ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ BRIEFING

→ Αποτελεί θετική εξέλιξη η κατά 33 (!) φορές προς τα πάνω αναθεώρηση των προβλέψεων του ΔΝΤ για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016. Το φθινόπωρο του 2016, το ΔΝΤ προέβλεπε πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% για το 2016. Τώρα αποδέχεται ότι το αποτέλεσμα βρίσκεται 7 φορές άνω του στόχου.

→ Αποδεικνύεται ότι οι καθυστερήσεις που προκάλεσαν οι επιφυλάξεις του ΔΝΤ για τη δημοσιονομική απόδοση της χώρας ήταν αδικαιολόγητες. Όπως αδικαιολόγητη ήταν και η καταστροφολογία της ΝΔ που πέρσι τέτοιον καιρό προέβλεπε ενεργοποίηση του δημοσιονομικού διορθωτή και κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας.

→ Το σήριαλ της καταστροφολογίας συνεχίζεται, αυτή τη φορά με βάση τις προβλέψεις του ταμείου για τα επόμενα χρόνια οι οποίες αν και έχουν αναθεωρηθεί προς τα πάνω εξακολουθούν να υποεκτιμούν την απόδοση της ελληνικής οικονομίας. Ελπίζουμε όλη αυτή η ιστορία να μην εξελιχθεί για την αξιωματική αντιπολίτευση σε παρωδία που θα θυμίζει διάφορες παραθρησκευτικές σέκτες που προβλέπουν την καταστροφή του κόσμου αλλά κάθε φορά για το επόμενο έτος.

→ Τα σενάρια που, βασιζόμενα στις χθεσινές εκτιμήσεις του Ταμείου, κάνουν λόγο για λήψη πρόσθετων μέτρων για το ’18 είναι απολύτως ανυπόστατα. Το θέμα των διαφορετικών προβλέψεων μεταξύ των αντισυμβαλλομένων στο ελληνικό πρόγραμμα έχει λυθεί ήδη κατά την 1η αξιολόγηση (Μάιο ’16). Η απόδοση της ελληνικής οικονομίας, καθιστά το σενάριο ενεργοποίησης του δημοσιονομικού διορθωτή για το 2018 ως το πλέον απίθανο σενάριο.

→ Η ελλ. κυβέρνηση προσέρχεται με συγκεκριμένα επιχειρήματα & στόχους στις συζητήσεις στα πλαίσια της Εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ (21-23 Απριλίου). Βασικό επιχείρημα η υπεραπόδοση έναντι των στόχων, που εκτός από την ελλ. κυβέρνηση & τους ευρ. θεσμούς, πλέον καταγράφεται και από το ΔΝΤ.

→ Σταθερή μας θέση, παραμένει η ανάγκη να προσδιοριστούν όσο το δυνατόν χαμηλότερα πλεονάσματα πέραν του 2018. Επιδιώκουμε μια ουσιαστική και βιώσιμη λύση, που θα ορίζει συγκεκριμένα μεσοπρόθεσμα μέτρα ρύθμισης του ελληνικού χρέους.

→ Η ελλ. κυβέρνηση θα συνεχίσει να εργάζεται εντατικά ώστε να καταλήξουμε άμεσα σε συνολική συμφωνία που θα περιλαμβάνει: ολοκλήρωση 2ης αξιολόγησης, καθορισμό δημοσιονομικής πορείας μετά το τέλος του προγράματος, προσδιορισμό μεσοπρόθεσμων μέτρων για χρέος

→Ώστε να προχωρήσουμε σε ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο QE της ΕΚΤ & αναπτυξιακή ώθηση που τόσο έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία

→ Στη μεγάλη προσπάθεια των ελληνικών αρχών στα πολλαπλά επίπεδα διαπραγματεύσεων, η αξιωματική αντιπολίτευση βρίσκεται φανατικά απέναντι!

→ Η ΝΔ ποντάρει τα πάντα σε χάος&καταστροφή, κατηγορεί την κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις, ταυτίζεται με τις πλέον ακραίες θέσεις δανειστών. Υπόσχεται πως θα υλοποιήσει «τόσα & άλλα τόσα» από όσα απαράδεκτα έχουν πέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων!

→ Ο Πρόεδρος της ΝΔ αναφέρθηκε στην ανάγκη να επανεξεταστεί η εκπτωτική πολιτική της ΔΕΗ! Ο Πρόεδρος της ΝΔ επανέφερε την πρόταση για πλήρη ιδιωτικοποίηση των Δικτύων της ΔΕΗ, Μικρή ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση υδροηλεκτρικών μονάδων

→ Όσο η ΝΔ κυβέρνησε τον τόπο, δεν διαπραγματεύτηκε ποτέ τα κρίσιμα ζητήματα που είναι σήμερα στην ατζέντα και αφορούν το μέλλον της χώρας!

→ Η ΝΔ θεωρούσε το χρέος της Ελλάδας βιώσιμο και αναζητούσε πιστοποιητικά βιωσιμότητας!

→ Η ΝΔ αποδέχονταν στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων 4 και 4,5% μέχρι το 2030, αδιαφορώντας για την κοινωνική καταστροφή που αυτό θα προκαλούσε!

→ Η ΝΔ δηλώνει ευθαρσώς ότι δε θα ψηφίσει μείωση ΕΝΦΙΑ, 1ου φορολογικού συντελεστή φυσικών προσώπων, συμμετοχής των σ/ξιούχων στη φαρμακευτική δαπάνη, δε θα ψηφίσει ενίσχυση των προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων και σχολικών γευμάτων, ούτε επιδότηση ενοικίου για χαμηλά & μεσαία εισοδήματα.

→ Κλείνοντας, αντί απάντησης στην προπαγάνδα της ΝΔ & φιλικών σε αυτή MME σε σχέση με τα έργα του εθνικού οδικού δικτύου, σας καλώ να δείτε για 5 λεπτά αυτό →

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Κυρίες και κύριοι,

Πριν ξεκινήσω την ενημέρωση, θα ήθελα να εκφράσω εκ μέρους της κυβέρνησης τα θερμά συλλυπητήρια προς τις οικογένειες και τους οικείους των τεσσάρων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων που έχασαν τη ζωή τους, εν ώρα καθήκοντος, χθες στην Ελασσόνα. Και να ευχηθώ καλή ανάρρωση στην αρχιλοχία Πλεξίδα που βγήκε σώα από αυτό το τραγικό δυστύχημα.

Κυρίες και Κύριοι,

Όπως γνωρίζετε, χθες το ΔΝΤ έδωσε στη δημοσιότητα τις εκτιμήσεις του για τη δημοσιονομική πορεία της Ελλάδας, στα πλαίσια της καθιερωμένης ετήσιας έκθεσης του ενόψει της Εαρινής Συνόδου του.

Πρώτα και κύρια, αποτελεί για μας θετική εξέλιξη, η αναθεώρηση των προβλέψεων του για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016, το οποίο σε προηγούμενη έκθεση του, είχε εκτιμηθεί 33 φορές κάτω από το ύψος που το ίδιο το Ταμείο ανακοίνωσε χθες.

Συγκεκριμένα,
το φθινόπωρο του 2016, το ΔΝΤ προέβλεπε πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% για το 2016. Αντί αυτού, τώρα αποδέχεται ότι το αποτέλεσμα βρίσκεται 7 φορές πάνω από τον στόχο του προγράμματος που είναι 0,5% και καταλήγει σε εκτίμηση για 3,3%.
Η διαφορά αυτή αντιστοιχεί σε 5,8 δισ. ευρώ πάνω από αυτό που προέβλεψε το φθινόπωρο του 2016.
Αυτή η εξέλιξη αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι οι επιφυλάξεις του ταμείου για την δημοσιονομική απόδοση της χώρας, επιφυλάξεις που θυμίζω ότι προκάλεσαν μεγάλες καθυστερήσεις τόσο κατά τη διάρκεια της πρώτης όσο και της δεύτερης αξιολόγησης ήταν αδικαιολόγητες.
Όπως αδικαιολόγητη ήταν και η καταστροφολογία της ΝΔ που πέρσι τέτοιον καιρό προέβλεπε ενεργοποίηση του δημοσιονομικού διορθωτή και κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας. Θα περίμενε κανείς από τα στελέχη και τον Πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης μια δημόσια παραδοχή του λάθους τους.
Αντί αυτού έχουμε συνέχεια στο σήριαλ της καταστροφολογίας. Αυτή τη φορά με βάση τις προβλέψεις του ταμείου για τα επόμενα χρόνια οι οποίες αν και έχουν αναθεωρηθεί προς τα πάνω εξακολουθούν να υποεκτιμούν την απόδοση της ελληνικής οικονομίας.
Ελπίζουμε όλη αυτή η ιστορία να μην εξελιχθεί για την αξιωματική αντιπολίτευση σε παρωδία που θα θυμίζει διάφορες παραθρησκευτικές σέκτες που προβλέπουν την καταστροφή του κόσμου αλλά κάθε φορά για το επόμενο έτος.
Σε κάθε περίπτωση θέλω να τονίσω ότι είναι απολύτως ανυπόστατα τα σενάρια για λήψη πρόσθετων μέτρων για το 2018, που βασίζονται στις χθεσινές εκτιμήσεις του Ταμείου.
Και τούτο διότι το πρόβλημα των διαφορετικών προβλέψεων μεταξύ των θεσμών έχει λυθεί ήδη από το Μάιο του 2016, στα πλαίσια της πρώτης αξιολόγησης, με τη θεσμοθέτηση του δημοσιονομικού διορθωτή. Υπενθυμίζω όμως ότι η απόδοση της ελληνικής οικονομίας, καθιστά το σενάριο ενεργοποίησης του, ως το πλέον απίθανο.

Από κει και πέρα, η ελληνική κυβέρνηση προσέρχεται με συγκεκριμένα επιχειρήματα και στόχους, στις συζητήσεις στα πλαίσια της Εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ που ξεκινούν αύριο και ολοκληρώνονται στις 23 Απριλίου.

Πρώτα και κύρια, με βασικό επιχείρημα την υπεραπόδοση έναντι των στόχων του προγράμματος που πλέον καταγράφονται και από το Ταμείο, το οποίο ήρθε να επιβεβαιώσει αυτό που καταγράφουν τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί.

Η βάση αυτή ορίζει τη συζήτηση για το δημοσιονομικό μονοπάτι που θα πρέπει να ακολουθήσει η χώρα μετά το τέλος του προγράμματος το Σεπτέμβρη του 2018.
Σταθερή μας θέση, παραμένει η ανάγκη να προσδιοριστούν όσο το δυνατόν χαμηλότερα πλεονάσματα ώστε να μπορέσει η ελληνική οικονομία να ξεδιπλώσει το σύνολο των δυνατοτήτων της και να πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Ο προσδιορισμός αυτής της δημοσιονομικής πορείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένος και με τη λύση που αναμένεται να δοθεί για τη ρύθμισης του ελληνικού χρέους.

Επιδιώκουμε μια ουσιαστική και βιώσιμη λύση, που θα προσδιορίζει όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένα τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ρύθμισης του ελληνικού χρέους.
Γεγονός που θα ανοίξει το δρόμο για το οριστικό τέλος της αβεβαιότητας και θα δώσει σήμα στο εξωτερικό ότι η Ελλάδα ξεπερνά οριστικά και αμετάκλητα την οδυνηρή περίοδο της κρίσης και της αβεβαιότητας που κόστισε πάνω απ’ όλα στην ελληνική κοινωνία.

Σε αυτή την προσπάθεια που κάνουν οι ελληνικές αρχές στα πολλαπλά επίπεδα των διαπραγματεύσεων, βρίσκεται απέναντι – με πρωτοφανή φανατισμό και για άλλη μια – η αξιωματική αντιπολίτευση.

Η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη, ποντάρει τα πάντα στην καταστροφή και το χάος. Βλέπει ευθύνες αποκλειστικά στην κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης, τη στιγμή μάλιστα που σε κάθε κρίσιμο σημείο της έχει ταυτιστεί με τις πλέον ακραίες θέσεις που έχουν διατυπωθεί από πλευράς δανειστών.

Ο κ. Μητσοτάκης και το κόμμα του δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να υπόσχονται πως θα υλοποιήσουν «τόσα και άλλα τόσα» από όσα παράλογα έχουν κατά καιρούς πέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και ευτυχώς για τη χώρα και την κοινωνία, έχουν αποφευχθεί μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις.
Μια γεύση της πολιτικής του «τόσα και άλλα τόσα» πήραμε και κατά τη χθεσινή ομιλία του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε σχέση με τη ΔΕΗ.
Με σαφήνεια ο Πρόεδρος της ΝΔ αναφέρθηκε εκεί στην ανάγκη να επανεξεταστεί, η εκπτωτική πολιτική της ΔΕΗ. Με απλά λόγια δηλαδή να περιοριστούν ίσως και να καταργηθούν το κοινωνικό τιμολόγιο αλλά και οι διευκολύνσεις που παρέχονται στους πιο αδύναμους συμπολίτες μας μέσω των ρυθμίσεων των οφειλών.
Την ίδια στιγμή επανέφερε την πρόταση για πλήρη ιδιωτικοποίηση των Δικτύων της ΔΕΗ που αποφεύχθηκε μετά από τις διαπραγματευτικές προσπάθειες της κυβέρνησης αλλά και την πρόταση για την Μικρή ΔΕΗ και την ιδιωτικοποίηση υδροηλεκτρικών μονάδων. Ένα σχέδιο δηλαδή που κατάργησε η σημερινή κυβέρνηση διασφαλίζοντας το δημόσιο χαρακτήρα της επιχείρησης ηλεκτρικής ενέργειας.

Δεν μας προξενεί βεβαίως καμία εντύπωση καθώς η Νδ είναι η πολιτική δύναμη η οποία όσο κυβέρνησε τον τόπο, δεν διαπραγματεύτηκε ποτέ τα κρίσιμα ζητήματα που είναι σήμερα στην ατζέντα και αφορούν το μέλλον της χώρας.

Μιλάμε για αυτούς που θεωρούσαν το χρέος της Ελλάδας βιώσιμο και αναζητούσαν πιστοποιητικά βιωσιμότητας.
Μιλάμε για αυτούς που αποδέχονταν στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων ύψους 4 και 4,5% μέχρι το 2030, αδιαφορώντας για την κοινωνική καταστροφή που θα προκαλούσε μια τέτοια εξέλιξη.
Μιλάμε για την ίδια πολιτική δύναμη που σήμερα δηλώνει ευθαρσώς ότι δεν πρόκειται να ψηφίσει κανένα από τα θετικά μέτρα της συμφωνίας της 7ης Απριλίου.
Δεν θα ψηφίσει δηλαδή:
Τη μείωση του ΕΝΦΙΑ
Την μείωση του πρώτου φορολογικού συντελεστή φυσικών προσώπων
Την ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων
Την επιδότηση ενοικίου για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα
Την ενίσχυση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων
Το πρόγραμμα για δωρεάν παιδικούς σταθμούς
Αλλά και την μείωση της συμμετοχής των συνταξιούχων στη φαρμακευτική δαπάνη
Ο ελληνικός λαός γνωρίζει και έχει κρίνει επανειλημμένα τα πεπραγμένα τους.
Το ίδιο θα κάνει και τώρα αλλά και στο μέλλον.
Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει τις επόμενες μέρες να εργάζεται εντατικά ώστε να καταλήξουμε άμεσα σε μια συνολική συμφωνία για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, τον καθορισμό της δημοσιονομικής πορείας μετά το τέλος του προγράμματος και τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.
Ώστε να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα που είναι η ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης της ΕΚΤ και να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για να δοθεί η απαραίτητη αναπτυξιακή ώθηση που τόσο έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία.

Κυρίες και Κύριοι,

Πριν κλείσω και με αφορμή την αδιανόητη προπαγάνδα που έχει εξαπολύσει η ΝΔ αλλά και φιλικά σε αυτή μέσα ενημέρωσης σε σχέση με την ολοκλήρωση των έργων του εθνικού οδικού δικτύου θα ήθελα απλώς αντί οποιασδήποτε απάντησης να σας καλέσω να διαθέσετε πέντε λεπτά για να δείτε το βίντεο που έχει αναρτήσει στους προσωπικούς του λογαριασμούς στα κοινωνικά δίκτυα ο Υπουργός Υποδομών κύριος Σπίρτζης.
Σας ευχαριστώ

 

Q&A

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ:  Κύριε Εκπρόσωπε, παρακολουθώντας την εισήγησή σας, μιλάτε συνεχώς για συνολική συμφωνία και οριστική βιώσιμη λύση για το χρέος, δηλαδή, δεν θα δεχθείτε κανένα τμήμα συμφωνίας αν δεν συμπεριλαμβάνει τα ληξιπρόθεσμα μέτρα για το χρέος που έχετε δηλώσει. Δηλαδή, εάν στις 22 Μαΐου που είναι προγραμματισμένο  το Eurogroup δεν υπάρχουν και σαφή προσδιορισμένα μέτρα για το χρέος, σημαίνει ότι πάμε σε μια παράταση πάλι διαβουλεύσεων και Κύριος οίδε πότε θα κλείσει η αξιολόγηση;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Στρατάκη, σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα της αξιολόγησης, για να είμαστε σαφείς, μετά την εαρινή Σύνοδο του Ταμείου είναι προγραμματισμένο να επιστρέψουν οι θεσμοί στις 25 Απριλίου. Στη συνέχεια θα γραφτούν τα κείμενα, δηλαδή το κείμενο του συμπληρωματικού μνημονίου συνεννόησης αλλά και του μνημονίου με το ΔΝΤ και στις 22 Μαΐου θα διενεργηθεί το Eurogroup που θα βάλει και την τελική σφραγίδα στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης.

Επαναλαμβάνω, για πολλοστή φορά, ότι το θέμα των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος δεν είναι κάτι που επιζητεί μόνο η ελληνική κυβέρνηση. Είναι κάτι το οποίο έχει θέσει ως προϋπόθεση το ΔΝΤ για τη συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα, καθώς χρειάζονται τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος έτσι ώστε το ΔΝΤ να μπορέσει να διενεργήσει την μελέτη βιωσιμότητας του χρέους και να βγάλει θετικό αποτέλεσμα, πράγμα το οποίο με τη σειρά του αποτελεί καταστατική υποχρέωση του Ταμείου για να μπορεί να συμμετέχει σε οποιοδήποτε πρόγραμμα. Το ΔΝΤ χωρίς θετική μελέτη βιωσιμότητας του χρέους δεν μπορεί να συμμετέχει σε προγράμματα διάσωσης. Από την άλλη μεριά, είναι η ίδια η Γερμανία που έχει θέσει και αυτή ως προϋπόθεση για τη συνέχιση του ελληνικού προγράμματος τη συμμετοχή του ΔΝΤ. Επομένως, όπως καταλαβαίνετε για να «κουμπώσουν» όλα αυτά απαιτείται συνολική συμφωνία.

Μέχρι στιγμής αυτή είναι η κατάσταση η οποία διαμορφώνεται.  Και θεωρώ ότι έχουν μπει τα πράγματα σε έναν δρόμο, έτσι ώστε στο Eurogroup της 22ας Μαΐου να έχουμε τη συμφωνία εκείνη που θα δημιουργήσει τον καθαρό διάδρομο για την ελληνική οικονομία και θα οδηγήσει τελικά και στην ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

Άλλο σενάριο δεν υπάρχει. Ούτε για την ελληνική κυβέρνηση, ούτε για οποιονδήποτε από τους θεσμούς.

ΚΕΧΑΓΙΑ: Κύριε Εκπρόσωπε η αφετηρία με την οποία σκέπτεται και λειτουργεί η κυβέρνηση, είναι ότι είναι δεδομένη η συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα; Και επιπροσθέτως όταν συναφθεί το παράλληλο μνημόνιο με το ΔΝΤ, αυτό θα λήξει όταν λήξει και το τρέχον πρόγραμμα; Δηλαδή, τον Αύγουστο του 2018;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχω πει πάρα πολλές φορές και το είπα και στην προηγούμενη απάντηση ότι η αφετηρία από την οποία ξεκινάει η ελληνική κυβέρνηση είναι αυτή που έχει τεθεί από τις προϋποθέσεις που έχουν θέσει η Γερμανία και η Ολλανδία. Η Γερμανία και η Ολλανδία επιμένουν ότι προϋπόθεση για τη συνέχιση του ελληνικού προγράμματος είναι η συμμετοχή  του ΔΝΤ. Έχουν πει, πολλάκις, ότι δεν μπορεί να υπάρξει ελληνικό πρόγραμμα χωρίς τη συμμετοχή του Ταμείου. Με αυτή την έννοια η αφετηρία από την οποία ξεκινάμε όλοι μας είναι δεδομένη. Σε ό,τι αφορά τώρα στη συμφωνία με το ΔΝΤ, αυτό το οποίο συζητείται είναι ένα πρόγραμμα μικρής χρηματοδότησης από το ΔΝΤ, το οποίο θα έχει διάρκεια ένα χρόνο και θα λήξει την ίδια στιγμή που θα λήγει και το πρόγραμμα το οποίο συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2018 με ESM.

ΜΑΝΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, η κόντρα μεταξύ ΔΝΤ και Βερολίνου για τα πρωτογενή πλεονάσματα και για το χρέος, είναι γνωστή. Στην εαρινή Σύνοδο, στο περιθώριο αυτής, στις συναντήσεις που θα έχουν οι υπουργοί, η ελληνική κυβέρνηση θα κομίσει πρόταση και για το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων και για τη χρονική τους διάρκεια;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως. Εμείς προσερχόμαστε στη συζήτηση για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους, αλλά και για τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά τη λήξη του προγράμματος με πολύ συγκεκριμένες θέσεις. Δεν θέλω να μπω, αυτή τη στιγμή σε τεχνικές λεπτομέρειες, ούτε θέλω να ανακοινώσω δημόσια τις διαπραγματευτικές θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Νομίζω, ότι είναι απολύτως σαφές για πιο λόγο. Ωστόσο, ξέρετε ότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των θεσμών αλλά και της Γερμανίας σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Η Γερμανία, σε προηγούμενο Eurogroup, είχε καταθέσει πρόταση για δεκαετή τουλάχιστον, παράταση του χρόνου που η ελληνική οικονομία θα είναι υποχρεωμένη να αποδίδει 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα. Αυτή η πρόταση θεωρήθηκε από όλους εξαιρετικά υπερβολική και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν μπορεί να γίνει και αποδεκτή ούτε από το ΔΝΤ, αλλά ούτε και από την ελληνική κυβέρνηση. Εμείς ξαναλέω, ότι προσερχόμαστε στη διαπραγμάτευση με στόχο τα όσο το δυνατόν χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα. Από τη δική μας μεριά, έχουμε κάνει τις υποχωρήσεις που πρέπει. Τώρα είναι η σειρά του  ΔΝΤ να κάνει κάποιες υποχωρήσεις – όπως και της Γερμανίας – έτσι ώστε να μπορέσει να βρεθεί ένας κοινός τόπος και να προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση της β΄ αξιολόγησης. Αυτό το οποίο είναι βέβαιο, είναι ότι μετά τη συμφωνία της 7ης Απρίλη, κανείς, ούτε καν προσχηματικά, δεν μπορεί να κατηγορήσει την ελληνική κυβέρνηση για οποιαδήποτε καθυστέρηση.

ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Με δεδομένες τις θέσεις του ΔΝΤ, για τα πρωτογενή πλεονάσματα και κατά πόσο η Ελλάδα μπορεί να τα πετύχει, μπορείτε να διαβεβαιώσετε κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχει ενδεχόμενο νέων μέτρων ακόμη και το 2018;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ότι αφορά τις επιφυλάξεις του ΔΝΤ, σας είπα και προηγουμένως ότι τον Οκτώβριο, αν δεν κάνω λάθος, το fiscal monitor που έβγαλε το ΔΝΤ προέβλεπε πρωτογενές πλεόνασμα για το 2016 0,1%. Έπεσε περίπου 33 φορές έξω. Χθες, στην έκθεση  την οποία παρουσίασε για την πορεία των πρωτογενών πλεονασμάτων, για τη δημοσιονομική πορεία των χωρών της Ευρώπης αλλά και παγκοσμίως, αποδέχθηκε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα στην Ελλάδα, για το 2016 θα κλείσει περίπου στο 3,3%. Αναμένουμε να δούμε και την αντίστοιχη έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat που ενδεχομένως να δείξει ακόμα και μεγαλύτερο νούμερο. Επομένως, ως προς αυτό το σημείο, μπορώ να σας πω ότι όπως έχουμε πει το προηγούμενο διάστημα -πάρα πολλές φορές και με πολύ μεγάλη σαφήνεια-  το ΔΝΤ επιμένει γενικώς σε απαισιόδοξες προβλέψεις και συνήθως πέφτει έξω ως προς αυτές.

Το δεύτερο ζήτημα είναι ότι ακόμη και αν υπήρχε ένα σενάριο σε μια πορεία, ας πούμε, η οποία θα μπορούσε να προσδιοριστεί από γεγονότα που δεν θα είχαν να κάνουν με την ελληνική οικονομία και δεν καταφέρναμε το 2018 να πιάσουμε το 3,5%  – πράγμα το οποίο σας λέω ότι θεωρώ πλήρως απίθανο- έχει κλείσει το συγκεκριμένο ζήτημα ήδη από την α’ αξιολόγηση, όταν πέρασε η ρύθμιση για τον δημοσιονομικό διορθωτή, έτσι ώστε να μπορέσουμε να υπερβούμε τα προβλήματα τα οποία δημιουργούσε στην ολοκλήρωση της α’ αξιολόγησης το ΔΝΤ λέγοντας ότι το 2018 θα πιάσουμε πρωτογενές πλεόνασμα 1,5%. Σας θυμίζω, ότι χθες το ΔΝΤ ήδη αναθεώρησε την πρόβλεψή του για το 2017. Εκεί που έλεγε 0,7% πρωτογενές πλεόνασμα, σήμερα λέει 1,8%, άρα λοιπόν 0,05% πάνω από το στόχο του προγράμματος-  1,75% είναι ο στόχος του προγράμματος.

Σε ότι αφορά δε το 2018, από το 1,5% που προέβλεπε πέρσι, προβλέπει 2% φέτος. Επομένως, έχω την ισχυρή πεποίθηση ότι εντός των επόμενων μηνών η αναθεώρηση που αφορούσε το 2018, θα αρχίσει να αφορά το 2017 και το 2018, διότι η υπεραπόδοση  της ελληνικής οικονομίας θα είναι διαρκής.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή η εμπειρία από τις διαπραγματεύσεις όλα αυτά τα προηγούμενα χρόνια δείχνει ότι όταν πρόκειται να συνεννοηθούν σε μια κοινή γραμμή και σε μια συμπόρευση το ΔΝΤ με το Βερολίνο, το κάνουν δύσκολα και χρονοβόρα, θέλω να σας ρωτήσω αν η κυβέρνηση διαθέτει ένα δεύτερο σχέδιο που να αφορά στην περίπτωση στο Eurogroup της 22ας Μαΐου,  ΔΝΤ και Βερολίνο να μην τα έχουν βρει, τελικά σε ό,τι αφορά στα πρωτογενή πλεονάσματα και στα μέτρα για το μεσοπρόθεσμο. Στην περίπτωση εκείνη, λοιπόν, η κυβέρνηση τι κάνει; Κάνει ένα βήμα ακόμη υποχώρησης και ψηφίζει τη συμφωνία με μέτρα και αντίμετρα χωρίς το πακέτο, συνολικά για να μην σκάσει η αγορά και η οικονομία ή επιμένει η κυβέρνηση στην αρχική της θέση ότι όλα μαζί ένα πακέτο; Ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναλέω, το θέμα της συμμετοχής του ΔΝΤ το θέτει διαρκώς και με πολύ σαφή τρόπο η γερμανική πλευρά. Επομένως, το ζήτημα της συμφωνίας για τα πρωτογενή πλεονάσματα αφορά κατά κύριο λόγο υποχωρήσεις που πρέπει να κάνουν τόσο οι Γερμανοί όσο και το ΔΝΤ, έτσι ώστε να βρεθεί ένας κοινός τόπος. Έχω την ισχυρή πεποίθηση, σας ξαναλέω, ότι η συζήτηση έχει μπει σε έναν δρόμο, ότι στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ θα υπάρξουν συζητήσεις που θα δημιουργήσουν το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα μπορέσουν όλες οι πλευρές να συμφωνήσουν. Και πάρα πολύ σύντομα θα υπάρξει θετική εξέλιξη για την ελληνική οικονομία και για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης. Δεν υπάρχει άλλο σενάριο πάνω στο οποίο να δουλεύει η ελληνική κυβέρνηση.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Υπάρχει ένα δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Bild με φωτογραφία του πλανητάρχη Τραμπ, του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και της Μαρί Λεπέν. Η συγκεκριμένη εφημερίδα αποδίδει σε αυτούς τους τρείς ηγέτες το γεγονός ότι μικραίνει, μειώνεται, χαμηλώνει, η ανάπτυξη της Γερμανίας. Έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πρόκειται για μια μορφή χαοτικού συλλογισμού. Είναι προφανές ότι υπάρχουν ΜΜΕ, κατά κύριο λόγο συντηρητικής κατεύθυνσης, που θέλουν να βάζουν στο ίδιο τσουβάλι οποιονδήποτε αμφισβητεί την ορθοδοξία της γερμανικής οικονομικής πολιτικής είτε αυτό γίνεται από μια προοδευτική σκοπιά, είτε αυτό γίνεται από μια ακροδεξιά σκοπιά. Εγώ δεν μπορώ να συμμεριστώ τέτοιου τύπου συλλογισμούς, δεν μπορώ να συμμεριστώ τέτοιου τύπου αναλύσεις. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω, είναι ότι και για τη γερμανική οικονομία θα αποδειχθεί πολύ πιο εποικοδομητικό και πολύ πιο αναπτυξιακό, ένα πολιτικό σχέδιο το οποίο θα ενοποιεί την Ευρώπη, θα αντιμετωπίζει τα κοινωνικά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η λιτότητα και θα προωθεί όσο το δυνατόν πιο σταθερά και πιο γρήγορα τις διαδικασίες της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Αυτό, νομίζω, ότι είναι το μοναδικό σχόλιο το οποίο μπορώ να κάνω σε σχέση με το συγκεκριμένο δημοσίευμα.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είναι εφικτό να έχουμε μία λύση προς την κατεύθυνση συνολικής λύσης αυτό το τριήμερο στην Ουάσιγκτον; Και αν όχι, μέχρι πότε βλέπετε να πηγαίνει αυτή η ιστορία; Θα ήθελα να σας ρωτήσω, επίσης, εάν ο Πρωθυπουργός είχε τηλεφωνικές επαφές ενόψει της εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ είτε με ευρωπαίους ομολόγους του είτε με αξιωματούχους πέραν του Ατλαντικού είτε θα έχει.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ δεν παίρνονται αποφάσεις που να δεσμεύουν. Ο μοναδικός αρμόδιος για να πάρει αποφάσεις σε σχέση με την πορεία του ελληνικού προγράμματος είναι το Eurogroup και η Σύνοδος Κορυφής. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο θα γίνει στην εαρινή Σύνοδο είναι ότι θα ανοίξει η ατζέντα και θα ανοίξει το θέμα της ρύθμισης του ελληνικού χρέους και αυτό στο οποίο ευελπιστούμε είναι να υπάρξει συμφωνία ως προς το γενικό πλαίσιο, το οποίο, από εκεί και πέρα, θα συζητηθεί μέχρι και το Eurogroup της 22ας Μαΐου, ώστε να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε μια τελική συμφωνία και να μπει και τυπικά η σφραγίδα για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης με έγκριση του SLA, αλλά και με όσο το δυνατόν προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τις επικοινωνίες που έχει η ελληνική  κυβέρνηση με ευρωπαίους ή αμερικανούς αξιωματούχους ή αξιωματούχους του ΔΝΤ, γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι όσο διαρκούν οι διαπραγματεύσεις, αλλά και μετά από αυτές, οι επικοινωνίες των μελών της ελληνικής κυβέρνησης είτε σε διπλωματικό επίπεδο είτε σε προσωπικό επίπεδο είναι διαρκείς.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Ήθελα να ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, εάν έχετε κάποια εικόνα για το πότε θα έχουμε ψηφοφορία στη Βουλή και αν σας ανησυχεί το ενδεχόμενο να μην πάρετε κάτι τόσο ικανοποιητικό για το χρέος, πράγμα που περιμένουν οι βουλευτές σας, προκειμένου να βάλουν πλάτη στην υπερψήφιση των μέτρων που έρχονται.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα, είπα προηγουμένως ότι στις 25 Απριλίου επιστρέφουν τα τεχνικά κλιμάκια για να γραφτούν τα κείμενα. Στόχος είναι να κατατεθεί το νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα εντός της 1ης εβδομάδας του Μαΐου, να έχουμε καταφέρει να ψηφίσουμε το σύνολο των προαπαιτούμενων μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου και στη συνέχεια να δοθεί η δυνατότητα στα τεχνικά κλιμάκια να γράψουν το compliance report, το οποίο θα κατατεθεί στο Eurogroup, έτσι ώστε να μπει και τυπικά η σφραγίδα για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Σε ό,τι αφορά το χρέος, να σας πω ότι αυτό το οποίο χρειάζεται τώρα, είναι ένας τόσο γενικός προσδιορισμός των μεσοπρόθεσμων μέτρων, ώστε να μην δημιουργεί πολιτικά προβλήματα στη Γερμανία, αλλά και ένας τόσο ειδικός προσδιορισμός των μεσοπρόθεσμων, ώστε να καλύπτει το ΔΝΤ στην προσπάθεια που θα καταβληθεί για να βγει μια θετική μελέτη βιωσιμότητας του χρέους. Αυτό είναι και το κλειδί για να μπορέσει να ανοίξει ο διάδρομος και η πόρτα για να ενταχθεί η χώρα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, το οποίο θα αποτελέσει και ένα σημείο μη επιστροφής για την ελληνική οικονομία. Από τη στιγμή, δηλαδή, που η ΕΚΤ θα βάλει τη σφραγίδα της για τη φερεγγυότητα της ελληνικής οικονομίας, τότε θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε και ένα ολόκληρο πλάνο πρωτοβουλιών για να επιταχύνουμε την αναπτυξιακή μας πορεία.

ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, από αυτά που είπατε τώρα, βγαίνει το συμπέρασμα, αν δεν κάνω λάθος πείτε μου, ότι θα ψηφίσουν οι βουλευτές τα μέτρα και τα αντίμετρα (τα προαπαιτούμενα όλα αυτά) χωρίς να έχει αποσαφηνιστεί πλήρως το πακέτο για το χρέος, τα πλεονάσματα, η συνολική συμφωνία εν πάση περιπτώσει. Αυτό σας ανησυχεί μήπως στην πορεία, που θα ψηφίσει η ελληνική Βουλή τα μέτρα, κάποιοι από τους δανειστές προκαλέσουν κάποια θέματα, κάποια εμπόδια σε μια ικανοποιητική για την Αθήνα συνολική συμφωνία και τελικώς αυτό που μας δώσουν μπορεί να ικανοποιεί τη Γερμανία και το ΔΝΤ, αλλά δεν ικανοποιεί την ελληνική πλευρά επαρκώς;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω το εξής: Ο Πρωθυπουργός, αλλά και ο υπουργός Οικονομικών έχουν επανειλημμένως δηλώσει ότι η εφαρμογή των μέτρων που προβλέπεται, όπως ξέρετε, για την 1/1/2019, μιλάμε για τα μέτρα και τα αντίμετρα, (τα οποία σχετίζονται με τις δημοσιονομικές διαφορές που έχουν οι θεσμοί μεταξύ τους και τις απαισιόδοξες προβλέψεις που κάνει το ΔΝΤ σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή) δεν πρόκειται να εφαρμοστούν, αν δεν εφαρμοστούν και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος. Επομένως, ως προς αυτό, δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, θέλω να σας πω πάρα πολύ συγκεκριμένα το εξής: Αν υπάρχει κάτι το οποίο ικανοποιεί τη Γερμανία και το ΔΝΤ, αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει θετική μελέτη βιωσιμότητας του χρέους εκ μέρους του Ταμείου, που αποτελεί προϋπόθεση, έτσι ώστε το Ταμείο να συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα. Και αυτό σημαίνει με τη σειρά του ότι ανοίγει ο δρόμος για την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Επομένως, εκ των πραγμάτων, αν υπάρξει συμφωνία που ικανοποιεί τον στόχο για την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, αυτό είναι και το κεντρικό ζητούμενο για την ελληνική κυβέρνηση.

ΣΒΕΡΚΟΣ: Περιθώρια επαναδιαπραγμάτευσης αυτών των μέτρων και των αντιμέτρων ή όλης αυτής, τέλος πάντων, της πρόβλεψης που θα κάνουν οι δανειστές αναφορικά και τις απαιτήσεις που θα έχουν αναφορικά με τα πρωτογενή πλεονάσματα, είναι διατεθειμένη η κυβέρνηση, αν δούμε, το 2017 ή το 2018, ότι πιάνονται ξανά τα πρωτογενή πλεονάσματα, ότι πάει καλά η οικονομία βάσει των προβλέψεων των δικών της, είναι διατεθειμένη να κάτσει και να επαναδιαπραγματευθεί αυτά τα ζητήματα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Σβέρκο, μιλάτε για μια περίοδο, η οποία βρίσκεται πάρα πολύ μακριά. Μιλάμε για το 2019, περίπου δυόμισι χρόνια μεσολαβούν από τώρα μέχρι το 2019. Κανείς δεν ξέρει ποια θα είναι η δημοσιονομική κατάσταση του συνόλου της Ευρώπης τότε. Κανείς δεν ξέρει ποια θα είναι η οικονομική κατάσταση των χωρών της Ευρωζώνης μέχρι τότε. Επομένως, αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι πάντοτε η οικονομική πολιτική μιας χώρας εξαρτάται, πέρα από τις δεσμεύσεις και πέρα από τις συμφωνίες, και από τη γενική οικονομική και πολιτική κατάσταση ολόκληρης της Ευρώπης.

ΖΟΡΜΠΑ: Επαναλάβατε τις αναφορές του κυρίου Τσίπρα και του κυρίου Τσακαλώτου ότι έχει ξεκαθαριστεί πως εάν δεν εφαρμοστούν τα μεσοπρόθεσμα για το χρέος, δεν πρόκειται να γίνει εφαρμογή των μέτρων για το 2019-2020. Αυτό θα καταγραφεί σε κάποιο κείμενο; Πώς θα διασφαλιστούμε δηλαδή;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό νομίζω ότι είναι δήλωση του Πρωθυπουργού, η οποία έχει καταγραφεί στη δημόσια συζήτηση και αποτελεί τη δέσμευση του ίδιου του Έλληνα Πρωθυπουργού.

ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να ρωτήσω εάν οι δηλώσεις του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, του κυρίου Ξυδάκη, περί ενός επιθυμητού ανασχηματισμού απηχούν τις προθέσεις και τους σχεδιασμούς του Μεγάρου Μαξίμου.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ξέρετε πολύ καλά ότι ο ανασχηματισμός αποτελεί αποκλειστικό δικαίωμα απορρέον από το Σύνταγμα, που ανήκει στον Πρωθυπουργό και σε κανέναν άλλον. Δεν θέλω να κάνω επομένως κανένα άλλο σχόλιο, σε σχέση με τη συγκεκριμένη δήλωση.

ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, βλέπω ότι επικεντρώνεστε στο Eurogroup της 22ας Μαΐου. Εκτιμάτε ότι μπορεί να έχουμε ένα έκτακτο Eurogroup πριν από τις 22 του Μάη για να επισπευτούν οι διαδικασίες, προκειμένου να κλείσει η συμφωνία;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είχε μείνει ανοιχτό το ζήτημα ενός πιθανού έκτακτου Eurogroup. Ωστόσο, από τα χρονοδιαγράμματα, έτσι όπως αυτή τη στιγμή εξελίσσονται, έτσι όπως αυτή τη στιγμή αποτυπώνονται, δεν νομίζω ότι είναι δυνατό να προλάβουμε, να έχουμε κλείσει και να έχουμε ολοκληρώσει τα βήματα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, πριν από τις 22 Μαΐου. Δηλαδή, εάν έχουν ολοκληρωθεί τα βήματα στις 17 ή στις 18 Μαΐου, καταλαβαίνετε ότι δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για τη διενέργεια μιας έκτακτης συνεδρίασης του Eurogroup.

ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Για το θέμα του χρέους, αν το καταλαβαίνω σωστά από αυτά που είπατε μόλις: Εμείς θα ήμασταν ικανοποιημένοι, αν παίρναμε αυτή τη στιγμή έναν οδικό χάρτη (ας το βαφτίσουμε έτσι) για το χρέος και τα συγκεκριμένα μέτρα, λόγω της εμπλοκής της Γερμανίας και της εκκρεμότητας με τις γερμανικές εκλογές τον Σεπτέμβριο, τα συγκεκριμένα μέτρα αποφασιστούν  τότε;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναλέω: Αυτό το οποίο συζητείται αυτή τη στιγμή είναι ο συγκεκριμένος προσδιορισμός των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος. Δηλαδή, τι είδους μέτρα θα παρθούν μετά τη λήξη του προγράμματος το 2018, έτσι ώστε το ελληνικό χρέος να καταστεί βιώσιμο και αυτό να μπορεί να καταγραφεί στην έκθεση βιωσιμότητας του χρέους, που θα καταθέσει το ΔΝΤ. Αυτή ήταν η συζήτηση πάντοτε, ήδη από το Eurogroup της 24ης Μαΐου του 2016, όταν και αποφασίστηκε ότι κριτήριο της βιωσιμότητας του χρέους θα είναι οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας να μην ξεπερνούν το 15% του ΑΕΠ της μεσοπρόθεσμα και το 20% του ΑΕΠ της στη συνέχεια. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο συζητείτο ήδη από τότε, είναι ότι χρειάζεται, αφενός να προσδιοριστούν και να εφαρμοστούν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, πράγμα το οποίο έγινε στο  Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου του 2016 και η εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2017 και αφετέρου να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε, όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένα, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος που θα εφαρμοστούν από το 2018 και μετά. Ακριβώς αυτή ήταν πάντοτε η συζήτηση, αυτή παραμένει και τώρα και σε αυτό το πλαίσιο συζήτησης προσέρχεται και η ελληνική κυβέρνηση με τα δικά της επιχειρήματα.

ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχουν ζητήματα, σε σχέση με το SLA με τα τεχνικά κλιμάκια, που θα έρθουν εδώ στην Ελλάδα, που ανησυχούν την ελληνική πλευρά, μήπως οι συζητήσεις θα δείξουν για άλλη μια φορά ακόμη περισσότερο. Για παράδειγμα, το θέμα της ΔΕΗ: Έχει κλείσει, έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι προς πώληση και τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Αντζολέτο, σε σχέση με το SLA, δεν υπάρχουν ανησυχίες, καθώς η απόφαση του Eurogroup της 7ης Απριλίου θέτει το πλαίσιο εντός του οποίου θα διεξαχθούν οι τεχνικές συζητήσεις. Τα μεγάλα πολιτικά ζητήματα έχουν επιλυθεί. Επομένως, δεν βρίσκω τον λόγο γιατί να έχουμε εκ νέου καθυστερήσεις, τις οποίες, απ’ ό,τι φαίνεται, ουδείς πλέον επιθυμεί. Γι’ αυτό έχω τη γνώμη ότι οι τεχνικές συζητήσεις θα ολοκληρωθούν πάρα πολύ σύντομα και θα καταλήξουμε στις τεχνικές λεπτομέρειες μιας πολιτικής συμφωνίας, η οποία έχει ήδη καταληχθεί.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Η ΝΔ σας βγαίνει από δεξιά όσον αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις. Έχω την εντύπωση ότι από χθες το βράδυ και μετά την ανακοίνωση των εκτιμήσεων του ΔΝΤ σας βγαίνει και από αριστερά. Γιατί το λέω; Σε τηλεοπτικό πάνελ που βρέθηκα χθες, ο εκπρόσωπος της ΝΔ είπε ότι εάν η κυβέρνηση, αφού και με τη σφραγίδα του ΔΝΤ έχουμε ένα πρωτογενές πλεόνασμα 3,3%, αν αυτά τα χρήματα πάνε προς τον πολίτη, όπως διένειμε τα 580 εκατομμύρια τον Δεκέμβριο. Υπάρχει τέτοια πιθανότητα, δηλαδή, μέρος των χρημάτων και δεύτερον, βεβαίως, το ερώτημα που τίθεται, που δεν αφορά εσάς, είναι εάν θα ψήφιζε η ΝΔ;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καταρχάς, τον Δεκέμβριο του 2016 τα ποσά που δόθηκαν ήταν 617 εκατομμύρια για τις συντάξεις, καθώς και περίπου 50 εκατομμύρια για τη μείωση του ΦΠΑ στα νησιά, πράγμα που δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Σε ό,τι αφορά τώρα την υπεραπόδοση των εσόδων, θα πρέπει να πω ότι η ΝΔ δεν πρέπει να ξεχνά ότι αυτό το οποίο είχε συμφωνήσει το 2012 ήταν ένα πρωτογενές πλεόνασμα 4,5% για το 2016. Επομένως, δεν μπορεί να μας κάνει κριτική για το γεγονός ότι όχι μόνο καταφέραμε να μειώσουμε τον στόχο, αλλά είχαμε και τη δυνατότητα να οδηγήσουμε την ελληνική οικονομία σε υπεραπόδοση. Είναι κάτι το οποίο η ΝΔ δεν πέτυχε ποτέ και ούτε υπήρχε περίπτωση να το πετύχει, καθώς ξέρετε ότι είχε οικοδομήσει τις κοινωνικές της συναινέσεις στη διευκόλυνση της μεγάλης φοροδιαφυγής. Είναι ακριβώς αυτό το σημείο το οποίο έχει αλλάξει με τη νέα κυβέρνηση. Τώρα, σε ό,τι αφορά την κατανομή της υπεραπόδοσης, αυτή ρυθμίζεται από τη Συμφωνία του Αυγούστου του 2015, όπου συγκεκριμένα ποσοστά προβλέπεται ότι θα πάνε σε ληξιπρόθεσμες οφειλές και άλλα ποσοστά προβλέπεται ότι θα κατευθυνθούν στην ενίσχυση πολιτικών ανάπτυξης.

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Παρεμπιπτόντως, κύριε Εκπρόσωπε, θα υπάρξει ή υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω να κάνω κάποια σχετική ανακοίνωση.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Υποβολή Θέματος

Με την συμβολή των ίδιων των πολιτών μπορούμε να βελτιώσουμε τα κακώς κείμενα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα όλων μας.

Μπορείτε να μας αποστείλετε θέματα τα οποία βρίσκετε μπροστά σας, όχι με την έννοια της εξυπηρέτησης μεμονωμένων προσωπικών δυσκολιών, αλλά με κύριο σκοπό τη γενίκευση και αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων.

Η καταγραφή των θεμάτων που δυσκολεύουν την συλλογική μας καθημερινότητα θα γίνει αντικείμενο αξιολόγησης, ομαδοποίησης και επεξεργασίας, με κύριο σκοπό να χαρτογραφήσουμε τις ελλείψεις, να διερευνήσουμε τις δυνατότητες παρέμβασης και να οδηγηθούμε σε ευρύτερες κυβερνητικές πρωτοβουλίες και δράσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Πριν να υποβάλετε το θέμα σας, δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις.

Για την υποβολή των θεμάτων καθημερινότητάς σας, παρακαλούμε συμπληρώστε τη φόρμα.