Α. Επίσκεψη Προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Αθήνα
Ολοκληρώνεται αυτή την ώρα η επίσκεψη του Προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας Xi Jinping στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα αφήνει πίσω της την κρίση και με σταθερά βήματα ανακτά την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών. Η Κίνα που -όπως επισημαίνει ο Πρωθυπουργός- μας εμπιστεύτηκε στα χρόνια της κρίσης, έχει κάθε λόγο να αυξήσει τώρα τις επενδύσεις της στην Ελλάδα.
Ο Πρωθυπουργός, ωστόσο, πέρα από την προσέλκυση κινεζικών επενδύσεων και την αύξηση του κινεζικού τουριστικού κύματος στη χώρα μας εργάζεται ταυτόχρονα για το άνοιγμα της τεράστιας κινεζικής αγοράς στα Ελληνικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων, φυσικά, των αγροτικών.
Η επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου συνοδεύτηκε από την υπογραφή 16 συμφωνιών με τις οποίες εξειδικεύεται η στενότερη συνεργασία των δύο χωρών. Συγκεκριμένα:
1.Συνθήκη για έκδοση καταζητούμενων. Προωθεί την αποτελεσματική συνεργασία στον ποινικό τομέα και έχει στόχο την καταστολή του εγκλήματος με βάση τον αμοιβαίο σεβασμό της κυριαρχίας, της ισότητας και του αμοιβαίου οφέλους.
2.Κατάλογος Βασικών Έργων εντός του Πλαισίου Συνεργασίας 2020-2022, που αποτελεί οιονεί εντολή προς τις κινεζικές κρατικές εταιρείες να εξετάσουν τη συμμετοχή τους σε αυτά.
3.Μνημόνιο Κατανόησης για την προώθηση της αμφίδρομης επενδυτικής συνεργασίας με το οποίο ενθαρρύνεται περαιτέρω η διμερής συνεργασία, στον επενδυτικό τομέα και γενικότερα μεταξύ επιχειρήσεων των δύο μερών.
4.Πρωτόκολλο μεταξύ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της Ελλάδας και της Γενικής Διοίκησης Τελωνείων της Κίνας για την εξαγωγή στην κινεζική αγορά του Κρόκου Κοζάνης.
5.Πρωτόκολλο με το οποίο επεκτείνεται η δυνατότητα εξαγωγής ελληνικών ακτινιδίων από όλες τις περιοχές της χώρας προς την κινεζική αγορά.
6.Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και της Εθνικής Ραδιοτηλεοπτικής Αρχής της Κίνας με στόχο την ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας στους τομείς του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης και των ηλεκτρονικών οπτικοακουστικών μέσων και την ανάπτυξη πολιτιστικών και τεχνολογικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών.
7.Μνημόνιο Κατανόησης για συνεργασία στον τομέα του Αθλητισμού μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Κινεζικής Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρίες, με σκοπό την ανάπτυξη συνεργασίας των φορέων των ατόμων με αναπηρία των δύο χωρών και η προώθηση πρωτοβουλιών στο πλαίσιο των διεθνών αθλητικών ομοσπονδιών για την ανταλλαγή εμπειριών και την καταπολέμηση της φαρμακοδιέγερσης.
8.Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ των Αεροπορικών Αρχών της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας.
9.Συμφωνία για εγκαθίδρυση του Κέντρου Κινεζικών Σπουδών μεταξύ της Κινεζικής Ακαδημίας Κοινωνικών Σπουδών και του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, για την διδασκαλία της κινεζικής γλώσσας και την προώθηση του κινεζικού πολιτισμού.
10.Συμφωνία για την εγκαθίδρυση παραρτήματος του Ινστιτούτου Κομφούκιος της Κίνας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
11.Μνημόνιο Κατανόησης για την υλοποίηση του Master Plan της COSCO ώστε το λιμάνι του Πειραιά να γίνει το μεγαλύτερο στην Ευρώπη.
12.Ανακοίνωση για την ίδρυση υποκαταστήματος της Bank of China 4ης μεγαλύτερης τράπεζας παγκοσμίως στην Αθήνα.
13.Ανακοίνωση για την ίδρυση Γραφείου Αντιπροσωπείας της Τράπεζας Βιομηχανίας και Εμπορίου της Κίνας της ICBC της μεγαλύτερης τράπεζας παγκοσμίως στην Αθήνα.
14.Συμφωνία με την οποία εκδηλώνεται το κινεζικό ενδιαφέρον για συμμετοχή στον διαγωνισμό ηλεκτρικής διασύνδεσης της ηπειρωτικής Ελλάδας με την Κρήτη.
15.Συμφωνία συνεργασίας για τη δημιουργία του έργου MINOS 50MW στην Κρήτη με την οποία επισφραγίζεται η συνεργασία των δύο χωρών στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και εξασφαλίζεται η μεταφορά τεχνολογίας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη.
16.Δέσμη συμβάσεων για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με την παροχή εγγυήσεων από την κρατική Εxport-Import Bank of China.
Από όλα αυτά προκύπτει ότι η Ελλάδα είναι πλέον μια χώρα με αυτοπεποίθηση που επανέρχεται στην καρδιά των Ευρωπαϊκών και διεθνών εξελίξεων.
