Στην ομιλία του κατά τη συζήτηση στη Βουλή του Σχεδίου Νόμου «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα Εκπαίδευσης», ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
- Στο πλαίσιο της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, θα πρέπει να διασφαλιστούν διαδικασίες δημοκρατικές, διαδικασίες αντικειμενικές και διαδικασίες αξιοκρατίας για την επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων.
- Με βάση τις αξίες και τους περιορισμούς –οι οποίοι δεν είναι μόνο νομικού χαρακτήρα- μπορεί ο Διευθυντής του σχολείου να επιλεγεί με βάση τα επιστημονικά κριτήρια, την προϋπηρεσία και τη συνέντευξη. Τι σημαίνει προϋπηρεσία: είναι κυρίαρχη η παρουσία στην τάξη; Εμείς λέμε ότι ναι είναι. Θα ήθελα να μην υποβαθμίσει κανένας αυτό που σημαίνει η παρουσία στην τάξη. Στην τάξη παίζεις έναν άλλο ρόλο. Ένας από τους ρόλους που έχεις είναι η μετάδοση της γνώσης. Ας μην υποτιμάμε τι σημαίνει παρουσία στην τάξη.
- Η πλειοψηφία των καθηγητών και των δασκάλων επιτελούν ένα κοινωνικό λειτούργημα που στο σύνολό του δεν είναι μοριοδοτήσιμο, αλλά προσπαθούμε με αντικειμενικά κριτήρια να γίνει.
- Όλοι ξέρουμε την προϊστορία του θεσμού της συνέντευξης. Αυτός ο θεσμός ήταν ένας αμαρτωλός θεσμός. Όμως, αντικειμενικά, είναι ένας σημαντικός θεσμός; Εμείς λέμε, ναι. Γιατί ο εκπαιδευτικός δεν είναι το άθροισμα μορίων. Ο Διευθυντής δεν μπορεί να είναι το άθροισμα των αριθμών και των μορίων. Άρα κάποιος πρέπει να δει και θέματα προσωπικότητας. Πρέπει κανείς να δει το πώς ο Διευθυντής εκφράζει ένα όραμα για το σχολείο. Αυτόν τον θεσμό, οι προηγούμενες κυβερνήσεις τον εξευτέλισαν ακριβώς για να μην μπαίνουν σε διοικητικές θέσεις άνθρωποι που πραγματικά ήταν εκπαιδευτικοί και τα κομματικά στοιχεία ήταν κυρίαρχα. Επειδή όμως είναι ένας θεσμός που έχει σημασία να διακριθεί, λέμε να τον ξαναβγάλουμε στην επιφάνεια και βάζουμε εκπαιδευτικούς, στελέχη της εκπαίδευσης, ενώπιον μιας ευθύνης. Η εκπαιδευτική κοινότητα θεωρεί ότι αυτός ο θεσμός έχει σημασία, ώστε να μπορέσει και να συνεκτιμηθεί ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων. Η άποψη του συλλόγου θα εκφράζεται και θα συνεκτιμάται στη συνέντευξη. Η έκφραση άποψης και η συνεκτίμησή της, είναι θέσεις βαριάς ευθύνης. Σεβόμαστε τους εκπαιδευτικούς, διότι ξέρουμε ότι αυτή την ευθύνη μπορούν να την φέρουν εις πέρας.
- Ελπίζουμε το φθινόπωρο να αρχίσουμε να συζητάμε όλα τα θέματα που αφορούν στον ρόλο του Συλλόγου των Διδασκόντων, γιατί η Δημοκρατία δεν μπορεί να εκφυλιστεί στο διαδικαστικό της στοιχείο. Η Δημοκρατία είναι κάτι πολύ πιο βαθύ και κάθε μέρα πρέπει να διεκδικείται.
- Το να λέει κάποιος ότι πρέπει να υπάρχει θητεία, δεν είναι κάτι το τιμωρητικό. Για τις τωρινές υποψηφιότητες, δεν τίθεται κανένα θέμα. Ο καθένας, ανεξαρτήτως θητείας, μπορεί να κάνει αίτηση. Μήπως όμως να αφήσουμε το θέμα της θητείας ανοιχτό για να το συζητήσουμε; Μπορεί να αποφασίσουμε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν θητείες, μπορεί να αποφασίσουμε ότι πρέπει να υπάρχουν. Αλλά ας μην φοβόμαστε να συζητήσουμε ζητήματα ουσίας.
- Οι Διευθυντές Εκπαίδευσης είναι στη θέση τους. Δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση της νομιμότητας και παρακαλώ πολύ να μην κάνουμε τους δικαστές, όταν τα ίδια τα δικαστήρια δεν έχουν αμφισβητήσει τις θέσεις τους. Οι Διευθυντές συνεχίζουν το έργο τους και απ’ ό,τι πληροφορούμαι είναι εξαιρετική η λειτουργία τους. Εμείς αυτό το συνεχίζουμε και ζητώ να μην γίνεται σπέκουλα. Υπάρχουν 7 ή 8 προσφυγές σε όλη την Ελλάδα που είναι στα δικαστήρια. Κάποιες προσφυγές στα πρωτοβάθμια δικαστήρια δεν έχουν δικαιωθεί. Μην προσπαθούμε να προτρέχουμε σε αυτά τα ζητήματα.
- Οι Πρυτάνεις θα εκλέγονται από ένα ψηφοδέλτιο και από άλλο ψηφοδέλτιο με μονοσταυρία θα εκλέγονται οι Αντιπρυτάνεις. Υπάρχει το επιχείρημα που λέει «πώς αυτοί θα τα βρούνε;». Όλη η κοινωνία λέει «βρείτε τα, μην είστε σε εμφύλιους πολέμους στα πανεπιστήμια». Εμείς, ως πολιτική ηγεσία, δεν μπορούμε να κλείσουμε τα αυτιά μας σε αυτή την έκκληση της κοινωνίας. Αν είναι από ένα ψηφοδέλτιο ο Πρύτανης και από άλλο οι Αντιπρυτάνεις και διαφωνούν, ας καθίσουν να τα βρουν για το καλό του Πανεπιστημίου, αλλιώς ας παραιτηθούν. Με τον τρόπο που πάμε να καθιερώσουμε αυτή την εκλογή, σπάμε διαπλοκές και το λέω τόσο. Θα είναι πιο πλουραλιστική η ηγεσία των Πανεπιστημίων, θα είναι πιο προσωποκεντρική –που πάρα πολλοί πανεπιστημιακοί του ζητούν αυτό, δηλαδή να ψηφίσουν ανθρώπους που τους γνωρίζουν και προσωπικά- και θα είναι πολύ πιο λειτουργική.
Σε πνεύμα συναίνεσης ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή το Νομοσχέδιο «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα Εκπαίδευσης». Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου έκανε δεκτές αρκετές από τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που προτάθηκαν από την αντιπολίτευση, επιτυγχάνοντας κατά την ψηφοφορία σημαντική πλειοψηφία-πλην Χρυσής Αυγής- σε βασικά άρθρα του Νόμου.
Αμέσως μετά την ψηφοφορία απευθυνόμενος στο Σώμα της Ολομέλειας ο κ. Γαβρόγλου χαιρέτησε τη στάση των κομμάτων της Αντιπολίτευσης τονίζοντας ότι τα θέματα της Παιδείας απαιτούν ευρύτερες συναινέσεις που όπως έδειξε η τριήμερη συζήτηση στη Βουλή είναι ένας στόχος εφικτός.
Επισυνάπτεται το Νομοσχέδιο στην τελική μορφή του: