Κύρια σημεία
Εγκρίθηκε χθες στη συνεδρίαση του Eurogroup η τεχνική συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και των θεσμών. Περνάμε έτσι στην τελική φάση για την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης εντός του Ιανουαρίου.
Για πρώτη φορά μετά από 7 έτη δεν χρειάζεται η νομοθέτηση νέων δημοσιονομικών μέτρων. Τούτο σημαίνει πως η δημοσιονομική προσαρμογή έχει ολοκληρωθεί και επομένως η Ελλάδα βαδίζει με ασφάλεια στην έξοδο από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.
Έχουμε πλέον γυρίσει οριστικά σελίδα και αφήνουμε πίσω μας τη φάση της ύφεσης. Η ελληνική οικονομία σημειώνει αναπτυξιακούς ρυθμούς για τρία συνεχή 3μηνα κάτι που έχει να συμβεί από το 2006 ενώ μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί 2 επιτυχείς έξοδοι στις αγορές.
ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΙ
Υπενθυμίzουμε τόσο στο εκδοτικό συγκρότημα του υποδίκου όσο και στη ΝΔ ότι με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο η α’ κατοικία των υπερχρεωμένων λαικών νοικοκυριών, δλδ για οφειλές μέχρι 200.000 και για αξίες ακινήτου μέχρι 280.000, προστατεύεται πλήρως. Από αυτή τη ρύθμιση:
• Kαλύπτεται κάτι παραπάνω από το 70% του συνόλου των ακινήτων α’ κατοικίας.
• Δίνεται δυνατότητα ρύθμισης των σχετικών οφειλών.
• Για τους εμπόρους έχει νομοθετηθεί & υλοποιείται ο εξωδικαστικός συμβιβασμός για επιχειρήσεις με οφειλές άνω των 20.000.
Καμία λαική κατοικία δεν πρόκειται να εκπληστειριαστεί. Κάνενα υπερχρεωμένο νοικοκυριό δεν κινδυνεύει να χάσει το σπίτι του. Αυτοί που κινδυνεύουν είναι οι μεγαλοοφειλέτες που έπαιρναν αφειδώς δάνεια που δεν αποπληρώνουν αλλά φυγαδεύουν τα χρήματα τους στο εξωτερικό. Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν πρόκειται να τους προστατεύσει αλλά θα επισπεύσει και τις διαδικασίες για την αποπληρωμή των χρεών τους.
ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ ΑΝΑ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
• Διασφαλίστηκαν οι συντάξεις χηρείας
• Προνόμιο υπέρ εργατικών απαιτήσεων κατά προτεραιότητα
• Αύξηση 40% προϋπολογισμού για οικογενειακά επιδόματα
40 εκατομ. για σχολικά γευμάτα + 15 εκατομ για επέκταση βρεφονηπιακών σταθμών
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
• Καμία αύξηση διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.
• Δεν θα υπάρξει αύξηση του εργασιακού χρόνου των εκπαιδευτικών.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
• Ο ΕΟΠΥΥ θα μπει στο 2018 με σχεδόν μηδενικά ληξιπρόθεσμα.
• Επαναρύθμιση ωραρίου λειτουργίας φαρμακείων.
• Υποχρεωτικό ελάχιστο ωράριο λειτουργίας φαρμακείου
• Υποχρεωτική συμμετοχή όλων των φαρμακείων σε διημερεύσεις & διανυκτερεύσεις.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
Ρητή εξαίρεση από την εφαρμογή του κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων για:
• Τους συμβασιούχους στην καθαριότητα
• Τους Πυροσβέστες Πενταετούς Θητείας.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
• Η ΔΕΗ διατηρεί τον δημόσιο & κοινωνικό χαρακτήρα της και παραμένει βασικός πυλώνας της αγοράς ενέργειας.
• Το νέο θεσμικό περιβάλλον πλήρως εναρμονισμένο με το κοινοτικό δίκαιο & τον στρατηγικό σχεδιασμό της ΔΕΗ.
• Η παραγωγική βάση της ΔΕΗ μένει ανέπαφη με μοναδική εξαίρεση ένα τμήμα των λιγνιτικών μονάδων.
• Η παρούσα συμφωνία δεν αφορά πώληση υδροηλεκτρικών ή μονάδων φυσικού αερίου τις οποίες η ΔΕΗ μπορεί να εκμεταλλευθεί επενδύοντας παράλληλα σε ΑΠΕ.
Εισαγωγική τοποθέτηση
Κυρίες και κύριοι,
Εγκρίθηκε χθες στη συνεδρίαση του Eurogroup η τεχνική συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και των θεσμών και έτσι περνάμε στην τελική φάση για την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης εντός Ιανουαρίου.
Η έγκαιρη ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας και μάλιστα χωρίς πρόσθετα μέτρα αποτελεί αναμφισβήτητα μια επιτυχία για την ελληνική κυβέρνηση. Το γεγονός εξάλλου ότι για πρώτη φορά μετά από μια εφταετία δεν χρειάζεται η νομοθέτηση νέων δημοσιονομικών μέτρων σημαίνει ότι η δημοσιονομική προσαρμογή που προέβλεπε η συμφωνία του 2015 έχει ολοκληρωθεί και επομένως η Ελλάδα βαδίζει με ασφάλεια στην έξοδο από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.
Αυτό συνομολογούν εξάλλου και όλοι οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι που εμπλέκονται στο ελληνικό πρόγραμμα.
Την ίδια στιγμή η ελληνική οικονομία σημειώνει αναπτυξιακούς ρυθμούς για τρία συνεχή τρίμηνα το 2017, κάτι που έχει να συμβεί από το 2006 ενώ έχουν μέχρι στιγμής ολοκληρωθεί δύο επιτυχείς έξοδοι στις αγορές από τον Ιούλιο του 2017. Όλα αυτά σηματοδοτούν ότι έχουμε πλέον γυρίσει οριστικά σελίδα και αφήνουμε πίσω μας τη φάση της ύφεσης.
Και αυτό δεν αποτελεί απλώς έναν ισχυρισμό της ελληνικής κυβέρνησης αλλά επισημαίνεται από το σύνολο του διεθνούς Τύπου που αναγνωρίζει πλέον ότι η Ελλάδα θα ολοκληρώσει με επιτυχία το τρίτο πρόγραμμα και θα ανακτήσει την οικονομική και πολιτική της κυριαρχία βγαίνοντας από το πλαίσιο της μνημονιακής επιτροπείας το ερχόμενο καλοκαίρι.
Είναι όμως ακριβώς αυτή η εξέλιξη που έχει προκαλέσει αναταραχή ίσως και πανικό σε συγκεκριμένους επιχειρηματικούς και εκδοτικούς κύκλους που καθοδηγούν πλέον και την αξιωματική αντιπολίτευση και καθορίζουν την αντί πολιτική τακτική της.
Τις τελευταίες ειδικά μέρες με αφορμή τόσο το ζήτημα των πλειστηριασμών όσο και την τεχνική συμφωνία με τους θεσμούς έχει εξαπολυθεί μια ακόμα γιγάντια επιχείρηση διαστρέβλωσης, ψευδών ειδήσεων και παραπληροφόρησης.