Β. Πάγωμα στις τιμές των φαρμάκων
Σήμερα το πρωί ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Υπουργό Υγείας Βασίλη Κικίλια.
Βασικό θέμα της συνάντησης ήταν η απόφαση της Κυβέρνησης να μην εφαρμοστούν οι αυξήσεις στις τιμές των φαρμάκων που είχαν ψηφιστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση.
Αντιθέτως, με τις διατάξεις που προωθεί το Υπουργείο Υγείας -και οι οποίες ελπίζουμε να ψηφιστούν με μεγάλη πλειοψηφία στη Βουλή- προβλέπεται όχι μόνο «πάγωμα» των τιμών των φαρμάκων, αλλά και μειώσεις έως και 7% για κάποια από αυτά.
Γ. Σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών
Το περασμένo Σάββατο, η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία εξουδετέρωσε έναν επικίνδυνο βραχίονα της Ελληνικής τρομοκρατίας. Πρόκειται για σημαντική επιτυχία που περιφρουρεί τη δημόσια ασφάλεια και τη Δημοκρατία.
Την Κυριακή, η Αστυνομία εξάρθρωσε γιάφκα «μπαχαλάκηδων» και κατασκευαστήριο μολότοφ στα υπόγεια του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Χθες, οι Έλληνες πολίτες είδαν με έκπληξη να οργανώνεται διαδήλωση στην οποία μετείχαν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ με αίτημα να συνεχιστεί η νοσηρή κατάσταση που διαμορφώθηκε κατά τα προηγούμενα χρόνια.
Η στάση του ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε τη στήριξή του στο άσυλο της ανομίας και της παρανομίας. Απέδειξε ότι επιλέγει -και πάλι- να ταυτιστεί με τους μπαχαλάκηδες. Προκαλεί την ελληνική κοινωνία και τη συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών.
Η Κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να τελειώνουμε με τις γιάφκες των κουκουλοφόρων, των κατασκευαστών μολότοφ, των διακινητών ναρκωτικών και των λαθρέμπορων εντός των Πανεπιστημίων. Τα Πανεπιστήμια αποδίδονται στους φυσικούς τους χρήστες: στους φοιτητές, τους εργαζόμενους, στους καθηγητές. Οι Έλληνες πολίτες στις γειτονιές τους και οι φοιτητές στα Πανεπιστήμιά τους θα αισθανθούν και πάλι ασφαλείς και ελεύθεροι από τη φασιστική επιβολή της άποψης ισχνών μειοψηφιών.
Αλλά δεν είναι μόνο τα Πανεπιστήμια.
Σήμερα, όπως γνωρίζετε, ελευθερώθηκε από παράνομη κατάληψη ακόμη ένας χώρος, αυτή τη φορά σε μια επιβαρυμένη γειτονιά της Αθήνας, στην οδό Μπουμπουλίνας στα Εξάρχεια. Πρόκειται για την 12η απελευθέρωση παράνομα κατειλημμένου χώρου.
Τα Πανεπιστήμια επιστρέφουν στους φοιτητές τους, οι γειτονιές στους κατοίκους τους και οι περιουσίες στους ιδιοκτήτες τους.
Δ. Κοινοβουλευτικό έργο
Σε ό,τι αφορά το κοινοβουλευτικό έργο θέλω να υπογραμμίσω ότι, σε τέσσερις μήνες, προωθήθηκαν από την Κυβέρνηση και ήδη ψηφίστηκαν από τη Βουλή 16 νομοσχέδια. Ειδικότερα αφορούν:
1. Τη μείωση του ΕΝΦΙΑ και τη βελτίωση των 120 δόσεων.
2.Το Επιτελικό Κράτος.
3.Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση.
4.Τα προσωπικά δεδομένα και ενσωμάτωση σχετικής κοινοτικής Οδηγίας.
5.Τις άδειες οδήγησης.
6.Την κύρωση Π.Ν.Π. για την αντιμετώπιση άμεσων κινδύνων και αναγκών στο Μάτι.
7.Την κύρωση συμφωνίας με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας Δικτύων και Πληροφοριών, για την κυβερνοασφάλεια.
8.Την κύρωση της Σύμβασης Μίσθωσης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των ΕΛ.ΠΕ. για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια Περιοχή 10 στο Ιόνιο Πέλαγος.
9.Την κύρωση της Σύμβασης Μίσθωσης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών «Repsol Exploracion S.A» και «ΕΛ.ΠΕ.» για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή “Ιόνιο”, Δυτική Ελλάδα».
10.Την κύρωση της Σύμβασης Μίσθωσης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών «Total», «ExxonMobil» και «ΕΛΠΕ» για την παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια Περιοχή «Νοτιοδυτικά Κρήτης».
11.Την κύρωση της Σύμβασης Μίσθωσης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών «Total», «ExxonMobil» και «ΕΛΠΕ» για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια Περιοχή «Δυτικά Κρήτης».
12.Την ενσωμάτωση τριών κοινοτικών Οδηγιών για την ολοκλήρωση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Χώρου.
13.Τη σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) και ρυθμίσεις για τη διεύρυνση της εφαρμογής και την αυστηροποίηση του αντικαπνιστικού νόμου.
