ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ

ΔΗΛΩΣΗ κ. ΓΙΛΝΤΙΡΙΜ

Με βάση την τελευταία ενημέρωση που έχει ο ΠΘ από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, δεν επιβεβαιώνεται κανένα περιστατικό παραβίασης σε ελληνικό έδαφος. Παρόλα αυτά συνεχίζουμε τη διερεύνηση του θέματος με ψυχραιμία και με απόλυτη σοβαρότητα.

Η δήλωση του κ. Γιλντιρίμ είναι απολύτως προκλητική και καταδικαστέα. Η Ελλάδα δεν πρόκειται να αποδεχθεί ούτε τη θεωρία των γκρίζων ζωνών ούτε βέβαια οποιαδήποτε αμφισβήτηση της εδαφικής της κυριαρχίας.

 

ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ

Οι συζητήσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς  για την ολοκλήρωση του προγράμματος συνεχίζονται με ικανοποιητικό ρυθμό. Στο EG της 27/4 ο ΥΠΟΙΚ αναμένεται να παρουσίασει το αναπτυξιακό μας σχέδιο για τη μεταμνημονιακή περίοδο.

Μετά το EG της 27/4, οι διαβουλεύσεις θα εντατικοποιηθούν ώστε στο EG της 21/6 να καταλήξουμε σε μια καταρχήν συμφωνία με τους δανειστές που θα αφορά στην ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης, τη ρύθμιση του χρέους αλλά & στη μορφή της μεταπρογραμματικής εποπτείας.

 

ΚΑΘΑΡΗ ΕΞΟΔΟΣ

Έχει προεξοφληθεί ότι οδεύουμε προς μια καθαρή έξοδο χωρίς προληπτική γραμμή στήριξης όπως εξάλλου είχε συμφωνηθεί ήδη στο EG της 15ης Ιουνίου του 2017. 

Η συμφωνία του EG της 27/06/17 προέβλεπε την ρύθμιση του ελλ. χρέους με τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος ώστε οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες να μην υπερβαίνουν το 15% του ΑΕΠ για το μεσοπρόθεσμο διάστημα καθώς και τη δημιουργία αποθεματικού που θα λειτουργεί ως εξασφάλιση της ανάκτησης αυτοδύναμης πρόσβασης στις αγορές από τον Αύγουστο του 2018.

Κατά τους τελευταίους μήνες η πορεία της ελληνικής οικονομίας είναι θετική, η δημοσιονομική προσαρμογή έχει ολοκληρωθεί και η απόδοση των ελληνικών ομολόγων έχει πέσει: κινούνται μεσοσταθμικά στα επίπεδα του 2006.

Παρόλη τη θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας ήταν πολλοί αυτοί που αμφισβήτησαν την δυνατότητα μιας καθαρής εξόδου μιλώντας για την ανάγκη πιστοληπτικής γραμμής πράγμα που θα συνεπαγόταν και ένα 4ο μνημονιακό πρόγραμμα για τη χώρα μας.

Σε ένα κρεσέντο πολιτικής σκοπιμότητας η ΝΔ  αμφισβήτησε τη δυνατότητα της χώρας να διεκδικήσει μια καθαρή έξοδο. 

Για άλλη μια φορά το πολιτικό σχέδιο της ΝΔ κατέρρευσε υπό το βάρος της ίδιας της πραγματικότητας όπως είχε γίνει κατά την διάρκεια τόσο της 1ης όσο και της 2ης αξιολόγησης όταν η ΝΔ προέβλεπε μη ολοκλήρωση των αξιολογήσεων & εκτροχιασμό της οικονομίας.

Στις δημοσιονομικές προβλέψεις της, τόσο για το 2016 όσο και για το 2017, η ΝΔ προέβλεπε ενεργοποίηση του κόφτη. Τελικά διαψεύστηκε με πάταγο: η ελλ. οικονομία υπερέβη τους στόχους αλλά & αποδόθηκε κοινωνικό μέρισμα 2 δισ ευρώ. Έτσι διαψεύδεται & σήμερα.

Η χώρα βαδίζει με σταθερά βήματα στην έξοδο από την κρίση και τη μνημονιακή επιτροπεία. Οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας ανακάμπτουν σταθερά και η εμπιστοσύνη αποκαθίσταται.

 

ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΚΟ πΓΔΜ

Η ελλ κυβέρνηση και ο ΥΠΕΞ συνεχίζουν την μεγάλη προσπάθεια για εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης έχοντας εστιάσει κυρίως: 1) στη σύνθετη ονομασία, 2) την ισχύ της ονομασίας έναντι όλων πράγμα που προϋποθέτει τη σχετική συνταγματική αναθέωρηση στη γείτονα.

Αναγνωρίζουμε τις πολιτικές δυσκολίες και τα εμπόδια που συναντά η συμφωνία, όμως τα εμπόδια δεν αφορούν μόνο την ΠΓΔΜ αλλά και την Ελλάδα. Οι γείτονές μας πρέπει να κατανοήσουν ότι μια αμοιβαία αποδεκτή συμφωνία προϋποθέτει υποχωρήσεις και από τις δύο πλευρές.

Η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση της γέφυρας & αναμένει από την ΠΓΔΜ να καλύψει & εκείνη το απαιτούμενο έδαφος. Δεν πρέπει να αφήσουμε το παράθυρο ευκαιρίας για λύση να πάει χαμένο. Αυτό να το λάβουν υπόψη όλες οι πολιτικές δυνάμεις στη γείτονα αλλά & στη χώρα μας.

Η ΝΔ οφείλει να σταματήσει τα ήξεις αφήξεις και τις διαρκείς πολιτικές στροφές, να αφήσει στην άκρη τα μικροπολιτικά παιχνίδια και να σταματήσει να ψαρεύει στα θολά νερά του εθνικισμού. 

Η ΝΔ έχει πολιτικό χρέος να στηρίξει την εθνική γραμμή και να σταματήσει να άγεται και να φέρεται από τις ακροδεξιές φωνές των κυρίων Σαμαρά και Γεωργιάδη που ο κος Μητσοτάκης έχει αναγνωρίσει ως πολιτικούς καθοδηγητές του.

Η πρόγνωση για τη στάση της ΝΔ με βάση την εμπειρία δεν είναι καλή. Στο ευαίσθητο θέμα των διαπραγματεύσεων για την ονομασία, αποφάσισε να λειτουργήσει ξανά ως φερέφωνο του διωκόμενου για ναρκωτικά επιχειρηματία και των ΜΜΕ που ελέγχει. 

Είναι τέτοια η ανευθυνότητά της ΝΔ που αποφάσισε να ασκήσει κριτική στην κυβέρνηση επικαλούμενη ένα κατάπτυστο & κατασκευασμένο δημοσίευμα. Συνεχίζει εξάλλου να προστατεύει τον συγκεκριμένο κύριο ταυτιζόμενη με τα μέσα, τις θέσεις & επιδιώξεις του.

Από τη δική μας πλευρά, είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε τις ευρύτερες δυνατές συγκλίσεις και τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.

Η προσπάθειά μας είναι να αναδείξουμε την Ελλάδα σε πυλώνα οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας και υπερασπιστή της ειρήνης, της διπλωματίας και του διαλόγου τόσο στην ευρύτερη περιοχή όσο και στο διεθνές στερέωμα.

 

ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ

Κυρίες και Κύριοι καλησπέρα.

Θέλω να ξεκινήσω ενημερώνοντας, ότι με βάση την τελευταία ενημέρωση που έχει ο έλληνας Πρωθυπουργός από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, δεν επιβεβαιώνεται κανένα περιστατικό παραβίασης σε ελληνικό έδαφος. Παρόλα αυτά συνεχίζουμε τη διερεύνηση του θέματος με ψυχραιμία και με απόλυτη σοβαρότητα. Σε κάθε περίπτωση οφείλω να πω ότι η δήλωση του κ. Γιλντιρίμ είναι απολύτως προκλητική και καταδικαστέα και πως η Ελλάδα δεν πρόκειται να αποδεχθεί ούτε τη θεωρία των «γκρίζων ζωνών», ούτε βέβαια οποιαδήποτε αμφισβήτηση της εδαφικής της κυριαρχίας.

Σε ότι αφορά τα θέματα της ελληνικής οικονομίας. 

Γνωρίζετε ότι οι συζητήσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, αλλά και με τους υπόλοιπους θεσμούς οι οποίοι εμπλέκονται στο ελληνικό πρόγραμμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας τον Αύγουστο του 2018 συνεχίζονται με ικανοποιητικό ρυθμό.

Στο Eurogroup της 27ης Απριλίου ο Υπουργός Οικονομικών αναμένεται να παρουσιάσει το αναπτυξιακό μας σχέδιο για την μεταμνημονιακή περίοδο ενώ στη συνέχεια θα εντατικοποιηθούν οι διαβουλεύσεις ώστε στη συνεδρίαση του Eurogroup  της 21 Ιουνίου να καταλήξουμε σε μια καταρχήν συμφωνία με τους δανειστές που θα αφορά την ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης, την ρύθμιση του ελληνικού χρέους αλλά και την μορφή της μεταπρογραμματικής εποπτείας.

Ως προς το τελευταίο έχει προεξοφληθεί ότι οδεύουμε προς μια καθαρή έξοδο χωρίς προληπτική γραμμή στήριξης όπως εξάλλου είχε συμφωνηθεί ήδη στο κείμενο του  Eurogroup της 15ης Ιουνίου του 2017. Σας θυμίζω ότι η τότε συμφωνία προέβλεπε την ρύθμιση του ελληνικού χρέους με τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος ώστε οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας να μην υπερβαίνουν το 15% του ΑΕΠ για το μεσοπρόθεσμο διάστημα αλλά και την δημιουργία αποθεματικού που θα λειτουργήσει ως εξασφάλιση της ανάκτησης αυτοδύναμης πρόσβασης στις αγορές από τον Αύγουστο του 2018 και μετά.

Κατά τους τελευταίους μήνες και παρά την θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας, της ολοκλήρωσης της δημοσιονομικής προσαρμογής αλλά και της πτώσης της απόδοσης των ελληνικών ομολόγων που κινούνται μεσοσταθμικά στα επίπεδα του 2006 ήταν πολλοί εκείνοι που αμφισβήτησαν την δυνατότητα μιας καθαρής εξόδου μιλώντας για την ανάγκη πιστοληπτικής γραμμής πράγμα που θα συνεπαγόταν και ένα τέταρτο μνημονιακό πρόγραμμα για τη χώρα μας.

Σε ένα κρεσέντο πολιτικής σκοπιμότητας η Νέα Δημοκρατία  αμφισβήτησε τη δυνατότητα της χώρας να διεκδικήσει μια καθαρή έξοδο. Για άλλη μια φορά όμως το πολιτικό σχέδιο αυτό κατέρρευσε υπό το βάρος της ίδιας της πραγματικότητας όπως είχε γίνει κατά την διάρκεια τόσο της πρώτης όσο και της δεύτερης αξιολόγησης όταν η Νέα Δημοκρατία προέβλεπε τη μη ολοκλήρωση των διαδικασιών και εκτροχιασμό της ελληνικής οικονομίας.

Την ίδια τακτική εξάλλου είχαν ακολουθήσει και στις δημοσιονομικές προβλέψεις τους. Τόσο για το 2016 όσο και για το 2017 προέβλεπαν ενεργοποίηση του κόφτη και τελικά όχι μόνο διαψεύστηκαν με πάταγο, όχι μόνο η ελληνική οικονομία έπιασε τους στόχους αλλά με πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης αποδόθηκε και κοινωνικό μέρισμα συνολικού ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο διαψεύδονται και σήμερα και η χώρα μας βαδίζει με σταθερά βήματα στην έξοδο από την κρίση και την μνημονιακή επιτροπεία με τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας να ανακάμπτουν σταθερά και την εμπιστοσύνη να αποκαθίσταται.

Στο μέτωπο τώρα των διαπραγματεύσεων για την ονομασία της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, η ελληνική κυβέρνηση και ο Υπουργός Εξωτερικών συνεχίζουν την μεγάλη προσπάθεια για την εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης. Είναι γνωστό ότι στην διαπραγμάτευση αυτή εστιάσαμε σε δύο κυρίως ζητήματα: πρώτον την σύνθετη ονομασία και δεύτερον την ισχύ της ονομασίας έναντι όλων, πράγμα που προϋποθέτει τη σχετική συνταγματική αναθεώρηση στη γείτονα.

Η συμφωνία για να είναι δίκαιη και βιώσιμη πρέπει να καλύπτει αυτές τις δύο προϋποθέσεις. Βεβαίως αναγνωρίζουμε τις πολιτικές δυσκολίες και τα εμπόδια που συναντά μια τέτοια συμφωνία όμως τα εμπόδια δεν αφορούν μόνο την ΠΓΔΜ αλλά και την Ελλάδα. Οι γείτονες μας λοιπόν πρέπει να κατανοήσουν ότι μια αμοιβαία αποδεκτή λύση προϋποθέτει υποχωρήσεις και από τις δύο πλευρές. Η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση της γέφυρας και αναμένει από την ΠΓΔΜ να καλύψει και εκείνη το απαιτούμενο έδαφος. Δεν πρέπει να αφήσουμε το παράθυρο ευκαιρίας για λύση που έχει δημιουργηθεί να πάει χαμένο.

Και αυτό πρέπει να το λάβουν υπόψη όλες οι πολιτικές δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένης της αντιπολίτευσης,  τόσο στη γείτονα όσο και στη χώρα μας.

Η Νέα Δημοκρατία οφείλει να σταματήσει λοιπόν τα ήξεις αφήξεις και τις διαρκείς πολιτικές στροφές, να αφήσει στην άκρη τα μικροπολιτικά παιχνίδια και να σταματήσει να ψαρεύει στα θολά νερά του εθνικισμού. Έχει πολιτικό χρέος να στηρίξει την εθνική γραμμή και να σταματήσει να άγεται και να φέρεται από τις ακροδεξιές φωνές των κυρίων Σαμαρά και Γεωργιάδη που ο κος Μητσοτάκης έχει αναγνωρίσει ως πολιτικούς του καθοδηγητές.

Η πρόγνωση βεβαίως για τη στάση της Νέας Δημοκρατίας με βάση την εμπειρία των τελευταίων ετών δεν είναι καλή. Ειδικά όταν για άλλη μια φορά λίγες μέρες πριν στο ευαίσθητο θέμα των διαπραγματεύσεων για την ονομασία αποφάσισε να λειτουργήσει ξανά σε αγαστή συνεργασία με τον διωκόμενο για ναρκωτικά επιχειρηματία και τα μέσα ενημέρωσης που ελέγχει, τα οποία ως γνωστόν δουλεύουν με μοναδικό σκοπό την προπαγάνδα εναντίον της κυβέρνησης που τελικά καταλήγει προπαγάνδα εναντίον της χώρας. Είναι τέτοια η ανευθυνότητα της Νέας Δημοκρατίας που αποφάσισε να ασκήσει κριτική στην κυβέρνηση επικαλούμενη ένα κατάπτυστο και κατασκευασμένο δημοσίευμα εξευτελίζοντας τελικά την ίδια την πολιτική της ιστορία.

Δεν είναι τυχαίο εξάλλου που συνεχίζει να προστατεύει τον συγκεκριμένο κύριο ταυτιζόμενη με τα μέσα, τις θέσεις και τις επιδιώξεις του.

Από τη δική μας πλευρά είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε τις ευρύτερες δυνατές συναινέσεις και συγκλίσεις, τη μέγιστη δυνατή συμφωνία σε μια προσπάθεια να αναδείξουμε την Ελλάδα σε πυλώνα σταθερότητας, οικονομικής και γεωπολιτικής  αλλά και υπερασπιστή της ειρήνης, της διπλωματίας και του διαλόγου τόσο στην ευρύτερη περιοχή μας όσο και διεθνώς.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΜΑΝΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά τις δηλώσεις Γιλντιρίμ, υπήρξε επικοινωνία της ελληνικής κυβέρνησης με την τουρκική; Σε οποιοδήποτε επίπεδο, υπουργείου Εξωτερικών, κλπ; 

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουν υπάρξει διπλωματικές επικοινωνίες. Σε επίπεδο διπλωματικών συμβούλων.

ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, με ποιον τρόπο σκοπεύει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τις κλιμακούμενες εντάσεις, από πλευράς της Τουρκίας και με δεδομένες σημερινές δηλώσεις του κυρίου Γιλντιρίμ, αφ’ ης στιγμής ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ είπε ότι δεν είναι θέμα της Ευρωατλαντικής Συμμαχίας οι ελληνοτουρκικές διαφορές;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικά ζητήματα. Γνωρίζετε ότι το ΝΑΤΟ δεν είναι φόρουμ επίλυσης διαφορών των μελών της συμμαχίας. Επομένως, ποτέ η ελληνική πλευρά δεν είχε επιλέξει το ΝΑΤΟ ως ένα τέτοιο φόρουμ επίλυσης των διμερών ή άλλων διαφορών, τις οποίες έχει με την τουρκική πλευρά. Από τη δική μας θέση, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε άλλο παρά να υπενθυμίζουμε διαρκώς ότι η εδαφική κυριαρχία της χώρας είναι αδιαμφισβήτητη, ότι δεν πρόκειται να αποδεχθούμε αμφισβητήσεις, ότι δεν πρόκειται να αποδεχθούμε τη θεωρία των «γκρίζων ζωνών» και να καλούμε την Τουρκία να σεβαστεί το Διεθνές Δίκαιο και τις συνθήκες τις οποίες και η ίδια έχει υπογράψει.

ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχουμε κάποια πιο επίσημη ενημέρωση, σχετικά με τις αντιδράσεις των θεσμών για το προσχέδιο του κειμένου που εστάλη, σε σχέση με τη στρατηγική ανάπτυξη της χώρας από το οικονομικό επιτελείο; Ή αν έχουμε κάποια εικόνα για το πώς αντέδρασε ο γερμανός υπουργός Οικονομικών στην προοπτική ελάφρυνσης του ελληνικού δημόσιου χρέους, στη συνάντηση με τον κύριο Τσακαλώτο;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η συζήτηση σε σχέση με το αναπτυξιακό σχέδιο, το οποίο γνωρίζετε ότι γράφεται με πρωτοβουλία της Ελλάδας, συνεχίζεται και η διαδικασία αναμένεται να καταλήξει στο Eurogroup του Απριλίου, σε λίγες ημέρες από σήμερα, στις 27 Απριλίου. Η συζήτηση γίνεται σε εποικοδομητικό κλίμα, δεν υπάρχουν, εξ όσων γνωρίζω, στρατηγικές διαφορές. Αλλά από εκεί και πέρα, οι τεχνικές λεπτομέρειες θα συμφωνηθούν εν ευθέτω χρόνω. Σε ό,τι αφορά τη συζήτηση για το ελληνικό δημόσιο χρέος, γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι οι βασικές αποφάσεις, οι βασικοί άξονες της ρύθμισης του ελληνικού χρέους έχουν συμφωνηθεί ήδη από το Eurogroup του προηγούμενου Ιουνίου, του Ιουνίου 2017. Το κεντρικό ζήτημα είναι ότι οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας, δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 15% για το μεσοπρόθεσμο διάστημα. Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένα μέτρα επιμήκυνσης της διάρκειας ωρίμανσης των ελληνικών ομολόγων. Η συγκεκριμένη δε διάρκεια της επιμήκυνσης εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις αναπτυξιακές προβλέψεις που θα γίνουν, έτσι ώστε η ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους να είναι θετική. Πρόκειται για μια τεχνική συζήτηση, η οποία αναμένουμε να ολοκληρωθεί πριν από τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος. Και αυτή είναι η θέση όλων όσοι συμμετέχουν στο ελληνικό πρόγραμμα. 

ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Επειδή ο κύριος Γιλντιρίμ μίλησε για πρόκληση τύπου Ίμια, φοβάστε μία νέα κλιμάκωση τέτοιου επιπέδου; Ένα θερμό επεισόδιο στο Αιγαίο από τους Τούρκους;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Τσακίρη, ο κύριος Γιλντιρίμ νομίζω ότι θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικός όταν μιλάει για προκλητικότητα της ελληνικής πλευράς. Όλο το τελευταίο διάστημα η τουρκική πλευρά επιλέγει να οξύνει την αντιπαράθεση. Εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε άλλο παρά να υπενθυμίζουμε διαρκώς την αναμφισβήτητη κυριαρχία μας επί των νησιών του Αιγαίου, να μην  αποδεχόμαστε τις θεωρίες περί «γκρίζων ζωνών» και την ίδια στιγμή να διακηρύσσουμε σε όλους τους τόνους ότι δεν πρόκειται να  αποδεχτούμε την τουρκική προκλητικότητα και να καλούμε την Τουρκία να επανέλθει στον δρόμο της διεθνούς νομιμότητας, πράγμα που θα είναι θετικό για την εξασφάλιση της σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή μας. Δεν θεωρώ ότι η κλιμάκωση και η όξυνση, την οποία επιλέγει η τουρκική πλευρά, μπορεί να βοηθήσει είτε εμάς είτε την ίδια την Τουρκία, η οποία νομίζω ότι πρέπει να πάρει πρωτοβουλίες αποκλιμάκωσης.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε εκπρόσωπε, επειδή ανάλογα περιστατικά με ανεβοκατεβάσματα στις σημαίες είτε τουρκικές, είτε ελληνικές τα έχουμε βιώσει και στο παρελθόν και αναφέρομαι στα Ίμια…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχει υπάρξει κανένα τέτοιο περιστατικό μέχρι στιγμής.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω το εξής: Αυτή τη στιγμή, στη συγκεκριμένη νησίδα υπάρχει ελληνική σημαία;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Κατσίγιαννη, γνωρίζετε ότι η κυριαρχία επί του ελληνικού εδάφους δεν εξαρτάται από κάτι τέτοιο. Είναι αναμφισβήτητη και κατοχυρώνεται από τις διεθνείς συνθήκες.

ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Την προηγούμενη εβδομάδα, την Πέμπτη συγκεκριμένα, που συνομίλησαν τηλεφωνικά οι δύο πρωθυπουργοί, μεταδόθηκε μία εικόνα αποκλιμάκωσης και συμφωνήθηκε μάλιστα – αυτό έλεγε και η επίσημη ενημέρωση – να υπάρχει ένας ανοικτός δίαυλος μεταξύ των δύο πρωθυπουργών, μεταξύ των δύο χωρών. Τι εκτιμάτε ότι έχει αλλάξει έκτοτε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό νομίζω ότι πρέπει, να το ρωτήσετε στην τουρκική πλευρά.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Κύριε εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω το εξής: Ο πρωθυπουργός θα επισκεφθεί το Καστελλόριζο. Ήδη, η Νέα Δημοκρατία μιλάει για «φιέστα». Μήπως, όμως, εντάσσεται και στο άλλο δόγμα της Νέας Δημοκρατίας και θα πρέπει να το δει η κυβέρνηση, περί προκλητικότητας στο Αιγαίο, τη στιγμή που έχουμε τόσα ανοικτά ζητήματα; 

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Στρατάκη, ο πρωθυπουργός θα επισκεφθεί αύριο το Καστελλόριζο για να εγκαινιάσει μία μονάδα αφαλάτωσης. Αυτό, και τίποτα περισσότερο. 

ΜΕΛΝΙΚ: Ποια είναι η θέση της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με τις πυραυλικές επιθέσεις στη Συρία; Όπως καταλαβαίνω, στην Ελλάδα μόνον ένα κόμμα υποστήριξε την επίθεση, η Νέα Δημοκρατία. Πως μπορείτε να το σχολιάσετε αυτό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η θέση της ελληνικής κυβέρνησης εκφράσθηκε και στην τηλεφωνική επικοινωνία την οποία είχε ο Έλληνας πρωθυπουργός με τον Γάλλο Πρόεδρο κ. Μακρόν την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά και στην σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών. Δηλαδή, ότι από τη δική μας πλευρά δεν μπορούμε παρά να υποστηρίξουμε μία ειρηνική επίλυση του Συριακού ζητήματος και ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται, όπως και δεν έγινε, να συμμετέχει στις πολεμικές επιχειρήσεις. Νομίζω ότι, ο μοναδικός δρόμος τον οποίο πρέπει να ακολουθήσει η Δύση για την επίλυση του Συριακού, είναι ο δρόμος της πολιτικής και του διπλωματικού διαλόγου για να επέλθει ειρήνευση στην περιοχή και κατάπαυση του πυρός.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε εκπρόσωπε, επειδή αναφερθήκατε στο θέμα του ονοματολογικού της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, θα ήθελα να σας ρωτήσω δύο πράγματα με βάση τις δηλώσεις Ζάεφ, τις προχθεσινές. Αν βλέπετε και εσείς, ότι απομακρύνεται τελικά η λύση και πάει για το δεύτερο εξάμηνο του 2018 και επειδή άκουσα και τον τομεάρχη Εξωτερικών της Νέας Δημοκρατίας, τον κύριο Κουμουτσάκο, αλλά και τον τομεάρχη Άμυνας, τον κύριο Κικίλια να μιλούν και πάλι για μυστική διπλωματία και ότι μαθαίνουμε τα ονόματα από τον Τύπο της γειτονικής χώρας, τελικά ήθελα να σας ρωτήσω, τι ενημέρωση ακριβώς έκανε ο κ. Κοτζιάς στη Νέα Δημοκρατία και στους εκπροσώπους των κομμάτων;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: H Νέα Δημοκρατία επιμένει να μιλά για μυστική διπλωματία, χωρίς να γνωρίζει τι ακριβώς σημαίνει ο συγκεκριμένος όρος. Ήδη, από τον Δεκέμβριο του 2017, Γενάρη του 2018, έχουν υπάρξει πάρα πολλές ενημερώσεις και σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών και στο επίπεδο του υπουργού Εξωτερικών, όπου έχει γίνει σαφής ανάλυση της πορείας της διαπραγμάτευσης αλλά και όλων των εξελίξεων στις συνομιλίες με τη γείτονα. Η Νέα Δημοκρατία νομίζω, ότι προσπαθεί μέσω αυτής της ρητορικής, να αποφύγει το χρέος της να πάρει μία σαφή και συγκεκριμένη θέση και επί της ουσίας δικαιολογεί τα «ήξεις αφήξεις» που έχει επιλέξει ως πολιτική της γραμμή στο συγκεκριμένο ζήτημα. Ούτως ή άλλως η αξιοπιστία και του κυρίου Κουμουτσάκου αλλά και του κυρίου Κικίλια ελέγχεται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω εγώ, είναι ότι η ελληνική πλευρά συνεχίζει την προσπάθεια για την εξεύρεση μιας δίκαιης, βιώσιμης και αμοιβαία αποδεκτής λύσης και σε αυτό το πλαίσιο καλεί και την γείτονα να καλύψει το απαιτούμενο έδαφος, έτσι ώστε να φτάσουμε σε μία τέτοια ακριβώς συμφωνία. Συνεχίζουμε, λοιπόν, να διαπραγματευόμαστε και αναμένουμε τα επόμενα βήματα από την πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας.

ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Για το ίδιο θέμα. Κύριε Υπουργέ, μετά τη συνάντηση στην Οχρίδα των δύο υπουργών Εξωτερικών, πού βρισκόμαστε; Ποια είναι τα θέματα που έχουν κλείσει; Υπάρχει σύγκλιση και ποια είναι ανοιχτά; Και μια δεύτερη ερώτηση: Θα μπορούσε η ελληνική κυβέρνηση να δεχθεί το «erga omnes», το όνομα να είναι μόνο για διεθνή χρήση και όχι για το εσωτερικό της χώρας; 

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπα στο εισαγωγικό μου σημείωμα ότι η ελληνική πλευρά έχει θέσει δύο προϋποθέσεις για την επίτευξη μιας λύσης. Ποιες είναι αυτές οι δύο προϋποθέσεις: Πρώτον, η σύνθετη ονομασία και δεύτερον, το erga omnes. Αυτό, νομίζω ότι απαντά, σε αρκετά μεγάλο βαθμό, στην ερώτησή σας. 

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, θα σας πω ότι είναι εξ ορισμού αδύνατο, είναι αντίφαση εν τοις όροις, αυτό το οποίο με ρωτήσατε. Δηλαδή, δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για ισχύ έναντι όλων και να εξαιρούμε κάποιον από αυτούς τους όρους, δηλαδή την ίδια την ΠΓΔΜ. Επομένως, για να υπάρξει αμοιβαία αποδεκτή λύση στο συγκεκριμένο ζήτημα, είναι αναγκαία η συνταγματική αναθεώρηση και η αποδοχή από την ΠΓΔΜ ως συνταγματικού ονόματος του νέου ονόματος, το οποίο θα συμφωνηθεί, της σύνθετης δηλαδή ονομασίας.

ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Θέλω να επιμείνω λίγο στο περιστατικό και τις δηλώσεις του κ. Γιλντιρίμ και να ρωτήσω, εάν εσείς έχετε κάποια ενημέρωση σχετική, επειδή διαβάζουμε διάφορα για περιστατικό στις 13 Απριλίου, ότι ανέβηκαν στη βραχονησίδα «Ανθρωποφάγος», ανέβασαν μια ελληνική σημαία, τι ακριβώς έχετε μάθει εσείς ως κυβέρνηση; 

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι η ενημέρωση, την οποία έχουμε αυτή τη στιγμή από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αλλά και από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, είναι ότι δεν επιβεβαιώνεται κανένα περιστατικό παραβίασης εδαφικής κυριαρχίας της χώρας. Από εκεί και πέρα, δεν έχω τίποτε άλλο να προσθέσω.

ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, επιβεβαιώνετε πληροφορίες που αναφέρουν ότι ο κ. Γιούνκερ θα βρίσκεται εδώ στο τέλος του μήνα; Πώς προέκυψε αυτή η πρόσκληση; Είναι από την πλευρά του Μεγάρου Μαξίμου και ποια θα είναι η ατζέντα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν συζητήσεις. Ωστόσο, καμία τέτοια επίσκεψη δεν έχει ακόμη κλειδώσει. Φυσικά, ο κ. Γιούνκερ είναι πάντοτε ευπρόσδεκτος στη χώρα μας.  Αυτό νομίζω ότι είναι αυτονόητο.

ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Όσον αφορά την τηλεφωνική επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον κ. Γιλντιρίμ, ο κ. Γιλντιρίμ έθεσε θέματα γκρίζων ζωνών, οποιαδήποτε αιτήματα της Τουρκίας ή σε σχέση με τους…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν έγινε καμία συζήτηση σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα.

ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: …διπλωματικούς διαύλους που έχουν ανοιχτεί, τίθενται τέτοια ζητήματα από την τουρκική πλευρά;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν τέθηκε κανένα τέτοιο ζήτημα στις διπλωματικές επαφές, ούτε στην τηλεφωνική συνομιλία του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρωθυπουργό.

ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή σε αυτή τη συνομιλία Τσίπρα-Γιλντιρίμ ετέθη το θέμα των δύο στρατιωτικών που είναι στην Αδριανούπολη και ενημερώθηκε ο Έλληνας Πρωθυπουργός εξ όσων γνωρίζουμε, μπορείτε να μας πείτε πού βρισκόμαστε, αν έχει εικόνα η ελληνική πλευρά και αν θα λήξει αυτή η περιπέτεια;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ενημέρωση που έχουμε από την τουρκική πλευρά είναι ότι ολοκληρώνεται η έρευνα του Τούρκου εισαγγελέα. Αναμένουμε το κατηγορητήριο και τις τελικές αποφάσεις της τουρκικής Δικαιοσύνης. 

ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα μια ερώτηση για τα οικονομικά. Υπάρχει ένα πρωτοσέλιδο από το Σάββατο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό όσον αφορά τους μικρομεσαίους. Ουσιαστικά έχουν θετική έγκριση 23 μόνο περιπτώσεις. Θεωρείτε ότι υπάρχει ένα μπλόκο των τραπεζών σε αυτό το θέμα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Οι Τράπεζες μέχρι στιγμής, σε ό,τι αφορά τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, έχουν μερικές επιφυλάξεις. Πολλές φορές η διαδικασία, επειδή είναι πράγματι αρκετά δύσκολη, διότι πρέπει να υπάρξει συμφωνία όλων των πιστωτών για να προχωρήσει ο συμβιβασμός, αρκετές φορές δεν πηγαίνει με τους ρυθμούς, τους οποίους θα θέλαμε. Ωστόσο, είναι ένα θέμα, με το οποίο η ελληνική κυβέρνηση ασχολείται διαρκώς και προσπαθεί να βελτιώσει την εικόνα. 

Σε ό,τι αφορά τους μικρομεσαίους, γνωρίζετε ότι σήμερα κιόλας ανακοινώθηκε ότι οι 120 δόσεις, οι οποίες προβλέπονται για τους ελεύθερους επαγγελματίες, γιατρούς, μηχανικούς και δικηγόρους, είναι πλέον νόμος και μπορούν να ξεκινήσουν οι σχετικές ρυθμίσεις για τα χρέη που προβλέπονται από την ελληνική νομοθεσία. Η δική μας προσπάθεια είναι να λειτουργήσουν οι μηχανισμοί, να λειτουργήσει η Δημόσια Διοίκηση όσο το δυνατόν ταχύτερα στο συγκεκριμένο ζήτημα, διότι αυτό μπορεί να δώσει ανακούφιση σε χιλιάδες μικρομεσαίους επιχειρηματίες, αλλά και να τονώσει τη δυναμική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης, άφησε να εννοηθεί ότι δεν θα ήταν αντίθετος σε μια ενδεχόμενη υποψηφιότητα του κ. Βενιζέλου για την Προεδρία της Δημοκρατίας. Δεδομένου ότι είναι θέμα ευρύτερης συναίνεσης η εκλογή σε αυτό το αξίωμα, θα ήθελα ένα σχόλιό σας.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το σχόλιό μου είναι ότι εν μέσω της θητείας ενός Προέδρου, ο οποίος κατά κοινή ομολογία εκπληρώνει με υπευθυνότητα και με μεγάλη επιτυχία τα καθήκοντά του, νομίζω ότι είναι προσβλητικό και ως προς τον θεσμό, αλλά και ως προς το πρόσωπο να ανακινείται ένα τέτοιο ζήτημα από τον αντιπρόεδρο της Ν.Δ. Εκτιμώ ότι ο κ. Μητσοτάκης, παρά το γεγονός ότι είχε καταψηφίσει τον κ. Παυλόπουλο στη σχετική ψηφοφορία στη Βουλή, πρέπει να πάρει θέση, έτσι ώστε να σταματήσει μια τέτοια συζήτηση, η οποία δεν κάνει καλό ούτε στους θεσμούς, ούτε στη σταθερότητα του Πολιτεύματος. 

ΚΕΧΑΓΙΑ: Πριν από λίγο, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κύριε Εκπρόσωπε, είπε ότι δεν θα γίνουν οι εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με την απλή αναλογική…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εκείνος, πού το ξέρει;

ΚΕΧΑΓΙΑ: Ρωτήστε τον.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει, εντάξει.

ΚΕΧΑΓΙΑ: Και επειδή ακούσαμε τον υπουργό των Εσωτερικών, για να ολοκληρώσω, να ανακοινώνει, να προαναγγέλλει ότι θα καθιερωθεί η απλή αναλογική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ήθελα να κάνετε ένα σχόλιο επ΄ αυτού.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε σχέση με το νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο υπουργός Εσωτερικών έχει ενημερώσει ότι εντός του επόμενου διαστήματος θα κατατεθεί και θα εκκινήσει η διαδικασία για την ψήφισή του στο ελληνικό Κοινοβούλιο. 

Ως προς την ουσία του θέματος, ο κ. Μητσοτάκης νομίζω ότι για άλλη μια φορά επαναλαμβάνει τις γνωστές του θέσεις, σύμφωνα με τις οποίες θα πρέπει οι Δήμαρχοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να ελέγχουν και το 60%-65% των Δημοτικών Συμβουλίων, έτσι ώστε να μην υπάρχει καμία δυνατότητα συνθέσεων, συναινέσεων, συγκλίσεων, αλλά και ελέγχου της πλειοψηφίας. Αυτή δεν μπορεί να είναι μια θέση, την οποία θα υπηρετήσει η ελληνική κυβέρνηση στην προσπάθειά της να αναμορφώσει, να μεταρρυθμίσει, να εκσυγχρονίσει τους θεσμούς, όχι μόνο στο επίπεδο του κεντρικού κράτους, αλλά και στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εξάλλου,  ο κ. Μητσοτάκης, πάρα πολλές φορές στο παρελθόν, αλλά και πάρα πολύ πρόσφατα, έχει μιλήσει με εξαιρετικά υποτιμητικό τρόπο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, για τους εργαζόμενους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και σε πολύ μεγάλο βαθμό έχει προεξοφλήσει ότι, εφόσον ο ίδιος κάποια στιγμή έρθει στην εξουσία, πράγμα το οποίο δεν βλέπω εξαιρετικά πιθανό, θα αποδυναμώσει τους θεσμούς και τους Οργανισμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σε επίπεδο αρμοδιοτήτων, αλλά και σε επίπεδο εργαζομένων.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Στην τελευταία συνεδρίαση του Πολιτικού Συμβουλίου του Κινήματος Αλλαγής, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Παπανδρέου γνωστοποίησε την πρόθεσή του να επικοινωνήσει με τον Πρωθυπουργό κ. Τσίπρα, ενόψει ενός ταξιδιού του που θα πραγματοποιήσει στην Τουρκία. Έχει επιδιωχθεί κάτι τέτοιο; Μπορείτε να μας επιβεβαιώσετε εάν έχει υπάρξει κάποια επικοινωνία ανάμεσα στον κ. Τσίπρα και τον κ. Παπανδρέου;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εξ όσων γνωρίζω, δεν έχει υπάρξει τέτοιου είδους επικοινωνία.

