ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ
→ Το τρίγωνο διαπλοκής μεταξύ κομμάτων, τραπεζών & ΜΜΕ, φέρει βαρύτατες ευθύνες για την χρεοκοπία αλλά και για το βάθος της ελληνικής κρίσης.
→ 1. Αποδείχτηκε ότι τράπεζες δάνειζαν με «αέρα» σε ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΜΜΕ για να στηρίζουν συγκεκριμένες πολιτικές και συμφέροντα.
→ 2. Αποδείχτηκε ότι τα ίδια ΜΜΕ υποστήριζαν τις ασκούμενες πολιτικές, εξυπηρετώντας πλήρως την επικοινωνιακή πολιτική & ηγεμονία ΝΔ & ΠΑΣΟΚ.
→ 3. Αποδείχτηκε ότι τα πολιτικά κόμματα έπαιρναν θαλασσοδάνεια μέσω των διορισμένων διοικήσεων των τραπεζών από τους ίδιους τους κυβερνώντες.
→ 4. Επιπλέον, υπάρχουν ενδείξεις τέλεσης ποινικών αδικημάτων για παράνομες δανειοδοτήσεις από πολιτικά, τραπεζικά & εκδοτικά στελέχη.
→ 5. Από εδώ και πέρα, οι δικαστικές έρευνες θα κρίνουν για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες που να εμπίπτουν στα του νόμου περί ευθύνης υπουργών.
→ Η αξιωματική αντιπολίτευση προκαλεί το κοινό αίσθημα. Υποστηρίζει ότι δεν υπήρξε ποτέ διαπλοκή στην Ελλάδα!
→ Το κόμμα του κ. Μητσοτάκη, χρωστάει στις τράπεζες 221 εκατ. ευρώ, τα οποία ακόμη δεν έχει περιγράψει αν και πότε θα αποπληρώσει.
→ Ο κ. Μητσοτάκης, δανείστηκε για τον Κήρυκα Χανίων πάνω από 2,5 εκατομμύρια ευρώ ενώ εδώ και 11 χρόνια δεν είχε αποδώσει ούτε ένα ευρώ.
→ Ο κος Μητσοτάκης θα αποδίδει δόσεις των 3000 ευρώ για 23 μήνες ενώ η 24η δόση είναι 649.000 ευρώ. Τα συμπεράσματα δικά σας.
→ Το ΠΑΣΟΚ, που χρωστά €199 εκ. στις τράπεζες, να απαντήσει για το πώς σκοπεύει να τα αποπληρώσει ώστε να μην τα φορτωθούν οι φορολογούμενοι.
→ Με την έγκριση των βραχυπρόθεσμων μέτρων από τον ESM καταρρίπτεται η θέση πως η ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων θα ακύρωνε την εφαρμογή τους
→ Στο Eurogroup της 26ης, αναμένουμε να καταγραφεί πρόοδος στις συζητήσεις, ώστε να καταλήξουμε στη βάση του σχεδιασμού που έχει περιγραφεί.
→ Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει ταχύτατο κλείσιμο της αξιολόγησης χωρίς νομοθέτηση νέων μέτρων & ένταξη της χώρας στο QE εντός τρέχοντος 3μήνου.
→ Το ερχόμενο Σάββατο ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Λισαβόνα ώστε να λάβει μέρος στη Δεύτερη Σύνοδο των Μεσογειακών Χωρών της ΕΕ.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
Κυρίες και κύριοι,
Η κυβέρνηση, από την πρώτη μέρα της ανάληψης των καθηκόντων της δύο χρόνια πριν έθεσε ως ύψιστη προτεραιότητα την ανάδειξη και την καταπολέμηση των πρακτικών διαπλοκής και διαφθοράς που σημάδεψαν την δημόσια ζωή του τόπου για δεκαετίες.
Αυτή την προτεραιότητα συμμερίζεται απολύτως ο μοναδικός εντολέας αυτής της κυβέρνησης: ο ελληνικός λαός.
Που υπήρξε εξάλλου το αποκλειστικό θύμα του τριγώνου διαπλοκής μεταξύ κομμάτων, τραπεζών και ΜΜΕ. Του τριγώνου που φέρει βαρύτατες ευθύνες τόσο για την χρεοκοπία όσο και για το βάθος και την διάρκεια της οικονομικής κρίσης.
Τα όσα αναδείχτηκαν κατά τις κοπιώδεις εργασίες της εξεταστικής επιτροπή της Βουλής επί εννέα μήνες απέδειξαν πέραν πάσης αμφιβολίας την ύπαρξη αλλά και τη δράση αυτού του τριγώνου.
Συγκεκριμένα αποδείχτηκε:
Ότι τράπεζες δάνειζαν με «αέρα» σε ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΜΜΕ για να στηρίζουν συγκεκριμένες πολιτικές και συμφέροντα.
Ότι τα ίδια ΜΜΕ υποστήριζαν τις ασκούμενες πολιτικές, εξυπηρετώντας πλήρως την επικοινωνιακή στρατηγική και ηγεμονία ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.
Ότι τα πολιτικά κόμματα λάμβαναν θαλασσοδάνεια μέσω των διορισμένων διοικήσεων των τραπεζών, για να παράγουν πολιτική προσαρμοσμένη στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.
Ότι για το όργιο παράνομων δανειοδοτήσεων υπάρχουν ενδείξεις τέλεσης ποινικών αδικημάτων από πολιτικά και τραπεζικά στελέχη καθώς και από υψηλόβαθμα στελέχη μεγάλων εκδοτικών συγκροτημάτων
Ότι ποινικές ευθύνες πολιτικών στελεχών που να εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου περί ευθύνης υπουργών δεν έχουν προκύψει μέχρι τώρα. Εάν όμως κατά τη διάρκεια των δικαστικών ερευνών που θα πυροδοτήσει το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής, οι αρμόδιοι εισαγγελείς ή ανακριτές θεωρήσουν ότι υπάρχει εμπλοκή τέτοιων προσώπων σε οποιαδήποτε παράνομη πράξη, θα πρέπει αμελλητί να διαβιβάσουν τις συναφείς δικογραφίες στην Βουλή, ώστε να συγκροτηθεί, εφόσον το αποφασίσει το Κοινοβούλιο, επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης για τα πρόσωπα αυτά.
Ένα πράγμα είναι επομένως βέβαιο: ότι το πόρισμα αυτό δεν είναι το τέλος της μάχης κατά της διαπλοκής και της διαφθοράς.
Αντίθετα:
Αποτελεί την αφετηρία ώστε να πάρει το λόγο η Δικαιοσύνη, στην οποία και θα διαβιβαστεί το σύνολο του πορίσματος.
Τα πρώτα όμως αποτελέσματα της μάχης αυτή έχουν αρχίσει να διαφαίνονται.
Διότι μόνη η συγκρότηση της εξεταστικής επιτροπής ανάγκασε τραπεζικά ιδρύματα και εποπτικές αρχές να λειτουργήσουν με βάση το νόμο.
Δεκάδες δάνεια καταγγέλθηκαν, άλλα ρυθμίστηκαν και φαίνεται ότι αν και καθυστερημένα αρχίζει επιτέλους να εφαρμόζεται ο νόμος.
