Φίλες και φίλοι, είναι πραγματικά ιδιαίτερη η χαρά μου που βρίσκομαι σήμερα ξανά στη Λαμία, στο δεύτερο κατά σειρά συνέδριο που συνδιοργανώνουμε με την τοπική αυτοδιοίκηση και αφορά την επόμενη μέρα. Αφορά τον από κοινού σχεδιασμό της επόμενης μέρας, της παραγωγικής ανασυγκρότησης του τόπου μας, στη συνεργασία με αυτούς που τους αφορά σε τοπικό επίπεδο, με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους παραγωγικούς φορείς.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους όσοι έλαβαν μέρος σ’ αυτή την διήμερη διαδικασία η οποία, απ’ ότι έμαθα, ήταν ιδιαίτερα ζωντανή, ιδιαίτερα ουσιαστική, ιδιαίτερη εποικοδομητική. Και θα ήθελα ιδιαίτερα να ευχαριστήσω βεβαίως, όλους τους δημάρχους, και τους 25 που έλαβαν μέρος, αλλά και τον Περιφερειάρχη της Στερεάς Ελλάδας. Και βεβαίως, να τον ευχαριστήσω ιδιαίτερα και θα πω ότι καταλαβαίνω απολύτως, αν μάλιστα λάβω υπόψη μου και αυτό που είπε ότι του χαλάσαμε και τη βδομάδα του μέλιτος, και κυρίως αν λάβω υπόψη μου και τον κουρνιαχτό που σηκώθηκε από την ενόχληση της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την παρουσία του σήμερα. Και λίγα μας είπε. Και λίγα μας έσουρε. Περίμενα χειρότερα.
Όμως, θέλω να διαβεβαιώσω και τον αγαπητό Κώστα και όλους εσάς, ο αντίλογος, ο διάλογος, η σύγκρουση των επιχειρημάτων είναι βασικό στοιχείο της δημοκρατίας μας, βασική προϋπόθεση για να προχωρήσουμε στη στοιχειώδη συνεργασία και στη στοιχειώδη συνεννόηση. Η κριτική, λοιπόν, είναι καλοδεχούμενη και θεωρώ ότι οι εργασίες του διήμερου συνεδρίου επιβεβαιώνουν την εκτίμηση ότι ο διάλογος, η επικοινωνία, ο κοινός σχεδιασμός με τους φορείς της τοπικής κοινωνίας, τους παραγωγικούς φορείς και την αυτοδιοίκηση είναι ο μόνος δρόμος για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις προκλήσεις της επόμενης μέρας. Και θέλω να επισημάνω ότι, όπως και στο πρώτο συνέδριο στη Δυτική Μακεδονία, έτσι και εδώ στη Στερεά Ελλάδα, η συνεργασία μας αυτές τις δυο μέρες, η συνεργασία ανάμεσα στα μέλη της κυβέρνησης και στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας υπήρξε ειλικρινής και εποικοδομητική.
Φίλες και φίλοι, επιτρέψτε μου όμως μιας και πιστεύω βαθιά ότι βρισκόμαστε μπροστά –ήδη θα έλεγα- σ’ αυτό που ονομάζεται επόμενη μέρα και άρα χρειάζεται σχεδιασμός, βρισκόμαστε ήδη μπροστά σ’ αυτό που ονομάζουμε δρόμο μετάβασης προς τη σταθερότητα και την ανάπτυξη, πιστεύω ότι ζητούμενο είναι να οργανώσουμε αυτή τη μετάβαση με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο, έτσι ώστε να αποφύγουμε –πράγματι- στρεβλώσεις και προβλήματα του παρελθόντος.
Επιτρέψτε μου λοιπόν, εισαγωγικά, πριν τοποθετηθώ για τα προβλήματα της περιφέρειας, έτσι όπως ο αρχικός κυβερνητικός σχεδιασμός, αλλά και η επιρροή από τα τραπέζια της συζήτησης αυτές τις δύο μέρες, έρχονται και συγκλίνουν ως συμπεράσματα που θα αποτελέσουν τον βασικό κορμό της ομιλίας μου. Επιτρέψτε μου, όμως, πριν μπω στα της περιφέρειας, να πω δυο σκέψεις. Να πω δυο σκέψεις και τη γνώμη μου για το πώς θα πρέπει να κατανοούμε την ανάπτυξη στις νέες συνθήκες που διαμορφώθηκαν μετά την κρίση και στη διαδικασία εξόδου από αυτή. Πρώτα από όλα, ο στόχος της ανάπτυξης δεν αφορά μόνο κάποιες κοινωνικές ομάδες, κάποιες περιφέρειες, κάποια συμφέροντα, κάποια κόμματα, ή την κυβέρνηση. Αφορά, θα έλεγα, στην ίδια την ύπαρξη της πατρίδας μας. Αφορά στην εθνική μας κυριαρχία, στην ευημερία του λαού μας, στο μέλλον των νέων ανθρώπων, στο αύριο των παιδιών μας.
Αυτή ακριβώς η ζωτική σημασία της ανάπτυξης την τοποθετεί εκ των πραγμάτων στο κέντρο μιας μεγάλης προσπάθειας όχι κομματικής, όχι κυβερνητικής, θα μου επιτρέψετε την έκφραση, εθνικής προσπάθειας. Ακριβώς γι’ αυτό, οφείλουμε να αναζητήσουμε με σοβαρότητα, σύνεση, όραμα, και αίσθηση ευθύνης εκείνα τα κοινά σημεία, που θα προσδώσουν στη μεγάλη προσπάθεια τον εθνικό χαρακτήρα που της αξίζει.
Φυσικά, όπως προείπα, δεν πρόκειται να καταργηθούν και δεν θα καταργηθούν οι πολιτικές, ή οι ιδεολογικές διαφορές. Πιστεύω όμως ότι σήμερα, περισσότερο από χτες, υπάρχει η ανάγκη για συνεννόηση σε τοπικό, κλαδικό, περιφερειακό, αλλά και σε κεντρικό επίπεδο. Όχι συμφωνία, προσέξτε. Άλλο συνεννόηση, άλλο συμφωνία. Αρκεί να κατανοήσουμε ότι η ανάπτυξη, το αναπτυξιακό σχέδιο σε όλες του τις πλευρές, οι κοινωνικές συμμαχίες που απαιτούνται για να υλοποιηθεί, δεν επιδέχονται μικροκομματικές προσεγγίσεις και επικοινωνιακές αντιμετωπίσεις. Και θέλω να σας διαβεβαιώσω γι’ αυτό. Μπορούσαμε να κάνουμε κομματική εκδήλωση, δεν χρειαζόμασταν τον Περιφερειάρχη, τους Δημάρχους και τους παραγωγικούς φορείς. Αυτό που θέλουμε ειλικρινά είναι να ακούσουμε, να μάθουμε, να συμβάλλουμε κι εμείς, να συνθέσουμε διότι βρισκόμαστε τελικά, μπροστά στην επόμενη μέρα που έρχεται και τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε στην ίδια βάρκα. Στην ίδια μεριά, αν θέλετε. Στο ίδιο κλαδί. Πρέπει να σταματήσουμε να το πριονίζουμε. Αυτό είναι το πρώτο που θέλω να πω.
Το δεύτερο είναι, κατά την άποψή μου, η ανάπτυξη. Ή θα είναι δίκαιη, ή δεν υπάρξει. Δεν θα ακουμπήσει τους ανθρώπους, τους απλούς, τους καθημερινούς. Δεν θα ακουμπήσει, κυρίως, αυτούς που σήκωσαν το μεγαλύτερο βάρος της κρίσης. Δίκαιη ως προς την ισόρροπη πρόοδο όλων των περιφερειών της χώρας –κι εδώ πρέπει να δούμε τις ανισότητες στις οποίες αναφερθήκατε πιο πριν- δίκαιη ως προς την κατανομή των πόρων, αλλά και ως προς την κατανομή των ωφελημάτων, με προτεραιότητα εκείνες τις κοινωνικές ομάδες, που πλήρωσαν βαρύτερο κόστος στην περίοδο της κρίσης.
Και τρίτον, τελευταία μου παρατήρηση, εισαγωγική. Η ανάπτυξη δεν είναι μόνο θέμα σχεδίου, επιμονής, δουλειάς και συνεννόησης. Είναι και θέμα δημοκρατίας, δικαιοσύνης, αποτελεσματικότητας της κρατικής μηχανής, εμπέδωσης αισθήματος αλληλεγγύης και ασφάλειας. Από την άποψη αυτή, ταυτόχρονα με την προσεκτική και φιλόδοξη χάραξη των νέων αναπτυξιακών δρόμων, έχουμε υποχρέωση να προωθήσουμε τάχιστα και χωρίς δισταγμούς, τις μεγάλες και αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για τον τόπο. Στην Παιδεία, στην Υγεία, στο κράτος και στους θεσμούς του, στη σχέση του κράτους με τον πολίτη, στην πάταξη της γραφειοκρατίας, στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη απονομή της Δικαιοσύνης. Μιλώ για ένα ευρύτατο μέτωπο, όπως αντιλαμβάνεστε. Τόσο ευρύ, που απαιτεί ευρύτατες κοινωνικές συμμαχίες, ευρύτητα αντιλήψεων, ευρύτητα πνεύματος και ευρύτητα πολιτικών σχεδιασμών.
Θα αδικούσαμε, λοιπόν, τον εαυτό μας, θα αδικούσαμε τον λαό μας, και τον μεγάλο στόχο της ανάπτυξης, αν επιχειρούσαμε να μπούμε στη νέα μέρα, και στους νέους δρόμους, με τους κληρονομημένους από το χθες, από το παρελθόν κανόνες, που εφαρμόστηκαν από αυτούς που εφαρμόστηκαν, και μας οδήγησαν στο χείλος της καταστροφής.
Μ’ αυτές τις σκέψεις, φίλες και φίλοι, θέλω να εισέλθω στα θέματα που αφορούν την περιφέρεια. Την Περιφέρειά σας, την καρδιά της Ελλάδας, όπως ειπώθηκε. Η Περιφέρεια της Στερεάς είναι μια περιφέρεια με μεγάλες και πολύμορφες αναπτυξιακές δυνατότητες. Παράλληλα, όμως, αντιμετωπίζει σοβαρά χρόνια παραγωγικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα. Τα προβλήματα αυτά είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής, που για χρόνια επέτρεψε την ασύδοτη παραβίαση της νομοθεσίας και την σωρευτική επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Ενώ παράλληλα, η για πολλά χρόνια άναρχη και ασύνδετη χρηματοδότηση έργων και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων είχε ως αποτέλεσμα την σπατάλη πόρων και τη μειωμένη απόδοση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων. Αναμφίβολα, η κρίση που εκδηλώθηκε το 2010 και η καταστροφική λιτότητα που ακολούθησε ήταν για την Στερεά ένα πρόσθετο πλήγμα. Ωστόσο, μια ουσιαστική εκτίμηση της σημερινής κατάστασης, δεν μπορεί να μην συνυπολογίζει και τις στρεβλώσεις που συσσωρεύτηκαν πολύ πριν την κρίση.
Η Περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδας είναι, χωρίς αμφιβολία, αδικημένη από την κατανομή των πόρων του νέου ΕΣΠΑ. Η κατανομή έγινε το 2014 – εμείς την βρήκαμε – με κριτήριο αποκλειστικά το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και με στοιχεία, όμως, του 2008, δηλαδή πριν ξεσπάσει η κρίση. Το κριτήριο αυτό είναι εντελώς ανεπαρκές, προφανώς, στο να αποτυπώσει την οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα στις Περιφέρειες. Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Στερεάς Ελλάδας εμφανιζόταν και εμφανίζεται υψηλό κατά μέσο όρο, λόγω της βιομηχανικής ζώνης στα Οινόφυτα και στο Σχηματάρι. Ωστόσο, η Περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδας είναι από αυτές που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Η ανεργία στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, παραμένει σε υψηλό επίπεδο.
Καταγράφηκε στο 26,5% περίπου το περασμένο Μάρτιο, παρά το γεγονός ότι μειώθηκε κατά 4-4,5 μονάδες τα τελευταία δυο χρόνια, ωστόσο είναι σε υψηλότερα μεγέθη από τον μέσο όρο στη χώρα, που είναι στο 21,7%. Και το 2015 το ποσοστό απασχόλησης ήταν λίγο πιο πάνω από το μισό, δηλαδή νούμερα – μεγέθη που αποδεικνύουν ότι δεν αξιοποιείται το διαθέσιμο ανθρώπινο δυναμικό. Αυτή είναι μια μεγάλη αδικία που έχουμε χρέος με κάθε μέσο, με κάθε τρόπο, να τη διορθώσουμε. Κι αν αυτός δεν είναι ο στόχος και από εκεί δεν κριθεί το αποτέλεσμα της ανάπτυξης δεν θα έχει νόημα να μιλάμε για μεγέθη και για νούμερα, όπως μιλάγαμε για δεκαετίες, χωρίς αυτά να σημαίνουν κάτι στην πραγματικότητα των ανθρώπων. Γι’ αυτό και είπα εισαγωγικά ότι θα είναι δίκαιη, ή δεν θα υπάρξει.
Σε ό, τι αφορά την αδικία της κατανομής των πόρων, είμαστε σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και διεκδικούμε, σε συμμαχία και με άλλες χώρες, να διευρυνθούν με γεωγραφικούς και κοινωνικούς δείκτες τα κριτήρια με τα οποία κατανέμονται οι πόροι του ΕΣΠΑ. Και να ληφθούν υπόψη και οι επιπτώσεις της κρίσης, που για κάποιες χώρες όπως η δική μας, ήταν δυσανάλογα βαριές.
Δεν μένουμε όμως σ’ αυτή τη διεκδίκηση. Έχουμε ήδη κινητοποιήσει όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, μαζί με πολύτιμους εθνικούς πόρους προκειμένου να στηρίξουμε την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, πριν και αν τα καταφέρουμε στις Βρυξέλλες για να αποκαταστήσουμε ή να διορθώσουμε αυτή την αδικία.
Σχετικά με τις πρόσθετες χρηματοδοτικές ανάγκες της Περιφέρειας έχουμε πάρει ήδη πρωτοβουλίες: Πρώτον, ενισχύουμε τους πόρους του ΕΣΠΑ για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, προσθέτοντας εθνικά κεφάλαια, εθνικούς πόρους. Αυξήσαμε τα διαθέσιμα κονδύλια του Περιφερειακού Προγράμματος κατά 44 εκ. €, προκειμένου να καλύψουμε τις ανάγκες στους τομείς της Υγείας, της Παιδείας και του Περιβάλλοντος. Ενώ έχουμε βρει τα εργαλεία που απαιτούνται ώστε η συνολική χρηματοδότηση του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος να φτάσει τελικά τα 300 εκατομμύρια, από 190 που ήταν αρχικά.
Δεύτερον, πέρα από το ΕΣΠΑ, αυξήσαμε σημαντικά την χρηματοδότηση προς την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας από εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Για το 2015 από τα 8,5 εκ ευρώ – που προβλεπόντουσαν τότε, από την προηγούμενη κυβέρνηση- πήγαμε στα 30,5 εκ. ευρώ. Και εντάχθηκαν 65 νέα έργα με προϋπολογισμό περίπου 26εκ. ευρώ. Αντίστοιχα, το 2016 από 9,5 εκ. ευρώ –αρχικά- δόθηκαν τελικά περίπου 33,5 εκ. ευρώ. Παράλληλα, εντάχθηκαν 70 νέα έργα με προϋπολογισμό περίπου 42 εκ. ευρώ. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και για το 2017, όπου από τα 11,5 περίπου εκ. ευρώ που αντιστοιχούσαν στην Στερεά, έχουν ήδη ενταχθεί 32 νέα έργα με προϋπολογισμό που ξεπερνά ήδη τα 23,5 εκ. ευρώ.
Συνολικά, λοιπόν, την τριετία 2015-2017, ακριβώς για να αντιμετωπίσουμε αυτή την δομική αδικία που αφορά τη Στερεά Ελλάδα, κατευθύνθηκαν περισσότερα από 100 εκ. ευρώ στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, ποσό υπερτριπλάσιο από τον αρχικό σχεδιασμό που προέβλεπε περίπου 30 εκ. ευρώ στην τριετία. Οι παραπάνω παρεμβάσεις που χρηματοδοτούνται από το Εθνικό Πρόγραμμα δημοσίων Επενδύσεων και η αύξηση του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος ΕΣΠΑ της Στερεάς Ελλάδας, σε συνδυασμό με τις ενισχύσεις του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, θα έλεγα ότι συγκροτούν ένα ολοκληρωμένο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για την Περιφέρεια Στερεάς, το οποίο συνδιαμορφώνουμε με την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς.
Επιπλέον: Δρομολογούμε τη χρηματοδότηση μεγάλων έργων μέσα από τη συνεργασία που αναπτύξαμε με μεγάλους ευρωπαϊκούς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς. Όπως η χρηματοδότηση της Παράκαμψης Χαλκίδας στο τμήμα Λαμψάκου – Ψαχνά, με προϋπολογισμό 220 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Έργο για το οποίο και έχουν εκπονηθεί και εγκριθεί όλες οι τεχνικές μελέτες και οι περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή του. Με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ξεκινάμε, επίσης, ένα μεγάλο πρόγραμμα έργων οδικής ασφάλειας σε ολόκληρη τη χώρα. Πρόγραμμα, από το οποίο η Περιφέρεια Στερεάς, με το εκτεταμένο οδικό δίκτυο, είναι από τις πρώτες που θα ωφεληθεί.
Τέλος, χρηματοδοτούμε με περισσότερα από 105 εκ. ευρώ από δημόσιους πόρους το μεγάλο πράγματι, μεγαλόπνοο έργο της εξυγίανσης του Ασωπού, ενώ με τα νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία που αναπτύξαμε, όπως το Ταμείο Υποδομών, διευκολύνουμε και τη συμμετοχή των ιδιωτών στην υλοποίησή του. Στο κρίσιμό αυτό θέμα του Ασωπού θα αναφερθώ αναλυτικότερα παρακάτω.
Θα πρέπει στα παραπάνω να προσθέσω την υλοποίηση Προγραμμάτων Τοπικής Ανάπτυξης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη μικρή επιχειρηματικότητα, που κατανέμουν στην Στερεά Ελλάδα 35 εκ. ευρώ σε έξι αναπτυξιακές εταιρίες. Συνοψίζοντας, μάλιστα, την συζήτηση που έγινε στα στρογγυλά τραπέζια αυτές τις δύο ημέρες, θεωρώ ότι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την παραγωγική Ανασυγκρότηση της Περιφέρειας, πρέπει να βασίζεται σε τρείς άξονες. Ο πρώτος άξονας είναι η στήριξη της υπάρχουσας παραγωγικής και κοινωνικής βάσης. Αναφέρθηκα πριν στο θέμα της χρηματοδότησης, που όπως είναι προφανές απασχολεί την Περιφέρεια.
Από εκεί και πέρα, το ζητούμενο είναι να στηρίξουμε και να αναπροσανατολίσουμε τους βασικούς παραγωγικούς τομείς του τόπου που είναι κυρίως η βιομηχανία , η αγροτική παραγωγή και ο τουρισμός. Με στόχους την αναβάθμιση του παραγόμενου προϊόντος, και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, θέσεων υψηλής ειδίκευσης και κατάρτισης, και –βεβαίως- θέσεων αξιοπρεπώς αμειβόμενων.
Αν λοιπόν ο πρώτος άξονας είναι η στήριξη της υπάρχουσας παραγωγικής βάσης, ο δεύτερος είναι η στήριξη των υποδομών. Αλλά και η πολιτική στο θέμα της ενέργειας. Τομείς στους οποίους ο σχεδιασμός, πέρα από την στήριξη της περιοχής δημιουργεί θέσεις εργασίας.
Και τέλος, ο τρίτος τομέας, θα τον ονόμαζα ο τομέας που αφορά την περιβαλλοντική αειφορία, η οποία, επίσης, πέρα από την αυτονόητη δέσμευση για προστασία του τόπου και ανάδειξη του φυσικού του πλούτου, αποτελεί επίσης κι έναν αναπτυξιακό και παραγωγικό πόλο.
Σχετικά με τον πρώτο άξονα: Την στήριξη και αναβάθμιση της παραγωγικής δραστηριότητας: Στην υπάρχουσα βιομηχανική ζώνη υπάρχουν δυνατότητες αναζωογόνησης της παραγωγικής δραστηριότητας. Υπάρχει η συγκεντρωμένη τεχνογνωσία και το αντίστοιχο ανθρώπινο δυναμικό, που μπορεί να δημιουργήσει τις βάσεις για κάτι τέτοιο. Ειδικά στους κλάδους των ηλεκτρονικών συστημάτων, των μηχανολογικών κατασκευών, των μεταλλικών κατασκευών, αλλά και των τροφίμων και των χημικών προϊόντων. Προϋπόθεση είναι οι συνέργειες μεταξύ νέων και παλαιότερων επιχειρήσεων, καθώς και μεταξύ επιχειρήσεων και ερευνητικών ιδρυμάτων. Ένας τέτοιος σχεδιασμός μπορεί να επεκταθεί στην ενίσχυση μικρότερων επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται υπεργολαβικά σε σχέση με τις μεγαλύτερες.
Και επιτρέψτε μου σε αυτό το σημείο να αναφερθώ στη ΛΑΡΚΟ. Όπως φαντάζομαι γνωρίζετε οι περισσότεροι από σας, όταν αναλάβαμε, η ΛΑΡΚΟ ήταν σχεδόν τριχοτομημένη και βεβαίως ήταν στην πρώτη γραμμή της λίστας για την εκποίησή της.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόθεσή μας είναι η προστασία του δημόσιου χαρακτήρα της ΛΑΡΚΟ. Γι’ αυτό και πήραμε αποφάσεις και κάναμε σημαντικές ενέργειες: προστασία του δημόσιου χαρακτήρα με ενιαία μορφή και η ένταξή της, υπό αυτή την προοπτική, στο υπερ-Ταμείο.
Τα κεντρικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΛΑΡΚΟ -και είχα την ευκαιρία να τα συζητήσω με αντιπροσωπεία των εργαζομένων, όπου πριν από λίγο κουβεντιάσαμε μαζί- είναι το υψηλό ενεργειακό κόστος, το ύψος των οφειλών της και το αμφιλεγόμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς του μεταλλουργικού εργοστασίου της Λάρυμνας. Με διαμεσολάβηση της κυβέρνησης, φτάσαμε σε μία σημαντική συμφωνία-πλαίσιο ανάμεσα στη ΛΑΡΚΟ και τη ΔΕΗ. Αν αυτό δεν είχε συμβεί, δεν θα συζητούσαμε καν σήμερα.
Η συμφωνία αυτή διασφαλίζει την καλύτερη δυνατή τιμή προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για τη ΛΑΡΚΟ. Ρυθμίζει την αποπληρωμή των οφειλών προς τη ΔΕΗ σε συνάρτηση με τη διεθνή τιμή του νικελίου. Και παραπέμπει σε διαιτησία την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος για την περίοδο από τον Ιούλιο του 2010 έως τον Δεκέμβριο του 2013.
Τέλος, το Υπουργείο Ενέργειας ενεργεί, ώστε να λυθεί και το ζήτημα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του μεταλλουργικού εργοστασίου και των άλλων εγκαταστάσεων, που βρίσκονται στο δημόσιο μεταλλείο, στη Λάρυμνα Φθιώτιδας. Πρέπει να σας πω ότι πριν από λίγο, σε μια ειλικρινή συζήτηση, συμφωνήσαμε, τις επόμενες ημέρες, το υπουργείο Ενέργειας, μαζί με τη Διοίκηση και τους εργαζόμενους και εκπροσώπους της ΔΕΗ και της Εθνικής Τράπεζας, να βρεθούν από κοινού στο ίδιο τραπέζι και να εκπονήσουν ένα σχέδιο στρατηγικό για την αντιμετώπιση των κρίσιμων προβλημάτων.
Αλλά, ξέρετε, το θέμα δεν είναι μόνο να μιλάς για τα προβλήματα ή πολλές φορές να γίνεσαι και μάντης κακών, αλλά να προτείνεις και λύσεις. Και αυτό θα επιδιώξουμε. Άλλωστε, είμαστε μαθημένοι. Δεν είναι το πρώτο από τα μεγάλα και για πολλούς άλυτα προβλήματα που κληρονομήσαμε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Επιτρέψτε μου δύο λόγια σχετικά με τον Ασωπό. Τα Υπουργεία Οικονομίας και Περιβάλλοντος, σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Στερεάς Ελλάδας, έχουν αναλάβει μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία για την εξυγίανση της περιοχής του Ασωπού, όπου συγκεντρώνεται μεγάλο μέρος της βιομηχανικής δραστηριότητας της χώρας.
Αυτή η πρωτοβουλία είναι αποτέλεσμα στενής συνεργασίας του Υπουργείου Οικονομίας με την Περιφέρεια, τον Δήμο και τους παραγωγικούς φορείς, αλλά και εξαντλητικού διαλόγου με αυτό που ονομάζουμε «κοινωνία των πολιτών», η οποία πρωτοστάτησε. Και νομίζω ότι απαντά στα χρόνια, αλλά κρίσιμα προβλήματα της περιοχής, με πολύπλευρες αναπτυξιακές παρεμβάσεις, αλλά και με δράσεις περιβαλλοντικής εξυγίανσης και αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των πολιτών. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 205 εκ. ευρώ, από τα οποία περίπου τα 115 εκ. ευρώ προέρχονται από δημόσιους πόρους. Από αυτά, τα 10 εκ. ευρώ είναι η συμμετοχή της Περιφέρειας, τα υπόλοιπα είναι εθνικοί πόροι που θα διαθέσουμε από το Υπουργείο Οικονομίας.
Επιπλέον, με τα νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία που αναπτύξαμε, όπως το Ταμείο Υποδομών, καθιστούμε εφικτή και διευκολύνουμε τη μεγάλη συμμετοχή των ιδιωτών στην υλοποίηση αυτού του κρίσιμου έργου.
Για τον αγροτικό τομέα, ζητούμενο είναι ένας σχεδιασμός, που θα βελτιώνει την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων και θα στρέψει ξανά νέους ανθρώπους, νέους αγρότες στην αγροτική παραγωγή. Οι μέχρι σήμερα παρεμβάσεις παρουσιάστηκαν αναλυτικά από τον Υπουργό στην ειδική συζήτηση, δεν θα σας κουράσω. Αυτό που θέλω, όμως, να επισημάνω είναι ότι βασική μας προτεραιότητα είναι τα σοβαρά προβλήματα που αφορούν τη Γεωργία, όπως το αρδευτικό, η ειδική περίπτωση της Κωπαϊδας και ο αναδασμός. Προτεραιότητά μας θα αποτελέσουν τα έργα αναδασμών και εγγειοβελτιωτικών έργων γύρω από το Κωπαϊδικό Πεδίο. Ενώ παράλληλα οργανώνουμε ένα πιο ορθολογικό σύστημα διαχείρισης της γεωργικής γης και των νερών με έργα εγγείων βελτιώσεων και την ολοκλήρωση των αναγκαίων αναδασμών. Οι παρεμβάσεις αυτές θα αποκτήσουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα, διευρύνοντας τον αριθμό των ωφελούμενων αγροτών και μειώνοντας το υπέρογκο κόστος της μεταφοράς νερού στο Κωπαϊδικό Πεδίο από την Υλίκη.
Ο προϋπολογισμός του προγράμματος για εγγειοβελτιωτικά έργα στο σύνολο της χώρας ανέρχεται στα 426 εκατ. ευρώ, για αναδασμούς στα 17 περίπου εκατ. ευρώ. Σας διαβεβαιώνω, απ’ αυτά τα ποσά πολύ σημαντικό μέρος θα διατεθεί στη Στερεά.
Τέλος, στον τομέα του τουρισμού, να πω ότι ο εξωστρεφής και ποιοτικός τουρισμός μπορεί στις σημερινές συνθήκες ανασυγκρότησης της οικονομικής δραστηριότητας, να αποτελέσει ισχυρή κινητήρια –θα έλεγα- αναπτυξιακή δύναμη για τον τόπο. Άλλωστε, η Στερεά Ελλάδα διαθέτει ιδιαίτερο πολιτιστικό και ιστορικό κεφάλαιο, ένα εξαίρετο φυσικό περιβάλλον, διατροφικό πρότυπο βασισμένο στην τοπική παραγωγή, μεγάλες δυνατότητες τόσο ορεινού όσο και παραθαλάσσιου και θαλάσσιου τουρισμού.
Μέχρι σήμερα, η τουριστική ανάπτυξη της Περιφέρειας έχει υποστηριχθεί με πολλούς τρόπους: Με δράσεις προβολής της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Με τη χρηματοδότηση της αναβάθμισης χώρων και τοποθεσιών πολιτιστικού και θρησκευτικού τουρισμού, με την αδειοδότηση 103 νέων τουριστικών επιχειρήσεων κατά τα έτη 2016-17.
Επίσης, έχουν εκδοθεί προσκλήσεις για δραστηριότητες οικοτουρισμού, πολιτιστικού τουρισμού και τουριστικής προβολής δραστηριοτήτων στην Περιφέρεια Στερεάς. Θα συνεχίσουμε με την ίδια αντίληψη. Που θεωρεί ότι η τουριστική ανάπτυξη, εναρμονισμένη με το φυσικό περιβάλλον, με την τοπική κοινωνική ζωή και με την τοπική παραγωγή, μπορεί να καταστεί εξαιρετικά δυναμικός μοχλός παραγωγικής ανάπτυξης.
Έρχομαι τώρα στον δεύτερο άξονα, που όπως σας είπα είναι αυτός που αφορά στην ενέργεια και τις υποδομές. Στα ενεργειακά, η μεγιστοποίηση της διείσδυσης του φυσικού αερίου στις περιφέρειες της χώρας αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους στόχους –κεντρικό θα έλεγα στόχο- της ενεργειακής μας πολιτικής. Τόσο για τη μείωση του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων και των βιομηχανιών, όσο και για φθηνότερη θέρμανση στα νοικοκυριά. Στο πλαίσιο αυτό, ιδρύσαμε την Εταιρεία Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδος, μέσω της οποίας καλύπτεται η περιφέρεια της Στερεάς.
Στην περίοδο 2017-2021 θα αναπτυχθούν επιπλέον 327 χλμ. δικτύων χαμηλής και υψηλής πίεσης στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Οι νέες συνδέσεις στο δίκτυο χαμηλής πίεσης, υπολογίζεται να καλύψουν 38.000 νοικοκυριά και 5.000 επιχειρήσεις.
Το συνολικό κόστος του έργου, που ανέρχεται στα 99 εκ. ευρώ, θα καλυφθεί κατά 21% από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2014-2020, κατά 46% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και κατά 33% από το μετοχικό κεφάλαιο και τη συμβολή των πελατών.
Σε ό,τι αφορά, τώρα, τις ΑΠΕ, έχουμε δεσμευθεί για την αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού, που θα τεθεί σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, με κατεύθυνση την επαναπροσέγγιση των ειδικών κριτηρίων χωροθέτησης αιολικών μονάδων. Παράλληλα, προωθούμε ένα μεγάλο κύκλο επενδύσεων στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ειδικότερα στην Περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδας έχουμε ήδη χορηγήσει άδειες για έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ύψους 600 εκ. ευρώ.
Και αυτό το καταφέραμε, δημιουργώντας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τον μηχανισμό στήριξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, τηρώντας αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν τις εγκρίσεις των αδειών και δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαμόρφωση συναινέσεων μέσα από τη δημόσια διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.
Στον τομέα των υποδομών, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από ένα σημαντικό έργο για την περιφέρειά σας, που είναι ο αυτοκινητόδρομος Ε- 65. Στο έργο αυτό, έγινε αναστολή εργασιών τον Φεβρουάριο του 2011. Και τον Νοέμβριο του 2015 υπογράφτηκε τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, εξαιρώντας –προσέξτε- την αρχή και το τέλος του δρόμου. Υπήρχε μόνο η μέση του έργου. Και προχωρώντας, κατά παράβαση κάθε λειτουργικής λογικής, στο μεσαίο μόνο τμήμα, το οποίο η δική μας κυβέρνηση παρέλαβε σε ποσοστό ολοκλήρωσης μόνο 50%.
Η Κυβέρνησή μας, το υπουργείο Υποδομών, με στοχευμένες ενέργειες, πέτυχε τη Λειτουργική Ολοκλήρωση του Έργου την 31η Μαρτίου 2017 και ως ημερομηνία πλήρους ολοκλήρωσης έχουμε την 31η Αυγούστου του 2017. Μέσω διαπραγμάτευσης, περιορίστηκε στο 33% το ύψος των αποζημιώσεων που έπρεπε να καταβάλει το Δημόσιο και αποφεύχθηκε –ίσως, αυτό είναι το σημαντικότερο- η επιβολή τεράστιων προστίμων από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα, προχωρούν οι διαδικασίες εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων για τα αναβαλλόμενα τμήματα του Ε-65, το πάνω και το κάτω, την αρχή και το τέλος, το βόρειο και το νότιο τμήμα, η ολοκλήρωση των οποίων θα καταστήσει το έργο αυτό πραγματικά λειτουργικό και πιστεύουμε ότι θα βγάλει την καρδιά της Ελλάδας, την Στερεά Ελλάδα, από μία χρόνια, διαρκή απομόνωση.
Παράλληλα, προχωρά μια σειρά οδικών έργων, που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Τα περισσότερα από αυτά αφορούν χρόνια αιτήματα των τοπικών κοινωνιών και η ολοκλήρωσή τους συνδέεται με την αναπτυξιακή προοπτική της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος.
Επιτρέψτε μου να αναφέρω ενδεικτικά:
– Την παράκαμψη Χαλκίδας, από την Νέα Λάμψακο στα Ψαχνά.
– Την παράκαμψη Βασιλικών.
– Την ανακατασκευή των γεφυρών Αταλάντης, Ριτσώνας και Θήβας.
– Την αναβάθμιση του τμήματος του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ από την Μεταμόρφωση έως την Σκάρφεια.
– Τα έργα συντήρησης του υφιστάμενου δικτύου, και ειδικά του παράπλευρου δικτύου προς τον οδικό άξονα ΠΑΘΕ.
Οφείλω, εδώ, να αναφέρω ότι το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό διαμόρφωση, θα οδηγήσει σε ορθή και αναλογική χρέωση του εθνικού δικτύου, αλλά θα αποτελέσει και μια συνολικότερη αναβάθμιση της διαχείρισης των οδικών μεταφορών στην πατρίδα μας.
Σε ό,τι αφορά τον Σιδηρόδρομο, η Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Τιθορέα – Δομοκός, που ξεκίνησε το 1997 και την παραλάβαμε μόλις στο 17% του φυσικού της αντικειμένου, θα παραδοθεί στους πολίτες οριστικά την Άνοιξη του 2018. Ενδιαμέσως φέτος το φθινόπωρο θα παραδοθεί το πρώτο τμήμα από Τιθορέα έως Λιανοκλάδι. Η Νέα διπλή ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή, που θα μειώσει τις μετακινήσεις χρονικά και θα ολοκληρώσει τον άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, προγραμματίζεται μέσα στο φθινόπωρο η μελέτη βιωσιμότητας για την εναλλακτική αξιοποίηση της παλαιάς γραμμής για τουριστικά, ιστορικά και φυσιολατρικά δρομολόγια σε μια περιοχή ιδιαίτερης, μοναδικής, θα έλεγα, φυσικής ομορφιάς. Στην ίδια μελέτη θα εξετασθεί και η βιωσιμότητα του εκσυγχρονισμού της γραμμής Λιανοκλάδι – Λαμία – Στυλίδα. Από τον Αύγουστο, τίθενται, άλλωστε, σε λειτουργία τα νέα δρομολόγια Αθήνας – Χαλκίδας, με ηλεκτροκίνηση και χωρίς ενδιάμεσες αλλαγές τρένων.
Και τέλος, ο τρίτος άξονας που, όπως είπα, αφορά την περιβαλλοντική προστασία και βιωσιμότητα. Μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα έχει κυρωθεί, μετά από πολυετείς καθυστερήσεις, η Αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης Υδάτινων πόρων των Λεκανών Απορροής Ποταμού της Ανατολικής και Δυτικής Στερεάς Ελλάδας. Ενώ η οργάνωση των Προστατευόμενων Περιοχών της χώρας, σε ένα ενιαίο πλαίσιο διαχείρισης που είχε παραμείνει σε εκκρεμότητα για πολλά χρόνια, μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης των τοπικών οικονομιών, καθώς στην Στερεά Ελλάδα βρίσκονται 12 περιοχές Natura.
Στον τομέα της βελτίωσης και αναζωογόνησης του αστικού περιβάλλοντος, θα χρηματοδοτηθούν από το νέο Πρόγραμμα ΕΣΠΑ έργα 5,5 εκατ. ευρώ, ενώ στον τομέα των απορριμμάτων, η χώρα καλείται να μεταβεί σε μια άλλη, ποιοτικά διαφορετική κατάσταση. Στόχος είναι η κατά 50% ανάκτηση, ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των απορριμμάτων στην πηγή και η επεξεργασία του υπόλοιπου 50% σε μονάδες, υψηλής τεχνολογικής στάθμης, διαδημοτικού ενδιαφέροντος και εμβέλειας.
Στην υλοποίηση των στόχων αυτών, αποβλέπουν ο Εθνικός και οι Περιφερειακοί Σχεδιασμοί Διαχείρισης αποβλήτων, σε εναρμόνιση με την σχετική οδηγία της Ε.Ε.
Παράλληλα, προετοιμάζεται το νέο θεσμικό πλαίσιο της ανακύκλωσης, το οποίο έχει ήδη προωθηθεί στη Βουλή και ενεργοποιούνται όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Απαραίτητη προϋπόθεση για ένα τόσο σημαντικό βήμα, είναι η αλλαγή στάσης και προτεραιοτήτων από όλους μας: Διοίκηση, Αυτοδιοίκηση και παραγωγούς. Στην Στερεά Ελλάδα έχουν ήδη ενταχθεί στο ΕΣΠΑ η Μονάδα επεξεργασίας στερεών αποβλήτων και ο χώρος υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων Φωκίδας με 8,4 εκατ. ευρώ, η κατασκευή της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στη Θήβα, όπου πρόσφατα υπογράφηκε η σύμβαση, ύψους 17 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ δημιουργήθηκε ειδικό χρηματοδοτικό εργαλείο στο ΕΣΠΑ για την ωρίμανση των μονάδων επεξεργασίας, με προτεραιότητα τη Χαλκίδα και τη Θήβα, καθώς και την κατασκευή σταθμού μεταφόρτωσης Θίσβης στον Δήμο Θηβαίων, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ.
Σε ό, τι αφορά τα υγρά απόβλητα τώρα, υλοποιείται, στο σύνολο της χώρας, ένα ενιαίο σχέδιο για την κατασκευή έργων αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων για όλους τους οικισμούς που εντάσσονται στις κατηγορίες Α, Β και Γ, προϋπολογισμού ύψους 1 δισεκατομμυρίου ευρώ.
Στην περιοχή της Στερεάς Ελλάδας έχουμε περισσότερους από 25 οικισμούς με ανοικτά θέματα σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των υγρών αποβλήτων. Στόχος μας είναι οι οικισμοί αυτοί να αποκτήσουν λειτουργικά δίκτυα αποχέτευσης και Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο μέχρι το 2020.
Και επιτρέψτε μου, φίλες και φίλοι, να κλείσω με μια ειδική αναφορά στην Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας. Πρόθεσή μας είναι να εκκαθαρίσουμε την προηγούμενη κατάσταση, η οποία, πράγματι, ήταν μια κατάσταση, που δεν τιμά τον τόπο, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε. Θα το κάνουμε αυτό, χωρίς να αφήσουμε, βεβαίως, ατιμώρητους αυτούς που τα προηγούμενα χρόνια οδήγησαν την Έκθεση στην υπερχρέωση, με τεράστια δημοσιονομικά προβλήματα, με διοικητικό εγκλωβισμό του προσωπικού και με εν τέλει απαξίωση του ίδιου του θεσμού της Πανελλήνιας Έκθεσης Λαμίας. Και με ορατό κίνδυνο να μην υπάρχει η Έκθεση μετά από 50 χρόνια λειτουργίας, 50 χρόνια ιστορίας, θα έλεγα.
Εμείς, λοιπόν, αλλάζουμε τα δεδομένα. Δημιουργούμε ένα Φορέα Διαχείρισης της Πανελλήνιας Έκθεσης Λαμίας, στον οποίο θα συμμετέχουν οι δυναμικοί Φορείς της Περιφέρειας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οικονομικές και επαγγελματικές ενώσεις. Έτσι ώστε, μαζί με τον Σύμβουλο της Πολιτείας σε θέματα εθνικής εκθεσιακής πολιτικής, τη ΔΕΘ-HELEXPO, να οργανώσουν το πλαίσιο του 2018 για τη Διεθνή Έκθεση Λαμίας, πάνω σε ένα διαφορετικό μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας, που δεν θα εστιάζει μόνο στην ετήσια οργάνωση μιας Έκθεσης, αλλά θα δραστηριοποιείται σε συνεχή βάση, με συνεχή δραστηριότητα, για την προβολή όλων των Φορέων της Περιφέρειας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Φίλες και Φίλοι, σε αυτό το Συνέδριο είχαμε τη δυνατότητα, πέρα από τα μεγάλα ζητήματα της παραγωγικής ανασυγκρότησης, στα οποία αναφέρθηκα ανά άξονα, ανά κλάδο, να μιλήσουμε και για τα μεγάλα κοινωνικά θέματα, για την προσπάθεια να στηρίξουμε το διαλυμένο κοινωνικό κράτος και τις κοινωνικές υποδομές, τα νοσοκομεία και τα σχολεία μας. Νομίζω, όμως, ότι αυτή είναι μια συζήτηση, που δεν αφορά μόνο την Περιφέρεια, αφορά το σύνολο της χώρας και ίσως την αδικήσουμε.
Εγώ θα ήθελα να πω μονάχα ότι η υποστελέχωση στο μεγάλο αυτό δημόσιο αγαθό που λέγεται Υγεία, είναι μια κατάσταση, την οποία την παραλάβαμε όταν κάποιοι και τότε, αλλά ακόμη και σήμερα, μιλούν για το φάρμακο που αποτελεί το αντίδοτο στην κρίση, που είναι η συρρίκνωση του δημόσιου χώρου και οι απολύσεις.
Και βεβαίως, εμείς πιστεύουμε ότι το φάρμακο είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση, η παραγωγή νέου πλούτου και η δίκαιη μοιρασιά αυτού του πλούτου μέσα από την ανάπτυξη και η μεταρρύθμιση του δημόσιου χώρου, του δημόσιου τομέα, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας.
Γι΄ αυτό, λοιπόν, και είχαμε, με συγκρούσεις πολλές φορές και με κόντρες, με τρικλοποδιές σε ό,τι αφορά τους θεσμούς και τη διαρκή επιτήρηση που βρισκόμαστε, είχαμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια και καταφέραμε την πρόσληψη πάνω από 9.000 νέων προσώπων, νέων ατόμων, νέων εργαζόμενων στο χώρο της δημόσιας Υγείας, για να καλύψουμε ακριβώς αυτά τα κενά. Ένα μεγάλο μέρος εξ αυτών μόνιμοι, κάποιοι άλλοι με συμβάσεις, ιατρικό και υγειονομικό προσωπικό. Και αναμένονται στην επόμενη περίοδο άλλοι 9.500 για να καλύψουμε ακριβώς αυτές τις τρύπες.
Ξέρετε, όμως, κάτι; Κάθε φορά που δίνουμε αυτή τη μάχη, ακριβώς για να καλύψουμε τις κοινωνικές ανάγκες, στις οποίες έγινε εδώ αναφορά, αναφερθήκατε και εσείς πριν κύριε Περιφερειάρχη. Δεν έχουμε μόνο τους έξω, οι οποίοι μας ελέγχουν. Έχουμε και τους μέσα που μιλούν για δήθεν ρουσφέτια και για δήθεν προσπάθειά μας να διευρύνουμε ένα σπάταλο και δυσλειτουργικό Δημόσιο.
Και βεβαίως, πράγματι, δεν είναι, τούτη τη στιγμή, η ώρα να κάνουμε κριτική, πολεμική, αλλά θα ήθελα αυτό να το αναφέρω: Πρέπει κάποια στιγμή, ανεξάρτητα από τις πολιτικές μας προθέσεις και θέσεις, να δούμε με ποιο τρόπο θα προχωρήσουμε, τουλάχιστον στο να προσδιορίσουμε ποιες είναι οι ανάγκες και ποιες οι μεταρρυθμίσεις εκείνες, οι οποίες θα έρθουν για να καλύψουν αυτές τις ανάγκες.
Θέλω, λοιπόν, φίλες και φίλοι, να κλείσω, λέγοντας ότι οι διήμερες εργασίες του Περιφερειακού Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση στη Στερεά Ελλάδα, έχουν διαμορφώσει ήδη μια βάση σχεδιασμού, ώστε η δημόσια αναπτυξιακή πολιτική να συναντηθεί με δυναμικές τάσεις της ιδιωτικής, αλλά και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην περιοχή. Οι ανάγκες και οι προτάσεις, που έχουν καταγραφεί, θα γίνουν αντικείμενο λεπτομερέστερης επεξεργασίας, ώστε η διαδικασία να περάσει όσο το δυνατόν πιο άμεσα, από τη φάση της διαβούλευσης στη φάση του σχεδιασμού και της υλοποίησης.
Θέλω, λοιπόν, να πω ότι ακούω θετικά την πρότασή σας, κύριε Περιφερειάρχη, για τη δυνατότητα, αφού καταλήξουμε στα συμπεράσματα, αφού έχουμε τη λεπτομερέστερη επεξεργασία όλων των προτάσεων που ακούστηκαν, συνθέθηκαν –θα έλεγα- σε αυτό το διήμερο Συνέδριο, να συγκροτήσουμε ένα Σύμφωνο, αν θέλετε. Δεν ξέρω αν θα είναι Σύμφωνο Συμβίωσης, εσείς προτιμάτε το γάμο άλλωστε! Αλλά θα είναι ένα Σύμφωνο Συνεργασίας και κοινής πάλης – διεκδίκησης, γιατί το μέλλον αυτού του τόπου είναι κοινό και πρέπει να το διεκδικήσουμε. Μας ανήκει. Σας εμπιστευόμαστε. Εμπιστευθείτε μας.
Θέλω, για άλλη μια φορά, να ευχαριστήσω όλους αυτούς, που με την πρωτοβουλία και τη συμμετοχή τους, συνέβαλαν στην ουσιαστική επιτυχία αυτού του Συνεδρίου.
Σας ευχαριστώ θερμά.