Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,
Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο η συνάντηση μεταξύ του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής Άντονι Μπλίνκεν.
Ο Πρωθυπουργός και ο κ. Blinken συνομίλησαν για διεθνή και περιφερειακά ζητήματα με επίκεντρο τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, με δεδομένο τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η χώρα μας στην ειρήνη και τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε την ανάγκη για απρόσκοπτη ροή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα λόγω της αυξανόμενης ανθρωπιστικής κρίσης. Συζητήθηκαν ακόμη οι εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, με τον Πρωθυπουργό να επαναλαμβάνει τη σταθερή και διαχρονική θέση της Ελλάδας υπέρ της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών και των σχέσεων καλής γειτονίας με βάση το Διεθνές Δίκαιο, και η κατάσταση στην Ουκρανία. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης έγινε μια συνολική επισκόπηση των ελληνοαμερικανικών σχέσεων.
Όπως ανέφερε και ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών «δεν θυμάμαι ποτέ η σχέση, η φιλία μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ελλάδας να ήταν πιο ισχυρή. Φυσικά, αυτό έχει να κάνει με την στενή σχέση μεταξύ των λαών μας, αλλά έχει να κάνει επίσης με την ηγεσία, και ειδικότερα με τη δική σας ηγεσία. Είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτό». Επιβεβαιώθηκε, μάλιστα, ότι θα υπάρξουν το επόμενο χρονικό διάστημα επιπλέον θετικά βήματα στον τομέα της αμυντικής συνεργασίας.
—-
Πριν από λίγη ώρα ολοκληρώθηκε η συνάντηση του Πρωθυπουργού με την Ευρωπαία Επίτροπο Εσωτερικών Υποθέσεων Ylva Johansson. Το μεταναστευτικό είναι κομβικής σημασίας ζήτημα για την Ελλάδα, ως χώρα πρώτης υποδοχής και ο Πρωθυπουργός έχει τονίσει σε κάθε ευκαιρία την ανάγκη αποτελεσματικότερης διαχείρισης και αύξησης των πόρων για την αντιμετώπισή του.
Η Ελλάδα εφαρμόζει μια αυστηρή αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική, μειώνοντας τις μεταναστευτικές ροές, θωρακίζοντας τα σύνορά της, τα σύνορα της Ευρώπης, πάντοτε με απόλυτο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και τους κανόνες διεθνούς δικαίου.
—-
Έντονα καιρικά φαινόμενα σημειώθηκαν τις προηγούμενες δύο ημέρες σε μεγάλο μέρος της χώρας. Το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας εξέδωσε οδηγίες προς τους πολίτες, ενώ μήνυμα του 112 εστάλη το Σάββατο στην περιφέρεια Ηπείρου, τους νομούς Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας και Ηλείας και την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με συστάσεις για περιορισμό των μετακινήσεων των πολιτών.
Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, ενημέρωσε τις υπηρεσιακά εμπλεκόμενες κρατικές υπηρεσίες, καθώς και τις περιφέρειες και τους δήμους της χώρας, ώστε να βρίσκονται σε αυξημένη ετοιμότητα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν άμεσα τις επιπτώσεις από την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων.
Παράλληλα, η Γενική Γραμματεία εξέδωσε ενημερωτικές οδηγίες προς τους πολίτες για την αντιμετώπιση των φαινομένων έντονων καταιγίδων και θυελλωδών ανέμων.
Σε περίπτωση εκ νέου έντασης των φαινομένων οδηγίες θα εκδοθούν από το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας.
—-
Ενημερωτική εγκύκλιος για το άνοιγμα των σχολείων εκδόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αναφορικά με τη λήψη μέτρων προστασίας για τη μείωση μετάδοσης λοιμώξεων του αναπνευστικού.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος μετάδοσης των λοιμώξεων του αναπνευστικού συστήνεται η τήρηση συγκεκριμένων μέτρων από εκπαιδευτικούς, μαθητές και λοιπό προσωπικό των σχολικών μονάδων. Τα μέτρα περιλαμβάνουν τήρηση των κανόνων ατομικής υγιεινής και των φυσικών αποστάσεων, περιορισμό των επαφών των μαθητών ή παραμονή στο σπίτι σε περίπτωση που έχουν συμπτώματα λοιμώξεων του αναπνευστικού.
