει σάρκα και οστά.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Οικονομικό το θέμα. Τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος έδειξαν ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις για το 2023 μειώθηκαν 40% και διαμορφώθηκαν στα 4,5 δις από 7,5 δις, το 2022. Έχει αξιολογήσει αυτά τα στοιχεία η Κυβέρνηση και πού οφείλεται αυτή η μείωση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πούμε, κατ΄ αρχάς, ότι η χώρα μας σημείωσε, την προηγούμενη χρονιά ρεκόρ άμεσων ξένων επενδύσεων, πρώτη δηλαδή στην Ευρώπη και σε βάθος τετραετίας, λίγο παραπάνω από τετραετία, όχι είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, είναι πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Το ξαναλέω, η Ελλάδα ήταν ο ουραγός της Ευρώπης, ήταν στο χείλος του γκρεμού και αν δεν ήταν και οι ψήφοι των βουλευτών της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ, δεν ξέρω αν θα μιλούσαμε με αυτούς τους όρους σήμερα εδώ. Είναι μια συζήτηση που ανήκει στο παρελθόν, αλλά δεν είναι αμελητέα αυτή η συζήτηση. Έχει καταφέρει να ανταγωνίζεται και να βρίσκεται στις τρεις πρώτες, τουλάχιστον πέντε, ίσως και τρεις πρώτες θέσεις σε όλους τους επιμέρους δείκτες. Αυτό, λοιπόν, είναι πολλές φορές ένα ευχάριστο πρόβλημα. Αλλά μεγάλο πρόβλημα, γιατί πρέπει να παραμένεις συνέχεια ψηλά και το κυριότερο, αυτό να το μεταφράζεις σε εισόδημα για τους πολίτες. Αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο. Αυτή είναι η απάντηση. Η χώρα μας ήταν πρωταθλήτρια στις άμεσες ξένες επενδύσεις. Κατέγραψε έναν ακόμα πολύ καλό αριθμό και ο στόχος είναι να είναι σε όλο και υψηλότερες θέσεις, αλλά σταθερά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε κάποιους δείκτες και στις πρώτες θέσεις.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ήθελα να σας ρωτήσω για το θέμα που έχει ανακύψει σε σχέση με τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του κ. Κασσελάκη. Μάλιστα, χθες, ο ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε μια σκληρή, θα έλεγα, ανακοίνωση, που κατηγορεί τον Πρωθυπουργό για θράσος και για επιχείρηση, όπως αναφέρει, σπίλωσης του πολιτικού του αντιπάλου. Θεωρείτε ότι έχετε λάβει τις απαντήσεις από το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, επαναλαμβάνω ότι το θέμα αυτό δεν το ανακίνησε η Κυβέρνηση ή η κυβερνητική πλειοψηφία. Ξεκίνησε από σοβαρότατες καταγγελίες του πρώην Οικονομικού Διευθυντή του ΣΥΡΙΖΑ. Ξεκινάμε από αυτό, γιατί έχει μπερδευτεί λίγο ο κ. Κασσελάκης και ο ΣΥΡΙΖΑ. Το δεύτερο είναι ότι ο κ. Κασσελάκης έχει απαντήσει σε κάθε άσχετη ερώτηση που ουδέποτε του ετέθη και δεν έχει δώσει καμία απάντηση για τις πολύ συγκεκριμένες ερωτήσεις, τις οποίες δεν θέτουμε μόνο εμείς, θέτει και η Δικαιοσύνη και θέτουν και οι πολίτες. Γιατί δεν είναι ένας influencer του διαδικτύου ο κ. Κασσελάκης, είναι ο αρχηγός του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Και σε αυτή τη χώρα που υπάρχει Κυβέρνηση και υπάρχει και Αξιωματική Αντιπολίτευση, αποφασίστηκε από τα μέλη του κόμματος αυτού, με δημοκρατική διαδικασία, ο κ. Κασσελάκης να είναι Πρόεδρος. Σε αυτή, λοιπόν, τη χώρα υπάρχουν νόμοι. Και μάλιστα, τον συγκεκριμένο νόμο τον θέσπισε, τον ψήφισε -για να στοχοποιηθεί ο τότε αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και νυν Πρωθυπουργός, ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης και η σύζυγός του, χωρίς να αποδειχθεί τίποτα και να υπάρχει πλήρης δικαίωση για τον ίδιο και τη σύζυγό του- η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Τι να κάνουμε τώρα; Αν δεν του αρέσουν του κ. Κασσελάκη οι νόμοι, δεν αλλάζουν έτσι οι νόμοι. Υπάρχουν νόμοι και πρέπει να εφαρμόζονται και να τηρούνται. Γι΄ αυτό, λοιπόν, το συγκεκριμένο που ρωτάτε επιμόνως, χωρίς να είναι θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης ή κόντρας, ο κ. Κασσελάκης δεν απαντά. Απάντησε αν είναι νόμιμα τα λεφτά, τα οποία είχε βγάλει στην Αμερική. Δεν τον κατηγορήσαμε για τον τρόπο που έχει βγάλει τα λεφτά του στην Αμερική, ούτε είμαστε οι υπηρεσίες των Η.Π.Α., που μπορούμε αυτό να το ερευνήσουμε, να το ελέγξουμε, άρα να τον κατηγορήσουμε. Εμείς γενικότερα δεν απευθύνουμε αόριστες κατηγορίες, ούτε κάνουμε τους ανακριτές και τους εισαγγελείς, όπως γινόταν από πολιτικά πρόσωπα, όπως έχουν καταγγείλει οι ίδιοι επί των ημερών που κυβερνούσε το κόμμα του. Αν δεν θέλει να απαντήσει, δεν θα απαντήσει προφανώς σε μας. Δεν είναι υποχρεωτική η απάντηση. Αλλά ας μην πετάει λάσπη στον ανεμιστήρα και ας μην εκτοξεύει συκοφαντίες και κατηγορίες ανυπόστατες έναντι απαντήσεων. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και μάλιστα, αυτά τα οποία λέει περί off shore εταιρειών για τον Πρωθυπουργό, αυτά ούτε καν ετέθησαν ποτέ και στον δημόσιο διάλογο, ούτε ήταν ποτέ αντικείμενο. Δηλαδή, λέει και πράγματα εντελώς ανυπόστατα. Από το κεφάλι του τα βγάζει, εντελώς. Το ξαναλέω, υπάρχει ένας νόμος, που απαγορεύει τη συμμετοχή, εν προκειμένω, σε αρχηγούς κομμάτων, εν προκειμένω, στον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, σε εταιρείες εκτός Ελλάδας, όχι μόνο σε off shore εταιρείες. Ο νόμος αυτός είναι συγκεκριμένος. Πρέπει να απαντήσει ο ίδιος αν τον παρέβη. Εάν ήταν σε συγκεκριμένη θέση οποιαδήποτε εταιρεία μέτοχος ή οτιδήποτε άλλο, ό,τι προβλέπεται από τον νόμο, σε πόσες εταιρείες και για πόσο χρονικό διάστημα, αν είναι σήμερα, αν ήταν κατά το διάστημα που έδωσε χρήματα στο κόμμα του για να πληρωθούν οι υπάλληλοί του. Γιατί εδώ πέρα δεν μπορεί να συμβαίνουν όλα. Ή ο ίδιος έδωσε εντολή, άρα ήταν αυτός που ήταν ιδιοκτήτης των εταιρειών ή δόθηκαν λεφτά από μια άλλη εταιρεία που αυτός δεν ήταν. Θα πρέπει να δοθούν απαντήσεις σε αυτά. Τι να κάνουμε. Έτσι γίνεται στη Δημοκρατία, τίθενται ερωτήματα και περιμένουμε απαντήσεις. Αλλά να απαντάμε σε αυτά που μας ρωτούν, όχι σε άλλα πράγματα που έχουμε στο κεφάλι μας.
Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Να σας πάω σε ένα άλλο θέμα. Παρατήρησαν πολλοί ότι στο χθεσινό προσυνέδριο επέστρεψε ο πυρσός στο σήμα της Ν.Δ. και κάποιοι κάνουν λόγο ότι είναι ένα άνοιγμα της Ν.Δ. στην παραδοσιακή της βάση πλέον, μετά και τη δημοσκοπική άνοδο των κομμάτων δεξιά της Ν.Δ.. Τι απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, να πούμε ότι τα κόμματα δεξιά της Ν.Δ. δεν έχουν καμία σχέση με τη Ν.Δ.. Η Ν.Δ. ουδέποτε συγκυβέρνησε με την άκρα Δεξιά. Αυτή η ερώτηση να απευθυνθεί στο ΣΥΡΙΖΑ, που εμφανιζόταν ως το δημοκρατικό κόμμα όλα αυτά τα χρόνια και υπερασπιστής της Δημοκρατίας και συγκυβέρνησε με την άκρα Δεξιά. Δεν έχει καμία σχέση η Ν.Δ. με αυτά τα κόμματα, πρώτον. Δεύτερον, είναι ένα επετειακό σήμα που μέσα έχει και το ιστορικό σήμα της Ν.Δ., για το οποίο είμαστε πάρα πολύ περήφανοι, γιατί η ιστορία μας, μας δείχνει τον δρόμο. Τρίτον, δεν νομίζω ότι υφίσταται η άποψη ότι κάνεις άνοιγμα στη βάση σου. Στη βάση σου βασίζεσαι. Το λέει και η ίδια η λέξη. Είναι η βάση μας, είναι οι άνθρωποι οι οποίοι είναι όλα τους τα χρόνια στη Ν.Δ.. Ένας εξ αυτών είμαι και εγώ και είμαι πολύ περήφανος γι΄ αυτό. Αλλά είναι μια πραγματικότητα ότι η Ν.Δ. γιορτάζει τα 50 της χρόνια, πιο ενωμένη από ποτέ και πιο μεγάλη από ποτέ, έχοντας πετύχει πολύ σημαντικές εκλογικές επιτυχίες σε πολύ δύσκολα χρόνια, μεγάλων εισαγόμενων κρίσεων. Σε αυτό τον δρόμο θέλουμε να συνεχίσουμε να βαδίζουμε. Και βέβαια, προφανώς -αυτό βέβαια αφορά τη Ν.Δ. και την οργανωτική Επιτροπή και τους ανθρώπους, οι οποίοι θα τρέξουν όλες αυτές τις εκδηλώσεις- είναι μια καλή ευκαιρία και τα επόμενα χρόνια να θυμηθεί, το μόνο μεγάλο κόμμα καθ΄ όλη τη διάρκεια της μεταπολίτευσης, και την ιστορία του.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη Παρασκευή το οικονομικό επιτελείο έδειξε ικανοποιημένο από την αποεπένδυση στις τράπεζες. Ρεπορτάζ του bankingnews ανέδειξε ότι η ζημιά για το ελληνικό δημόσιο και για τον Έλληνα φορολογούμενο είναι 40 δις, αφού είχαν επενδυθεί 44 δις. Αυτό το στοιχείο θέλει να το σχολιάσει η κυβέρνηση; Γιατί πρόβαλε ως επιτυχία την αποεπένδυση, ενώ δεν είπε ποτέ πόσα χρήματα χάθηκαν.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρεστε στην Πειραιώς, τώρα. Ναι. Δεν προκύπτει το συμπέρασμα αυτής της ζημιάς στην οποία αναφέρεστε. Κάθε τέτοιο θέμα, όπως η περίπτωση της τράπεζας Πειραιώς, με βάση τ’ αναλυτικά στοιχεία που παρέθεσε το υπουργείο Οικονομικών, δείχνει ότι η ελληνική οικονομία έχει ανέβει επίπεδο. Και δεν υπάρχει αυτό το δημοσιονομικό κόστος στο οποίο αναφέρεστε. Δεν προκύπτει από πουθενά. Ήταν υπερπολλαπλάσια της πιο αισιόδοξης πρόβλεψης τα αποτελέσματα και της διαδικασίας της τράπεζας Πειραιώς και από όλες τις προηγούμενες διαδικασίες, οι οποίες έχουν λάβει χώρα. Και μιλάμε για ένα τραπεζικό σύστημα το οποίο ήταν υπό κατάρρευση και δυστυχώς, για πάρα πολλά χρόνια, αναγκαζόταν το Κράτος με τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων να το στηρίζει. Και πλέον δεν είμαστε σε αυτό το επίπεδο, είτε σε επίπεδο καταθέσεων κι όχι μόνο των εχόντων, δηλαδή αυτών των οποίων έχουν μεγάλες καταθέσεις, και των μεσαίων και των μικρών αποταμιεύσεων, και σε επίπεδο σταθερότητας, αξιοπιστίας και σε επίπεδο επενδύσεων. Και η συγκεκριμένη περίπτωση, η περίπτωση της Τράπεζας Πειραιώς -έκανα και αναλυτική αναφορά στην προηγούμενη ενημέρωση- είναι η πιο χαρακτηριστική.
ANT. KOTZAΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου στη Θεσσαλονίκη ανοίγει την αυλαία των απογευματινών επί πληρωμή χειρουργείων στα δημόσια νοσοκομεία. Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό αντιδρούν σε διάφορα νοσοκομεία και λένε ότι υπάρχει ζήτημα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης και αυτές οι ρυθμίσεις, όπως τ’ απογευματινά χειρουργεία που θα πληρώνονται, γονατίζουν ακόμη περισσότερο το δημόσιο Σύστημα Υγείας. Ποια είναι η άποψη της Κυβέρνησης σ’ αυτές τις αντιδράσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, συμφωνούμε ότι η Υγεία χρειάζεται πολλές παρεμβάσεις και πολύ μεγάλη στήριξη, γι’ αυτό ήταν και από τα πρώτα σημεία στο Πρόγραμμά μας το προεκλογικό, στις εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου το 2023. Δεν διαφωνεί κανείς σ’ αυτό. Ναι, είχαμε σημαντικές επιτυχίες για την στήριξη του ΕΣΥ. Προσπάθειες να κρατηθεί «όρθιο» το ΕΣΥ, αυτό ήταν το ζητούμενο την προηγούμενη τετραετία, αλλά υπάρχουν πάρα πολλά ζητούμενα στα οποία πρέπει ν’ απαντήσουμε με τις πολιτικές μας. Ως προς το ζήτημα της χρηματοδότησης, αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, με βάση τα επίσημα στοιχεία του ΑΕΠ, η χρηματοδότηση για τη Δημόσια Υγεία από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και θα συνεχίσουμε σε αυτήν την κατεύθυνση. Θα συνεχίσουμε να ενισχύουμε, βέβαια, και το ΕΣΥ με προσωπικό. Χρειαζόμαστε ένα νέο ΕΣΥ με πολύ περισσότερο προσωπικό, γι’ αυτό και οι 6.500 διορισμοί για το ΄24 θα γίνουν πραγματικότητα και ήδη έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται. Δεν «θα» ξεκινήσουν, έχουν ήδη ξεκινήσει. Μία από τις πρωτοβουλίες μόνιμου χαρακτήρα για το ΕΣΥ είναι και τ’ απογευματινά χειρουργεία. Τα απογευματινά χειρουργεία είναι αυτό που λέμε μία κατάσταση win–win. Ο μόνος ο οποίος «ζημιώνεται» είναι ο ιδιωτικός τομέας της Υγείας, γιατί; Οι ασθενείς δεν ζημιώνονται, ωφελούνται, γιατί πρώτον, δεν θα διαταράσσονται τα πρωινά χειρουργεία, άρα όποιος θέλει να παραμείνει στη λίστα πρωινών χειρουργείων, παραμένει, χωρίς, μάλιστα, να χάνει τη σειρά του, χωρίς να πηγαίνει πίσω χρονικά, γιατί υπάρχει ρήτρα συγκεκριμένη ότι οι κλινικές πρέπει να κάνουν, τουλάχιστον, τον ίδιο αριθμό πρωινών χειρουργείων με αυτόν που έκαναν πριν την έναρξη των απογευματινών χειρουργείων. Το μόνο που μπορεί να υπάρξει είναι κέρδος στη σειρά, για έναν ο οποίος θέλει να παραμείνει στα πρωινά χειρουργεία, γιατί κάποιοι θα πάνε στ’ απογευματινά. Άρα, αν περιμένει για παράδειγμα έξι μήνες, θα περιμένει το πολύ έξι μήνες ή μπορεί να περιμένει και λιγότερο, άρα να χειρουργηθεί πολύ πιο γρήγορα. Όσοι επιλέξουν να πάνε στ’ απογευματινά χειρουργεία και είναι στην λίστα, δεν θα πληρώσουν. Δεν θα πληρώσουν γιατί θα ξεκινήσει, μόλις υπάρξει η σχετική έγκριση μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, το πρόγραμμα πλήρους κάλυψης, δηλαδή με μηδενικό κόστος για τον ασθενή, για τ’ απογευματινά χειρουργεία, ύψους 60 εκατ. ευρώ. Όποιος επιλέξει εκτός λίστας, αντί να περιμένει, όπως μέχρι σήμερα, για τα πρωινά χειρουργεία, να πάει στα απογευματινά χειρουργεία και όχι σε μια ιδιωτική δομή, γιατί μέχρι σήμερα ποιες επιλογές έχει κάποιος; Πρωινά χειρουργεία ή ιδιωτικές κλινικές, ιδιωτικά νοσοκομεία, ιδιωτικές δομές υγείας. Τώρα, θα υπάρχει και μία τρίτη, ενδιάμεση, επιλογή, χωρίς να καταργείται η πρώτη -και μάλιστα η πρώτη θα έχει και μικρότερες αναμονές- τα απογευματινά χειρουργεία. Εκεί αν επιλέξει ο ίδιος και δεν είναι σε μεγάλη αναμονή θα πληρώσει πολύ λιγότερα απ’ ότι θα πλήρωνε σ’ ένα ιδιωτικό νοσοκομείο. Άρα, με λίγα λόγια, δεν