14.Την κύρωση της συμφωνίας για παράταση του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Η.Π.Α. για την απαγόρευση και παρεμπόδιση της παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβίβασης της κυριότητας πολιτιστικών αγαθών.
15.Το αναπτυξιακό νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα».
16.Το νομοσχέδιο Περί Διεθνούς Προστασίας, με αυστηροποίηση και επίσπευση των διαδικασιών εξέτασης των αιτήσεων ασύλου.
Έτοιμα νομοσχέδια για συζήτηση στη Βουλή
1ον. Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Κοινοτική Οδηγία σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών με σκοπό την έρευνα, τις σπουδές, την πρακτική άσκηση, την εθελοντική υπηρεσία, τις ανταλλαγές μαθητών ή τα εκπαιδευτικά προγράμματα και την απασχόληση άμισθων βοηθών.
2ον. Το νομοσχέδιο για τις τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
3ον. Την κύρωση Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου που αφορούν την απαλλαγή από την υποχρέωση απόδοσης του φόρου διαμονής, κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Οικονομικών και Υγείας και κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας.
4ον. Το αθλητικό νομοσχέδιο που αφορά στην κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης σχετικά με τη χειραγώγηση αθλητικών αγώνων, καθώς και επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό.
Σε τέσσερις μήνες έχουμε καταθέσει 16+4 νομοσχέδια, ενώ -όπως γνωρίζετε – βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και το φορολογικό νομοσχέδιο.
Τι δείχνει αυτό το σημαντικό κοινοβουλευτικό έργο;
Ότι η Κυβέρνηση είχε ένα καλά προετοιμασμένο Σχέδιο πριν από τις εκλογές, το οποίο υλοποιεί με συνέπεια και αποφασιστικότητα. Ότι είπαμε, το κάνουμε.
Ε. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
Αύριο Τετάρτη ο Πρωθυπουργός θα συναντήσει εκπροσώπους της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Αλβανίας «Ομόνοια» προκειμένου να συζητήσουν ζητήματα που απασχολούν την εθνική ελληνική μειονότητα.
Το απόγευμα της ίδιας μέρας θα συναντηθεί με εκπροσώπους του οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και συγκεκριμένα την «Ομάδα Δικαιωμάτων του παιδιού».
Την Πέμπτη θα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να μιλήσει στην 4η «Σύνοδο της Θεσσαλονίκης» που διοργανώνεται από το Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου.
Στο περιθώριο του «Thessaloniki Summit» θα έχει διμερείς συναντήσεις με τους Πρωθυπουργούς Ζόραν Ζάεφ και Μπόικο Μπορίσοφ.
Την Παρασκευή ο Πρωθυπουργός θα περιοδεύσει στην Ημαθία.
Το Σαββατοκύριακο θα βρίσκεται για ιδιωτικούς λόγους στο Λονδίνο.
Τη Δευτέρα θα έχει την περιοδική σύσκεψη – που ο ίδιος έχει καθιερώσει – με Περιφερειάρχες στο Μέγαρο Μαξίμου.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.
Πριν προχωρήσουμε στις ερωτήσεις σας, εκ μέρους της Κυβέρνησης, ευχαριστώ τους Αθηναίους πολίτες και τους επισκέπτες της Πρωτεύουσας για την κατανόησή τους, για τα αυξημένα μέτρα ασφαλείας που είναι απαραίτητα όταν τόσο σημαντικοί ηγέτες όπως ο Κινέζος Πρόεδρος Xi, επισκέπτονται τη χώρα μας.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, δύο ερωτήσεις, αν μου επιτρέπετε. Η πρώτη αφορά το θέμα της ασφάλειας και θέλω να μας πείτε αν στις επιδιώξεις της Κυβέρνησης είναι να δούμε, ανάλογες με τη χθεσινή στην ΑΣΟΕΕ, επιχειρήσεις και σε άλλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, προφανώς εφόσον υπάρχουν οι σχετικές πληροφορίες στην ΕΛ.ΑΣ.. Και δεύτερον, η Αξιωματική Αντιπολίτευση, και δη ο ΣΥΡΙΖΑ, σας κατηγορεί περί αναχρονισμού σχετικά με διάφορες διατάξεις που έρχονται στον αναμορφωμένο Ποινικό Κώδικα περί βλασφημίας, περί κοινής ησυχίας. Τι απαντάτε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα: Η Αστυνομία δεν επεμβαίνει στα Πανεπιστήμια επειδή έτσι της αρέσει. Εν προκειμένω, υπήρχε μια απόφαση της Συγκλήτου, η οποία είχε κλείσει το Οικονομικό Πανεπιστήμιο. Κάποιοι έσπασαν το λουκέτο και μπήκαν εκεί. Επομένως, η Αστυνομία επεμβαίνει στα Πανεπιστήμια, μετά την ψήφιση του τελευταίου νόμου, όπως σε όλους τους δημόσιους χώρους. Είναι η δουλειά της να το κάνει, για να επαναφέρει αυτό το οποίο είναι νόμιμο και προβλέπεται σε κάθε περίπτωση. Άρα δεν είναι θέμα επέμβασης της Αστυνομίας σε Πανεπιστήμια, είναι εφαρμογή του νόμου.
Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα: Για το ζήτημα της βλασφημίας, υπήρχε μία διάταξη στον Ποινικό Κώδικα και είχε καταργηθεί πριν. Όπως ξέρετε, σήμερα το πρωί έχει δηλώσει ο αρμόδιος Υπουργός, ο κ. Τσιάρας, ότι αυτή η διάταξη θα αποσυρθεί από το νομοσχέδιο. Και θα αποσυρθεί, αφενός γιατί ήταν μια διάταξη που είχε μπει εκ παραδρομής. Και αφετέρου γιατί -όπως ξέρετε- υπήρχε και μια συζήτηση με τους φορείς και τους πολίτες, όπως πάντα γίνεται στη διαβούλευση όσο βρίσκονται τα νομοθετικά κείμενα είτε στην Επιτροπή είτε στην Ολομέλεια της Βουλής. Και είναι νομίζω υγιές για το κοινοβουλευτικό μας σύστημα, να μπορούν οι Υπουργοί να επανεξετάζουν τέτοιου είδους διατάξεις. Όσον αφορά το θέμα της κοινής ησυχίας: Να διακρίνουμε σε δύο περιπτώσεις το συγκεκριμένο ζήτημα. Πιστεύω όλοι θα συμφωνήσουμε ότι ο σεβασμός απέναντι στα δικαιώματα των γειτόνων μας είναι ένα βασικό ζήτημα πολιτισμού και δημοκρατίας. Άρα, η κοινή ησυχία στη γειτονιά, στο σπίτι μας, στην πολυκατοικία νομίζω όλοι θα συμφωνήσουμε ότι πρέπει να γίνεται σεβαστή. Είναι άλλο το ζήτημα των χώρων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Εκεί, αυτό το οποίο κάνει η Κυβέρνηση, είναι πολύ απλό. Θέλει να εφαρμόζονται οι κανόνες, οι οποίοι προβλέπονται για τα ζητήματα της ηχορρύπανσης στους χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος. Δεν είμαστε εμείς αυτοί που θα πούμε στους Έλληνες ούτε τι ώρα θα βγουν έξω, ούτε τι ώρα θα διασκεδάσουν, ούτε θα βάλουμε ωράριο στα καταστήματα. Είναι επομένως καθαρά θέμα εφαρμογής των κανόνων που διέπουν τους χώρους αυτούς, ώστε να υπάρχει σεβασμός των περιοίκων και να λειτουργούν με βάση τον νόμο για την αδειοδότησή τους.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Στο τελευταίο παραμένω, στον Ποινικό Κώδικα. Δέχεστε σκληρή κριτική από την Αντιπολίτευση και από τον πρώην Πρωθυπουργό, μία επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε σχετικά με την ασυλία των τραπεζικών στελεχών. Τι απαντάτε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς να διευκρινίσουμε ότι δεν μιλάμε για ασυλία, μιλάμε για έλεγχο. Έλεγχος ο οποίος επιβάλλεται, ώστε οι συνετοί υπάλληλοι των τραπεζών να μπορέσουν να κάνουν τη δουλειά τους. Και ποια είναι η δουλειά τους; Να μπορέσουν, εν προκειμένω, σε έναν πολύ μεγάλο όγκο «κόκκινων δανείων», να κάνουν τις απαραίτητες ρυθμίσεις που χρειάζεται, πάντοτε υπό την εποπτεία και τον έλεγχο που προβλέπεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, τον SSM και τις διεθνείς υποχρεώσεις που έχει η Ελλάδα, ως μέλος της Ευρωζώνης. Το ζήτημα είναι ότι τα προηγούμενα 4,5 χρόνια, δημιουργήθηκε ένας φαύλος κύκλος με ακαμψία διατάξεων, που τελικά οδήγησε οι μόνοι ευνοημένοι να είναι τα funds, στα οποία μπορούσαν να πωληθούν μαζικά «κόκκινα δάνεια» και τα οποία, εκ των υστέρων, να εκμεταλλευθούν τη διαφορά ανάμεσα στην αγορά των «κόκκινων δανείων» και την πώλησή τους ή τη ρύθμισή τους στους ιδιώτες είτε φυσικά πρόσωπα είτε επιχειρήσεις. Εμείς ερχόμαστε και σπάμε αυτό τον φαύλο κύκλο, που οδήγησε στην αύξηση των «κόκκινων δανείων» και στον εγκλωβισμό χιλιάδων δανειοληπτών. Σπάμε αυτόν τον φαύλο κύκλο με διαφάνεια, με απόλυτο έλεγχο από την Τράπεζα της Ελλάδος και τον SSM και με σκοπό την ενίσχυση της ρευστότητας στην ελληνική οικονομία.
