ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ

→ Οι τεχνικές διαπραγματεύσεις διεξάγονται με βάση το γενικό πλαίσιο που συμφωνήθηκε στις προκαταρκτικές συναντήσεις & στο Eurogroup της 20/2. Οι δημοσιεύσεις για απαιτήσεις των δανειστών έξω από το συγκεκριμένο πλαίσιο στερούνται αλήθειας.

→ Δεν υπάρχει καμία απολύτως συζήτηση για εφαρμογή των σχετικών μέτρων από το 2018.

→ Η διαπραγμάτευση οφείλει να γίνεται στο πεδίο και όχι μέσω διαρροών που μόνο σύγχυση προκαλούν.

→ Η δουλειά των τεχνικών κλιμακίων συνεχίζεται. Απαιτείται χρόνος για να συμφωνηθεί το μείγμα πολιτικής που θα εφαρμοστεί από το 2019.

→ Εξετάζονται μεταρρυθμίσεις με σημείο εκκίνησης το 2% του ΑΕΠ το οποίο όμως τελεί υπό διαπραγμάτευση. Είναι πιθανό να μειωθεί.

→ Τα μέτρα, με εφαρμογή από το 2019, θα έχουν τόσο αρνητικό όσο και θετικό δημοσιονομικό πρόσημο. Το καθαρό αποτέλεσμά τους θα είναι 0. Αυτό εξαρτάται και από την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2018 (+3,5%). Με βάση τις προβλέψεις ο στόχος δεν τίθεται εν αμφιβόλω.

→ Η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται εντατικά για τη θετική ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων (SLA) τις επόμενες μέρες. Ο στόχος για ολοκλήρωσή της πριν το eurogroup της 20ης Μαρτίου είναι εφικτός.

→ Μετά την ολοκλήρωση του SLA, στα πλαίσια της 2ης αξιολόγησης, αναμένεται η συγκεκριμενοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων απομείωσης του χρέους

→ Η παραμετροποίηση των μέτρων για το ελλ. χρέος είναι αναπόσπαστο μέρος της 2ης αξιολόγησης και θα διευκολύνει τη μελέτη βιωσιμότητάς του.

→ Η μελέτη βιωσιμότητας του χρέους θα δώσει τη δυνατότητα:
– στο ΔΝΤ να συμμετάσχει στο πρόγραμμα
– στην ΕΚΤ να εντάξει τα ελλ. ομόλογα στο QE

→ Συνεπώς, έχουμε μπροστά μας σαφή βήματα για την ολοκλήρωση όχι απλώς της 2ης αξιολόγησης αλλά μιας ολιστικής συμφωνίας.

→ Μια ολιστική συμφωνία που:
– θα επιλύει το θέμα βιωσιμότητας του χρέους
– θα δίνει πράσινο φως στις αγορές να εμπιστευτούν την ελλ. οικονομία

→ Θα εργαστούμε με υπευθυνότητα & σοβαρότητα για την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τους καλύτερους δυνατούς όρους για την οικονομία & κοινωνία.

→ Ο στόχος της κυβέρνησης είναι να είναι αυτή που θα βγάλει τη χώρα από την κρίση, την επιτροπεία, τα προγράμματα δανεισμού και τα μνημόνια. Η ολοκλήρωση της ολιστικής συμφωνίας είναι το πιο αποφασιστικό βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση.

→ Οι εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών και η πορεία των ελληνικών ομολόγων αποδεικνύουν ότι το κλίμα ανασφάλειας και αβεβαιότητας έχει ανατραπεί.

→ Είναι τεράστια η ευθύνη της αξιωματικής αντιπολίτευσης που επί μήνες τροφοδότησε κινδυνολογικά σενάρια που έβλαψαν την ελληνική οικονομία.

→ Η επιχειρηματολογία της ΝΔ τώρα εστιάζει όχι στην επικείμενη καταστροφή αλλά στις καθυστερήσεις που δήθεν μεγαλώνουν το λογαριασμό. Η ΝΔ αποφεύγει επιμελώς να αναφέρει ότι οι απαιτήσεις του ΔΝΤ είχαν τεθεί πριν σημειωθεί οποιαδήποτε καθυστέρηση -ήδη από τον Δεκ. του 2015.

→ Στο πλαίσιο του στρατηγικού αδιεξόδου και της σύγχυσης που επικρατεί στην αντιπολίτευση εντάσσονται οι δηλώσεις του κυρίου Γεωργιάδη ο οποίος κάλεσε να ασκηθεί επιθετική κερδοσκοπία στην Ελλάδα!

→ Απέναντι στην αλλοπρόσαλλη τακτική της ΝΔ, η κυβέρνηση θα συνεχίσει να εργάζεται για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην ελλ. οικονομία.

→ Το 2017, με δεδομένη πλέον την πορεία για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, θα παρουσιάσει ακόμη θετικότερα αποτελέσματα από το 2016.

 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Κυρίες και Κύριοι,
Οι ελληνικές αρχές συνεχίζουν να διαπραγματεύονται με τους θεσμούς σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων για την ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας, με βάση το γενικό πλαίσιο που συμφωνήθηκε στις προκαταρκτικές συναντήσεις και στο Eurogroup της 20ης Φλεβάρη.
Οι πληροφορίες ωστόσο, που βλέπουν το φως της δημοσιότητας και αφορούν απαιτήσεις των δανειστών έξω από το συγκεκριμένο πλαίσιο που έχει ήδη περιγραφεί εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, στερούνται αλήθειας.
Συγκεκριμένα, δεν υπάρχει καμία απολύτως συζήτηση για εφαρμογή των σχετικών μέτρων από το 2018.
Σε αυτή ειδικά τη φάση της τεχνικής διαπραγμάτευσης ,είναι αναγκαίο όλες οι πλευρές να είναι προσεκτικές ως προς τις πληροφορίες που διοχετεύουν στον Τύπο. Η διαπραγμάτευση οφείλει να γίνεται στο πεδίο και όχι μέσω διαρροών που μόνο σύγχυση προκαλούν στους Έλληνες πολίτες.
Η δουλειά των τεχνικών κλιμακίων συνεχίζεται σε εντατικούς ρυθμούς αλλά απαιτείται χρόνος, ώστε να συμφωνηθεί το μείγμα πολιτικής που θα εφαρμοστεί εκκινώντας από το 2019.
Αυτή τη στιγμή εξετάζονται μεταρρυθμίσεις με σημείο εκκίνησης το 2% του ΑΕΠ το οποίο όμως ακόμη τελεί υπό διαπραγμάτευση και είναι πιθανό να μειωθεί ανάλογα με τις συζητήσεις στα τεχνικά κλιμάκια.
Τα μέτρα που θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το 2019, θα έχουν τόσο αρνητικό όσο και θετικό δημοσιονομικό πρόσημο, ενώ το καθαρό αποτέλεσμα τους θα είναι μηδέν. Προφανώς, αυτό εξαρτάται όμως και από την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2018, ήτοι το 3,5% του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Με βάση εξάλλου τις υπάρχουσες προβλέψεις, ο στόχος αυτός δεν τίθεται εν αμφιβόλω.
Η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται εντατικά, προκειμένου να ολοκληρωθεί θετικά η διαπραγμάτευση σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων τις επόμενες μέρες.

