Κύρια σημεία

Μετά από διαπραγμάτευση με τους θεσμούς έχουμε καταλήξει σε ένα πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας που δίνει τη δυνατότητα στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά να ρυθμίσουν τα κόκκινα δάνειά τους. Κατά τη διαδικασία της ρύθμισης, που θα είναι ανοιχτή έως την 31/12/2018, υπάρχει πλαίσιο προστασίας της α’ κατοικίας και ιδιαίτερα της λαϊκής κατοικίας.

Συγκεκριμένα, ο νόμος Σταθάκη-Κατσέλη προσφέρει προστασία για πρώτες κατοικίες μέχρι 200.000 ευρώ, δηλαδή για το 70% της α’ κατοικίας της χώρας. Οι αρχικές απαιτήσεις των δανειστών ήταν πολύ πιο δυσμενείς για τη λαϊκή κατοικία, ήθελαν να προστατευθεί το 20%-25%.

Το θέμα είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και ως τέτοιο το αντιμετωπίζουμε. Είναι διαφορετικό να πλειστηριάζονται με αναγκαστικό τρόπο βίλες ύψους 1,5 εκατομ. και διαφορετικό η πρώτη κατοικία μιας λαϊκής οικογένειας. Από τα στοιχεία των πλειστηριασμών βλέπουμε πως μιλούμε για υψηλότατα ποσά χρέους και υψηλότατες αξίες. Δεν υπάρχει περίπτωση να βγει σε αναγκαστικό πλειστηριασμό καμία πρώτη κατοικία λαϊκής οικογένειας. Είναι δυο εντελώς διαφορετικά πράγματα μεταξύ τους και αυτό θα πρέπει να το λαμβάνουν υπόψιν τους και οι πολίτες που αντιδρούν.

Η Ελληνική Αστυνομία έχει εντολή από τη μια να προστατεύσει τους συμβολαιογράφους και τη διαδικασία των πλειστηριασμών αλλά και από την άλλη να λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο ώστε να μην οξυνθεί η κατάσταση και να μην ενταθούν οι συγκρούσεις. Αν η Ελληνική Αστυνομία υπερβεί το ρόλο της τότε τόσο το αρμόδιο Υπουργείο όσο και η Κυβέρνηση συνολικά να είστε βέβαιοι ότι θα το ελέγξουν.

ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ

Οι αιτήσεις για την έκτακτη ενίσχυση των νοικοκυριών έχουν ξεκινήσει από χθες και από αύριο ξεκινούν οι καταβολές των 5.000 ευρώ στους λογαριασμούς των δικαιούχων. Κατόπιν θα ξεκινήσει η διαδικασία για την έκτακτη ενίσχυση των 8.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις.

Για πρώτη φορά από την μεταπολίτευση υπάρχει ένα πλάνο αντιπλημμυρικών έργων που ξεπερνά τα 600 εκατομ. ευρώ δηλαδή περίπου 500% μεγαλύτερο από τα προηγούμενο. Τα αντιπλημμυρικά έργα είναι προϋπολογισμένα από την Περιφέρεια Αττικής. Έχω βεβαίως την πεποίθηση ότι πρέπει να επιταχύνουμε. Από εκεί και πέρα υπάρχει ένα συνολικότερο σχέδιο το οποίο ο Πρωθυπουργός συζήτησε με τον Πρόεδρο Γιούνκερ και πρόκειται να κατατεθεί.

3η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η 3η αξιολόγηση θα κλείσει χωρίς κανένα νέο μέτρο πράγμα που έχει ειπωθεί από όλες τις πλευρές. Αυτή τη στιγμή συζητάμε τόσο για τα χρονοδιαγράμματα όσο και για τα προαπαιτούμενα. Προσπαθούμε να καταλήξουμε στο κείμενο της τεχνικής συμφωνίας μέχρι το Eurogroup της 4/12. Δε θέλω να το προεξοφλήσω αλλά υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να το καταφέρουμε. Από εκεί και πέρα τον Ιανουάριο εκτιμώ πως θα ολοκληρώσουμε τη διαδικασία για την 3η αξιολόγηση για να περάσουμε πια στην τελική φάση των διαπραγματεύσεων για την έξοδο από το πρόγραμμα.

Μετά τον Αύγουστο του 2018 θα υπάρχουν πολύ μεγαλύτερα πεδία ελευθερίας από τώρα. Έχουν ήδη προβλεφθεί φοροελαφρύνσεις για τον ΦΠΑ, τον ΕΝΦΙΑ κτλ οι οποίες σχετίζονται με την υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας.

Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ δείχνουν ότι Ελλάδα βρίσκεται στο Μ.Ο. της φορολογικής επιβάρυνσης. Αυτό που συνιστά πρόβλημα είναι το γεγονός ότι υπάρχει ανισοκατανομή φόρων. Τα μεσαία στρώματα έχουν σηκώσει δυσανάλογο βάρος εξαιτίας των δομικών χαρακτηριστικών της οικονομίας και του ελληνικού φορολογικού μηχανισμού και η Κυβέρνηση θα κάνει τα πάντα για να το διορθώσει.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΜΕΡΙΣΜΑ

Στις 15/12 θα καταβληθεί το κοινωνικό μέρισμα που αφορά 1.4 εκατομ. νοικοκυριά και 3.5 εκατομ. ανθρώπους. Το θέμα με τους φιλοξενούμενος και για όποια άλλα θέματα γίνονται συνεχώς διορθώσεις στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.

ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ

Η τοξική συζήτηση που προκάλεσε η ΝΔ καθοδηγούμενη και από συγκεκριμένα ΜΜΕ είναι για εμάς λήξασα. Από τη στιγμή που η Σαουδική Αραβία εξαιτίας και του θορύβου που έχει προκληθεί φαίνεται να μην ενδιαφέρεται πλέον για τη συγκεκριμένη αγορά η συμφωνία παραμένει παγωμένη. Περιμένουμε και τις κατευθυντήριες γραμμές που θα βγουν από το Ευρωκοινοβούλιο και τη συζήτηση που διεξάγεται σήμερα. Η Ελληνική Κυβέρνηση θα δεσμευτεί από ένα ένα πιθανό ψήφισμα που θα επιβάλει εμπάργκο πώλησης όπλων στη Σαουδική Αραβία.

