Με το νομοσχέδιο για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας και άλλες διατάξεις, που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή ρυθμίζονται επείγοντα θέματα που αφορούν και τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης:
Θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- Θεσμοθετούνται οι ηλεκτρονικές εξετάσεις για την απόκτηση του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας και διευκολύνεται η διαδικασία πιστοποίησης του επιπέδου γλωσσομάθειας σε περιοχές της περιφέρειας. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών διενέργειας των υπαρχόντων εξετάσεων καθώς και αξιοποίηση του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού και της τεχνογνωσίας που έχουν αναπτύξει φορείς του Δημοσίου.
- Καθιερώνεται ο Ενιαίος Αριθμός Μαθητή στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Έτσι, καθίσταται δυνατόν να μελετηθεί αξιόπιστα το φαινόμενο της σχολικής διαρροής και να προκύψουν δράσεις, με στόχο τη δραστική της μείωση.
- Επανέρχονται στις υπηρεσίες του ΥΠΠΕΘ οι αρμοδιότητες έγκρισης και διενέργειας του συνόλου των σχολικών εκδρομώνκαι των πάσης φύσεως μετακινήσεων των μαθητών και εκπαιδευτικών στο εσωτερικό και εξωτερικό.
- Μετατίθενται οι επαναληπτικές εξετάσεις των μαθητών/τριών (μετεξεταστέοι) από το Σεπτέμβριο στον Ιούνιο, μέτρο που τους διευκολύνει, καθώς έχουν πρόσφατη τη μελέτη για την εξεταστική περίοδο του Μαΐου. Επίσης προστίθεται μια τρίτη ευκαιρία απολυτηρίων εξετάσεων για τους μαθητές/τριες της Γ΄τάξης τον Σεπτέμβριο, ώστε οι μετεξεταστέοι να μη χάσουν μια χρονιά αλλά να μπορέσουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε δημόσια ή ιδιωτικά ΙΕΚ ή όπου αλλού επιθυμούν.
- Δεν υπολογίζονται οι απουσίες μαθητών/τριών που έχουν κληθεί να συμμετάσχουν σε καλλιτεχνικές εκδηλώσεις με πανελλήνια ή πανευρωπαϊκή ή παγκόσμια εμβέλεια.
- Ρυθμίζονται οι μετεγγραφές μαθητών/τριών εσπερινών λυκείων, έτσι ώστε να λαμβάνεται υπόψη η συνολική μαθητική πορεία τους και όχι μόνο η τελευταία εγγραφή τους.
- Ρυθμίζονται θέματα ελληνικής ιθαγένειας για τις περιπτώσεις ανηλίκων που έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς εννέα τάξεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή έξι τάξεις δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως τύπου σχολείου.
- Ρυθμίζονται εκκρεμή ζητήματα, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες για την καθαριότητα των σχολικών μονάδωνπρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2017-2018 και παρατείνεται για ένα ακόμα διδακτικό έτος το μεταβατικό στάδιο που αφορά την απασχόληση του υφιστάμενου προσωπικού με συμβάσεις μίσθωσης έργου.
- Παρέχεται η δυνατότητα, να διατίθενται εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής, σε Εθνικά ή Δημοτικά Κολυμβητήρια που υλοποιούν αθλητικά εκπαιδευτικά προγράμματα υπό την εποπτεία του ΥΠΠΕΘ.
- Αναγνωρίζεται βαθμολογικά η προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και του ΕΕΠ και ΕΒΠ, κατ΄ αναλογία με ό,τι ισχύει στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.
- Ρυθμίζονται διαδικαστικά θέματα για τις μεταθέσεις εκπαιδευτικών που πλέον θα γίνονται ηλεκτρονικά.
- Η κοινή συνεδρίαση των ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ, για την συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου των κοινών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, μπορεί να πραγματοποιείται πλέον καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
- Ρυθμίζονται θέματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Ορίζεται με ορθολογικό τρόπο η κατανομή των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα τμήματα γενικής εκπαίδευσης και προβλέπεται γι’ αυτούς η μη προσμέτρηση του βαθμού της διδασκόμενης δεύτερης ξένης γλώσσας. Καθορίζεται ο τρόπος πιστοποίησης της επάρκειας της γνώσης της γραφήςBraille, προβλέπονται τα δικαιολογητικά που πρέπει να συνοδεύουν τις αιτήσεις των γονέων ή κηδεμόνων των μαθητών για υποστήριξη από ειδικό βοηθό ή από σχολικό νοσηλευτή. Καθορίζεται με σαφήνεια ο ελάχιστος και ο ανώτατος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στις ΣΜΕΑΕ και ρυθμίζονται θέματα αποσπάσεων των τακτικών αιρετών του ΕΕΠ και ΕΒΠ. Αίρεται ο αποκλεισμός των ΑμεΑ από τις εισαγωγικές εξετάσεις στις ανώτερες δραματικές σχολές, καθώς καταργείται σχετική αναχρονιστική διάταξη του ΠΔ 370/1983.
- Ρυθμίζονται ζητήματα για την επαγγελματική εκπαίδευση, όπως θέματα μαθητών ναυτιλιακού τομέα και του μεταλυκειακού έτους-τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ (αναβολή στρατού μαθητών του μεταλυκειακού έτους μαθητείας, μη πραγματοποίηση μαθημάτων στη διάρκεια των σχολικών διακοπών για το έτος αυτό, συμπερίληψη όλου του δημόσιου τομέα στους φορείς που μπορούν να δεχτούν ως μαθητευόμενους απόφοιτους ΕΠΑΛ κ.ά.) Ρυθμίζονται επίσης θέματα για τη μαθητεία για τους σπουδαστές των ΙΕΚ. Ορίζεται ότι η διαχείριση του μεταλυκειακού έτους μαθητείας των ΕΠΑΛ γίνεται από τη διεύθυνση επαγγελματικής εκπαίδευσης του ΥΠΠΕΘ.
- Ρυθμίζονται θέματα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που αφορούν υποψηφίους με σοβαρές ασθένειες. Ρυθμίζεται πλέον οριστικά το δικαίωμα διεκδίκησης νέας θέσης εισαγωγής σε ποσοστό 10% το επόμενο ή μεθεπόμενο έτος, μετά τη συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις.
- Διευρύνεται η πρόσβαση των αποφοίτων ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε άλλες σχολές, πέραν των συναφών, που θα είναι κοινές για όλους τους τομείς σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια (στο 1% των θέσεων). Επανέρχεται το 1% των επιπλέον θέσεων σε ΤΕΙ για αποφοίτους εσπερινών ΕΠΑΛ, με δυνατότητα μάλιστα επιλογής αν θα διαγωνιστούν με το σύστημα των ημερησίων ΕΠΑΛ, για ΤΕΙ και Πανεπιστήμια ή μόνο για το ειδικό ποσοστό των εσπερινών, για ΤΕΙ.
- Δημιουργείται διεύθυνση στο ΥΠΠΕΘ για την εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των ξένων σχολείων, των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών, με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Θέματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Επανιδρύονται δύο Πανεπιστημιακά Τμήματα Τουρισμού που με το σχέδιο «Αθηνά» είχαν κλείσει και μετασχηματιστεί σε κατευθύνσεις άλλων Τμημάτων. Το Τμήμα Τουριστικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και το Τμήμα Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου με έδρα τη Χίο.
Ιδρύεται Πολυτεχνική Σχολή στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, που θα περιλαμβάνει τα υπάρχοντα Τμήματα Μηχανικών Επιστήμης Υλικών, Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής και Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ώστε να κατοχυρωθούν τα επαγγελματικά Δικαιώματα των αποφοίτων των Τμημάτων αυτών.
Ρυθμίζονται θέματα χρηματοδότησης του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών.
Ως προς το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.) ρυθμίζονται θέματα προγραμμάτων σπουδών, διδακτικών συγγραμμάτων, φοιτητικών αδειών, εργασιακά θέματα διδασκόντων, και δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας εκδοτικού οίκου.
Ρυθμίζονται θέματα διοικήσεως του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) και αναγνώρισης τίτλων σπουδών Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.).
Ρυθμίζεται το θέμα των εκπαιδευτικών αδειών των καθηγητών των ΑΕΙ που απέχουν τρία έτη από την αφυπηρέτηση.
Εξορθολογίζεται το καθεστώς των διδασκόντων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας σε σχέση με το έργο που παρέχουν που εκκρεμούσε από το 1994.
Ρυθμίζονται θέματα χορήγησης στεγαστικού επιδόματος, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης φοιτητών καθώς και θέματα εξεταστικής περιόδου για τους επί πτυχίω φοιτητές.
Ρυθμίζεται, με ακαδημαϊκά κριτήρια, η δυνατότατα ένταξης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στους κλάδους του Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) των Πανεπιστημίων, των Τ.Ε.Ι. και των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών.
Δίνεται η δυνατότητα στα μέλη Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.), που είχαν εκλεγεί και καθυστέρησε ο διορισμός τους λόγω της δημοσιονομικής κατάστασης, να ενταχθούν στον κλάδο του Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.), εφόσον έχουν τα απαραίτητα προσόντα.
Ρυθμίζονται θέματα ένταξης στον κλάδο Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) μονίμων υπαλλήλων και Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.) και δίνεται η δυνατότητα στα Τμήματα ένταξης να αποφασίζουν με ακαδημαϊκά κριτήρια. Η πιστοποιημένη εκπαιδευτική επάρκεια αποτελεί προϋπόθεση εκπαιδευτών μη τυπικής εκπαίδευσης.
Ρυθμίζονται θέματα συμβάσεων μίσθωσης έργου και εργασίας όπως η αναγνώριση προϋπηρεσίας σε αυτοχρηματοδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα.
Διευκρινίζεται το καθεστώς απασχόλησης των ακαδημαϊκών υποτρόφων.
Ρυθμίζεται το πρόβλημα εκπαιδευτικών των Τ.Ε.Ι. που δικαιώθηκαν με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις ως προς το πρόβλημα ένταξής τους στο Τ.Ε.Ι.