Συνεδρίασε σήμερα υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη το Υπουργικό Συμβούλιο στο Μέγαρο Μαξίμου.

Α. Εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού:
«Καλή σας ημέρα κυρίες και κύριοι,
Επιτρέψτε μου κατά προτεραιότητα στην Ημερήσια Διάταξη να κάνω μία σύντομη τοποθέτηση για τα δύο ζητήματα της επικαιρότητας, τον Κορωνοϊό και το Προσφυγικό-Μεταναστευτικό στα νησιά.
Σε ό,τι αφορά την προστασία της Δημόσιας Υγείας, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη το σχέδιο του αρμόδιου Υπουργείου, το οποίο έχουμε εγκρίνει.
Εκδηλώθηκαν, όπως ξέρετε, ήδη δύο κρούσματα στη Θεσσαλονίκη, τα οποία αντιμετωπίζονται, και ένα τρίτο κρούσμα το οποίο μόλις ανακοινώθηκε στην Αθήνα. Συνεχίζουν να εξετάζονται και άλλες ύποπτες περιπτώσεις, οι πιο πολλές μέχρι τώρα καταλήγουν σε αρνητικά αποτελέσματα.
Θέλω να τονίσω πόσο σημαντικό είναι στην καθημερινότητά μας όλοι να ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών -των γιατρών- και θα συνεχίζεται η καμπάνια ενημέρωσης της Κυβέρνησης για τα ζητήματα αυτά. Θέλω να επισημάνω τη σημασία της προσωπικής ευθύνης όλων μας και στο επίπεδο της προσωπικής υγιεινής και στο επίπεδο της συμπεριφοράς στην περίπτωση που κάποιος παρουσιάζει συμπτώματα. Πρέπει να ακολουθούνται πιστά οι εντολές που έχουν δώσει το Υπουργείο και ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας. Ο πιο μεγάλος αντίπαλος σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πάντα ο πανικός.
Ταυτόχρονα, όμως, είμαστε υποχρεωμένοι να πάρουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποτρέψουμε, όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά, την περαιτέρω διάδοση του ιού. Μόλις πληροφορήθηκα ότι ο Υπουργός Υγείας έκανε δεκτή τη σχετική εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής για αναστολή όλων των εκδηλώσεων του καρναβαλιού στη χώρα και θα προχωρήσουμε άμεσα στην υπογραφή της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης.

Ως Κυβέρνηση, βέβαια, αναπτύσσουμε και δράσεις για τις παράπλευρες συνέπειες ενός διεθνούς φαινομένου. Λαμβάνονται, ήδη, μέτρα από το Υπουργείο Τουρισμού. Έχω ζητήσει από τον Υπουργό Οικονομικών μία πρώτη αξιολόγηση για τις πιθανές οικονομικές επιπτώσεις στην περίπτωση που το πρόβλημα κλιμακωθεί στην Ευρώπη.
Όσο για την αγορά, θέλω να τονίσω ότι δεν τίθεται κανένα ζήτημα τροφοδοσίας σε κανένα αγαθό. Ας μην δημιουργείται, λοιπόν, αγωνία και τεχνητή ζήτηση από τους καταναλωτές. Περιπτώσεις αισχροκέρδειας θα αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Σε ό,τι αφορά το Μεταναστευτικό, το σχέδιο της Κυβέρνησης -που εδράζεται στο τρίπτυχο “προστασία συνόρων, γρήγορες διαδικασίες είτε για άσυλο είτε για επιστροφές και ελεγχόμενες δομές”- ισχύει απολύτως. Είναι το μόνο σχέδιο το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί.
Στα νησιά ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση των αρχικών χωματουργικών εργασιών.
Ειδικά για τα επεισόδια, θέλω να εκφράσω τη λύπη μου για τις εικόνες που είδαμε όλοι. Οι αστυνομικοί είναι κρατικοί λειτουργοί που φορούν το εθνόσημο και είναι παιδιά της διπλανής πόρτας.
Και είναι άνανδρο να τους χτυπούν -και μάλιστα ενώ κοιμούνται. Και άνανδρο να τραυματίζονται από κάποιους που εκμεταλλεύονται τις εντολές για αυτοσυγκράτηση. Όσοι μετείχαν σε αυτά τα επεισόδια και στους προπηλακισμούς θα εντοπιστούν και θα λογοδοτήσουν. Ταυτόχρονα, όμως, θα ερευνηθούν και περιστατικά για χρήση υπερβολικής βίας από την Αστυνομία. Έχουν γίνει σοβαρές καταγγελίες, οφείλουμε να τις διερευνήσουμε.
Καταλαβαίνω απόλυτα τι συμβαίνει στα νησιά. Είμαστε εδώ για να αντιμετωπίσουμε πάνω απ’ όλα τις δυσκολίες των νησιωτών. Καλούνται όμως κι αυτοί να περιφρουρήσουν οι ίδιοι την ειρήνη στον τόπο τους. Να απομονώσουν όλα τα ακραία στοιχεία, ακροδεξιούς, ακροαριστερούς, ύποπτες Μ.Κ.Ο., τοπικούς συμφεροντολόγους.
Όλοι αυτοί κερδοσκοπούν πάνω σε ένα εθνικό πρόβλημα. Και με τυφλά και βίαια συνθήματα θέλουν να επαναλανσάρουν αδιέξοδες συμπεριφορές -τις έχουμε ξαναδεί- συμπεριφορές “πλατείας”, συμπεριφορές “αγανακτισμένων”. Πρέπει, λοιπόν, οι ίδιοι οι κάτοικοι να δείξουν ψυχραιμία και υπευθυνότητα.
Προσοχή, όμως. Το Μεταναστευτικό τώρα αποκτά μία νέα διάσταση, καθώς στις ροές προς την Ελλάδα περιλαμβάνονται άνθρωποι από το Ιράν -όπου είχαμε πολλά κρούσματα Κορωνοϊού- και πολλοί διερχόμενοι από το Αφγανιστάν. Τα νησιά μας, συνεπώς, τα οποία είναι, ήδη, επιβαρυμένα σε θέματα δημόσιας υγείας πρέπει να προστατευτούν διπλά. Να τα διασφαλίσουμε. Να το πω απλά, να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να αποφύγουμε την εμφάνιση του ιού -ειδικά εκεί.
Από σήμερα, λοιπόν, η χώρα μας επικαλείται τον Κανονισμό 2016/399 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ειδικά την παράγραφο 6, περί ελέγχου για την πρόληψη απειλής κατά της δημόσιας υγείας.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: Ότι αναβαθμίζουμε στον ανώτερο βαθμό τον έλεγχο των συνόρων μας για τη μεγαλύτερη δυνατή ανάσχεση. Για το σκοπό αυτό έχω ήδη δώσει εντολές στον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και στον Αρχηγό του Λιμενικού να αυξήσουμε σημαντικά τον αριθμό των σκαφών και τον αριθμό των περιπολιών στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Και, στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου πάντα, θα αυξήσουμε τους ελέγχους και στη θάλασσα και στην ξηρά.
Για την απόφαση αυτή έχω ήδη ενημερώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που οφείλει να την αντιμετωπίσει ως ένα μέτρο προστασίας της Υγείας ολόκληρης της Ευρώπης. Το ίδιο θα γίνει και προς την Τουρκία. Ενώ ξεκινά και μια διεθνής καμπάνια, στις γλώσσες των εθνικών ομάδων που κατευθύνονται προς Ελλάδα, με την προειδοποίηση ότι η χώρα δεν μπορεί, πλέον, να δέχεται άλλες παράνομες εισόδους. Οι ανακοινώσεις αυτές θα γίνουν στο διαδίκτυο και στις χώρες αφετηρίας των ροών.
Τέλος, όπως ξέρετε, το απόγευμα θα συναντηθώ με στελέχη της Αυτοδιοίκησης από τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Για μία ακόμη φορά, θα εξηγήσω τις θέσεις της Κυβέρνησης. Είμαι έτοιμος να ακούσω -όπως πάντα ήμασταν έτοιμοι να ακούσουμε- κάθε δημιουργική πρόταση.
Αισιοδοξώ ότι θα καταλήξουμε σε γόνιμα συμπεράσματα. Να είστε σίγουροι ότι θα ακολουθήσουν πρωτοβουλίες που θα κάνουν την παρόξυνση ενός προβλήματος, ευκαιρία για καλύτερη αντιμετώπισή του».
Β. Στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου συζητήθηκαν τα παρακάτω θέματα:
1ον. Νομοθετικές πρωτοβουλίες Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου κ. Νότης Μηταράκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου.
Αυτές στοχεύουν στην περαιτέρω επιτάχυνση της διαδικασίας ασύλου και της διευκόλυνσης των επιστροφών όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας, καθώς και την αυστηροποίηση των διατάξεων για την κυκλοφορία των αιτούντων άσυλο μετά την έκδοση απορριπτικής απόφασης.