ζημιώνεται κανείς. Ως προς τη σύνδεση του θέματος των απογευματινών χειρουργείων με την υποστελέχωση των νοσοκομείων, ένας από τους λόγους που καθιερώνεται, θεσπίζεται κι εφαρμόζεται ο θεσμός των απογευματινών χειρουργείων, είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος της υποστελέχωσης. Το βασικό μας όπλο είναι οι διορισμοί, οι προκηρύξεις και οι διορισμοί. Ένα, επιπλέον, όμως, όπλο στη φαρέτρα της αντιμετώπισης της υποστελέχωσης είναι και τ’ απογευματινά χειρουργεία, γιατί; Γιατί υπήρχαν πολλές περιπτώσεις που έβγαιναν προκηρύξεις και κηρύσσονταν άγονες. Γιατί προφανώς έκριναν υγειονομικοί, γιατροί, νοσηλευτές ότι δεν τους συνέφερε να είναι στο ΕΣΥ, αντί να είναι σ’ ένα ιδιωτικό νοσοκομείο ή να κάνουν, ας πούμε, ιδιωτικό επάγγελμα. Έτσι, δίνεται περισσότερο εισόδημα στους γιατρούς και στους νοσηλευτές, στους εργαλειοδότες, στους τραυματιοφορείς, στους ανθρώπους οι οποίοι σχετίζονται με το χειρουργικό τομέα. Και θα κάνουμε κι άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες, όπως είναι η δυνατότητα να κάνουν ιδιωτικό επάγγελμα με συγκεκριμένους κανόνες, όρους και δικλείδες ασφαλείας οι γιατροί του ΕΣΥ, που δεν είναι σε χειρουργικές ειδικότητες, γιατί; Γιατί χρειάζεται, πέραν της μισθολογικής αύξησης που προσπαθούμε να την προχωράμε σημείο – σημείο -και έχουμε κάνει παρεμβάσεις- χρειάζεται και περισσότερες προφανώς, χρειάζονται και κίνητρα για να έχουν ένα έμμεσο περισσότερο εισόδημα.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πάντως, οι ενώσεις των γιατρών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τουλάχιστον, που είναι μεγάλες κινητοποιήσεις, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα, λένε ότι δεν υπάρχουν γιατροί, ούτε για τα πρωινά. Και μάλιστα, η κυρία Παγώνη είπε σήμερα πως τ’ απογευματινά χειρουργεία δεν μπορούν να γίνουν, γιατί χρειάζεται πολύ προσωπικό, αναισθησιολόγοι, νοσηλευτές και άλλες ειδικότητες, γιατί μια επιπλοκή να γίνει, πρέπει να συμμετέχουν ειδικότητες, όπως καρδιολόγοι. Περιγράφει και κινδύνους, δηλαδή.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Θα πούμε, κατ’ αρχάς, όπως είδατε, ξεκινάνε σημείο-σημείο τ’ απογευματινά χειρουργεία, όπου κρίνεται πλήρως διασφαλισμένη η λειτουργία των πρωινών χειρουργείων. Γι’ αυτό και γίνεται στοχευμένα, σταδιακά, βέβαια, φαίνεται ότι θα γίνει στη συντριπτική πλειοψηφία των νοσοκομείων. Αν δεν κάνω λάθος, έδωσε ένα στατιστικό ο υπουργός Υγείας, ότι είναι πάνω από το 70% των κλινικών, και ίσως λέω και λίγο, που θα λειτουργήσουν απογευματινά χειρουργεία. Για να λειτουργήσουν τ’ απογευματινά χειρουργεία, διασφαλίζεται δια νόμου, με συγκεκριμένη δικλείδα, η λειτουργία των πρωινών χειρουργείων. Εγώ αυτό το οποίο σας είπα και στην προηγούμενη απάντηση και σε αυτήν είναι πραγματικά δεδομένα. Είναι λογικά επιχειρήματα και πραγματικά δεδομένα. Και το ξανά λέω, ένας από τους λόγους που θεσπίζονται και εφαρμόζονται τ’ απογευματινά χειρουργεία είναι για ν’ αντιστραφεί το ζήτημα του κινδύνου της υποστελέχωσης. Γιατί έχουμε περισσότερους γιατρούς σε σχέση με το 2019, αλλά χρειαζόμαστε πολλούς περισσότερους. Γι’ αυτό, και ούτως ή άλλως, η μερίδα του λέοντος στις προσλήψεις στο Δημόσιο είναι στο ΕΣΥ.
Ευχαριστώ πολύ.