Ο κ. Παπαδόπουλος υπήρξε πληρεξούσιος και εκπροσωπούσε επίσημα τη Σαουδική Αραβία. Μετά την ομιλία του ΠΘ στη Βουλή αυτό που προέκυψε είναι ότι η πηγή που παρείχε πληροφορίες και αμφισβητούσε την αξιοπιστία των εγγράφων και τον κ. Παπαδόπουλο ήταν ένας Τζον Σφακιανάκης ο οποίος συμμετέχει στο τμήμα της Σαουδικής Αραβίας της ΜΚΟ Endeavor, στο ελληνικό τμήμα της οποίας ιδρύτρια και αντιπρόεδρος είναι η κ. Μητσοτάκη. Εμείς κάνουμε ερωτήσεις όμως η κ. Μητσοτάκη απάντησε με εξώδικη δήλωση. Εμείς θεωρούμε ότι ο τόπος για τη διεξαγωγή της συζήτησης είναι το Κοινοβούλιο. Αν η κ. Μητσοτάκη επιλέξει τα δικαστήρια τότε θα βρεθούμε εκεί.

Απομαγνητοφώνηση

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Τζανακόπουλε, καλώς ήρθατε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Γεια σας.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τελικά, πότε θα δοθεί το πρώτο βοήθημα; Είπατε χθες εντός δύο ημερών.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι έχουν ξεκινήσει να υποβάλλονται οι αιτήσεις στο δημαρχείο της Μάνδρας και στο ΚΕΠ της Νέας Περάμου και θα ξεκινήσει η καταβολή εντός δύο ημερών, είπα, από χθες. Δηλαδή, κατά πάσα πιθανότητα από αύριο θα ξεκινήσει η καταβολή…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για τα 580;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, όχι, μιλάω για τα 5.000 ευρώ.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Άρα, όσοι πληρούν τις προϋποθέσεις και έχουν τα δικαιολογητικά, αύριο θα πάρουν τις 5.000 ευρώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και έχουν ήδη υποβάλει τις αιτήσεις τους, θα ξεκινήσουν να υποβάλλονται τα 5.000 ευρώ από αύριο. Αυτή είναι η ενημέρωση που έχουμε από το υπουργείο Υποδομών. Τα χρήματα αυτά θα κατατεθούν απευθείας σε λογαριασμό. Στη συνέχεια, θα συνεχίσουν να κατατίθενται αιτήσεις από όσους έχουν καταγραφεί, από τα συνεργεία του ΥΠΟΜΕΔΙ, ότι δικαιούνται τη γενική αποκατάσταση την οποία προβλέπει ο νόμος και θα υπάρξει η έκτακτη ενίσχυση των 5.000 ευρώ όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία για τα νοικοκυριά…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όσο ελέγχονται και θα εκκαθαρίζονται δεν θα δίδονται τα χρήματα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …Αυτή είναι η ενημέρωση που έχουμε από το ΥΠΟΜΕΔΙ. Και όταν καταλήξει η διαδικασία της καταγραφής των νοικοκυριών θα ξεκινήσει η καταγραφή των επιχειρήσεων που δικαιούνται την έκτακτη ενίσχυση, η οποία θα είναι 8.000 ευρώ ανά επιχείρηση.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα έργα πότε θα ξεκινήσουν;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εννοείτε τα έργα υλικής αποκατάστασης των οικιών και των επιχειρήσεων ή εννοείτε…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μιλάω για τα αντιπλημμυρικά έργα γιατί ο φόβος όλων, έχουμε χειμώνα μπροστά μας. Εγώ δεν λέω ότι θα γίνουν σε μία μέρα ή σε δύο.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τα αντιπλημμυρικά έργα είναι ήδη προϋπολογισμένα από την Περιφέρεια Αττικής. Είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αυτό που μπορεί να κάνει η κυβέρνηση και αυτό που θα κάνει η κυβέρνηση είναι να καταθέσει ένα συνολικό πλάνο για τη Δυτική Αττική, το οποίο ήδη ο Πρωθυπουργός έχει συζητήσει με τον κύριο Γιούνκερ και για το οποίο ζήτησε και τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και όπως ανακοινώθηκε χθες, υπάρχει μια συζήτηση ότι θα συμμετέχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από εκεί και πέρα, και ο κύριος Γιούνκερ είπε ότι θα στηρίξει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο αυτή την προσπάθεια.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κάποια ευθύνη, κύριε Υπουργέ, η κυβέρνηση έχει… για αυτή την υπόθεση; Είτε με τη μορφή της κεντρικής κυβέρνησης, που είστε εσείς, είτε με την Περιφέρεια είτε με άλλο τρόπο, έχετε κάποια ευθύνη για αυτό που συνέβη;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ είναι ότι η τραγωδία αυτή προέκυψε από συσσωρευμένα βάρη στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής, τα οποία σχετίζονται και με την άναρχη οικιστική δόμηση, αλλά και με την έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτά τα ξέρουμε, κύριε Υπουργέ. Είστε τρία χρόνια κυβέρνηση και η κυρία Δούρου είναι τρεισήμισι χρόνια, τον τέταρτο χρόνο διανύει, δεν μπορεί να μην έχετε κάποια ευθύνη στο μέτρο που σας αναλογεί.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι, προφανώς, όταν υπάρχει μια τραγωδία οι ευθύνες κατ’ αρχήν στρέφονται προς εκείνους, οι οποίοι κυβερνούν και οι οποίοι έχουν την αρμοδιότητα. Ωστόσο, θέλω να σας πω ότι είναι η πρώτη φορά μέσα στα σαράντα χρόνια της μεταπολίτευσης, όπου υπάρχει ένα πλάνο αντιπλημμυρικών έργων, το οποίο ξεπερνά τα 600 εκατομμύρια ευρώ. Και αν το συγκρίνουμε με τα προηγούμενα πλάνα, νομίζω ότι είναι τουλάχιστον 500% υψηλότερο.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ήθελα να ρωτήσω εάν είστε κι εσείς υπερήφανος για τα αντιπλημμυρικά έργα, που έχει κάνει η κυβέρνηση, όπως ο κύριος Σπίρτζης.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι στους προϋπολογισμούς, αλλά και στην υλοποίηση των έργων, έχουμε κάνει πολλά περισσότερα από ό,τι οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Από εκεί και πέρα, οφείλουμε κι εμείς να επιταχύνουμε γενικά σε ό,τι αφορά τα αντιπλημμυρικά έργα. Και έχω την πεποίθηση, βεβαίως, ότι πρέπει να επιταχύνουμε τις όλες διαδικασίες, διότι γνωρίζουμε…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Άρα, δεν θα το λέγατε εσείς, έτσι, ακριβώς, όπως το είπε ο κύριος Σπίρτζης. Δεν θα λέγατε υπερήφανος

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω ακούσει τη συγκεκριμένη δήλωση του κύριου Σπίρτζη, αλλά νομίζω ότι το υπουργείο Υποδομών έχει κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του, ώστε και να επιταχύνει, αλλά και να αυξήσει τους προϋπολογισμούς, τους οποίους –σας ξαναλέω- αν τους συγκρίνουμε με τους προϋπολογισμούς, αλλά και με τις διαδικασίες ολοκλήρωσης των έργων που είχαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, θα δούμε ότι η σύγκριση είναι συντριπτική.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Πάμε, κύριε Τζανακόπουλε, στους πλειστηριασμούς. Είπατε, χθες, ότι η πρώτη κατοικία είναι επαρκώς προστατευμένη. Είδαμε, όμως, από τα στοιχεία ότι χθες είχαμε και πρώτες κατοικίες που εκπλειστηριάστηκαν, μέσα σ’ αυτούς τους δώδεκα πλειστηριασμούς που έγιναν και είδαμε και τον κύριο Φίλη για παράδειγμα…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πού το είδατε αυτό;

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Από τα στοιχεία του ρεπορτάζ. Προκύπτει πως, μέσα σε αυτά τα δώδεκα σπίτια που εκπλειστηριάστηκαν, ένα ήταν βίλα στην Κηφισιά. Έχετε άλλη εικόνα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ένα ήταν βίλα στην Κηφισιά.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Ακριβώς. Ένα ήταν βίλα και υπήρχαν άλλα έντεκα σπίτια, τα οποία ξέρετε πού είναι; Είναι στη Νίκαια ένα σπίτι, για παράδειγμα, 60 τ.μ..

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχετε στοιχείο ότι αυτό είναι πρώτη κατοικία; Έχετε στοιχείο για το ύψος του χρέους; Έχετε στοιχείο…

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Βεβαίως. Ακριβώς. Σας λέω 30.000 ευρώ σπίτι 60 τ.μ. στη Νίκαια.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ξέρετε ότι ήταν πρώτη κατοικία; Από πού το ξέρετε αυτό;

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Βεβαίως, προκύπτει από το ρεπορτάζ, κύριε Τζανακόπουλε. Έχετε άλλη εικόνα; Προστατεύεται η πρώτη κατοικία, κύριε Τζανακόπουλε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να κάνω ένα προκαταρκτικό σχόλιο. Το θέμα των πλειστηριασμών είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και ως τέτοιο πρέπει να το αντιμετωπίζουμε και ως τέτοιο το αντιμετωπίζει η ελληνική κυβέρνηση. Αυτό το οποίο ανέφερα χθες στην επίσημη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ήταν το εξής: Μετά από διαπραγμάτευση με τους θεσμούς έχουμε καταλήξει σε ένα πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά να ρυθμίσουν τα κόκκινα δάνειά τους και κατά τη διαδικασία της ρύθμισης, η οποία θα είναι ανοικτή μέχρι τις 31/12/2018, υπάρχει πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για το νόμο Κατσέλη λέτε τώρα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μιλάμε για το νόμο Κατσέλη – Σταθάκη. Ο νόμος, λοιπόν, Κατσέλη – Σταθάκη, προσφέρει προστασία στην πρώτη κατοικία και ιδιαίτερα στη λαϊκή κατοικία. Το 70% των υπερχρεωμένων νοικοκυριών με συγκεκριμένα ποσά χρέους μέχρι 200.000 ευρώ -και πρώτες κατοικίες μέχρι 200.000 ευρώ- δηλαδή, το 70% της πρώτης κατοικίας στη χώρα προστατεύεται επαρκώς. Από εκεί και πέρα…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με αυτά τα όρια.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως, αυτό σας λέω. Είναι το 70% της πρώτης κατοικίας που υπάρχει στη χώρα. Θεωρώ ότι εδώ…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μισό λεπτό, κύριε Υπουργέ, για να καταλάβει ο κόσμος. Σε αυτό το πλαίσιο που θέτετε τώρα και που ισχύει έτσι και αλλιώς και που το γνωρίζουμε, δεν πρόκειται να εκπλειστηριαστεί ακίνητο που θα έχει αυτές τις προϋποθέσεις και θα είναι πρώτη κατοικία;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσικά όχι.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κανένα ακίνητο;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κανένα ακίνητο.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μάλιστα, άρα ισχύει αυτό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το οποίο σας λέω ισχύει και ο νόμος Κατσέλη – Σταθάκη συνεχίζει να ισχύει μέχρι τις 31/12/2018. Μπορούν τα κόκκινα δάνεια να ρυθμίζονται. Μπορούν να προστατεύονται τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά με έναν εξαιρετικά αποτελεσματικό τρόπο, τον οποίο διαπραγματεύθηκε η ελληνική κυβέρνηση με τους θεσμούς και πέτυχε τη συγκεκριμένη συμφωνία. Διότι πρέπει να σας πω ότι οι αρχικές απαιτήσεις των δανειστών, σε ό,τι αφορά τους αναγκαστικούς πλειστηριασμούς, ήταν πολύ πιο δυσμενείς για τη λαϊκή κατοικία. Συγκεκριμένα, κατέβαζαν τα όρια και ήθελαν να προστατευθεί το 20-25% της πρώτης κατοικίας. Εμείς, μέσα από μια σειρά επιχειρημάτων, μέσα από μια σειρά συζητήσεων και διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς, καταφέραμε να πείσουμε ότι και το τραπεζικό σύστημα μπορεί να προστατευθεί, αλλά και η λαϊκή κατοικία, στο 70% των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, μπορεί να προστατευθεί. Νομίζω ότι έτσι μπαίνει μια τάξη στη συζήτηση. Αλλά, θέλω να σας κάνω άλλο ένα σχόλιο…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εγώ βλέπω απόλυτη αταξία. Όχι στη συζήτηση, αλλά στο θέμα, έτσι όπως εξελίσσεται. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση κάθε Τετάρτη να δίνουμε ραντεβού για επεισόδια. Και χθες, μάλιστα, ξεπεράστηκε και το όριο. Κοντέψαμε χθες να έχουμε θύματα εκεί. Είδατε ότι είχαμε και έναν πρώην δήμαρχο, τον κύριο Μπαρτζώκα, να μεταφέρεται τραυματίας στο νοσοκομείο. Είδαμε χημικά, λέει το ρεπορτάζ ότι έπεσαν μέσα σε κλειστό χώρο, πράγμα πάρα πολύ επικίνδυνο.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ένα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα, όπως είναι οι αναγκαστικοί πλειστηριασμοί, σε έναν βαθμό είναι κατανοητή η ένταση. Ωστόσο, πρέπει να βάλουμε τα πράγματα, κατά τη γνώμη μου, στη θέση τους. Είναι εντελώς διαφορετικό να εκπλειστηριάζονται με αναγκαστικό τρόπο βίλες κόστους 1,5 εκατομμυρίου και εντελώς διαφορετικό να εκπλειστηριάζεται πρώτη κατοικία μιας λαϊκής οικογένειας. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα και νομίζω ότι αυτό…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μα, είπατε ότι της λαϊκής οικογένειας δεν εκπλειστηριάζεται…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για αυτό σας λέω…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μόνο βίλες βλέπουμε εδώ; Γιατί είδα τα στοιχεία και ανησύχησα. Δεν είναι μόνο βίλες από ό,τι είδα, κύριε Υπουργέ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το οποίο προκύπτει από τα στοιχεία είναι ότι έχουμε υψηλότατα ποσά χρέους, υψηλότατες αξίες των ακινήτων που εκπλειστηριάζονται και αυτό θα πρέπει να το λαμβάνουν υπόψη τους και οι πολίτες που αντιδρούν. Εγώ αυτό μόνο έχω να δηλώσω στο συγκεκριμένο ζήτημα και να επαναλάβω τη δέσμευση, εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, ότι δεν υπάρχει περίπτωση να βγει σε αναγκαστικό πλειστηριασμό καμία πρώτη κατοικία λαϊκής οικογένειας.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι κατανοητό αυτό που λέτε, αλλά αυτά τα επεισόδια θα συνεχίσουν να γίνονται κάθε Τετάρτη;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το οποίο η Ελληνική Αστυνομία έχει ως εντολή είναι, από τη μία μεριά, να προστατεύσει τους πλειστηριασμούς και, από την άλλη μεριά, να λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε να μην οξυνθεί η κατάσταση και να μην ενταθούν οι συγκρούσεις. Τώρα, εάν η Αστυνομία σε οποιαδήποτε φάση υπερβαίνει τον ρόλο της, αυτό είναι ζήτημα το οποίο θα πρέπει να ελέγξει και το Υπουργείο και η ελληνική κυβέρνηση. Και αυτό να είστε βέβαιοι ότι θα κάνουμε.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Είναι δικαιολογημένες, ωστόσο, λέτε, οι διαμαρτυρίες σε έναν βαθμό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είπα δικαιολογημένες. Είπα είναι κατανοητές, ωστόσο για ένα ευαίσθητο θέμα, όπως είναι πλειστηριασμοί. Ωστόσο, θα πρέπει και οι πολίτες που αντιδρούν να λάβουν υπόψη τους για ποια ακίνητα μιλάμε, για ποια χρέη μιλάμε, για ποιες κοινωνικές κατηγορίες μιλάμε. Και από εκεί και πέρα, ο καθένας, όπως και η ελληνική κυβέρνηση, όπως και η αξιωματική αντιπολίτευση, όπως και η Δικαιοσύνη και οι συγκεκριμένοι πολίτες που αντιδρούν και ανήκουν σε συγκεκριμένες πολιτικές παρατάξεις κρίνονται.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Υπουργέ, όμως, τα χαϊδέψατε αυτά τα κινήματα, σας θυμίζω. Και δεν μιλάω μόνο για το πρώτο εξάμηνο, σίγουρα, γιατί μετείχαν και στελέχη σας, όπως μετέχουν και τώρα κάποια πρώην στελέχη σας, «Κωνσταντοπούλου και ΣΙΑ». Αλλά και μετά, συνεχίσατε το σύνθημα: «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη» και αισθάνθηκαν αυτοί οι άνθρωποι, δικαίως ή αδίκως ότι δεν έχουν καμία προστασία. Έχετε μετανιώσει για αυτή την ανοχή;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπε προηγουμένως και ο κύριος Κυρίτσης πως το «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη» είναι προφανές ότι ως πολιτικό σύνθημα υπονοεί την λαϊκή κατοικία. Δεν εννοεί τις βίλες της Κηφισιάς. Με αυτή την έννοια δεν νιώθω απομακρυσμένος από το συγκεκριμένο σύνθημα.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα το ξαναλέγατε, δηλαδή, και σήμερα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η λαϊκή κατοικία δεν πρέπει να καταλήξει στα χέρια των τραπεζών. Αυτό είναι δεδομένο και είναι και δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπήρξε ανοχή της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι σε αυτά τα φαινόμενα που ζούμε σήμερα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι εννοείτε ανοχή;

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στην ένταση, στα επεισόδια, στους προπηλακισμούς.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική κυβέρνηση, αυτό το οποίο προσπαθεί να κάνει είναι και να προστατεύσει τους συμβολαιογράφους και τη διαδικασία των πλειστηριασμών των συγκεκριμένων ακινήτων, για τα οποία μιλήσαμε προηγουμένως, αλλά την ίδια στιγμή να μην οξύνει και τις εντάσεις. Αυτή είναι η προσπάθειά μας και πάνω σ’ αυτό θα κριθούμε, όπως κρίνονται και όλοι.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι στόχοι, επομένως, θα τηρηθούν, που έχετε συμφωνήσει με την τρόικα, γιατί μαθαίνουμε ότι τώρα θα είναι γύρω στους 700 τον μήνα και από 1/1/2018 θα διπλασιαστούν.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι πολύ λιγότεροι από όσους γίνονταν την περίοδο 2012-2014.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Είναι εφικτοί αυτοί οι στόχοι ωστόσο, που έχουν τεθεί τώρα, κύριε Τζανακόπουλε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό εξαρτάται από το αν υπάρχει ενδιαφέρον για τα ακίνητα τόσο μεγάλων ποσών από την ελληνική αγορά.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Πάμε λίγο στην ιστορία με τη Σαουδική Αραβία, κύριε Τζανακόπουλε, για να καταλάβουμε λίγο στο σημείο που βρισκόμαστε τώρα, αν η συμφωνία έχει ματαιωθεί, εάν έχει κλείσει οριστικά αυτό το κεφάλαιο ή αν περιμένουμε κάτι ακόμα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν δύο πράγματα, τα οποία πρέπει να συζητήσουμε σε σχέση με τη συμφωνία με τη Σαουδική Αραβία. Το πρώτο είναι ότι για μας η όλη σκανδαλολογική συζήτηση, αυτή η τοξική συζήτηση την οποία προκάλεσε η αξιωματική αντιπολίτευση με ευθύνη και του ίδιου του αρχηγού της, αλλά και καθοδηγούμενη κατά τη γνώμη μας από συγκεκριμένα εκδοτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα, θεωρείτε για μας λήξασα.

Το δεύτερο σχόλιο που μπορώ να κάνω είναι ότι, σε σχέση με τη συμφωνία, από τη στιγμή που η Σαουδική Αραβία φαίνεται, και εξαιτίας του θορύβου που έχει προκληθεί, να μην ενδιαφέρεται πλέον για τη συγκεκριμένη αγορά, η συμφωνία παραμένει παγωμένη. Και το τρίτο σχόλιο που θέλω να κάνω είναι ότι περιμένουμε και τις συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές που θα βγουν από το Ευρωκοινοβούλιο κατά τη σημερινή συζήτηση. Είναι δεδομένο ότι η ελληνική κυβέρνηση θα δεσμευθεί από ένα πιθανό ψήφισμα, το οποίο θα επιβάλλει εμπάργκο όπλων στη Σαουδική Αραβία, καθώς έχουμε αποδείξει στο παρελθόν ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μην σεβαστούμε…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Επομένως, θα προτιμούσατε να ματαιωθεί αυτή η πώληση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχει να κάνει με το τι προτιμάμε και το τι δεν προτιμάμε. Σας είπα ότι εκ μέρους της Σαουδικής Αραβίας, αυτή τη στιγμή, και εξαιτίας του θορύβου που έχει προκληθεί γύρω από αυτή την υπόθεση, δεν φαίνεται να υπάρχει ενδιαφέρον για να συνεχιστεί η διαδικασία. Επομένως, η συμφωνία αυτή, αυτή τη στιγμή, είναι παγωμένη. Αναμένουμε και τις σχετικές…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τον κύριο Παπαδόπουλο, το γνωρίζετε εσείς αυτό το πρόσωπο; Γιατί βλέπω από την αρχή εδώ…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν τον ξέρω τον κύριο Παπαδόπουλο. Ο κύριος Παπαδόπουλος λειτουργούσε ως πληρεξούσιος…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το λέω, γιατί αποκαλύπτει ένα έγγραφο σήμερα η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» που αναφέρει ότι από τον Μάρτιο του 2017 γνώριζε η κυβέρνηση -και φαίνεται στο έγγραφο- την ύπαρξη αυτού του διαμεσολαβητή θέλετε, πληρεξούσιου, όπως θέλετε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πρέπει να καταλάβετε το εξής: Ο κ. Παπαδόπουλος υπήρξε πληρεξούσιος του κράτους της Σαουδικής Αραβίας. Ως τέτοιος, είναι πιθανόν να συνομιλούσε με την ελληνική κυβέρνηση. Αλλά ακριβώς ως πληρεξούσιος της Σαουδικής Αραβίας, το αν τον γνώριζε η ελληνική κυβέρνηση ή δεν τον γνώριζε, ως πληρεξούσιος ενός άλλου κράτους, ο οποίος συμμετέχει σε μια διακρατική συμφωνία και ο οποίος εκπροσωπεί το συγκεκριμένο κράτος για τη σύναψη της συγκεκριμένης διακρατικής συμφωνίας, είναι πιθανόν να συνομιλούσε και με μέλη της ελληνικής κυβέρνησης. Αλλά αυτό, στο πλαίσιο ακριβώς της εκπροσώπησης ενός ξένου κράτους για τη σύναψη διακρατικής συμφωνίας. Επομένως, δεν κατανοώ ποιο είναι το θέμα αυτή τη στιγμή. Δεν βλέπω κάποια νέα αποκάλυψη αυτή τη στιγμή.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτά ειπώθηκαν και στη Βουλή. Πέρα, όμως, από αυτό, βλέπω ότι βγάζετε άλλες γωνίες, όμως, πάνω σε αυτό το θέμα. Πάτε να εμπλέξετε και τη σύζυγο του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας. Έχετε κάποια στοιχεία γι’ αυτό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς θέτουμε ερωτήματα.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όταν θέτετε ερωτήματα, κύριε Υπουργέ, αυτή είναι παλιά τέχνη, τώρα, την ξέρουμε όλοι.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω πάρα πολύ συγκεκριμένα: Προέκυψε μετά την ομιλία του Πρωθυπουργό στο Κοινοβούλιο την Δευτέρα (27/11) ότι η πηγή, η οποία παρείχε πληροφορίες και αμφισβητούσε την αξιοπιστία των εγγράφων, αλλά και το γεγονός ότι ο κ. Παπαδόπουλος ήταν πληρεξούσιος της Σαουδικής Αραβίας, δεν ήταν κάποιος Σαουδάραβας πρίγκιπας ή κάποιο μέλος της Σαουδαραβικής κυβέρνησης, ήταν ένας κύριος ονόματι Τζον Σφακιανάκης, δηλαδή ένας Έλληνας. Και προέκυψε, στη συνέχεια, ότι ο συγκεκριμένος κύριος Σφακιανάκης συμμετέχει στην ίδια μη κυβερνητική οργάνωση – η οποία δεν είναι και καμία τεράστια κυβερνητική οργάνωση, όπως καταλαβαίνετε- το Endeavor Saudi Arabia, στο ελληνικό τμήμα της οποίας είναι αντιπρόεδρος και ιδρυτικό μέλος η κυρία Μαρέβα Μητσοτάκη…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και τι σημαίνει αυτό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …Και εμείς ρωτάτε; Υπάρχει σχέση του κ. Σφακιανάκη με την κυρία Μητσοτάκη; Η κυρία Μητσοτάκη αποφάσισε να απαντήσει στη συγκεκριμένη ερώτηση με μια εξώδικη δήλωσή της…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μα, έτσι όπως ρωτάτε, κύριε Υπουργέ, είναι σαν να ρίχνετε βορρά στην κοινή γνώμη ένα όνομα, για το οποίο δεν γνωρίζετε αν υπάρχει κάποια σχέση. Η ίδια, βέβαια, προσέφυγε στη Δικαιοσύνη εναντίον σας.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλώς έκανε, την καλωσορίζω.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εάν σας μηνύσει, θα πάτε στα δικαστήρια;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι θα κάνω; Δεν θα πάω;

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν ξέρω. Βέβαια, εσείς δεν προστατεύεστε. Μπορεί και να πάτε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσικά θα πάω και εκεί νομίζω ότι θα υπάρξει ένας πολύ ενδιαφέρον διάλογος, εάν και θεωρώ ότι ο τόπος…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δηλαδή, θεωρείτε ότι υπάρχουν κάποια στοιχεία, κύριε Υπουργέ; Γιατί κάτι αφήνετε να αιωρείται…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο τόπος του διαλόγου, ο φυσικός τόπος του διαλόγου σε μια Δημοκρατία, είναι το Κοινοβούλιο, είναι η δημόσια σφαίρα, δεν είναι τα δικαστήρια. Εάν η κυρία Μητσοτάκη επιλέξει ένας άλλον τόπο για τη διεξαγωγή του…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα πάτε, λοιπόν. Επομένως, λέτε ότι θα πάτε στα δικαστήρια.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσικά και θα πάω και με πολύ μεγάλη χαρά θα συνομιλήσω με τους δικηγόρους της κυρίας Μητσοτάκη.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Έχουμε αφήσει λίγο, λόγω όλων των άλλων ζητημάτων, κύριε Τζανακόπουλε, τα της οικονομίας. Πάμε να δούμε, λοιπόν, πότε κλείνει η τρίτη αξιολόγηση και αν θα κλείσει χωρίς νέα μέτρα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το ότι θα κλείσει χωρίς νέα δημοσιονομικά μέτρα, είναι απολύτως δεδομένο. Έχει ειπωθεί, τόσο από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης, όσο και από τη μεριά των θεσμών, όσο και από τη μεριά του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ότι δεν υπάρχει θέμα δημοσιονομικών μέτρων για το 2018.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα έρθουν μετά τα μέτρα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι εννοείτε; Εννοείτε αυτά που αφορούσαν τη δεύτερη αξιολόγηση; Δεν υπάρχει κανένα τέτοιο ενδεχόμενο.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μισό λεπτό, να το πείτε καθαρά.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να το πούμε καθαρά, λοιπόν.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Λέει η Τρόικα, λοιπόν, πιέζει το μέτρο για τη μείωση του αφορολογήτου, που είναι να έρθει το 2019, να έρθει έναν χρόνο νωρίτερα. Έτσι δεν είναι;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι. Δεν το έχει πει.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είστε σίγουρος;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εάν δεν πιάσουμε τους στόχους, εννοώ. Του 2020 και του 2019 αν δεν πιαστεί ο στόχος του 3,5%.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει στον νόμο, ο οποίος ολοκλήρωσε τη διαδικασία της δεύτερης αξιολόγησης η εξής πρόβλεψη: ότι εάν το 2018 δεν πιαστεί το 3,5%, το οποίο αποτελεί και τον στόχο του προγράμματος για πρωτογενές πλεόνασμα, τότε θα πρέπει αυτό να οδηγήσει στο να μην εφαρμοστούν τα αντίμετρα του 2019. Αν είμαστε, δηλαδή, στο 2,5%. Αν είμαστε στο 1,5%, τότε, όχι μόνο δεν θα εφαρμοστούν τα αντίμετρα, αλλά θα έρθουν μπροστά τα μέτρα τα οποία έχουν ψηφιστεί.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Επομένως, υπάρχει το ενδεχόμενο αυτό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Συζητάμε, όμως, για ένα όχι απίθανο, αλλά αδύνατο ενδεχόμενο. Ήδη, η ελληνική οικονομία το 2017 θα σημειώσει και θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, που θα είναι πολύ κοντά στο 2% και φυσικά μια υπέρβαση στον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος, η οποία μας έδωσε τη δυνατότητα –και θα το συζητήσουμε, φαντάζομαι, στη συνέχεια- να δώσουμε και κοινωνικό μέρισμα. Τώρα, για να επιστρέψουμε…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τις αντικειμενικές θα τις προλάβετε…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όλα όσα προβλέπονται στη διαδικασία της τρίτης αξιολόγησης και τη διαδικασία ολοκλήρωσης του προγράμματος, θα πρέπει να γίνουν εντός του χρονοδιαγράμματος, δηλαδή μέχρι και τον Αύγουστο του 2018.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο νέος ΕΝΦΙΑ θα είναι με νέες τιμές, με νέες αντικειμενικές; Ο ΕΝΦΙΑ του 2018;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη στιγμή, δεν θέλω να μπω σε τεχνική λεπτομέρεια…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μα, δεν είναι λεπτομέρεια αυτό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μισό λεπτό να σας πω: Όταν ολοκληρωθούν οι συζητήσεις, οι οποίες εκκίνησαν προχθές με τους επικεφαλής των θεσμών για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, θα μπορέσουμε να κάνουμε επίσημες ανακοινώσεις. Αυτή τη στιγμή, ακόμη συζητάμε για το κείμενο της τεχνικής συμφωνίας, έτσι ώστε να μπορέσουν να οριστούν και τα χρονοδιαγράμματα και τα προαπαιτούμενα, τα οποία θα οδηγήσουν στην ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μιλάτε για τον Ιανουάριο; Μέσα στον Ιανουάριο θα έχουμε τελειώσει, πιστεύετε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουμε τη δυνατότητα να καταλήξουμε σε κείμενο τεχνικής συμφωνίας μέχρι και το Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου. Δεν θέλω να το προεξοφλήσω. Οι διαπραγματεύσεις είναι πάντοτε δυναμικές. Οι συζητήσεις που διεξάγονται είναι πάρα πολύ εντατικές. Υπάρχει, λοιπόν, πολύ μεγάλη δυνατότητα, όπως είπαν και οι υπουργοί που εμπλέκονται καθημερινά με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, να καταφέρουμε να καταλήξουμε σε κείμενο τεχνικής συμφωνίας πάρα πολύ σύντομα. Ωστόσο, από τη θέση μου δεν θέλω να το προεξοφλήσω. Υπάρχει, όμως, πολύ μεγάλη πιθανότητα να είμαστε έτοιμοι. Σε κάθε περίπτωση, τον Ιανουάριο, εκτιμώ ότι θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της τρίτης αξιολόγησης για να περάσουμε, πια, στην τελική φάση των διαπραγματεύσεων για την έξοδο από το πρόγραμμα.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Τον Αύγουστο, λοιπόν, του 2018, βγαίνουμε, κύριε Τζανακόπουλε, από το πρόγραμμα. Όμως, ο κόσμος λέει «ωραία, βγαίνουμε από το πρόγραμμα. Πάει καλά η οικονομία. Υπάρχουν κάποια θετικά δείγματα, τουλάχιστον προς το παρόν». Φόροι θα μειωθούν; Έχετε τέτοιο πλάνο; Θα είναι ελεύθερο το περιβάλλον μετά, ώστε να μειώσετε τους φόρους;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στη διαδικασία εξόδου από το πρόγραμμα, θα υπάρξουν συζητήσεις με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, αλλά και με κράτη-μέλη της Ευρωζώνης για να προσδιοριστεί το πλαίσιο εποπτείας της ελληνικής οικονομίας μετά τον Αύγουστο του 2018. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω με πάσα βεβαιότητα είναι ότι θα υπάρχουν πολύ μεγαλύτερα πεδία ελευθερίας από ό,τι υπάρχουν σήμερα. Το δεύτερο σχόλιο που θέλω να κάνω είναι ότι, όπως έχει πει και το υπουργείο Οικονομικών, αλλά όπως προβλέπεται και στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής στρατηγικής, έχουν προβλεφθεί ήδη φοροελαφρύνσεις για τα έτη από το 2018 και μετά, οι οποίες σχετίζονται με την υπεραπόδοση, την οποία προβλέπει το υπουργείο Οικονομικών για την ελληνική οικονομία. Οι φοροελαφρύνσεις αυτές θα σχετίζονται πιθανότατα και με τον ΦΠΑ και με κάποιες σταδιακές μειώσεις του ΕΝΦΙΑ, έτσι ώστε να προσανατολιστούμε περισσότερο στη μεγάλη ακίνητη περιουσία και λοιπά.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι πολύ αόριστα πράγματα αυτά που μας λέτε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αλλά, βεβαίως, είναι αόριστα, γιατί κύριε Οικονόμου βρισκόμαστε, ακόμα, σε μια φάση προκαταρκτική…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το λέω, γιατί εγώ άκουσα την αξιωματική αντιπολίτευση να θέτει συγκεκριμένους στόχους και να λέει «30% σε δύο χρόνια», μιας και είπατε για τον ΕΝΦΙΑ, μείωση στις επιχειρήσεις τόσο, στον ΦΠΑ τόσο…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η αξιωματική αντιπολίτευση μπορεί να λέει ό,τι θέλει, ακριβώς ως αντιπολίτευση. Αυτό το οποίο θα πρέπει να μας πει είναι με ποιον τρόπο αυτού του τύπου οι φοροελαφρύνσεις θα καλυφθούν, διότι θα παράξουν φυσικά και δημοσιονομικά αποτελέσματα τέτοια, που είναι πάρα πολύ πιθανό να μας βγάλουν εκτός των στόχων, οι οποίοι έχουν συμφωνηθεί.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Υπερφορολογείται ο Έλληνας, τώρα, κύριε Τζανακόπουλε και η μεσαία τάξη;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν συγκεκριμένα στρώματα, τα οποία έχουν σηκώσει πάρα πολύ μεγάλα βάρη κατά την περίοδο της κρίσης. Αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Αυτό το οποίο υπάρχει είναι μια ανισοκατανομή των φόρων. Αν δείτε τη συνολική φορολογική επιβάρυνση στην ελληνική οικονομία, θα βγάλετε πολύ εύκολα το συμπέρασμα με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ ότι βρίσκεται περίπου στον μέσο όρο της φορολογικής επιβάρυνσης των κρατών-μελών της Ευρωζώνης. Ωστόσο, αυτό το οποίο είναι ένα πραγματικό ζήτημα, είναι η κατανομή του φορολογικού βάρους. Πράγματι, υπάρχουν μεσαία στρώματα, όχι όλα τα μεσαία στρώματα –εδώ πρέπει να είμαστε πάρα πολύ σαφείς…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τι ορίζετε ως μεσαίο στρώμα; Πώς το ορίζετε αυτό οικονομικά;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα, δεν θα μπούμε σε κοινωνιολογικές αναλύσεις.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, θα μπούμε σε οικονομική ανάλυση, όχι σε κοινωνιολογική. Ποιο ποσό, μέχρι ποιο θεωρείτε ότι είναι μεσαίο στρώμα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θεωρώ ότι τα μεσαία στρώματα είναι εκείνα τα οποία κινούνται μεταξύ 20.000 ευρώ το χρόνο και 40.000 ευρώ το χρόνο. Πράγματι, έχουν μια έντονη οικονομική επιβάρυνση. Ωστόσο, αυτό το οποίο θα πρέπει να συνυπολογίσετε σε αυτή την ιστορία είναι ότι ο φοροεισπρακτικός και φοροελεγκτικός μηχανισμός του ελληνικού κράτους έχει διαρθρωτικές αδυναμίες και υπάρχει τεράστιο πρόβλημα απόκρυψης φορολογητέας ύλης. Επομένως, δεν είναι πάρα πολύ εύκολο να κάνουμε αυτή τη συζήτηση μέσα σε τρία λεπτά.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Συνειδητά έχει υπερφορολογηθεί η μεσαία τάξη, όπως έχει πει το οικονομικό επιτελείο και ο επικεφαλής του;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχει πει ακριβώς αυτό το οικονομικό επιτελείο. Το οικονομικό επιτελείο είπε ότι εξαιτίας των συγκεκριμένων δομικών χαρακτηριστικών της ελληνικής οικονομίας και του ελληνικού φορολογικού μηχανισμού, έχουν συσσωρευτεί περισσότερα βάρη από όσα θα έπρεπε σε ένα κομμάτι της μεσαίας τάξης. Και νομίζω ότι αυτό είναι ένα πραγματικό πρόβλημα, το οποίο η ελληνική κυβέρνηση το γνωρίζει και προσπαθεί να κάνει τα πάντα για να το διορθώσει.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάμε παρακάτω κύριε Υπουργέ. Δεν προλαβαίνουμε. Έχουμε το θέμα του μερίσματος που εξελίσσεται. Άκουσα την υπουργό, χθες, να λέει «γύρω στις 15 του μηνός»…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι γύρω στις 15. Η υπουργός ήταν πάρα πολύ σαφής. Στις 15 του μηνός θα καταβληθεί το κοινωνικό μέρισμα σε όσους έχουν προλάβει να κάνουν αιτήσεις και σε όσες αιτήσεις έχουν καταφέρει να…

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Άρα, σε όλους μαζί.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ’ αρχάς, αυτός είναι ο στόχος. Θα δούμε αν θα καταφέρουμε να τον επιτύχουμε.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει πολλές αδικίες, βέβαια. Τις αναδεικνύουμε κάθε ημέρα. Πάρα πολλές αδικίες, κύριε Υπουργέ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ άκουσα για τις αδικίες, τις οποίες λέτε. Αυτό το οποίο, όμως, πρέπει να συγκρατήσουμε είναι το εξής: Ότι το κοινωνικό μέρισμα, με βάση τις προκαταρκτικές έρευνες που έχουμε κάνει, αφορά 1,4 εκατομμύρια νοικοκυριά και 3,5 εκατομμύρια ανθρώπους. Τούτο σημαίνει ότι προφανώς υπάρχουν και 6,5 εκατομμύρια άνθρωποι, οι οποίοι δεν θα λάβουν το κοινωνικό μέρισμα. Μέσα σε αυτούς είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται μόνο για πλούσιους ή για μέλη της ανώτατης τάξης. Άρα, λοιπόν, θέλω να σας πω ότι εμείς προσπαθήσαμε…

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Μισό λεπτό, κύριε Τζανακόπουλε. Μιλάμε για τρανταχτές αδικίες. Δηλαδή, οι φιλοξενούμενοι, για παράδειγμα, είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, εντάξει. Γνωρίζουμε το θέμα με τους φιλοξενούμενους. Υπάρχει ένα πραγματικό πρόβλημα εκεί. Αυτό το οποίο μπορούμε να σας πούμε είναι ότι…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Διορθώσεις επιδέχεται;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …διορθώσεις τεχνικού χαρακτήρα γίνονται διαρκώς στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Από εκεί και πέρα, για διορθώσεις ουσίας δεν γνωρίζω και δεν νομίζω ότι το υπουργείο Οικονομικών και τα άλλα αρμόδια υπουργεία σκοπεύουν να κάνουν διορθώσεις ουσίας σε ό,τι αφορά το κοινωνικό μέρισμα.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τελευταία ερώτηση. Κλείνουμε, κύριε Υπουργέ. Είχαμε, χθες, μια ερώτηση 14 βουλευτών της Ν.Δ., που επαναφέρουν το θέμα του παράνομου τζόγου, του ηλεκτρονικού τζόγου στο Ίντερνετ, δηλαδή, τις στοιχηματικές εταιρείες, τους ελέγχους που πρέπει να κάνετε εκεί, το νομοθετικό πλαίσιο που δεν έχετε φέρει από ό,τι φαίνεται. Και ρωτούν, επιπλέον αυτού, εάν μέσα σε αυτούς που ελέγχονται φορολογικώς υπάρχουν κάποιοι ιδιοκτήτες αυτών των εταιρειών ή και μέτοχοι αυτών, αν θέλετε, που ταυτόχρονα είναι και ιδιοκτήτες ΜΜΕ. Υπάρχουν τέτοια στοιχεία, τέτοια φαινόμενα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν το ξέρω αυτό. Μπορώ να σας πω ότι η ελληνική κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών έχουν κάνει μια συνολική επεξεργασία σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση του παράνομου τζόγου. Δηλαδή, τη διευθέτηση όλου του τοπίου, το οποίο πρέπει να σας πω ότι είναι τουλάχιστον 15 χρόνια σε κατάσταση μη ρύθμισης, όπως είναι…

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάλι σε συμψηφισμό θα πάτε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν πάω σε συμψηφισμούς.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ήταν και πριν. Όλα ήταν πριν. καταδικάστηκαν αυτά.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατά τον ίδιο τρόπο που δεν υπήρχε ρυθμιστικό πλαίσιο και στα ΜΜΕ. Η δική μας βούληση είναι, έναν-έναν τους τομείς και ένα-ένα τα πεδία, τα οποία με σκοπιμότητα είχαν τεθεί εκτός ρύθμισης, να προσπαθήσουμε να τα ρυθμίσουμε.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας ρώτησα και πριν και δεν απαντάτε. Γνωρίζετε εάν υπάρχουν τέτοιοι επιχειρηματίες, ιδιοκτήτες, που έχουν ταυτόχρονα και Μέσα Ενημέρωσης; Γιατί αυτό είναι ένα πρόβλημα, ξέρετε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα, δεν το γνωρίζω, όχι.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν το γνωρίζετε, μάλιστα.

ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ-ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας ευχαριστούμε πολύ, κύριε Τζανακόπουλε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.