Προβλέπεται επίσης η αποχώρηση μη δικαιούχων στέγασης από Δομές Φιλοξενίας και η διακοπή των υλικών παροχών προς αυτούς. Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την ενίσχυση των διαδικασιών ελέγχου για τη διαπίστωση της ανηλικότητας ώστε να αποφεύγεται η κατάχρηση των προστατευτικών διατάξεων από μη δικαιούχους.
2ον. Νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών.
Το νομοσχέδιο που παρουσίασε ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, αναμορφώνει το ισχύον πλαίσιο για την εταιρική διακυβέρνηση των εισηγμένων σε ρυθμιζόμενη αγορά εταιρειών στην Ελλάδα, εναρμονίζοντας το συνολικό πλέγμα διατάξεων με τον σύγχρονο τρόπο λειτουργίας της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας κεφαλαιαγοράς.
Συγκεκριμένα, εισάγεται αναλυτικό πλέγμα διατάξεων που διέπει τη λειτουργία του διοικητικού συμβουλίου των εισηγμένων εταιρειών. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνεται:
• Η υποχρέωση των εισηγμένων εταιρειών να διαθέτουν πολιτική καταλληλότητας των μελών του διοικητικού τους συμβουλίου, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.
• Η αναλυτική πρόβλεψη συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων και πεδίων ευθύνης του διοικητικού συμβουλίου, πέραν όσων εν γένει ορίζει η εταιρική νομοθεσία για την υποχρέωση προαγωγής του εταιρικού συμφέροντος.
• Η ενίσχυση του ρόλου των ανεξαρτήτων μελών, των οποίων ο ελάχιστος αριθμός αυξάνεται από δύο σε τρία, με παράλληλη αυστηροποίηση των κριτηρίων αξιολόγησης της ανεξαρτησίας τους.
• Η ρητή πρόβλεψη των ελαχίστων υποχρεώσεων και αρμοδιοτήτων που υπέχουν τα εκτελεστικά και τα μη εκτελεστικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου.
• Η υποχρέωση, εφόσον ο Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου ορίζεται εκ των εκτελεστικών μελών, να ορίζεται αντιπρόεδρος εκ των μη εκτελεστικών μελών.
Επίσης, με το νομοσχέδιο αυτό:
– Εισάγονται δύο νέες διακριτές επιτροπές του διοικητικού συμβουλίου, η επιτροπή αποδοχών και η επιτροπή υποψηφιοτήτων, που στόχο έχουν να διασφαλίσουν την αποτελεσματική και ορθολογική συμμόρφωση της εταιρείας με το νομοθετικό πλαίσιο.
– Αναβαθμίζονται ουσιωδώς οι απαιτούμενες οργανωτικές δομές της εταιρείας. Ειδικότερα, προβλέπεται νέο μοντέλο εταιρικής διακυβέρνησης με αποτελεσματικό σύστημα εσωτερικού ελέγχου, καθώς επίσης και η υποχρέωση θέσπισης κανονισμού λειτουργίας της εταιρείας και των σημαντικών θυγατρικών της.
– Προβλέπεται πλέον η υποχρέωση της εταιρείας για εφαρμογή Κώδικα Εταιρικής Διακυβέρνησης, καταρτισμένο από φορέα εγνωσμένου κύρους.
– Εισάγονται σαφείς και συγκεκριμένες υποχρεώσεις ενημέρωσης από την εταιρεία προς τους μετόχους και το επενδυτικό κοινό.
3ον. Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Η Υπουργός κυρία Νίκη Κεραμέως παρουσίασε το νομοσχέδιο που αφορά τα εξής θέματα:

Α. Μεταρρυθμίσεις για τα Σχολεία:
Οι μεταρρυθμίσεις κινούνται σε 3 άξονες: Το πρόγραμμα του σχολείου, την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου και τις εκπαιδευτικές δομές.

Για το πρόγραμμα του σχολείου:
– Διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών και σταδιακή επιμόρφωση εκπαιδευτικών ήδη από τον Απρίλιο του 2020.
– Πιλοτική ένταξη των εργαστηρίων δεξιοτήτων από το έτος 2020-2021 στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα.
– Ενίσχυση πληροφορικής, κλασικών γραμμάτων, ξένων γλωσσών και φυσικής αγωγής.
– Τροποποίηση των εξεταζόμενων μαθημάτων και σταδιακή αλλαγή της φιλοσοφίας των εξετάσεων – έμφαση στις ερευνητικές εργασίες.
– Θεσμοθέτηση Τράπεζας Θεμάτων, ήδη από το 2020-21 για την Α’ Λυκείου.
– Ενίσχυση του Εθνικού Απολυτηρίου.
Για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου:
– Έμφαση στην επιμόρφωση, με πρωτοπόρες δράσεις και καινοτόμες μεθόδους. Σε πρώτη φάση, επενδύουμε 14 εκατομμύρια ευρώ στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης.
– Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας από το 2020-21, και αυστηροποίηση θεσμικού πλαισίου ώστε να εξασφαλιστεί η εφαρμογή της.
– Δρομολόγηση ήδη από το 2020 διαδικασίας για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών.
Για τις εκπαιδευτικές δομές:
– Αλλαγές στις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου: Διακριτή έμφαση στην παιδαγωγική υποστήριξη σχολικών δικτύων, πιο αξιοκρατική διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης.
– Δάσκαλοι στην τάξη: π.χ. διπλή μοριοδότηση υπερετούντων σε δυσπρόσιτες περιοχές, προτεραιότητα στην κάλυψη κενών των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, διετής διάρκεια πινάκων.
– Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: 24 πρότυπα και 38 πειραματικά σχολεία ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2020, ανοιχτή πρόσκληση εντός του 2020 για επέκταση.
– Ασφάλεια στο σχολείο: Δάσκαλος/Καθηγητής Εμπιστοσύνης, θέσπιση σχολικών κανονισμών, αναδιάρθρωση των παιδαγωγικών μέτρων και τακτική συλλογή δεδομένων μέσω της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.
Β. Μεταρρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση:
– Εξωστρέφεια: δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε Α.Ε.Ι. (χωρίς να απαιτείται έγκριση Υπουργού και χωρίς υποχρεωτική συνεργασία με άλλο ίδρυμα), θεσμοθέτηση κοινών και διπλών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων Α.Ε.Ι., διευκολύνσεις στην προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών (π.χ. απαλλαγή από ΔΟΑΤΑΠ).
– Αλλαγές στη διοίκηση: Ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις εκλογές των Πρυτανικών Αρχών, ηλεκτρονική ψηφοφορία, καθιέρωση της τετραετούς θητείας.
– Αλλαγές στις μετεγγραφές: Εξορθολογισμός οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων, προσθήκη ακαδημαϊκού κριτηρίου (επίτευξη υψηλού ποσοστού επί της βάσης του τελευταίου εισαχθέντος).
4ον. Νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Ο Υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός κ. Γεράσιμος Θωμάς, τόνισαν ότι με αυτό το νομοσχέδιο στοχεύουμε στην επίλυση χρόνιων προβλημάτων της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, αλλά και στην απλοποίηση των διαδικασιών, βάζοντας τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών. Επιπλέον, διευκολύνουμε τις επενδύσεις στο πλαίσιο της πράσινης ανάπτυξης και εφαρμόζουμε βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές για το περιβάλλον.
Οι 9 μεγάλες παρεμβάσεις του περιβαλλοντικού νομοσχεδίου είναι:
1. Απλοποίηση περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων.
2. Απλοποίηση αδειοδότησης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
3. Νέο ευρωπαϊκό μοντέλο διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών.
4. Αντιμετώπιση του προβλήματος των δασικών χαρτών.
5. Ρυθμίσεις για τις οικιστικές πυκνώσεις.
6. Ρυθμίσεις για τις περιοχές Natura.
7. Διαχείριση αποβλήτων.
8. Επέκταση ανταποδοτικού τέλους για την πλαστική σακούλα.
9. Χρηματοδότηση ιδιωτικών συνδέσεων (για τα αστικά λύματα).
Ο Πρωθυπουργός, σε συνέχεια της αναλυτικής παρουσίασης του νομοσχεδίου τόνισε ότι: «το νομοσχέδιο αυτό αφορά πάρα πολλούς συμπολίτες μας. Για αυτό πρέπει να ακουστεί και να επικοινωνηθεί, σε όλες του τις πτυχές».
Πέραν αυτών, το Υπουργικό Συμβούλιο κατόπιν εισήγησης του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Κ. Τσιάρα, επέλεξε την Σύμβουλο Επικρατείας κυρία Μαρίνα-Ελένη Κωνσταντινίδου για τη θέση της Αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας.