1. Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, τι γίνεται με τους παλιούς ασφαλιστικούς φορείς;

Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, από 1/1/2017, οι παλιοί ασφαλιστικοί φορείς παύουν να υφίστανται. Ενοποιούνται όλοι σε έναν, νέο, σύγχρονο, αποτελεσματικό, Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Γιατί μόνο όλοι μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα συσσωρευμένα προβλήματα της κοινωνικής ασφάλισης στη χώρα μας. Ταυτόχρονα, ενοποιούνται κι οι κανόνες και οι υπηρεσίες για όλους. Χωρίς «παιδιά και αποπαίδια».

Βέβαια, για να μην παρουσιαστούν πρακτικά προβλήματα, για ένα εύλογο μεταβατικό χρονικό διάστημα όλα τα γνωστά σημεία εξυπηρέτησης θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά για τους ασφαλισμένους.

2. Από πότε θα αρχίσουμε να βλέπουμε τις αλλαγές που φέρνει ο ΕΦΚΑ στη λειτουργία του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα;

Οι πρώτες μεγάλες αλλαγές στην Κοινωνική Ασφάλιση γίνονται ορατές από την πρώτη μέρα λειτουργίας του ΕΦΚΑ.

Ταυτόχρονα, όμως, παραμένουν σταθερά και όσα είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων.
Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ

3. Στην πορεία, θα γίνουν κι άλλες αλλαγές και βελτιώσεις στη λειτουργία του ΕΦΚΑ;

Έτσι θέλουμε να είναι η κοινωνική ασφάλιση του μέλλοντος:

    • Τα πάντα γρήγορα, απλά, αποτελεσματικά.Χωρίς περιττή ταλαιπωρία σε ουρές και γραφειοκρατία.Ο ασφαλισμένος έρχεται στο επίκεντρο, ώστε να μπορεί να λύνει τα περισσότερα θέματα από το σπίτι του (με μια επίσκεψη σε αυτή την ιστοσελίδα ή μια τηλεφωνική κλήση στο 1555).
    • Απόλυτη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.Όλες οι υπηρεσίες, πληροφορίες και αιτήσεις διαθέσιμες στην ιστοσελίδα μας.Δημιουργούνται εφαρμογές για εύκολη πρόσβαση από το κινητό.

      Τα αρχεία των παλαιών ταμείων ενοποιούνται και ψηφιοποιούνται πλήρως.

    • Σύγχρονη και φιλική παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στον πολίτη.Σε ανθρώπινους χώρους, από καλά εκπαιδευμένους υπαλλήλους.Με σεβασμό και αξιοπρέπεια.
    • Ούτε ένα ευρώ χαμένο.Ό,τι πληρώνει σήμερα ο ασφαλισμένος, αυξάνει τη σύνταξή του αύριο.Τέλος οι λειτουργικές σπατάλες, ό,τι εξοικονομείται θα επιστρέφει στην ασφάλιση.

      Ο ΕΦΚΑ εξασφαλίζει μακροχρόνια και κοινωνική αποτελεσματικότητα και οικονομική βιωσιμότητα.

…Ορισμένα από τα παραπάνω μπορεί σήμερα σε κάποιους να φαίνονται απίστευτα. Το ίδιο απίστευτη φαινόταν όμως και η ίδια η ίδρυση του ΕΦΚΑ, αλλά πλέον είναι γεγονός!

4. Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, τι αλλάζει για όλους τους ασφαλισμένους;Όλοι πλέον ασφαλίζονται στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.

Στον ΕΦΚΑ καταβάλλουν τις εισφορές τους όλοι οι εργαζόμενοι, είτε μισθωτοί είτε αυτοαπασχολούμενοι, από τον ΕΦΚΑ λαμβάνουν την κύρια σύνταξή τους όλοι οι συνταξιούχοι.

Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ

5. Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, τι αλλάζει για τους εργαζόμενους σε αυτόν;Όλοι οι εργαζόμενοι συνεχίζουν κανονικά στις θέσεις τους.

Ο νέος ΕΦΚΑ στηρίζεται στους ανθρώπους του! Κανείς δεν χάνει -ούτε θα χάσει- τη δουλειά του. Έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασία επιμόρφωσής τους. Σταδιακά, στο μέλλον, θα γίνουν ορισμένες εσωτερικές μετακινήσεις, με γνώμονα την αξιοποίηση των ικανοτήτων του κάθε εργαζόμενου και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

6. Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, τι αλλάζει για τους συνταξιούχους;

Όλοι πλέον λαμβάνουν τη σύνταξή τους από τον ΕΦΚΑ. Όλες οι διαδικασίες που τους αφορούν, μέρα με τη μέρα εκσυγχρονίζονται, απλοποιούνται, επιταχύνονται.

Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ

7. Ποια σημεία εξυπηρέτησης μπορούμε να επισκεπτόμαστε πλέον;

Τα γνωστά σημεία και καταστήματα εξυπηρέτησης όλων των φορέων συνεχίζουν να λειτουργούν για την ομαλή μετάβαση και εξοικείωση των συνταξιούχων στις σύγχρονες μηχανογραφικές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Για εύλογο μεταβατικό διάστημα, συνεχίζουν να ασκούν ακόμα και όποιες αρμοδιότητες άλλων φορέων (π.χ. ΕΟΠΥΥ) ασκούσαν μέχρι τις 31/12/2016.

Βέβαια, όλες οι Υπηρεσίες γίνονται πλέον Υπηρεσίες ΕΦΚΑ, με μόνη διάκριση ανάμεσα σε Υπηρεσίες για μισθωτούς και Υπηρεσίες για τις κατηγορίες των μη μισθωττών.. Και μέρα με τη μέρα, θα βλέπουμε την πινακίδα «ΕΦΚΑ» σε όλο και περισσότερους χώρους. Σταδιακά, θα γίνουν και αλλαγές προσαρμογής στο νέο Οργανόγραμμα.

8. Πού πρέπει να απευθύνεται κανείς για θέματα ρύθμισης χρεών;

Όλες οι όφειλες των εργοδοτών και των αυτοαπασχολούμενων σταδιακά μεταφέρονται στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) το οποίο πλέον θα τις διαχειρίζεται με ενιαίους κανόνες.

9. Ποιες υπηρεσίες είναι διαθέσιμες από την ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ;

Στην ιστοσελίδα μας, σταδιακά, θα μπορούν όλοι να έχουν πρόσβαση σε σημαντικές υπηρεσίες. Το πρώτο διάστημα λειτουργίας, ορισμένες από αυτές θα παρέχονται μέσω των παλαιών ιστοσελίδων των Ταμείων που λειτουργούσαν έως 31/12/2016. Και σύντομα, όλες θα παρέχονται πλέον από την ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ.

Ενδεικτικά αναφέρονται:

  • Οnline προσωπικός ασφαλιστικός λογαριασμός
  • Ηλεκτρονική αίτηση συνταξιοδότησης
  • Ασφαλιστική Ικανότητα ασφαλισμένου για το 2017
  • Ασφαλιστικό Ιστορικό μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ
  • Εφαρμογή εκτίμησης της θεμελίωσης δικαιώματος για σύνταξη
  • Εφαρμογή υπολογισμού σύνταξης (αρχικά, τουλάχιστον για το πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ)
  • Ηλεκτρονική παρακολούθηση της πορείας της Αίτησης Συνταξιοδότησης
  • ΑΠΔ εργοδοτών
  • Αίτηση για εξέταση για πιστοποίηση ποσοστού αναπηρίας από τις επιτροπές των ΚΕΠΑ
  • Πιστοποιητικό αναπηρίας για όσους αναμένουν αποτελέσματα ΚΕΠΑ
  • Βεβαιώσεις εισφορών αυτοαπασχολούμενων
  • Ενημερωτικά σημειώματα και φορολογικές βεβαιώσεις συνταξιούχων

10. Τι πρέπει να κάνει όποιος θέλει να υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης;

Πολύ σύντομα, η αίτηση συνταξιοδότησης θα υποβάλλεται πλέον ηλεκτρονικά για όλους τους ασφαλισμένους. Γρήγορα και απλά. Σε ενιαία ηλεκτρονική φόρμα -διαθέσιμη εδώ– ανεξάρτητα από το πόσοι ήταν οι φορείς ασφάλισης. Στη συνέχεια, ο αιτών ενημερώνεται ηλεκτρονικά για την πορεία της αίτησης. Μπαίνει τέλος στην ταλαιπωρία, τις δυσκολίες και τις καθυστερήσεις.

Όποιος δεν έχει πρόσβαση στο ίντερνετ ή εξοικείωση με την τεχνολογία, μπορεί να επισκεφτεί οποιοδήποτε ΚΕΠ, όπου οι υπάλληλοι θα τον βοηθήσουν άμεσα.

11. Τι μπορεί να κάνει όποιος δεν έχει πρόσβαση στο ίντερνετ ή ιδιαίτερη εξοικείωση με την τεχνολογία;

Όποιος δεν έχει πρόσβαση στο ίντερνετ ή εξοικείωση με την τεχνολογία, μπορεί να επισκεφτεί οποιοδήποτε ΚΕΠ, όπου οι υπάλληλοι θα τον βοηθήσουν άμεσα.

12. Εκτός από την ιστοσελίδα, υπάρχει άλλος τρόπος εξυπηρέτησης χωρίς μετακινήσεις και ταλαιπωρία;

Το ειδικό call center του ΕΦΚΑ. Καλώντας στο 1555 (αστική χρέωση) οι πολίτες θα λαμβάνουν ενημέρωση για τις βασικές λειτουργίες του ΕΦΚΑ και σταδιακά για όλα τα ασφαλιστικά θέματα που τους απασχολούν.

13. Πώς μπορούμε να πληρώνουμε τις εισφορές μας;

Οι πληρωμές των εισφορών γίνονται μέσω της τράπεζας που επιλέγει ο ασφαλισμένος, με γρήγορο και απλό τρόπο Στα ειδοποιητήρια του ΕΦΚΑ ορίζονται όλες οι λεπτομέρειες.

Όποιος ασφαλισμένος έχει αντιρρήσεις σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών του, μπορεί να προσέρχεται στις αρμόδιες περιφερειακές Υπηρεσίες.
Όσον αφορά στις παλαιές οφειλές από την μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, για αυτές θα εξακολουθήσει να ισχύει η προϋφιστάμενη διαδικασία, δηλαδή οι ασφαλισμένοι θα τις καταβάλλουν με τον τρόπο που τις κατέβαλαν και έως τις 31/12/2016.

14. Πώς θα γίνεται καλύτερος έλεγχος για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής;

Ιδρύονται τα πρώτα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα Ασφάλισης. Σταδιακά, θα λειτουργήσουν 11 ΠΕΚΑ σε όλη τη χώρα, ώστε να ασκούν δίκαιο και εντατικό έλεγχο για την ανασφάλιστη εργασία. Γιατί κανένας Ασφαλιστικός Φορέας δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά αν εργαζόμενοι και επιχειρήσεις εισφοροδιαφεύγουν.

15. Πώς θα εξοικονομηθούν πόροι από τη λειτουργία του ΕΦΚΑ;

Με τη δημιουργία του ΕΦΚΑ, μπαίνει ένα οριστικό τέλος στις σπατάλες στη λειτουργία των ασφαλιστικών ταμείων! Και το κυριότερο: ό,τι εξοικονομείται, θα επιστρέφει στην ασφάλιση. Έχουμε κάνει ολοκληρωμένη μελέτη για το τι και πώς μπορούμε να εξοικονομήσουμε. Καθοριστικής σημασίας είναι οι οικονομίες κλίμακας που μπορούν να γίνουν, χάρη στην ενοποίηση, σε πολλούς τομείς, όπως: μισθώματα, κόστος ρεύματος, κόστος τηλεφωνικών γραμμών, υποδομές πληροφορικής κ.α. Όλα αυτά, βέβαια, χωρίς να μειωθεί καθόλου το επίπεδο υπηρεσιών προς τους πολίτες –αντιθέτως, θα βελτιωθεί θεαματικά.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.