Πρωταγωνιστής σε αυτή τη διαδικασία δεν είναι άλλος από το εκδοτικό συγκρότημα του υποδίκου που επιμένει να παραπληροφορεί με αιχμή του δόρατος τους πλειστηριασμούς. Και τούτο παρά τις συνεχείς και εμπεριστατωμένες διαψεύσεις των ισχυρισμών και των σχετικών ρεπορτάζ από το Υπουργείο Δικαιοσύνης.
Το δυστύχημα βεβαίως είναι ότι και η Νέα Δημοκρατία ακολουθεί τα ψευδή δημοσιεύματα και επιλέγει να πολιτεύεται για άλλη μια φορά χωρίς αρχές κάτι που βεβαίως είναι κατανοητό με δεδομένη την πλήρη κατάρρευση των κινδυνολογικών και καταστροφολογικών σεναρίων που διακινούσε επί δύο συνεχή χρόνια.
Να υπενθυμίσουμε λοιπόν τόσο στο συγκρότημα όσο και στη Νέα Δημοκρατία για άλλη μια φορά ότι με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο προστατεύεται πλήρως η πρώτη κατοικία των υπερχρεωμένων λαϊκών νοικοκυριών για οφειλές μέχρι 200.000 ευρώ και για αξίες ακινήτου μέχρι 280.000 ευρώ. Από αυτή τη ρύθμιση καλύπτεται κάτι παραπάνω από το 70% του συνόλου των ακινήτων πρώτης κατοικίας ενώ την ίδια στιγμή δίνεται και η δυνατότητα ρύθμισης των σχετικών οφειλών.
Επίσης για τους εμπόρους έχει ήδη νομοθετηθεί και υλοποιείται στην πράξη ο εξωδικαστικός συμβιβασμός για επιχειρήσεις με οφειλές άνω των 20.000 ευρώ.
Η δέσμευση της κυβέρνησης είναι σαφής και συγκεκριμένη. Καμία λαϊκή κατοικία δεν πρόκειται να εκπληστειριαστεί. Κανένα υπερχρεωμένο νοικοκυριό δεν κινδυνεύει να χάσει το σπίτι του. Αυτοί που κινδυνεύουν είναι οι μεγαλοοφειλέτες που έπαιρναν αφειδώς δάνεια τα οποία δεν είχαν την δυνατότητα ή ίσως δεν ήθελαν να αποπληρώσουν καθώς προτιμούσαν να φυγαδεύουν τα χρήματα τους στο εξωτερικό.
Η ελληνική κυβέρνηση λοιπόν δεν είναι διατεθειμένη σε καμία περίπτωση να ανεχτεί τη συνέχιση αυτής της κατάστασης και όχι μόνο δεν πρόκειται να προστατεύσει τους συγκεκριμένους μεγαλοοφειλέτες αλλά θα επισπεύσει και τις διαδικασίες για την αποπληρωμή των χρεών τους. Οι καιροί που οι φορολογούμενοι πολίτες φορτώνονταν τα βάρη της κακομαθημένης επιχειρηματικής ελίτ έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί και αυτό πρέπει να το βάλουν όλοι πάρα πολύ καλά στο μυαλό τους.
Επιτρέψτε μου τώρα μια σχετικά αναλυτική παρουσίαση της συμφωνίας με τους θεσμούς γιατί και σε αυτά τα ζητήματα έχει υπάρξει ρεσιτάλ παραπληροφόρησης και προπαγάνδας.
Σε ό,τι αφορά το Υπουργείο Εργασίας.
Διασφαλίστηκαν οι συντάξεις χηρείας, με κατώτατο πλαφόν στο ύψος της εθνικής σύνταξης, δηλαδή τα 384 ευρώ.
Συμφωνήθηκε να θεσμοθετηθεί προνόμιο υπέρ εργατικών απαιτήσεων, οι οποίες θα ικανοποιούνται πριν από οποιονδήποτε άλλο πιστωτή κατά τη διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης ή πτώχευσης της επιχείρησης. Το προνόμιο θα αφορά σε οφειλόμενους μισθούς έως έξι μηνών και το ανώτατο ποσό ικανοποίησης για κάθε μήνα οφειλόμενου μισθού θα είναι 2,75 φορές επί τον κατώτατο μισθό.
Επίσης, από τη συμφωνία προκύπτει η αύξηση του προϋπολογισμού για τα οικογενειακά επιδόματα κατά 260.000.000 ευρώ, αυξάνοντας το συνολικό ποσό από τα σημερινά 650.000.000 ευρώ σε 910.000.000 ευρώ, δηλαδή μια αύξηση του κοινωνικού προϋπολογισμού του ύψους του 40%.
Και παράλληλα, διευρύνονται οι εισοδηματικές κλίμακες για τα πλέον αδύναμα στρώματα, πράγμα που σημαίνει ότι οι οικογένειες με 1 και 2 παιδιά, δηλαδή 682.000 οικογένειες σε σύνολο περίπου 804.000, θα λάβουν οικογενειακά επιδόματα αυξημένα από 57% έως και 110%.
Ενώ τέλος, επιπλέον 40 εκατομμύρια θα διατεθούν για την παροχή σχολικών γευμάτων ενώ ακόμα 15 εκατομμύρια θα κατευθυνθούν για την επέκταση των βρεφονηπιακών σταθμών.
Δεύτερον, στα ζητήματα που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας.
Προβλέπεται ότι δεν θα υπάρξει καμία αύξηση διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών και θα συνεχίσει να εφαρμόζεται κανονικά, ο νόμος 1566 του 1985.
Παράλληλα, διαφυλάχθηκε ότι δεν θα υπάρξει καμία αύξηση του εργασιακού χρόνου των εκπαιδευτικών.
Τρίτον, στα θέματα του Υπουργείου Υγείας.
Επιτεύχθηκε μια προωθητική συμφωνία αναφορικά με τον συμψηφισμό χρεών του ΕΟΠΥΥ με αντίστοιχα χρέη των παρόχων προς αυτόν για την περίοδο 2012-2015.
Ενώ το ίδιο συνέβη και για το πρόγραμμα συμψηφισμού που αφορά την είσπραξη του clawback από το 2017 και μετά με τρόπο θετικό τόσο για τον ΕΟΠΥΥ όσο και για τους παρόχους. Συνεπεία των παραπάνω, ο ΕΟΠΥΥ θα μπει στο 2018 με σχεδόν μηδενικά ληξιπρόθεσμα.
Επίσης, συμφωνήθηκε η επαναρύθμιση του ωραρίου λειτουργίας των φαρμακείων, που είχε προκαλέσει προβλήματα στην πρόσβαση των ασθενών στο φάρμακο.
Θεσπίζονται, μεταξύ άλλων, το υποχρεωτικό ελάχιστο ωράριο λειτουργίας φαρμακείου καθώς και η υποχρεωτική συμμετοχή όλων των φαρμακείων σε διημερεύσεις και διανυκτερεύσεις.
Τέταρτον, στα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Από τα κυριότερα που συμφωνήθηκαν, είναι η ρητή εξαίρεση από την εφαρμογή του κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων, το λεγόμενο 1 προς 4, για την ενίσχυση δύο πολύ σημαντικών κλάδων.
Ο ένας αφορά τους συμβασιούχους στην καθαριότητα, όπως άλλωστε είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση ήδη από το προηγούμενο καλοκαίρι.
