Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Ήταν μια δραστήρια εβδομάδα. Την Δευτέρα, όπως ξέρετε, ήμασταν στο Συμβούλιο των Υπουργών Εξωτερικών της Ευρώπης. Τρίτη – Τετάρτη είχαμε τον Αρμένιο Υπουργό Εξωτερικών που έχουμε κάνει σοβαρές συμφωνίες.

Τετάρτη βράδυ – Πέμπτη είχαμε την Υπουργό Εξωτερικών της Κολομβίας, η οποία σήμερα το πρωί θα είχε συναντήσεις με επιχειρηματίες και με την Ένωση Εφοπλιστών -εκείνη, όχι εγώ.

Σήμερα είχαμε τον Hahn, θα σας πω αμέσως. Την Δευτέρα έρχεται ο Υπουργός Εξωτερικών του Αφγανιστάν διότι ανοίγει πρεσβεία καινούργια το Αφγανιστάν, όπως ανοίγει η Antigua and Barbuda πρεσβεία και η Κολομβιανή συνάδελφός μου είπε ότι θα ανοίξει επίσης πρεσβεία.

Αυτά όλα ότι κάθε ημέρα έχουμε κάποιον υπουργό Εξωτερικών άλλον, ότι ανοίγουν καινούργιες πρεσβείες στην Ελλάδα, ότι την Τρίτη πάμε για διμερή με την Ιταλία, έχω την χαρά να πω ότι σε όλες τις πρωτοβουλίες τις διεθνείς που έχουμε πάρει οι αιτήσεις για συμμετοχή είναι μεγάλες.

Έτσι πχ στη Συνδιάσκεψη της Ρόδου για την ασφάλεια και την σταθερότητα, πέρα από τα μέλη που συμμετείχαν, 7 ευρωπαϊκά μέλη και 12 αραβικά, προσθέσαμε και δέχτηκαν την πρόσκλησή μας η fYROM, η γείτονά μας χώρα στα βόρεια, που θα είναι η 8η ευρωπαϊκή χώρα που θα συμμετέχει, καθώς και η Παλαιστίνη.

Επίσης, μου ζητήσανε και το δεχτήκαμε, να είναι παρατηρητές η Ινδονησία, το Βιετνάμ και η Κολομβία, για να δούνε αυτή τη διαδικασία που κάνουμε για μια νέα συμφωνία ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή. Θέλω να πω δηλαδή ότι αυτά είναι καινούργια φαινόμενα για την ελληνική εξωτερική πολιτική, να δέχονται να έρθουν μεγάλα κράτη μόνο ως παρατηρητές.

Χθες, είχαμε μια συζήτηση στη Βουλή περί Ερντογάν, θα το είδατε. Νομίζω ότι ήταν πάρα πολύ σαφής η τοποθέτηση. Ρωτάτε ό,τι θέλετε.

Ήθελα να σας πω για τον Hahn ότι κάναμε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και δημιουργική συζήτηση. Το χαρτοφυλάκιό του, όπως γνωρίζετε, είναι η διεύρυνση και  ιδιαίτερα αυτή την εποχή ενδιαφερόμαστε για την Αλβανία και για τη βόρειο γείτονά μας χώρα στα Σκόπια. Υπογράμμισα για άλλη μια φορά και συμφωνήσαμε ότι πρέπει να ικανοποιούνται όλα τα κριτήρια για την ένταξη.

Τον ενημέρωσα για το πού βρίσκεται η διαπραγμάτευση με την Αλβανία και όπως ξέρετε κάναμε στην Κρήτη ένα τριήμερο, αλλά είχε και λίγο Κυριακή, έφτανε στις τέσσερις μέρες κατά κάποιο τρόπο, συζητήσεων και διαπραγματεύσεων με τον φίλο μου και εξαιρετική προσωπικότητα τον κ. Bushati, θα συνεχίσουμε 19 – 20 Ιανουαρίου στην Κορυτσά, θα πάμε από τη Θεσσαλονίκη 2 ώρες περίπου με το αυτοκίνητο.

Εκεί ελπίζω να ολοκληρώσουμε τα θέματα που ανοίξαμε. Έχω μια αισιοδοξία, συγκρατημένη, νομίζω ότι όλοι μας ενδιαφερόμαστε ώστε αυτά τα θέματα να μην διαιωνιστούν με την έναρξη της διαδικασίας διαπραγμάτευσης με την Αλβανία εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή και να αποτελέσουν και εμπόδιο για κάτι τέτοιο. Θέλουμε και οι δυο πλευρές να λύσουμε τα προβλήματα που υπάρχουν πάρα πολύ καιρό, ή να συγκεκριμενοποιηθούν οι συμφωνίες του παρελθόντος με τις σημερινές απαιτήσεις.

