Την ανάγκη να υπάρξουν περισσότερες εξαιρέσεις στον νόμο για την αποσυμφόρηση των φυλακών υπογράμμισε ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Σταύρος Κοντονής μιλώντας το πρωί στην εκπομπή του Νίκου Χατζηνικολάου στον ραδιοφωνικό σταθμό «Real fm».
Ο κ. Κοντονής τόνισε:
«Έχω δώσει τρεις κατευθύνσεις οι οποίες θα υλοποιηθούν τον Αύγουστο, που θα νομοθετήσουμε πάλι γι αυτό το ζήτημα.
1. Θα πρέπει να εισαχθούν περισσότερες εξαιρέσεις των ευεργετικών διατάξεων από αυτές που υφίστανται τώρα. Σήμερα υφίσταται μόνο η εξαίρεση για αδικήματα κακουργηματικού χαρακτήρα εις βάρος ανηλίκων. Θα πρέπει να δούμε και άλλα ζητήματα όπου θα υπάρχουν εξαιρέσεις, ώστε να μην τυγχάνει γενικής εφαρμογής η ευεργετική διάταξη. Δε θέλω αυτή τη στιγμή να κάνω εξαγγελίες για συγκεκριμένες κατηγορίες οι οποίες μπορεί να ακυρωθούν.
2. Πρέπει να υπάρχει μία διαμεσολάβηση για ορισμένα αδικήματα ενός υπηρεσιακού συμβουλίου ή ενός δικαστικού συμβουλίου ή και των δύο, αν είναι σε δεύτερο βαθμό. Δεν είναι ανάγκη να πηγαίνουμε αμέσως στην εκ του νόμου απόλυση αλλά να εξετάζεται εξατομικευμένα η κάθε περίπτωση από ένα συλλογικό όργανο.
3. Χρειάζεται να γίνει εκτεταμένη χρήση του συστήματος γεωεντοπισμού -αυτό που λέμε βραχιολάκι- ώστε αφενός να έχει γνώση το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη του πού βρίσκεται ένας φυλακισμένος που έχει πάρει άδεια, αλλά και για να υπάρχει η δυνατότητα έκτισης της ποινής κατ’ οίκον».
Στην ίδια συνέντευξη ο υπουργός Δικαιοσύνης είπε επίσης:
«Το ζήτημα των αποφυλακίσεων είναι ιδιαίτερα σύνθετο, δύσκολο και πρέπει να προχωρήσουμε με στοχευμένες ενέργειες. Το ποσοστό των αποφυλακισμένων με ευνοϊκές διατάξεις που καταλήγουν πάλι στο έγκλημα, είναι φυσιολογικό στο πλαίσιο των στατιστικών σε διεθνές επίπεδο, αλλά προβάλλεται περισσότερο -και σωστά προβάλλεται. Διότι πρέπει να γίνουν διορθωτικές κινήσεις. Εκείνο που θέλω να τονίσω είναι ότι ο νόμος Παρασκευόπουλου για τον οποίο γίνεται λόγος αυτές τις ημέρες προέβλεπε την αποφυλάκιση για κάποιες κατηγορίες κρατουμένων εφόσον είχαν εκτίσει μέρος της ποινής τους. Αυτές ήταν τρεις κατηγορίες: οι ανάπηροι, οι ανήλικοι και οι φιλοξενούμενοι αλλοδαποί. Εδώ αρχίζουν τα προβλήματα: Φιλοξενούμενοι αλλοδαποί είναι εκείνοι οι αλλοδαποί οι οποίοι ούτε θέλουν να φιλοξενούνται στις φυλακές, ούτε το κράτος θέλει να τους φιλοξενεί. Είναι όμως αλλοδαποί οι οποίοι έχουν εκτίσει την ποινή τους πρέπει να αφεθούν ελεύθεροι αλλά συγχρόνως μετά το αποφυλακιστήριο, πρέπει να απελαθούν. Εδώ υπάρχουν σοβαρά προβλήματα. Διότι ενώ το ελληνικό κράτος απευθύνεται στις χώρες από τις οποίες προέρχονται, άλλοτε δεν παίρνουμε απαντήσεις, άλλοτε οι απαντήσεις αργούν, άλλοτε είναι αρνητικές. Ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που οι απαντήσεις είναι θετικές και η διαδικασία της απέλασης ολοκληρώνεται. Επομένως είχαμε κρατούμενους χωρίς να υπάρχει ποινή, οι οποίοι παρέμεναν στη φυλακή. Αυτό είναι παράνομο και η χώρα είχε καταδικαστεί πολλάκις από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια γι’ αυτή την πρακτική.
Ένας από τους ληστές του Παλαιού Φαλήρου είχε ήδη αποφυλακιστεί από το 2013. Εδώ πάλι υπάρχει μια παραφιλολογία. Έχω ακούσει τερατολογίες από ρεπόρτερ που εντάσσουν τα πάντα στον νόμο Παρασκευόπουλου. Ενώ αυτή η πρακτική είχε αρχίσει πολύ νωρίτερα. Υπάρχουν νόμοι (ενδεικτικά του ’96, του ‘12 του ’14), τότε που δεν ήμασταν εμείς κυβέρνηση, αλλά οι κυβερνήσεις έβλεπαν ότι πρέπει να επέμβει το κράτος ώστε να υπάρξει ένας εξορθολογισμός στην κατάσταση των φυλακών. Οι άλλοι δύο οι οποίοι συνελήφθησαν έκαναν χρήση διατάξεων του νόμου αλλά σε κάθε περίπτωση ο ένας θα είχε αποφυλακιστεί το 2016 και ο άλλος το 2017. Δεν τους αφήνουμε ελεύθερους έτσι, έχει συμπληρωθεί ο χρόνος έκτισης της ποινής. Σας ξαναλέω: το πρόβλημα βρίσκεται κυρίως στους αλλοδαπούς κρατουμένους και πρέπει να το λύσουμε.
Ήδη από χθες έχουμε μια συνεργασία με το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης να μην αναμένουμε την ώρα της αποφυλάκισης για να κινηθούν οι διαδικασίες αλλά να ξεκινούν από την πρώτη στιγμή. Από τη στιγμή που ξέρουμε ότι κάποιος κρατείται και η προοπτική του μετά την αποφυλάκισή είναι η απέλαση, να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες ώστε να μην υπάρχουν δικαιολογίες από τις χώρες καταγωγής και το Υπουργείο Εξωτερικών να μπορεί να επεμβαίνει σε χρόνο εύλογο για να λυθεί το πρόβλημα. Η κατάσταση στις φυλακές είχε πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και νομίζω ότι με την πολιτική που ακολουθήθηκε και επιδέχεται διορθώσεων, έχει αποδώσει καρπούς. Δεν είναι τυχαίο ότι εκεί που είχαμε πρόστιμα 2 εκατομμυρίων € από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις φυλακές, τώρα έχουμε επαίνους.
Οι διορθωτικές κινήσεις που θα γίνουν, θα έχουν ως βάση τον προηγούμενο νόμο. Ο προηγούμενος νόμος ήρθε να αντιμετωπίσει ένα οξύτατο πρόβλημα στις φυλακές. Παραλάβαμε μια απελπιστική κατάσταση που δημιουργεί ένα κλίμα εντάσεων στις φυλακές μέχρι ανθρωποκτονιών. Φτάσαμε από 11.500 κρατούμενους να πάμε στις 9.500 και πλέον αυτός ο αριθμός είναι διαχειρίσιμος. Πρέπει να τον κρατήσουμε σε αυτά τα επίπεδα. Έγιναν μεγάλες προσπάθειες με τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας και άλλες δράσεις. Θλίβομαι όταν διαβάζω δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη που σε ένα κρεσέντο λαϊκισμού λέει ότι θα καταργήσει τον νόμο. Πρέπει να αποτυπώσουμε ποια είναι η σημερινή κατάσταση, να φέρουμε τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες και διορθώσεις ακριβώς για να υπάρχει μία ισορροπία».