ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ
OFF-SHORE
• Για 4η μέρα κος Μητσοτάκης δεν βρήκε ούτε μια λέξη να πει για την οφ σορ εταιρεία που φέρεται να συμμετείχε τόσο στην άυξηση μετοχικού κεφαλαίου της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» όσο και της εταιρείας ιδιοκτησίας της συζύγου του, Μαρέβας Μητσοτάκη.
• Το σύνολο σχεδόν των MME αποσιωπούν επιμελώς εδώ και μέρες τη σκοτεινή αυτή υπόθεση. Απευθύνω λοιπόν ευθέως τα ερωτήματα μέχρι ο κος Μητσοτάκης να βρει επιτέλους το πολιτικό σθένος να αναλάβει την ευθύνη που του αντιστοιχεί και να λάβουμε μια πειστική απάντηση:
1. Επιβεβαιώνει ο κος Μητσοτάκης την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας της συζύγου του από την ίδια οφ σορ εταιρεία που χρηματοδότησε την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του Πρώτου Θέματος;
2. Ποιος είναι ο μέτοχος της εν λόγω εταιρείας & ποιο ή ποια είναι τα φυσικά πρόσωπα που κρύβονται πίσω από αυτήν;
3. Θεωρεί ότι αυτές οι πρακτικές χρηματοδότησης συμβάλλουν στην διαφάνεια & την αποκατάσταση της αξιοπιστίας των ΜΜΕ & του πολιτικού συστήματος;
ΔΕΗ
• Τα περισσότερα από αυτά που είπε ο κος Μητσοτάκης πριν από λίγο στη Βουλή δεν ήταν παρά ψέματα που υπαγορεύθηκαν από τις ατμομηχανές της αντικυβερνητικής προπαγάνδας.
• Το σχέδιο Σαμαρά–Βενιζέλου που υπερασπίστηκε ο κος Μητσοτάκης προέβλεπε πώληση:
– 22% του συνολικού παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ
– 21,4% του σημερινού λιγνιτικού δυναμικού της
– 18% του σημερινού δυναμικού φυσικού αερίου της
– 26,3% του σημερινού υδροηλεκτρικού δυναμικού της
• Η σημερινή κυβέρνηση ευτυχώς ακύρωσε το νόμο περί «μικρής ΔΕΗ» και πέτυχε μια συμφωνία που επιτρέπει στη ΔΕΗ να διατηρήσει το 90,9% του συνολικού δυναμικού της χωρίς την πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων ή μονάδων φυσικού αερίου ενώ ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο.
• Οι πολιτικές που υλοποιούσε η ΝΔ προέβλεπαν τον κατατεμαχισμό της ΔΕΗ, το ξεπούλημα των πιο παραγωγικών και ανταγωνιστικών της μονάδων και την πλήρη ιδιωτικοποίηση του Δικτύου της μέσω της πώλησης του ΑΔΜΗΕ.
• Η συμφωνία που πετύχαμε για να ευθυγραμμιστούμε με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου βρίσκονται πλήρως στον αντίποδα των πολιτικών που η ΝΔ υλοποιούσε και τις οποίες σήμερα προτείνει ξανά στον ελληνικό λαό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
• Ανακοινώθηκε χθες από την Eurostat ότι το 2017 η ελλ. οικονομία κατέγραψε πρωτογενές πλεόνασμα 4% του ΑΕΠ & δημοσιονομικό πλεόνασμα 0,8% του ΑΕΠ. Διαψεύδευονται πανηγυρικά οι εκτιμήσεις της ΝΔ ότι η χώρα οδηγείται στα βράχια και ότι θα ενεργοποιηθεί ο κόφτης.
• Η ελληνική κυβέρνηση όχι μόνο έχει καταφέρει να βάλει σε τάξη τα δημόσια οικονομικά αλλά μέσα σε δύο χρόνια έχει προχωρήσει σε διανομή κοινωνικού μερίσματος που ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
• Το πλεόνασμα αυτό μας δίνει ένα ισχυρότατο επιχείρημα στις συζητήσεις μας με το ΔΝΤ το οποίο επί 3 έτη υποεκτιμά την δημοσιονομική απόδοση της ελληνικής οικονομίας.
• Κανείς πλέον δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η δημοσιονομική προσαρμογή στη χώρα μας έχει ολοκληρωθεί και ότι είναι αναγκαίο να προχωρήσουν ταχύτατα όλες οι απαραίτητες διαδικασίες για την καθαρή έξοδο από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.
• Παίρνουμε τις πρωτοβουλίες & προβαίνουμε στις ενέργειες ώστε να ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της 4ης αξιολόγησης & να καταλήξουμε σε μια τελική συμφωνία για τη ρύθμιση του χρέους & για το μεταπρογραμματικό πλαίσιο εποπτείας της ελληνικής οικονομίας.
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ
Κυρίες και Κύριοι,
Στην ωριαία ομιλία του πριν από λίγο ο κος Μητσοτάκης είπε πολλά για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ΔΕΗ.
Τα περισσότερα από αυτά δεν ήταν παρά ψέματα που υπαγορεύθηκαν από τις ατμομηχανές της αντικυβερνητικής προπαγάνδας.
Δεν βρήκε όμως για τέταρτη μέρα ούτε μια λέξη να πει για την οφ σορ εταιρεία που φέρεται να συμμετείχε τόσο στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εφημερίδας Πρώτο Θέμα όσο και της εταιρείας ιδιοκτησίας της συζύγου του Μαρέβας Μητσοτάκη.
Και εδώ δεν πρόκειται απλώς για επιχειρηματική δράση αλλά για μια σκοτεινή υπόθεση την οποία επιμελώς το σύνολο σχεδόν των μέσων ενημέρωσης αποσιωπούν εδώ και μέρες.
Τα ερωτήματα λοιπόν απευθύνονται ευθέως στον Κύριο Μητσοτάκη ο οποίος πρέπει να βρει το πολιτικό σθένος επιτέλους να αναλάβει την ευθύνη που του αντιστοιχεί:
Πρώτον: Επιβεβαιώνει την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας της συζύγου του από την ίδια οφ σορ εταιρεία που χρηματοδότησε την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του Πρώτου Θέματος;
Δεύτερον: Ποιος είναι ο μέτοχος της εν λόγω εταιρείας και ποιο ή ποια είναι τα φυσικά πρόσωπα που κρύβονται πίσω από αυτήν;
Τρίτο: Θεωρεί ο κος Μητσοτάκης ότι αυτές οι πρακτικές χρηματοδότησης συμβάλλουν στην διαφάνεια και την αποκατάσταση της αξιοπιστίας τόσο των μέσων ενημέρωσης όσο και του πολιτικού συστήματος;
Από την πλευρά μας θα επιμείνουμε να επαναλαμβάνουμε τα ερωτήματα μέχρι να λάβουμε μια πειστική απάντηση από τον κύριο Μητσοτάκη, όσες ημέρες και αν χρειαστούν.
Στο ζήτημα της ΔΕΗ τώρα θέλω να επαναλάβω για άλλη μια φορά αυτά που ο αρμόδιος Υπουργός κος Σταθάκης εξήγησε με μεγάλη καθαρότητα στη σχετική κοινοβουλευτική συζήτηση:
Το σχέδιο για τη μικρή ΔΕΗ που είχε αρχίσει να υλοποιεί η συγκυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου και το οποίο υπερασπίστηκε με πάθος ο κος Μητσοτάκης πριν από λίγο προέβλεπε την πώληση:
Του 22% του συνολικού παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ
Του 21,4 του σημερινού λιγνιτικού δυναμικού της
Του 18% του σημερινού δυναμικού φυσικού αερίου της επιχείρησης,
Του 26,3% του σημερινού υδροηλεκτρικού δυναμικού της
Η σημερινή κυβέρνηση και ευτυχώς ακύρωσε τον σχετικό νόμο από την άνοιξη του 2016 και πέτυχε μια συμφωνία που επιτρέπει στη ΔΕΗ να διατηρήσει το 90,9% του συνολικού δυναμικού της επιχείρησης χωρίς βεβαίως την πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων ή μονάδων φυσικού αερίου, όπως ψευδώς ισχυρίστηκε πριν από λίγο ο κ. Μητσοτάκης.
Την ίδια στιγμή τόσο η ΔΕΗ όσο και ο ΑΔΜΗΕ παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο.
Πράγματι λοιπόν η συμφωνία που πετύχαμε κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης για να ευθυγραμμιστούμε με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου βρίσκονται πλήρως στον αντίποδα των πολιτικών που η ΝΔ υλοποιούσε και τις οποίες σήμερα προτείνει ξανά στον ελληνικό λαό.
Δηλαδή: βρίσκονται πλήρως στον αντίποδα της πολιτικής κατατεμαχισμού της ΔΕΗ, του ξεπουλήματος των πιο παραγωγικών και ανταγωνιστικών της μονάδων και της πλήρους ιδιωτικοποίησης του Δικτύου της μέσω της πώλησης του ΑΔΜΗΕ.
Σε ό,τι αφορά τώρα τα ζητήματα της ελληνικής οικονομίας. Ανακοινώθηκε χθες από την Eurostat ότι το 2017 καταγράψαμε πρωτογενές πλεόνασμα 4% του ΑΕΠ και δημοσιονομικό πλεόνασμα 0,8% του ΑΕΠ.
Το αποτέλεσμα αυτό διαψεύδει πανηγυρικά τις εκτιμήσεις της Νέας Δημοκρατίας τόσο το 2016 όσο και κατά τη διάρκεια του 2017 ότι η χώρα υποτίθεται ότι οδηγείται στα βράχια αλλά και τις κινδυνολογικές προβλέψεις για την ενεργοποίηση του κόφτη.
Αντιθέτως η ελληνική κυβέρνηση όχι μόνο έχει καταφέρει να βάλει σε τάξη τα δημόσια οικονομικά αλλά μέσα σε δύο χρόνια έχει προχωρήσει και σε διανομή κοινωνικού μερίσματος που ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Την ίδια στιγμή όμως το αποτέλεσμα αυτό μας δίνει ένα ισχυρότατο επιχείρημα στις συζητήσεις μας με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο το οποίο επί τρία συναπτά έτη υποεκτιμά την δημοσιονομική απόδοση της ελληνικής οικονομίας.
Πλέον κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η δημοσιονομική προσαρμογή στη χώρα μας έχει ολοκληρωθεί και ότι είναι αναγκαίο να προχωρήσουν ταχύτατα όλες οι απαραίτητες διαδικασίες για την καθαρή έξοδο από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.
Στο πλαίσιο αυτό η ελληνική κυβέρνηση παίρνει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες και προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της 4ης αξιολόγησης και να καταλήξουμε σε μια τελική συμφωνία για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους αλλά και για το μεταπρογραμματικό πλαίσιο εποπτείας της ελληνικής οικονομίας.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, μπορείτε να με διαφωτίσετε τι ακριβώς συμβαίνει με τις περιβόητες γαλλικές φρεγάτες; Ο κ. Κουβέλης μίλησε για ένα σχέδιο ενοικίου χρονομίσθωσης με leasing. Ο κ. Καμμένος σήμερα βγήκε και είπε -επικαλούμενος, μάλιστα, συνομιλίες του Πρωθυπουργού με τον κ. Μακρόν- ότι η μόνη συζήτηση που είναι στο τραπέζι είναι όχι για ενοικίαση ή αγορά, αλλά για κατασκευή φρεγατών με χρήματα κάποια από τη Γαλλία στην Ελλάδα. Τι ακριβώς ισχύει;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πράγματι, ο κ. Πρωθυπουργός είχε συνομιλία με τον Γάλλο Πρόεδρο, κ. Μακρόν, κατά τη διάρκεια της οποίας συζητήθηκαν μια σειρά από ενδεχόμενα για την ενίσχυση της στρατιωτικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, αλλά και την ενίσχυση της αποτρεπτικής δύναμης της χώρας μας. Από εκεί και πέρα, ο κ. Καμμένος έδωσε συγκεκριμένες διευκρινίσεις για το περιεχόμενο των συζητήσεων αυτών, στις οποίες μπορείτε να ανατρέξετε και να λάβετε τις απαντήσεις. Το σχόλιο που μπορώ να κάνω εγώ, αυτή τη στιγμή, είναι ότι, βεβαίως, δεν έχει υπάρξει καμία συμφωνία. Αντιθέτως, υπάρχουν διερευνητικές συζητήσεις, οι οποίες εάν και εφόσον καταλήξουν, θα ενημερώσουμε αρμοδίως, τόσο το ελληνικό Κοινοβούλιο όσο και τα κυβερνητικά όργανα, που θα κληθούν να λάβουν τις αναγκαίες αποφάσεις. Τώρα, σε ό,τι αφορά την ουσία της υπόθεσης, αυτό το οποίο είναι σημαντικό να κρατήσουμε είναι ότι, από τη δική μας μεριά, έχουμε φυσικά στόχο να ενισχύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο και άμεσα την αποτρεπτική δύναμη της χώρας. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι θα εκμεταλλευτούμε τη συγκυρία της όξυνσης μεταξύ των δύο χωρών -ξέρετε ότι υπάρχει μια όξυνση τους τελευταίους μήνες μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, ιδιαίτερα σε ζητήματα που αφορούν την κατάσταση στο Αιγαίο- ώστε να προβούμε σε ένα ράλι εξοπλισμών. Αυτού του τύπου οι πρακτικές είναι ξένες προς την πολιτική την οποία θέλει να ασκήσει η ελληνική κυβέρνηση. Αντιθέτως, εφόσον υπάρξουν συμφέρουσες προτάσεις που εντάσσονται στο πλαίσιο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας και εφόσον αυτές μπορούν να βοηθήσουν, ακριβώς, την ενίσχυση της αποτρεπτικής δύναμης της χώρας μας άμεσα, τότε θα τις συζητήσουμε πάρα πολύ σοβαρά.
ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μας είπατε ότι δεν υπάρχει καμία συμφωνία. Δηλαδή, όταν ο αρμόδιος υπουργός –κι αν δεν κάνω λάθος, ο κ. Κουβέλης είναι υπεύθυνος για τα εξοπλιστικά- δεν το γνώριζε αυτό όταν μιλούσε για αυτή τη συμφωνία, στην τελευταία του συνέντευξη;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Κουβέλης απάντησε στην ερώτηση που αφορούσε σχετικό δημοσίευμα. Είπε ότι υπάρχουν συνομιλίες. Ωστόσο, από εκεί και πέρα, όλες οι απαραίτητες απαντήσεις έχουν δοθεί, πριν από λίγη ώρα, από τον κ. Καμμένο.
ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, από το περιβάλλον του κ. Κουβέλη ενημέρωσαν χθες ότι στις 3 Μαΐου αναμένεται γαλλικό κλιμάκιο, που θα επικυρώσει αυτή τη συμφωνία του leasing, της χρονομίσθωσης. Ισχύει αυτή η πληροφορία;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορώ να σχολιάσω υποτιθέμενες διαρροές, οι οποίες ισχυρίζεστε πως έγιναν από το περιβάλλον του κ. Κουβέλη. Δεν γνωρίζω κάτι σχετικό.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Δηλαδή, κύριε Εκπρόσωπε, μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι δεν υπήρξε ποτέ αίτημα, επίσημο αίτημα, στη Γαλλία για τη χρονομίσθωση των φρεγατών;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναείπα, κυρία Τσικρίκα. Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Γάλλο Πρόεδρο υπήρξαν διερευνητικές συζητήσεις, συζητήθηκαν διάφορα ενδεχόμενα. Από εκεί και πέρα, όλες οι απαραίτητες απαντήσεις δόθηκαν, πριν από λίγη ώρα, στη συνέντευξη Τύπου του υπουργού Εθνικής Άμυνας, του κ. Καμμένου.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Θα μπορούσα να σας ρωτήσω, σε σχέση με αυτό το θέμα, εάν ο κ. Κουβέλης χαίρει της εμπιστοσύνης του Πρωθυπουργού; Αλλά, επειδή εικάζω ότι η απάντηση που θα πάρω είναι θετική, θέλω να σας ρωτήσω εάν ο Πρωθυπουργός είναι ευχαριστημένος με την εικόνα του υπουργού Άμυνας και του αναπληρωτή του, στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, να κάθονται δίπλα-δίπλα -ουσιαστικά με αυτά που είπε ο κύριος Κουβέλης τις προηγούμενες ημέρες και ο κύριος Καμμένος με αυτά που είπε σήμερα- και ο ένας να «αδειάζει» τον άλλον.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε, κ. Περδικάρη. Εάν προσπαθείτε ή υπονοείτε ότι υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα ή ο στόχος της όλης αυτής συζήτησης είναι να δημιουργηθεί ρήγμα στις σχέσεις μεταξύ του κ. Κουβέλη και του κ. Καμμένου, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι δεν υπάρχει κανένα τέτοιο ρήγμα. Όπως δεν υπάρχει και κανένα ρήγμα στις σχέσεις του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον κ. Κουβέλη ή με τον κ. Καμμένο.
ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή ήδη δύο φορές μας παραπέμψατε στις απαντήσεις που έδωσε σήμερα ο κ. Καμμένος, θέλω να σας πω ότι -διαβάζω ακριβώς την τοποθέτησή του- την πρώτη φορά ο κύριος Καμμένος είπε ότι ένα ποσό θα χρησιμοποιηθεί για να υπάρξει συνέργεια για την κατασκευή φρεγατών στην Ελλάδα και αμέσως μετά, στη δεύτερη ερώτηση, είπε ότι στη συνομιλία Μακρόν με τον κ. Τσίπρα, συζητήθηκε και το θέμα του leasing. Οπότε, τι ισχύει;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναείπα και πριν από λίγο ότι, κατά τη διάρκεια της συνομιλίας, συζητήθηκαν διάφορα ενδεχόμενα. Από εκεί και πέρα, εφόσον προχωρήσουν οι σχετικές συζητήσεις, θα ενημερωθείτε και εσείς, αλλά και τα αρμόδια κοινοβουλευτικά όργανα, σε σχέση με την πορεία των συζητήσεων αυτών. Μέχρι στιγμής, δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση και δεν υπάρχει συμφωνία. Υπάρχουν διερευνητικές συζητήσεις και νομίζω ότι αυτό ακριβώς είπε και ο κ. Καμμένος στη συνέντευξη Τύπου, που έδωσε πριν από λίγη ώρα.
ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Υπουργέ, σε δύο ώρες στη Βιέννη ξεκινά η συνάντηση του κ. Κοτζιά με τον κ. Ντιμιτρόφ και τον κ. Νίμιτς. Τι περιμένει η ελληνική κυβέρνηση από αυτή τη συνάντηση και πόσο μάλλον μετά τις χθεσινές δηλώσεις του Επίτροπου Χαν;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης νομίζω ότι έχει γίνει καθαρός ο τρόπος με τον οποίο προσερχόμαστε στη διαπραγμάτευση με την πΓΔΜ. Έχουμε θέσει δύο προϋποθέσεις, νομίζουμε εύλογες και θεμιτές, για την ύπαρξη μιας αμοιβαία αποδεκτής συμφωνίας, η οποία θα δώσει λύση σε ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί τις δύο χώρες, εδώ και πάνω από 25 χρόνια. Οι συγκεκριμένες δύο αυτές προϋποθέσεις είναι, πρώτον, η σύνθετη ονομασία και δεύτερον, η ισχύς της ονομασίας αυτής erga omnes, πράγμα το οποίο προϋποθέτει και την τροποποίηση του συνταγματικού ονόματος της γείτονος. Θεωρούμε ότι, στο πλαίσιο αυτών των διαπραγματεύσεων, η ελληνική πλευρά έχει κάνει τις υποχωρήσεις της, έχει φτάσει στο μέσο της γέφυρας. Αυτή τη στιγμή είναι η ώρα και για την πΓΔΜ να κάνει τα απαραίτητα βήματα, έτσι ώστε να φτάσουμε σε μία αμοιβαία αποδεκτή συμφωνία.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Ήθελα να ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, εάν είστε σε θέση να μας διαβεβαιώσετε ότι έως την 21η Ιουνίου θα έχουμε κλείσει όλα τα ανοιχτά ζητήματα με τους δανειστές, για να προχωρήσουμε σε συμφωνία ή εάν υπάρχει ανοιχτό παράθυρο να καθυστερήσουμε λιγάκι, όπως ακούσαμε και τον Πρωθυπουργό να μιλάει από την τελευταία Κοινοβουλευτική Ομάδα, μήπως πάμε, είπε, και λίγο αργότερα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι να υπάρξει μία συνολική συμφωνία στις 21 Ιουνίου του 2018, πράγμα το οποίο θεωρούμε έναν ρεαλιστικό στόχο. Και σε αυτό συμφωνούν μαζί μας και οι ευρωπαίοι εταίροι και τα κράτη-μέλη του Eurogroup, αλλά και το ΔΝΤ. Ξέρετε ότι τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν στη διαπραγμάτευση αυτή είναι δύσκολα, είναι πολύπλοκα, είναι σύνθετα. Αφορούν, κατά πρώτον την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων της 4ης αξιολόγησης, πράγμα το οποίο νομίζω ότι θα γίνει εντός του χρονοδιαγράμματος. Το δεύτερο ζήτημα αφορά τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους. Το τρίτο αφορά το καθεστώς της μεταπρογραμματικής εποπτείας της ελληνικής οικονομίας. Εκτιμώ, λοιπόν, ότι υπάρχει η δυνατότητα, παρά τη συνθετότητα των προβλημάτων και την πολυπλοκότητα των συζητήσεων, να κλείσουμε στις 21 Ιουνίου. Από εκεί και πέρα, αν απομείνουν κάποιες ουρές, δεν είναι απολύτως απίθανο να χρειαστεί άλλο ένα Eurogroup, το οποίο θα σφραγίσει την τελική συμφωνία μεταξύ όλων των μερών.
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει σχεδιασμός της κυβέρνησης η έξοδος από το πρόγραμμα να γίνει τον Ιούλιο; Νομίζω κάτι τέτοιο είχε αναφέρει πρόσφατα ο κ. Δραγασάκης.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η έξοδος καθορίζεται από την ημερομηνία λήξης της δανειακής σύμβασης, η οποία -αν δεν κάνω λάθος- είναι στις 20 Αυγούστου του 2018. Αυτή είναι η τυπική ημερομηνία, κατά την οποία πλέον η Ελλάδα δεν θα βρίσκεται σε καθεστώς προγράμματος, αλλά θα έχει πατήσει ξανά στα πόδια της και θα έχει την υποχρέωση, αλλά και τη δυνατότητα να αναχρηματοδοτεί το χρέος της απευθείας από τις αγορές χρήματος. Ωστόσο, ουσιαστικά, η λήξη του προγράμματος γίνεται με την τελευταία εκταμίευση της δόσης του ESM και την τελική συμφωνία που θα καθορίζει όλες τις λεπτομέρειες της εξόδου. Όλες τις λεπτομέρειες, δηλαδή, που σχετίζονται με τα ζητήματα, τα οποία σας ανέφερα προηγουμένως. Δηλαδή, την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων, τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους και φυσικά το καθεστώς της μεταπρογραμματικής εποπτείας, πράγμα το οποίο θα γίνει, έχουμε στόχο να γίνει, μέχρι τις 21 Ιουνίου. Και αν όχι στις 21 Ιουνίου, υπάρχει μια πιθανότητα να χρειαστεί και άλλο ένα Eurogroup, το οποίο -αν δεν κάνω λάθος- είναι προγραμματισμένο για τις 9 Ιουλίου του 2018. Υπάρχει μια διαφορά, δηλαδή, μεταξύ της τυπικής ημερομηνίας εξόδου και της ουσιαστικής εξόδου, η οποία, επί της ουσίας, είναι η στιγμή που θα υπάρξει συμφωνία μεταξύ όλων των μερών για όλα τα ζητήματα, που σχετίζονται με τη διαπραγμάτευση.
ΠΙΠΙΝΗΣ: Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να μας απαντήσετε με σαφήνεια αν αυτό που ισχυρίζεται ο Τούρκος Πρόεδρος, Ταγίπ Ερντογάν, ότι ο Έλληνας Πρωθυπουργός του είπε στο τηλέφωνο για τους οκτώ Τούρκους στρατιωτικούς που εμπλέκονται στο πραξικόπημα, ότι «θα σ’ τους στείλω πίσω σε 10 με 15 ημέρες», αν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αν το είπε αυτό ο κ. Τσίπρας ή είναι κάτι που είναι ψέματα, αυτά που είπε ο Ερντογάν. Υπενθυμίζω, απλώς, ότι η κυβέρνηση, μέχρι στιγμής, δεν έχει δώσει ξεκάθαρη απάντηση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κάνετε λάθος, κ. Πιπίνη. Έχω απαντήσει σε αυτήν εδώ την αίθουσα. Εάν παρακολουθούσατε τα briefing θα γνωρίζατε ότι έχω πει σε παλαιότερη ενημέρωση των συντακτών ότι ο κ. Τσίπρας, βεβαίως, μίλησε με τον κ. Ερντογάν, του μετέφερε ότι όσοι εμπλέκονται με το πραξικόπημα στην Τουρκία δεν είναι ευπρόσδεκτοι στη χώρα μας. Και από εκεί και πέρα, η θέση η δική του είναι ότι, εφόσον κάτι τέτοιο επιτρέπεται από τις ρυθμίσεις της ελληνικής και της ευρωπαϊκής έννομης τάξης, θα πρέπει οι οκτώ να επιστρέψουν στην Τουρκία. Όπως γνωρίζετε, σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα, έχουν υπάρξει αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων, οι οποίες απαγορεύουν την έκδοση για πολύ συγκεκριμένους λόγους, καθώς θεωρείται ότι δεν υπάρχουν όλες οι εγγυήσεις από τη μεριά της Τουρκίας ότι τα δικαιώματα των οκτώ, τα δικαιώματα που πηγάζουν από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου θα τηρηθούν. Και γι’ αυτόν, ακριβώς, τον λόγο, ο Άρειος Πάγος απαγόρευσε την έκδοση των οκτώ. Επομένως, τόσο νομικά, όσο και πολιτικά, για μας, το συγκεκριμένο ζήτημα είναι απολύτως σαφές και καθαρό.
ΣΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχουμε κάποια εξέλιξη, κάποιο νεότερο για τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς, καθώς βρισκόμαστε και σε προεκλογική περίοδο στην Τουρκία, πλέον;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει κάποια περαιτέρω εξέλιξη. Και χθες, νομίζω, σε σχετική ερώτηση, είπα ότι δεν θα πρέπει το συγκεκριμένο ζήτημα να αξιοποιείται πολιτικά από τη μεριά της Τουρκίας. Η Τουρκία έχει δώσει διαβεβαιώσεις και έχει ισχυριστεί ότι η συγκεκριμένη υπόθεση αφορά την τουρκική Δικαιοσύνη και εφόσον η Τουρκία είναι ένα κράτος Δικαίου, τούτο σημαίνει ότι δεν επιτρέπεται καμία παρέμβαση της εκτελεστικής εξουσίας, ούτε της Τουρκίας, ούτε φυσικά της Ελλάδας, στις σχετικές δικαστικές ενέργειες. Με αυτή την έννοια, νομίζω ότι το θέμα που τέθηκε πριν από λίγες ημέρες από την τουρκική πλευρά σε σχέση με μια πιθανότητα ανταλλαγής των δύο με τους οκτώ κείται, πλέον, πέραν των ορίων των ρυθμίσεων της ευρωπαϊκής έννομης τάξης, του σεβασμού των δικαιωμάτων και του Διεθνούς Δικαίου. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν νομίζω ότι μπορεί να συνεχιστεί η συζήτηση σε σχέση με το συγκεκριμένο αίτημα ή σε σχέση με τη συγκεκριμένη πρόταση.
ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΥ: Είπατε προηγουμένως για το υπερπλεόνασμα ότι δίνει στην κυβέρνηση την ισχύ στις διαπραγματεύσεις και τις συζητήσεις με το ΔΝΤ. Θα ήθελα να ρωτήσω, δεδομένου ότι υπάρχει και μια σχετική συζήτηση στο εσωτερικό της κυβέρνησης και της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ τις τελευταίες ημέρες, εάν η κυβέρνηση εκτιμά ότι το υπερπλεόνασμα για δεύτερη, τρίτη συνεχή χρονιά έχει αρνητικές επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία και αν για να αντιρροπήσει αυτές τις επιπτώσεις, θα διεκδικήσει τη μη εφαρμογή της μείωσης των συντάξεων από το 2019.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όπως σας είπα και προηγουμένως, κατά τη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης, η δημοσιονομική προσαρμογή έχει ολοκληρωθεί. Τι σημαίνει ότι έχει ολοκληρωθεί η δημοσιονομική προσαρμογή; Είχαμε το 2015 συμφωνήσει ότι θα πρέπει στο τέλος του προγράμματος η Ελλάδα να βρίσκεται σε θέση να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5%. Αυτό, λοιπόν, έχει επιτευχθεί και μάλιστα για δύο συνεχόμενα χρόνια και το 2016 και το 2017. Από εκεί και πέρα, το ζήτημα των μέτρων του 2019, έχουμε πει ότι σχετίζεται με τις απαιτήσεις του ΔΝΤ, που τέθηκαν την περίοδο της δεύτερης αξιολόγησης και ως προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωσή της. Νομίζω ότι η σχετική συζήτηση εξαρτάται από μία σειρά παραμέτρους, τις οποίες αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τη δυνατότητα να τις γνωρίζουμε. Εφόσον γνωρίζουμε όλες τις παραμέτρους του προγράμματος και της διαδικασίας εξόδου, τότε ίσως θα μπορούσαμε να συζητήσουμε και για το θέμα που βάζετε.
ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω, εάν προϋπόθεση για όλα αυτά αποτελεί η συμμετοχή ή όχι του ΔΝΤ στο πρόγραμμα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι ακούσατε, χθες, τον Πρωθυπουργό, ο οποίος είπε με ευθύτητα ότι «βεβαίως συνεχίζουμε τις συζητήσεις με το ΔΝΤ, βεβαίως επιδιώκουμε να γεφυρώσουμε τις διαφορές μας σε ό,τι αφορά και τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους και τις προβλέψεις του για την ανάπτυξη, αλλά και πολύ περισσότερο τις διαφορές μας σε σχέση με τις δημοσιονομικές προβλέψεις που κάνει το Ταμείο. Το οποίο -όπως γνωρίζετε και είπα και στην εισαγωγή μου- επί τρία συνεχόμενα χρόνια υποεκτιμά την απόδοση της ελληνικής οικονομίας. Όμως, αν το ΔΝΤ τελικώς αποφασίσει να μη συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα, αυτό για μας δεν είναι και το τέλος του κόσμου, ούτε θεωρούμε ότι μπορεί να επηρεάσει την αξιοπιστία της εξόδου της Ελλάδας από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, η οποία, όπως γνωρίζετε, εξαρτάται από πενήντα, εξήντα, εκατό διαφορετικούς παράγοντες.
ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Για τις φρεγάτες και πάλι ένα ερώτημα. Επειδή ακούσαμε, σε όλα αυτά που έχουν ειπωθεί, ένα χρονοδιάγραμμα ακόμα και για το καλοκαίρι, έχει συζητηθεί κάτι σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα για φρεγάτες, εάν θα έχουμε, δηλαδή, στη χώρα μας;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, κ. Αντζολέτο, πριν από λίγο, σας είπα ότι δεν έχει υπάρξει καμία συμφωνία. Εάν επιδιώκετε να επανέλθετε και να δημιουργήσετε μια εικόνα ότι βρισκόμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις, δεν είναι αυτή η πραγματικότητα. Δεν υπάρχουν χρονοδιαγράμματα. Υπάρχει συζήτηση διαφόρων ενδεχομένων. Τα ενδεχόμενα αυτά τα διευκρίνισε ο κ. Καμμένος στη συνέντευξη Τύπου του. Επομένως, θα μπορούσατε να είχατε πάει και στη συγκεκριμένη συνέντευξη Τύπου, να είχατε υποβάλει όλα αυτά τα ερωτήματα. Δεν ξέρω εάν πήγατε.
ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε ένα άλλο θέμα. Ήθελα να ρωτήσω σχετικά με το νομοσχέδιο που αφορά στις υιοθεσίες και στην αναδοχή, επειδή είδαμε από χθες ήδη ότι υπάρχουν αντιδράσεις στο εσωτερικό της, αν η κυβέρνηση πρόκειται να φέρει κάποιες αλλαγές, ώστε να μπορέσουν αυτοί οι βουλευτές που αντιδρούν να το ψηφίσουν και αν συμμερίζεστε την άποψη βουλευτών σας, που λένε ότι όσοι δεν συμφωνούν, να παραιτηθούν, να δώσουν την έδρα και να βρουν τον πολιτικό χώρο που τους ταιριάζει.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δύο διαφορετικά ερωτήματα. Θα σας πω το εξής: Η θέση της ελληνικής κυβέρνησης σε ό,τι αφορά το ζήτημα της αναδοχής -το οποίο πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι είναι, μάλλον, διαφορετικό από το ζήτημα της υιοθεσίας- είναι καθαρή και δεν πρόκειται να αλλάξει. Δεν είναι δυνατόν να εισαχθεί καμία απολύτως διάκριση για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού, όταν πρόκειται για τη διαδικασία της αναδοχής. Αυτό θα ήταν αντίθετο και με τις αρχές και με τις αξίες της σημερινής κυβέρνησης. Θα ήταν αντίθετο και με την ευρωπαϊκή έννομη τάξη και με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, που καθορίζει ότι δεν μπορούν να εισάγονται διακρίσεις, οι οποίες μπορεί να σχετίζονται με το φύλο, τη φυλή, την καταγωγή, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή τη θρησκευτική πίστη του καθενός. Σε αυτές τις αξίες, η ελληνική κυβέρνηση είναι απολύτως πιστή, σε αντίθεση με άλλες δυνάμεις, οι οποίες κατά καιρούς έχουν ισχυριστεί ότι βρίσκονται στο φιλελεύθερο φάσμα, αν θέλετε, στο φιλελεύθερο ιδεολογικό φάσμα. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο η ελληνική κυβέρνηση έχει πάρει πρωτοβουλίες με την ψήφιση του Συμφώνου Συμβίωσης, με την ψήφιση του νομοσχεδίου για την Ταυτότητα Φύλου, για την ψήφιση του νομοσχεδίου για την παροχή ιθαγένειας στα παιδιά, στη δεύτερη γενιά μεταναστών. Νομίζω ότι σε αυτή την πορεία θα συνεχίσουμε.
Τώρα, από εκεί και πέρα, σε ζητήματα ατομικών δικαιωμάτων, γνωρίζετε ότι όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, υπάρχουν πολλές φορές έντονες συζητήσεις, αντιπαραθέσεις, ανταλλαγή απόψεων. Αυτές είναι θεμιτές, αρκεί αυτές οι απόψεις να μην εκφεύγουν ενός συγκεκριμένου ορίου και να μην υπάρχουν προσβολές σε συγκεκριμένες κοινωνικές κατηγορίες, να μην υπάρχουν επιχειρήματα, τα οποία δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτά στην Ευρώπη του 2018.
Τώρα, σε ό,τι αφορά την αναφορά βουλευτών, για την οποία με ρωτήσατε, αυτό το οποίο μπορώ να σας πω εγώ είναι ότι δεν έχει νόημα να εκδιώκουμε όποιον έχει διαφορετική άποψη. Αντιθέτως, είναι πολύ προτιμότερο να προσπαθούμε να πείσουμε όποιον έχει διαφορετική άποψη και σε αυτή την κατεύθυνση θα κινηθεί και η ελληνική κυβέρνηση, τόσο σε ό,τι αφορά τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ όσο και σε ό,τι αφορά τους βουλευτές όλων των υπολοίπων κομμάτων.
ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Επ΄ αυτού, δεν τίθεται θέμα κομματικής πειθαρχίας, δηλαδή;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχουμε συνηθίσει να λειτουργούμε κατ΄ αυτόν τον τρόπο, κύριε Στρατάκη, σε αυτή την κυβέρνηση και σε όλες τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες, οι οποίες έχουν κινηθεί όλα αυτά τα χρόνια. Αντιθέτως, προσπαθούμε πάντοτε με επιχειρήματα, με διάλογο να πείθουμε τους συνομιλητές μας, τους βουλευτές, τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες όλων των κομμάτων που συμμετέχουν στην ελληνική Βουλή και ανήκουν σε αυτό που θα μπορούσαμε να πούμε «δημοκρατικό τόξο».
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να επιστρέψω λίγο στα της οικονομίας. Είπατε στην εισαγωγική σας τοποθέτηση ότι οι εξελίξεις με τα πλεονάσματα έχουν διαψεύσει τις εκτιμήσεις της Ν.Δ. Παρ΄ όλα αυτά, η Ν.Δ., διά του κ. Βρούτση, επικαλούμενη συγκεκριμένα στοιχεία, μίλησε για οφειλές του Ασφαλιστικού, που ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ και αφορούν στην ουσία σε συντάξεις που δεν έχουν δοθεί, κύριες και επικουρικές, δημιουργώντας μια τεράστια μαύρη τρύπα. Αυτό μπορεί να έχει βοηθήσει στη δημιουργία πλεονάσματος;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Βρούτσης μας έχει συνηθίσει σε ανακρίβειες, μας έχει συνηθίσει σε διάφορες απόψεις, οι οποίες δεν μπορούν να περάσουν το τεστ της πραγματικότητας. Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ είναι ότι το υπερπλεόνασμα, αυτή η υπεραπόδοση, αν θέλετε, κατά 2,25%, καταρχήν δεν οφείλεται σε υπεραπόδοση στο πεδίο των φορολογικών εσόδων. Αντίθετα, τα φορολογικά έσοδα κινήθηκαν περίπου, αν παρατηρήσετε το άθροισμα μεταξύ του αποτελέσματος άμεσων και έμμεσων φόρων, στο πεδίο που είχαμε θέσει ως στόχο.
Τώρα, η υπέρβαση αυτή, σχετίζεται πράγματι με τον ΕΦΚΑ. Σχετίζεται με την καλύτερη απόδοση που είχαμε στον ΕΦΚΑ, η οποία, όμως, δεν έχει να κάνει, σε καμία περίπτωση, με αυτά που ισχυρίζεται ο κ. Βρούτσης.
Αντιθέτως, η υπεραπόδοση του ΕΦΚΑ σχετίζεται πρώτον, με τη μεγαλύτερη του αναμενόμενου μείωση της ανεργίας, η οποία αύξησε και τις εισπράξεις από εισφορές. Δεύτερον, σχετίζεται με το γεγονός ότι περίπου το 80% των ελεύθερων επαγγελματιών, με βάση τις νέες ρυθμίσεις του συνταξιοδοτικού νομοσχεδίου, πληρώνει χαμηλότερες εισφορές από ό,τι στο παρελθόν, πράγμα το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους ελεύθερους επαγγελματίες να εξυπηρετούν ακριβώς τις εισφοροδοτικές τους υποχρεώσεις. Και τρίτον, σχετίζεται η υπεραπόδοση αυτή, η οποία σημειώθηκε στον ΕΦΚΑ, με μια μείωση των εκκρεμών συντάξεων.
Τώρα, σε ό,τι αφορά τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Βρούτσης, πρέπει να σας πω ότι είναι και αυτά απολύτως ανακριβή. Δηλαδή, πέρα από την ουσία του επιχειρήματός του, είναι και τα στοιχεία, που χρησιμοποίησε και επικαλέστηκε στο σχετικό δελτίο Τύπου που έβγαλε, και τα οποία είναι πλήρως και ολοκληρωτικά ανακριβή, ψευδή θα έλεγε κανείς. Διότι, μας είπε ότι οι εκκρεμείς κύριες ληξιπρόθεσμες συντάξεις σήμερα είναι 100.000. Στην πραγματικότητα είναι 75.000. Θέλετε να τις συγκρίνουμε με τις απλήρωτες συντάξεις που άφησε ο κ. Βρούτσης στις 31/12/2014; Ήταν 165.000 οι συντάξεις που άφησε ο κ. Βρούτσης απλήρωτες. Το σχετικό ποσό στη σημερινή κατάσταση είναι 300 εκατομμύρια ευρώ. Επί του κ. Βρούτση, επί υπουργίας κ. Βρούτση, το σχετικό ποσό ήταν ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Διαφορά 700 εκατομμύρια ευρώ.
Δεύτερον, οι εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις είναι σήμερα 100.000. Ο κ. Βρούτσης ισχυρίζεται πως είναι 120.000. Και αυτό ψευδές. Το δε κόστος ανέρχεται σε περίπου 282 εκατομμύρια ευρώ. Τι έκανε ο κ. υπουργός Εργασίας της συγκυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου; Είχε αφήσει περίπου 154.000 απλήρωτες επικουρικές συντάξεις, με κόστος 500 εκατομμύρια ευρώ. Τα δε εκκρεμή εφάπαξ σήμερα είναι 36.000, ενώ ο κ. Βρούτσης άφησε το υπουργείο Εργασίας με απλήρωτα 63.500 εφάπαξ. Νομίζω ότι η πραγματικότητα μιλά από μόνη της και για την αξιοπιστία, αλλά και για την ακρίβεια των αριθμών, τους οποίους επικαλείται ο πρώην υπουργός.
ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, συμμερίζεστε την άποψη του κ. Κυρίτση και άλλων βουλευτών και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ πως ο Ρουβίκωνας είναι μια ακτιβιστική οργάνωση; Και εκτιμάτε πως οι ενέργειες του Ρουβίκωνα μπορούν να θέσουν εμπόδια στην άσκηση εξωτερικής πολιτικής;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει ενδιαφέρον και προκαλεί εντύπωση, η προσπάθεια να δημιουργηθούν θέματα στην εξωτερική πολιτική της χώρας από τη δράση μιας αντιεξουσιαστικής ομάδας. Εγώ έχω πει και στο παρελθόν ότι ο Ρουβίκωνας, πράγματι, είναι μια αντιεξουσιαστική ομάδα, η οποία κάνει ακτιβιστικές ενέργειες, οι οποίες όταν βρίσκονται πέραν των ορίων του Ποινικού Κώδικα, τότε αντιμετωπίζονται και αναλόγως.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Να επιστρέψουμε λίγο στην οικονομία και να σας ρωτήσω ευθέως ποια είναι η θέση της Ελλάδας, της κυβέρνησης απέναντι στο ΔΝΤ και το ενδεχόμενο συμμετοχής του στο ελληνικό πρόγραμμα. Το θέλουμε το ΔΝΤ ή όχι;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι απάντησα προηγουμένως πως η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει τις συζητήσεις, προσπαθεί να γεφυρώσει τις διαφορές με το ΔΝΤ, τόσο στα ζητήματα του χρέους, όσο και στα ζητήματα της ανάπτυξης, όσο και στα ζητήματα των δημοσιονομικών προβλέψεων. Από εκεί και πέρα, εάν δεν καταφέρουμε να γεφυρώσουμε αυτές τις διαφορές, δεν θεωρούμε ότι είναι το τέλος του κόσμου η μη συμμετοχή του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα. Διότι, ξέρετε και η συμμετοχή του θα είναι για πόσο; Για 15, 20 ημέρες μέχρι τη λήξη του προγράμματος; Επομένως, δεν νομίζω ότι αλλάζει κάτι, ούτε θεωρώ ότι μπορεί να προσθέσει κάτι η συμμετοχή του ΔΝΤ στην αξιοπιστία της εξόδου. Νομίζω απάντησα προηγουμένως, με μεγάλη ευθύτητα.
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ θέλω να γυρίσω στις συντάξεις. Και θα είχε ένα ενδιαφέρον αν έχετε πρόχειρο το στοιχείο για τις συντάξεις που καταβλήθηκαν από το 2015 έως το 2017.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι εάν κάνετε τις σχετικές αφαιρέσεις των αριθμών που ανέφερα θα βγάλετε τις συντάξεις. Στο διάστημα αυτό, νομίζω ότι έχουν καταβληθεί περίπου 600.000 συντάξεις.
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ωραία. Το δεύτερο που θέλω να θέσω, όμως, είναι σχετικά με τις μειώσεις που έχουν ψηφιστεί για το 2019. Βγαίνοντας από το πρόγραμμα, η κυβέρνηση θα μπορούσε, λόγου χάρη, στον Προϋπολογισμό του 2019 να φέρει ένα μέτρο, το οποίο θα εξουδετερώνει σε έναν βαθμό αυτές τις μειώσεις; Αυτό έχει σχέση, όπως διατυπώθηκε και από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με τη λεγόμενη «καθαρή έξοδο».
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν συμμερίζομαι το τελευταίο σας σχόλιο. Η καθαρή έξοδος είναι έξοδος, η οποία δεν συνδυάζεται με ένα νέο μνημόνιο. Γνωρίζετε ότι νέο μνημόνιο θα χρειαζόταν, εφόσον υπήρχε συμφωνία για μια πιστοληπτική γραμμή, για μια προληπτική γραμμή πίστωσης, η οποία με βάση και το Καταστατικό του ESM πρέπει να συνοδεύεται από μνημόνιο προϋποθέσεων πολιτικής. Κάτι τέτοιο ούτε θα υπάρξει, ούτε επρόκειτο να υπάρξει, ούτε τίθεται από κανέναν, αυτή τη στιγμή, στην Ευρώπη ή από το ΔΝΤ, ως θέμα προς συζήτηση. Έχει κλείσει. Και νομίζω ότι η σχετική συζήτηση δεν έχει κανένα νόημα να συνεχίζεται. Άρα, λοιπόν, καθαρή έξοδος σημαίνει έξοδος χωρίς νέες δεσμεύσεις, χωρίς υπογραφή νέου μνημονίου πολιτικής.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το θέμα της εξουδετέρωσης του μέτρου των συντάξεων, σας υπενθυμίζω ότι στον νόμο που ψηφίστηκε για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, πέρα από τα μέτρα για το 2019 και το 2020, υπάρχουν μέτρα εξουδετέρωσης. Είναι τα λεγόμενα «αντίμετρα», τα οποία θα εφαρμοστούν για να έχουμε ένα ουδέτερο, ένα μηδενικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς αξιολογεί η κυβέρνηση την κριτική των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που ακούστηκε στην προχθεσινή Κοινοβουλευτική Ομάδα και αν σκοπεύει να κάνει κάτι γι’ αυτό.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κριτική, σε σχέση με ποιο ζήτημα; Στην προχθεσινή Κοινοβουλευτική Ομάδα υπήρξε συζήτηση για όλα τα ζητήματα της επικαιρότητας. Υπήρξε συζήτηση για τις πολιτικές εξελίξεις, για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, για το προσφυγικό, για το ζήτημα της διαπραγμάτευσης για την έξοδο από το πρόγραμμα. Ακούστηκαν απόψεις, ακούστηκαν προβληματισμοί, ακούστηκαν ακόμη και επιφυλάξεις. Και αυτό, νομίζω ότι είναι απολύτως εύλογο και απολύτως θεμιτό για τη λειτουργία μιας κοινοβουλευτικής ομάδας ενός δημοκρατικού κόμματος. Δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς θα πρέπει να κάνει η ελληνική κυβέρνηση. Ακούμε, φυσικά, τις παρατηρήσεις των βουλευτών, ακούμε τις πολιτικές απόψεις, οι οποίες κατατίθενται και από εκεί και πέρα συνεχίζουμε, λαμβάνοντας ακριβώς υπόψη όλες αυτές τις κριτικές.
ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΥ: Δεδομένου ότι, όπως είπατε πριν, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην ενίσχυση της άμυνας και της αποτρεπτικής ικανότητας, αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση εκτιμά ότι η όξυνση και η προκλητικότητα από την πλευρά της Τουρκίας θα συνεχιστεί επί μακρόν ή είναι συγκυριακή και θα υποχωρήσει μετά τις πρόωρες τουρκικές εκλογές;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό που είπα εγώ προηγουμένως είναι ότι η κυβέρνηση πάντοτε δουλεύει για την ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Από εκεί και πέρα, αυτό το πράττει όχι μπαίνοντας σε μια κούρσα εξοπλισμών, σε έναν αγώνα εξοπλισμών με τους γείτονές της, αλλά αντίθετα στη βάση ενός συγκεκριμένου σχεδιασμού και στη βάση των δυνατοτήτων που μας δίνει η δημοσιονομική, κάθε φορά, κατάσταση της χώρας.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το αν η Τουρκία θα συνεχίσει την επιθετική της ρητορική το επόμενο διάστημα, θέλω να σας πω ότι υπήρξε μια αλλαγή, θα έλεγε κανείς, πλεύσης από τον κ. Ερντογάν. Ακόμη και ο Πρωθυπουργός χαιρέτησε και θεώρησε καλοδεχούμενη τη δήλωση του Τούρκου Προέδρου, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να αναζητηθούν ειρηνικές λύσεις στις διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Εκτιμάμε ότι αυτή η δήλωση μπορεί να οδηγήσει προοδευτικά σε μια αποκλιμάκωση, σε μια διεύρυνση των διαύλων πολιτικής και διπλωματικής συζήτησης. Πράγμα το οποίο είναι εξαιρετικά σημαντικό για τη σταθερότητα στην περιοχή μας, αλλά είναι εξαιρετικά σημαντικό και για την ίδια την Τουρκία, η οποία, αυτή τη στιγμή, πρέπει να ομολογήσει κανείς ότι μάλλον βρίσκεται απομονωμένη σε ό,τι αφορά το πεδίο των διεθνών σχέσεων και των σχέσεών της, τόσο με τις ΗΠΑ, όσο και με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, μια διευκρίνιση. Επειδή είπατε πριν ότι εάν και εφόσον και υπό προϋποθέσεις συζητάτε το ενδεχόμενο να μην εφαρμοστεί η μείωση των συντάξεων το 2019, συναρτάται αυτό από το αν θα συμμετάσχει το ΔΝΤ ή όχι στο πρόγραμμα; Και εάν δεν συναρτάται από αυτό, σε σχέση με τι το σταθμίζετε, για να ζητήσετε ή όχι;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης, αυτή τη στιγμή, δεν τίθεται τέτοιο θέμα στην πορεία για την έξοδο από το πρόγραμμα. Από εκεί και πέρα, επίσης, είπα ότι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα που έχει ανακοινώσει η Eurostat, η Ελλάδα έχει ολοκληρώσει τη δημοσιονομική προσαρμογή, η οποία προβλεπόταν στη Συμφωνία που υπογράφτηκε το 2015 και αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από όλους τους εταίρους και δανειστές μας.
ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, κλείνει ένας πρώτος κύκλος διερεύνησης της υπόθεσης Novartis από τη Βουλή με το εν λόγω πόρισμα. Και η αξιωματική αντιπολίτευση λέει ότι επιβεβαιώνεται η θέση της περί «σκευωρίας». Θα θέλαμε ένα σχόλιο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από πού ακριβώς επιβεβαιώθηκε; Δεν κατάλαβα κάτι τέτοιο εγώ. Η Ν.Δ., αλλά και το Κίνημα Αλλαγής ή εν πάση περιπτώσει συγκεκριμένα πρόσωπα, συγκεκριμένα πολιτικά στελέχη του Κινήματος Αλλαγής, από την πρώτη στιγμή θέλησαν να βάλουν εμπόδια στη διερεύνηση της υπόθεσης. Τι θα ήταν εμπόδιο για τη διερεύνηση και τη διαλεύκανση της υπόθεσης; Εμπόδιο θα ήταν αν η Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης, η οποία ήταν αναγκαίο να συγκροτηθεί, έτσι ώστε να προχωρήσει η υπόθεση, αποφάσισε ότι τελικά έχει αρμοδιότητα σε ό,τι αφορά την τέλεση των αδικημάτων, τα οποία φέρεται να έχουν τελεστεί από πολιτικά πρόσωπα. Γιατί αυτό θα δημιουργούσε εμπόδια στη διαλεύκανση της υπόθεσης; Διότι, εφόσον η Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης έλεγε ότι έχει αρμοδιότητα, τούτο θα σήμαινε ότι αυτομάτως θα εφαρμοζόταν το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, το οποίο οδηγεί και σε προστατευτικές παραγραφές. Θα εφαρμοζόταν, δηλαδή, ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, τα αδικήματα όλα τα οποία αναφέρονται στη συγκεκριμένη δικογραφία, θα θεωρούνταν παραγεγραμμένα, επομένως δεν θα υπήρχε κανένας λόγος να συνεχιστεί η διερεύνηση, κ. Κλαυδιανέ. Επομένως, η όλη ρητορική της Ν.Δ., αλλά και του Κινήματος Αλλαγής ή συγκεκριμένων πολιτικών στελεχών από το Κίνημα Αλλαγής, σύμφωνα με την οποία η επαναδιαβίβαση του φακέλου στη Δικαιοσύνη αποτελεί ένδειξη σκευωρίας ή αποτελεί επιβεβαίωση του επιχειρήματος σκευωρίας, είναι απολύτως λανθασμένη, είναι απολύτως παραπλανητική, είναι απολύτως υποβολιμαία.
Νομίζω ότι η ελληνική Βουλή ακολούθησε τον μοναδικό διαθέσιμο τρόπο που είχε, έτσι ώστε να υπάρξει διαλεύκανση της υπόθεσης, να μην θεωρηθούν παραγεγραμμένα τα αδικήματα για τα οποία γίνεται λόγος στη σχετική δικογραφία και να μπορέσει, επιτέλους, ο ελληνικός λαός να μάθει την αλήθεια.
ΜΑΛΤΕΖΟΥ: Ποια ζητήματα θα θέσει η ελληνική κυβέρνηση στον κ. Γιούνκερ αύριο και αν θα τεθεί και το ζήτημα των δύο στρατιωτικών στη συζήτηση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με τον κ. Γιούνκερ έχουμε συζητήσει για το ζήτημα των δύο στρατιωτικών. Ο κ. Γιούνκερ έκανε αναφορά στο συγκεκριμένο ζήτημα και στη συνάντηση που είχε με τον κ. Ερντογάν στη Βάρνα πριν από μερικές εβδομάδες.
Από εκεί και πέρα, με τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουμε να συζητήσουμε πολλά. Έχουμε να συζητήσουμε, κυρίως, τα ζητήματα που, όπως καταλαβαίνετε, αφορούν τη διαπραγμάτευση για την ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος και την έξοδο της χώρας από την κρίση. Βεβαίως, η ατζέντα θα είναι πολύ πιο πλούσια από αυτό. Ωστόσο, περισσότερα θα μπορέσουμε να σας πούμε μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης και της επίσκεψης.
Σας ευχαριστώ πολύ.