ΧΡΥΣ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, για το Μεταναστευτικό – Προσφυγικό, υπάρχει κάποιο χρονικό ορόσημο που μπορείτε να μας δώσετε για το πότε μπορεί να ξεκινήσουν οι πρώτες επιστροφές, μετά από τη λειτουργία και του νομοσχεδίου το οποίο περάσατε; Και αν μπορείτε να μας δώσετε κάποιες πληροφορίες για το πόσες δομές κλειστές τελικά θα φτιάξετε, αν ισχύουν οι πληροφορίες ότι θα είναι σε απομονωμένες περιοχές και περίπου τι δυναμικότητας θα είναι αυτές οι δομές. Υπάρχουν και κάποιες πληροφορίες, που λένε, για παράδειγμα, ότι μπορεί να υπάρχουν και σχολικές υποδομές μέσα σ’ αυτά τα νέα camps.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αναφορικά με τις επιστροφές, έχουμε πει ότι στόχος μας είναι μέσα στο 2020 να έχουμε περίπου 10.000 επιστροφές. Μιλάμε για ένα νούμερο υπερπενταπλάσιο από τις επιστροφές που έγιναν τα προηγούμενα 4,5 χρόνια. Όσον αφορά στα κλειστά κέντρα, στις κλειστές δομές, είναι ένα θέμα λίγων ημερών να καταλήξουμε πλήρως, όσον αφορά τη χωροθέτηση, τη δυναμικότητα και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους. Πάντως, θα είναι ένα χρονοδιάγραμμα σχετικά σφιχτό, το οποίο δεν θα υπερβαίνει τους έξι μήνες. Είναι ένα θέμα το οποίο είναι προς εξέλιξη και θα υπάρξει αποσαφήνιση τις επόμενες ημέρες.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Με βάση τα όσα έχουν γίνει στην ΑΣΟΕΕ, τις αντιδράσεις που υπήρξαν και όλα αυτά, φοβάστε ότι μπορεί να ξεφύγει η κατάσταση ενόψει του Πολυτεχνείου; Θα υπάρξουν κάποια ειδικά μέτρα, από την πλευρά της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη; Και φοβάστε ότι όλες αυτές οι αντιδράσεις μπορεί να ξεφύγουν κάποια στιγμή; Θυμίζω ότι ο κ. Χρυσοχοΐδης, όπως πληροφορηθήκαμε τουλάχιστον, είχε πει στην άτυπη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, ότι κάποιοι ίσως θέλουν έναν νέο Γρηγορόπουλο.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Εμείς έχουμε πάρει μια απόφαση, την οποία την έχει εγκρίνει και νομίζω ότι -με βάση όλες τις μελέτες της κοινής γνώμης- εξακολουθεί να εγκρίνει η πλειονότητα των πολιτών: Τα Πανεπιστήμια στους φοιτητές τους, οι γειτονιές στους κατοίκους τους και οι περιουσίες στους ιδιοκτήτες τους. Εμείς θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε αυτή την πολιτική. Άρα δεν είναι θέμα αν μας φοβίζει κάτι. Το θέμα είναι αν υπάρχει κάποιο σχέδιο, όπως το περιγράφετε εσείς, για να γίνει κάτι για να αποκτήσουν λίγη δημοσιότητα όσοι επιχειρούν να κάνουν τέτοιες ενέργειες. Εμείς θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε την πολιτική μας. Το σχέδιό μας είναι δεδομένο. Η επιχειρησιακή αρμοδιότητα ανήκει στην Αστυνομία, αλλά η πολιτική βούληση είναι ξεκάθαρη και συμπυκνώνεται σ’ αυτό το τρίπτυχο, που σας είπα πριν.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Δύο ερωτήσεις αν μου επιτρέπετε, κ. Εκπρόσωπε. Σε σχέση με τον Ποινικό Κώδικα. Να παρατηρήσουμε εδώ ότι σε σχέση με τους χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα κλαμπς και τα εστιατόρια, ο κανόνας αλλάζει, αυστηροποιείται, το κάνετε πλημμέλημα, από πταίσμα. Που σημαίνει ότι θα πηγαίνει φυλακή ο ιδιοκτήτης. Αλλά το ερώτημα έχει να κάνει με το αν ανησυχεί η Κυβέρνηση για την πιθανότητα να μείνει μια τέτοια ρύθμιση κενό γράμμα. Απορώ πώς στη Μύκονο ή τη Σαντορίνη, 11.00 μ.