Εφικτός στόχος η ολοκλήρωση της συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο πριν από το Eurogroup της 20ης Μαρτίου.
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας και στα πλαίσια της 2ης αξιολόγησης, αναμένεται η συγκεκριμενοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για την απομείωση του χρέους.
Η παραμετροποίηση των μέτρων για το χρέος είναι αναπόσπαστο μέρος της 2ης αξιολόγησης.
Μετά τον καθορισμό τους, θα διευκολυνθεί η μελέτη βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, γεγονός που θα δώσει τη δυνατότητα τόσο στο ΔΝΤ να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα όσο και στην ΕΚΤ να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Συνεπώς, τα βήματα, ο οδικός χάρτης που έχουμε μπροστά μας για την ολοκλήρωση μιας συνολικής συμφωνίας, είναι σαφή.
Πρόκειται όμως για μια Συμφωνία που είναι κάτι περισσότερο από την ολοκλήρωση μιας απλής αξιολόγησης, αφού ταυτόχρονα επιλύει το κρίσιμο θέμα της βιωσιμότητας του χρέους και δίνει το πράσινο φως στις αγορές, για να εμπιστευτούν την ελληνική οικονομία.
Στο διάστημα λοιπόν που ακολουθεί, η ελληνική κυβέρνηση θα κινηθεί, όπως πάντα, με υπευθυνότητα και σοβαρότητα. Με στοχοπροσήλωση στην ολοκλήρωση της συμφωνίας με τους καλύτερους δυνατούς όρους για την ελληνική οικονομία, αλλά και για την ελληνική κοινωνία.
Δεν πρόκειται να παρασυρθούμε από διαρροές και δημοσιεύματα.
Και καλούμε και τους πολίτες να μην παρασύρονται από αυτά.
Επαναλαμβάνουμε με σαφήνεια. Στόχος αυτής της κυβέρνησης είναι να είναι αυτή που θα βγάλει την χώρα από την κρίση και την επιτροπεία .
Στόχος μας να τελειώνουμε οριστικά με τα προγράμματα δανεισμού και τα μνημόνια που τα συνοδεύουν.
Η ολοκλήρωση της συνολικής συμφωνίας είναι ακριβώς το πιο αποφασιστικό βήμα σε αυτή την κατεύθυνση.
Προφανώς, το σύνολο αυτών των ενεργειών απαιτεί χρόνο και σκληρή δουλειά, όμως ήδη το κλίμα ανασφάλειας και αβεβαιότητας που τεχνηέντως είχε δημιουργηθεί από συγκεκριμένους οικονομικούς και πολιτικούς κύκλους έχει ανατραπεί.
Οι εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών αλλά και η πορεία των ελληνικών ομολόγων αποδεικνύουν του λόγου το αληθές και η αβεβαιότητα που κάποιοι προσπαθούν να συντηρήσουν δεν βρίσκει κανένα απολύτως έρεισμα σε πραγματικά γεγονότα.
Σε αυτό το σημείο όμως είναι τεράστια η ευθύνη της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που επί μήνες τροφοδότησε και συντήρησε κινδυνολογικά σενάρια που έβλαψαν την ελληνική οικονομία για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας.
Ο λόγος που επέλεξε αυτή την τακτική η Νέα Δημοκρατία, είναι επειδή προφανώς βρίσκεται σε στρατηγικό αδιέξοδο. Το αδιέξοδο της όμως, επιτείνεται σήμερα που ήδη έχει ανακρούσει πρύμναν. Η επιχειρηματολογία της τώρα εστιάζει όχι στην επικείμενη καταστροφή, αλλά στις καθυστερήσεις που δήθεν μεγαλώνουν το λογαριασμό. Αυτό που αποφεύγει όμως επιμελώς να αναφέρει, είναι ότι οι απαιτήσεις που προέβαλλε το ΔΝΤ για επιπρόσθετα μέτρα είχαν τεθεί στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης ήδη από το Δεκέμβριο του 2015. Πριν δηλαδή σημειωθεί οποιαδήποτε καθυστέρηση στα συμφωνημένα, τον Αύγουστο του 2015, χρονοδιάγραμματα.
Το στρατηγικό αυτό αδιέξοδο εκφράζεται εξάλλου και από τις διαρκείς παλινωδίες της γραμμής της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Οι χθεσινές δηλώσεις του Αντιπροέδρου της, κυρίου Γεωργιάδη, αλλά και του κυρίου Μητσοτάκη είναι αποκαλυπτικές αυτών των παλινωδιών.
Στο πλαίσιο αυτού του στρατηγικού αδιεξόδου και της σύγχυσης, εντάσσονται εξάλλου και οι το λιγότερο ατυχείς δηλώσεις του κυρίου Γεωργιάδη ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ κάλεσε κάθε ενδιαφερόμενο να ασκήσει επιθετική κερδοσκοπία στην Ελλάδα.
Απέναντι σε αυτή την αλλοπρόσαλλη τακτική η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει να εργάζεται για την προστασία και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία η οποία ήδη έχει μπει από το 2016 σε τροχιά ανάκαμψης.
Το 2017, με δεδομένη πλέον την πορεία για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, θα παρουσιάσει ακόμη θετικότερα αποτελέσματα.
Η ελληνική κυβέρνηση θα αξιοποιήσει επομένως κάθε θετική εξέλιξη, όπως για παράδειγμα την ραγδαία αύξηση της τουριστικής κίνησης, καθώς φαίνεται ότι φέτος αναμένεται να επισκεφθούν τη χώρα μας περίπου 30 εκατομμύρια τουρίστες, ώστε να επιταχύνει την πορεία ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, με στόχο πάντοτε την αύξηση των ποιοτικών και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας.
Για να γίνει αυτό, εντείνουμε τις προσπάθειες μας για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας με ορίζοντα την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της, στη βάση της ποιότητας και της καινοτομίας και όχι στη βάση του χαμηλού κόστους εργασίας και της μερικής απασχόλησης.
Αυτή είναι και η κύρια προτεραιότητα της παρούσας κυβέρνησης και στο πλαίσιο αυτό, τη Δευτέρα 6 Μαρτίου θα συνεδριάσει το Υπουργικό Συμβούλιο με θέμα της ημερήσιας διάταξης το σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης, που συντάχθηκε με την ευθύνη του Υπουργείου Οικονομίας και με τη συμμετοχή όλων των παραγωγικών υπουργείων.
Επίσης, το επόμενο διάστημα, θα εντατικοποιηθεί ο δημόσιος διάλογος για την συνταγματική αναθεώρηση, ώστε σύντομα να προχωρήσει και η σχετική κοινοβουλευτική διαδικασία.
Θέλω να εκφράσω την ικανοποίηση της ελληνικής κυβέρνησης για την έναρξη της πολύκροτης δίκης για την σύμβαση μεταξύ ΟΤΕ και Siemens, για την προμήθεια των ψηφιακών κέντρων παρά τις κωλυσιεργίες που την καθυστέρησαν αδικαιολόγητα.
Θέλω εξάλλου να θυμίσω ότι η επίσπευση των διαδικασιών για την συγκεκριμένη δίκη έγινε με σχετική πρωτοβουλία του τότε Υπουργού Δικαιοσύνης, κυρίου Παρασκευόπουλου.
Τέλος, η ελληνική κυβέρνηση αναμένει με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα της δικαστικής έρευνας που έχει εκκινήσει σε σχέση με το Πόθεν Έσχες του Αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης κυρίου Μητσοτάκη. Για μια ακόμη φορά καλούμε τον Αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να δώσει τα επίμαχα Πόθεν Έσχες στην δημοσιότητα, ώστε να μην μείνει καμία σκιά σε σχέση με την περιουσιακή του κατάσταση αλλά και τις οικονομικές δραστηριότητες της συζύγου του.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΜΑΝΗ: Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να σας ρωτήσω, όταν κλείσει το SLA, το περιεχόμενό του, τα μέτρα, θα τα φέρει η κυβέρνηση για ψήφιση στη Βουλή και μετά θα ξεκινήσει η συζήτηση για πρωτογενή, για μεσοπρόθεσμα, για QE ή – όπως είπε ο κ. Τσακαλώτος στη Βουλή προχθές- θα τα θεωρήσουμε ως μία προσωρινή συμφωνία και όταν κλείσει το σύνολο της συμφωνίας, τότε θα νομοθετηθούν;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εξακολουθούμε να εμμένουμε στη θέση της ελληνικής κυβέρνησης, ότι προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της Β΄ αξιολόγησης είναι ο προσδιορισμός των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, έτσι ώστε να υπάρχει μια συνολική συμφωνία, και από εκεί και πέρα θα εξετάσουμε και τον χρόνο κατά τον οποίο θα έρθουν τα προαπαιτούμενα της συμφωνίας στη Βουλή. Υπάρχει η πιθανότητα κάποια από τα προαπαιτούμενα να ψηφιστούν και πριν από την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων διαδικασιών για την Β΄ αξιολόγηση. Ωστόσο, η βασική θέση της κυβέρνησης έτσι όπως εκφράστηκε από τον κύριο Τσακαλώτο, δεν αλλάζει.
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, με βάση αυτά που είπατε στην αρχή: Διαψεύδετε, δηλαδή, ότι το ΔΝΤ βάζει και άλλες απαιτήσεις πάνω στο τραπέζι; Ακούστηκε ότι θέλουν 3,6 δισ. μέτρα συνολικά, ότι θέλουν να ισχύσει η μείωση των συντάξεων από το 2019. Δεν υπάρχουν αυτά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι στην εισαγωγική μου τοποθέτηση ήμουν σαφής. Είπα ότι τα μέτρα τα οποία συζητούνται αυτή τη στιγμή, τα οποία θα έχουν και θετικό δημοσιονομικό πρόσημο αλλά και αρνητικό δημοσιονομικό πρόσημο, δηλαδή τα «μέτρα και τα αντίμετρα» όπως έχει επικρατήσει να λέγονται, θα αφορούν 2% του ΑΕΠ. Επομένως αν κάνετε τους υπολογισμούς θα δείτε ότι το 2% του ΑΕΠ, αφορά ακριβώς το ποσό το οποίο αναφέρατε. Ωστόσο σας ξαναείπα ότι o δημοσιονομικός αντίκτυπος που θα έχουν τα συγκεκριμένα μέτρα στην ελληνική οικονομία θα είναι μηδέν, εφόσον το 2018 θα έχουμε καταφέρει να πετύχουμε το στόχο του 3,5%. Αυτό νομίζω ότι είναι προφανές. Και αυτό δεν έχει καμία σχέση με οποιαδήποτε λεπτομέρεια της τεχνικής συμφωνίας η οποία συζητείται τώρα. Διότι απαιτείται η επίτευξη του στόχου 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος το 2018 ούτως ή άλλως. Από εκεί και πέρα, δεν κατάλαβα ακριβώς την ερώτηση σε ότι αφορά στη διάψευση. Εγώ είπα ότι δεν συζητείται η εφαρμογή κανενός μέτρου για το 2018. Από εκεί και πέρα, για το 2019 συζητείται το πακέτο των μέτρων 2% με δημοσιονομικό αρνητικό πρόσημο και 2% με δημοσιονομικό θετικό πρόσημο. Άρα, λοιπόν, ο δημοσιονομικός αντίκτυπος θα είναι μηδέν.
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Αν μου επιτρέπετε, έχει ακουστεί ότι για τις μειώσεις των συντάξεων θα πηγαίναμε για το 2020. Και ότι το ΔΝΤ έβαλε είπε πλέον να είναι για το 2019.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι δεν θα μπω σε τεχνικές λεπτομέρειες που αφορούν συγκεκριμένα μέτρα, τη στιγμή που τα τεχνικά κλιμάκια ήδη διαπραγματεύονται το νέο δημοσιονομικό μείγμα.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω αν έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς ότι μέτρα και αντίμετρα θα εφαρμόζονται ταυτόχρονα ή αν είναι υπό εξέλιξη η συζήτηση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι μέτρα και αντίμετρα θα εφαρμοστούν ταυτόχρονα. Η βασική προϋπόθεση για την ισχύ αυτής της συμφωνίας – και η οποία δεν χρειάζεται περαιτέρω εξήγηση – είναι ότι το 2018 θα επιτευχθεί ο στόχος για 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κύριε εκπρόσωπε, ακούμε συνέχεια την κυβέρνηση να αναφέρεται στην σημασία της ένταξης, άμεσα, της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Επειδή βλέπουμε ότι τα χρονικά περιθώρια είναι στενά, επειδή πάντα συμβαίνει να προκύπτουν εμπόδια κλπ., εάν δεν υπάρξει άμεσα η ένταξη ποιο είναι το plan b της κυβέρνησης; Και επιπλέον, υπήρξε τις προηγούμενες ημέρες τηλεφωνική επικοινωνία του κυρίου Τσίπρα με τον κύριο Ντράγκι, επίκειται το επόμενο διάστημα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης ξέρετε ότι προϋπόθεση για την ένταξη της χώρας είναι η ολοκλήρωση της Β΄ αξιολόγησης, η οποία συμπεριλαμβάνει και τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος. Η συζήτηση αυτή δεν είναι μια εύκολη συζήτηση. Απαιτείται παραμετροποίηση των μέτρων, είναι μια τεχνική διαπραγμάτευση η οποία θα πρέπει να λάβει χώρα. Ωστόσο, ο στόχος για την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης παραμένει και θέλουμε να ενταχθούμε στο συγκεκριμένο πρόγραμμα το δυνατόν συντομότερο. Ξέρετε ότι ο λόγος για τον οποίο η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη την ένταξη στο πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης, είναι διότι με την ένταξή της εκεί, εμμέσως επηρεάζονται τα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων και άρα μπορούμε να προετοιμάσουμε την τελική έξοδό μας στις αγορές τον Αύγουστο του 2018, όπου και φιλοδοξούμε να έχουμε τη δυνατότητα αναχρηματοδότησης του ελληνικού χρέους χωρίς οποιαδήποτε στήριξη από τον επίσημο τομέα. Γι’ αυτόν, ακριβώς, το λόγο είναι καλό για την ελληνική οικονομία η όσο το δυνατόν συντομότερη ένταξη στο πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης.
Σε ό, τι αφορά στη συνομιλία του Πρωθυπουργού με τον κύριο Ντράγκι, ο Πρωθυπουργός έχει συχνά επαφές με όλους τους επικεφαλής των θεσμών, αλλά αυτή τη στιγμή δεν έχω κάτι να ανακοινώσω σε σχέση με αυτό.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: (δεν ακούγεται)
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι η πορεία, αυτή τη στιγμή, είναι προδιαγεγραμμένη. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι στόχος είναι μέχρι 20 Μαρτίου να κλείσει η τεχνική συμφωνία, στη συνέχεια να υπάρξουν οι συζητήσεις για τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων και μετά να ενταχθεί η χώρα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Το μόνο το οποίο παραμένει ερωτηματικό, είναι ο ακριβής χρόνος όλων αυτών των βημάτων και όχι το αν θα συντελεστούν. Επομένως, plan b εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, ούτε υπάρχει, ούτε χρειάζεται να υπάρχει.
ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή συναρτήσατε την εφαρμογή των μέτρων που θα συμφωνηθούν με τα αποτελέσματα με την εκπλήρωση των στόχων για το 2018, η αξιολόγηση, εκπλήρωση των στόχων, θα γίνει με τους υφιστάμενους μηχανισμούς ή συζητείται κάποιος νέος μηχανισμός;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν θα γίνει εκ των υστέρων. Η συζήτηση η οποία γίνεται είναι να βρεθεί ένας μηχανισμός, ο οποίος θα μας δώσει τη δυνατότητα τον Οκτώβρη του 2018 και όχι τον Μάη του 2019 να έχουμε μία σαφή εικόνα για το εάν επιτυγχάνεται το πρωτογενές πλεόνασμα, με δεδομένο ότι στόχος είναι τα μέτρα να εφαρμοστούν ταυτόχρονα από 1.1.2019.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω λίγο να επιμείνω στον οδικό χάρτη που αναφέρατε για μετά την ολοκλήρωση του Staff Level Agreement. Είπατε πριν ότι είναι αναπόσπαστο μέρος της συμφωνίας η συμπερίληψη των μεσοπρόθεσμων. Παρ’ όλα αυτά, παραδέχεστε ότι είναι μία δύσκολη τεχνικά συμφωνία και θα απαιτηθεί χρόνος. Ως εκ τούτου, θα μπορούσε να συμφωνηθεί ένα σπάσιμο, δηλαδή η ολοκλήρωση της συμφωνίας στις 20 Μαρτίου για το πράσινο φως για την αξιολόγηση και μετά -και εφόσον νομοθετηθούν τα μέτρα- να δούμε εάν και πότε, ενδεχομένως και σε πόσο διάστημα θα χρειαστεί για τα μεσοπρόθεσμα και για το QE;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοιος σχεδιασμός και τέτοια πρόθεση από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης. Θεωρούμε τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος ως αναπόσπαστο κομμάτι της.
ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε πως το δημοσιονομικό αντίκτυπο θα πρέπει να είναι μηδέν το 2018, τέλος πάντων, αν έχουμε πετύχει το 3,5%…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το 2019.

ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΣ: Ναι, αν έχουμε πετύχει το 3,5% πλεόνασμα. Αυτό σημαίνει ότι εάν δεν έχουμε πετύχει, μέτρα και αντίμετρα εφαρμόζονται, αλλά θα χρειαστούν και άλλα μέτρα αρνητικά όπως τα λέμε ή θα εφαρμοστούν τα αρνητικά και κάποια λιγότερα από τα θετικά; Δεν το έχω καταλάβει, θέλω μια διευκρίνιση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το συνολικό δημοσιονομικό μείγμα, ξέρετε ότι κάθε φορά συζητείται με τους θεσμούς, αλλά και ειδικά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που τότε θα έχει και την ευθύνη της παρακολούθησης της ελληνικής οικονομίας, καθώς ξέρετε ότι τον Οκτώβριο του 2018 θα είμαστε εκτός προγράμματος. Επομένως, είναι πάρα πολύ νωρίς για να γίνει μια οποιαδήποτε τέτοια συζήτηση. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω πάντως με βεβαιότητα είναι ότι με βάση τις υφιστάμενες προβλέψεις, δεν τίθεται εν αμφιβόλω η επίτευξη του στόχου 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2018. Επομένως, θεωρώ ότι και η ερώτηση είναι άνευ αντικειμένου.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να πάμε λίγο στα ελληνοτουρκικά, αν μου επιτρέπετε. Παρακολουθούμε το τελευταίο χρονικό διάστημα έναν έντονο φραστικό, ευτυχώς, πόλεμο μεταξύ του υπουργείου Άμυνας και της απέναντι πλευράς της Τουρκίας. Θέλω να μου εξηγήσετε, εάν υπάρχει κάποια σοβαρή δραματική αλλαγή επιχειρησιακή στο Αιγαίο, που να δικαιολογεί αυτόν τον φραστικό πόλεμο ή αυτές οι δηλώσεις που ακούμε είναι περισσότερο για εσωτερική κατανάλωση. Ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, σε ό,τι αφορά τα ελληνοτουρκικά, καλό είναι να μην εντείνονται, τέλος πάντων, τέτοιου τύπου φραστικές επιθέσεις εκ μέρους της γείτονος. Από τη δική μας μεριά, δύο μόνο σημεία: Το πρώτο είναι ότι η ελληνική πλευρά είναι αποφασισμένη και έτοιμη ανά πάσα στιγμή να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα, αλλά την ίδια στιγμή θέλει και πάντοτε προσπαθεί να διατηρεί ανοιχτούς διαύλους διπλωματικής επικοινωνίας, έτσι ώστε να απομειώνεται η ένταση.

ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, λέτε ότι δεν θα υπάρξουν μέτρα για το 2018 με εφαρμογή το 2018. Άρα, να υποθέσουμε ότι δεν υπάρχει καμία απόκλιση με τους δανειστές ως προς το θέμα του δημοσιονομικού κενού το 2018, δηλαδή υπάρχει συμφωνία ότι δεν υπάρχει κενό και άρα δεν υπάρχει και ανάγκη για μέτρα. Και ένα δεύτερο ερώτημα: Επειδή έχει γίνει πάρα πολλή συζήτηση τις τελευταίες ημέρες για τη ρητορική που έχει ο κ. Τσακαλώτος, ο υπουργός Οικονομικών και που εμφανίζεται να είναι κάπως διαφορετική από αυτή που έχει το Μέγαρο Μαξίμου ή άλλα κυβερνητικά στελέχη. Θα ήθελα μια τοποθέτηση επ’ αυτού αν υπάρχει το οποιοδήποτε θέμα με τον υπουργό Οικονομικών.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος της ερώτησης: Για το 2018, σύμφωνα με τις προβλέψεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή εκ μέρους της Κομισιόν, δεν υφίσταται δημοσιονομικό κενό. Επομένως, δεν τίθεται και θέμα εφαρμογής μέτρων για το 2018, εφόσον και το θέμα του ΔΝΤ αντιμετωπίζεται με βάση τον δημοσιονομικό διορθωτή. Τώρα, το 2% των μέτρων από το οποίο εκκινεί η συζήτηση για την αλλαγή του δημοσιονομικού μείγματος, αφορά αποκλειστικά και μόνο το 2019 και ύστερα. Αλλά δεν θέλω να μπω, αυτή τη στιγμή, σε περισσότερες λεπτομέρειες σε ό,τι αφορά τα ζητήματα αυτά, καθώς οι τεχνικές διαπραγματεύσεις συνεχίζονται.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο θέμα: Θεωρώ ότι πρόκειται για μια «ανακάλυψη» των διαφόρων ΜΜΕ για πολιτική διαφοροποίηση μεταξύ του Πρωθυπουργού και του υπουργού Οικονομικών. Αν παρατηρήσει κανείς τις δηλώσεις τους, επειδή είναι και δύο διαφορετικοί άνθρωποι, στην πραγματικότητα περιγράφουν την ίδια πολιτική ουσία με διαφορετικό λεξιλόγιο. Επομένως, υπό αυτή την έννοια, δεν θεωρώ ότι υπάρχει κανένας λόγος περαιτέρω σχολιασμού. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο είναι εξαιρετικές και η συνεργασία τους, ενόψει του στόχου για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, είναι πάρα πολύ καλή.

ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα ένα σχόλιό σας για όσα έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας για τα δάνεια της Τράπεζας Αττικής και ειδικά για τα δάνεια του κ. Καλογρίτσα από 1.1.2015 με την αντιπολίτευση να κάνει λόγο για ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά και πολιτικά σκάνδαλα των τελευταίων ετών.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης θέλω να εκφράσω την ικανοποίησή μου για το γεγονός ότι εκκίνησε η έρευνα για τα συγκεκριμένα δάνεια και για το pricing policy της Τράπεζας Αττικής κατά την περίοδο που η διοίκηση της Τράπεζας Αττικής ήταν διορισμένη από την προηγούμενη κυβέρνηση, την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου. Και θέλω, επίσης, να πιστεύω ότι από τη στιγμή που το θέμα του pricing policy έχει ανοίξει με πρωτοβουλία του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, ειδικά για την Τράπεζα Αττικής, θα ανοίξει και για όλες τις υπόλοιπες τράπεζες, τις «συστημικές» λεγόμενες τράπεζες, δηλαδή την Alpha, την Eurobank, την Πειραιώς και την Εθνική. Νομίζω ότι θα αναμένουμε με ενδιαφέρον τις πρωτοβουλίες που θα πάρει από εδώ και στο εξής ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας.

ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: Ήθελα να ρωτήσω το εξής, κύριε Εκπρόσωπε: Με βάση το χρονοδιάγραμμα, το οποίο μόλις μας περιγράψατε, στόχος της κυβέρνησης είναι αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο πριν το Eurogroup της 20ης Μαρτίου, να ανοίξει η συζήτηση για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα. Ήθελα να ρωτήσω, πότε θα ισχύσουν και ποιος ο ορίζοντας εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το ελληνικό δημόσιο χρέος, δεδομένου ότι οι ευρωπαίοι παράγοντες μεταθέτουν την εφαρμογή τους για το 2018 και μετά.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, αυτό δεν ετίθετο ποτέ ως πραγματικό θέμα. Όλες οι συμφωνίες, οι οποίες έχουν υπογραφεί, είτε μιλάμε για την κεντρική Συμφωνία του Ιουλίου-Αυγούστου του 2015, είτε μιλάμε για όλα τα επόμενα Eurogroup, θεωρούν δεδομένο ότι η εκκίνηση εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος θα ξεκινήσει μετά τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος. Αυτό δεν αποτελούσε ποτέ είδηση για κανέναν από τους σοβαρά εμπλεκόμενους στο ελληνικό πρόγραμμα. Σε ό,τι αφορά το ζήτημα το οποίο αυτή τη στιγμή συζητείται και στο ζήτημα το οποίο θέτει το ΔΝΤ μετ΄ επιτάσεως στο τραπέζι και νομίζω ότι έχει δίκιο να το θέτει μετ’ επιτάσεως στο τραπέζι, είναι ότι πρέπει σήμερα να γίνει ο προσδιορισμός των μέτρων που θα εφαρμοστούν με τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος, δηλαδή από τον Αύγουστο του 2018. Δεν τίθεται ζήτημα, λοιπόν, σε σχέση με την ημερομηνία εφαρμογής των μέτρων για το χρέος. Τίθεται ζήτημα σε ό,τι αφορά το χρόνο προσδιορισμού, συγκεκριμενοποίησης αυτών των μέτρων. Διαφορετικές απόψεις έχουν για παράδειγμα ή εν πάση περιπτώσει είχαν εκφράσει στο παρελθόν κάποιες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, διαφορετικές απόψεις είχε εκφράσει η ελληνική κυβέρνηση, αλλά και το ΔΝΤ. Νομίζω, όμως, ότι αυτή τη στιγμή έχει βρεθεί ένα σημείο ισορροπίας και θα μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος.

ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η φράση «κλείνει ο κύκλος της λιτότητας» και «λέμε ότι δεν τελείωσε η λιτότητα» είναι φράσεις που έχουν την ίδια πολιτική ουσία, αλλά με διαφορετικό λεξιλόγιο; Η μία ανήκει στον Πρωθυπουργό και η άλλη στον Ευκλείδη Τσακαλώτο.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το «κλείνει ο κύκλος της λιτότητας» σημαίνει ότι δεν ζητούνται εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης επιπρόσθετα μέτρα. Ο Πρωθυπουργός έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι δεν είναι ευχαριστημένος με το δημοσιονομικό μείγμα, το οποίο πρόκειται να εφαρμοστεί αφού καταλήξουμε σε συμφωνία με τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών. Ο κ. Τσακαλώτος λέει ακριβώς το ίδιο πράγμα με διαφορετικό τρόπο. Ουδείς θα ήταν τόσο ανόητος, ώστε να ισχυριστεί ότι υπάρχει η οποιαδήποτε αίσθηση του Πρωθυπουργού ότι το 3,5% του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι ένας μικρός στόχος ή ένας εύκολα επιτεύξιμος στόχος. Αυτά, τα σκέφτονται μόνο οι επικοινωνιακοί εγκέφαλοι της Ν.Δ., οι οποίοι και τα διοχετεύουν στους διάφορους δημοσιογράφους για να μπορούν να φτιάχνουν δημοσιεύματα, τα οποία θα επικαλούνται δήθεν συγκρούσεις στο εσωτερικό της ελληνικής κυβέρνησης, επειδή ακριβώς η Ν.Δ. δεν έχει κανέναν άλλον τρόπο να αντιπολιτευθεί την ελληνική κυβέρνηση.

ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να περάσουμε λίγο τον Ατλαντικό. Όπως ξέρετε, εμείς στην Αμερική αυτή την περίοδο η ελληνική κοινότητα ετοιμάζεται πυρετωδώς για το μεγάλο γεγονός που είναι οι εορτασμοί για την εθνική παλιγγενεσία. Κορυφαίες εκδηλώσεις είναι η παρέλαση στην 5η Λεωφόρο και η πολιτική εκδήλωση στο Λευκό Οίκο. Είναι η πρώτη επίσημη του Ντόναλντ Τραμπ. Η ελληνική κυβέρνηση θα επιδιώξει να έχει εκπροσώπηση στο ανώτατο δυνατό επίπεδο ως μια ευκαιρία για να ανοίξει και έναν επίσημο δίαυλο επικοινωνίας με την κυβέρνηση Τραμπ ή θα το αφήσει, δηλαδή, στο παραδοσιακό, παρουσία του πρέσβη, για παράδειγμα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική κυβέρνηση θα επιδιώξει να συμμετέχει με τον τρόπο με τον οποίο αρμόζει στις συγκεκριμένες εκδηλώσεις. Δεν μπορώ, αυτή τη στιγμή, να σας ανακοινώσω ποιος θα παραβρεθεί εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης εκεί. Ωστόσο, είναι βούλησή μας να έχουμε εκπροσώπηση σε όσο το δυνατόν υψηλότερο επίπεδο.

ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα μπορούσατε να μας διαφωτίσετε λίγο σχετικά με το μείγμα των αντίμετρων-μέτρων…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, όχι, δεν θα μπω σε καμία τεχνική λεπτομέρεια, αυτή τη στιγμή.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Είναι επίσημη θέση της κυβέρνησης αυτό που δήλωσε ο κ. Μαυραγάνης ότι θα επιβάλλονται πρόστιμα στους εκάστοτε παραβάτες ανάλογα με το εισόδημά τους; Ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ξέρω αυτή τη συγκεκριμένη δήλωση. Δεσμεύομαι, όμως, ότι θα το κοιτάξω και θα σας απαντήσω όσο το δυνατόν συντομότερα. Σας ευχαριστώ πολύ.