Ενώ ό άλλος κλάδος είναι αυτός των Πυροσβεστών Πενταετούς Θητείας, περίπου 2.000 εργαζόμενοι, για τους οποίους θα λάβει τέλος το άδικο καθεστώς της εργασιακής ανασφάλειας.
Πέμπτον, σε ό,τι αφορά τα του Υπουργείου Ενέργειας και ειδικότερα, στο θέμα της ΔΕΗ.
Η ΔΕΗ διατηρεί τον αδιαμφισβήτητο δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα της, παραμένει ο βασικός πυλώνας της αγοράς ενέργειας υπό το νέο θεσμικό περιβάλλον, και που είναι πλήρως εναρμονισμένο με το κοινοτικό δίκαιο.
Σε αντίθεση με τους σχεδιασμούς της προηγούμενης κυβέρνησης για τη «μικρή ΔΕΗ», συμφωνήθηκε μια παρέμβαση πλήρως συμβατή τόσο με την απόφαση του Ευρωδικαστηρίου, όσο και με τον στρατηγικό σχεδιασμό της Επιχείρησης.
Η παραγωγική βάση της ΔΕΗ μένει ανέπαφη, με μοναδική εξαίρεση ένα τμήμα των λιγνιτικών μονάδων, στο οποίο, έτσι κι αλλιώς, θα πρέπει σταδιακά να υπάρξει αποεπένδυση, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου της Επιχείρησης για στροφή προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Και φυσικά, η παρούσα συμφωνία δεν αφορά πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων, αλλά ούτε και μονάδων φυσικού αερίου.
Πλέον, η ΔΕΗ έχει τη δυνατότητα να υλοποιήσει το στρατηγικό της σχεδιασμό, εκμεταλλευόμενη τη φθηνή ενέργεια που προσφέρουν παλαιότερες επενδύσεις σε υδροηλεκτρικά και παράλληλα επενδύοντας σε ΑΠΕ.
Σας ευχαριστώ.
Απαντήσεις στις ερωτήσεις
Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε εκπρόσωπε, πού οφείλονται αυτά τα εμπρός-πίσω, σε σχέση με την τροπολογία για την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου; Πότε θα κατατεθεί και τι είδους αλλαγές θα υπάρξουν, εάν υπάρξουν;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όπως γνωρίζετε, η τεχνική συμφωνία εγκρίθηκε, χθες, από το Eurogroup. Η ελληνική κυβέρνηση έχει προθεσμία να νομοθετήσει μέχρι περίπου τις 10-12 Ιανουαρίου. Μέχρι εκείνη την ημερομηνία θα έχει κατατεθεί και η σχετική ρύθμιση, η οποία, με βάση και την ενημέρωση που έχει κάνει το υπουργείο Εργασίας, αποσύρθηκε για λόγους διαδικαστικούς, αλλά και για λόγους νομοτεχνικών βελτιώσεων. Δεν υπάρχει κάτι περισσότερο στο συγκεκριμένο ζήτημα.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε υπουργέ, η κυβέρνηση θεωρεί ότι η προφορική συμφωνία που έχει κάνει με τις τράπεζες, σε ό,τι αφορά τους πλειστηριασμούς, επαρκεί ή πρόκειται να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να είναι καλυμμένη περισσότερο σε αυτό το θέμα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε πει αρκετές φορές, την τελευταία εβδομάδα, ότι το νομοθετημένο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, από τους αναγκαστικούς πλειστηριασμούς, είναι πάρα πολύ συγκεκριμένο. Πρόκειται για τον νόμο Κατσέλη-Σταθάκη, ο οποίος προστατεύει τις πρώτες κατοικίες, εφόσον αυτές δεν υπερβαίνουν το ποσό των 280.000 ευρώ ως αξία του ακινήτου σε οικογένειες με τρία τέκνα. Από εκεί και πέρα, γνωρίζετε ότι για να ισχύει το συγκεκριμένο καθεστώς πρέπει να υπάρξει αίτηση υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη-Σταθάκη και στη συνέχεια καθορίζεται η διαδικασία με βάση τις αποφάσεις των Ειρηνοδικείων. Σε ό,τι αφορά τη βούληση των τραπεζών να μην προχωρήσουν σε πλειστηριασμούς κατοικιών κάτω των 300.000 ευρώ, το συγκεκριμένο ζήτημα αφορά κατά κύριο λόγο τις τράπεζες, οι οποίες έχουν και τους δικούς τους λόγους να μην θέλουν να προχωρήσουν σε τέτοιου τύπου πλειστηριασμούς. Ωστόσο, αυτό το οποίο μπορώ να σας πω, με τη μέγιστη δυνατή βεβαιότητα, είναι ότι το υπάρχον θεσμικό, νομοθετημένο πλαίσιο προστατεύει το 70% της κύριας κατοικίας. Δηλαδή, στην πλειοψηφία των ιδιοκτητών πρώτης κατοικίας, που προφανώς αποτελείται από λαïκά νοικοκυριά. Με αυτήν την έννοια, δεν υπάρχει από τη δική μας μεριά διαφορετικός, πολιτικός σχεδιασμός για το επόμενο διάστημα.
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω για την απόσυρση της τροπολογίας, εάν έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι θα έλειπαν πολλοί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και με τη βούληση του ΚΚΕ να ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία, αν θα…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, κύριε Τσακίρη, έχει απαντηθεί το συγκεκριμένο ερώτημα. Δεν έχει να κάνει με την απουσία βουλευτών. Το υπουργείο Εργασίας είπε ότι για να μην υπάρξουν διαδικαστικές εντάσεις, αλλά και για να γίνουν κάποιες μικρές νομοτεχνικές βελτιώσεις, αποσύρθηκε η τροπολογία. Δεν υπάρχει κάτι περαιτέρω σε σχέση με αυτό.