μ. θα κλείνουν η μουσική και τα κλαμπς. Και το δεύτερο ερώτημα έχει να κάνει με το Μεταναστευτικό-Προσφυγικό: Το χαρακτηρίσατε την προηγούμενη εβδομάδα εθνικής σημασίας, ο κ. Χρυσοχοΐδης, την ίδια μέρα ή την επομένη ενδεχομένως, στην αρμόδια Επιτροπή της Ευρωβουλής, χρησιμοποίησε δραματικούς τόνους, με αποκορύφωμα ότι μόνο μία χώρα δέχθηκε να συμβάλει στην έκκληση της Ελλάδας για 4.000 προσφυγόπουλα. Δεδομένου ότι το πρόβλημα ξεπερνάει, όπως φαίνεται, τα όρια κάθε Κυβέρνησης, όσο καλή κι αν είναι, όπως και η δική σας, σκέφτεστε τρόπους χάραξης μιας εθνικής γραμμής για το εθνικής σημασίας αυτό ζήτημα. Δηλαδή, να συζητήσει ο Πρωθυπουργός με τους πολιτικούς αρχηγούς κατ’ ιδίαν, να τους δει όλους μαζί. Πώς μπορεί να χαραχθεί μια εθνική γραμμή για την αντιμετώπιση ενός εθνικής σημασίας ζητήματος;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, απάντησα πριν ότι η Κυβέρνηση δεν έχει να τροποποιήσει σε τίποτα το ωράριο. Δεν μιλάμε για το ωράριο, μιλάμε για την ηχορρύπανση και τους κανόνες που διέπουν όλα αυτά τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Δεν θα έρθουμε εμείς να αλλάξουμε το ωράριο και δεν πρέπει να υπάρχει τέτοιου είδους σύγχυση. Όσον αφορά το ζήτημα εθνικής σημασίας, που είναι το Μεταναστευτικό – Προσφυγικό, εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο. Το σχέδιο είναι ξεκάθαρο. Περιλαμβάνει φύλαξη των συνόρων, επιτάχυνση διαδικασιών ασύλου, επιστροφές πολύ μεγαλύτερες από αυτές που είχαν γίνει μέχρι τώρα, κλειστές δομές. Όλα αυτά τα διεθνοποιούμε και όλα αυτά έρχονται και κουμπώνουν με την αποσυμφόρηση των νησιών προς την ενδοχώρα, με τους όρους που είπαμε την προηγούμενη εβδομάδα, με έναν σεβασμό στις Περιφέρειες που έχουν σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος. Αυτό το σχέδιο αναπτύσσεται και παίρνει περισσότερο περιεχόμενο όσο προχωράει ο καιρός. Δεν είναι θέμα μίας ημέρας ή μίας εβδομάδας να αυξηθούν οι επιστροφές, όπως δεν είναι θέμα μίας ημέρας και μίας εβδομάδας να έχουμε αποτελεσματικότερη φύλαξη των συνόρων. Είναι, όμως, πολύ πιεστικό το ζήτημα της αποσυμφόρησης των νησιών -αυτό ήταν λογικό να πάρει τις πρώτες εβδομάδες μεγαλύτερη δημοσιότητα- αλλά προχωρούμε σιγά-σιγά, όπως σας είπα και πριν, στην κατασκευή των κλειστών δομών, ώστε να έχουμε τις δικλείδες ασφαλείας που απαιτούνται για να είναι αξιόπιστη όλη η πολιτική μας που εδράζεται σε αυτό το σχέδιο. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι υπάρχουν άλλες πολιτικές δυνάμεις -οι οποίες είχαν καθιερώσει την πολιτική των ανοιχτών συνόρων- οι οποίες να θέλουν να ταυτιστούν με μία άλλη πολιτική, όπως αυτή που εμείς υλοποιούμε, αλλά είναι ευπρόσδεκτες να το κάνουν.
ΓΡ. ΤΖΙΟΒΑΡΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες ημέρες διατυπώνονται σχόλια ότι υπάρχει ενόχληση εκ μέρους ευρωπαϊκών χωρών, αλλά και των Η.Π.Α., για τα ανοίγματα της χώρας μας προς την Κίνα. Κατ’ αρχάς, είναι η Κυβέρνηση αποδέκτρια τέτοιων οχλήσεων; Και κατά δεύτερον, πώς απαντά;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η Κυβέρνηση δεν είναι αποδέκτρια καμιάς τέτοιας όχλησης. Όπως επεσήμανα στην αρχική μου τοποθέτηση, αλλά όπως είπε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, τα προηγούμενα χρόνια της κρίσης η Κίνα αποδείχθηκε ένας επενδυτής αξιόπιστος και μακροπρόθεσμος για την Ελλάδα και μπορεί να αυξήσει την παρουσία της, είτε αυτή είναι επενδυτική, είτε συνεργατική, τα επόμενα χρόνια, στην Ελλάδα. Εμείς θέλουμε αξιόπιστους, μακροπρόθεσμους επενδυτές να έρθουν στη χώρα. Γι’ αυτό βελτιώνουμε το επιχειρηματικό περιβάλλον. Γι΄ αυτό κάνουμε μεταρρυθμίσεις. Γι’ αυτό προχωρούμε σε αποκρατικοποιήσεις. Γιατί όλα αυτά, πιστεύουμε ότι τελικά, εκτός από τις επενδύσεις, φέρνουν δουλειές και βιώσιμη ανάπτυξη προς όφελος όλων των Ελλήνων.