—
Αύριο, Τρίτη 9 Ιανουαρίου στις 11:00 θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό το Υπουργικό Συμβούλιο στο Μέγαρο Μαξίμου.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός πότε θα ανοίξει τελικά τη συζήτηση για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών; Θα περιλαμβάνει η σχετική ρύθμιση το δικαίωμα στην τεκνοθεσία; Θα περιλαμβάνει, επίσης, ή όχι, δικαίωμα σε παρένθετη μητρότητα και, κυρίως, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Θα έρθει πριν ή μετά τις ευρωεκλογές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό το οποίο έχει ειπωθεί, έχει ειπωθεί και από τον Πρωθυπουργό, και νομίζω ότι είναι η ουσία της συζήτησης, είναι ότι πρέπει πρώτα να εξηγήσουμε, να μιλήσουμε, να παραθέσουμε τα επιχειρήματά μας, να εξηγήσουμε στους πολίτες, στα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα, στην κοινωνία των πολιτών συνολικά, τι θέλουμε να κάνουμε, για τι μιλάμε και, αμέσως μετά, προφανώς, να ανακοινώσουμε και τους χρόνους της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας.
Πολύ σύντομα, μεθαύριο, την Τετάρτη, ο Πρωθυπουργός θα παραχωρήσει συνέντευξη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ, στον Γιώργο Κουβαρά, όπου εκεί, εφόσον ρωτηθεί, θα απαντήσει δίνοντας περισσότερα στοιχεία για τη συγκεκριμένη νομοθέτηση, οπότε είναι -νομίζω- πολύ καλύτερο να τα ακούσουμε από τον ίδιο, ακριβώς ποιος είναι ο σχεδιασμός, πώς θα ξεκινήσει αυτή η συζήτηση για να τοποθετηθούμε πάνω σε αυτήν. Όπως προκύπτει και στο συγκεκριμένο θέμα και νομίζω το έχουμε δει σε πολλά άλλα θέματα, ο Πρωθυπουργός τηρεί τον λόγο του. Αυτά που λέει τα εννοεί και τα κάνει πράξη. Όμως, ταυτόχρονα, πέραν της συνέπειας λόγων και έργων, αυτό το οποίο θέλει και το έχει δείξει σε πολλά άλλα θέματα και, ειδικά, όταν μιλάμε για ζητήματα δικαιωμάτων, η συζήτηση να είναι ουσιαστική, χωρίς κραυγές, χωρίς λογικές μαύρο – άσπρο, με επεξήγηση και με επιχειρηματολογία. Αυτό θέλουμε να κάνουμε και στο συγκεκριμένο θέμα και θα το κάνουμε, όπως έχουμε καθήκον απέναντι στο σύνολο των πολιτών. Οπότε καλύτερα να περιμένουμε και στη συνέχεια εδώ θα είμαστε για να κάνουμε αυτή την συζήτηση, όπως πρέπει.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα. Καλή εβδομάδα, κύριε Εκπρόσωπε. Εχτές το βράδυ, οι πολίτες άκουσαν πρωτοφανείς κατηγορίες από τη διοίκηση του Ολυμπιακού κατά της Κυβέρνησης. Ζητήθηκε μάλιστα παρέμβαση του Πρωθυπουργού. Τι απαντάει η Κυβέρνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση, όπως έχει καθήκον κάθε Κυβέρνηση, οφείλει να προστατεύσει τον αθλητισμό, τον επαγγελματικό αθλητισμό, είτε αφορά αυτό το ποδόσφαιρο, από φαινόμενα βίας, από οποιοδήποτε παραβατικό τέτοιο φαινόμενο, είτε εντός γηπέδων, είτε εκτός γηπέδων. Έγινε πολύ μεγάλη συζήτηση και δικαίως λόγω των περιστατικών που είχαμε τους τελευταίους μήνες, περιστατικά τα οποία ξεκινάνε πολλά χρόνια πίσω. Ανακοινώσαμε μια σειρά από πρωτοβουλίες. Έρχεται και μια σημαντική νομοθέτηση από τον Αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού, τον κ. Γιάννη Βρούτση. Θα εφαρμοστούν όλα αυτά και θα συνεχίσουμε να είμαστε από πάνω, γιατί δεν σημαίνει ότι μια νομοθέτηση ή μια καλή αρχή έχει λύσει το πρόβλημα. Και, ταυτόχρονα, η δικαιοσύνη, ως οφείλει, κάνει τη δουλειά της, περιμένοντας τα αποτελέσματα αυτής της πολύ σημαντικής έρευνας. Από εκεί και πέρα, υπάρχει το αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου. Δεν μπορεί να υπάρχει μια σχέση μεταξύ της Κυβέρνησης και μιας διαιτητικής απόφασης. Δεν μπορεί η Κυβέρνηση να παρέμβει σε τέτοια ζητήματα. Αλίμονο αν μπορούσε! Και δεν μπορώ και να αντιληφθώ πώς μπορεί για μία διαιτητική απόφαση -που εδώ δεν είναι ο χώρος, προφανώς, να τη σχολιάσουμε, ούτε είναι η δική μου αρμοδιότητα, ο καθένας έχει τη γνώμη του και όσοι ασχολούμαστε με τον αθλητισμό- να συνδέεται με την Κυβέρνηση του τόπου ή με τον Πρωθυπουργό. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, επίσης, να τονίσουμε για άλλη μία φορά, έχοντας και εμπειρία αντίστοιχη, κακή, από το παρελθόν ότι πρέπει όλοι όσοι εμπλέκονται και με τον επαγγελματικό αθλητισμό να αποφεύγουν δηλώσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε άσχημα, στη συνέχεια, γεγονότα. Αυτές τις λεγόμενες εμπρηστικές δηλώσεις.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τι κοινωνικό αποτύπωμα έχει, δηλαδή, πώς αφορά αυτό με τα ομόφυλα ζευγάρια; Τις υιοθεσίες, τεκνοθεσίες και τα λοιπά, κατά πρώτον, που θα οδηγήσει τον Πρωθυπουργό στο να μιλήσει από την κρατική τηλεόραση γι’ αυτό το θέμα την Τετάρτη το βράδυ και δεύτερον, υπάρχει μία ανάλογη συζήτηση, για παράδειγμα για το βρεφικό γάλα, που έχει πάει 28 ευρώ τα 800 γραμμάρια και δεν έχει ο κόσμος να πάρει γάλα για τα παιδιά του;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επειδή αναφέρεστε και στο βρεφικό γάλα και όντως υπάρχει ένα θέμα και με το συγκεκριμένο προϊόν το οποίο, όπως όλα τα προϊόντα που υπάρχει αυξημένη ανησυχία από την κοινωνία το κοιτάμε -έχω και προσωπική εμπειρία, λόγω του ότι έχουμε κι εμείς στο σπίτι ένα μωρό ολίγων μηνών. Αυτά είναι τα πιο σημαντικά ζητήματα, όλα τα ζητήματα που αφορούν το σύνολο της κοινωνίας, όπως αποτυπώνεται και από τις μετρήσεις -δεν χρειάζονταν οι μετρήσεις, βέβαια, για να το καταλάβουμε, η εισαγόμενη ακρίβεια και στη χώρα μας και στις υπόλοιπες χώρες- είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που, εδώ και πάρα πολύ καιρό, αντιμετωπίζουν και οι Έλληνες πολίτες. Κατ’ αρχάς, επειδή ανέφερα μια συνέντευξη που θα δώσει ο Πρωθυπουργός, δεν μιλάμε για μία θεματική συνέντευξη. Δεν είναι μια συνέντευξη για ένα συγκεκριμένο θέμα, αλλά επειδή είναι αυτό το συγκεκριμένο θέμα στην επικαιρότητα και πρέπει να είναι σαφές τι θέλουμε να πούμε -πρώτα, δηλαδή, να μιλήσουμε και μετά να μιλήσουμε για τον χρόνο. Προφανώς αυτό έχει έρθει η ώρα ν’ αρχίσει ν’ αποτυπώνεται, όπως ακριβώς το έχει προαναγγείλει ο Πρωθυπουργός, δηλαδή πρώτα η ουσία του ζητήματος, πρώτο το τι θέλουμε να νομοθετήσουμε, όπως κάνουμε σε όλα τα ζητήματα. Σας θυμίζω ότι πρώτα εισάγονται τα θέματα, συζητούνται και στη συνέχεια ανακοινώνεται η ψήφισή τους. Αυτό θα συμβεί και με το συγκεκριμένο θέμα και με όλα τα υπόλοιπα. Τώρα, επί μέρους λεπτομέρειες, όπως επανέλαβα και στην ερώτηση της συναδέλφου σας, αυτή τη στιγμή είναι καλύτερο να περιμένουμε όταν έρθει η στιγμή να τη συζητήσουμε. Και το έχω πει κι εγώ πάρα πολλές φορές αυτό που με ρωτήσατε. Ένας από τους λόγους που είναι σημαντικό να γίνει με νηφαλιότητα αυτή η συζήτηση είναι γιατί είναι ένα σημαντικό θέμα, αλλά είναι κι άλλα πολύ σημαντικά θέματα, που αφορούν το σύνολο της κοινωνίας. Και είναι σημαντικό να συζητούνται και τα υπόλοιπα και μάλιστα στο χρόνο τους. Πόσες φορές σας έχω πει «όλα στην ώρα τους». Δεν το έχω πει για να υπεκφύγω και ο τελευταίος που θέλει να υπεκφύγει είναι ο Πρωθυπουργός. Αποδεικνύεται ότι όλα θα έρθουν και όλα θα συζητηθούν και πρώτα ο Θεός όλα θα ψηφιστούν. Όμως, το «όλα στην ώρα τους» έχει μια άλλη μεγάλη αξία: για να μην αδικούνται όλα τα υπόλοιπα μεγάλα θέματα, όλα τα υπόλοιπα σημαντικά νομοσχέδια. Το ανέφερα και στην πρώτη ενημέρωση πολιτικών συντακτών