«Έχει ωριμάσει η στιγμή για να ξαναδούμε τον ρόλο και τη λειτουργία του θεσμού των Φεστιβάλ στον 21ο αιώνα, και να δουλέψουμε για την αναβάθμισή τους μέσα σε ένα πνεύμα συνεργασίας, αμοιβαιότητας και εξωστρέφειας.»
Με αυτά τα λόγια η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου άνοιξε χθες στο αμφιθέατρο της οδού Μπουμπουλίνας μια μαραθώνια (12.00-16.30) και γόνιμη συνάντηση 60 πολιτιστικών φορέων από τις τέσσερις γωνιές της χώρας, οι οποίοι διοργανώνουν θερινά φεστιβάλ αλλά και εκδηλώσεις όλον τον υπόλοιπο χρόνο, και χαιρέτισε τη σχετική πρωτοβουλία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.
Κοντά του και την Βίκυ Μαραγκοπούλου, τέως Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, την Κέλλυ Διαπούλη Καλλιτεχνική Διευθύντρια του εορτασμού της Ελευσίνας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021, και τον Σταύρο Μπένο, Πρόεδρο της εταιρείας «Διάζωμα», που έκαναν τις βασικές εισηγήσεις πριν πάρουν το λόγο με τις προτάσεις τους οι συμμετέχοντες σε αυτό το φεστιβαλικό εργαστήρι. Συνολικά ήσαν παρόντες περισσότεροι από 100 διευθυντές και οργανωτές θερινών φεστιβάλ θεάτρου και μουσικής κυρίως , εκπρόσωποι δήμων, έφοροι αρχαιοτήτων κ.ά. από την Ορεστειάδα ως το Ρέθυμνο και από τη Σκόπελο ως τον Ασπρόπυργο. Τη συζήτηση διηύθυνε ο διευθυντής του πολιτικού γραφείου της υπουργού, Βαγγέλης Πολίτης.
«Ο θεσμός των φεστιβάλ έχει μια πλούσια κληρονομιά και ένα σύγχρονο δυναμικό που μπορεί να τον απογειώσει ακόμα και μέσα στο τσουνάμι των αλλαγών που ζει η Ελλάδα και η Ευρώπη» είπε η Λυδία Κονιόρδου παρακολουθώντας ενεργά τις διάφορες τοποθετήσεις και μιλώντας όχι μονάχα με την θεσμική αλλά και με την καλλιτεχνική ιδιότητά της. «Γι αυτό υποστηρίζουμε τη δημιουργία από κοινού με τους περιφερειακούς φορείς, ενός Πιλοτικού Δικτύου Φεστιβάλ που θα διαμορφώσει ένα πρόγραμμα πολιτιστικών δράσεων, παραγωγών, συμπαραγωγών, και ανταλλαγών των περιφερειακών φεστιβάλ μεταξύ τους και με τα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με την προοπτική αυτή η συνεργασία να αποκτήσει εξωστρέφεια και να διευκολύνει συνέργειες με Φεστιβάλ του εξωτερικού. Από τη δική μας πλευρά, του υπουργείου Πολιτισμού, δίνουμε έμφαση σε τρεις ειδικές κατηγορίες φεστιβάλ: στα φεστιβάλ που φιλοξενούνται σε αρχαιολογικούς χώρους, στα φεστιβάλ που γίνονται σε ακριτικές και απομακρυσμένες περιοχές της επικράτειας, και, πολύ σημαντικό, στα φεστιβάλ που πραγματοποιούνται στα νησιά που υποδέχονται πρόσφυγες.»
Με τη σειρά του, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος τόνισε ότι η συνεργασία αυτή «θα συνεισφέρει στην κινητικότητα των καλλιτεχνών, θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα των καλλιτεχνικών έργων και την ποικιλομορφία της πολιτισμικής προσφοράς και θα συμβάλλει στη διεύρυνση ενός απαιτητικού κοινού στο κέντρο και στην περιφέρεια.»
Το Φεστιβάλ Αθηνών, είπε, «θέλει να ανοίξει έναν διάλογο για τη σημερινή κατάσταση των φεστιβάλ, ώστε να δημιουργηθεί μια νέα κίνηση που θα τονώσει τόσο την ειδική φυσιογνωμία και καλλιτεχνική τους ταυτότητα όσο και την ανταλλαγή ή συμπαραγωγή θεαμάτων. Ένα δίκτυο σαν κι αυτό που προτείνουμε, θα εμπλουτιστεί άλλωστε καταλυτικά από τη σχέση που έχει ο κάθε τοπικός πολιτιστικός φορέας με τη δική του τοπική κοινωνία, καθώς και με τους τοπικούς και περιφερειακούς φορείς.» Και, η εμπειρία από αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα, συμπλήρωσε η υπουργός Πολιτισμού, «θα γίνει το έναυσμα για το επόμενο βήμα.»
Τα ζητήματα που τονίστηκαν από πολλούς συμμετέχοντες στη χθεσινή συζήτηση, ήταν ιδιαίτερα η αναγκαιότητα να τεθούν κανόνες και κριτήρια για την αναβάθμιση των φεστιβάλ – ορισμένοι μίλησαν και για «σκληρή αξιολόγηση» – ενώ πολλοί υπογράμμισαν τη σημασία της διαφάνειας και της εξωστρέφειας («να δημιουργήσουμε γέφυρες ώστε το καλλιτεχνικό δυναμικό της χώρας να ταξιδέψει στα ξένα φεστιβάλ»), την αναγκαιότητα της επιμόρφωσης των στελεχών τους και πάνω απ΄όλα της διασφάλισης του τρόπου χρηματοδότησης και της βιωσιμότητας των καλλιτεχνικών προγραμμάτων. Όλοι συμφώνησαν ότι το κλειδί της επιτυχίας τους είναι η διαμόρφωση μιας διακριτής ταυτότητας των φεστιβάλ.
Μετά τις εισηγήσεις των Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, Βίκυς Μαραγκοπούλου, Κέλλυς Διαπούλη και Σταύρου Μπένου, τοποθετήθηκαν όσοι είχαν στείλει γραπτές προτάσεις στο ΥΠΠΟΑ και στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε σε αρκετούς ακόμα συμμετέχοντες. Συνολικά έκαναν παρεμβάσεις 32 εκπρόσωποι περιφερειακών Φεστιβάλ.