ΣΟΝ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον κ. Ζάεφ, στη Θεσσαλονίκη, ποια θα είναι τα θέματα στην ατζέντα και τα μηνύματα από την ελληνική πλευρά και τι σηματοδοτεί αυτή η συνάντηση.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Εμείς, επιδιώκουμε πάντα στις συναντήσεις μας, είτε στην Ελλάδα με ηγέτες άλλων χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, είτε στην Ευρώπη, να επιμένουμε στη βασική μας πολιτική: Ότι είναι προς όφελος και της Ευρώπης και των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, η ευρωπαϊκή τους προοπτική. Με δεδομένο ότι στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 17ης, 18ης Οκτωβρίου στο Κείμενο των Συμπερασμάτων είχαμε την αναφορά ότι θα επανέλθει η συζήτηση τους επόμενους μήνες, εμείς εργαζόμαστε, ώστε να εκμεταλλευτούμε αυτό το χρονικό διάστημα σε συνεργασία με τους ηγέτες όλων των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, για να επιτύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στην επόμενη συνάντηση.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή αναφερθήκαμε αρκετά στις ενέργειες της Αστυνομίας. Το περασμένο Σάββατο έγινε μια επιχείρηση σε ένα νυχτερινό κέντρο. Πέρασε στα ψιλά. Έχει ενδιαφέρον, αναδημοσιεύτηκε, ήταν στο Γκάζι, δεν θέλω να κάνω ούτε διαφήμιση, ούτε δυσφήμιση. Μπήκαν αστυνομικοί μέσα, ακινητοποίησαν 300 άτομα, έκαναν ελέγχους. Επειδή είπατε ότι το επιχειρησιακό σκέλος το έχει η Αστυνομία, αλλά την πολιτική ευθύνη την έχει πάντοτε η πολιτική ηγεσία, είναι στο πλαίσιο κάποιου σχεδίου αυτού του είδους οι επιχειρήσεις; Θα συνεχιστούν;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έλεγχοι γίνονται και γίνονταν πάντα σε νυχτερινά καταστήματα, όπως αυτό που είπατε και γενικά σε χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος. Το θέμα, όμως, είναι άλλο. Δεν είπατε εάν βρέθηκαν ευρήματα σε αυτή την περίπτωση. Βρέθηκαν;

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Δεν το έχει η είδηση, γιατί δεν είδα απάντηση της Αστυνομίας.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Υπάρχει ανακοίνωση της Αστυνομίας από χθες, που μιλά για ευρήματα, όπως κατοχή κοκαΐνης, ηρωίνης, άλλων σκευασμάτων. Εμείς τι θέλουμε να κάνουμε; Θέλουμε να αφήσουμε την Αστυνομία να κάνει τη δουλειά της. Πρέπει να νιώθουν όλοι ότι ο νόμος θα εφαρμόζεται, όχι με υπερβολές, αλλά το επιχειρησιακό σχέδιο το έχει η Αστυνομία. Το θέμα είναι ότι εδώ είχαμε μια επιχείρηση, η οποία είχε κάποια συγκεκριμένα ευρήματα. Μακάρι να μην υπάρχουν χώροι, που να δημιουργούν τέτοιου είδους ζητήματα. Αλλά, από τη στιγμή που υπάρχουν τέτοιου είδους καταγγελίες, γίνονται έρευνες και εφόσον διαπιστώνεται ότι ήταν βάσιμες, τότε προχωρούμε.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Αν μου επιτρέπετε την επιμονή, επειδή αφορά και τους πελάτες, γι’ αυτό. Δεν έχει να κάνει η ερώτηση με την ενέργεια που έκανε η Αστυνομία προς τους ιδιοκτήτες του κέντρου, αλλά προς τους πελάτες που έτυχε να βρίσκονται μέσα. Αυτό λέω.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι η χθεσινή απάντηση της Αστυνομίας είναι πολύ αποκαλυπτική για το πώς ήταν οι πελάτες, αν βρέθηκε κάτι σε πελάτες, αν βρέθηκε σε εργαζόμενους του καταστήματος. Οπότε, δεν θα ήθελα να μπω σε τέτοιες λεπτομέρειες. Λέω απλά ότι ο νόμος θα εφαρμοστεί.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Την προηγούμενη εβδομάδα, στην ενημέρωσή μας, όσον αφορά στο Προσφυγικό-Μεταναστευτικό, είχατε πει ότι από τη μια πλευρά είμαστε εμείς, η πολιτική μας, που πρέπει να αυξήσει τις επιστροφές προς την Τουρκία, ο άλλος πόλος είναι η Άγκυρα, που πρέπει με κάποιο τρόπο, με κάθε τρόπο να μειώσει τις ροές. Πριν από λίγο, ο Πρόεδρος Ερντογάν επανέλαβε ότι «μην μας απειλείτε, έχουμε τέσσερα εκατομμύρια πρόσφυγες». Και αναρωτιέμαι, εφόσον ο ένας πόλος της συμφωνίας συνεχίζει να απειλεί, τι τύχη μπορούν να έχουν αυτή η συμφωνία κα κατ’ επέκταση, τα μέτρα που θα φέρει η Κυβέρνηση;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Φαντάζομαι ότι όλοι καταλαβαίνουν ότι τέτοιου είδους ρητορικές εξάρσεις, όπως αυτή, έχουν σημειωθεί και στο παρελθόν και απευθύνονται, όχι τόσο προς την Ελλάδα, αλλά προς όλη την Ευρώπη. Και όλη η Ευρώπη πρέπει να λάβει τα μέτρα της για τέτοιου είδους απειλές, ώστε να τις καταστήσει ανενεργές. Ένα μέρος αυτής της στρατηγικής έχει να κάνει με το τι κάνουμε εμείς. Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τηρήσουμε την Κοινή Δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας, αυξάνοντας τις επιστροφές και εφαρμόζοντας ταυτόχρονα τους υπόλοιπους άξονες της πολιτικής μας, με πρώτον -εν προκειμένω, γι’ αυτό που με ρωτάτε- τη φύλαξη των συνόρων μας. Και αυτό θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με σθεναρότητα.

ΕΛ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πάνω στο ίδιο, στο Προσφυγικό. Θέλω να ρωτήσω, σε τι κλίμα συνεχίζεται ο διάλογός σας με τις τοπικές κοινωνίες, το Υπουργείο Εσωτερικών, δηλαδή, με τους Δημάρχους, δεδομένου ότι βλέπουμε αντιδράσεις. Και αν τελικά έχετε καταλήξει σε ένα σχέδιο πόσοι θα πάνε σε ποιες Περιφέρειες.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Σας είπα πριν σε άλλη ερώτηση, ότι η αποσαφήνιση είναι ένα θέμα ημερών. Αφορά και τις κλειστές δομές, που εντάσσονται και αυτές, όπως καταλαβαίνετε, στο συνολικό σχέδιο που παρουσίασα πριν και την ανακατανομή των ανθρώπων, για την αποσυμφόρηση των νησιών μας, πάντα με σεβασμό του κανόνα, μεταφορές που δεν θα υπερβαίνουν το 1% του πληθυσμού σε κάθε Περιφέρεια. Αυτές οι ανακοινώσεις είναι θέμα ημερών. Οι συζητήσεις, όμως, με τις τοπικές κοινωνίες, που με ρωτήσατε στην αρχή, είναι συνεχείς. Ο Υπουργός Εσωτερικών μιλά συνεχώς με Δημάρχους, τοπικούς βουλευτές, τοπικούς φορείς, ώστε να είναι όλοι ενήμεροι για τον σχεδιασμό της Κυβέρνησης. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει άλλες 4.000 μετακινήσεις μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, όπως γνωρίζετε. Και συνολικά, όπως είχαμε πει από την αρχή, οι μετακινήσεις θα είναι της τάξης των 20.000. Δηλαδή, θα μείνουν περίπου 9.500 με 10.000 ακόμα να γίνουν το δίμηνο από τον Δεκέμβριο μέχρι τον Φεβρουάριο. Και μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, προχωρούμε στην κατασκευή των κλειστών δομών και στο υπόλοιπο επιχειρησιακό μας σχέδιο. Όπως είπε ο Πρωθυπουργός στην Κοινοβουλευτική Ομάδα το Σάββατο, αυτές είναι μετακινήσεις αποσυμφόρησης των νησιών και δεν θα υπάρξουν άλλες.

ΧΡΥΣ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Με αφορμή την εκκένωση της κατάληψης στη Μπουμπουλίνας σήμερα, ήθελα να σας ρωτήσω εάν έχετε κάποιες ενδείξεις ότι υπάρχει μια διασύνδεση με ποινικούς ή με την τρομοκρατία σε τέτοιες ανακαταλήψεις που κάνει η Ελληνική Αστυνομία.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να σχολιάσω τέτοιου είδους ερώτημα. Η Αστυνομία κάνει τη δουλειά της και η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία κάνει τη δική της. Είναι θέμα επιχειρησιακό δικό της.

ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω για την ψήφο των αποδήμων. Υπήρξαν κάποιες ενστάσεις από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ χθες, με συνέντευξη Τύπου που δόθηκε, ότι δηλαδή το σχέδιο της Κυβέρνησης δεν ανταποκρίνεται σε αυτό που συμφωνήθηκε στη Διακομματική Επιτροπή και θα επανεξετάσουν τη στάση τους. Φοβάστε ότι μπορεί αυτή η συναίνεση που διαφάνηκε στη συνεδρίαση της Διακομματικής Επιτροπής στο Υπουργείο Εσωτερικών να τινάξει στον αέρα την όλη διαδικασία;

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν έχω κάποια ένδειξη ότι μπορεί κάτι να ανατρέψει αυτή την ευρεία συμφωνία που υπήρξε. Είναι βαθμός ωριμότητας του πολιτικού συστήματος και ένα μεγάλο βήμα να κάνουμε πράξη την πρόνοια του Συντάγματος, που εδώ και περίπου 45 χρόνια έμενε ανενεργή. Πιστεύουμε ότι είμαστε κοντά και περιμένουμε, μετά την ολοκλήρωση και της διαδικασίας της συνταγματικής αναθεώρησης στη Βουλή, να είμαστε σε θέση να φέρουμε το νομοσχέδιο και να τύχει ευρείας πλειοψηφίας.

ΓΙΑΝ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Υπάρχει κάποιο σχόλιο για τη σημερινή συνεδρίαση της προανακριτικής Επιτροπής, όπου πάλι δεν ξέρουμε αν θα συνεδριάσει τελικά, αν θα προχωρήσει, αν θα μείνουν μέσα οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αν θα παρθούν μέτρα γι’ αυτούς. Υπάρχει κάποιο σχόλιο από πλευράς σας, αν τελικά θα προχωρήσει αυτή η Επιτροπή και θα εξεταστεί ο κ. Φρουζής.

ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η Επιτροπή έχει προαναγγείλει τη συνεδρίασή της στις 6 το απόγευμα, για να καταθέσει ο κ. Φρουζής. Δεν νομίζω ότι θέλει κάποιος να μην καταθέσει ο κ. Φρουζής και προσδοκώ ότι και ο ΣΥΡΙΖΑ, θα θελήσει να προχωρήσουμε σε αυτή τη διαδικασία και δεν θα έχουμε την εμπειρία που ζήσαμε την προηγούμενη εβδομάδα. Ευελπιστώ ότι η Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης θα συνεχίσει το έργο της απρόσκοπτα.

Σας ευχαριστώ.