Παρόλα αυτά η αξιωματική αντιπολίτευση συνεχίζει να προκαλεί το κοινό αίσθημα:
Υποστηρίζει ότι δεν υπήρξε ποτέ διαπλοκή στην Ελλάδα. Την στιγμή που παραδέχτηκαν την ύπαρξη της οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές της.
Πρόκειται για την πανικόβλητη αντίδραση ενός από τους βασικούς πυλώνες του συστήματος αυτού που για χρόνια λειτούργησε εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και της κοινωνίας.
Δεν θα μπορούσε όμως να είναι διαφορετική η αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας, από τη στιγμή που τόσο το ίδιο το κόμμα όσο και ο αρχηγός της προσωπικά, συμμετείχαν και συμμετέχουν σε υπόγειες συνδιαλλαγές.
Συγκεκριμένα:
Το κόμμα του κ. Μητσοτάκη, χρωστάει στις τράπεζες 221 εκατ. ευρώ, τα οποία ακόμη δεν έχει περιγράψει αν και πότε θα αποπληρώσει.
Και το κυριότερο: ο κ. Μητσοτάκης, δανείστηκε για τον Κήρυκα Χανίων πάνω από 2,5 εκατομμύρια ευρώ ενώ εδώ και 11 χρόνια δεν είχε αποδώσει ούτε ένα ευρώ.
Έσπευσε βέβαια να κάνει ρύθμιση του ενός δανείου του αφού αυτό καταγγέλθηκε και μόνο όταν αποκαλύφθηκε η ύπαρξη του από την Εξεταστική.
Αλλά και η ρύθμιση αυτή δεν είναι λιγότερο σκανδαλώδης.
Στην πραγματικότητα αποτελεί ένα τραπεζικό μπαλόνι καθώς ο κος Μητσοτάκης θα αποδίδει δόσεις των 3000 Ευρώ για 23 μήνες ενώ η 24η δόση είναι 649.000 Ευρώ και με δικαίωμα επαναδιαπραγμάτευσης της ρύθμισης. Τα συμπεράσματα δικά σας.
Εξίσου εκτεθειμένο είναι φυσικά και το ΠΑΣΟΚ το οποίο χρωστά 199 εκατομμύρια ευρώ στις τράπεζες. Πράγμα που σημαίνει ότι απαιτούνται κάποιες εκατοντάδες χρόνια για να ολοκληρωθεί η αποπληρωμή.
Αντί λοιπόν το ΠΑΣΟΚ διά του εισηγητή του στην εξεταστική να υπερασπίζεται τον δημοσιογραφικό κιτρινισμό και τις πρακτικές της διαπλοκής θα ήταν προτιμότερο να δώσει μια πειστική απάντηση για το πώς σκοπεύει να αποπληρώσει τα χρέη του σε εύλογο χρόνο ώστε να μην φορτωθούν στην πλάτη των φορολογουμένων.
Στο πόρισμα εξάλλου περιγράφονται και σωρεία άλλων παράνομων πράξεων και παραλείψεων εκ μέρους πολιτικών, εκδοτών και τραπεζικών που εμπλέκουν το σύνολο σχεδόν του οικονομικού, πολιτικού και οικονομικού συστήματος για τις οποίες αρμόδια πλέον είναι η δικαιοσύνη.
Στο μέτωπο της διαπραγμάτευσης τώρα:
Χθες, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας ενέκρινε τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος, τα οποία θα μειώσουν το δείκτη χρέους προς το ΑΕΠ κατά περίπου 20 ποσοστιαίες μονάδες ως το 2060. Τα μέτρα αυτά αφορούν την ανταλλαγή ομολόγων, Swaps Επιτοκίων και την προσαρμογή της χρηματοδότησης.
Κατέρρευσε έτσι οριστικά, το έωλο επιχείρημά τόσο κάποιων ακραίων κύκλων των δανειστών όσο όμως και του πάντα εναρμονισμένου με αυτούς τους κύκλους, κ. Μητσοτάκη, πως η ενίσχυση προς τους χαμηλοσυνταξιούχους από την κυβέρνηση με 617 εκατομμύρια ευρώ θα ακύρωνε την εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων.
Όσον αφορά την πορεία των συνομιλιών για την δεύτερη αξιολόγηση, η κυβέρνηση συνεχίζει να εργάζεται εντατικά.
Από πλευράς μας, είναι διαρκείς οι επαφές με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ώστε να βρεθεί κοινό έδαφος και στην επερχόμενη συνεδρίαση του Eurogroup να καταγραφεί πρόοδος στις συζητήσεις. Στόχος να καταλήξουμε στη βάση του σχεδιασμού ο οποίος έχει περιγραφεί και περιλαμβάνει το ταχύτατο κλείσιμο της αξιολόγησης χωρίς νομοθέτηση νέων μέτρων και την ένταξη της χώρας στο QE εντός του τρέχοντος τριμήνου.
Κλείνοντας, όπως θα γνωρίζετε, το ερχόμενο Σάββατο ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Λισαβόνα ώστε να λάβει μέρος στη Δεύτερη Σύνοδο των Μεσογειακών Χωρών της ΕΕ που συγκαλείται σε συνέχεια της Συνόδου της Αθήνας.
Κατά τη σύνοδο της Αθήνας οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου για πρώτη φορά είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρώπη στην οικονομία, την ασφάλεια καθώς και το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα.
Και η πρώτη φορά που μπορέσαμε ως χώρες της ευρωζώνης που βρίσκονται στα νότια σύνορα της ΕΕ, ανεξαρτήτως ιδεολογικών αφετηριών, να καταθέσουμε τις δίκες μας κοινές προτάσεις στον διάλογο για το μέλλον της Ευρώπης που διεξάγεται αυτήν την περίοδο.
Στο πλαίσιο αυτό και με την επεξεργασία νέων προτάσεων για το μέλλον της Ευρώπης μετά το Brexit ευελπιστούμε ότι και η Σύνοδος της Λισαβόνας θα συμβάλει στον ευρύτερο ευρωπαϊκό διάλογο που θα συνεχιστεί στις 3 Φεβρουαρίου στη Μάλτα και θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο στη Ρώμη.
Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλησπέρα. Στόχος της κυβέρνησης δηλαδή είναι η ταχύτατη ολοκλήρωση της αξιολόγησης, προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη μεσοπρόθεσμων μέτρων στη συμφωνία, ως μέρος της συμφωνίας. Ισχύει το δόγμα που είχατε μέχρι πρόσφατα «συμφωνία σε όλα ή καθόλου συμφωνία» ή θα μπορούσατε να συζητήσετε και κλείσιμο της αξιολόγησης χωρίς το κομμάτι αυτό που θα προβλέπει την ένταξη της χώρας στο QE;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο υπουργός Οικονομικών πριν από δύο, μόλις, ημέρες σε συνέντευξή του ξεκαθάρισε ότι το βασικό ζήτημα το οποίο εμποδίζει αυτή τη στιγμή το κλείσιμο της αξιολόγησης είναι πολιτικού χαρακτήρα και αφορά την πορεία της ελληνικής οικονομίας μετά τη λήξη του προγράμματος. Δηλαδή, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2018, αλλά και τις απαιτήσεις τις οποίες θέτει το ΔΝΤ για τον τρόπο επίτευξης αυτών των στόχων, των πρωτογενών πλεονασμάτων. Είναι ακριβώς γι` αυτό το λόγο που θεωρούμε ότι μόνο αν συμφωνηθεί το σύνολο του πακέτου θα έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε για την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Αυτή νομίζω ότι είναι η θέση και του συνόλου των εμπλεκόμενων μερών αυτή τη στιγμή στις συνομιλίες. Επομένως, στόχος μας είναι να βρεθεί το νέο σημείο ισορροπίας. Ένα κοινό έδαφος μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών για το σύνολο των ζητημάτων που αφορούν τις τρέχουσες συνομιλίες. Και ποια είναι αυτά ζητήματα;
Επαναλαμβάνω: Είναι, πρώτον, το Staff Level Agreement που αφορά το πρόγραμμα και την ολοκλήρωσή του από σήμερα μέχρι το 2018.
