Συνεδρίασε σήμερα, 27 Μαΐου με φυσική παρουσία, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, το Υπουργικό Συμβούλιο. Μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού (που έχει ήδη διανεμηθεί):

  1. Ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο για: α) Τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, β) τη 14η έκθεση αξιολόγησης στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας και την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία τον Αύγουστο 2022.

–Σε ό,τι αφορά στις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

-Η Ελλάδα, παρά τις αναμενόμενες απώλειες που υφίσταται – όπως, εξάλλου, και ολόκληρη η Ευρώπη – λόγω της ενεργειακής κρίσης, εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει ρυθμό ανάπτυξης υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, τόσο για το 2022 όσο και για το 2023. Ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας προβλέπεται για το 2022 στο 3,5% και για την Ευρωζώνη στο 2,7%, ενώ για το 2023, στο 3,1% και στο 2,3% αντίστοιχα.

-Η ανεργία  στην Ελλάδα έχει μειωθεί -σε ετήσια βάση- κατά 3,2% από το 2019 και συνεχίζει να συρρικνώνεται, καθώς προβλέπεται το 2023 να υποχωρήσει στο 13,1%.

-Οι επενδύσεις ενισχύονται, καθώς η Ελλάδα εμφανίζεται πρωταθλήτρια στην Ευρώπη για την τριετία 2021 – 2023, με διψήφια μάλιστα άνοδο των επενδύσεων για το 2021 (19,6%) και το 2022 (14,7%).

-Το δημόσιο χρέος θα εξακολουθήσει να υποχωρεί και προβλέπεται από το 193,3% του Α.Ε.Π. που ήταν το 2021, να μειωθεί το 2022 στο 185,7% του Α.Ε.Π. και το 2023 στο 180,4% του Α.Ε.Π..

Οι βασικοί λόγοι των μεγάλων αντοχών και της ισχυρής δυναμικής της οικονομίας 

1ον Η υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων.

2ον. Οι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών και η θέσπιση φορολογικών κινήτρων.

3ον. Τα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

4ον. Η διορατική εκδοτική στρατηγική.

5ον. Η εκταμίευση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

6ον. Η αξιοπιστία και η εμπιστοσύνη στην ασκούμενη οικονομική πολιτική.

–Υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων

-Η Κυβέρνηση ψήφισε 316 Νόμους.

-Σύμφωνα με την 14η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας η Ελλάδα «ολοκλήρωσε μεταρρυθμίσεις σε 6 βασικούς τομείς, αυτούς: των δημόσιων οικονομικών, της κοινωνικής πρόνοιας, της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και της δικαιοσύνης, των αγορών εργασίας και αγαθών, της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, της δημόσιας διοίκησης».

–Μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών

Η φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση (tax wedge) των μισθωτών στην Ελλάδα έχει μειωθεί περίπου κατά 4 μονάδες από το 2019, και βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2000. Η Ελλάδα καταγράφει τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση (3,7%) στη φορολογική επιβάρυνση των μισθωτών ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ (0,3%) κατά την περίοδο 2019-2021. Μάλιστα, τη στιγμή που τα 2/3 των χωρών του ΟΟΣΑ αύξησαν τη φορολόγηση της μισθωτής εργασίας το 2021, η Ελλάδα συνέχισε να τη μειώνει. Ειδικότερα:

– Μείωση του ΕΝΦΙΑ: Ο ΕΝΦΙΑ μειώθηκε κατά 920 εκατ. ευρώ, ή κατά 35%, την περίοδο 2018-2022. Η προεκλογική δέσμευση ήταν για μεσο-σταθμική μείωση κατά 30%. Για τα φυσικά πρόσωπα μειώθηκε φέτος κατά 370 εκατ. ευρώ, ή κατά 18%, σε σχέση με πέρυσι.

-Μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή στα φυσικά πρόσωπα από 22% στο 9%.

-Μείωση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή από 29% στο 22%.

-Μείωση του συντελεστή παρακράτησης φόρου για τα μερίσματα από 10% στο 5%.

-Μείωση της προκαταβολής φόρου για τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα από το 100% στο 55% και για τα νομικά πρόσωπα από το 100% στο 80%.

-Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες.

-Χαμηλός φορολογικός συντελεστής για όλα τα αγροτικά σχήματα (10%).

-Μονιμοποίηση των μειωμένων  -κατά 30%-  συντελεστών Φ.Π.Α. σε 5 ελληνικά νησιά (Κως, Λέρος, Λέσβος, Σάμος και Χίος), όσο θα υπάρχουν δομές αιτούντων άσυλο σε αυτά.

-Κατάργηση ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για το εισόδημα από μισθωτή εργασία στον ιδιωτικό τομέα.

-Μείωση συντελεστών Φ.Π.Α. σε εστίαση, μεταφορές κ.α., μέχρι τέλος 2022.

–Θέσπιση φορολογικών κινήτρων

-Μείωση, κατά 50%, του φορολογικού συντελεστή για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, για τα 3 πρώτα έτη λειτουργίας τους.

-Θέσπιση έκπτωσης φόρου για δαπάνες που αφορούν λήψη υπηρεσιών για ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων.

-Αναστολή Φ.Π.Α. στις νέες οικοδομές και αναστολή του φόρου υπεραξίας ακινήτων για 3 έτη.

-Διαμόρφωση ειδικού καθεστώτος εναλλακτικής φορολόγησης του εισοδήματος που προκύπτει στην αλλοδαπή για επενδυτές, συνταξιούχους, Έλληνες που έφυγαν τα χρόνια της κρίσης και εταιρείες ειδικού σκοπού διαχείρισης οικογενειακής περιουσίας.

-Θέσπιση φορολογικών κινήτρων ανάπτυξης επιχειρήσεων, μέσω συνεργασιών και εταιρικών μετασχηματισμών (έκπτωση φόρου εισοδήματος ύψους 30% για 9 χρόνια στη νέα εταιρική σχέση, που ανέρχεται στο 50% για τους αγρότες).

-Θέσπιση κινήτρων για ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

–Μέτρα στήριξης την περίοδο της υγειονομικής  κρίσης

Τα μέτρα ενίσχυσης των πολιτών την περίοδο της υγειονομικής κρίσης  έφτασαν στα 43,3 δισ. ευρώ (23,1 δισ. ευρώ το 2020, 16,9 δισ. ευρώ το 2021, 3,3 δισ. ευρώ το 2022) και αφορούσαν εργαζόμενους,  επιχειρήσεις, αγρότες, ελεύθερους  επαγγελματίες, ιδιοκτήτες ακινήτων, ανέργους, δανειολήπτες, πληττόμενους κλάδους. Τα μέτρα αυτά στήριξαν το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών το οποίο αυξήθηκε κατά 3,7 δισ. ευρώ από το 2019 και έφτασε στα 125,6 δισ. ευρώ το 2021.

–Η χώρα αξιοποιεί, με ταχύτητα και σχέδιο, το Ταμείο Ανάκαμψης

Με ταχείς ρυθμούς εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης νέα έργα. Ήδη  ο αριθμός των έργων που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του «Ελλάδα 2.0» ανέρχεται στα 230, με τον συνολικό προϋπολογισμό τους να διαμορφώνεται στα 10,2 δισ. ευρώ. Τα έργα κατανέμονται στους τέσσερις πυλώνες του Εθνικού Σχεδίου, «Πράσινη Μετάβαση», «Ψηφιακή μετάβαση», «Απασχόληση – Δεξιότητες – Κοινωνική Συνοχή» και «Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας».

–Η χώρα οδηγείται στην έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία και προσεγγίζει την επενδυτική βαθμίδα  

Η αποτελεσματική εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων βελτίωσε την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας και ενίσχυσε τη χρηματοπιστωτική σταθερότητά της. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει ότι η Ελλάδα έχει ολοκληρώσει τις απαραίτητες ενέργειες για να επιτύχει τις συμφωνηθείσες δεσμεύσεις της και εισηγείται τη μη παράταση της Ενισχυμένης Εποπτείας μετά τον Αύγουστο του 2022.

–Νέες προκλήσεις και 5 [+1] «γραμμές άμυνας» 

1η Γραμμή: Τα 43 δισ. ευρώ μέτρα στήριξης της προηγούμενης περιόδου, που ενίσχυσαν το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη και μείωσαν την ανεργία.

2η Γραμμή: Οι συνεχείς και μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, που τονώνουν το διαθέσιμο εισόδημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

3η Γραμμή: Οι επιδοτήσεις μέρους του αυξημένου ενεργειακού κόστους σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κυρίως στους πιο ευάλωτους, ύψους 3,5 δισ. ευρώ μέχρι πρόσφατα.

4η Γραμμή: Οι ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών, η στήριξη του πρωτογενούς τομέα και οι επιδοτήσεις καυσίμων, ύψους 900 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα.

5η Γραμμή: Η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο 2022, συνολικού ποσοστού 9,7% (11,8% αν συνυπολογιστεί η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων).

6η Γραμμή:

-Σημαντική ενίσχυση και γενναία διεύρυνση των επιδοτήσεων ηλεκτρικού ρεύματος για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις (900 εκατ. ευρώ).

-Αναδρομική επιδότηση του 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί οι καταναλωτές για λογαριασμούς που εκδόθηκαν από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Μάιο του 2022, με ανώτατο όριο τα 600 ευρώ (280 εκατ. ευρώ).

-Συνέχιση της επιδότησης της τιμής πώλησης του πετρελαίου κίνησης (diesel) στην πηγή, για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο 2022 (45 εκατ. ευρώ).

– Ενίσχυση του μηχανισμού εκπτώσεων στα τιμολόγια ρεύματος -οριζόντια- από τον Ιούλιο του 2022 και με χρονικό ορίζοντα έως και ένα έτος, ώστε να σταθεροποιηθεί η τιμή λιανικής σε συγκεκριμένα επίπεδα, σημαντικά χαμηλότερα από αυτά των προηγουμένων μηνών και ελαφρώς υψηλότερα σε σχέση με τα προ κρίσεως (2 δισ. ευρώ).

–Συμπεράσματα

-Η ελληνική οικονομία διαθέτει ισχυρές αντοχές και επιδεικνύει σταθερή δυναμική.

-Η κρίση πλήττει σημαντικά τους προϋπολογισμούς των πολιτών, γι’ αυτό και η στήριξη της Πολιτείας είναι γενναία, υψηλότερη μάλιστα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

-Η νέα κρίση δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες, αλλά δεν θα οδηγήσει σε μη αναστρέψιμες καταστάσεις.

-Οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας «θολώνουν», αλλά παραμένουν  ευοίωνες.

  1. Ο Υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης και ο Πρόεδρος της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης, Γιώργος Σταυρόπουλος, εισηγήθηκαν προς το Υπουργικό Συμβούλιο  την Ετήσια έκθεση Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης.

Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές συνιστά κεντρική κυβερνητική προτεραιότητα, σύμφωνα με τις επιταγές του νόμου για το επιτελικό κράτος. Αποσκοπεί εν τέλει στη συστηματοποίηση του συνόλου της νομοθετικής ύλης σε κώδικες ανά Υπουργείο και Γενική Γραμματεία, στους οποίους θα εντάσσονται και οι μελλοντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Προάγεται έτσι αποφασιστικά η ασφάλεια δικαίου και ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα της χώρας διεθνώς.

Από τον Σεπτέμβριο 2020, η Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης (ΚΕΚ), υπό την προεδρία του Γεωργίου Σταυρόπουλου, επιτίμου Αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας και πρώην Υπουργού και με τη συμμετοχή επιτίμων δικαστικών λειτουργών, καθηγητών, μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και δικηγόρων, έχει εκπονήσει και θέσει σε εφαρμογή, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα κωδικοποίησης της νομοθεσίας. Το πρόγραμμα κωδικοποίησης έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και επικαιροποιείται σε ετήσια βάση ενώ η κωδικοποίηση στηρίζεται στο Εγχειρίδιο Μεθοδολογίας Κωδικοποίησης που έχει συντάξει η ΚΕΚ. Σε εξέλιξη βρίσκεται ήδη η κωδικοποίηση της νομοθετικής ύλης δεκαοκτώ υπουργείων, στην οποία συμπράττουν, υπό τον συντονισμό της ΚΕΚ και της Γενικής Γραμματείας Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης, εξειδικευμένοι δημόσιοι υπάλληλοι και ιδιώτες εμπειρογνώμονες. Αναλόγως με τις ανάγκες κάθε περίπτωσης, το αποτέλεσμα της κωδικοποίησης λαμβάνει τη μορφή είτε σχεδίου κώδικα που κυρώνεται από τη Βουλή με τη διαδικασία του άρθρου 76 παρ. 6 και 7 του Συντάγματος, είτε κωδικοποιητικού προεδρικού διατάγματος. Συνιστά είτε νομοθετική είτε διοικητική κωδικοποίηση, αναλόγως του αν συνεπάγεται ή όχι κατάργηση των κωδικοποιούμενων διατάξεων.

Ήδη, σε δύο χρόνια, έχουν ολοκληρωθεί εννέα κωδικοποιήσεις, όσες είχαν ολοκληρωθεί στις δύο δεκαετίες λειτουργίας της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης στη χώρα μας.

Ειδικότερα:

  • Έχουν κυρωθεί με νόμο, σύμφωνα με τη διαδικασία των κωδίκων, οι κώδικες για τη νησιωτική πολιτική και την προστασία των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
  • Έχουν κυρωθεί με προεδρικό διάταγμα οι κώδικες για τις διοικητικές διαδικασίες της Ελληνικής Αστυνομίας και για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων.
  • Έχουν ολοκληρωθεί οι διοικητικές κωδικοποιήσεις για την τουριστική νομοθεσία και για την ψυχική υγεία.
  • Έχουν υποβληθεί, επίσης, από την Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης, προκειμένου να κατατεθούν και να ψηφισθούν από τη Βουλή εντός του Ιουνίου 2022 οι κώδικες για την παράνομη μετανάστευση, τις θαλάσσιες ενδομεταφορές και την είσπραξη των δημοσίων εσόδων.

Ταυτόχρονα, εκκρεμείς διαδικασίες κωδικοποίησης με προοπτική ολοκλήρωσης εντός του επόμενου έτους αφορούν σε θεματικές όπως:

  • Η φορολογική νομοθεσία
  • Η νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή
  • Η νομοθεσία για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
  • Η νομοθεσία για τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδας
  • Η εργασιακή νομοθεσία
  • Η κοινωνικοασφαλιστική νομοθεσία
  • Η νομοθεσία για την κοινωνική πρόνοια
  • Η νομοθεσία για τα άτομα με αναπηρία
  • Η νομοθεσία για το ανθρώπινο δυναμικό του Εθνικού Συστήματος Υγείας
  • Η δασική νομοθεσία
  • Η νομοθεσία για την ενέργεια
  • Η χωροταξική και πολεοδομική νομοθεσία
  • Η νομοθεσία για τον σύγχρονο πολιτισμό
  • Η νομοθεσία για τη νόμιμη μετανάστευση
  • Η νομοθεσία για την Ελληνική Αστυνομία
  • Η νομοθεσία για τις στρατιωτικές λέσχες

Εντός του αμέσως επόμενου χρονικού διαστήματος το σύνολο των ολοκληρωμένων κωδικοποιήσεων θα είναι διαθέσιμο ηλεκτρονικά στις ιστοσελίδες τόσο της Γενικής Γραμματείας Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων όσο και του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών.

3.Ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης και ο Υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος παρουσίασαν τις  εξής νομοθετικές πρωτοβουλίες: α) Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου, β) Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων, γ) Ενσωμάτωση άρθρου 22 Οδηγίας 2006/112/ΕΚ και Οδηγίας 2019/2235 περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης όσον αφορά τις αμυντικές προσπάθειες στο πλαίσιο της Ένωσης.

α) Με το σχέδιο νόμου για την εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου αναθεωρείται και εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στην οργάνωση και τη λειτουργία των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.. Αφενός, επιδιώκεται η ενιαία ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην αποτελεσματική λειτουργία και διαχείριση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου, σύμφωνα με τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης, της διαφάνειας και τις κατευθυντήριες οδηγίες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Αφετέρου, επιδιώκεται η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην αποτελεσματική λειτουργία και διαχείριση των εταιρειών των οποίων οι μετοχές έχουν μεταβιβαστεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ) και συνιστούν λοιπές θυγατρικές της, ώστε το ρυθμιστικό τους πλαίσιο να είναι συμβατό και ενιαίο με αυτό που διέπει τη μητρική εταιρεία ΕΕΣΥΠ και τις άμεσες θυγατρικές της. Σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο εκσυγχρονισμός της εταιρικής διακυβέρνησης και του εν γένει συστήματος κανόνων, αρχών, πρακτικών και διαδικασιών που διέπουν τη λειτουργία των ανωνύμων εταιρειών, των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει κατά απόλυτη πλειοψηφία στο Ελληνικό Δημόσιο, καθώς και η εισαγωγή ενιαίου θεσμικού πλαισίου διαχείρισης και λειτουργίας των λοιπών θυγατρικών της ΕΕΣΥΠ.

β) Το νομοσχέδιο για την ίδρυση Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων ως εθνικού συστήματος αρχειοθέτησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος. Η ίδρυση του Μητρώου υπάγεται στον 4ο Πυλώνα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, «Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας» και έχει στόχο την ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα και των κεφαλαιαγορών.

Το Μητρώο θα καταγράφει σε αναλυτική βάση το ιστορικό πληρωμών, τα είδη των παρεχομένων εξασφαλίσεων και κάθε άλλη πληροφορία που σχετίζεται με κάθε μορφής πίστωση προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα από πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα που έχουν την καταστατική τους έδρα στην Ελλάδα, καθώς και από τα υποκαταστήματα αλλοδαπών πιστωτικών ή χρηματοδοτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα. Βάσει των πληροφοριών, που τηρούνται στο Μητρώο, θα καταρτίζεται επίσης πιστωτική έκθεση για όλα τα πιστοδοτούμενα πρόσωπα.

Με την αύξηση των πληροφοριών σχετικά με το πιστωτικό ιστορικό των δυνητικών οφειλετών, το Μητρώο θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα της δυσμενούς επιλογής που αντιμετωπίζουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όταν χορηγούν νέα δάνεια σε δυνητικούς δανειστές, για τα οποία έχουν ελλιπείς πληροφορίες. Αυτό, με τη σειρά του, θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ποσότητα και την ποιότητα των επενδυτικών δαπανών. Επιπλέον, το Μητρώο θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα στον βαθμό ανταγωνισμού μεταξύ των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, με αποτέλεσμα χαμηλότερο κόστος κεφαλαίου για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους μεμονωμένους πελάτες. Τέλος, παρέχοντας ακριβείς και έγκαιρες πληροφορίες για τα ατομικά δάνεια, το Μητρώο θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό την ικανότητα των επενδυτών να τιμολογούν τον κίνδυνο στη δευτερογενή αγορά για τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΜΕΔ). Αυτό θα αυξήσει τις αποτιμήσεις των ΜΕΔ, θα τονώσει τα ποσοστά ανάκτησης και, ως εκ τούτου, θα βοηθήσει τις τράπεζες να επιλύσουν τις παλαιές προκλήσεις των ΜΕΔ ταχύτερα και αποτελεσματικότερα όσον αφορά τη χρήση του κεφαλαίου.

γ) Νομοσχέδιο με το οποίο μεταφέρονται στο εθνικό δίκαιο οι διατάξεις του άρθρου 22 της Οδηγίας 2006/112, καθώς και της Οδηγίας 2019/2235 σχετικά με την επιβολή ή μη, φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) και ειδικού φόρου κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) σε είδη που χρησιμοποιούν, εισάγουν ή αποκτούν από άλλο κράτος – μέλος οι Ένοπλες Δυνάμεις κράτους μέλους του ΝΑΤΟ ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), καθώς και σχετικά με την απαλλαγή από Φ.Π.Α. των υπηρεσιών που παρέχονται προς τις εν λόγω δυνάμεις. Οι ρυθμίσεις αυτές επεκτείνονται και στο πολιτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και σε είδη που προορίζονται για εφοδιασμό των λεσχών και των κυλικείων  τους. Διασφαλίζουν την καταβολή Φ.Π.Α. από τις Ένοπλες Δυνάμεις τόσο ως εθνικό έσοδο όσο και ως ίδιο πόρο της Ένωσης στις περιπτώσεις που δεν καλύπτονται από απαλλαγή. Ειδικότερα, η Οδηγία 2006/112/ΕΚ για το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας προβλέπει απαλλαγές από Φ.Π.Α. μόνο εφόσον οι Ένοπλες Δυνάμεις των κρατών μελών της Ε.Ε. συμμετέχουν σε αμυντική προσπάθεια για την υλοποίηση ενωσιακής δραστηριότητας στο πλαίσιο της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (Κ.Π.Α.Α.) και όχι για άλλη δράση, η οποία δεν εξυπηρετεί κοινούς σκοπούς άμυνας (π.χ. ανθρωπιστικές αποστολές).

  1. Ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας  και ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης  παρουσίασαν  νομοθετικές  πρωτοβουλίες για την εξυγίανση και αξιοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.

Στρατηγικό στόχο της Κυβέρνησης αποτελεί η εξυγίανση της αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας και η διασφάλιση, μέσω αυτής, της θωράκισης της εθνικής μας άμυνας. Σε ό,τι αφορά στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε τις προσφυγές του Δήμου Χαϊδαρίου κατά των δύο διαγωνισμών (ΕΝΑΕ και ΕΤΑΔ) και πλέον, ανοίγει ο δρόμος για τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων στον πλειοδότη επενδυτή.

Με βασικό στόχο τη δυναμική επανεκκίνηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, θα δρομολογηθεί σύντομα προς νομοθέτηση πλέγμα διατάξεων το οποίο ρυθμίζει περαιτέρω ζητήματα χωροθετήσεων και υπαγωγής σε καθεστώς στρατηγικής επένδυσης ταχείας αδειοδότησης, θέτοντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την αξιοποίηση, την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς και την προώθηση της ελληνικής ναυπηγίας εν γένει.

Σε ό,τι αφορά στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με το νομοσχέδιο για την εξυγίανσή τους επιδιώκεται η παροχή εξουσιοδότησης στον Υπουργό Ανάπτυξης για την ενιαία συμμετοχή του Δημοσίου ως πιστωτή στην επιχειρούμενη εξυγίανσή τους. Δεδομένου ότι το Δημόσιο είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής του εταιρικού φορέα των Ναυπηγείων, αλλά και του προφανούς δημοσίου συμφέροντος στην κατά το δυνατόν ταχύτερη εξυγίανση και επανενεργοποίησή τους, η ουσιώδης συμμετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία αυτή είναι επιβεβλημένη. Η προτεινόμενη εξουσιοδότηση θα επιτρέψει την άμεση και ενιαία συμμετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία εξυγίανσης, με οφέλη τόσο ως προς την ανάκτηση απαιτήσεων όσο και στα πεδία της εθνικής οικονομίας, εθνικής ασφάλειας, απασχόλησης και τοπικής οικονομίας. Οι επιδιωκόμενοι στόχοι μεταξύ άλλων είναι:

-Η συμμετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

-Η προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων στον εξυγιανθέντα φορέα.

-Η κάλυψη οφειλών των εργαζομένων και η καταβολή αποζημιώσεων σε αυτούς.

-Η επανεκκίνηση της λειτουργίας του Ναυπηγείου σε βιώσιμη βάση.

– Η εξυπηρέτηση αναγκών ναυπήγησης και συντήρησης πλοίων της ευρύτερης περιοχής.

-Η ανάκτηση υφισταμένων απαιτήσεων του Δημοσίου κατά του φορέα των Ναυπηγείων.

-Η εξασφάλιση φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών που θα προκύψουν ως αποτέλεσμα της επαναλειτουργίας των Ναυπηγείων.

-Η εξυπηρέτηση ναυπηγικών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού.

  1. Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, παρουσίασε  νομοθετικές  πρωτοβουλίες που αφορούν: (α) Οργάνωση και λειτουργία Εθνικής Μονάδας πληροφοριών και αδειοδότησης ταξιδιού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ETIAS), (β) Θέσπιση νέας κατηγορίας εθνικής θεώρησης εισόδου εξάμηνης διάρκειας σε πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου

α) Με το νομοσχέδιο Οργάνωση και λειτουργία Εθνικής Μονάδας πληροφοριών και αδειοδότησης ταξιδιού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ETIAS) συστήνεται στη Γ4΄ Διεύθυνση Δικαιοσύνης Εσωτερικών Υποθέσεων, Μετανάστευσης και SCHENGEN του Υπουργείου Εξωτερικών Μονάδα Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού («Μονάδα ETIAS»). Η Εθνική Μονάδα ETIAS θα είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνη για την εξέταση αιτήσεων και τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την έκδοση ή όχι, την ακύρωση ή την ανάκληση αδειών ταξιδιού, καθώς και για την έκδοση αδειών ταξιδίου περιορισμένης εδαφικής ισχύος. Επίσης θα είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία, διαγραφή και ενημέρωση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα στο κεντρικό σύστημα ETIAS από την πλευρά της Ελλάδας. Για τον σκοπό της αξιολόγησης των αιτήσεων η Εθνική Μονάδα ETIAS θα συνεργάζεται με τις εθνικές μονάδες ETIAS των Κρατών Μελών καθώς και με την Europol. Η σύσταση και λειτουργία της Εθνικής μονάδας ETIAS:

-Θα ενισχύσει την αποτελεσματικότητα των συνοριακών ελέγχων, διασφαλίζοντας την ελεύθερη διακίνηση των ατόμων.

-Θα συμβάλλει στην επίτευξη υψηλού επιπέδου ασφάλειας, στην πρόληψη της παράνομης μετανάστευσης και στην προστασία της δημόσιας υγείας.

-Θα συμβάλλει στην πρόληψη, εξακρίβωση και διερεύνηση τρομοκρατικών εγκλημάτων ή άλλων σοβαρών αξιόποινων πράξεων.

-Θα ενισχύσει τις εταιρικές σχέσεις με τρίτες χώρες,

-Θα βελτιώσει την ελκυστικότητα της χώρας μας ως μέλους της ζώνης Σένγκεν για επενδύσεις, τουρισμό και αναψυχή.

-Θα συμβάλλει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών προς τους πολίτες.

β) Με το νομοσχέδιο  για τη θέσπιση νέας κατηγορίας εθνικής θεώρησης εισόδου εξάμηνης διάρκειας σε πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου επιδιώκεται  η διευκόλυνση της εισδοχής και βραχείας διαμονής των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου στη χώρα μας για περίοδο που υπερβαίνει τις ενενήντα ημέρες, το οποίο τους παρέχει ο Κώδικας Συνόρων Schengen. Ουσιαστικά αφορά σε προσωρινή διαμονή για λόγους είτε τουρισμού, είτε επίσκεψης και προσωρινής διαμονής σε ιδιοκτησία που διαθέτουν ή μισθώνουν μακροχρόνια στη χώρα μας και δεν παρέχει πρόσβαση σε οιασδήποτε μορφής οικονομική ή εργασιακή δραστηριότητα και δύναται να χορηγείται χωρίς περιορισμούς κάθε έτος, εφόσον κάθε φορά συντρέχουν οι σχετικές προϋποθέσεις.

  1. Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, παρουσίασε το νομοσχέδιο  για τη μέριμνα του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και την οργάνωση της Εθνοφυλακής.

Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ρυθμίζονται, κυρίως, ζητήματα μέριμνας υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και ζητήματα σταδιοδρομικής εξέλιξης στελεχών. Ειδικότερα:

-Ρυθμίζονται θέματα κρίσεων, προαγωγών και αναρρωτικών αδειών.

-Θεσπίζεται νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα διέπει τον θεσμό της Εθνοφυλακής.

-Αντιμετωπίζονται ζητήματα στρατολογικής φύσεως.

-Επικαιροποιούνται διατάξεις οικονομικής φύσεως, κυρίως, των Μετοχικών Ταμείων Στρατού,  Ναυτικού και Αεροπορίας.

7.Ο  Υπουργός Υγείας, Θάνος  Πλεύρης και η  Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας, Μίνα Γκάγκα, παρουσίασαν το νομοσχέδιο για τη δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας και την ιατρική εκπαίδευση.

Το νομοσχέδιο έχει ως αντικείμενο αλλαγές στην εκπαίδευση των ειδικευομένων γιατρών και στην εκπαίδευση πριν το αγροτικό, ώστε οι γιατροί να μπαίνουν στο Σύστημα Υγείας καλύτερα προετοιμασμένοι. Θεσπίζει μεγαλύτερη ευελιξία στις επαγγελματικές σχέσεις των γιατρών, εμμένοντας στη στήριξη του δημοσίου Συστήματος Υγείας, δίνοντας επιπλέον κίνητρα για την είσοδο στο Ε.Σ.Υ., θεσπίζει ηλεκτρονική παρακολούθηση των χειρουργείων για μεγαλύτερη διαφάνεια και εξυπηρέτηση του πολίτη,  αλλαγές για τις διατάξεις που αφορούν το ΚεΣΥ ώστε να είναι πραγματικά ένα συμβούλιο επιστημονικό και θεσπίζει διατάξεις για τις ιδιωτικές κλινικές και τους επαγγελματικούς συλλόγους.

Οι στόχοι του νομοσχεδίου αφορούν ανάμεσα στ’ άλλα:

-Την κλινική άσκηση των νέων γιατρών με αποτέλεσμα να παρέχονται καλύτερες υπηρεσίες υγείας προς τους πολίτες και μεγαλύτερη ασφάλεια των ίδιων των γιατρών, σύμφωνα με τα πρότυπα των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.

-Την αντιστροφή του brain drain.

-Την επιλογή των υπευθύνων των κλινικών από συμβούλια κρίσεων, που θα ελέγχουν τις ικανότητες των διοικούντων με στόχο την καλύτερη λειτουργία των κλινικών και των νοσοκομείων. Οι διοικητές και τα μέλη θα αξιολογούνται επίσης για την ταχύτητα των διαδικασιών και την αποτελεσματικότητα των επιλογών τους.

  1. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας  Σκρέκας, παρουσίασε το ερανιστικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο προωθείται η απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και ελέγχων, αποσαφηνίζονται ζητήματα ως προς τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης στις προστατευόμενες περιοχές του Δικτύου Natura 2000 και ρυθμίζονται ζητήματα Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών, ΟΦΥΠΕΚΑ και Πράσινου Ταμείου. Περαιτέρω, ρυθμίζονται ειδικά δασικά ζητήματα και προωθούνται επείγουσες διατάξεις για την επίλυση χωροταξικών και πολεοδομικών θεμάτων. Επιπλέον, ρυθμίζονται ζητήματα χρηματοδότησης έργων υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, κάλυψης έκτακτων αναγκών ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο, ρυθμίζονται ζητήματα κυκλικής οικονομίας, ιδίως επαναπροσδιορίζονται οι αρμόδιες αρχές ελέγχου της εφαρμογής του νόμου για τα πλαστικά μιας χρήσης.

Οι κυριότεροι στόχοι του νομοσχεδίου είναι μεταξύ άλλων:

-Εναρμόνιση με την ενωσιακή νομοθεσία και απλοποίηση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

– Βελτίωση του θεσμικού πλαισίου των χρήσεων γης, και ειδικότερα στις Ζώνες των Προστατευόμενων περιοχών.

-Εξορθολογισμός σύνταξης Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών.

-Βελτίωση διατάξεων σχετικών με περιβαλλοντικούς ελέγχους, με διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα για περιβαλλοντικές παραβάσεις.

-Αποτελεσματικότερη και εύρυθμη λειτουργία της διοίκησης για την προστασία των δασών.

-Απλοποίηση και επιτάχυνση της ορθής αποτύπωσης και κύρωσης δασικών χαρτών

-Επιτάχυνση των διαδικασιών των έργων αποκατάστασης στις περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του 2021.

-Επίσπευση των διαδικασιών που άπτονται της πολεοδομικής νομοθεσίας.

-Επιτάχυνση της κατασκευής των υποδομών φυσικού αερίου της χώρας για τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας.

-Εξασφάλιση ενεργειακής επάρκειας της χώρας μέσω της προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου και διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου.

-Απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών για την κατασκευή των απαραίτητων για την ομαλή λειτουργία του διασυνδεδεμένου δικτύου έργων υποδομής και εγκαταστάσεων κοινής ωφελείας.

-Αύξηση της ενσωμάτωσης ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και  ομαλή μετάβαση σε ένα ενεργειακό σύστημα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

-Δημιουργία μιας πλήρως διασυνδεδεμένης εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

  1. Ο Υπουργός Επικρατείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσίασε το νομοσχέδιο  για τις αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, το οποίο έχει ως βασικό άξονα τη θεσμοθέτηση αναδυόμενων τεχνολογιών:

-Εισάγονται ρυθμίσεις θεσμικού χαρακτήρα για την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για την Ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης και για τη συμπλήρωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για την κυβερνοασφάλεια.

-Θεσπίζεται το ρυθμιστικό πλαίσιο για την ασφαλή διάθεση και αξιοποίηση συσκευών τεχνολογίας Δικτύου των Πραγμάτων (ΔτΠ) από φορείς κρίσιμων υποδομών του Δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.

-Ρυθμίζονται ζητήματα τεχνολογιών κατανεμημένου καθολικού (ιδιοκτησιακό καθεστώς ψηφιακών κερμάτων, απόδειξη εγγραφών με χρήση τεχνολογίας blockchain, «έξυπνα συμβόλαια»).

-Θεσπίζονται ρυθμίσεις για την προστασία δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας και την ευθύνη κατασκευαστή προϊόντων τρισδιάστατης εκτύπωσης.

-Εκσυγχρονίζεται το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών και μέσω συστήματος μη επανδρωμένων αεροσκαφών («ΣμηΕΑ»).

-Εισάγονται ρυθμίσεις με αναπτυξιακό πρόσημο στο πεδίο της ψηφιακής οικονομίας και ειδικότερα ρυθμίσεις για τη χρήση ηλεκτρονικής δημοπράτησης στις δημοπρασίες τροχοφόρων, υλικών, πλωτών και εναέριων μέσων, την ανάπτυξη της αγοράς εισηγμένων εταιρειών πληροφορικής και επικοινωνιών και την προσέλκυση κέντρων δεδομένων και τεχνολογικής υποστήριξης επιχειρήσεων.

-Εισάγονται διατάξεις για την αποτελεσματική εφαρμογή του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών σε επιμέρους τομείς, την οργανωτική λειτουργία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και των εποπτευόμενων φορέων του και τη δημιουργία νέων δημόσιων ψηφιακών υπηρεσιών, καθώς και την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ΗΔΙΚΑ.