ΚΟΛΟΒΑΤΣΙΟΣ: Υπάρχει ένα δημοσίευμα στην εφημερίδα «ΕΣΤΙΑ» που μιλά για το Περιφερειακό Συνέδριο που θα γίνει την Τρίτη, ότι θα μεταβούν 19 υπουργοί, 10 Γενικοί Γραμματείς και 150 κομματικά στελέχη, τα οποία θα διαμείνουν στο Rodos Palace, το πεντάστερο. Εάν ισχύει αυτό, πόσο κοστίζει; Και αν ισχύει το δημοσίευμα της εφημερίδας, που μιλά για ταξίδι αναψυχής ουσιαστικά.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εάν θεωρείτε τα Περιφερειακά Συνέδρια, τα οποία έχουν χαιρετιστεί από όλες τις τοπικές κοινωνίες, στις οποίες έχουν διοργανωθεί, ως εξαιρετικά σημαντικά γεγονότα για τη συζήτηση της ατζέντας, της ημερήσιας διάταξης σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ως «ταξίδι αναψυχής», λυπάμαι, αλλά πρέπει να διαφωνήσω μαζί σας.

Τώρα, σε ό,τι αφορά τα κομματικά στελέχη, πρέπει να σας πω ότι τα κομματικά στελέχη, εξ όσων γνωρίζω, μετακινούνται με έξοδα δικά τους και όχι με έξοδα του ελληνικού Δημοσίου.

Σε ό,τι αφορά τους Γενικούς Γραμματείς και τους υπουργούς, τα έξοδα της μετακίνησής τους αναρτώνται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, δεν ξεπερνούν το κοινό μέτρο και από εκεί και πέρα, νομίζω ότι αυτά τα δημοσιεύματα περισσότερο τείνουν στο να αναπαράγουν διάφορους λαϊκιστικούς μύθους περί χλιδής εντός της οποίας ζουν οι πολιτικοί και λιγότερο να προσφέρουν στη δημόσια συζήτηση.

ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Η κυβέρνηση επιδιώκει την εφαρμογή της απλής αναλογικής από τις επόμενες βουλευτικές εκλογές, να βρει την πλειοψηφία των 200 βουλευτών, ώστε να εφαρμοστεί από τις επόμενες βουλευτικές εκλογές; Υπάρχουν τέτοιες συνεννοήσεις με κόμματα της αντιπολίτευσης;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ:  Η κυβέρνηση όταν κατέθεσε το σχετικό νομοσχέδιο στη ελληνική Βουλή επεδίωξε την ευρύτερη δυνατή συναίνεση, έτσι ώστε να εφαρμοστεί ο νέος εκλογικός νόμος από τις επόμενες εκλογές. Όπως γνωρίζετε, η στάση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ήταν τέτοια που δεν επέτρεψε μια τέτοια εξέλιξη. Εάν αυτή τη στιγμή το Κίνημα Αλλαγής θα ήθελε να ξανασυζητήσουμε για το ζήτημα και θα ήθελε να θέσει στην ημερήσια διάταξη μια προσπάθεια να εξευρεθούν συναινέσεις και συγκλίσεις για τον εκλογικό νόμο στην κατεύθυνση της κατοχύρωσης της απλής αναλογικής, από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης μπορώ να σας πω ότι θα ήμασταν μάλλον θετικοί.

ΜΑΝΗ: Εάν τελικά υπάρξει συμφωνία μεταξύ Αθήνας-Σκοπίων για το ονοματολογικό, η κυβέρνηση προτίθεται να τη φέρει στη Βουλή, ζητώντας αυξημένη πλειοψηφία 180 «ναι» για την έγκρισή της;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κυρία Μάνη, έχουμε πει αρκετές φορές ότι η ελληνική κυβέρνηση, εφόσον υπάρξει συμφωνία με βάση το πλαίσιο που έχουμε περιγράψει και τις δύο προϋποθέσεις, τις οποίες ανέφερα προηγουμένως, δηλαδή, πρώτον, σύνθετη ονομασία και δεύτερον, την ισχύ της σύνθετης ονομασίας έναντι όλων, πράγμα το οποίο, όπως γνωρίζετε και όπως είπα, προϋποθέτει τη σχετική συνταγματική αναθεώρηση στη γείτονα, η ελληνική κυβέρνηση θα επιδιώξει την ευρύτατη δυνατή συναίνεση, χωρίς όμως αυτή τη στιγμή να θέτουμε θέμα αριθμητικού ορίου. 

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, έχετε κάποιο σχόλιο για τις δηλώσεις του βουλευτή της Ένωσης Κεντρώων, κυρίου Φωκά;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο καθένας μπορεί να κρίνει τις δηλώσεις του κ. Φωκά. Δεν νομίζω ότι βοηθούν στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας και της σοβαρότητας του πολιτικού συστήματος. 

Σας ευχαριστώ πολύ.