Γενικά σκεφτόμαστε όλη αυτή η διαδικασία να καταλήξει και σε ένα σύμφωνο φιλίας ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Αλβανία. Ή να το πω πιο σωστά, να ανανεώσουμε εκείνο το σύμφωνο φιλίας του 1996.

Οι συζητήσεις μας αφορούν σειρά θεμάτων, υπάρχει καλή προετοιμασία. Οι ομάδες που έχουμε ορίσει να συντονιστούν και να συνεργαστούν τον Δεκέμβρη βρίσκονται ήδη καθ’ οδόν. Υπάρχει καλή διάθεση και από τις δυο πλευρές.

Νομίζω ότι αυτό το σλόγκαν που λέει ότι «η ιστορία δεν πρέπει να είναι η φυλακή μας, αλλά να είναι το σχολείο μας», ελπίζω να αποδειχτεί στην πράξη έτσι δημιουργική.

Η δική μας απόφαση είναι ότι θέλουμε να λύσουμε τα προβλήματα και εφόσον τα λύσουμε, θα είμαστε ισχυροί αρωγοί της ενταξιακής πορείας της Αλβανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν μας χωρίζουν τέτοιου βαθμού προβλήματα ώστε να μη μπορούμε να τα λύσουμε.

Αυτό που επίσης ενδιαφέρει πάρα πολύ να ακούσει ο κ. Χαν από πλευράς μας είναι οι διαπραγματεύσεις όσον αφορά το θέμα του ονόματος και τα συνακόλουθα που γίνεται υπό την ευθύνη του κ. Νίμιτς.

Στη διαπραγματευτική μας ομάδα ήταν παλιά ο κ. Βασιλάκης, έχει προστεθεί και μια λαμπρά νέα πρέσβης μας η κυρία Σοφία Γραμματά και όπως έχει προστεθεί και από την πλευρά της φίλης χώρας μια κυρία που συνόδευσε και στη διαπραγμάτευση.

Ήταν να γίνει η συζήτηση την Δευτέρα και την Τρίτη, αλλά η κακοκαιρία δεν το επέτρεψε διότι τη Δευτέρα δεν μπόρεσε να πετάξει η αντιπροσωπεία από τα Σκόπια στις Βρυξέλες. Αναγκάστηκε να πάει Σκόπια – Βιέννη, Βιέννη – Φραγκφούρτη και από τη Φραγκφούρτη με τρένο, που το έχω κάνει και εγώ κάμποσες φορές, 5,30 – 6 ώρες είναι. Έφτασε κατά συνέπεια την Τρίτη το πρωί.

Το λέω αυτό γιατί διάβασα έκπληκτος την Δευτέρα τα αποτελέσματα της συζήτησης που δεν έγινε ποτέ. Δηλαδή δεν ξέρω πώς τα καταφέρνω και μάλιστα επιμένουν και μετά από τις διαψεύσεις που διάβαζα, από το στομάχι μερικοί να βγάζουν διαπραγματεύσεις, αποτελέσματα, διότι εάν δεν είχε συμβεί ο κακός καιρός, θα επέμεναν ότι αυτό ήταν το περιεχόμενο της διαπραγμάτευσης. Απλώς ο κακός καιρός χάλασε τα προκατασκευασμένα.

Εμείς θέλουμε την ευρωπαϊκή πορεία αφού το θέλει ο ίδιος ο λαός της γείτονος χώρας και θα τη στηρίξουμε, υπάρχουν δυο πράγματα που πρέπει να λύσουμε. Το ένα είναι να υπάρξουν καινούργια μέτρα οικοδόμησης της εμπιστοσύνης και δεν εννοώ μόνο τα οικονομικά. Ξέρετε το μεγάλο project που έχουμε στις Πρέσπες, αλλά και ενδείξεις ότι ο αλυτρωτισμός δεν είναι απαραίτητο εργαλείο εξωτερικής πολιτικής, ή εσωτερικής πολιτικής στη γείτονα χώρα.

Και να κουβεντιάσουμε και τα θέματα που συνδέονται με το όνομα. Τα θέματα αυτά, όπως ξέρετε, είναι βασικά το είδος του ονόματος, η έκταση της χρήσης του, τα ακρωνύμια, τα παράγωγα. Εκεί στα παράγωγα έχουμε και τα εμπορικά παράγωγα που δεν νομίζω ότι θα τα λύσει καμία διαπραγμάτευση τώρα, γιατί είναι μεγάλο τεχνικό ζήτημα. Έχουμε μια μελέτη από καθηγητές Πανεπιστημίου που είναι δυο βιβλία ουσιαστικά τα οποία πρέπει να τα λύσουν οι πιο αρμόδιες αρχές, πνευματικών δικαιωμάτων, επιμελητήρια κλπ.

Και βέβαια εμάς μας απασχολεί πάρα πολύ το όνομα. Τους φίλους μας στα Σκόπια τους απασχολούν πάρα πολύ τα ζητήματα της ταυτότητας. Νομίζω ότι σε όλα τα θέματα μπορούμε να βρούμε λύσεις. Κατά τη γνώμη μας δεν πρέπει να τα αφήσουμε αυτά να διαιωνίζονται. Αν θέλουμε και εφόσον μπορούμε, πρέπει να τα λύσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα παραγωγικά και δημιουργικά για να αφήσουμε πίσω μας ζητήματα που καταδυνάστευσαν τη σχέση μας στο παρελθόν.

Αυτά νομίζω έτσι αρχικά. Ήθελα να κάνω μια μικρή δήλωση μόνο, αλλά είπα αφού είστε εδώ και πάμε για Χριστούγεννα, πάμε και στην Ιταλία για ενδιαφέρουσες συζητήσεις, θα προσέξατε μια διατύπωση που είπα χθες περί ΑΟΖ, ότι εμείς θα τις κάνουμε. Δεν χρειάζεται να τις κάνουμε μια και έξω, είμαστε σε κουβέντα με την Αίγυπτο, έχουμε τη συμφωνία με την Αλβανία και αναζητούμε τον τρόπο προώθησης και εφαρμογής της. Και έχουμε φτάσει σ’  ένα καλό σημείο με την Ιταλία και ελπίζω να φτάσουμε στο τέλος του διαδρόμου και μ’ αυτό το ταξίδι. Βέβαια δεν είναι αυτό το κύριο και μοναδικό μας θέμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Δηλαδή για την ΑΟΖ είναι το ταξίδι στην Ιταλία;

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Είπα ότι δεν είναι αυτό το κύριο και μοναδικό μας θέμα, αλλά, όπως είπα στη Βουλή χτες, νομίζω ότι αυτή η τακτική της ΑΟΖ και τις αιγιαλίτιδες ζώνες πρέπει να τις φτιάξουμε μια κι έξω για όλη τη χώρα δεν είναι σωστή, διότι μας έχει οδηγήσει μετά από 30 χρόνια να μην έχουμε κάνει τίποτα. Από το 1986 δηλαδή μέχρι τώρα, 31 χρόνια, 32 σε λίγο. Καλύτερα είναι μία-μία τις θέσεις μας να τις στηρίζουμε και να τις επεκτείνουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ πέρυσι ο κ. Hahn είχε δώσει τα συμπεράσματα της Επιτροπής για το θέμα της διεύρυνσης στο οποίο όμως ήταν γενικά ελλιπέστατη η ενημέρωση προς τα μέλη του Συμβουλίου των Υπουργών Εξωτερικών, το οποίο θα συνεδρίαζε μετά από λίγες μέρες. Του επιστήσατε την προσοχή να μην κάνει πάλι το ίδιο λάθος;

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Η Επιτροπή στην υπόθεση της διεύρυνσης έχει περιορισμένα κριτήρια όσον αφορά ορισμένα κράτη. Στο Συμβούλιο που ήρθε η έκθεση της Επιτροπής, τα συμπληρώσαμε αυτά. Π.χ. στην Αλβανία ήρθε μόνο με το ζήτημα το δικαστικό, αυτό συμπληρώθηκε με πέντε συνολικά θέματα που είναι πραγματικά.

Εμείς τα θέματα αυτά θέλουμε να τα λύσει η Αλβανία, θέλουμε να συμβάλλουμε στη λύση τους και  θέλουμε να αναπτυχθούν οι σχέσεις μας. Να ξέρετε ότι υπάρχουν άλλες χώρες, οι οποίες ενώ δεν έθεσαν αρχικά αυτά τα θέματα, τα πολυσκέφτονται και με τρόπο αυστηρό και πολύ αυστηρότερο από ό,τι τα είχαμε σκεφτεί εμείς. Εμείς θέλουμε να τα σκεφτούμε, κάποιοι σκέφτονται πώς θα αναφερθούν σ’ αυτά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εννοείτε και βέτο;

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Ό,τι είχα να πω, το είπα

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Hahn ανέβασε ένα Τweet στο λογαριασμό του για την Ελλάδα που είναι εταίρος-κλειδί στο θέμα της διεύρυνσης. Θα θέλατε να το σχολιάσετε; Μας έκανε πολύ θετική εντύπωση.

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Νομίζω ότι ο κ. Hahn αναγνωρίζει και πιστοποιεί μια πραγματικότητα, ότι ο ρόλος της εξωτερικής μας πολιτικής είναι αναβαθμισμένος και είναι ενεργητικός και δεν είμαστε θεατές των αποφάσεων ούτε των μεγάλων ούτε της Επιτροπής. Η Αθήνα έχει ρόλο και δεν είναι ο μόνος τομέας που έχουμε ρόλο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, τελευταία βλέπουμε και στην Αθήνα και στα Σκόπια, ότι υπάρχει μια αισιοδοξία για το ζήτημα της ονομασίας. Είναι όντως αυτό που είχατε πει στην προηγούμενη συνέντευξη Τύπου, ότι το πρώτο εξάμηνο του 2018 πρέπει να λυθεί και μπορεί. Τώρα, μετά την πρώτη συνάντηση με τον κ. Νίμιτς, είστε αισιόδοξος εσείς προσωπικά;

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Νομίζω ότι πρέπει να είμαστε λίγο πιο γρήγοροι στις διαδικασίες διαπραγμάτευσης, να μην τραβήξει σε μάκρος. Δηλαδή η απόφαση της ομάδος ήταν να πάει στο τέλος του Γενάρη η επόμενη συνάντηση, μου φαίνεται πολύ μακρινή.
Δηλαδή ξεκινήσαμε για Νοέμβρη, αρρώστησαν οι διαπραγματευτές, πήγε Δεκέμβρης, το πάμε τέλος Γενάρη, δηλαδή μετά από 3 μήνες θα ξανασυναντηθούμε. Άμα πάει έτσι, όλες οι προοπτικές που θέλουν οι ίδιοι, θα δυσκολευτούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φοβόσαστε κάτι;

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Ποτέ στη ζωή μου δε φοβήθηκα. Και είναι γνωστό αυτό. Δεν έχω και λόγους να φοβάμαι κάποιον ή κάτι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Πρωθυπουργός κ. Ζάεβ έδωσε μια συνέντευξη στο ΑΠΕ που λέει ότι ελπίζει και σχεδιάζει ένα ταξίδι στην Αθήνα. Δεν ξέρω αν εσείς έχετε κάποια  πληροφορία γι’ αυτό από το Μαξίμου.

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Εγώ νομίζω ότι ο Πρωθυπουργός μας είναι πάντα ανοιχτός να συναντά στα διεθνή φόρα όπου βρίσκεται τους ηγέτες των άλλων χωρών και ιδιαίτερα των βορείων γειτόνων μας, αλλά μια κανονική επίσημη συνάντηση μπορεί να γίνει αφού  έχουμε προχωρήσει  τις διαπραγματεύσεις.

Πρέπει η συνάντηση να έχει νόημα και περιεχόμενο, ακόμα κι αν δεν τα πούμε όλα δημόσια. Γιατί υπάρχουν ορισμένα πράγματα που πρέπει να συνεννοείται με κάποιον. Αλλά πρέπει να έχει προχωρήσει για να γίνουν συναντήσεις.  Αν δηλαδή δείτε επίσημη συνάντηση θα ξέρετε ότι έχουν γίνει βήματα σοβαρά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου).

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Εγώ είπα, όταν τελειώσει η διαδικασία της διαπραγμάτευσης, θέλει δυο -τρεις μήνες για να πιστοποιηθεί σε ΟΗΕ κι από εκεί μετά στα αιτήματα, στους Διεθνείς Οργανισμούς που θέλει η φίλη χώρα.

Διότι το 2019 είναι κύκλος εκλογικός. Άρα πρέπει μέχρι το καλοκαίρι, δε λέω έξι μήνες δογματικά, μπορεί να είναι επτά, μπορεί να είναι οκτώ, να το έχουμε λύσει. Αν δεν το κάνουμε αυτό, το 2019 δε μπορούμε να το λύσουμε, θα πάμε στο 2020. Άρα λοιπόν μετακινείται, δεν είπα ποτέ ότι τώρα πρέπει να το λύσουμε, αλλά αν θέλουν να το λύσουμε και να ανοίξει και η διαδικασία διαπραγμάτευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  πρέπει να γίνει τώρα.

Αυτό που πάντα λέω και είπα και στον κ. Νίμιτς στις συναντήσεις και τις τελευταίες που είχα και στον κ. Hahn είναι ότι εγώ βάζω το χέρι μου στην καρδιά και η κυβέρνηση και λέμε «θέλουμε λύση». Ας βάλουν κι εκείνοι το χέρι στην καρδιά και ας το απαντήσουν. Διότι αν θέλουμε λύση, είναι θέμα απόφασης, δεν είναι να ψάξουμε να βρούμε μια διατύπωση, δεν είναι να ψάξουμε να βρούμε ένα μυστικό, δεν είναι να έρθει ένας καθηγητής να μας πει μια τρομερή ιδέα, είναι γνωστό στο τραπέζι ποιά είναι τα ζητήματα, ποιά είναι η μέθοδος λύσης τους, ποιό είναι το περιεχόμενο.

Κατά συνέπεια εγώ νομίζω ότι πρέπει να το κάνουμε σύντομα αυτό. Αλλά αυτό εξαρτάται κι από άλλους παράγοντες. Κύρια από την εσωτερική ζωή σε αυτά τα κράτη, από την αποφασιστικότητα των ηγεσιών τους να συμβιβαστούν, γι’ αυτό όπως έχετε δει, υπογραμμίζω πάντα ότι αυτή η κουλτούρα που είναι η ευρωπαϊκή κουλτούρα και είναι και η κουλτούρα του πολιτισμού μας, η κουλτούρα της συναίνεσης, των συμβιβασμών, των καλών, όχι των σάπιων όπως λέω, των καλών συμβιβασμών, που θα είναι όλες οι πλευρές κερδισμένες και κύρια για να ξεφύγουμε απ’ αυτή τη φυλακή της ιστορίας, νομίζω ότι θα είναι καλό. Αλλά έναν καλό συμβιβασμό.

Εμείς δε θα κάνουμε και νομίζω ότι και κανένας δε θέλει να κάνει απ’ την άλλη πλευρά έναν κακό, έναν σάπιο όπως μου αρέσει να λέω, συμβιβασμό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ρωτήσω αν σε οποιοδήποτε σημείο της επίσκεψης Ερντογάν τέθηκε το θέμα της εκλογής του μουφτή στη Θράκη.

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ:  Με τον κ. Ερντογάν δε συζητάμε τέτοιου είδους πράγματα. Ο κ. Ερντογάν, θα έλεγα ότι για πρώτη φορά,  και το  θεωρώ εξαιρετικό αυτό όσον αφορά τη Θράκη, έκανε τις εξής παραδοχές:

Πρώτον, παραδέχτηκε ότι υπάρχει μουσουλμανικός πληθυσμός που δεν είναι τουρκογενής, αλλά είναι οι Πομάκοι και οι Ρομά. Και μάλιστα έχω την αίσθηση -δε μπορώ να σας πω τους αριθμούς τώρα γιατί δεν ήρθα γι’ αυτή τη συζήτηση- ότι οι Ρομά σε δυο δεκαετίες θα είναι η πλειοψηφία του μουσουλμανικού πληθυσμού στη Βόρεια  Ελλάδα.
Άρα έχει μεγάλη σημασία η παραδοχή αυτή, διότι αναγνωρίζει ότι οι Ρομά δεν έχουν σχέση με όσα εκείνος θα επιθυμούσε να πει.

Το δεύτερο είναι η τρομερή για μένα διατύπωση που λέει ότι η Τουρκία καταλαβαίνει και συμφωνεί, αποδέχεται ότι το θέμα της μουσουλμανικής μειονότητας είναι εσωτερικό ζήτημα της χώρας, ότι δε μπορεί να παριστάνει κανένας τον προστάτη του μουσουλμανικού πληθυσμού και γι’ αυτό είπε «εμείς δε διατυπώνουμε μια πολιτική θέση, διατυπώνουμε μια παράκληση από το ενδιαφέρον που έχουμε γενικά για τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς».

Νομίζω ότι αυτές οι δυο θέσεις ήταν εξαιρετικά καλές και η συμπεριφορά του ήταν  εξαιρετικά καλή από αυτή τη σκοπιά. Δε λέω για όλα, από αυτή τη σκοπιά, διότι την προηγούμενη φορά που είχε έρθει ο κ. Ερντογάν στην Ελλάδα είχε κάνει τέσσερεις ομιλίες χωρίς να έχει συμφωνηθεί, είχαν έρθει Τούρκοι από την Κωνσταντινούπολη, ακόμη κι ο Γραμματέας του κόμματός του, του ΑΚΡ, ήταν στην Κομοτηνή. Αυτή τη φορά δεν υπήρξαν τέτοιες κινητοποιήσεις, εξ ου και δεν είδαμε κι αυτά τα πλήθη να συνοδεύουν, άμα δείτε στις φωτογραφίες του 2004, ήταν άλλο πράγμα.

Επίσης στα θετικά του είναι ότι δεν πήγε να επισκεφθεί χωριά που είναι με πλειοψηφία μουσουλμανικού πληθυσμού, όπως έκανε την προηγούμενη φορά, κράτησε το πρόγραμμα και γι’ αυτό δεν είχε και τις τέσσερεις ώρες καθυστέρηση που είχε το 2004. Νομίζω ότι επειδή, όπως είπα και στη Βουλή χτες, η αντιπολίτευση είπε ότι είναι κριτήριο της επίσκεψης το τί θα κάνει ο Ερντογάν στη Θράκη, το είπε πριν αρχίσει όλα τα άλλα, απεδείχθη ότι ήταν η πιο συντεταγμένη και προσεκτική επίσκεψη που έχει κάνει Τούρκος επίσημος στη Θράκη.

Και επειδή καμιά φορά με ρωτάνε «Μα, γιατί να πηγαίνουν στην Θράκη;» η απάντησή μου είναι ότι εμείς δεν φοβόμαστε, ούτε έχουμε να κρύψουμε κάτι. Εμείς είμαστε περήφανοι που στη Θράκη ανθίζει με πολλές δυσκολίες και χρειάζονται πολλά μέτρα κοινωνικά, οικονομικά αλλά υπάρχει και μεγαλώνει και αναπτύσσεται ο μουσουλμανικός πληθυσμός σε αντίθεση με ό,τι συνέβη με την ελληνική ομογένεια στην Κωνσταντινούπολη στη διάρκεια της δεκαετίας του ’50. Αυτά του τα έχω πει και εγώ και ο Πρωθυπουργός και κατ’ ιδίαν του κ. Ερντογάν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να μείνω λίγο στην επίσκεψη Ερντογάν, είπατε χτες πάνω στη Βουλή ότι η μόνη αλλαγή ήταν η συνέντευξη που δεν έδωσε στο ΑΠΕ αλλά στον ΣΚΑΪ και υπήρξε παρέμβαση –όπως είπατε- του Τούρκου παραγωγού. Γι’ αυτό έχετε καμία πληροφόρηση από την άλλη πλευρά ή βασιστήκατε σε κάποια δημοσιεύματα;

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Είχαμε μια συζήτηση στη Βουλή εάν είχε προετοιμασία και πρόγραμμα αυτή η επίσκεψη και έκανα μια σύγκριση και είπα ότι η προηγούμενη επίσκεψη ούτε προετοιμασία είχε -και τους διάβασα τα τηλεγραφήματα της εποχής- ούτε κρατήθηκε το πρόγραμμα.

Σε εμάς και προετοιμασία είχε και πρόγραμμα. Είχε μια αλλαγή όμως, η οποία ήταν μια αλλαγή-σπάσιμο της συμφωνίας. Ποια ήταν αυτή η αλλαγή; Ενώ είχε συμφωνηθεί ο Έλληνας Πρωθυπουργός να δώσει συνέντευξη στο  Anadolu και ο Τούρκος Πρόεδρος να δώσει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, το πρώτο μέρος της συμφωνίας κρατήθηκε, το δεύτερο δεν κρατήθηκε.

Οι πληροφορίες λένε ότι στο αεροπλάνο πετώντας από τη Θράκη για την Κωνσταντινούπολη, ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας διαπίστωσε ότι έκανε ένα λάθος που άκουσε συγκεκριμένους ανθρώπους. Εγώ το μετέφερα αυτό ως μια πληροφορία που προέρχεται από αυτές τις πηγές. Δεν μου το είπε εμένα, αλλά παραμένει το ερώτημα πώς και γιατί έσπασε ο Πρόεδρος Ερντογάν τη συμφωνία.

Για να το διευκρινίσω ξανά: δεν μέμφομαι κανέναν που του παίρνει τη συνέντευξη, αλλά το ερώτημα είναι γεγονός. Δεν κάνω αξιολόγηση, το γεγονός είναι ότι την έσπασε τη συμφωνία. Γιατί την έσπασε; Αφού θα περίμενε κανείς να μη σπάσει σε αυτό το σημείο, αλλά να σπάσει π.χ. το ότι δεν θα πάει στα χωριά της Θράκης να μιλήσει. Ήταν πειθαρχημένος σε αυτό το ζήτημα, στο δύσκολο ζήτημα.

Οι Τούρκοι αυτή την εξήγηση έδωσαν. Δεν μέμφομαι το δημοσιογράφο, για να είμαι σαφής. Γιατί προσπαθεί να γίνει η μετακίνηση του αν υπήρξε πρόγραμμα και σχεδιασμός της επίσκεψης που αποδεικνύεται ότι σε εμάς υπήρχε, ενώ τότε δεν υπήρχε από αυτούς που μας εγκαλούν στην τάξη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ το τελευταίο διάστημα και εσείς και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ο κ. Καμμένος δέχεστε επιθέσεις από μιντιακούς ομίλους και από δημοσιογράφους.

Μπορείτε να το σχολιάσετε λιγάκι για ποιο λόγο θεωρείτε ότι συμβαίνει αυτό; Γιατί οι επιθέσεις που δέχεστε είναι τουλάχιστον …

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Χαζές, θα μου επιτρέψεις να το πω εγώ. Έχω την εντύπωση ότι η αντιπολίτευση σχεδίαζε κάποια στιγμή να αντιμετωπίσει την Κυβέρνηση ως παρένθεση, ότι θα μείνει δυο-τρεις μήνες και θα φύγει.

Αυτοί οι δυο-τρεις μήνες έγιναν έξι, δώδεκα, δυο χρόνια, το Γενάρη έχουμε τρία χρόνια και φαίνεται ότι θα τραβήξει κι άλλο. Άρα προσπαθούν να βρουν άλλους τρόπους να πλήξουν ή να διασπάσουν την κυβερνητική πλειοψηφία και νομίζω σε αυτό κάνουν μια συνεχή και εντατική επίθεση στον κ. Καμμένο.

Επίσης η αντιπολίτευση έχει δει σειρά δημοσκοπήσεων και εκτιμήσεων που δείχνουν ότι η σημερινή εξωτερική πολιτική έχει μεγάλο κύρος στον ελληνικό λαό και ακόμη και στις γραμμές της ίδιας της αντιπολίτευσης και ιδιαίτερα στην πατριωτική της πτέρυγα. Θέλει να υπονομεύσει και να κωλύσει στο πρώτο, το δεύτερο. Άρα η εξωτερική πολιτική, με πιάνει κι εμένα.

Το τρίτο είναι ότι έχει μια δυσκολία να κάνει αντιπολιτευτική πολιτική και καταφεύγει σε μη πραγματικά γεγονότα. Δηλαδή εγώ είδα την εξής διαδικασία: δεν υπάρχει σκάνδαλο -και νομικά, δεν είμαι δικηγόρος, δεν είμαι νομικός, αλλά έχω ένα διδακτορικό στο Συνταγματικό Δίκαιο- δεν υπάρχει σκάνδαλο αν δεν υπάρχει οικονομική πράξη.

Δεύτερον στήριξε αυτό το σκάνδαλο σε μια πηγή η οποία αποδείχθηκε ότι δεν είναι πηγή. Μάλιστα είναι και ‘νεοδημοκρατικά’ διακείμενη αυτή η πηγή, η οποία δεν ήταν η πηγή όπως εμφανιζόταν αρχικά μέσα από την Κυβέρνηση Σαουδικής Αραβίας ή την οικογένεια, ήταν ένας Έλληνας ο οποίος υπήρξε συνεργάτης στο Υπουργείο Οικονομικών Σαουδικής Αραβίας, μετά δεν τον ήθελαν άλλο συνεργάτη, πήγε στη Βρετανία. Εκτίμησε ότι το επαγγελματικό του συμφέρον είναι να επιστρέψει στη Σαουδική Αραβία, αλλά πολύ μακριά από το να είναι ο μυστικός πληροφοριοδότης του τι ζητάει ένα Υπουργικό Συμβούλιο.

Και δεν θα το είχα ψάξει αυτό, αν δεν μου φαινόταν εξ αρχής λίγο χαζό να μου λέει κάποιος ότι η βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας είχε διάφορους ξένους στους οποίους λέει τι συζητάει. Αυτά δεν γίνονται, όποιος ξέρει από διπλωματία.

Ρωτήσαμε τις αρμόδιες Αρχές της χώρας και τους αρμόδιους και είπαν «ότι αυτά δεν υπάρχουν». Εν πάση περιπτώσει, στήθηκε ένα δήθεν σκάνδαλο και αφού το πίστεψαν οι ίδιοι ότι είναι σκάνδαλο, μετά λένε «ποιος φταίει για το σκάνδαλο;»

Τώρα με τον Ερντογάν έγινε το ίδιο πράγμα. Στήθηκε μια αποτυχία της επίσκεψής του πριν αρχίσει -δηλαδή εδώ έχουμε πια μαντικές ικανότητες, μαγικές πολιτικές ικανότητες-της αντιπολίτευσης και μετά αφού έπεισε τον εαυτό της ότι η πετυχημένη επίσκεψη ήταν αποτυχημένη, έπρεπε να αναζητήσει και ποιος φταίει για την αποτυχία.

Αυτό είναι ένα είδος αντιπολίτευσης που δεν έχει να κάνει με πολιτική, έχει να κάνει με ψυχολογία, με ψυχαναλυτές -το λέω πάρα πολύ σοβαρά. Οι επιθέσεις που μου έγιναν εμένα, ξεκίνησαν από ένα επιχείρημα ότι ο κ. Καμμένος -και με συνέδεσαν με τον Καμμένο- έκανε κριτική στον Γραμματέα Γ’ -δηλαδή είναι η πρώτη βαθμίδα μετά από τον Ακόλουθο ενός διπλωμάτη στο Ριάντ- και του έκανε κριτική ο Υπουργός και εγώ δεν υπερασπίστηκα τον υπάλληλο του Υπουργείου, ως όφειλα.

Εγώ αυτό που έκανα και το ξέρετε είναι ότι έχω κάνει μια ΕΔΕ η οποία τελείωσε μόλις χθες και θα δούμε τα αποτελέσματά της. Επίσης έστειλα την υπόθεση στον Εισαγγελέα. Πως θα κρίνω εγώ τους δρώντες; Αυτό που είπα όμως χτες στη Βουλή και θέλω να το συγκρατήσετε είναι ότι δρώντες που με εγκαλούν γιατί δεν υπερασπίζομαι έναν Γραμματέα Γ’ ο οποίος είναι τρία – τέσσερα χρόνια στην Υπηρεσία, έχουν καθυβρίσει τα ανώτατα στελέχη του Υπουργείου Εξωτερικών.

Η τελευταία ύβρις ήταν απέναντι στον Πρέσβη μας στην Άγκυρα, τον οποίο τον είπαν επιπολαίως ότι είναι ο ευνοούμενός μου. Δεν κατάλαβα… Μιλάμε για ένα Πρέσβη -που όπως είπα στη Βουλή χτες- στάθηκε όρθιος στους βομβαρδισμούς του Βελιγραδίου και δεν υπάρχει τίποτε που να μην τον κάνει περήφανο για τη στάση του, μιλάμε για ένα Πρέσβη που βεβαίως εδώ τα κυκλώματα τον ξαμόλησαν επτά χρόνια στο Πακιστάν και δεν τον έφερναν πίσω, για ένα Πρέσβη στο Αφγανιστάν, για έναν Πρέσβη ο οποίος μας έρχεται με καινούργια Πρεσβεία, για Πρέσβη που έκανε τα καταπληκτικά Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και που συνέβαλε για πρώτη φορά στο Υπουργείο μετά από δεκαετίες, να υπάρχουν οδηγίες προς όλες τις Πρεσβείες. Για έναν κατά απόλυτη προτεραιότητα, δοκιμασμένο ποικιλοτρόπως, όχι νεαρό Πρέσβη, και δεν ξέρω γιατί… Και δεν είναι ο μόνος που δεν υπερασπίζονται -και σε άλλους μεγάλους Πρέσβεις πετυχημένους οι οποίοι δεν ανήκουν στο δικό μας χώρο.

Ξεκίνησε με αυτή την ιστορία του Πρέσβεως και συνέχισε με τη θεωρία «το Υπουργείο τα ήξερε όλα». Η θεωρία ότι «το Υπουργείο τα ήξερε όλα» είχε δυο πράγματα. Πρώτον υπήρξε σκάνδαλο και το ξέραμε, ενώ «τα ήξερε όλα» προϋποθέτει ότι θα συμφωνήσω με την ανοησία τους.

Και δεύτερον αυτό που δεν βλέπουν είναι ότι τα τηλεγραφήματα από την Πρεσβεία του Ριάντ και τα e-mail που εγώ τα διάβασα πρώτη φορά στον Τύπο, δεν απευθύνονται προς το Υπουργείο. Εδώ έχουμε ένα εκπληκτικό φαινόμενο: ότι διαβάζω e-mail και τηλεγραφήματα σε εφημερίδες, στις 11 του Νοέμβρη στα ΝΕΑ ας πούμε, το διάβασα την Κυριακή 12 του μήνα, βγήκα από τη διαπραγμάτευση με τους Αλβανούς και πετούσα στις Βρυξέλλες από την Κρήτη, και διαβάζω εκεί ένα e-mail που έχουν τα ΝΕΑ, το οποίο δεν το είχα δει ποτέ στη ζωή μου και το αναζήτησα και το e-mail αυτό δεν έχει ως αποδέκτη ούτε εμένα, ούτε την Α6 αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου, ούτε το ίδιο το Υπουργείο. Και δεν είναι το μόνο έγγραφο.

Καταλαβαίνετε ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα εν πάση περιπτώσει. Διότι η προϊστάμενη Αρχή μέσω της οποίας γίνονται όλες οι ενέργειες και δράσεις, με βάση το Σύνταγμα, το νόμο, το οργανόγραμμα του Υπουργείου είναι η αρμόδια Διεύθυνση και ο Υπουργός.
Ας κοιτάξουν καλύτερα αυτά τα τηλεγραφήματα που έχουν στα χέρια τους σε ποιους απευθύνονται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία, ευχαριστώ πολύ.

Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Ευχαριστώ και εγώ.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.