Δεύτερον, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος και
Τρίτον, τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018, αλλά και τον τρόπο επίτευξής τους.
Ακριβώς, γι` αυτό το λόγο, λέμε ότι εάν δεν συμφωνηθούν όλα, δεν έχει συμφωνηθεί απολύτως τίποτε.
ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, αν στην κατεύθυνση της εύρεσης μιας πολιτικής συμφωνίας που θα δώσει, υποθέτω, κατευθύνσεις στα τεχνικά κλιμάκια να επιστρέψουν στην Αθήνα και να υπάρξει πρόοδος, εάν σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν ή θα υπάρξουν επικοινωνίες του Πρωθυπουργού με Ευρωπαίους ηγέτες και θεσμικούς και σε συνέχεια της ερώτησης, κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω: Από τη στιγμή που η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να ψηφίσει μέτρα για μετά το 2018, στην περίπτωση επίτευξης της συμφωνίας πώς θα δεσμευθεί; Με υπουργική υπογραφή, με μια δέσμευση μόνο του υπουργού Οικονομικών; Με ποιο χαρακτήρα θα είναι αυτή η δέσμευση απέναντι στους εταίρους και δανειστές; Ευχαριστώ πολύ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά τις πρωτοβουλίες, είπα και στην εισαγωγική μου ότι τοποθέτηση βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με το σύνολο των εμπλεκόμενων στη διαπραγμάτευση μερών. Από εκεί και πέρα, σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, δηλαδή τον τρόπο της δέσμευσης, αυτό το οποίο έχουμε επανειλημμένως δηλώσει, είναι ότι είμαστε διατεθειμένοι, εφόσον υπάρξει συμφωνία σε όλα τα ζητήματα, δηλαδή και στα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος και στο ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, να συζητήσουμε έναν μηχανισμό αυξημένων εγγυήσεων, έτσι ώστε να αμβλυνθούν οι επιφυλάξεις που έχει εκφράσει κατ` επανάληψη το ΔΝΤ, σε ό,τι αφορά την επίτευξη των στόχων.
Να υπενθυμίσω, όμως ότι αυτός ο μηχανισμός αυτόματης δημοσιονομικής διόρθωσης για τον οποίο πολύς λόγος έχει γίνει το προηγούμενο διάστημα, δεν θα υπάρξει κανένας λόγος να εφαρμοστεί καθώς η γνώμη τόσο της ελληνικής κυβέρνησης, όσο και των ευρωπαϊκών θεσμών, αλλά όσο και οι ίδιοι οι αριθμοί της ελληνικής οικονομίας, φαίνεται ότι δεν τον επιβάλουν. Γι` αυτό λόγο σας λέω, ας περιμένουμε την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων και των συνομιλιών για να δούμε και τους συγκεκριμένους όρους, γιατί όπως σας είπα προηγουμένως, αν δεν συμφωνηθούν τα πάντα, δεν έχει συμφωνηθεί τίποτε.
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω αν στο Eurogroup της Πέμπτης ο υπουργός Οικονομικών θα παρουσιάσει συγκεκριμένο, κοστολογημένο πακέτο μέτρων που θα μπορούσε να λάβει η ελληνική κυβέρνηση, εφόσον χρειαστεί για να πείσει τους εταίρους και δανειστές ή απλά ένα περίγραμμα και τον μηχανισμό αυτόν που είπατε τώρα, των αυξημένων εγγυήσεων.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι η ελληνική κυβέρνηση σε ό,τι αφορά για μετά τη λήξη του προγράμματος περίοδο, δεν υπάρχει περίπτωση να νομοθετήσει νέα μέτρα. Αυτό το οποίο συζητά, είναι την επέκταση του δημοσιονομικού διορθωτή για ένα και μόνο χρόνο, σε περίπτωση που υπάρξει συμφωνία σε όλα τα υπόλοιπα ζητήματα. Αυτή είναι και η πρόταση την οποία είναι διατεθειμένη να συζητήσει η ελληνική κυβέρνηση, αλλά τούτο εξαρτάται από την εξέλιξη των συνομιλιών τις επόμενες τρεις ημέρες.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, η περιγραφή μέτρων σε αυτόν τον δημοσιονομικό διορθωτή συνιστά μερικώς ψήφιση μέτρων, αφού θα υπάρχει ούτως ή άλλως μια περιγραφή;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν συνιστά ψήφιση μέτρων, καθώς ο δημοσιονομικός διορθωτής αυτό το οποίο κάνει, είναι να επιφέρει δημοσιονομική διόρθωση σε περίπτωση που δεν υπάρξει δυνατότητα να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος. Είναι διαφορετικό να ψηφίζεις ένα μέτρο το οποίο λέει ότι «από την 1/1/2019 ο ΦΠΑ είναι σε ποσοστό τάδε» και εντελώς διαφορετικό να λες ότι «εφόσον δεν επιτευχθούν οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων τότε θα υπάρξει σε πρώτο στάδιο μια συζήτηση του υπουργού Οικονομικών με τους θεσμούς για να βρεθούν τρόποι κάλυψης του συγκεκριμένου κενού και στη συνέχεια αν δεν επιτευχθεί συμφωνία τότε θα μπαίνει σε εφαρμογή ο αυτόματος δημοσιονομικός διορθωτής». Πρόκειται για τη ρύθμιση η οποία ψηφίστηκε και για το κλείσιμο της α΄ αξιολόγησης -όπως γνωρίζετε- με την οποία ρύθμιση αμβλύνθηκαν οι επιφυλάξεις του ΔΝΤ, τουλάχιστον για το 2018. Αυτή τη στιγμή, δηλαδή, ο δημοσιονομικός διορθωτής ο οποίος ισχύει, περιλαμβάνει δύο στάδια: Το πρώτο στάδιο είναι το στάδιο της διαβούλευσης του υπουργού Οικονομικών με τους θεσμούς, έτσι ώστε να βρεθούν τρόποι κάλυψης του ενδεχόμενου κενού και αν δεν επιτευχθεί συμφωνία στο πλαίσιο αυτής της διαβούλευσης, περνάμε στο δεύτερο στάδιο που είναι το στάδιο της αυτόματης δημοσιονομικής διόρθωσης. Τίποτε δηλαδή διαφορετικό από ό,τι ισχύει σήμερα δεν υπάρχει περίπτωση να συμφωνηθεί. Και τούτο για μόνο έναν χρόνο. Τέλος, θέλω να σας πω και να επαναλάβω ότι με βάση τους ρυθμούς αύξησης της ελληνικής οικονομίας, με βάση τους αριθμούς οι οποίοι είναι στη διάθεση όλων σας, είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν υπάρχει περίπτωση να χρειαστεί η εφαρμογή ενός τέτοιου μηχανισμού, καθώς για πρώτη φορά το πρόγραμμα βγαίνει. Για πρώτη φορά, όχι μόνο οι στόχοι επιτυγχάνονται, αλλά αντιθέτως έχουμε πετύχει και υπεραπόδοση στα έσοδα, πράγμα το οποίο μας έδωσε και τη δυνατότητα για να δώσουμε την εφ` άπαξ 13η σύνταξη, ύψους 617 εκ. ευρώ και ακόμα να είμαστε πάνω από το στόχο με βάση τα στοιχεία τα οποία έχει παρουσιάσει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (εκ παραδρομής έγινε αναφορά στην ΕΛΣΤΑΤ) σε τροποποιημένη ταμειακή βάση.
ΜΑΝΗ: Στο Δελτίο Τύπου που μας εστάλη το απόγευμα της Παρασκευής από το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού, μετά από τη συνάντησή του με τις Ενώσεις των συνταξιούχων, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι ο Πρωθυπουργός είπε ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να δεχθεί να νομοθετήσει επιπλέον μέτρα για μετά το 2018, παρά μονάχα την επέκταση του αυτόματου μηχανισμού κτλ. Άρα, θα νομοθετηθεί η επέκταση του «κόφτη»; Αυτό καταλαβαίνουμε απ` αυτό. Δεν είναι ότι έχει νομοθετηθεί ο «κόφτης» στην α΄ αξιολόγηση και θα ισχύσει αυτομάτως η παρέμβαση. Ο Πρωθυπουργός το λέει.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο δημοσιονομικός διορθωτής ισχύει μέχρι το 2018. Προφανώς, όταν λέμε ότι θα επεκταθεί για ένα ακόμη έτος, εφόσον ξαναλέω, υπάρξει συνολική συμφωνία και αυτό είναι το μοναδικό πράγμα το οποίο απομένει, ώστε να αμβλυνθούν και οι τελικές επιφυλάξεις κάθε εμπλεκόμενου μέρους, τότε η επέκταση αυτή προφανώς θα πρέπει να νομοθετηθεί. Δεν μπορεί να ισχύει κάτι χωρίς να αποτελεί νόμο του ελληνικού κράτους. Αυτό είναι προφανές. Αλλά είναι άλλο πράγμα, όπως σας εξήγησα, η νομοθέτηση συγκεκριμένου μέτρου το οποίο θα ισχύει από 1/1/2019 και μόνο αν επιτευχθούν οι στόχοι θα μπορέσει η ελληνική κυβέρνηση, θα έχει τη δυνατότητα η τότε ελληνική κυβέρνηση να το καταργήσει και άλλο πράγμα ο δημοσιονομικός διορθωτής, ο οποίος θα ισχύει αν και μόνο αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Είστε βέβαιοι, τέλος πάντων, ότι οι 153 είναι έτοιμοι να ψηφίσουν αυτόν τον «κόφτη»;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κυβερνητική πλειοψηφία είναι ενιαία και συμπαγής.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε τη θέση της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά το πόρισμα για τη διαπλοκή. Και είπατε ότι ακόμη δεν προκύπτουν πολιτικές ευθύνες. Η κυβέρνηση θεωρεί ότι υπάρχουν σημεία στο πόρισμα τα οποία θα έπρεπε να διερευνηθούν περισσότερο; Σε ό,τι αφορά πολιτικά πρόσωπα εννοώ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στην εισαγωγική μου τοποθέτηση δεν είπα ποτέ ότι δεν προκύπτουν πολιτικές ευθύνες. Οι πολιτικές ευθύνες του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ για τη στήριξη, αλλά και τη γιγάντωση του συστήματος διαπλοκής είναι τεράστιες και αυτές περιγράφονται αναλυτικά στο συγκεκριμένο πόρισμα. Πέραν, όμως, των πολιτικών ευθυνών, η εξεταστική επιτροπή έχει βρει και ενδείξεις τέλεσης ποινικών αδικημάτων. Οι ενδείξεις αυτές αφορούν τόσο πολιτικά στελέχη τα οποία ήταν στελέχη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, επί σειρά ετών και αν δεν κάνω λάθος εξακολουθούν να είναι στελέχη των συγκεκριμένων κομμάτων, αφορούν, επίσης, εκδότες και αφορούν και τραπεζικά στελέχη. Από εκεί και πέρα, το γεγονός ότι σε αυτή τη φάση της έρευνας δεν υπήρξαν στοιχεία ή ενδείξεις τέλεσης ποινικών αδικημάτων από πρόσωπα τα οποία εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου περί ευθύνης υπουργών, είναι άλλο ζήτημα. Αυτό το οποίο ξεκαθαρίζουμε, όμως, είναι ότι το σύνολο του πορίσματος της εξεταστικής επιτροπής θα διαβιβαστεί στην Εισαγγελία, έτσι ώστε η Εισαγγελία να πράξει τα δέοντα. Αν, σε πιθανή προκαταρκτική εξέταση προκύψει ή σε πιθανή μετά την άσκηση ποινικής δίωξης κύρια ανάκριση προκύψει ότι εμπλέκονται, ενδεχομένως, σε τέλεση ποινικών αδικημάτων πρόσωπα που εμπίπτουν και στο πεδίο εφαρμογής του νόμου περί ευθύνης υπουργών, η Εισαγγελία ή ο ανακριτής έχουν την υποχρέωση να διαβιβάσουν αμελλητί τη σχετική δικογραφία στη Βουλή, έτσι ώστε να συγκροτηθεί επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης. Γι` αυτόν ακριβώς τον λόγο λέω ότι η κατάθεση του πορίσματος και η διαβίβασή του στην Εισαγγελία, έτσι ώστε να πράξει τα δέοντα, δεν αποτελεί το τέλος της μάχης κατά της διαπλοκής, αλλά αντιθέτως αποτελεί μια νέα αφετηρία της συγκεκριμένης προσπάθειας που γίνεται, έτσι ώστε να αναδειχθούν πολιτικές ευθύνες, αλλά και παράνομες πράξεις, οι οποίες στο προηγούμενο διάστημα, όλα τα προηγούμενα χρόνια οδήγησαν την ελληνική οικονομία σε τεράστιες απώλειες και φόρτωσαν τον ελληνικό λαό και τους Έλληνες φορολογούμενους με βάρη τα οποία αυτή τη στιγμή ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, μεγαλοεκδότες και μεγαλοτραπεζίτες δεν έχουν καμία διάθεση να αποπληρώσουν.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη χθεσινή ανακοίνωση του ESM, πέρα από τα βραχυπρόθεσμα, υπάρχει μια διαφορά μικρή για τα μεσοπρόθεσμα, η οποία λέει θα ανακοινωθούν και θα παρθούν μετά το τέλος του προγράμματος το 2018. Με δεδομένο ότι μιλάτε για λύση-πακέτο, θέλω να σας ρωτήσω εάν σας ανησυχεί αυτό και τι ακριβώς περιμένετε για τα μεσοπρόθεσμα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η συζήτηση, η οποία εξελίσσεται, σας είπα ότι αφορά σε τρία διαφορετικά ζητήματα. Ένα είναι το ζήτημα της τεχνικής συμφωνίας, μεταξύ τεχνικών κλιμακίων και ελληνικής κυβέρνησης, το λεγόμενο Staff Level Agreement. Ένα είναι αυτό. Το δεύτερο, αφορά τα πρωτογενή πλεονάσματα και τον ορισμό της έννοιας «μεσοπρόθεσμα». Δηλαδή, τι σημαίνει πρωτογενή πλεονάσματα για μεσοπρόθεσμο χρόνο. Το άλλο είναι το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων. Και τελικά από το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, εάν γνωρίζει κανείς το ύψος τους, μπορεί να βρει πάρα πολύ εύκολα και ποια είναι τα μεσοπρόθεσμα μέτρα που χρειάζονται, έτσι ώστε με τα συγκεκριμένα πρωτογενή πλεονάσματα το ελληνικό χρέος να παραμένει βιώσιμο. Αυτή είναι η συζήτηση που γίνεται αυτή τη στιγμή μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών και μόνο εφόσον παρθούν συγκεκριμένες αποφάσεις και καταλήξουμε κάπου σε αυτή τη συζήτηση, θα έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε. Επιμένω ότι υπάρχει, εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, απόλυτη προσήλωση στην προσπάθεια αυτή και εκτιμώ ότι θα μπορέσει να κλείσει αυτή η συζήτηση στο χρονοδιάγραμμα που έχει εξ’ αρχής τεθεί τόσο από εμάς όσο και από το σύνολο των εμπλεκόμενων μερών που θέλει την ελληνική οικονομία να μπαίνει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης εντός του τρέχοντος τριμήνου.
ΣΙΔΕΡΗΣ ΣΠΥΡΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να ξεφύγω λίγο από την ατζέντα ενημέρωσης που είχατε και να περάσω σε δύο θέματα που νομίζω ότι απασχολούν και την κυβέρνηση και τη διπλωματία. Την Πέμπτη θα βγει, εκτός απροόπτου, η απόφαση για την έκδοση ή μη των οκτώ τούρκων στρατιωτικών που παραδόθηκαν στην Αλεξανδρούπολη. Σε περίπτωση που δεν τους δοθεί άσυλο, ο υπουργός Δικαιοσύνης θα κάνει χρήση του δικαιώματός του να τους το παραχωρήσει; Αυτό είναι το ένα κομμάτι. Το δεύτερο, η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Σερβία θα σηματοδοτήσει τη διάθεση για αναβάθμιση των διμερών επαφών των δύο χωρών, προφανώς. Εμείς, ως Ελλάδα, θα ενισχύσουμε την προσπάθεια της Σερβίας για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και θα συζητηθεί το θέμα των ελληνικών επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν αρκετά σοβαρά προβλήματα στη Σερβία;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά το πρώτο ζήτημα, αν και δεν είναι στενά στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς μου, να σας πω ότι η υπόθεση που εκκρεμεί ενώπιον του Αρείου Πάγου δεν αφορά την παροχή ή τη μη παροχή ασύλου στους οκτώ στρατιωτικούς. Αντιθέτως, αφορά το ζήτημα της έκδοσής τους. Η παροχή ασύλου αποφασίζεται από διαφορετικές αρχές. Δηλαδή, την Υπηρεσία Ασύλου σε πρώτο βαθμό και τις Δευτεροβάθμιες Επιτροπές Προσφυγών σε δεύτερο βαθμό. Αυτό το οποίο συζητείται στον Άρειο Πάγο είναι το εάν και κατά πόσο θα επιτραπεί η έκδοση των οκτώ αξιωματικών στη γείτονα. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι δεν μπορεί να γίνει εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης κανένα απολύτως σχόλιο, σε σχέση με τη συγκεκριμένη υπόθεση, παρά μόνο μετά την έκδοση της απόφασης του Αρείου Πάγου. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, είναι προφανές ότι η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Σερβία γίνεται στο πλαίσιο της συντήρησης, αλλά και αναβάθμισης των διμερών σχέσεων με τη γείτονα χώρα.
ΣΒΕΡΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, εγώ επιστρέφω στο ζήτημα που θίξατε πρώτο που αφορά την εξεταστική επιτροπή για τα «θαλασσοδάνεια» σε κόμματα και ΜΜΕ. Αναφερθήκατε και εσείς στο εάν υπάρχουν ενδείξεις για ποινικές ευθύνες σε πολιτικά πρόσωπα που υπόκεινται στον νόμο περί ευθύνης υπουργών και είπατε κιόλας ότι το πόρισμα έχει ήδη μεταβιβαστεί και στις αρμόδιες αρχές, τις δικαστικές αρχές, ώστε να διερευνήσουν από εδώ και πέρα. Πολιτικά, όμως, για εσάς ως κυβέρνηση, θεωρείτε ότι αυξάνεται η αναγκαιότητα για την αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών; Ιδιαίτερα, μάλιστα, καθώς έχουμε και τη συνταγματική αναθεώρηση μπροστά μας, την οποία έχει εξαγγείλει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό είναι προφανές. Έχουμε, και ως αξιωματική αντιπολίτευση αλλά και ως κυβέρνηση στη μεγάλη παρουσίαση των προτάσεών μας για τη συνταγματική αναθεώρηση, που έλαβε χώρα στα μέσα του καλοκαιριού -τον Ιούλιο αν δεν κάνω λάθος- εκφράσει επανειλημμένα την άποψή μας ότι το άρθρο 86, το σχετικό άρθρο του Συντάγματος, είναι πλήρως παρωχημένο, είναι άρθρο το οποίο εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες και πρέπει άμεσα, στην επόμενη κιόλας αναθεώρηση, να τροποποιηθεί, έτσι ώστε να γίνει εφικτή η εξίσωση όλων των πολιτών ενώπιον του νόμου. Δεν νοείται οι υπουργοί να έχουν διαφορετική αντιμετώπιση σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους έλληνες πολίτες ενώπιον του ποινικού νόμου. Νομίζω ότι αυτό είναι πανθομολογούμενο και -αν δεν κάνω λάθος- σχεδόν το σύνολο του πολιτικού συστήματος έχει ταχθεί υπέρ αυτής της τροποποίησης.
ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή αναφέρθηκε στο θέμα των ΜΜΕ, που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, με αφορμή τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΔΟΛ. Προανήγγειλε, λοιπόν, νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη διάσωση των θέσεων εργασίας σε αυτούς τους οργανισμούς. Έθεσε, μάλιστα, δύο αρχές, να μην έχει φωτογραφικό χαρακτήρα η εν λόγω διάταξη και να συγκεντρώσει τη συναίνεση της πλειοψηφίας των πολιτικών κομμάτων. Ωστόσο, ο κύριος Μητσοτάκης επί τόπου απάντησε αρνητικά σ’ αυτό το κάλεσμα. Θα υπάρξει συνέχεια από την κυβέρνηση ή η άρνηση της ΝΔ δεν αφήνει περιθώριο για περαιτέρω ενέργειες;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εσείς το γνωρίζετε καλύτερα απ’ όλους ότι η κρίση του Τύπου στη χώρα είναι διαρκής, είναι βαθύτατη, δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά είναι και κρίση αξιών, θα έλεγε κανείς. Εν πάση περιπτώσει, όμως, η δουλειά της κυβέρνησης δεν είναι να μιλά ηθικά, δουλειά της κυβέρνησης είναι να μιλά πολιτικά και να βρίσκει ανά πάσα στιγμή δυνατότητες για την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων. Ο Πρωθυπουργός στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για το αγροτικό, παρεμπιπτόντως, κατέθεσε μία πολύ συγκεκριμένη πρόταση, που αφορά τη διάσωση συγκροτημάτων Τύπου ή εταιριών Τύπου, οι οποίες αντιμετωπίζουν μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Η λογική της πρότασης είναι ότι θα πρέπει να βρεθεί, να υπάρξει μία τροποποίηση στο κανονιστικό πλαίσιο, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις αυτές, ακόμη και εάν τα δάνειά τους έχουν καταγγελθεί, να έχουν τη δυνατότητα να παραμένουν ανοιχτές, να πληρώνουν τους εργαζόμενούς τους, να πληρώνουν τα έξοδα λειτουργίας τους, έτσι ώστε να μην απαξιωθούν εμπορικά, αλλά και να συνεχίσουν να κάνουν αυτό το οποίο είναι η δουλειά τους, δηλαδή, η ενημέρωση των ελλήνων πολιτών. Ωστόσο, υπάρχει μία υποσημείωση στη συγκεκριμένη πρόταση. Από τη δική μας πλευρά, δεν υπάρχει περίπτωση να αποδεχτούμε ή να ενεργήσουμε έτσι ώστε να παρακαμφθεί το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο. Πράγμα το οποίο συνήθιζαν να κάνουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, προκειμένου να εξυπηρετήσουν μεγάλα εκδοτικά συμφέροντα. Εμείς καταθέσαμε μία πολύ σαφή και πολύ συγκεκριμένη πρόταση. Θα υπάρξουν οι αναγκαίες αλλαγές του κανονιστικού πλαισίου πάνω στο τραπέζι και μόνο υπό την προϋπόθεση ευρύτατης κοινοβουλευτικής συναίνεσης. Ο κύριος Μητσοτάκης έσπευσε να αρνηθεί τη συγκεκριμένη πρόταση, ξεχνώντας ότι μέχρι πριν από λίγες ημέρες, λίγες ημέρες πριν από την κατάθεση της πρότασης του Πρωθυπουργού, έχυνε «κροκοδείλια δάκρυα» σε ό,τι αφορά τις χαμένες θέσεις εργασίας, το κλείσιμο μεγάλων συγκροτημάτων Τύπου και ούτω καθεξής. Ελπίζουμε το επόμενο διάστημα, καθώς η δική μας πρόταση ακόμη παραμένει στο τραπέζι, να αλλάξει τη συγκεκριμένη θέση του. Εξάλλου, στο παρελθόν ο κύριος Μητσοτάκης έχει αλλάξει θέσεις εύκολα. Βεβαίως, αυτή τη φορά δεν ξέρω εάν θα του το υποδείξουν οι δανειστές, εν πάση περιπτώσει μπορείτε να του το υποδείξετε εσείς, ως εργαζόμενοι του Τύπου, έτσι ώστε να διασωθούν τα ΜΜΕ, να διασωθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας και να μπορέσει να βρεθεί ένα κανονιστικό πλαίσιο τέτοιο, που θα δίνει τη δυνατότητα στον εγχώριο Τύπο να λειτουργήσει με οικονομικά βιώσιμο τρόπο.
ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μια και έγινε αναφορά στα θέματα της συνταγματικής αναθεώρησης, ήθελα να ρωτήσω, με αφορμή την αναστάτωση που επικρατεί στον χώρο της Δικαιοσύνης, σχετικά με το θέμα που έχει τεθεί για αλλαγή των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης των ανώτατων δικαστικών. Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης; Εάν είναι ένα ζήτημα το οποίο συζητά, εξετάζει, ενόψει των προτάσεών της για συνταγματική αναθεώρηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εάν υπάρξει πρόταση των δικαστικών ενώσεων για αλλαγή του συγκεκριμένου άρθρου του Συντάγματος, για τροποποίηση του συγκεκριμένου άρθρου του Συντάγματος, η κυβέρνηση θα μπορούσε να το συζητήσει, όπως συζητά όλες τις προτάσεις. Περιμένουμε τις προτάσεις αυτές από τις δικαστικές ενώσεις, έτσι ώστε να κάνουμε έναν ανοιχτό διάλογο. Όπως γνωρίζετε, η επιτροπή διαλόγου για την αναθεώρηση του Συντάγματος ήδη έχει ξεκινήσει τις εργασίες της και στο πλαίσιο αυτό θα έχουμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε τα πάντα.
ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, δεδομένου ότι χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες σπεύδουν μετά την επιβολή νέων εισφορών να κλείσουν τα βιβλία τους, εγώ θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Αν η κυβέρνηση έχει εξετάσει τη ζημία που μπορεί αυτό να προκαλέσει στα δημόσια έσοδα από την εξέλιξη αυτή.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ξέρω από πού αντλείτε τη βεβαιότητα για τους χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες που σπεύδουν να κλείσουν τα βιβλία τους. Εμείς δεν έχουμε, αυτή τη στιγμή ακόμα, στατιστικά στοιχεία, ούτε νομίζω ότι έχει κανείς στατιστικά στοιχεία. Η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία θα μπορέσει να παράξει το αναγκαίο υλικό εντός του χρόνου που προβλέπεται. Τώρα, αν μιλάτε για δημοσιογραφικές εκτιμήσεις, αυτές είναι δικές σας εκτιμήσεις. Εγώ αυτό που πρέπει να σας πω είναι ότι βεβαίως σε κάποιες κατηγορίες μεσαίων και ανώτερων στρωμάτων οι εισφορές θα αυξηθούν και αυτό, βεβαίως, δεν είναι ευτυχές. Ωστόσο, θα πρέπει να τονιστεί ότι τούτο δεν αφορά την πλειοψηφία των ελεύθερων επαγγελματιών. Αντιθέτως, η πλειοψηφία των ελεύθερων επαγγελματιών, αν δει κανείς τις εισφορές, αλλά και τους φόρους τους οποίους θα κληθούν να πληρώσουν με βάση το νέο σύστημα, θα δουν ελάφρυνση των υποχρεώσεών τους. Από εκεί και πέρα, βεβαίως, γνωρίζετε ότι το ασφαλιστικό σύστημα αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις, τεράστια προβλήματα και η συγκεκριμένη αλλαγή ήταν μια δέσμευση της προηγούμενης κυβέρνησης, της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου. Σας θυμίζω το γνωστό mail Χαρδούβελη, το οποίο έλεγε ότι θα πρέπει να εναρμονιστούν οι εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών με τις αποδοχές τους. Αυτή τη δέσμευση, παρά το γεγονός ότι προσπαθήσαμε κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης να την ανατρέψουμε, δεν κατέστη δυνατόν. Πρέπει να ξέρετε ότι η διαπραγμάτευση του 2015 δεν ξεκίνησε από μηδενικό σημείο, αλλά αντιθέτως οι θεσμοί ήρθαν έχοντας στην φαρέτρα τους το σύνολο των δεσμεύσεων της προηγούμενης κυβέρνησης, μία εκ των οποίων ήταν και αυτή, δηλαδή η εναρμόνιση των εισφορών με το εισόδημα. Με αυτή την έννοια, σας λέω ότι βεβαίως εκτιμάμε τα προβλήματα, βεβαίως κατανοούμε την πιθανή επιβάρυνση που θα έχει ένα τμήμα ελεύθερων επαγγελματιών, κυρίως επιστημόνων. Ωστόσο, αυτό το οποίο εσείς προβλέπετε, μένει να αποδειχθεί και στην πράξη.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μπορείτε να μας πείτε ενόψει της Πέμπτης, με τι προτάσεις και ιδέες θα πάει ο κ. Τσακαλώτος προς τους δανειστές για να υπάρξει επανεκκίνηση των διαπραγματεύσεων και τις οποίες προτάσεις δεν περιλαμβάνει στην επιστολή που απέστειλε προ διημέρου, αν θυμάμαι καλά. Για λόγους διαφάνειας και ενημέρωσης, θα ήθελα να μου πείτε, εάν σε αυτές τις προτάσεις υπάρχουν, για παράδειγμα, ιδέες, όπως να συμπεριληφθεί στο διορθωτή, στον κόφτη, το θέμα του αφορολόγητου, που ένας υπουργός σας άφησε ανοιχτό, ότι το συζητάτε ή αν θα προσδιορίζονται πεδία και αυτά τα πεδία θα είναι, για παράδειγμα, συντάξεις, μισθοί, ΦΠΑ και διάφορα τέτοια, αν θα έχουμε τέτοιου είδους ιδέες και προτάσεις από τον κ. Τσακαλώτο, τις οποίες δεν έχουμε μάθει ακόμα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας παραπέμψω σε μια απάντηση που έδωσε ο κ. Τσακαλώτος σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «ΤΟ ΕΘΝΟΣ» την προηγούμενη Κυριακή, στην οποία είπε –κάτι το οποίο έχει επαναλάβει δεκάδες φορές και ο ίδιος, αλλά και το σύνολο των εκπροσώπων της κυβέρνησης- ότι, δηλαδή, αυτό το οποίο θα ήμασταν διατεθειμένοι να συζητήσουμε, θα ήταν η επέκταση του αυτόματου δημοσιονομικού διορθωτή για ένα έτος και δεύτερον, να συμπεριγράψουμε πεδία από τα οποία θα μπορούσε να υπάρξει εξοικονόμηση εσόδων για την ελληνική οικονομία στην απίθανη περίπτωση που δεν θα μπορούσαν να επιτευχθούν οι στόχοι που μέλλει να συμφωνηθούν, σε ό,τι αφορά, δηλαδή, το 2019 και εντεύθεν.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός όντως σχεδιάζει να δώσει κάποια διακαναλική συνέντευξη και αν ναι, πότε το βλέπετε αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει τέτοια σκέψη αυτή τη στιγμή.
ΜΠΟΛΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε ότι αν χρειαστεί, αν πάνε καλά τα πράγματα εν πάση περιπτώσει και υπάρξει μια συμφωνία με τους θεσμούς, να νομοθετηθεί ο κόφτης. Θα είναι επέκταση ή είναι ένας νέος μηχανισμός από την αρχή, με δεδομένο ότι υπάρχουν οι δανειστές οι οποίοι κάποιοι θα εντείνουν τις πιέσεις τους και προκειμένου να βρουν και αυτοί μεταξύ τους ένα συμβιβασμό για το πώς θα προχωρήσει η αξιολόγηση και το ελληνικό πρόγραμμα, ίσως θα πρέπει να υπάρξει μια πιο σκληρή γραμμή σε αυτόν τον αυτόματο μηχανισμό. Θα είναι ένας νέος από την αρχή ή θα είναι η επέκταση του υπάρχοντος;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα είναι η επέκταση του υπάρχοντος κόφτη.
ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να επιστρέψω λίγο στο ζήτημα των ΜΜΕ. Δέχεστε πυρά από την αντιπολίτευση για προσπάθεια χειραγώγησης ή ακόμη και κατάργησης φωνών που επιχειρούν να σας ασκήσουν κριτική. Μάλιστα, οι συνάδελφοι της εφημερίδας «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» την περασμένη εβδομάδα προσέφυγαν σε διεθνείς δημοσιογραφικές Ενώσεις και στην Κομισιόν ζητώντας την παρέμβασή τους. Θα ήθελα το σχόλιό σας επ΄ αυτού.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο καθένας στη δημόσια σφαίρα, το έχω ξαναπεί εδώ, κρίνεται από την ποιότητα του λόγου του, από το ήθος και το ύφος του, κρίνεται από τον τρόπο με τον οποίο κάθε φορά ασκεί το λειτούργημά του, είτε αυτό είναι πολιτικό, είτε αυτό είναι δημοσιογραφικό. Ο ελληνικός λαός γνωρίζει τις διαφορετικές ποιότητες, τις διαφορετικές καταγωγές, τις διαφορετικές ιστορίες, τον τρόπο με τον οποίο ο καθένας ασκεί τα καθήκοντά του, έτσι όπως προσδιορίζονται από τον ίδιο του τον εαυτό του και από το κανονιστικό πλαίσιο που κάθε φορά ισχύει. Τώρα, αν κάποιοι θέλουν να εμπλέξουν στην όλη ιστορία και ευρωπαϊκές Αρχές, δεν μένει παρά να περιμένουμε τις απόψεις και αυτών των Αρχών. Σε κάθε περίπτωση, δεν θεωρώ και δεν θα θεωρήσω ποτέ ότι η άμυνα απέναντι στη συκοφαντία αποτελεί προσπάθεια φίμωσης κάποιας κριτικής, η οποία γίνεται στην κυβέρνηση.
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω, επειδή έχουν αρχίσει σιγά-σιγά οι αγροτικές κινητοποιήσεις και με δίωρους αποκλεισμούς και φαίνεται να κλιμακώνεται σιγά-σιγά αυτή η κατάσταση, θα υπάρξουν κάποιες πρωτοβουλίες από την πλευρά της κυβέρνησης, ώστε να εκτονωθεί, ώστε να βρεθεί μια λύση σε αυτό το θέμα και να μην οδηγηθούμε στα άκρα, που έχουμε δει πολλές φορές;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κυβέρνηση δια των αρμόδιων υπουργών της, αλλά και δια στόματος Πρωθυπουργού, έχει δηλώσει ότι είναι ανοιχτή στο διάλογο, όχι μόνο με τους αγρότες, αλλά με όλες τις κινητοποιούμενες κοινωνικές ομάδες, έτσι ώστε να βρεθούν οι βέλτιστες, κάθε φορά, λύσεις. Αυτό το οποίο, όμως, πρέπει να υπενθυμίσουμε είναι ότι αυτός ο διάλογος θα πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένα και όχι μαξιμαλιστικά αιτήματα και να λαμβάνει υπόψη του και τους υπάρχοντες δημοσιονομικούς περιορισμούς. Αυτό το οποίο θα πρέπει να θυμίσουμε, σε ό,τι αφορά ειδικά τις κινητοποιήσεις των αγροτών, είναι ότι η κυβέρνηση πέρυσι δεσμεύθηκε σε μια σειρά από θέσεις, οι οποίες οδήγησαν στη λήξη των αγροτικών κινητοποιήσεων και οι οποίες δεσμεύσεις έχουν υλοποιηθεί στο ακέραιο. Αν υπάρχουν συγκεκριμένα αιτήματα, τα οποία να είναι εύλογα και ρεαλιστικά, εμείς είμαστε διατεθειμένοι να τα συζητήσουμε, έτσι ώστε να κάνουμε και τις αναγκαίες βελτιώσεις.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, μέσα στην εβδομάδα που τρέχει, η Νέα Δημοκρατία σκοπεύει σε ειδική εκδήλωση να παρουσιάσει τα πεπραγμένα της διετούς διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβερνών κόμμα σκοπεύει να παρουσιάσει τα πεπραγμένα του κυβερνητικού έργου από τον Ιανουάριο του 2015 και μετά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είμαι αρμόδιος να σχολιάσω τις πρωτοβουλίες που θα πάρει ο ΣΥΡΙΖΑ. Είμαι αρμόδιος για να σχολιάζω τις πρωτοβουλίες που παίρνει η κυβέρνηση.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Ναι, σας ρώτησα, εάν η κυβέρνηση θα παρουσιάσει τα πεπραγμένα της.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κυβέρνηση, βεβαίως, θα πάρει πρωτοβουλίες, έτσι ώστε το επόμενο διάστημα να παρουσιαστούν τα πεπραγμένα των δύο ετών, να παρουσιαστούν μεγάλες αλλαγές που έγιναν αυτά τα δύο χρόνια. Πρώτα απ΄ όλα, αν θέλετε να κάνω ένα σχόλιο, θα γίνει μια προσπάθεια σύγκρισης της Συμφωνίας που επετεύχθη τον Ιούλιο-Αύγουστο του 2015 σε σχέση με την προηγούμενη καταστροφική Συμφωνία την οποία εφάρμοζε η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου. Να κάνουμε μια σύγκριση των πρωτογενών πλεονασμάτων που πετύχαμε μέσω της 7μηνης διαπραγμάτευσης και κατέληξε στη Συμφωνία του καλοκαιριού. Να θυμίσω ότι με βάση τους στόχους της προηγούμενης Συμφωνίας, το 2016 θα έπρεπε να είχαμε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 4,5%, ενώ με βάση την παρούσα Συμφωνία, ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος ήταν 0,5%. Δηλαδή, μιλάμε για 8 δις λιγότερα μέτρα, λιγότερες περικοπές μισθών και λιγότερη φορολογία. Για το 2017, το αντίστοιχο ποσό, με σύγκριση των δύο Συμφωνιών, η οποία για το 2017 έλεγε 4,5% -ήταν η Συμφωνία του κ. Σαμαρά και του κ. Βενιζέλου- 1,75% είναι η παρούσα Συμφωνία, αφορά ένα ποσό της τάξης των 5 δις ευρώ λιγότερα μέτρα και περικοπές. Τούτο, λοιπόν, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κάθε φορά που η Ν.Δ. θέλει να παρουσιάζει τον εαυτό της ως φιλολαϊκό και ταυτόχρονα ως φιλοαναπτυξιακό. Διότι, κοιτάξτε να δείτε, ανάπτυξη και φιλολαϊκή πολιτική με πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 4,5%, πρέπει να ομολογήσουμε ότι δεν γίνεται. Εξάλλου, είναι ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος σε πρόσφατες δηλώσεις του έχει πει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5% δεν είναι βιώσιμο για την ελληνική οικονομία. Δεν θυμάμαι να έλεγε τα ίδια όταν υπηρετούσε μια κυβέρνηση, η οποία είχε στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων 4,5% μέχρι το 2018, ενώ είχε συμφωνήσει να παραμείνει το πρωτογενές πλεόνασμα κατά μέσο όρο περίπου 4% μέχρι το 2030. Θέλω να καλωσορίσω αυτή την αλλαγή άποψης εκ μέρους του κ. Μητσοτάκη, ωστόσο, ο καθένας κρίνεται και από το αν και κατά πόσο μένει πιστός σε αυτά τα οποία κάθε φορά λέει.
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Αν μου επιτρέπετε, επειδή κάνατε μια τοποθέτηση νωρίτερα, θα ήθελα ένα σχόλιο για την ανακοίνωση της ΕΣΗΕΑ σχετικά με την ανακοίνωση των εργαζομένων στην εφημερίδα «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ», η οποία Ένωση μιλά για στοχοποίηση συντακτών και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς από την πλευρά της κυβέρνησης και για απόπειρα χειραγώγησης. Θα ήθελα ένα σχόλιο επί της ανακοίνωσης της ΕΣΗΕΑ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φαντάζομαι, κ. Μακρυγιάννη, ότι μου κάνετε την ερώτηση αυτή ως αντικειμενικός παρατηρητής και ως τέτοιο θα σας απαντήσω. Η ΕΣΗΕΑ, πέρα από τα συντεχνιακά συμφέροντα, θα πρέπει κάθε φορά να κρίνει στη βάση, όπως είπα, της ποιότητας του παραγόμενου δημοσιογραφικού έργου, αλλά και της τήρησης της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Αν θεωρεί ότι συγκεκριμένες εφημερίδες, οι οποίες, πολλές φορές, τείνουν στον κιτρινισμό, τηρούν τη δημοσιογραφική δεοντολογία και είναι άξιες προστασίας εκ μέρους της Ένωσης Συντακτών, τότε αυτό είναι δικό της θέμα και κρίνεται από τον ελληνικό λαό, αλλά και από το σύνολο των συμμετεχόντων στη δημόσια ζωή.
ΚΑΡΑΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα ένα σχόλιο για την ανάληψη καθηκόντων από τον κ. Τραμπ στις ΗΠΑ. Τι περιμένει η ελληνική πλευρά από τον νέο Αμερικανό Πρόεδρο; Και αν πιθανώς συμμερίζεστε τις ανησυχίες εκτεταμένου τμήματος της διεθνούς κοινότητας για τον τρόπο που θα πολιτευθεί ο κ. Τραμπ, τις σχέσεις που θα αναπτύξει στις νέες αμερικανογερμανικές σχέσεις και επίσης, αν προγραμματίζεται κάποια επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον νέο Αμερικανό Πρόεδρο, καθώς ήδη ο κ. Ερντογάν έσπευσε να κάνει αναφορά στην ανάληψη των καθηκόντων από τον κ. Τραμπ στις ΗΠΑ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει να έχει μια καλή συνεργασία και μια εποικοδομητική σχέση με τη νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Σας ευχαριστώ.