ΣΒΕΡΚΟΣ: Κύριε υπουργέ, οι συνδικαλιστικές ενώσεις και τα διάφορα σωματεία δηλώνουν ότι βρίσκονται επί ποδός πολέμου, λόγω αυτής της τροπολογίας και ετοιμάζονται για κινητοποιήσεις. Ήδη έχουν προχωρήσει και έχουν προαναγγείλει κάποιες. Θεωρείτε αυτές τις κινητοποιήσεις δικαιολογημένες; Και πρόκειται εσείς ως κυβέρνηση να έρθετε σε επαφή μαζί τους για να εξηγήσετε τι ακριβώς συμβαίνει και τι ακριβώς πρόκειται να περάσει;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στο πλαίσιο μιας δημοκρατικής λειτουργίας, οι κινητοποιήσεις των συνδικάτων, οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων είναι και εύλογες και θεμιτές και πολλές φορές απαραίτητες. Από εκεί και πέρα, η ελληνική κυβέρνηση, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς, κατάφερε να εξασφαλίσει μια σειρά από ευνοϊκές ρυθμίσεις, οι οποίες και μπορούν να βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων, αλλά και να ενισχύσουν τη διαπραγματευτική τους δύναμη. Αυτό σχετίζεται και με το υπερπρονόμιο, σε περιπτώσεις πτωχεύσεων και πλειστηριασμών, που δημιουργείται προς όφελος ακριβώς των εργαζόμενων των δεδουλευμένων και των αποζημιώσεών τους. Σχετίζεται, όμως, φυσικά και με τη συμφωνία που υπάρχει για την επαναφορά του θεσμικού πλαισίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων από 1/9/2018. Δηλαδή, την επαναφορά τόσο της αρχής ευνοϊκότερης ρύθμισης όσο και της αρχής επεκτασιμότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων. Σε αυτό το πλαίσιο της συμφωνίας, υπήρξε η απαίτηση, εκ μέρους των θεσμών, για τη νομοθέτηση του συγκεκριμένου μέτρου για την αύξηση του ποσοστού απαρτίας για την απεργία στις περιπτώσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων. Στο πλαίσιο μιας συζήτησης, αλλά και μιας διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς έγιναν οι απαραίτητες σταθμίσεις από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης, οι οποίες κιόλας έχουν εξηγηθεί με τον αναλυτικότερο τρόπο και στους εργαζόμενους, αλλά και στα σωματεία και τους εκπροσώπους τους. Νομίζουμε ότι, προφανώς, το βασικό ζήτημα αυτήν τη στιγμή, είναι να επανέλθει το πλαίσιο προστασίας και το πλαίσιο εγγύησης των συλλογικών διαπραγματεύσεων και σε αυτήν την κατεύθυνση δουλεύουμε, καθώς ο διακηρυγμένος στόχος αυτής της κυβέρνησης είναι να περάσουμε σε ένα καθεστώς βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης, με αξιοπρεπείς σχέσεις εργασίας. Και ακριβώς σε αυτήν τη στρατηγική μας επιλογή εντάσσεται και η εξαιρετικά σκληρή και επίπονη δουλειά, η οποία γίνεται στο πλαίσιο του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, που για πρώτη φορά έχει αρχίσει να λειτουργεί με αποτελεσματικούς όρους, να βελτιώνει την κατάσταση σε ό,τι αφορά την υποδηλωμένη και την αδήλωτη εργασία, η οποία σιγά-σιγά μειώνεται. Έχουμε εξαιρετικά ποσοστά μείωσης. Από εκεί και πέρα, καταλαβαίνετε ότι στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής υπάρχουν και συγκεκριμένα ζητήματα, τα οποία η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να υλοποιήσει, ακριβώς για να μπορέσουμε να απενταχθούμε από το πρόγραμμα προσαρμογής τον Αύγουστο του 2018.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω εάν έχετε κάποιο νεώτερο σε σχέση με τη διατήρηση ή μη των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ στα νησιά Βορείου Αιγαίου, Ανατολικού και Δωδεκανήσων.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Διεξάγεται αυτήν τη στιγμή μία συζήτηση, σε επίπεδο επικεφαλής των θεσμών, στο περιθώριο του Eurogroup χθες και του Ecofin σήμερα. Αργότερα, είναι πολύ πιθανόν να έχουμε σχετικές ανακοινώσεις σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Αυτήν τη στιγμή δεν μπορώ να σας πω κάτι περισσότερο.
ΜΑΝΗ: Κοινοτική πηγή, με άμεση γνώση των διαπραγματεύσεων, ενημέρωνε το πρωί ότι δεν υπάρχει περίπτωση να διατηρηθεί ο μειωμένος ΦΠΑ, γιατί αυτό συνεπάγεται μεγάλη γραφειοκρατία. Και ότι είναι ανοιχτοί οι θεσμοί, με άλλη μορφή, μάλλον, οικονομική βοήθεια.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι αυτήν τη στιγμή διεξάγεται μία συζήτηση, σε επίπεδο θεσμών και ελληνικής κυβέρνησης, για τα αποτελέσματα της οποίας θα ενημερωθείτε αρμοδίως, πιθανότατα, και μέχρι το τέλος της ημέρας.
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε εκπρόσωπε, η κυβέρνηση πώς τοποθετείται απέναντι στην παρέμβαση του Αμερικανού Πρέσβη, αναφορικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου άφησε να εννοηθεί ότι είναι ασαφές ποιοι είναι οι επενδυτές.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει κάτι ασαφές, κατά τη γνώμη μου, στον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Έγινε με όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες, οι οποίες είναι εγκεκριμένες και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο ακριβώς της κοινοτικής νομοθεσίας για τους δημόσιους διαγωνισμούς. Επομένως, δεν βλέπω τον λόγο να ανοίξει μία συζήτηση σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Ένας αδιάβλητος, καθαρός, δημόσιος διαγωνισμός, ο οποίος ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία και η επένδυση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα προχωρήσει κανονικά.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Ήθελα να ρωτήσω, κύριε εκπρόσωπε, αν σας βρίσκει σύμφωνο η πρόταση του κυρίου Φίλη, την οποία έχει διατυπώσει πολλές φορές, αλλά σήμερα για ακόμη μία φορά, να μπείτε στη διαδικασία για εθνική διαπραγμάτευση για το θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων τα οποία, όπως είπε ο ίδιος, που είναι και σημαίνον στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, είναι της τάξεως του 3,5% και σας «κόβουν τα πόδια».
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η συμφωνία του 2015, την οποία υπέγραψε η ελληνική κυβέρνηση και την οποία σήμερα υλοποιεί, προέβλεπε 3,5% πρωτογενή πλεονάσματα για το μεσοπρόθεσμο διάστημα. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι η αρχική θέση της γερμανικής κυβέρνησης ήταν ότι αυτό το 3,5% θα έπρεπε να ισχύει για περίπου 10 χρόνια. Στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης καταφέραμε να συγκεκριμενοποιήσουμε αυτήν τη γενική ρήτρα, η οποία υπήρχε στην αρχική συμφωνία και να ορίσουμε ως χρονικό ορίζοντα της εφαρμογής του 3,5% πρωτογενών πλεονασμάτων την πενταετία. Θεωρούμε ότι αυτό, καταρχήν, είναι μία θετική εξέλιξη, καθώς απομειώνει την ένταση της δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά και της επίτευξης πολύ υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, τα οποία η ελληνική κυβέρνηση ποτέ δεν αρνήθηκε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολα και είναι πολύ πιθανόν να περιορίζουν την αναπτυξιακή δυναμική. Δεν νομίζω, όμως, ότι υπάρχει καμία περίπτωση να επιστρέψουμε σε καταστάσεις ύφεσης. Η δυναμική, αυτήν τη στιγμή, της ελληνικής οικονομίας, ακόμα και με αυτά τα πρωτογενή πλεονάσματα, τα οποία, επαναλαμβάνω, ότι είναι σε γνώση μας ότι είναι υψηλά, είναι εξαιρετικά σημαντική. Ξανατονίζω ότι για τρία συνεχόμενα τρίμηνα είχαμε ανάπτυξη το 2017, πράγμα το οποίο είχε να συμβεί από το 2006. Άρα, αυτό σημαίνει ότι έχουμε ένα αναπτυξιακό μομέντουμ. Από κει και πέρα, στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους δανειστές, το καλοκαίρι του 2018, θα προσδιοριστούν επακριβώς τόσο οι λεπτομέρειες, εν πάση περιπτώσει, της δημοσιονομικής πολιτικής για τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, αυτό το οποίο μπορούμε να σας πούμε, αυτήν τη στιγμή, είναι ότι με βάση και το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα έχουμε τη δυνατότητα να αποκτήσουμε τα επόμενα χρόνια δημοσιονομικό χώρο τέτοιο, που θα μας διευκολύνει και να ασκήσουμε αναπτυξιακές πολιτικές και να ασκήσουμε πολιτικές εναντίον της ανεργίας, αλλά και να υποστηρίξουμε έτι περαιτέρω την ανασυγκρότηση του κοινωνικού κράτους.
Η άποψη του κυρίου Φίλη είναι εύλογη, είναι θεμιτή, είναι αποδεκτή στον δημόσιο διάλογο, αλλά σας ξαναλέω, ότι νομίζω ότι κρούει ανοικτές θύρες λέγοντας ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα του 3,5% είναι πολύ υψηλά. Αυτό είναι κάτι δεδομένο, το έχουμε πει ως ελληνική κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Εκτός από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, υπάρχουν και κινητοποιήσεις βουλευτών. Και τι εννοώ. Είδαμε βουλευτές να συμμετάσχουν στα συλλαλητήρια της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ για την πώληση των μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ. Άλλοι να δηλώνουν ότι θα ψηφίσουν μεν, αλλά διαφωνούν. Άλλους βουλευτές που δηλώνουν ότι θα ήθελαν να συμμετέχουν στο κίνημα αυτό, κατά των πλειστηριασμών. Είναι συμβατή αυτή η στάση με τις αρχές της κυβέρνησης;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε να δείτε, το ότι υπάρχει αγωνία στις τάξεις της κοινωνίας για συγκεκριμένες ρυθμίσεις που σχετίζονται με το πρόγραμμα, σας ξαναλέω ότι είναι και εύλογο και θεμιτό και κατανοητό σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτό το οποίο εμείς πρέπει να κάνουμε, ως ελληνική κυβέρνηση, είναι να εξηγούμε με τον όσο το δυνατόν πιο αναλυτικό τρόπο τα κέρδη από τις διαπραγματευτικές μας προσπάθειες. Και νομίζω ότι με δεδομένο ότι η προηγούμενη κυβέρνηση, η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, είχε δεσμευθεί στο σχέδιο της μικρής ΔΕΗ το οποίο, για να υπενθυμίσουμε, περιελάμβανε 22% μείωση του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ, πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων, αλλά και μονάδων φυσικού αερίου. Και αν τη συγκρίνει κανείς, αυτήν τη συγκεκριμένη συμφωνία, με τη συμφωνία, την οποία έχουμε καταφέρει εμείς αυτήν τη στιγμή, είναι σαν την ημέρα με τη νύχτα. Η ΔΕΗ διατηρεί το 90,9% του παραγωγικού δυναμικού της, πωλεί μόνον τρεις λιγνιτικές μονάδες, οι οποίες αποτελούν περίπου το 20% της λιγνιτικής της παραγωγής, με δεδομένο, μάλιστα, ότι η λιγνιτική παραγωγή και οι λιγνιτικές μονάδες πρέπει να μπουν σε διαδικασία αποεπένδυσης, όπως ορίζεται και από το Κοινοτικό Δίκαιο, αλλά και από το επιχειρησιακό σχέδιο της ίδιας της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού. Νομίζω, επομένως, ότι πρόκειται για μία συμφωνία ισορροπημένη, για μία συμφωνία, η οποία και βρίσκεται σε εναρμόνιση με τις αποφάσεις του Ευρωδικαστηρίου και η οποία συμφωνία, πρέπει να σας πω, ότι δεν είναι απλώς και μόνο μνημονιακή υποχρέωση. Σχετίζεται με τον ίδιο τον πυρήνα του Κοινοτικού Δικαίου. Αυτό, λοιπόν, είναι κάτι το οποίο συγκροτεί μία υποχρέωση για την ελληνική κυβέρνηση, ανεξαρτήτως μνημονίου, ανεξαρτήτως προγραμμάτων προσαρμογής.
Με αυτή, λοιπόν, την έννοια, νομίζω ότι κατανοητές και εύλογες οι αγωνίες, αλλά από εκεί και πέρα, στο επίπεδο των επιχειρημάτων, νομίζω ότι είμαστε σε μία πολύ καλή θέση για να μπορέσουμε να εξηγήσουμε το τι πετύχαμε στη συγκεκριμένη διαπραγμάτευση.
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε εκπρόσωπε, είπατε σε συνέντευξή σας στο CNBC πως περιμένουμε σύντομα ένα πολύ καλό αποτέλεσμα για το χρέος. Και ο κ. Κοστέλο, από την πλευρά των θεσμών, λέει πως συζήτηση για το χρέος θα έχουμε μόνον αφού τελειώσει το πρόγραμμα. Η κυβέρνηση προσδοκά…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πού το είπε αυτό ο κ. Κοστέλο;
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Σε μία παρέμβασή του. Μιλάει ο κ. Κοστέλο και λέει…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Που το είπε αυτό;
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Δεν το θυμάμαι τώρα. Αλλά λέει ο κ. Κοστέλο πως μετά το τέλος του προγράμματος…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν την ξέρω αυτή τη δήλωση, εν πάση περιπτώσει. Η συμφωνία προβλέπει πάρα πολύ συγκεκριμένα πράγματα…
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Να ολοκληρώσω απλά την ερώτησή μου;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ολοκληρώστε.
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Προσδοκάτε θετικές ειδήσεις για το χρέος πριν από τον Αύγουστο του 2018;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Λοιπόν, να ξεκαθαρίσουμε συγκεκριμένα πράγματα. Πρώτον, δεν γνωρίζω αυτό το οποίο αναφέρετε για τον κ. Κοστέλο. Φαντάζομαι ότι ο κ. Κοστέλο μπορεί να απαντήσει για τον εαυτό του σε σχέση με αυτό.
Δεύτερον, η απόφαση του Eurogroup της 15ης Ιουνίου του 2017 ορίζει ένα πάρα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο για τη ρύθμιση του ελληνικού δημόσιου χρέους. Παρεμπιπτόντως, να πω ότι, χθες, αν δεν κάνω λάθος, ο ESM ανακοίνωσε ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος είχαν και πολύ μεγαλύτερο αποτέλεσμα μείωσης του δημοσίου χρέους απ’ ό,τι αναμενόταν, περίπου 5% παραπάνω. Αλλά αυτό ας το αφήσουμε στην άκρη, προς στιγμήν, γιατί μας εισάγει σε μία αρκετά τεχνική συζήτηση. Σε ό,τι, λοιπόν, αφορά τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους. Συμφωνήθηκαν πάρα πολύ συγκεκριμένα πράγματα στο Eurogroup του Ιουνίου του 2017. Συμφωνήθηκε ότι θα υπάρχει ένα ταβάνι ως προς τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες του ελληνικού δημοσίου από το 2018 και μετά, το οποίο ορίστηκε στο 15%. Άρα, λοιπόν, δεν θα υπάρξει καμία χρηματοδοτική ανάγκη για την Ελληνική Δημοκρατία άνω ακριβώς αυτού του ποσοστού. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται η συγκεκριμενοποίηση και ο προσδιορισμός μεσοπρόθεσμων μέτρων που ακριβώς θα στοχεύουν και θα οδηγούν στο μαθηματικό αποτέλεσμα τού να μην έχουμε χρηματοδοτικές ανάγκες άνω του 15%. Αυτός ο προσδιορισμός θα γίνει κατά τη διάρκεια των τελικών διαπραγματεύσεων για την έξοδο από το πρόγραμμα, μεταξύ της Ελλάδος και των ευρωπαϊκών θεσμών, αλλά και των κρατών-μελών της Ευρωζώνης. Και νομίζω ότι αυτό αποτελεί μία συμφωνία, η οποία ισχύει και δεσμεύει όλα τα μέρη, τα οποία εμπλέκονται στο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής της Ελλάδος, το πρόγραμμα προσαρμογής της χώρας. Νομίζω, επομένως, ότι οποιοδήποτε άλλο χρονοδιάγραμμα κείται εκτός των συμπεφωνημένων.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Επ΄ αυτού, κύριε εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω, εάν πιστεύετε ότι αρχές του 2018 μπορεί να ανοίξει σταδιακά αυτή η συζήτηση για τον προσδιορισμό και την εξειδίκευση των μέτρων, έως ότου να φτάσουμε σε ένα ευρύτερο πλαίσιο τους επόμενους μήνες.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τεχνική συζήτηση γίνεται διαρκώς. Από εκεί και πέρα, η πολιτική συζήτηση και η διαπραγμάτευση για τον οριστικό προσδιορισμό του μεταμνημονιακού πλαισίου για τη χώρα θα γίνει, όπως έχουν αναφέρει πάρα πολλοί από τους Ευρωπαίους αξιωματούχους, αλλά και από τους αξιωματούχους του ΔΝΤ, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης.
ΒΙΤΑΛΗΣ: Παρακαλώ, σαν σημείωση στην ερώτηση της κυρίας Κεχαγιά, εκτιμάτε ότι αυτό το θέμα του πολιτικού κομματιού που αφορά το χρέος θα έχει ολοκληρωθεί πριν φτάσουμε στην τυπική λήξη του μνημονίου;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι να υπάρχει μια συγκροτημένη συμφωνία, η οποία θα προσδιορίζει σαφώς το πλαίσιο μετά τον Αύγουστο του 2018 και ακριβώς σε αυτό το χρονοδιάγραμμα επιμένουμε.
ΠΙΠΙΝΗΣ: Κύριε εκπρόσωπε, επειδή εντείνονται οι αντιδράσεις από τους κατοίκους και δημάρχους στα νησιά του Αιγαίου για το Προσφυγικό, θέλω να ρωτήσω, καταρχήν, εάν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο από την κυβέρνηση για την αποσυμφόρηση των νησιών -ο Δήμαρχος Λέσβου, μάλιστα, κάνει λόγο για απάνθρωπες συνθήκες στη Λέσβο- και αν το θέμα αυτό θα συζητηθεί και με τον Τούρκο Πρόεδρο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι γνωστό ότι στην ατζέντα της συνάντησης μεταξύ του Τούρκου Προέδρου και του Έλληνα Πρωθυπουργού υπάρχει και το ζήτημα της διαχείρισης του Προσφυγικού-Μεταναστευτικού, καθώς Ελλάδα και Τουρκία παίζουν έναν πολύ συγκεκριμένο ρόλο στην προσπάθεια ακριβώς διαχείρισης αυτού του μεγάλου, του παγκόσμιου προβλήματος. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο, νομίζω ότι από το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής έχουν γίνει πάρα πολύ συγκεκριμένες διευκρινίσεις. Σε ό,τι αφορά το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης για την αποσυμφόρηση των νησιών, το οποίο βρίσκεται μάλιστα και σε εξέλιξη, ο στόχος μας είναι, όπως έχουμε ξαναπεί, να έχουμε τη δυνατότητα να μεταφέρουμε στην ενδοχώρα, τόσο τις ευπαθείς ομάδες όσο και τα ασυνόδευτα τέκνα. Γνωρίζω ότι αυτή η διαδικασία έχει ήδη ξεκινήσει. Και στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι η επιτάχυνση των μεταφορών, έτσι ώστε πάρα πολύ γρήγορα να βελτιώσουμε τις συνθήκες διαβίωσης στα νησιά του Αιγαίου, οι οποίες γνωρίζουμε ότι είναι πραγματικά δύσκολες.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, για το προηγούμενο θέμα που αναφερθήκατε. Μιας που είπατε και εσείς για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης και την έναρξη της συζήτησης για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, θέλω να σας ρωτήσω, εάν αλλάζει κάτι σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη συζήτηση με την εκλογή του κυρίου Σεντένο ως επικεφαλής του Eurogroup και αν έγιναν κάποιες σχετικές πρώτες συζητήσεις στο πρόσφατο ταξίδι του Πρωθυπουργού στη Λισαβόνα και στη συνάντησή του με τον κ. Κόστα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η συζήτηση για το θεσμικό πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποχής γίνεται και σε πολιτικό επίπεδο και σε επίπεδο διμερών επαφών. Είναι, προφανώς, κάτι, το οποίο δεν απασχολεί μόνον την Ελλάδα, αλλά το σύνολο των Ευρωπαίων αξιωματούχων, αλλά και το σύνολο των κυβερνήσεων των κρατών-μελών της Ευρωζώνης. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά την εκλογή του Πορτογάλου υπουργού Οικονομικών, νομίζω ότι είναι μια εξέλιξη, η οποία τιμά τον Νότο. Ωστόσο, δεν θεωρώ ότι τα πρόσωπα θα παίξουν μεγάλο ρόλο σε αυτήν τη διαδικασία. Οι πολιτικές συμφωνίες και οι νομικές συμφωνίες είναι δεδομένες και σε αυτή την κατεύθυνση ακριβώς των συμφωνιών σκοπεύουμε να κινηθούμε. Ο κ. Σεντένο, είμαι πάρα πολύ βέβαιος ότι θα παίξει με εξαιρετικά μεγάλη επιτυχία τον ρόλο του ως νέος Πρόεδρος του Eurogroup.
ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Κύριε εκπρόσωπε, σε καταγγελία της σήμερα η αξιωματική αντιπολίτευση κάνει λόγο για κατάρρευση των εσόδων στον ΟΑΣΑ, κάτι το οποίο συνεπάγεται αύξηση της επιδότησης και βέβαια περαιτέρω επιβάρυνση των φορολογουμένων και στους σοβαρούς κινδύνους που αναδεικνύονται από την ελλιπή συντήρηση των οχημάτων. Δεδομένου ότι αυτό είναι ειδικό θέμα μεν, αλλά άπτεται της ποιότητας ζωής των πολιτών και μάλιστα πολύ μεγάλου αριθμού πολιτών, δηλαδή να μπορούν εγκαίρως και με ασφάλεια να πάνε στη δουλειά τους, υπάρχει κάποιο σχόλιο της κυβέρνησης;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το μοναδικό σχόλιο της κυβέρνησης, το οποίο μπορώ να κάνω εγώ στο συγκεκριμένο ζήτημα, είναι ότι είμαι βέβαιος ότι το υπουργείο Υποδομών παίρνει όλα τα κατάλληλα μέτρα. Από εκεί και πέρα, αμφισβητώ με ένταση τον ισχυρισμό της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι έχουμε κατάρρευση των εσόδων. Νομίζω ότι το υπουργείο Υποδομών, με τεχνική αρτιότητα, θα απαντήσει στη συγκεκριμένη καταγγελία.
ΜΑΛΤΕΖΟΥ: Τι προσδοκά η ελληνική κυβέρνηση από την επίσκεψη Ερντογάν και πώς βλέπετε την επίσκεψη του Τούρκου Προέδρου στη Θράκη;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε πει αρκετές φορές, σε σχετικές ερωτήσεις, ότι πρόκειται για μία επίσκεψη με εξαιρετικά μεγάλη σημασία και σπουδαιότητα, καθώς για πρώτη φορά μετά από 65 χρόνια Τούρκος Πρόεδρος επισκέπτεται τη χώρα μας. Και θα τον καλωσορίσουμε και θα θέσουμε, στην ατζέντα των επαφών, όλα τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τις δύο χώρες. Προφανώς, θα συζητηθεί η κατάσταση στο Αιγαίο, θα συζητηθεί το Προσφυγικό-Μεταναστευτικό, θα συζητηθούν οι οικονομικές σχέσεις, σε σχέση με το εμπόριο, τις μεταφορές, την ενέργεια. Και αυτό το οποίο προσδοκούμε, ως ελληνική κυβέρνηση, είναι μια ουσιαστική αναβάθμιση των σχέσεων μας με την Τουρκία, καθώς κάτι τέτοιο σε μία περίοδο ευρύτερης αποσταθεροποίησης στην περιοχή θα παίξει καταλυτικό ρόλο και για την οικονομική ανάπτυξη, αλλά και για τη βελτίωση των ειδικών σχέσεων, τόσο της Ελλάδας με την Τουρκία όσο και της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε αυτό το επίπεδο, λοιπόν, θα διεξαχθεί η συγκεκριμένη επίσκεψη και αναμένουμε να έχουμε εξαιρετικά εποικοδομητικές συζητήσεις.
Σε ό,τι αφορά την επίσκεψη του Τούρκου Προέδρου στη Θράκη, στο πλαίσιο, λοιπόν, της επίσκεψης στη χώρα, ο Τούρκος Πρόεδρος, πράγματι, θα επισκεφθεί τη Θράκη. Εμείς δεν αντιμετωπίζουμε με φοβικότητα τη συγκεκριμένη επίσκεψη. Αντιθέτως, θεωρούμε ότι, στο πλαίσιο άσκησης των θρησκευτικών του πιστεύω και της θρησκευτικής λατρείας, θα επισκεφθεί μία περιοχή, η οποία κατοικείται και από ομόδοξούς του. Νομίζουμε ότι είναι μία εύλογη επίσκεψη, αλλά από εκεί και πέρα υπενθυμίζουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει πει, σε όλους τους τόνους, ότι η Συνθήκη της Λοζάνης εξακολουθεί να ισχύει και να δεσμεύει όλους όσοι την έχουν υπογράψει.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κύριε εκπρόσωπε, η ελληνική με την τουρκική αντιπροσωπεία, που έχουν προετοιμάσει το ταξίδι του κ. Ερντογάν στη χώρα μας, τι έχουν κανονίσει, λίγο πιο ειδικά, για την επίσκεψη του κ. Ερντογάν στη Θράκη; Το πρόγραμμά του θα περιλαμβάνει μόνο το προσκύνημα στο τζαμί ή και κάτι ακόμη;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από όσο ξέρω, θα περιλαμβάνει το προσκύνημα και ένα ιδιωτικό γεύμα. Δεν θα περιλαμβάνει, δηλαδή, κάποιου άλλου τύπου πολιτική εκδήλωση.
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω ξανά για το θέμα των πλειστηριασμών. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση δεν πείθει δικά της στελέχη. Ο κ. Φίλης ζητά συνέχεια από την κυβέρνηση, με καθημερινές παρεμβάσεις, να νομοθετήσει για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Χθες, είπε ότι 40.000 ακίνητα έχετε συμφωνήσει για πλειστηριασμούς και ότι 40.000 ακίνητα δεν είναι προφανώς μόνο σπίτια «μπαταχτσήδων», όπως είπε. Έχετε κάποιο σχόλιο γι’ αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Φίλης γνωρίζει πολύ καλά και το νομοθετικό πλαίσιο, καθώς και ο ίδιος το έχει ψηφίσει και αυτό προβλέπει ότι προστατεύεται η πρώτη κατοικία μέχρι ποσού αξίας του ακινήτου 280.000 ευρώ. Νομίζω ότι τα γνωρίζει πάρα πολύ καλά ο κ. Φίλης αυτά και δεν είμαι βέβαιος ότι αναφέρθηκε σε πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας λαϊκών οικογενειών. Γνωρίζει ότι αυτά τα 40.000 ακίνητα –πώς θα μπορούσε κάτι τέτοιο, μάλιστα, να το ισχυριστεί- αφού γνωρίζει ότι δεν υπάρχει ο σχετικός αριθμός, είναι μάλλον αυθαίρετος. Τι θα πει 40.000 ακίνητα; Από πού προκύπτουν αυτά τα 40.000 ακίνητα; Αυτό το οποίο υπάρχει είναι η εκκίνηση της διαδικασίας των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, αλλά και των πλειστηριασμών σε φυσικό τόπο, που αφορούν ακίνητα και περιουσίες μεγαλο-οφειλετών. Αυτή είναι η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης. Αυτά αποδεικνύονται από τη μέχρι τώρα πορεία και των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, αλλά και των Ειρηνοδικείων. Νομίζω ότι τα επιχειρήματα της ελληνικής κυβέρνησης είναι απολύτως σαφή και ο κ. Φίλης τα γνωρίζει πάρα πολύ καλά.