για το 2024, έρχεται μία χρονιά, όπου θα μιλήσουμε και ελπίζουμε να ψηφίσουμε μη κρατικά πανεπιστήμια, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, θα μιλήσουμε για πολύ σημαντικές παρεμβάσεις για τη Δικαιοσύνη, με το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που λύνει εκκρεμότητες δεκαετιών κατά της καθυστέρησης απονομής της Δικαιοσύνης, αλλά και πολλών στρεβλώσεων που υπάρχουν μεταξύ ποινών και εκτέλεσής τους, για την αθλητική βία όλα όσα είπαμε, για την επιστολική ψήφο, ένα βαθιά κοινωνικό μέτρο και βέβαια όλες οι παρεμβάσεις μας στην οικονομία, με βάση την αύξηση του εισοδήματος. Αυτό θέλουμε να κάνουμε, να μιλήσουμε για όλα τα προβλήματα και να προσπαθήσουμε να λύσουμε τα περισσότερα εξ’ αυτών.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Πότε αναμένονται εξελίξεις, σχετικά με τα F 35, γιατί ήταν στο μενού της συζήτησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Αμερικανό υπουργό Εξωτερικών; Θα τα έχουμε μέσα στον Φεβρουάριο κάτι; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Ελλάδα, αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι θα λάβει όσα βρίσκονται στον προγραμματισμό, προχωράει δηλαδή κανονικά όλος ο προγραμματισμός σχετικά με τις αμυντικές συμφωνίες και τις εξοπλιστικές συμφωνίες. Μένουμε σε αυτά τα οποία ανακοινώθηκαν από την πολύ σημαντική συνάντηση και τη συζήτηση μεταξύ του Έλληνα Πρωθυπουργού και του υπουργού Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, ούτως ή άλλως, δεν είμαστε παρόντες, για να ξέρουμε περισσότερες λεπτομέρειες. Όταν, όμως, υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο, σύντομα θ’ ανακοινωθεί.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλησπέρα, κ. Εκπρόσωπε. Παρατηρούμε τις τελευταίες ημέρες και εβδομάδες ίσως αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού, ιώσεις, τη γρίπη, σε υψηλά επίπεδα. Σας ανησυχεί αυτό; Έχετε δεχθεί επιστημονικές εισηγήσεις από τους ειδικούς για περαιτέρω μέτρα; Και αν υπάρχουν αυτές οι εισηγήσεις θα λάβετε επιπλέον μέτρα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι κάτι το οποίο συμβαίνει και στη χώρα μας και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης και όχι μόνο. Παρατηρείται σε κάποιες υποπεριπτώσεις περισσότερη καταγραφή κρουσμάτων, χωρίς, όμως, να έχει καταγραφεί κάτι ιδιαίτερα ανησυχητικό ως προς τις νοσηλείες. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να είμαστε σε επιφυλακή. Αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία – ίσως τώρα μεταφερόμαστε σε κάποια χρόνια πίσω, αλλά είναι πάντοτε επίκαιρο – να ακούμε τις οδηγίες των ειδικών. Και υπάρχουν ειδικοί οι οποίοι τοποθετούνται, αξιολογούν τα δεδομένα, τα οποία προφανώς είναι δυναμικά. Και με βάση την αξιολόγηση που κάνουν προβαίνουν στις κατάλληλες συστάσεις τις οποίες πρέπει να τις ακολουθούμε και ως προς τον εμβολιασμό, που είναι για μένα μία από τις πιο σημαντικές συστάσεις και για τις μεγαλύτερες ηλικίες και για όσους ανήκουμε σε ευπαθείς ομάδες και υπάρχουν κάποια υποκείμενα νοσήματα. Πρέπει να ακολουθήσουμε τις οδηγίες για εμβολιασμό, όχι μόνο κατά του κορονοϊού, αλλά και κατά της γρίπης. Είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό.
Και ως προς τον εμβολιασμό άκουσα με ενδιαφέρον μία επιστημονική ανάλυση η οποία έλεγε ότι είναι λάθος η συζήτηση να μετράμε τις δόσεις 3η, 4η, 5η, 6η, 7η δόση. Έχει σημασία να γίνεται όπως προβλέπεται από τους επιστήμονες η ετήσια, απ’ ό,τι φαίνεται, δόση και κατά του κορονοϊού που έχει αποδείξει πλέον ότι μειώνει πολύ τις συνέπειες κυρίως μιας βαριάς νοσησης.
Εμείς δεν θα υποκαταστήσουμε, ούτε το κάναμε ποτέ ούτε θα το κάνουμε τώρα, τον ρόλο των ειδικών, των επιστημόνων. Αυτοί έχουν την καλύτερη γνώση και παίρνουν τις πιο κατάλληλες αποφάσεις. Χρειάζεται, όμως, να ακολουθούμε τους κανόνες αυτοπροστασίας. Και, βέβαια, όταν εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να ακολουθήσουμε ακόμα περισσότερο, είτε γιατί ένας άνθρωπος που είναι κοντά μας μπορεί να είναι πιο επικίνδυνο σε περίπτωση που νοσήσει ή εμείς νιώθουμε ότι πρέπει να προστατεύσουμε τον εαυτό μας περισσότερο, αυτό να το κάνουμε παίρνοντας τα μέτρα προστασίας, αποστάσεις, τις μάσκες και όλα όσα γνωρίζουμε πλέον εδώ και πολλά χρόνια.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να επιστρέψω στον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών και να ρωτήσω: Υπάρχει περίπτωση, δεδομένων κάποιων αντιδράσεων που έχουν καταγραφεί εντός της Νέας Δημοκρατίας, να τεθεί ζήτημα κομματικής πειθαρχίας όταν και εφόσον το νομοσχέδιο έρθει προς ψήφιση στη Βουλή; Και μία δεύτερη ερώτηση, σχετικά με τις παρένθετες μητέρες. Υπάρχουν κάποιοι νομικοί οι οποίοι έχουν εκφράσει την άποψη ότι μια τέτοια απαγόρευση θα έρχεται σε σύγκρουση με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το έχει μελετήσει αυτό η Κυβέρνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, δεν είμαστε εκεί τώρα. Η πρώτη φάση είναι η συζήτηση, η ανάλυση, η επεξήγηση, η ανακοίνωση όλων όσων θέλουμε να κάνουμε και με βάση τη συζήτηση η τελική νομοθέτηση. Η επόμενη φάση είναι η ανακοίνωση του χρόνου της συγκεκριμένης νομοθέτησης. Και φαντάζομαι, όπως αντιλαμβάνεστε, όταν ανακοινωθεί ο χρόνος της νομοθέτησης θα ανακοινωθούν από τον Πρωθυπουργό κι όλα τα παρεπόμενα μιας συγκεκριμένης ψηφοφορίας ως προς, προφανώς, την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας. Δηλαδή, ο Πρωθυπουργός ως πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας θα απαντήσει σε όλες αυτές τις απορίες. Όμως, δεν είμαστε σε αυτό το σημείο. Επαναλαμβάνω ότι πιο σημαντικό είναι να εξηγήσουμε στους πολίτες τι θέλουμε να κάνουμε.
Τώρα, ως προς το δεύτερο σκέλος, θα μείνω στην προηγούμενή μου απάντηση. Δεν έχω κάτι να προσθέσω αυτή τη στιγμή. Όταν έχουμε χειροπιαστό αυτό το οποίο θέλουμε να φέρουμε, εδώ θα είμαστε για να απαντήσουμε.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μία συμπληρωματική ερώτηση, την οποία προσπαθώ να την καταλάβω από την ημέρα που το ανέφερε ο Πρωθυπουργός. Τι ακριβώς θέλετε να εξηγήσετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θέλουμε να εξηγήσουμε τη σημασία αυτής της νομοθέτησης, τις έννοιες, να διαχωρίσουμε τις έννοιες μεταξύ τους, τι συμβαίνει στις υπόλοιπες χώρες, γιατί είναι σημαντικό να μιλάμε και να προχωράμε σε συγκεκριμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες όταν αυτό αφορά δικαιώματα συμπολιτών μας. Όλα όσα έχουν να κάνουν με ένα σημαντικό θέμα. Όπως πολλά άλλα σημαντικά θέματα έχει προχωρήσει και έχει νομοθετήσει η Κυβέρνηση, θέματα τα οποία για πολλές δεκαετίες δεν είχαν συζητηθεί.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά σε αυτό. Αφού, όπως λέτε δεν έχετε ακόμα εξηγήσει αυτές τις έννοιες και αναμένετε, δεν είναι πρόβλημα κομβικοί υπουργοί, όπως ο κ, Βορίδης, βγαίνουν δημόσια και λένε ότι διαφωνούν;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όταν κάποιος ερωτάται για ένα θέμα, απαντάει με βάση την προσωπική του άποψη. Γενικότερα, είναι σημαντικό να περιμένουμε το συγκεκριμένο θέμα και όλα τα θέματα, να δούμε ακριβώς τι θα έρθει. Αλλά, ξέρετε, έχετε εμπειρία, απευθύνομαι σε έμπειρους δημοσιογράφους, πολλές φορές τίθενται ερωτήματα και είναι σημαντικό όταν τίθενται ερωτήματα σε έναν ο οποίος δίνει μία συνέντευξη, να απαντάει και πολλές φορές και με την προσωπική του άποψη. Αλλά είμαστε πολύ κοντά στο να αρχίσει αυτή η συζήτηση με πολύ συγκεκριμένα στοιχεία και περισσότερα δεδομένα, για να μπορέσουν να εκφραστούν όλες οι απόψεις.
Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή την προηγούμενη απάντησή σας για τη μη παρέμβαση του Πρωθυπουργού σε θέματα διαιτητικά αγωνιστικά, θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Απ’ ότι θυμάμαι πέρυσι, τέτοιον καιρό μάλιστα ήταν, η Κυβέρνηση νομοθέτησε την ολιστική μελέτη που είχε συζητήσει και φέρει, ψηφίσει, μετά από συζήτηση αναλυτική τότε με τις αρμόδιες αρχές UEFA και FIFA και μάλιστα υπήρχε και μία πολύ σοβαρή διένεξη, εξ όσων θυμάμαι, του τότε υπουργού με την ΕΠΟ για την εφαρμογή της ή μη. Άρα, η Κυβέρνηση σε αυτό το επίπεδο, γιατί χρηματοδοτεί και πτυχές, το VAR το χρηματοδοτεί η Κυβέρνηση και άλλα εργαλεία χρηματοδοτικά, είναι ευχαριστημένη με αυτά που βλέπει τις Κυριακές στα γήπεδα, πάντοτε σε αυτό το κομμάτι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν βρίσκομαι αυτή τη στιγμή στη θέση εγώ να αξιολογήσω αποφάσεις διαιτητών και αν αυτές με χαροποιούν ή όχι και να εκφράσω μία προσωπική άποψη διαιτητικών αποφάσεων σε ένα παιχνίδι ποδοσφαίρου ή οποιουδήποτε άλλου αθλήματος, στο πλαίσιο του επαγγελματικού αθλητισμού.
Εγώ αυτό το οποίο είπα και το επαναλαμβάνω είναι ότι δεν μπορεί να συνδέουμε την Κυβέρνηση του τόπου με μία, ενδεχομένως, κατά την αξιολόγηση την προσωπική του καθενός ή και περισσότερες, λανθασμένη ή λανθασμένες διαιτητικές αποφάσεις. Αυτό είπα. Από εκεί και πέρα, ό,τι πρέπει να προχωρήσει και ό,τι έχει ψηφιστεί, προφανώς, συνολικά από την Κυβέρνηση, δεν έχω αυτή τη στιγμή την ακριβή εικόνα κάθε πρωτοβουλίας του Υπουργείου Αθλητισμού, είναι μια άλλη συζήτηση. Αλλά εδώ, η απάντηση είχε να κάνει με το αν συνδέεται η Κυβέρνηση ή εμπλέκεται ή ευθύνεται ο Πρωθυπουργός της χώρας με μια διαιτητική απόφαση. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.
ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Να επανέλθω στο θέμα της ακρίβειας, με αφορμή και το βρεφικό γάλα. Σας προβληματίζει το γεγονός ότι μια μεγάλη εταιρεία πολυεθνική αισθάνεται ότι ένα προϊόν μπορεί να το πουλάει 10 ευρώ στη Γερμανία ή στην Ολλανδία και στην Ελλάδα να το πουλάει τρεις, ακόμη και τέσσερις φορές επάνω; Μήπως τα πρόστιμα δεν είναι η λύση; Μήπως τα υπερκέρδη είναι πολύ περισσότερα και δεν φέρνει αποτελέσματα η πολιτική των προστίμων;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως είπα και στην προηγούμενη απάντησή μου, μας προβληματίζει κάθε ζήτημα στο οποίο υπάρχει αυξημένη και επαναλαμβανόμενη και από πολλές άλλες πηγές προβληματισμού από τους πολίτες, από την κοινωνία, όταν έχουμε για κάποια προϊόντα αυξημένα παράπονα, να το πούμε έτσι με απλά λόγια, προφανώς εκεί πρέπει να το διερευνήσουν και οι αρμόδιες Αρχές περισσότερο. Και είναι μια από τις περιπτώσεις -η αλήθεια είναι ότι το έχει πει και ο Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Σκρέκας- που υπάρχει έντονος προβληματισμός. Το να αξιολογήσω εγώ αν παραβιάζεται κάποια διάταξη ή όχι, δεν είναι ο ρόλος μου, ούτε θα μπορούσα να το κάνω, γιατί δεν έχω και τα κατάλληλα εργαλεία. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι, μετά από πάρα πολλά χρόνια, γιατί ούτε η αισχροκέρδεια εμφανίστηκε μαζί με την εισαγόμενη ακρίβεια, ούτε οι εικονικές εκπτώσεις εμφανίστηκαν τώρα, αυτά προϋπήρχαν, αλλά για πολλά χρόνια δεν είχαμε την κατάλληλη δομή που τώρα είναι η ΔΙΜΕΑ, στελεχωμένη, με πάρα πολύ εντατικούς ελέγχους, να επιβάλλει τα κατάλληλα πρόστιμα. Άρα, ναι, ένας τρόπος για να αντιμετωπίσεις φαινόμενα παραβίασης των νόμων, είτε αυτό αφορά το μέγιστο περιθώριο κέρδους, είτε αυτό αφορά τον νόμο περί εκπτώσεων και τη ρύθμιση συνολικά της αγοράς, δηλαδή φαινόμενα εικονικών εκπτώσεων, είναι ένα σημαντικό εργαλείο τα πρόστιμα. Και έχουν επιβληθεί πολλά πρόστιμα, τα έχω αναφέρει αναλυτικά και αποδίδουν τα πρόστιμα. Με ποια έννοια; Πρώτον, είναι πολλαπλάσιο το πρόστιμο από το κέρδος σε αυτή την παράνομη δραστηριότητα που εντοπίζεται. Και δεύτερον, στην περίπτωση των τιμών και του μεγαλύτερου από τον νόμο κέρδους, την παραβίαση δηλαδή του πλαφόν για το μέγιστο περιθώριο κέρδους, έχουμε δει, η αρμόδια Υπηρεσία έχει δει ότι οι τιμές πέφτουν μέχρι και 25% σε κάποιες περιπτώσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ο μόνος τρόπος παρέμβασης. Η Κυβέρνηση, το έχουμε πει, ένα δυναμικό φαινόμενο που έχει έρθει και στη χώρα μας, το αντιμετωπίζει με αυτό τον τρόπο, το αξιολογεί, βλέπει τα δεδομένα και όταν πρέπει να λάβει αποφάσεις, λαμβάνει. Δηλαδή, η αντιμετώπιση, για παράδειγμα, της ακρίβειας, δεν είναι μόνο με τα πρόστιμα. Είναι με την αύξηση του εισοδήματος, με μόνιμα μέτρα, με στοχευμένα μέτρα, με το «καλάθι του νοικοκυριού», με τη χαμηλότερη τιμή 5% τουλάχιστον για έξι μήνες. Αυτά είναι σημαντικά εργαλεία ως προς την ακρίβεια. Και από εκεί και πέρα, προχωράμε με βάση τα δεδομένα, τα οποία αξιολογούμε καθημερινά.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Τα τελευταία 24ωρα ξέσπασε πόλεμος δηλώσεων και διαρροών ανάμεσα στην Κυβέρνηση και την Αξιωματική Αντιπολίτευση για την αποκάλυψη πως ο κ. Διαματάρης είχε μεσολαβήσει για να προτείνει στον κ. Κασσελάκη θέση εξω-κοινοβουλευτικού Υπουργού στην πρώτη Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη. Μάλιστα, με ανάρτηση στο twitter, ο κ. Διαματάρης είπε ότι στερείται σοβαρότητας ο ισχυρισμός του ΣΥΡΙΖΑ ότι πρότεινε Υπουργείο στον Κασσελάκη με δική του πρωτοβουλία και χωρίς την έγκριση του κ. Μητσοτάκη, αφήνοντας ουσιαστικά ανοιχτό το ενδεχόμενο να έγινε τέτοια πρόταση. Τι ισχύει τελικά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο κ. Διαματάρης, όχι απλά δεν άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, ξεκινώ ανάποδα με βάση την ερώτησή σας, αλλά το έκλεισε και μάλιστα και δεύτερη φορά. Και είναι φοβερό πώς ο κ. Κασσελάκης προσπάθησε να παρερμηνεύσει και να παραποιήσει ουσιαστικά την πρώτη απάντηση του κ. Διαματάρη, αναγκάζοντάς τον να κάνει και δεύτερη διάψευση. Ο κ. Διαματάρης και την πρώτη φορά και τη δεύτερη φορά το διέψευσε πανηγυρικά και χωρίς κανένα περιθώριο δεύτερης ερμηνείας. Ο μόνος που προσπάθησε να κάνει δεύτερη ερμηνεία, μέσω κύκλων, μέσω διαρροών, ήταν ο κ. Κασσελάκης. Επαναλαμβάνω αυτό που έχω πει σε συνεντεύξεις μου: Δεν είναι απλά κάτι, το οποίο έχει παραποιηθεί, κάτι το οποίο εμφανίστηκε λίγο διαφορετικό, είναι προϊόν επιστημονικής φαντασίας. Το διαψεύδουμε κατηγορηματικά. Είναι αυτό που λέμε «ανήκει στην κατηγορία των fake news» πλήρως. Και δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει από το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και τον Πρόεδρό του. Και νομίζω ότι αυτό το οποίο βλέπουμε να συμβαίνει -και είναι λυπηρό αυτό- είναι ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση αδυνατεί να συμμετέχει στον διάλογο για πολύ σημαντικά θέματα, να συμμετέχει με προτάσεις, με αντιπροτάσεις, με επιχειρήματα, με το τι θεωρεί ότι δεν πηγαίνει σωστά και το τι θα έκανε συγκεκριμένα εκείνη. Ανακαλύπτει κάθε φορά δήθεν ζητήματα, εμφανίζει ψέματα ως ειδήσεις, κατηγορεί την Κυβέρνηση για κάθε πιθανή και απίθανη αιτία με ανύπαρκτες κατηγορίες, μόνο και μόνο γιατί δεν μπορεί να μπει στη διαδικασία και στην ουσία του διαλόγου. Να μιλήσει για όλα αυτά τα οποία λέμε, για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, για τις παρεμβάσεις στην οικονομία, για την ισχυροποίηση της χώρας στο εξωτερικό, για το πώς αντιμετωπίζουμε μεγάλα προβλήματα, όπως είναι οι συνεχείς εισαγόμενες κρίσεις, όλα αυτά τα οποία προσπαθεί να αλλάξει η Κυβέρνηση με τις νομοθετικές της πρωτοβουλίες. Νομίζω ότι δεν ενδιαφέρει τον κόσμο και πάρα πολύ, αλλά οφείλουμε εμείς να απαντάμε όταν ακούμε τόσα ψέματα και τόσο ανυπόστατες διαδώσεις ψεμάτων. Αλλά είναι πολύ πιο σημαντικό για μας και αυτό θα κάνουμε, να προχωρήσουμε, προσπαθώντας να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας και λύνοντας, όσο το δυνατόν, περισσότερα από τα προβλήματα των πολιτών.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μιας και μιλήσατε για προτάσεις, θα επανέλθω στο θέμα του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών. Ο ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε ότι προτίθεται να καταθέσει πρόταση νόμου για το αντικείμενο στη Βουλή. Τι θα κάνει η Ν.Δ.;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πούμε αυτό που έχουμε πει για πολλά άλλα θέματα, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κυβέρνηση 4,5 χρόνια, είχε τη νομοθετική πρωτοβουλία. Θυμάστε τι έκανε και τι δεν έκανε, όχι μόνο γι΄ αυτό το θέμα, συνολικά μιλάω. Δεύτερον, πολύ σύντομα θα ξεκινήσει -επαναλαμβάνω- μια συζήτηση από την Κυβέρνηση. Ελπίζουμε η Αντιπολίτευση, έστω σε αυτό το θέμα, να συμμετέχει ουσιαστικά και όχι πετώντας την μπάλα στην εξέδρα. Και όταν έρθει η στιγμή, προφανώς θα ακούσουμε τις προτάσεις του συνόλου των πολιτικών κομμάτων, όπως και της κοινωνίας των πολιτών.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Όπως αποκάλυψε το «DOCUMENTO», η ΑΑΔΕ, δια του κ. Πιτσιλή, έχει νοικιάσει διάφορα κτήρια υψηλού κόστους, προκειμένου να μετεγκατασταθούν διάφορες Υπηρεσίες της. Το αποτέλεσμα είναι να ωφελούνται συγκεκριμένες εταιρείες, καθώς τα κριτήρια που υπάρχουν στις μειοδοτικές δημοπρασίες δεν τα πληροί παραπάνω από ένας ανάδοχος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το κτήριο για την Υπηρεσία Βεβαίωσης Εισπράξεων Αττικής, που ενοικιάστηκε με συγκεκριμένα φωτογραφικά κριτήρια. Έχετε κάποια ενημέρωση για τις αποκαλύψεις αυτές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αν δεν κάνω λάθος, έχει απαντήσει -και μάλιστα νομίζω και σε ερώτηση για το δημοσίευμα- η Αρχή. Θα σας παραπέμψω στην απάντηση και μπορώ να ζητήσω να σας αποσταλεί, γιατί μιλάμε και για Ανεξάρτητη Αρχή και σας παραπέμπω στην εν λόγω απάντηση.
Σας ευχαριστώ πολύ.