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Πρώτα απ΄ όλα, φαντάζομαι ότι δεν πιστεύετε ότι όσοι αντιδρούν για τους πλειστηριασμούς, γιατί και πριν από λίγο είχαμε και κάποια επεισόδια και για το άλλο το θέμα με τον συνδικαλιστικό νόμο…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό τι σχέση έχει;
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: …είναι ενεργούμενα επιχειρηματικών συμφερόντων. Εγώ ήθελα να ρωτήσω αν σας προβληματίζει αυτή η εικόνα με τα ΜΑΤ, γιατί πριν από λίγο, όπως σας είπα, τουλάχιστον αυτό αναφέρουν οι πληροφορίες, έγιναν και επεισόδια και έξω από το Μαξίμου και νωρίτερα στο υπουργείο Εργασίας. Αυτή η εικόνα δεν προβληματίζει την κυβέρνηση, η χρήση χημικών που είχαμε πάλι και σήμερα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι η Ελληνική Αστυνομία προσπαθεί να επιτελέσει τον ρόλο της. Και εφόσον εκφεύγει των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων τους, αλλά και των οριζομένων στον νόμο, γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες για την αποκατάσταση της ομαλής της λειτουργίας, έτσι ώστε να μπορεί και η ίδια να εγγυάται την τάξη. Τώρα, σε ό,τι αφορά τις κινητοποιήσεις, έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι είναι και εύλογες και πολλές φορές και θεμιτές και επιθυμητές οι κινητοποιήσεις. Αλλά, από εκεί και πέρα, υπάρχουν κινητοποιήσεις και κινητοποιήσεις. Είναι διαφορετικό να κινητοποιείσαι γιατί διαφωνείς, για παράδειγμα, με τον συνδικαλιστικό νόμο. Βεβαίως, εγώ πρέπει και οφείλω να σας πω ότι νομίζω πως αν συζητήσουμε, με επιχειρήματα, και εξηγήσουμε τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης στους συγκεκριμένους συνδικαλιστές και κινητοποιούμενους, θα πείσουμε μία πολύ μεγάλη μερίδα από αυτούς. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τους πλειστηριασμούς, νομίζω ότι και οι ίδιοι οι πολίτες που αντιδρούσαν και κινητοποιήθηκαν είπαν ότι δεν το κάνουν για τους συγκεκριμένους πλειστηριασμούς, αλλά για κάποιους πλειστηριασμούς, οι οποίοι θα γίνουν στο μέλλον. Επομένως, νομίζω ότι και αυτοί νιώθουν την ανάγκη να απολογηθούν για το γεγονός ότι έσπασαν έναν πλειστηριασμό, ο οποίος αφορούσε εξαιρετικά υψηλής αξίας ακίνητα ενός μεγαλο-οφειλέτη. Δεν θυμάμαι τα συγκεκριμένα νούμερα, αλλά νομίζω ότι υπερέβαιναν το εκατομμύριο οι οφειλές του. Επομένως, είναι προφανές ότι δεν επρόκειτο για λαϊκή κατοικία. Αυτό το οποίο εμείς επισημαίνουμε, ως ελληνική κυβέρνηση, είναι ότι όταν γίνονται τέτοιου τύπου κινητοποιήσεις, που οδηγούν σε σπάσιμο πλειστηριασμούς, οι οποίοι ακριβώς στοχεύουν περιουσίες μεγαλο-οφειλετών, εξ αντικειμένου εξυπηρετούνται τα συμφέροντα αυτών των μεγαλο-οφειλετών και αυτό είναι κάτι, το οποίο πρέπει να το λάβει υπόψη του και το κομμάτι εκείνο που κινητοποιείται εναντίον των πλειστηριασμών.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε υπουργέ, άκουσα και προηγουμένως την απάντηση που μου δώσατε. Όμως, αν κοιτάξει κάποιος αναλυτικά τους καταλόγους των τραπεζών, θα δει ότι δεν υπάρχουν μόνο κατοικίες πάνω από 250.000, δεν ξέρω εγώ, 300 τετραγωνικά, ότι υπάρχουν και πολύ μικρότερα σπίτια, υπάρχουν μικρά διαμερίσματα, υπάρχουν δηλαδή –δεν ξέρω αν είναι ακριβώς πρώτες κατοικίες, λαϊκή κατοικία ή κάτι άλλο- υπάρχουν όμως και μικρά σπίτια.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, ξέρετε αν οι συγκεκριμένοι οφειλέτες έχουν ένα-δύο-τρία ή 12 τέτοια σπίτια; Ξέρετε, επίσης, ποιος επισπεύδει τον πλειστηριασμό; Αν είναι πλειστηριασμός τράπεζας ή αν είναι πλειστηριασμός ιδιώτη εναντίον ιδιώτη; Ξέρετε, μήπως, το ύψος των οφειλών των συγκεκριμένων ανθρώπων; Ξέρετε, επίσης, αν θα ολοκληρωθούν οι συγκεκριμένοι πλειστηριασμοί; Διότι, ξέρετε ότι δημοσιοποιούνται πλειστηριασμοί και από αυτούς, στατιστικά, περίπου δύο στους δέκα ολοκληρώνονται. Επομένως, το γεγονός ότι βρίσκονται στο διαδίκτυο, για λόγους που έχουν να κάνουν με τη διακοπή της προθεσμίας παραγραφής ή για άλλους τεχνικούς λόγους, δεν σημαίνει ότι αυτοί οι πλειστηριασμοί θα ολοκληρωθούν. Επομένως, σας παραπέμπω να διαβάσετε, με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή, τις ανακοινώσεις που έχει κάνει το υπουργείο Δικαιοσύνης και οι οποίες ανακοινώσεις αποδομούν ένα προς ένα δημοσιεύματα, που αναφέρουν ακριβώς αυτά τα οποία αναφέρατε και εσείς στην ερώτησή σας. Πρόκειται για δημοσιεύματα, τα οποία στοχεύουν, με πρόθεση, στην παραπληροφόρηση του αναγνωστικού κοινού, στην παραπληροφόρηση των Ελλήνων πολιτών, για να δημιουργήσουν πολιτικό ζήτημα εκεί που δεν υπάρχει.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Μου λέτε ότι έχω πρόθεση που σας ρωτάω;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, όχι. Σας είπα ότι αναφέρατε συγκεκριμένα παραδείγματα, τα οποία διαβάσαμε το προηγούμενο διάστημα σε συγκεκριμένη εφημερίδα συγκεκριμένων συμφερόντων και τα οποία αποδομήθηκαν ένα προς ένα. Αν θέλετε, μπορώ να σας τα πω. Είναι και η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ». Αποδομήθηκαν, λοιπόν, ένα προς ένα, από το υπουργείο Δικαιοσύνης.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε εκπρόσωπε, Καλογεροπούλου με λένε και εκπροσωπώ «ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», εφόσον θέλετε…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στο ίδιο συγκρότημα δεν είστε, κυρία Καλογεροπούλου;
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Αυτό τι σημαίνει;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Απλώς, το επισημαίνω, κυρία Καλογεροπούλου.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ότι δεν μπορούμε οι άνθρωποι να σκεφτόμαστε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Απλώς το επισημαίνω, απλώς το επισημαίνω.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: …και να εκφράζουμε τις ερωτήσεις μας;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Απλώς το επισημαίνω, κυρία Καλογεροπούλου. Το επισημαίνω.
ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω, αν γνωρίζετε αν υπάρχει θέμα αύριο με τους πλειστηριασμούς. Γιατί διαβάζουμε ότι και ο κ. Τόσκας έχει βάλει ζήτημα σε σχέση με την επάρκεια αστυνομικών δυνάμεων και εξαιτίας του Ερντογάν και εξαιτίας της επετείου του Γρηγορόπουλου.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό είναι μία απόφαση, την οποία θα πάρουν οι συμβολαιογράφοι.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Μπορείτε να δώσετε τη διαβεβαίωση, ως κυβέρνηση εννοώ, ότι αυτές οι πολιτικές δεσμεύσεις που ισχύουν για τις τράπεζες και οι συμφωνίες κυρίων, ισχύουν και για τους πλειστηριασμούς για τα funds που έχουν αγοράσει κόκκινα δάνεια;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με τη μεγαλύτερη δυνατή βεβαιότητα. Αλλά, τι εννοείτε «τα funds που έχουν αγοράσει κόκκινα δάνεια;». Δεν έχουν αγοράσει ακόμη τα funds κόκκινα δάνεια, καθώς η απαγόρευση δεν έχει αρθεί.
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε εκπρόσωπε, ο κ. Κοστέλο μίλησε στο Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω ακούσει την ομιλία του κ. Κοστέλο.
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Το αντιλαμβάνομαι. Μπορούμε να σχολιάσουμε ακόμη μία αποστροφή του;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πώς είναι δυνατόν να σχολιάσω μια αποστροφή, την οποία δεν έχω δει; Είναι δυνατόν να κάνω κάτι τέτοιο; Νομίζω ότι θα ήταν πέραν της λογικής.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Να είστε καλά.